Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 420241

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
bobleplast
17.07.2021 kl 19:39 8277

Synes den steg litt raskt fra 2.80 til 4+, men nå har den konsolidert fint og tenker meg inn igjen til uka. Selv så lite aksjonærvennlig deres måte å melde kontrakter på er så burde det skje noe mer her.
Slettet bruker
17.07.2021 kl 20:32 8266


Helg11, jeg registerer at Ernst har gjort et aldri så lite byks torsdag fra 554 % mulig potensial med PE 7 til 662 % mulig potensial fredag e.m.

Hva skyldes denne voldsomme økningen på en eneste dag? Har du gjort noen spesielle endringer i regnearket ditt som har gitt seg utslag på denne måten?
Slettet bruker
17.07.2021 kl 20:42 8274

Kbkristi, godt å .se at enkelte av oss ikke er alene om å være sprø. Med all in i MPC er du både utsatt og i en kjempemessig posisjon! Jeg tror mest på det siste, så absolutt!

Det er også viktig å huske at Blystad ikke kan selge en eneste av de aksjene han får i oppgjør før det har gått tre måneder. Og den salgssperren har ikke trådt i kraft ennå siden oppgjøret ikke har skjedd og nye aksjer ikke er utstedt. Det kan vite slutte av det forhold at en iverksettelse av salget krever en børsmelding. Og dermed blir salgssperren utsatt til minst 19. oktober.

Det gir rom for en økning i aksjekursen i mellomtiden. Siden Blystad også hadde aksjer fra før og har kjøpt seg opp de siste dagene, så kan han ikke selge uten å gjøre dette i en blokk. Han har rett og slett for mange aksjer til å selge fritt i markedet. Noe som vil senke kursen voldsomt. Det vet han selvsagt, men hvorfor skal han selge når ratene stiger?
Redigert 17.07.2021 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Multiplikator
17.07.2021 kl 20:45 8317

Noen som har vært i kontakt med ER vedr. deres % andel eierskap av båtene oppført under «other investments»?
Helg11
18.07.2021 kl 08:14 8214

Argus: Nei jeg har ikke endret på noe regnestykker, men harpex Index kom jo inn på fredag. Denne var over 12 prosent opp fra forrige uke, så da har inntjeningen blitt mye høyere.

@Struts: Et lite tankeeksperiment: Si at du er sjef for et amerikansk selskap som har tusen 40 fots containere stående i Kina. Du kan velge mellom å sende dem med en Liner for 15.000 dollar per container. Dette blir 15 millioner dollar. Alternativt kan du leie et feederskip for hundre tusen dollar per dag, og turen tar 65 dager. Dette blir 6,5 millioner dollar. Det vil altså lønne seg massivt å tenke utradisjonelt og leie et eget skip. Vi har nå en situasjon der operatørene ønsker å kjøpe skip, og skipseiere ønsker å inngå kontrakter direkte med frakt-kunder for å få fair betalt. Og kanskje vil vi se flere eksempler på utradisjonelle løsninger fremover? Kanskje er det slik Ernst russ har tenkt for å beregne et potensiale på et panamax skip til 550.000 dollar per dag?

edit: En tur fra Shenzhen til Los Angeles ser ut til å ta ca 14 dager, så hvis alt går på skinner rekker man to turer med last på to måneder -> ca en femtedel av prisen å leie sitt eget lille skip (til noe vi synes er astronomiske summer) og frakte sin egen last.
Redigert 18.07.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Helg11
18.07.2021 kl 08:36 8194

Et lite regneark-eksperiment, sammenligning av selskaper som eier containerskip. Market cap (hva selskapet er verdsatt til av markedet nå) dividert på revenue Q1. Lavt tall er bra, da betaler man lite for hver dollar selskapet har i inntekt.
Rangering:
Ernst Russ = 6.52
Global Ship Lease = 8.7
Euroseas = 9.64
Danaos = 10.8
MPCC = 18.50
Costamare = 23.27

Stor variasjon her, så kan bli spennende å gjøre en lignende øvelse etter Q2.

Redigert 18.07.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
velkjent
18.07.2021 kl 08:55 8224

Av opplistede rederier er det bare MPCC, som er notert på OSE. Selv om forholdstallene er riktige, er det ingen garanti for at aksjekursene i de ikke-OSE-listede vil øke like mye som MPCC. Et ill-likvid selskap, som ER, som ikke vil betale utbytte, eller selskap notert på børser der investorene ikke interesserer seg for skipsfart, er det helst mest synd på. De bør notere seg på OSE om de vil se økte verdier. Forøvrig en interessant oversikt, som burde vært sendt både til respektive rederier og OSE i PR-hensikt. Skulle gjerne sett flere container-selskap på OSE.
Slettet bruker
18.07.2021 kl 09:32 8228

Mulig, men over tid vil verdiene alltid komme frem. Utenlandske investorer ser dette så de kan ikke leve sitt eget liv i Tyskland grunnet lav interesse. Undervurdert og underanalysert er kriterier Skagenfondene gjorde kundene sine rike på.
Slettet bruker
18.07.2021 kl 11:50 8172

Takk for svaret, Helg11! Din begrunnelse gjør det ekstra interessant å se nærmere på regnearket:

Resultatet av en 12 prosents økning i ratene, førte altså til at oppsiden for aksjen økte med 112 prosent!!! Fra en dag til en annen!

For meg fremstår Ernst mer og mer som en totalt undervurdert aksje, selv om man ikke vil betale utbytte og den tyske børsen ikke er så veldig interessert i shipping. Ett sted går grensen for billigsalg.
PSI- Investor
18.07.2021 kl 13:29 8082

Hvis du i stedet deler på forventede tall for q3 som vi tross alt er i nå blir det sikkert helt andre tall. Hvertfall for mpcc blir det jo veldig mye lavere tall
Helg11
18.07.2021 kl 14:03 8036

Ja, hvis en økning i inntekter ikke reflekteres i aksjekurs, så vil tallene bli lavere over hele linja. For MPCC vil Q2 inntekter øke med ca 25% fra Q1, mens Q3 er ca dobling fra Q1. Slike overskrifter (+Guiding om fremtiden og utbytter) er nok lettere å forholde seg til for aksjemannen i gata enn å dykke ned i estimater pr skip og mystiske indekser, så forhåpentligvis gjør dette at vi får hopp i aksjekurs på både MPCC og Ernst Russ.
Struts
19.07.2021 kl 09:13 7755

Jo, du har nok et/flere poeng. Problemet er at jeg var aldri særlig flink til å tenke utradisjonelt. Sukk. Men, jeg legger til grunn og er enig i det du har fremhevet fra ditt første innlegg, hvis essens jeg syntes å være: Totalt undervurdert aksje. Den eneste nedsiden (og den er jo kjent) er at det kommer ikke særlig mye informasjon fra selskapet, men tallenes tale vil nå komme frem hvert kvartal fremover. Og da er det kanskje noen som våkner også i Tyskland. Og kanskje like greit det ikke skjer før sommerferien er over, da er det jo uansett ingen (tilnærmet) som følger med...
NetromK
19.07.2021 kl 21:43 7469

Denne kom ut i dag, kjenner ikkje til om sida er seriøs i det heile, men ein analsye som havnar på overall buy.
At aksje har underprestert i sektor og opp mot finans gjev viss salssignal. Rart den ikkje får kjøp for å henge etter.
P/E tala dei opererar med kjem vel til å verte snudd på hovudet dei neste kvartala jamfør reknearket til Helg11.

http://www.aktiencheck.de/exklusiv/Artikel-Ernst_Russ_Ob_wirklich_so_spannend_wird-13426888
Helg11
20.07.2021 kl 17:51 7141

Kryss i taket! Oppdatering fra Ernst Russ på charter rates! Rett opp (selvfølgelig). Snitt for Q1 var $11007/dag. Tall for mai:
14,253 USD (Snittet 30% opp på to måneder)!
∅ Charter rate/day of the whole fleet
Lengde på kontrakter også opp, snitt 17 mnd... Det vil si at de teoretisk kan guide godt for hele 2022 når de legger frem Q2 (tror ikke de gjør det).
Slettet bruker
20.07.2021 kl 19:32 7029

Newsletter/Nyhetsbrev fra Ernst Russ kan abonneres på her: https://www.ernst-russ.de/de/news/investors-quarterly.html
Redigert 20.07.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2021 kl 07:11 6780

Helg11, har du sett mail jeg sendte deg på søndag?
aeven
21.07.2021 kl 10:55 6658

Tok oppfordringen din Helg og sendte mail til IR ang. Tilly Russ:
'we are happy to answer your question about EF Eliza as follows: This is the same ship. Tilly Russ is the charter name of this vessel.'
Helg11
21.07.2021 kl 14:35 6515

Strålende! Tilly Russ er jo kun 1342 TEU, men legger vi Harpex eller ConTex til grunn kan raten fort være over 30k/dag.

@dato: svart på mail nå. (hvis noen lurer er det ingen hemmeligheter her, kun diskusjon på detaljer i regneark).
Slettet bruker
23.07.2021 kl 16:19 5880

Aksjen står helt stille. Merkelig!
Slettet bruker
25.07.2021 kl 00:04 5567

Ja, det er for såvidt merkelig at aksjekursen står stille. På den annen side er jeg kommet til at dette utelukkende må skyldes mangel på kunnskap om rederiet og den meget gode økonomiske situasjonen rederiet vil befinne seg i om bare noen uker og måneder. Akkurat som MPC.

Årsaken til min konklusjon er at aksjekursen omgjort fra Euro utgjør vel kr. 35,00. Benytter vi oss av en PE på 7, skulle aksjekursen ha befunnet seg helt oppe i kr. 289. Alt står i regnearket til «gutta». (Ingen navn nevnt, ingen glemt…. ) Og i regnearket for Ernst står også at kursen må stige 716 % for at PE skal bli 7.

Jeg vil da vise til at selv halvparten av dette igjen, 358 %; er en ganske så pen økning det også!

Det er formidable tall og vil før eller siden kunne føre til en formidabel kursstigning. Det er etter min oppfatning bare spørsmål om tid når det vil skje, og ikke om det vil skje, men kanskje allerede ved neste resultatframleggelse.
Helg11
25.07.2021 kl 00:05 5616

Tja. Det er sommerferie. "Shipping er skummelt, og alt er nok allerede priset inn". Den som venter på noe godt... 😉
NetromK
25.07.2021 kl 10:55 5486

Ernst Russ har ganske mange små skip ser eg, rundt 800 TEU. Frå harpex tabell stig ratene her med 2000$ for 700 TEU og 4000 $ for 1100 TEU samanlikna med for ei veke sidan. Alle rater frå 1700-8500 TEU er opp 2000$ på ei veke. Prosentvis derimot stig dei no for 700 og 1100 TEU 12,5 og 15% på ei veke mot 5-2% (falllande desto større skip frå 1700 TEU). På 4 veker er ratene for 700 og 1100 TEU opp 50% og stig i særklasse mest prosentvis samanlikna med utgangspunkt.Profitten på disse skipa må jo no vere formidabel.
Slettet bruker
25.07.2021 kl 11:35 5496

Forstår ingenting sv manglende kursutvikling her. Kan da virkelig ikke være at hele Tyskland ikke følger med ???
Struts
25.07.2021 kl 12:11 5516

Dersom av interesse, kan du greit oppjustere verdien på =EMIRATES WASL= 6,589 TEU bgt 2010 til $ 70 mill (fra $ 65 m 04.07.21 og $ 60 m 11.06.21). De andre (containerskipene) har jeg ikke noe konkret å melde om - - foreløpig.
Redigert 25.07.2021 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2021 kl 14:28 5480

Er helt rolig angående kursutvikling. Denne går når den går og da er det for sent å se seg tilbake. Håper egentlig kursen går ned til 3 € før Q2 den 7. september, så jeg kan senke snittet mitt.
Redigert 25.07.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Helg11
25.07.2021 kl 18:16 5408

Jeg skjønte heller ingenting av kursen til MPCC når den gikk ned fra 6 og stabiliserte seg på 5 i januar iår. Containerskip er en liten nisje, ganske sær og vanskelig, og Ernst Russ er på en børs som ikke har fokus på shipping. Men plutselig dukker tallene frem fra offisielt hold, og tall klarer alle å lese. Og da blir det er reprising ala MPCC håper jeg, underlaget tilsier hvertfall det.

Takk Struts, oppdatert Emirates Wasl.
Slettet bruker
25.07.2021 kl 19:44 5357

Det er det beste spørsmålet denne uken? Og jja, jeg mener bestemt at Tyskland sover drømmen om Ole Ernst-øye…
Redigert 25.07.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2021 kl 20:09 5412

Vi har alltids en mulighet med å «vekke Ole Ernstøye» ved å kontakte tyske finansanalytikere og/eller aviser, f.eks. to dager før 3.kvartal! Og dermed vekke tyskerne før tallene kommet. Hvem skal i så fall gjøre det? Du eller dato eller KbKristi, med Struts som bisitter siterende Ibsen?
Redigert 25.07.2021 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Struts
26.07.2021 kl 14:06 5183

Ok, har sett litt nærmere på tall. Akkurat nå føler jeg ikke å ha KONKRET grunnlag for å oppjustere de "mindre" enhetene, men kan ikke se annet enn at det kommer, da forhåpentligvis som en for en gangs skyld positiv tsunami.

Uansett, i tillegg til oppjustering av =EMIRATES WASL= med $ 5 mill, føler jeg å ha grunnlag for å oppjustere også =VENETIA CONTAINER= 4,178 TEU bgt 2010 fra $ 50 mill (04.07.21) til nå $ 55 mill. For MPCC' sin del, så oppjusterer jeg således likedan verdien for =SONGA CALABRIA= 4,256 TEU bgt 2010 fra og til det samme: $ 55 mill. Skriver ikke noe om det siste på MPCC-tråden, du får vurdere om du vil oppdatere ditt eminente regneark eller ei.

Forøvrig alle for(be)hold som nevnt i tidligere "disclaimers" mht verdiansettelser, det viktigste da basis T/C-fri levering.
Struts
26.07.2021 kl 15:29 5171

Haha, du tenker på "Når vi døde vågner"? Nuvel, jeg går tilbake til sukkenes dal, eller Intet nytt fra vestfronten.
NetromK
26.07.2021 kl 18:34 5115

Mogleg diskutert tidlegare i tråden. Men nokon med tankar om oppkjøp av Ernst Russ, kan det verte aktuelt for større aktørar?
Og viss eigarane ikkje vil det, kva vil dei oppnå med selskapet vidare når det er kommunisert ut at ein ikkje har planar om utbytte, selskapet kjem jo til å renne over med pengar, og det å kjøpe/eige skip aukar jo openbart ikkje verdsetjinga all verden. Kan dei kome til å kjøpe tilbake aksjar trur de?
Prisinga av selskapet verkar jo å vere heilt tullete. Selskapet er jo ikkje prisa til meir enn omtrent salspris av deira 3 mest verdifulle skip. Klaveness har vel selt 4 skip nyleg for 1 mrd, same verdsetjing som heile Ernst Russ har. Songa vart kjøpt for 1,8 mrd for 11 skip (større snitt) medan Ernst Russ er majoritetseigar i 18 og har mindre eigarskap i like mange.
Slettet bruker
26.07.2021 kl 21:00 5020

Neppe. Dohle Group eier 38 % av ER og har verdier på 8 milliarder $, og det er nok gamle tall. https://www.doehle.de/company/dohle-group/ De trenger ikke selge.
Redigert 26.07.2021 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
Helg11
26.07.2021 kl 21:30 4974

Er garantert at aktører orienterer seg i markedet og vurderer oppkjøp eller sammenslåinger. En spennende konstellasjon kunne vært Ernst Russ + MPCC + Döhle (majoritetseier i ER) containerskip. https://www.doehle.de/ships/container/
(Songa Toscana er i Döhle flåten)
En tysk mastodont, registrert på Oslo børs evt US listing. ERMPCCD blir kanskje litt tungt. Men kanskje DCS - Deutsche Container Schiffahrts-KG.

Evt kan det tenkes at linerne er interesserte, f.eks MSC / Maersk. Hvis vi bruker NAV YE22 som utgangspunkt for verdisetting er vi på ca 14 EUR/aksje. Et sånt kjøp vil avtales på bakrommet uten å småkjøpe fra oss småinvestorer.

Synes generelt at prisingen i containershipping ikke henger sammen med verdiskapningen som de facto kommer, men Ernst Russ er det selskapet som nå handles med størst rabatt ifht TEU og revenue Q1-21. Reprising kommer, tyngdekraften slår inn på et eller annet tidspunkt. Norske småinvestorer (527 nå fra nordnet), andre småinvestorer, oppkjøp, tilbakekjøp av aksjer, utbytte, eller at de bare viser hvert kvartal at de skuffer inn penger. Mange mulige triggere...

@Argus: Jeg er ikke på fornavn med tyske finansjournalister, men vil tro at de kan synes det er interessant med en tallmessig sammenligning av Ernst Russ revenue Q2 / MCAP vs sammenlignbare selskaper. Bør være interessant med en massiv økning i inntekt + lengde (ref nylig fleet update).
Redigert 26.07.2021 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
NetromK
27.07.2021 kl 09:52 4896

Og no faller denne altså ned på 3,24€. Minus 7,43%.
Bleieskift
27.07.2021 kl 10:17 4868

7,43% på ett ekstremt lavt volum. Folk selger noen 100 aksjer g klarer å dra ned aksjen veldig. Derfor er det farlig å handle i aksjer med så lite volum.

Q2 tallene kommer til å være oppløftende. Får håpe interessen tar seg opp til den tid.
aeven
27.07.2021 kl 17:59 4676

Umulig å lese noe utav % opp/ned fra en dag til en annen med så lavt volum.
28.06 og 29.06 var volumet henholdsvis 682 000 og 430 000. I dag ligger det vel på 21 000.
Vi får tro og håpe at interessen tar seg opp igjen når vi nærmer oss Q2, tallene snakker jo for seg selv.
Helg11
30.07.2021 kl 23:14 3846

Tut tut!
Feedertech fornyer kontrakt med EF Emma. Går fra 11 mnd. kontrakt 12,5k fra november 2020, til 39 mnd 25k USD. Over tredobling av lengde, og dobling av inntekt. Den gamle kontrakten gikk til oktober, så ser ut som Feedertech har gått inn 3 måneder før utløp for å sikre seg skipet videre.

Her sikres inntekter i mange år fremover. :-)
EF Emma er 1700 TEU, og er først klar for nye oppdrag fra 2025...

2025!!!!