OneD sammenligna med Group14


Begge selskapene er små teknologiselskaper som utvikler karbonanoder med innblanda silisium. G14 flagger samarbeid med RECSI, og SINANODE NORTH AMERICA, ser ut til å være samlokalisert med Recsi i ML.

Teknologi:
G14 innkapsler silisium i eget syntetisk karbon, SCC55, mens OneD spinner silisiumtråder ut fra karbonpartikler, mens man lar kundene kjøpe inn eget karbon/grafitt, og man yter ingeniørtjenester for at OEM kan stå for egen produksjon.

Status:
OneD gjorde avtaler i 2.kv, med produsenter for å bruke teknologien i millioner av biler, og vi venter på nærmere detaljer. Pilotproduksjon siden ca 2015.
G14 sin småskalaprod siden 2021 i Washington. I Juli 21 blei det avtalt JV med SK, som satser på teknologien ved sitt enorme produksjonsnav for batterier i Korea. G14 finansierer storskalaproduksjon, og man håper på fabrikkbygging i ML 2. halvår 21.
15. juli hadde G14 møte med guvernøren for å diskutere visjoner om en utviklingsnav for batterier i Washington, hvor det er gode forhold for produksjon med tilgjengelig kraft.

Framtidige triggere:
OneD kan komme med flere detaljer om sine jv med oem.
G14 sine planer for ML.

Produksjon:
OneD starta pilotproduksjon på 10 tonn/år i 2015. I 2019 ville man øke fra 10 til 100 tonn pr år, og nå skal pilotproduksjonen være på 300 tonn år. Jeg antar at dagens produksjon rekker til 500-1000 bilbatterier pr måned.
Group14 meldte i vår at liten kommersiell fabrikk har starta produksjon, og man vil på sikt komme opp i full prod på 120 tonn/år. Tidligere har man produsert små mengder på lab, som bl.a er sendt til batterifabrikker.
G14 ønsker penger til fabrikk i ML, med kapasitet på 12 000 tonn, og gå i prod i 2023.

Veien til kommersialisering:
Det er enorm kontrast at OneD fortsatt snakker om pilotproduksjon etter 6 års produksjon, mens G14 som starta første lille fabrikk i 2021, kaller det kommersiell produksjonen fra april 2021. Det kan ta mange år å teste batterier, og det kan være krevende å utvikle elektrolytt som passer til en ny anode. Derfor har jeg hatt vansker med å ta framdriftsplanene til G14 alvorlig, men det er mulig G14 kan få det til.

OneD kan ha kommet langt:
6 år med pilotproduksjon tyder å at batteriprodusentene har lang erfaring med å teste anodene til OneD, og den oppskalerte produksjonen de siste åra, tyder på at bilbatterifabrikantene har omfattende testing.
OneD var i møte med høytstående koreanske politikere 11. mai. 12. mai skulle det være lukka B2B-møte, som var forventa å lede til JV mellom en startup i Silicon Valley og koreansk selskap.
OneD has entered into engineering design & manufacturing partnerships to build and operate commercial graphite SINANODE processing to support the annual production of EV batteries for millions of vehicles.

Group14 kan ha mange forutsetninger på plass for rask kommersialisering:
Man kan ha truffet tidsrommet i markedet bra: Kanskje ting går fortere nå, og at batterifabrikantene begynner få elektrolytter som passer til anoder med silisium? Det veit jeg ingen ting om.
Selskapet har tidligere produsert små mengder anodepulver på laboratoriet som kan være sendt til batteriprodusenter, og det kan være nok til at man kan ha testa småceller over tid, så de er klare for prod nå. Selskapet skryter av kort vei fra lab til kommersialisering. Er man taktisk, så kan ting gå fort. Det blir som arbeidsgivere som regner at det tar ett år å få nyansatt opplært, men hvis man er taktisk, så finner man produktive arbeidsoppgaver første dag.
Det sies at 20 av 1000 nyoppstarta selskaper klarer seg. Suksessfulle seriegrunnleggere har jeg tiltro til.
Taktisk produktutvikling kan også være en suksessfaktor: Hvor man med beskjedne midler vurderer utallige løsninger, og man går for rask og kostnadseffektiv skalering, når man har funnet noe smart.
Later this year, Group14 plans to break ground on its second large-scale commercial factory co-located at REC Silicon’s Moses Lake plant, enabling Group14 to reach capacity to meet global demand from the EV market.

Både OneD og G14 omtaler sine produkter med amerikansk beskjedenhet:

OneD:
Sinanode
For the most advanced EV batteries on the globe.

G14:
Best-in-class drop-in performance
Fully compatible with graphite, SCC55™ boosts energy density by 30% over 1000 cycles even with a 20% blend. For the consumer, the moment for cost-parity with internal combustion engines has arrived.


Teknologi:
OneD: Nanotråder i stedet for nanopartikler, for å få minst mulig overflate. Det er i overflata på anoden man taper lithium.
G14: Nanoteknologi
Precisely engineered, SCC55™ is the perfect combination of carbon, silicon, and void space and is readily available as a drop-in ready for any blend ratio with graphite or as a complete displacement to deliver unmatched energy density and cycle life stability.


Omtale:
StartUs har gjort en sammenligning av 175 oppstartsselskaper innen nanokompositter. G14 endte på en top5-liste av disse 175 selskapene.

G14 CV:
Ceo er seriegrunder innen energilagring med lang erfaring i hvordan man får produkter ut. Han er opptatt av skalerbarhet og kostnadsminimalisering og levering av produkter, og etter min erfaring fra arbeidslivet bør man tenke sånn i alle arbeidsprosesser på en smidig måte, for å levere høy kvalitet til liten kostnad.


Linker:

G14:
G14 er med i 5 på topp-liste:
https://www.startus-insights.com/innovators-guide/5-top-nanocomposites-startups-impacting-the-materials-industry/

ceo: https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2021/04/23/bridging-the-chasms-to-achieve-scale-in-the-gigawatt-era/
cto:
Han forteller om produktutvikling i selskapet
https://www.youtube.com/watch?v=u7S4sMU-UTU&t=616s

Fabrikkplaner ML: https://columbiabasinherald.com/news/2021/may/10/group14-eyes-moses-lake-facility/


OneD:

Presentasjon for koreanske toppolitikere 11.mai. Vinnere av EV-kappløpet vil være avgjort i 2025, når bilene bruker nanosilisium-grafittanoder, og her ser vi framdriftsplanen:
https://onedsinanode.com/wp-content/uploads/2021/05/OneD-SINANODE-Korea-SVBF-May-11-2021-FINAL.pdf

Pilotproduksjon 2015:
https://www.eaglepicher.com/resources/news-and-events/eaglepicher-licenses-oned-material%E2%80%99s-sinanode%E2%84%A2/

Teknologi:
https://static1.squarespace.com/static/54ac837ee4b041b86b0c054f/t/5ff529b431ed402a30faf593/1609902541227/OneD+Material+-+Benchmark+Minerals+%28December+7+2020%29+%28web+site%29.pdf
https://onedsinanode.com/wp-content/uploads/2021/05/Basic-Facts-on-CVD-techniques-to-Grow-Silicon-nanowires-OneD-Material.pdf

Redigert 21.07.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
fjellape
17.06.2021 kl 22:44 1900

Her er 45 minutters intervju med Vincent Pluvinage, CEO of OneD Battery Sciences:
https://www.youtube.com/watch?v=ySCFZIWMYQA

Han forklarer så godt hvordan bransjen fungerer, at det bør være grunnlag til å forstå hvilke teknologiselskaper som kan lykkes med silisiumandoer for bilbransjen de næremeste åra , og hvilke som ikke vil slå ann med det første.

Hva er Sinanode:
Man gror silisiumhår ut fra karbon: Det kan være opptil 200 000 tråder ut fra hver partikkel med grafitt.
Produktet ser ut som grafitt, og oppførerer seg som grafitt, men man kan få 3 ganger så stor kapasitet.

Hva OEM trenger:
Når man starter opp en gigafabrikikk, så setter man opp forsyningslinjene flere år i forveien, og de er ganske fastlåste,så det kan være vanskelig for en nykomling å bryte inn der.
Sluttkundene er OEM som selger millioner av biler, og de har 4 behov.
1: De trenger innovasjon for å øke rekkevidde, ladehastighet og kutte kostnader.
2:De trenger enorme mengder materie og fabrikkapasitet.
3: Pålitelige leverandører
4: Konkuransedyktige kostnader. Majoriteten av biler selges for under $30 000.
Kundene gjør 3 ting:
1:Sikrer nøkkelteknologi
2:Integrerer så de kan bli celleprodusenter og de kan forsterke andre celle produsenter
3:Lokaliserer regionalt, da det er for dyrt å flytte store kvanta
Den eneste måten ny teknologi kan bli adoptert på, spesielt fra en liten oppstart, er hvis man prøver å passe inn i eksisterende forsyningslinjer til OEM.
CTO Yimin Zhu har god innsikt i industriell skalering, som er sjeldent for en som er god innen vitenskap og lab. Han forstår utfordringene med storproduksjon og fortjeneste.

Drop inn:
Mange aktører skryter av drop-in løsninger, og begrepet er mye misbrukt.
Teknisk drop inn.
1 Anodemeteriale møter EV produsentenes kriterier. Renhet, parti til parti-variasjoner, kjennt BET, dvs overflatearealet av pulveret.
2: Miksen er verifisert, og den ødelegger ikke for andre materialer.
3: Designspekken til elektroden kan møte andre komponenter i cellene.
4: Formasjonssyklusen er enkel og effektiv, og lagring og aldring møter ev specs.
5: Produksjonen kan bli skalert opp i ulike nøkkelmarkeder til ønska nivå
6: Redusere karbonfotavtrykket og forlenge batterilevetid
Foretningsdrop inn. Løsningene passer med milepelsplaner, og du kan utnytte eksisterende leverandører.
1: Eksisterende leverandører kan bli forsterka
2:Elektrode- og cellekostnadene er redusert
3:Ulike EV-celleformater er mulige med varierende cellefabrikker
4:Teknologien er patentbeskytta med rimelig sikker rett til å brukes.
5: Passer OEM-teknologien og milepelsplaner for de neste 10 år
6: Ingen problemer med single kilde.

Overflatearealet
Man ønsker lite overflateareal, for å minimalt tap av Silisium.
Konkurenter har ulike løsninger med hver sine ulemper.

Utnytte leverandører
Enkelte anodeselskaper prøver å utvikle grafitterstattere. Da prøver man å konkurere ut de etablerte anodeprodusentene som er de du ikke ønsker å konkurere i mot, og siden de har allerede investert hundrevis av millioner, for å produserer hundretusenvis av tonn med syntetisk eller naturlig grafitt, som er en ekstrem spesialisert investering.
Det tar mange år å bli kvalifisert av EV-cellefabrikkene.
Det er både teknisk og foretningsmessig dumt å prøve å erstatte forsyningslinjene.
Man må opp på høye volumer for å få konkuransedyktig kostnader. Hvis du dobler produksjonen, minsker kostnadene med 20%. De store har vært der for 10 år. Å prøve å konkurere, er som å fange en fallende kniv. De store fortsetter å minske kostnader, siden de øker volumet.
Et eksempel:
De sier at jeg skal først bruke min løsning i armbåndsur, og så går jeg til telefoner, og etterhvert EVs. Verdens mest solgte armbåndsur, iWatch, selges i 30 milloner eksemplarer i året, og for å produsere 3 millioner EV, trenger du 10 000ganger større produksjon. 3 millioner biler er 100 ganger mer enn alle iPhone som selges pr år.
Spesifikasjonene er helt annerledes med ulike katoder, og du kan aldri bygge opp læringskurve ved å fokusere på disse markedene, og så håpe på å ta EV-markedet.

Sinanodes overflate
Silikontråder har betydelig mindre overflate enn om trådene heller hadde vært delt opp i små partikler. (Partikkelene må være under 150nm for ikke å bli pulverisert under bruk, red anm.). Det er 2-siffra forskjell i overflate mellom tråder og partikler.
Mange blir forbløffa over overflaten til Sinanode. Hvis en kunde har grafitt med f.eks 4kvadratmeter overflate pr gram, og OneD lager Sinanode av dem, hvor man legger til 21% silisium med stort antall nanotråder som er grodd på grafittpartiklerene, så skulle man at overflaten blir mye større. Men denne Sinanoden har 2,8kvm pr gram.
Nanotrådene får lithium fra elektrolytting, og trådene er elektrisk knytta til grafittpartiklene både fysisk og elektronisk: Det går elektroner mellom trådene og grafitten. Trådene er gode ledere etter å ha blitt lithiumert, og de gir både raske ladehastigheter og høy energitetthet.

Nanowire til låge kostn
Redigert 22.06.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare