OneD sammenligna med Group14


Begge selskapene er små teknologiselskaper som utvikler karbonanoder med innblanda silisium. G14 flagger samarbeid med RECSI, og SINANODE NORTH AMERICA, ser ut til å være samlokalisert med Recsi i ML.

Teknologi:
G14 innkapsler silisium i eget syntetisk karbon, SCC55, mens OneD spinner silisiumtråder ut fra karbonpartikler, mens man lar kundene kjøpe inn eget karbon/grafitt, og man yter ingeniørtjenester for at OEM kan stå for egen produksjon.

Status:
OneD gjorde avtaler i 2.kv, med produsenter for å bruke teknologien i millioner av biler, og vi venter på nærmere detaljer. Pilotproduksjon siden ca 2015.
G14 sin småskalaprod siden 2021 i Washington. I Juli 21 blei det avtalt JV med SK, som satser på teknologien ved sitt enorme produksjonsnav for batterier i Korea. G14 finansierer storskalaproduksjon, og man håper på fabrikkbygging i ML 2. halvår 21.
15. juli hadde G14 møte med guvernøren for å diskutere visjoner om en utviklingsnav for batterier i Washington, hvor det er gode forhold for produksjon med tilgjengelig kraft.

Framtidige triggere:
OneD kan komme med flere detaljer om sine jv med oem.
G14 sine planer for ML.

Produksjon:
OneD starta pilotproduksjon på 10 tonn/år i 2015. I 2019 ville man øke fra 10 til 100 tonn pr år, og nå skal pilotproduksjonen være på 300 tonn år. Jeg antar at dagens produksjon rekker til 500-1000 bilbatterier pr måned.
Group14 meldte i vår at liten kommersiell fabrikk har starta produksjon, og man vil på sikt komme opp i full prod på 120 tonn/år. Tidligere har man produsert små mengder på lab, som bl.a er sendt til batterifabrikker.
G14 ønsker penger til fabrikk i ML, med kapasitet på 12 000 tonn, og gå i prod i 2023.

Veien til kommersialisering:
Det er enorm kontrast at OneD fortsatt snakker om pilotproduksjon etter 6 års produksjon, mens G14 som starta første lille fabrikk i 2021, kaller det kommersiell produksjonen fra april 2021. Det kan ta mange år å teste batterier, og det kan være krevende å utvikle elektrolytt som passer til en ny anode. Derfor har jeg hatt vansker med å ta framdriftsplanene til G14 alvorlig, men det er mulig G14 kan få det til.

OneD kan ha kommet langt:
6 år med pilotproduksjon tyder å at batteriprodusentene har lang erfaring med å teste anodene til OneD, og den oppskalerte produksjonen de siste åra, tyder på at bilbatterifabrikantene har omfattende testing.
OneD var i møte med høytstående koreanske politikere 11. mai. 12. mai skulle det være lukka B2B-møte, som var forventa å lede til JV mellom en startup i Silicon Valley og koreansk selskap.
OneD has entered into engineering design & manufacturing partnerships to build and operate commercial graphite SINANODE processing to support the annual production of EV batteries for millions of vehicles.

Group14 kan ha mange forutsetninger på plass for rask kommersialisering:
Man kan ha truffet tidsrommet i markedet bra: Kanskje ting går fortere nå, og at batterifabrikantene begynner få elektrolytter som passer til anoder med silisium? Det veit jeg ingen ting om.
Selskapet har tidligere produsert små mengder anodepulver på laboratoriet som kan være sendt til batteriprodusenter, og det kan være nok til at man kan ha testa småceller over tid, så de er klare for prod nå. Selskapet skryter av kort vei fra lab til kommersialisering. Er man taktisk, så kan ting gå fort. Det blir som arbeidsgivere som regner at det tar ett år å få nyansatt opplært, men hvis man er taktisk, så finner man produktive arbeidsoppgaver første dag.
Det sies at 20 av 1000 nyoppstarta selskaper klarer seg. Suksessfulle seriegrunnleggere har jeg tiltro til.
Taktisk produktutvikling kan også være en suksessfaktor: Hvor man med beskjedne midler vurderer utallige løsninger, og man går for rask og kostnadseffektiv skalering, når man har funnet noe smart.
Later this year, Group14 plans to break ground on its second large-scale commercial factory co-located at REC Silicon’s Moses Lake plant, enabling Group14 to reach capacity to meet global demand from the EV market.

Både OneD og G14 omtaler sine produkter med amerikansk beskjedenhet:

OneD:
Sinanode
For the most advanced EV batteries on the globe.

G14:
Best-in-class drop-in performance
Fully compatible with graphite, SCC55™ boosts energy density by 30% over 1000 cycles even with a 20% blend. For the consumer, the moment for cost-parity with internal combustion engines has arrived.


Teknologi:
OneD: Nanotråder i stedet for nanopartikler, for å få minst mulig overflate. Det er i overflata på anoden man taper lithium.
G14: Nanoteknologi
Precisely engineered, SCC55™ is the perfect combination of carbon, silicon, and void space and is readily available as a drop-in ready for any blend ratio with graphite or as a complete displacement to deliver unmatched energy density and cycle life stability.


Omtale:
StartUs har gjort en sammenligning av 175 oppstartsselskaper innen nanokompositter. G14 endte på en top5-liste av disse 175 selskapene.

G14 CV:
Ceo er seriegrunder innen energilagring med lang erfaring i hvordan man får produkter ut. Han er opptatt av skalerbarhet og kostnadsminimalisering og levering av produkter, og etter min erfaring fra arbeidslivet bør man tenke sånn i alle arbeidsprosesser på en smidig måte, for å levere høy kvalitet til liten kostnad.


Linker:

G14:
G14 er med i 5 på topp-liste:
https://www.startus-insights.com/innovators-guide/5-top-nanocomposites-startups-impacting-the-materials-industry/

ceo: https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2021/04/23/bridging-the-chasms-to-achieve-scale-in-the-gigawatt-era/
cto:
Han forteller om produktutvikling i selskapet
https://www.youtube.com/watch?v=u7S4sMU-UTU&t=616s

Fabrikkplaner ML: https://columbiabasinherald.com/news/2021/may/10/group14-eyes-moses-lake-facility/


OneD:

Presentasjon for koreanske toppolitikere 11.mai. Vinnere av EV-kappløpet vil være avgjort i 2025, når bilene bruker nanosilisium-grafittanoder, og her ser vi framdriftsplanen:
https://onedsinanode.com/wp-content/uploads/2021/05/OneD-SINANODE-Korea-SVBF-May-11-2021-FINAL.pdf

Pilotproduksjon 2015:
https://www.eaglepicher.com/resources/news-and-events/eaglepicher-licenses-oned-material%E2%80%99s-sinanode%E2%84%A2/

Teknologi:
https://static1.squarespace.com/static/54ac837ee4b041b86b0c054f/t/5ff529b431ed402a30faf593/1609902541227/OneD+Material+-+Benchmark+Minerals+%28December+7+2020%29+%28web+site%29.pdf
https://onedsinanode.com/wp-content/uploads/2021/05/Basic-Facts-on-CVD-techniques-to-Grow-Silicon-nanowires-OneD-Material.pdf

Redigert 21.07.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Scotus
30.05.2021 kl 17:08 11841

OneD sier:
Based on the positive feedback we have
received so far from leading EV companies
testing our material in their facilities in the
last 18 months, we remain focused on EV
cells as our main market segment.


Thus, we are currently negotiating
with a leading global company to build
a SiNANOde processing plant capable of processing up to 10,000 tons per year.
Once we have secured commitment from
at least one of the EV makers we are in discussion with, we estimate that the building and commissioning of the plant can be completed in 24 months or less.

ref: https://onedsinanode.com/wp-content/uploads/2021/03/OneDMaterial-Interviewwith1stpage.pdf

Ikke glem Sila Nanotechnologies, som kom på CNBC Top 50 disruptor list.(34 plass)

https://www.cnbc.com/2021/05/25/these-are-the-2021-cnbc-disruptor-50-companies.html
grabein
30.05.2021 kl 17:59 11702

Angående ny elektrolytt: Enevate hevder deres anode med over 70% silisium er en ren drop-in-erstatter, og kan direkte puttes inn i eksisterende batterier uten å modifisere produksjonslinjen ytterligere. Hvis det er tilfelle, kan det jo være like enkelt for andre si-anoder også?

Jeg tror ikke de sikter til kjemien i katoden med “drop in erstatter”, man sikter nok til rent mekanisk hvordan batteriene settes sammen.

Med andro ord, ingen nye jigger for fastspenning, aktuatorer osv trengs å skiftes dersom kjemien er annerledes så lenge “jelly roll” konseptet benyttes.

Enovix er selvsagt annerledes, mulig og LeydenJar som og bruker thinfilm teknologi.

Jeg tror og Amprius er forskjellig, de fester silisium nanotråder direkte til en kobberfolie.
Redigert 30.05.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
grabein
30.05.2021 kl 19:17 11276

Vi har også denne fra Francine Sullivan:

"Advanced silicon materials containing silane are also a drop-in solution to replace graphite. So there's no need for major changes in manufacturing for battery makers just don't using these kind of materials, which is very, very important for market acceptance."

(Har ikke rettet skrivefeil/talefeil midt i der et sted)

Fint, når er det sitatet fra?
fjellape
31.05.2021 kl 10:56 9437

We replicate OneD’s existing pilot production process in custom SINANODE factories dedicated to each EV customer, where nano-silicon is attached to their commercial graphite powders. This enables each EV customer to optimize the formulation of the anode materials, the design of EV cells and to complete the full EV battery qualification process with sufficient quantities processed during the next 24 months (up to 5 MWh per month).
https://onedsinanode.com/company/
G14 produserer også svart pulver med mix av silisium og karbon, som kan brukes av maskiner som er bygd for svart pulver:
No optimization needed
Seamless integrability with no costly capital equipment upgrades to existing (and planned) battery manufacturing facilities, shaving off long lead times for rapid evaluation to full implementation over the span of months.
https://group14.technology/en/technology

Forskjell på grafitt og den typen karbon Group14 lager, Group14 lager karbon med en skreddersydd struktur for å holde på plass nanopartikler av silisium, OneD fester nanotråder av silisium på grafitt (som er en form for karbon som finnes i naturen, med en særegen krystallstruktur).

Begge materialene er 100% karbon, men med forskjellig struktur.

Diamant er forøvrig og 100% karbon.
Redigert 31.05.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
questi
31.05.2021 kl 11:30 9151

Både G14 og OneD viser høy aktivitet på nettet i mai 2021 og nevner henholdvis 'Onshore Domestic Battery Supply Chain' og 'New Global Supply Chain Opportunities'. G14 synes å være mer USA-rettet, mens OneD ser for seg tettere samarbeid mellom USA og Sør-Korea.

Asia (utenom Kina) vil også trenge batteri til ulike industrier, ikke bare USA, så både G14 og OneD bør kunne ha sine egne kjernemarkeder. Land som på ulike måter allierer seg med USA i rivaliseringen mot Kina, vil sannsynligvis oppnå handelsfordeler.
Redigert 31.05.2021 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
Sirbalo
31.05.2021 kl 11:34 9102

G14 skal satse globalt, når de får opp fabrikken i ML i år

https://www.eetasia.com/group14-technologies-sets-up-presence-in-japan-and-south-korea/

SK innovation er på investor siden.

fjellape
31.05.2021 kl 12:48 8702

Det blir nok helt forskjellig logistikk:
Om G14 produserer også grafitt, mens OneD leverer silisium som blandes i kundenes egne grafittløsninger på dedikerte fabrikker for hver kunde.
fjellape
31.05.2021 kl 12:48 8691

Det blir nok helt forskjellig logistikk:
Om G14 produserer også grafitt, mens OneD leverer silisium som blandes i kundenes egne grafittløsninger på dedikerte fabrikker for hver kunde.
questi
31.05.2021 kl 12:54 8611

Bra at G14 også har globale ambisjoner :)

Anodematerialer som glir inn i eksisterende produksjon bør jo kunne få global utbredelse, hvis man ser bortifra faktorer som allianser og tollmurer :) Siden både G14 og OneD har tette bånd til REC, er det absolutt i vår interesse at begge lever.

Sammenligning mellom ytelse og pris for ulike løsninger som jeg tror folk opererer/reklamerer med:
Teslas coating: +20% ytelse, pris ca 1.6 $/kWh
G14 nanopulver: +30%->100% ytelse, pris 'competitive with graphite'
OneD nanowire: +200% ytelse, pris ca 4 $/kWh

Forøvrig forsvarte Tesla valget av lavteknologiske løsninger med at nanopulver eller nanowire løsninger var for dyre der inhibiterende priser på > 10 $/kWh var nevnt, noe som ikke nødvendigvis gjelder for OneD eller G14s løsninger. Argumentet med skalerbarhet var kanskje bedre fundert.
Redigert 31.05.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Sirbalo
31.05.2021 kl 13:01 8527

Det har de uten tvil :-)
Fra hjemmesiden deres

The commercial factory is already delivering SCC55™ to top consumer electronics and automotive manufacturers globally, leveraging the company’s recent international footprint in Asia to further its customer pipeline. Globally, battery suppliers are in the midst of the validation process of 82 Ah automotive batteries using SCC55™ as a blend or full displacement of traditional battery anodes for EV applications, the latter of which would give current EVs a massive range boost of 50% between charges at the pack level.

With its commercial production fully underway, Group14 is expanding rapidly and is expected to double in size by the end of this year, kickstarting a clean economic recovery in Washington state. Later this year, Group14 plans to break ground on its second large-scale commercial factory co-located at REC Silicon’s Moses Lake plant, enabling Group14 to reach capacity to meet global demand from the EV market.

Blir veldig bra dette her , tålmodighet er det som gjelder :-)

Bra innlegg. Det er kost per kwh som blir nøkkel. Har også rick luebbe sagt et par ganger på podcast.

"The world’s largest silane gas producer, REC Silicon, has available capacity exceeding 20,000 tons per year and produces silane gas at 99.9999% purity. Therefore, silane cost and availability are not expected to be a limiting factor for SINANODE® large scale production and overall unit cost."

ser ut som om de planlegger å få silangassen fra REC! BULL!
KAWAS
31.05.2021 kl 15:27 7888

Ja, veldig bra.
Det blir nå viktig at disse anodeprodusentene overbeviser potensielle kunder om sitt produkt. Da tenker jeg at en avtale med REC, gitt at G14/OneD/Sila etc. bruker REC som leverandør, kommer omtrent med det samme disse inngår avtaler om leveranser av anoder. Det ser jo ut som at de for tiden ramper opp salgs-og marketingapparatet når man ser på hva som posts på f.eks. LinkedIn.
vicpg89
31.05.2021 kl 16:51 7384

jeg syns det er veldig stille fra rec sin side. spesielt når de vet at g14 og oned greiene navn-dropper de såpass. rart at ikke noe konkrete avtaler er blitt satt på plass enda
KAWAS
31.05.2021 kl 17:30 7066

De har vel ingen grunn til å dementere ting som stemmer.....

Hva mener du godt tegn? Synes det overraskende at de ikke melder partnerskap med OneD, men lar meg ikke stresse

Rec er i samtaler med flere batteriprodusenter. Det er Rec som sitter med de beste kortene her. Ingen grunn til å forhaste seg og selge seg billig. En avtale kommer nok snart og da ser vi dobling av kursen.
Vilter
31.05.2021 kl 23:20 6079

En avtale som sikrer åpning av ML vil flerdoble kursen.
MEN: Først må avtalen(e) signeres og offentliggjøres.

Vi vet RECsi forhandler og har flere beilere. Det er viktig at RECsi treffer riktig beslutninger her, og det er nok derfor det er stille fra RECsi.

Både Group 14 og OneD omtaler RECsi som deres samarbeidspartner. I tillegg har sila nano sin logo vært på en slide på en av RECsi sine Q-rapporter for en tid tilbake (let den fram selv:).

Morsom tid da. Det skal vel stemmes 8.juni, og spørsmålet er hvor mange milliarder dollar Biden får til sin satsing på EV og chipper 💡
Redigert 31.05.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
vicpg89
31.05.2021 kl 23:23 6045

ja er dette jeg mener, det er fint at andre snakker om rec men ingenting er fastsatt .. og hvor lang tid tar egentlig en forhandling?
Stonks_
31.05.2021 kl 23:27 5995

Det tar fort litt tid, men for eksempel med g14 så skal vell de begynne å bygge før recsi forplikter seg til noe. Det samme vill jeg anta gjelder OneD, bare å legge aksjene i skuffa også knikke henda godt om 5 år
Vilter
31.05.2021 kl 23:38 5895

RECsi sier selv at de vil annonsere oppstart når de har en leveranseportefølje klar og at det vil skje «i løpet av året».

Med andre ord så har nok disse forhandlingene kommet et stykke på vei. I morgen er vi i siste måned av Q2, så jeg tror nyheter kan komme når som helst, men vil tro Bidens pakke også spiller en rolle her/
Redigert 31.05.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare

5 måneder. Knikke seg godt i henda om 5 måneder (kanskje før, men neppe seinere)...

Viktig å huske på at mange av disse anodeprodusentene/batterigjengen ikke har sikret finansiering for fabrikk engang, eller funnet sted fabrikken skal bygges. Det er i heller noen særlig hast da de fleste snakker om 2023-2024 osv for oppstart av produksjon.
Det kommer nok, kanskje allerede i år :)
KAWAS
01.06.2021 kl 08:32 4926

og for å sikre finansiering må de vel overbevise at de har kunder, og for å få kunder må de vel overbevise kundene om produktet og leveringssikkerhet... og leveringssikkerhet er igjen avhengig av REC. Er det ikke grunn til å anta at vi får melding fra REC senere i sommer eller noe senere om at ML skal startes opp og når etc.?

og..... man kan kanskje legge til at det synes umulig at REC har kapasitet til å levere til G14, SIlaN, OneD etc..... medmindre at det foretas en vesentlig kapasitetsutbygging de kommende 3-4 årene.
Redigert 01.06.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare

En gammel artikkel fra februar 2021, men forklarer godt at det ikke er lurt å sove i timen nå. Dette er ett race og på en måte vinn eller forsvinn for europa og USA i konkurranse mot Kina:

https://www.washingtonpost.com/technology/2021/02/11/us-battery-production-china-europe/
Falco1
01.06.2021 kl 09:03 4646

Ar kursen surrer her nede er helt utrolig og hører ingensteds hjemme. Virker som markedet venter på bekreftelse ja enda vi stadig får hint på hva som vil skje fremover når det gjelder potensiale og det fundamentale.
Vilter
01.06.2021 kl 09:17 4442

I all verden. Kom noen kjempekjøp som sendte kursen over 18 og omsetning på over 50 millioner første 10 minutter.
Redigert 01.06.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
KAWAS
01.06.2021 kl 09:31 4311

Ja, enig i at det er rart. Man har nå så mye informasjon om at siliconanodene blir en del av den neste generasjon batterier og at vi står foran en batterirevolusjon, ....og, at det er vanskelig å tenke seg at REC IKKE blir en del av dette som kommer til å bli et giga-marked og ganske sikkert meget [profitabelt i allefall de første årene. Men, markedet ser ut til å trenge meldinger - fra REC. Flere av anodeselskapene nevner REC spesifikt, REC har ikke kommet med meldinger som antyder at det ikke stemmer - så da må man gå ut fra at det stemmer, man som du skriver.... allikevel surrer kursen på veldig lave nivåer i forhold til den eksplosjonen i inntjening det kan forutsettes at REC kommer til å få. Nei, markedet vil se røyk i pipa i Moses Lake.
fjellape
01.06.2021 kl 12:23 3890

Børsmeldinger er et fenomen for seg sjølv.
Det jeg synes er viktig, er å lese tegninga, og forstå hva som skjer før det blir børsmeldt.
Ett eksempel er en tråd jeg fant på forumet her i vinter om shippingselskapet mpc: Det var medlemmer på forumet som med svært god presisjon hadde regna ut voldsom fortjenestevekst for selskapet framover. Talla stemte utrulig bra med kvartalsresultateter og guiding for 2021 som kom fra selskapet flere måneder etterpå.

I slutten av mai, kunne man fiske ut infomasjon fra potensiell kunde av REC, så nå kan man forstå at det er noe stort på gang: OneD planlegger å bygge dedikerte anodefabrikker hos de store bilbatterigigantene, og man har plutselig på plass avtaler om å bygge anoder til millioner av biler. Og denne gangen gjelder det nok avtaler med store industrilokomotiv, og jeg fant framdriftsplan som kan være pålitelig, etter 6 års testproduksjon.

Det her synes jeg var så stort gjennombrudd, at jeg åpna en egen tråd om det i går.

Tidlgere så har det i ganske mange år nå vært drømmer om silikonanoder, men det har framstådt som ganske eksperemintelt, fordet om enkelte har ment at de skal få det til. Opp gjennom åra har jeg hørt om ganske mange batterirevolusjoner som man aldri hører mer om seinere, eller man får høre at det viser seg å være vanskelig og mange år fra en realitet. Det var et par bilfabrikanter som skulle komme med nye biler med faststoffbatterier rundt 2020.
Recsi har i et par tiår levd på bølger av drømmer, og lite verdiskaping. I mai synes jeg det fundametnale har endra seg. Og rec har vel tidligere i vår varsla at man trur det går den veien, uten å være konkrete.
Redigert 01.06.2021 kl 12:28 Du må logge inn for å svare

Dette med at OneD vil bygge dedikerte anodefabrikker ved batterifabrikkene, der det måtte være. Hvordan blir det løsningen med Silan om det er hva de skal bruke? Vil de ha fra Rec så sier jo Rec at samlokalisering er nøkkelen. Skal de satse på frakt av Silan på tank?
Scotus
01.06.2021 kl 13:26 3612

Nå er det snart 16 mnd. siden Sinanode North America Inc kom på plass hos REC ML, ser for meg at det komme info der Q2/Q3
Vincent Pluvinage er i farta for tiden og det lover godt.

https://www.buzzfile.com/business/Sinanode-North-America-Inc-650-787-0919

https://opencorporates.com/companies/us_wa/604567866
KAWAS
01.06.2021 kl 13:28 3603

Enig i det du skriver.å
Informasjon nok har man i grunnen til å kunne se hvor dette sannsynligvis tar veien når ML begynner med silan-leveranser til anodeprodusentene.

REC er blitt en slags folkeaksje der omsetningen i forhold til markedsverdi er meget stor. Jeg tenker at kanskje er det slik at aksjen derved blir lett å daytrade og alle tenker at de skal tjene noe kroner hver eneste dag på dette. Jeg er sikker på at mange både taper og vinner på dette. Men kanskje har dette den effekt at aksjen ikke tar av til tross for at det fundamentale potensiale er usannsynlig bra. Det er mange "lottospillere" som eier REC aksjer...