Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 420558

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Multiplikator
17.07.2021 kl 20:45 8327

Noen som har vært i kontakt med ER vedr. deres % andel eierskap av båtene oppført under «other investments»?
Slettet bruker
17.07.2021 kl 20:42 8284

Kbkristi, godt å .se at enkelte av oss ikke er alene om å være sprø. Med all in i MPC er du både utsatt og i en kjempemessig posisjon! Jeg tror mest på det siste, så absolutt!

Det er også viktig å huske at Blystad ikke kan selge en eneste av de aksjene han får i oppgjør før det har gått tre måneder. Og den salgssperren har ikke trådt i kraft ennå siden oppgjøret ikke har skjedd og nye aksjer ikke er utstedt. Det kan vite slutte av det forhold at en iverksettelse av salget krever en børsmelding. Og dermed blir salgssperren utsatt til minst 19. oktober.

Det gir rom for en økning i aksjekursen i mellomtiden. Siden Blystad også hadde aksjer fra før og har kjøpt seg opp de siste dagene, så kan han ikke selge uten å gjøre dette i en blokk. Han har rett og slett for mange aksjer til å selge fritt i markedet. Noe som vil senke kursen voldsomt. Det vet han selvsagt, men hvorfor skal han selge når ratene stiger?
Redigert 17.07.2021 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2021 kl 20:32 8276


Helg11, jeg registerer at Ernst har gjort et aldri så lite byks torsdag fra 554 % mulig potensial med PE 7 til 662 % mulig potensial fredag e.m.

Hva skyldes denne voldsomme økningen på en eneste dag? Har du gjort noen spesielle endringer i regnearket ditt som har gitt seg utslag på denne måten?
bobleplast
17.07.2021 kl 19:39 8287

Synes den steg litt raskt fra 2.80 til 4+, men nå har den konsolidert fint og tenker meg inn igjen til uka. Selv så lite aksjonærvennlig deres måte å melde kontrakter på er så burde det skje noe mer her.
Helg11
17.07.2021 kl 16:11 4854

Ja, her stemmer ikke kart og terreng enda (noe som forøvrig stemmer med flere selskaper innen containerskip). Viktig ord; enda. Regnskap og kvartalstall fremover vil ikke lyve, og da vil interessen og kursen øke.

Skipene som er deleide eies med hovedaksjonær Peter Döhle Schiffahrt og Elbfeeder. De slutningene jeg har funnet uoffisielt følger ish harpex / ConTex, som MPCC.
velkjent
17.07.2021 kl 15:11 4669

Hva er galt med disse aksjene? De omsettes nesten ikke og kursen har sideleie, som en druknet. Kan det være at skipene deleies av befraktere, som selvsagt ikke er interessert i at fraktene øker?
Kbkristi
17.07.2021 kl 13:26 4772

Veldig interessant Helg11. Må låne et par linjer her og lime inn i Mpc tråden. Like aktuelt der :)
Helg11
17.07.2021 kl 00:16 5023

Er mye krutt i investor quarterly Q2. Og noen støttende ord til oss som er all inn i containerskip:
Oder in der Pokersprache: Die Reeder halten drei Asse und zwei
Könige in der Hand – Zeit „all-in“ zu gehen!
Royal flush er vel bedre (?) men sikkert en god hånd med tre ess og to konger for de som kan poker...

Der Ladungs-überfluss ist so gewaltig, dass man davon aus-
gehen muss, dass die außergewöhnlich gute
Ertragslage im Containersektor wohl länger
andauern wird als erwartet – vermutlich weit
in das nächste Jahr hinein.
Altså vil det ekstremt gode markedet vare langt inn i neste år.

Kaum 130 Fixtures wurden im Juni gezählt – so wenige
wie seit vielen Jahren nicht mehr um diese Zeit. Im
Juni 2020 lag die Zahl noch bei 457, im Juni 2018
bei 233 und selbst im Juni 2011 waren es mit 159
deutlich mehr gewesen. Die Zeitcharterraten haben
unterdessen Sprünge gemacht, welche die der
Frachtraten zum Teil noch übertreffen. Für die klei-
neren Schiffstypen zwischen 1.100 und 4.250 TEU
lagen die Steigerungen auf Quartalsbasis zwischen
+50% und +73%. Im Postpanamax-Bereich waren
es +89% im Segment der 6.600er und sogar +150%
für 8.800er bei 12 Monaten Charterlaufzeit.
Få kontrakter inngått i juni, få skip tilgjengelig. Aksjekursen har stått stille siden forrige kvartal, mens ratene på frakt har skutt videre i taket.
Helg11
16.07.2021 kl 20:33 5169

Riktig at jeg har samlet info i regnearket:
4 heleide skip
+ 26 halveide skip
+ En uoversiktlig mengde skip hvor Ernst drifter og forhandler kontrakter (tipper det er mye for hovedaksjonær Peter Döhle)

Jeg skal lese meg opp på investor review Q2 i helgen. Spennende om noen tyske aviser plukker opp noen highlights og legger sammen to og to (når Ernst Russ skryter markedet opp i skyene, bør de jo ha kapitalisert på noe av det)...
God helg ja! 😎 ☀
Slettet bruker
16.07.2021 kl 19:31 5184

Angående 4 skip har jeg det fra regnearket der det står 100 % på %ER i kolonne L. Øvrige skip rundt 50 % eller mindre.
Redigert 16.07.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.07.2021 kl 18:39 5224

Må nok melde meg inn i foreningen "litt sprø". Kanskje litt sprøere også, da jeg har alt i Mpc. Jeg ser ingen grunn til at de gode tider ikke skal fortsette.
Vi har jo kun ett godt kvartal publisert, og de neste kvartalene vil nok følge som perler på en snor, og da med mye høyere avkastning.
Jeg solgte mine ER med 25% fortjeneste og gikk inn med alt i Mpc igjen. Dippen ble for fristende.
Er litt i villrede angående ER. Hva eier de egentlig. Det var en som sa de eide kun 4 skip. Resten var deleid eller de var operatør for andre.
Uansett, det tar jo ikke mange minuttene å gå inn igjen om det løsner for ER. Men skal det løsne for dem, så må de nok bli litt mer aksjonærvennlige.
En annen moro sak, er jo at vi som har fulgt Container siden i fjor, har en mye bedre inngang enn Blystad :)
God helg
Slettet bruker
16.07.2021 kl 16:49 5305


@Helg11: Da har jeg fått bekreftet at det forslitte uttrykket "They went all in" fortsatt har sin berettigelse!!

Da er vi i hvert fall to litt sprø personer som har satset alt på to kort! Hittil har det gått over all forventning, og jeg har ingen grunn til å tro at det vil endre seg med første. Og du med dine regneark ligger jo foran alle oss andre - også de profesjonelle analytikerne som kommer diltende etter.

Dagen i dag var jo bare en bekreftelse på at Blystad overtok aksjer til en meget gunstig pris, kr. 22,00. I dag tjente han mange millioner (på papiret) bare på denne ene oppgangen.

Det er en helt spesiell opplevelse for tiden å være aksjonær i MPC og Ernst. Ernst har såvidt begynt å bevege seg og har "verdens største potensial" de neste månedene.
Struts
16.07.2021 kl 15:48 5322

Er(nst) det noen sak å ta helg når man har Helgenen ombord! Akkurat det med 100' om dagen vet vi jo, men 550' for panamaxer? Det er jo nærmest solstikk! Så det tror jeg ikke før jeg ser det bekreftet. Men selv er jeg jo i ferd med å få det (altså solstikk bekreftet), så man vet aldri!

Har forresten også kjøpt en (veldig) liten lyttepost i Maersk (A-klassen) også, greit å vite hvordan det går med den andre siden av verdikjeden (de som drar inn penger pr container). A.P: Moeller vil selvfølgelig få ekstremt høye inntekter fremover, og tror (eller innbiller meg) det kan bli artig ved neste kvartalsrapport..
Redigert 16.07.2021 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Helg11
16.07.2021 kl 15:39 5322

Oi, her var det mye spennende til tyske investorer!
https://www.ernst-russ.de/de/news/investors-quarterly.html
Se spesielt stykket om containerskip side 18...

Die Kurzzeitchartern, die für solche „Opportunitäten“
getätigt werden, erreichen problemlos sechsstellige
Tagesraten. Selbst 2.700-TEU-Schiffe konnten bis zu
100.000 USD/Tag oder mehr für rund drei Monate
schließen. Wobei am Ende der Rundreise gewiss
noch beträchtliche Profite für den Operator/Charterer
übrigbleiben. Sofern es den Containerlinien gelingt
ein Schiff ausschließlich mit Spot-Ladungen, d.h.
kurzfristig gebuchten Containern zu befüllen, liegen
die Zeitcharteräquivalente für ein 1.700-TEU-Schiff
in Regionen von 220.000 USD für jeden einzelnen
Tag der Reise. Für klassische Panamaxe lag das
Potenzial bei 550.000 USD/Tag.
Redigert 16.07.2021 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Helg11
16.07.2021 kl 14:55 5317

@Argus: Ja, jeg har også tømt lommene og investert alt i containerskip MPCC og Ernst Russ. Follow the money, som de sier i politiet. Og her vil selskapene bade i penger de neste årene.

Det med skip er et detektivarbeid. F.eks er EF Olivia = Independent Vision. Alt er notert i regnearket. Jeg tror også at Tilly Russ er EF Eliza. Riktig størrelse, alder og flagg. I så tilfelle pool skip, 52% eid av ER. Flott hvis noen gidder å sjekke med IR, jeg har litt overload med spørsmål der, så bra å fordele på flere...
Redigert 16.07.2021 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Struts
16.07.2021 kl 14:24 5350

Bra observert! Med (stor) fare for å ta feil, innbiller jeg meg at Tilly Russ er under Russ' Management og ikke eid? Mens =EF ELIZA= vel er helt (eller delvis) eid av Russ. Uansett fint med litt lengre slutninger på de mindre enhetene, sistnevnte er vel på 1340 TEU. Vel, det vet jo Helgenen mest om. Sukk.
aeven
16.07.2021 kl 14:09 5345

Leste noe om at Tilly Russ / EF Eliza var fixed på nye rater i MPCC tråden, men fant ikke noen kilde. Fra https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Tilly-Russ-9470894.html ser jeg at følgende er lagt inn under "News- New Charter":

Wed Jul 14 21:05:46 CEST 2021 Swiss63
36 months trading Persian Gulf & Indian Ocean, Emirates

Noen som har noe informasjon rundt dette og evt. rater? Antar denne slutningen ikke blir "offentlig" før Q3 rapporten evt?
Slettet bruker
16.07.2021 kl 11:40 5436

Det vil etter alle solemerker skje en betydelig endring i markedets syn på Ernst etter 2. kvartal, senest 3. kvartal.

Også tyskere kan regne, det er bare at denne type virksomhet ikke er særlig kjent blant tyskere flest.

Men når flere og flere får presentert fremtidsutsikter som tilsier at PE nå ligger på under 1 basert på 2022-budsjettet, vil nok pipa få en annen lyd.

Som det fremgår av ditt regneark, Helg11, skal aksjekursen stige med 554 % for å nå opp i en PE på 7. Det er jo helt ufattelig, men selv halvparten av dette vil gi en økning i aksjekursen på 277%.

Dette høres som vanlig ut som haussing fra min side, og jeg kan forstå de som vil påstå det. Men husk at dette er presentasjon av faktatall - og ikke fremtidsvyer og drømmer. Det overlater jeg til andre som skryter såkalte miljøselskaper opp i skyene, uten at det finnes fnugg av dokumentasjon for at man går med noe som helst overskudd, hverken nå eller to år frem i tid.

Jeg har tømt alle lommer og kjøpt MPC og Ernst det remmer og tøy kunne holde. Og det er såvidt de gjør..., men det viser vel at jeg har ståltro på de to selskapene.
Redigert 16.07.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Helg11
15.07.2021 kl 21:23 5752

Bra at han ikke var helt ukjent med Ernst.
Hvis vi tenker merger, så bør prisen være ish 12-13 EUR basert på NAV YE22 og Songa kjøpet.

Er nok godt under radaren som du skriver, og så kommer det en eksplosjon når tyske finansaviser får nyssen i pengene som rår innen container shipping...
Dan123
15.07.2021 kl 12:50 5967

I et Twitter svar til J Mintzmyer :

"Mr Mintzmyer, have you taken a lokk at Ernst Russ $Hxck?
Geemans don't vare about shipping, so this has gone under the radar. Big upside the next year or two."

Mintzmyer :
"It's too small an illiquid for me personally. Seems like it can be a roll up/merger candidate.. "
Helg11
14.07.2021 kl 07:32 6471

Av slutningene som er gjort første halvår har Ernst Russ prioritert 2-års kontrakter både på små og store skip. F.eks Visitor, 862 TEU, som har fått 2 år fra juni med dobbel rate av det søster-skipet Trouper fikk i november 2020 for 3-5 mnd. (Pool)
Samme sak med større skip som Ella, 2450 TEU, som fra april har 2 år med 24k/dag.

Slutningene ligger i kolonne R, av de jeg har funnet.
Dan123
13.07.2021 kl 20:55 6721

Hva vet vi egentlig om kontraktlengder på skipene de har? Når skal de forskjellige på nye kontrakter? Og har det dukket opp noen slutninger? 😊🤔
Slettet bruker
13.07.2021 kl 19:58 6642


Jo, det gir mening når kursen stopper nesten nøyaktig på det tekniske støttepunktet og igjen stiger. Om videre økning skjer nå eller om et par uker er ikke så viktig, men teknisk skal ditt øvre kjøpspunkt på Euro 4,26 forseres i løpet av noen uker. Og det er mye å gå på over der også.
ZinoDK
13.07.2021 kl 14:32 6566

Yep - og så er det set fra dit køb - jeg har købt ER fra 3,12 og til 4,26.
Så det giver ingen mening at tale om stigning eller fald over 2 dage. Altså et fald på > 20% fra den 1. juni 2021.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 09:28 6688

Helg11: Godt å lese! Jeg har heller ingen holdepunkter for at ledelsen ikke jobber godt.

Det er jo visse tegn til at vi med Ernst har å gjøre med et selskap som er undervurdert når man ser på aksjekursen og ratene på selskapets skip. Nedsiden ser ut til å være svært liten. Og jeg tror volumet vil ta seg oppi takt med økende interesse etter at 2. kvartal er fremlagt.
Helg11
13.07.2021 kl 08:47 6696

Jeg er blåøyd, så jeg tenker at ledelsen ikke har urent mel i posen, men at de kun har fokus på god drift. De vil få kontrakter i linje med harpex / ConTex, og dette vil vise seg i regnskapet.
Slettet bruker
12.07.2021 kl 23:35 6795

Ja, selvsagt, takk for påminnelsen, Euro 3;20 er det korrekte, og derved en økning på vel kr. 3;00 i løpet av to dager.
Slettet bruker
12.07.2021 kl 18:54 6844

Ernst snudde akkurat på støttenivået på kr. 3,20 (eg. kr. 3;10; men stanset rett før) og har steget 30 øre de siste to dagene.

Såfremt ledelsen ikke har noe å skjule,,ligger Ernst meget godt an til å oppnå knallgode kontrakter fremover. De vil påvirke regnskapet positivt.
Slettet bruker
10.07.2021 kl 10:14 7610

Ratene er på til himmels ser det ut til, spesielt på kortere kontrakter. Det er lett å ha mest fokus på hva det innebærer for de største skipene, men i Harpex sin siste oppdatering merket jeg meg at ratene på de minste (700 TEU) endelig fikk et skikkelig løft, opp 25%. ER er medeier i hele 13 skip rundt den størrelsen. Det kan etter hvert gi fine utslag på skipsverdiene også.
PSI- Investor
09.07.2021 kl 16:54 7838

I MPCC sin tråd er kursmål for 2022 beregnet til drøyt 55,- med PE 7
Slettet bruker
09.07.2021 kl 15:57 7903


Hei der i Grimstad!

Se der, fra observatørplass til aktiv deltager! Ellers må jeg få lov å si, Struts, at min interesse for Ibsen var så som så, frem til våren 2021. Etter å ha lest dine omtaler av og sitater fra Ibsen, er jeg blitt noe mer nysgjerrig. Det er ikke verst av deg bare det!
Struts
09.07.2021 kl 15:51 7879

Hehe, intet vondt ment - kun en liten presisering. Regneark er jeg imponert over for de av dere som behersker det. Har i det minste økt min opprinnelige observasjonspost til det (fremdeles beskjedne) fem-dobbelte i tro på det samme. Ikke at det blir noe særlig bedre kikkertsyn av den grunn. Sukk hjerte, men brist ikke!
Redigert 09.07.2021 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2021 kl 15:35 7876

Til Ibsen, (nei jeg mener Struts), i Grimstad:

I regnearket som jeg refererer til under, har man benyttet norske kroner for begge selskaper. Og en lik PE-verdi på 7 tilsier at aksjekursen for Ernst burde være kr. 195,89, mens den i dag er på 3,38 Euro som er lik cirka kr. 35. Det gir en oppside på 460 %!

I samme regneark som sammenligner de to selskapene har MPC en PE-verdi (basert på 7) for 2022 på kr. 47 som gir en oppside på 128%.

P/E 7 target price kr. 195 (Ernst) og kr. 47 (MPC).

Alle andre forhold holdt utenfor: Liten tvil om at man bør satse alt på Ernst.

Men det er flere ting som likevel tilsier at det ikke fremstår som like lett å gå inn i Ernst som i MPC: Aksjonærpolitikken er én av ulempene.
Redigert 09.07.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2021 kl 15:32 7878

Euro
Så lenge styret/ledelsen ikke sier mer enn det de allerede har gjort om utbytte (dvs ingen planer om utbytte) tror jeg det blir sidelengs kursutvikling fram til Q2 7. september. De holder korta tett til brystet. Vi er nødt til å få dem ut på eteren.
Redigert 09.07.2021 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Struts
09.07.2021 kl 15:11 7913

Mener noenlunde bestemt at kursen er i Euro og ikke NOK, men uansett - god helg ønskes fra Grimstad!
Slettet bruker
09.07.2021 kl 14:49 7933


Dato og Helge11: Såfremt kursen holder seg over kr. 3,20, er det duket for en oppgang ganske snart. Og hvorfor skulle den falle mer enn den har gjort til nå? Men markedet for øyeblikket er noe vanskelig å tolke selvom jeg også vil la mine aksjer i Ernst ligge og godgjøre seg i nattbordskuffen!

Drømmescenariet for Ernst er en rolig oppgang herfra. Da kan kursen lett dobles i løpet av høsten og vel så det! Det leser jeg ut av chartet, med støtte i de fundamentale forholdene. Uten å virke for haussete, tør jeg stille spørsmålet: Er det årets gullklump vi har her? For så lenge inntjeningen er fire ganger så høy i Ernst som i MPC og begge selskaper samtidig er billige, må det jo ende i noe godt!
Helg11
09.07.2021 kl 13:37 7983

Her er det bare å nyte overfarten i smult farvann, før båten plutselig forvandles til en rakett med et smell. Aksjonærtreff på Kiel-ferja er mye mulig, men vi får ta oppgangen trinnvis.

Teknisk fra Investtech ser det ut som vi er i nedre del av bølgen nå Argus? Mulig vi ikke trenger å se så mye på det tekniske enda, da den til nå korrelerer markant med MPCC.