Zenith: Sort gull på billigsalg
I lørdagsutgaven av Finansavisen, kan vi lese en artikkel med tittelen:
"Sort gull på billigsalg"
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.
Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år
Superprofitt er ordet !
Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.
Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi
Fra artikkelen:
"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."
OG
"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."
Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess
Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD
2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde
2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene
Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre
Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.
Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver
Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser
Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst
https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/
Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk
Artikkelen forteller om mulighetene
Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening
Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av
Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))
Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.
Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.
Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år
Superprofitt er ordet !
Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.
Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi
Fra artikkelen:
"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."
OG
"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."
Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess
Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD
2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde
2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene
Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre
Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.
Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver
Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser
Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst
https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/
Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk
Artikkelen forteller om mulighetene
Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening
Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av
Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))
Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.
Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
Redigert 01.07.2021 kl 13:39
Du må logge inn for å svare
Herman*
08.06.2021 kl 05:07
3419
Jeg skriver «netto». Så da snakker vi om bare de fatene som tilfaller Zenith.
Hektor
07.06.2021 kl 23:07
3548
Nei, men spennende vil jeg si, de har også redusert pris som bør være interessant, noen av blokkene ligger sør i Congo.
Regner med at forøvrig tidslinje også blir forsinket med ca 1 mnd;
open the proposals on June 10, 2021, evaluate the proposals by July 26, 2021, award the concession areas by August 10, 2021, negotiate the agreements by October 19, 2021, and sign the agreements on November 22, 2021.
Regner med at forøvrig tidslinje også blir forsinket med ca 1 mnd;
open the proposals on June 10, 2021, evaluate the proposals by July 26, 2021, award the concession areas by August 10, 2021, negotiate the agreements by October 19, 2021, and sign the agreements on November 22, 2021.
Redigert 07.06.2021 kl 23:13
Pessimist1
07.06.2021 kl 22:57
3554
Jeg går ut i fra at du tar 5000x70x365 = 127,5 mill dollar. Men det blir feil, SNPC eier som kjent 44 prosent av lisensen. Det som tilfaller Zenith blir i så måte netto = 52,6 mill dollar * 0,56 = 29,5 mill dollar. Om man videre følger ditte regneeksempel blir det 29,5 * 7 = 206,5 mill dollar = 1,7 milliard. Dette tilsvarer videre 1,7/2,4= 71 øre per aksje. Eller 0,56 * 1,2kr pr. aksje = 0,672 øre pr. aksje om man bruker din vekslingskurs. Oppsiden er uansett enorm, men greit å gjøre nye investorer klar over at det meg bekjent ihvertfall er 56% av Tilapia lisensen som evt. tilfaller Zenith.
Takk for nyttig info, Herman!
Bra oppstilling! Jeg har en «lottokupong»hver dag. Sjekket news på Oslo børs hver dag i 08;00 tiden for å se om Zena melder noe. Kommer rett melding blir det alla 7 rett:)
Kjøper mer! Har god tro på aksjen!
Kjøper mer! Har god tro på aksjen!
Herman*
07.06.2021 kl 16:07
3931
Land som Egypt, Saudi Arabia og Irak som produserer onshore, har bare ca 10 dollar per fat i produksjonskostnader. Congo er vel ikke så veldig forskjellig, men la oss si 15 USD for å være på den sikre siden. Vi vet at det er 15% royalty for onshore produksjon, samt at selskapsskatten (i hvert fall per mars i år er på 30%. Hvis Zenith har et minimum av suksess på Djeno formasjonen (Tilapia), er 5000 f/d netto ganske nøkternt. Dette krever maks suksess på to brønner eller f eks en litt skuffende suksess på f eks 8 brønner. (Referansebrønnene produserer 4-5000 f/d) Med en oljepris på 70 dollar og faste kostnader på 6 millioner dollar, får vi følgende regnestykke: omsetning 127.8 mill USD. Royalties blir da 19.2 Mill usd. Trekker så fra produksjonskostnad på 27.4 og faste kostnader på 6 mill usd. Overskudd før skatt blir da 75.2. Netto etter skatt blir da 52.6 mill USD. Hvis produksjonen f eks stiger med 20% i året, er en P/E på 7 rimelig. (Dette er olje i Afrika, ikke tech i USA) Vi må videre trekke ut en andrl av faste kostnader på hovedkontoret som må fordeles på ulike land. La oss si 3 mill usd. Verdien av en moderat suksess på en (1) lisens (Tilapia II) i ett (1) land (congo) blir da 2.88 milliarder kroner. Hvis vi antar at det er 2.4 milliarder aksjer på dette tidspunktet (vi håper ikke det...) vil dette tilsvare ca 1.2 NOK per aksje. Det er derfor vi som er skeptiske til selskapet allikevel laster opp. Oppsiden er hinsides all fornuft, og hvis ikke selskapet roter det til, er det mange av aksjonærene som kan pensjonere seg tidlig. Så har vi oppsiden fra Tunisia og andre land i tillegg. Zenith har rotet det til tidligere, og dermed må selskapet følges med argusøyne. De trenger også flere seriøse aksjonærer som kan bidra med rådgivning på ulike områder for å skaffe selskapet den legitimiteten og kompetansen de trenger.
Er iallefall en nordmann so har fått en grei sommerjobb med å besvare og roe ned dagens askjonærer. Desverre kommer det nok en rep emi for å betale sommerlønna 😂 (ja jeg kødder)
Herman*
07.06.2021 kl 14:13
4041
That has been my opinion all along, therefore it does not make much sense that it takes so long to get it signed after the new government is in place. Maybe they have decided to expand the agreement to include several other licenses.
PSA is not signed but payment, terms and conditions must be ready before December announcement.
Redigert 07.06.2021 kl 13:52
Herman*
07.06.2021 kl 13:20
4084
I dont think the politicians in Congo adhere to deadlines set by Zenith. The process will take the time it takes, then Zenith will commence with its operational activities. As for Parliamentary approval, it can only come after a signed PSA. Are you suggesting the PSA is signed already? I would think there would be two RNS: The signing of the PSA and the parliamentary approval which should be a pure formality.
Redigert 07.06.2021 kl 13:21
As per AC, drilling in Tilapia II is planned in Q4 2021, then they have to finish planning and order rig and other procurements within Q3. Government already is in-place from more than a month so there should not be problem for PSA (I think PSA is already prepared before December need to approve by parliament ) .
Redigert 07.06.2021 kl 12:02
In May or June, but what year are we talking about
citius
07.06.2021 kl 11:57
3976
"Alle" venter nyheter og er forventningsfulle
Flere av disse landene har et veldig behov for investeringer og at selskaper vil satse
Er rimelig sikker på at dette blir noe av og derfor er jeg med
Herman*
07.06.2021 kl 11:52
3982
I think we will get it, but I was hoping you were right when you insisted it would happen in May. Are you sure it will happen in June? :-)
For those are thinking Zenith will not get Tilapia II, then need to analyze between the line message from AC.
1) Successful completion of PSU,
2) technical and financial qualification.
3) New country Manager in Congo after government is in-place.
1) Successful completion of PSU,
2) technical and financial qualification.
3) New country Manager in Congo after government is in-place.
Redigert 07.06.2021 kl 11:43
Herman*
07.06.2021 kl 11:29
2349
Enig med du...:-) Skal ikke mye til for å skape ekstase blant menigheten. Når det er sagt, har aksjen godt fra 10 til nesten 12 øre de siste ukene, og det er jo en ørliten trøst. Aksjen kan sikkert gå opp til 13-14 øre i beste fall, men vi ser ikke 20-30 øre før det foreligger store substansielle nyheter. Vi venter....(noe vi har gjort mye av de siste par årene)
Billyjojimbob
07.06.2021 kl 11:27
2338
Høres ut som du bobler over med negativitet,her er det flere enn ledelsen som fråtser fremover når de gode nyhetene leveres fra kompaniet👍
Ja du har helt rett, vi er en dag nærmere neste melding om nok en ny emi, utdeling av warrents og fråtsing i opsjoner fra ledelsen
sorry, men disse standardmeldingene hvor folk etteraper hverandre, er virkelig verdt en studie. men ja, en dag nærmere passer nok godt inn i generatoren :)
Redigert 07.06.2021 kl 11:17
Nano Rekyl
07.06.2021 kl 11:04
2352
Ro nå ned litte grann TSGarp, men jeg kan slenge på et ord til: "En dag nærmere melding....." :)))))))
hva snakker du om? 5 handler. ingen store poster.
tror jeg skal lage en aksje-svadagenerator tilsvarende https://svadagenerator.no/. dytter inn "bjellesau", "neste uke", "noen store", "som vil inn", osv. osv. så blir det bra. er vel fare for at posten ovenfor kan genereres.
tror jeg skal lage en aksje-svadagenerator tilsvarende https://svadagenerator.no/. dytter inn "bjellesau", "neste uke", "noen store", "som vil inn", osv. osv. så blir det bra. er vel fare for at posten ovenfor kan genereres.
Redigert 07.06.2021 kl 10:57
tervi
07.06.2021 kl 09:35
2468
Går store poster i dag også. Bjellesau på vei inn? Positivt at det tas ut ferdig på 11 tallet
Hvem vet hva onkel skrue sin plan er. Håper det blir noe igjen for dere 👍
Liverbirds
07.06.2021 kl 08:56
2594
tervi
07.06.2021 kl 08:30
2647
Nå er volum steget betraktelig i aksjen.
Da brytes nok 12 øre snart. Kan vi få rally opp til 16 øre en av dagene?
Da brytes nok 12 øre snart. Kan vi få rally opp til 16 øre en av dagene?
Enig. Venter nok news nå!
Skulle selv kjøp en lite mill ZENA til. Håper flere handlet og tar ut de utålmodige!
👏🚀
Skulle selv kjøp en lite mill ZENA til. Håper flere handlet og tar ut de utålmodige!
👏🚀
Herman*
07.06.2021 kl 08:07
2740
Vi er litt på overtid i forhold til guidet tidspunkt for signering av PSA (Tilapia). Resten er en formalitet. Uten PSA hjelper det ikke å være den foretrukne tilbyder, da stopper alt opp. Vi er angivelig dager eller uker unna en signatur, og Tilapia alene er verdt betydelig mer enn dagen market cap. Noen vil hevde opp til flere hundre prosent mer. Med det bakteppe er det jo ikke så rart at noen kjøper noen millioner aksjer. Er bare overrasket at noen selger litt volum på dette tidspunktet og på disse nivåene. Men dette er Zena, det er bare harde fakta som virkelig driver kursen.
Redigert 07.06.2021 kl 08:08
De som ikke har tro på selskapet selger kanskje? :)
Aldara
07.06.2021 kl 01:26
2896
Jeg tror.....Og håper at absorpsjon av 8 mill aksjer har en effekt...Selv i Zen! Vi kan se imorgen..Men hvem i helv..... selger disse aksjene..?
Viskositeten til aksjen belager seg helt og holdent på tilliten til selskapet. Gitt kursnivået, er den åpenbart ikke så høy. Nyheter av substans er vel eneste lut som hjelper. Det er mulig å absorbere skespsis med penger, men det skal nok mer til enn 8 mill aksjer.
Redigert 07.06.2021 kl 01:14
Aldara
07.06.2021 kl 01:01
2886
Ja ok, men endel tyngende aksjer som har kvelt oppgangen er dermed absorbert...Eller..???
Vil det veltes ut nye lass med millioner av sirupstrege aksjer?
Vil det veltes ut nye lass med millioner av sirupstrege aksjer?
Hektor
07.06.2021 kl 00:42
2910
Tidslinje Angola forresten;
Regarding timelines, the Angolan government expects to receive the bids by June 9, 2021, open the proposals on June 10, 2021, evaluate the proposals by July 26, 2021, award the concession areas by August 10, 2021, negotiate the agreements by October 19, 2021, and sign the agreements on November 22, 2021.
Regarding timelines, the Angolan government expects to receive the bids by June 9, 2021, open the proposals on June 10, 2021, evaluate the proposals by July 26, 2021, award the concession areas by August 10, 2021, negotiate the agreements by October 19, 2021, and sign the agreements on November 22, 2021.
Hektor
07.06.2021 kl 00:12
2947
Bakeren76 kjøpte 3,9 mill aksjer til 0,112 i kurs ca kl 1600 og det er halvparten av disse akajene det snakkes om. Her kan vi bare anslå at han/henne hadde et godt kjøp, ikke noe mer enn dette.
Aldara
06.06.2021 kl 23:36
2982
Vet ikke men et betydelig antall kjøpt meget raskt...For ingenting...? Nei, det tror jeg ikke!