Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025
(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).
HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/
LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.
Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/
LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.
Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22
Du må logge inn for å svare
NetromK
20.10.2021 kl 09:12
7398
Den dagen dette vert klart for folk vil det stige bratt her. Om ER la seg nær på linje med MPCC kva angår rapportering og guiding her så ja.
For her renn det over med cash. P/E potensielt ned mot 1,3 i 2022 er vilt.
For ikkje å snakke om at eit skip aleine, Rita, drar inn netto nesten 1€ over kontrakta si på 3 år, og heile selskapet er prisa til ca. 4€.
For her renn det over med cash. P/E potensielt ned mot 1,3 i 2022 er vilt.
For ikkje å snakke om at eit skip aleine, Rita, drar inn netto nesten 1€ over kontrakta si på 3 år, og heile selskapet er prisa til ca. 4€.
NetromK
20.10.2021 kl 14:57
7169
Har satt opp eit rekneark sjølv for å estimere litt ulike scenario på inntjening.
Hadde alle ER sine skip bytta kontrakt (3 år) i dag og gått på rater sett i seasures siste mnd. ville nettoinntjening for kun containerskipa verte ca. 3,2€/år.
Akkurat no går fleire skip på heller begredelige rater og held inntjeninga nede, om det går ann å seie.
Venetia 4178 TEU på 22 000$/døgn kunne fint fått 51-55 000/døgn no. ER eig 100%
Polonia 3091 TEU på 17 750 kunne fint fått 40 000. ER eig 100%
Lodur 3091 TEU på 17900 det same som over. ER eig 51%.
Det same gjeld for nesten alle skip; Ella, Emira, Emma, Eldra og Winner i alle fall.
Rita er vel nær einaste skip på "spenstig rate"
Likevel håvar firmaet inn pengar. Og, skulle ratene falle ganske betydeleg før nye kontrakter vil framleis selskapet dra inn ein voldsom netto gitt
at fleire alt går på beskjedne rater på rundt 50% av det som er vanleg å inngå for tida.
Hadde alle ER sine skip bytta kontrakt (3 år) i dag og gått på rater sett i seasures siste mnd. ville nettoinntjening for kun containerskipa verte ca. 3,2€/år.
Akkurat no går fleire skip på heller begredelige rater og held inntjeninga nede, om det går ann å seie.
Venetia 4178 TEU på 22 000$/døgn kunne fint fått 51-55 000/døgn no. ER eig 100%
Polonia 3091 TEU på 17 750 kunne fint fått 40 000. ER eig 100%
Lodur 3091 TEU på 17900 det same som over. ER eig 51%.
Det same gjeld for nesten alle skip; Ella, Emira, Emma, Eldra og Winner i alle fall.
Rita er vel nær einaste skip på "spenstig rate"
Likevel håvar firmaet inn pengar. Og, skulle ratene falle ganske betydeleg før nye kontrakter vil framleis selskapet dra inn ein voldsom netto gitt
at fleire alt går på beskjedne rater på rundt 50% av det som er vanleg å inngå for tida.
KickerNK
20.10.2021 kl 15:33
7136
Hvor skjult er egentlig denne «perlen»? Er selv aksjonær, har vært det i flere måneder og venter på eksplosjonen, men det er en tålmodighetsprøve dess like. Hvordan skal man i enda større grad få budskapet ut? Alle vi her inne vet jo om det, så hva vi skriver og hauser for hverandre er lite verdt. Denne må få større oppmerksomhet. Det er den verdt.
Går kursen litt tregt?
Vel, kursen har de siste tre månedene steget 26 prosent. Det må da være en god avkastning på så kort tid?
NetromK
20.10.2021 kl 16:54
7473
Mogleg me ikkje får eit hopp her, men ein vil etter alle solemerker sjå framleis sterk stigning kvartalrapport for kvartalrapport.
Og det potensielt etter ratene byrjer falle ein del også.
Og det potensielt etter ratene byrjer falle ein del også.
Helg11
20.10.2021 kl 17:00
7511
Perlen er fortsatt meget skjult, og Warburg har ikke bidratt til å sette lys på det fundamentale. IR har også guidet konservativt for 2021, og ikke sagt noe om 2022 etc. Jeg har sendt over mitt Q3 estimat og 2022 estimat basert på average charter rates til både Warburg og IR, så får de noen hint om hva som går an å regnes på fra de tallene de har offentlig. Det gir jo grunnlag for bedre guiding. Og da blir det kanskje lettere å vekke de tyske investorene... (Nedsalg fra eksisterende store eiere er vi jo helt ferdige med her).
Nytt newsletter i dag: https://www.ernst-russ.de/de/news/investors-quarterly.html#komplett-aktuell
Nytt newsletter i dag: https://www.ernst-russ.de/de/news/investors-quarterly.html#komplett-aktuell
Redigert 20.10.2021 kl 17:15
Du må logge inn for å svare
KickerNK
20.10.2021 kl 22:50
7403
Noe av poenget med det spørsmålet, var å få et svar som dette. Og det er også hele poenget mitt. Aksjen må belyses enda mer. Det er vanskelig å si hvordan, utover jobben du legger ned som er helt fenomenal. Enormt bra det du legger i potten.
Struts
21.10.2021 kl 11:00
7133
Oppjusterer verdiene for de mindre containerskipene i Russ-flåten (sist 23.08.2021 + enkelte individuelle justeringer). Opplysninger som tilført tidligere av Helg mht flåten (i praksis byggeår). Jeg legger til grunn verdier basis 100% eierskap, ellers som anført under verdiene. Den aller største enheten har jeg valgt å justere noe ned (dette er kun grunnet tidligere usikkerhet rundt faktisk verdi, vil heller eventuelt justere opp igjen når/hvis det foreligger empiri for det). Når ikke annet anført er verdianslag samme som sist.
Name Vessel type Capacity, TEU Capacity, dwt Year of built Value $ m
Emirates Wasl Container 6,589 81,002 2010 $ 70 (earlier estimate $ 75)
Venetia Container 4,178 52,788 2010 $ 62
EF Olivia Container 3,091 42,213 2006 $ 41.5
Hebe Container 3,091 42,213 2008 $ 42.5
Polonia Container 3,091 42,213 2003 $ 40
Lodur Container 3,091 42,213 2003 $ 40
Rita Container 2,785 37,213 2007 $ 40.5
Ella Container 2,450 33,216 2003 $ 30.5
EF Emira Container 1,710 24,150 2008 $ 32.1 (earlier estimate $ 26)
EF Emma Container 1,700 24,100 2008 $ 32.1 (earlier estimate $ 26)
EF Eldra Container 1,341 17,127 2010 $ 25.5 (earlier estimate $ 20.8)
EF Eliza Container 1,341 17,127 2010 $ 25.5 (earlier estimate $ 20.8)
EF Elena Container 1,338 17,35 2007 $ 24 (earlier estimate $ 19.8)
EF Ava Container 698 8,168 2008 $ 16 (more or less guesswork)
Skogafoss Container 679 8,200 2007 $ 15 (more or less guesswork)
Rubina Bulker 0 39,959 2018 $ 25 (earlier estimate $ 23.5)
Louise Auerbach Multipurpose 0 12,500 2007 $ 5 (more or less guesswork)
Lotta Auerbach Multipurpose 0 12,500 2007 $ 5 (more or less guesswork)
Winner Container 1,819 28,220 2008 $ 32.3 (earlier estimate $ 26.2)
Andante Container 868 11,433 2007 $ 18.3 (earlier estimate $ 15.2)
Moveon Container 868 11,382 2001 $ 13.4 (earlier estimate $ 11.2)
Trouper Container 868 11,404 2005 $ 16.5 (earlier estimate $ 13.7)
Visitor Container 862 11,181 2004 $ 15.7 (earlier estimate $ 13)
Dance Container 822 8,800 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Dream Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Ido Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Meandi Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Mirror Container 804 9,350 2007 $ 18.1 (earlier estimate $ 15.1)
Music Container 804 9,350 2007 $ 18.1 (earlier estimate $ 15.1)
Solong Container 804 9,350 2005 $ 16.3 (earlier estimate $ 13.6)
Louise Russ Ro/Ro 0 9,090 2001 $ 1.8 (Basis LDT 3,000, and market-rate $600 per ldt)
Overlater til regneark-ekspert Helg å summere sammen samt anføre Russ’ eierandel, da jeg IKKE fører disse verdiene i eget regneark.
Disclaimer: Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering (samt 100% eierskap). For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt kanskje ikke i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn.
Name Vessel type Capacity, TEU Capacity, dwt Year of built Value $ m
Emirates Wasl Container 6,589 81,002 2010 $ 70 (earlier estimate $ 75)
Venetia Container 4,178 52,788 2010 $ 62
EF Olivia Container 3,091 42,213 2006 $ 41.5
Hebe Container 3,091 42,213 2008 $ 42.5
Polonia Container 3,091 42,213 2003 $ 40
Lodur Container 3,091 42,213 2003 $ 40
Rita Container 2,785 37,213 2007 $ 40.5
Ella Container 2,450 33,216 2003 $ 30.5
EF Emira Container 1,710 24,150 2008 $ 32.1 (earlier estimate $ 26)
EF Emma Container 1,700 24,100 2008 $ 32.1 (earlier estimate $ 26)
EF Eldra Container 1,341 17,127 2010 $ 25.5 (earlier estimate $ 20.8)
EF Eliza Container 1,341 17,127 2010 $ 25.5 (earlier estimate $ 20.8)
EF Elena Container 1,338 17,35 2007 $ 24 (earlier estimate $ 19.8)
EF Ava Container 698 8,168 2008 $ 16 (more or less guesswork)
Skogafoss Container 679 8,200 2007 $ 15 (more or less guesswork)
Rubina Bulker 0 39,959 2018 $ 25 (earlier estimate $ 23.5)
Louise Auerbach Multipurpose 0 12,500 2007 $ 5 (more or less guesswork)
Lotta Auerbach Multipurpose 0 12,500 2007 $ 5 (more or less guesswork)
Winner Container 1,819 28,220 2008 $ 32.3 (earlier estimate $ 26.2)
Andante Container 868 11,433 2007 $ 18.3 (earlier estimate $ 15.2)
Moveon Container 868 11,382 2001 $ 13.4 (earlier estimate $ 11.2)
Trouper Container 868 11,404 2005 $ 16.5 (earlier estimate $ 13.7)
Visitor Container 862 11,181 2004 $ 15.7 (earlier estimate $ 13)
Dance Container 822 8,800 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Dream Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Ido Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Meandi Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Mirror Container 804 9,350 2007 $ 18.1 (earlier estimate $ 15.1)
Music Container 804 9,350 2007 $ 18.1 (earlier estimate $ 15.1)
Solong Container 804 9,350 2005 $ 16.3 (earlier estimate $ 13.6)
Louise Russ Ro/Ro 0 9,090 2001 $ 1.8 (Basis LDT 3,000, and market-rate $600 per ldt)
Overlater til regneark-ekspert Helg å summere sammen samt anføre Russ’ eierandel, da jeg IKKE fører disse verdiene i eget regneark.
Disclaimer: Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering (samt 100% eierskap). For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt kanskje ikke i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn.
Helg11
21.10.2021 kl 11:37
12068
Takk for oppdatering Struts. Ernst sitter på noen voldsomme verdier! Regnerark er oppdatert, og tar med noen highlights:
Skipsverdier totalt: $791,500,000 (inkl JV)
Ernst Russ skipsverdier: $489,034,000 (ex. JV)
Market Cap: $155,565,144
Netto gjeld (NIBD pr. Q2, er lavere nå): $49,709,803
NAV/share = €11,64
NAV/share YE22 = €14,84
Skipsverdier totalt: $791,500,000 (inkl JV)
Ernst Russ skipsverdier: $489,034,000 (ex. JV)
Market Cap: $155,565,144
Netto gjeld (NIBD pr. Q2, er lavere nå): $49,709,803
NAV/share = €11,64
NAV/share YE22 = €14,84
RLP
23.10.2021 kl 10:53
12012
Går litt opp å ned, men totalt sett har det vært en fin stigning i aksjen den siste tiden.
Hoasis
23.10.2021 kl 11:16
12135
Hvilken kurs får dere opp? På nordnet står min beholdning til kurs 4,14, hjemmesiden viser 4,32, samme gjør det på deraktionar?
Hoasis
23.10.2021 kl 12:42
12614
https://www.google.com/finance/quote/HXCK:ETR 4,14
https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/share.html 4,32
https://www.nordnet.no/market/stocks/16470721-ernst-russ 4,14
https://www.deraktionaer.de/aktien/kurse/ernstruss-de000a161077.html 4,32
https://www.boerse-frankfurt.de/equity/ernst-russ-ag 4,32
Slik jeg har forstått det er den notert i både Frankfurt og Hamburg, men på Hamburg børsen står den i 4,20, https://www.boersenag.de/Aktien/DE000A161077/Ernst%20Russ%20AG
https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/share.html 4,32
https://www.nordnet.no/market/stocks/16470721-ernst-russ 4,14
https://www.deraktionaer.de/aktien/kurse/ernstruss-de000a161077.html 4,32
https://www.boerse-frankfurt.de/equity/ernst-russ-ag 4,32
Slik jeg har forstått det er den notert i både Frankfurt og Hamburg, men på Hamburg børsen står den i 4,20, https://www.boersenag.de/Aktien/DE000A161077/Ernst%20Russ%20AG
Redigert 23.10.2021 kl 12:56
Du må logge inn for å svare
polakk
23.10.2021 kl 14:10
12591
DGAP-Adhoc: Ernst Russ AG reiser prognoser for regnskapsåret 2021 (tysk)
Ernst Russ AG øker prognosen for regnskapsåret 2021
^
DGAP Ad-hoc: Ernst Russ AG / Nøkkelord (er): Prognoseendring
Ernst Russ AG øker prognosen for regnskapsåret 2021
22.10.2021 / 18:19 CET / CEST
Offentliggjøring av innsideinformasjon i samsvar med forskriftens artikkel 17
(EU) nr. 596/2014, overført av DGAP - en tjeneste fra EQS Group AG.
Utstederen er ansvarlig for innholdet i kunngjøringen.
---------------------------------------------------------------------------
Hamburg, 22. oktober 2021: Styret og representantskapet for Ernst Russ AG (ISIN
DE000A161077) bestemte seg i dag for å trekke tilbake 2007-bygget
Flerbruksskip MS "Lotta Auerbach" med en dødvekt på 12 744
å selge dwt til en tredjepart. Ernst Russ Group eier en eierandel på 51%
Skipsselskapet til MS "Lotta Auerbach" involvert. Overleveringen av
Skipet er planlagt til desember 2021. Om ytterligere detaljer om transaksjonen
det ble avtalt å ikke avsløre.
Transaksjonen blir en av konsernregnskapene til Ernst Russ Group
Resultatet blir en gevinst på rundt 5,2 millioner euro. Med dette i tankene, kan
styret i Ernst Russ AG kunngjorde sin tidligere prognose i dag
øke det for hele året 2021 nå fra en EBIT mellom 30 og
32 millioner euro (tidligere: varierer mellom 24 og 26 millioner euro)
vil. Forventningene angående resten, spådd
Nøkkeltall er ikke endret.
Kontakt:
Ernst Russ AG
Anika Hillmer
Investor Relations
Telefon. +49 40 88 88 1 1800
E-post: ir@ernst-russ.de
Ernst Russ AG øker prognosen for regnskapsåret 2021
^
DGAP Ad-hoc: Ernst Russ AG / Nøkkelord (er): Prognoseendring
Ernst Russ AG øker prognosen for regnskapsåret 2021
22.10.2021 / 18:19 CET / CEST
Offentliggjøring av innsideinformasjon i samsvar med forskriftens artikkel 17
(EU) nr. 596/2014, overført av DGAP - en tjeneste fra EQS Group AG.
Utstederen er ansvarlig for innholdet i kunngjøringen.
---------------------------------------------------------------------------
Hamburg, 22. oktober 2021: Styret og representantskapet for Ernst Russ AG (ISIN
DE000A161077) bestemte seg i dag for å trekke tilbake 2007-bygget
Flerbruksskip MS "Lotta Auerbach" med en dødvekt på 12 744
å selge dwt til en tredjepart. Ernst Russ Group eier en eierandel på 51%
Skipsselskapet til MS "Lotta Auerbach" involvert. Overleveringen av
Skipet er planlagt til desember 2021. Om ytterligere detaljer om transaksjonen
det ble avtalt å ikke avsløre.
Transaksjonen blir en av konsernregnskapene til Ernst Russ Group
Resultatet blir en gevinst på rundt 5,2 millioner euro. Med dette i tankene, kan
styret i Ernst Russ AG kunngjorde sin tidligere prognose i dag
øke det for hele året 2021 nå fra en EBIT mellom 30 og
32 millioner euro (tidligere: varierer mellom 24 og 26 millioner euro)
vil. Forventningene angående resten, spådd
Nøkkeltall er ikke endret.
Kontakt:
Ernst Russ AG
Anika Hillmer
Investor Relations
Telefon. +49 40 88 88 1 1800
E-post: ir@ernst-russ.de
NetromK
23.10.2021 kl 15:48
12679
Ernst Russ AG raises forecast for fiscal year 2021
Ad hoc release pursuant to Article 17 MAR
Hamburg, 22 October 2021: Executive and Supervisory Board of Ernst Russ AG (ISIN DE000A161077) have resolved today to sell the multipurpose vessel MS “Lotta Auerbach” with a capacity of 12,744 dwt, which was built in 2007, to a third party. The Ernst Russ Group holds a 51% stake in the MS “Lotta Auerbach“ shipping company. The vessel is scheduled for delivery in December 2021. The parties have agreed not to disclose further details of the transaction.
The transaction will result in a gain on disposal of EUR 5.2 million in the consolidated financial statements of Ernst Russ AG. Against this backdrop, the Executive Board of Ernst Russ AG can today raise its previous forecast to the effect that an EBIT of between EUR 30 and 32 million (previously: range between EUR 24 and 26 million) is now expected for the full year 2021. The expectations with regard to all other forecast key figures have not changed.
This ad hoc release was published on 22 October 2021 um at 6.19 pm.
https://www.ernst-russ.de/de/investor-relations/ad-hoc-mitteilungen/details/ernst-russ-ag-raises-forecast-for-fiscal-year-2021.html
Ad hoc release pursuant to Article 17 MAR
Hamburg, 22 October 2021: Executive and Supervisory Board of Ernst Russ AG (ISIN DE000A161077) have resolved today to sell the multipurpose vessel MS “Lotta Auerbach” with a capacity of 12,744 dwt, which was built in 2007, to a third party. The Ernst Russ Group holds a 51% stake in the MS “Lotta Auerbach“ shipping company. The vessel is scheduled for delivery in December 2021. The parties have agreed not to disclose further details of the transaction.
The transaction will result in a gain on disposal of EUR 5.2 million in the consolidated financial statements of Ernst Russ AG. Against this backdrop, the Executive Board of Ernst Russ AG can today raise its previous forecast to the effect that an EBIT of between EUR 30 and 32 million (previously: range between EUR 24 and 26 million) is now expected for the full year 2021. The expectations with regard to all other forecast key figures have not changed.
This ad hoc release was published on 22 October 2021 um at 6.19 pm.
https://www.ernst-russ.de/de/investor-relations/ad-hoc-mitteilungen/details/ernst-russ-ag-raises-forecast-for-fiscal-year-2021.html
Redigert 23.10.2021 kl 15:49
Du må logge inn for å svare
Helg11
23.10.2021 kl 17:13
13067
Positive nyheter mtp pris og å rendyrke seg mer på Feeder containerskip. I regnearket ligger Lotta med en vesselsvalue på 5mUSD, Ernst Russ andel 2,55 mUSD, vs gevinst i Q4 resultatet: +5,2mEUR.
Ernst slipper også å ta kostnad på 5års service hvor fristen er februar 2022.
Så kunne Ernst samtidig ha skrytt over at resultatet nok blir enda høyere, men hvis kun 1 av 4 skip har fått ny kontrakt i Q4 enda ligger det nok i Ernst sin personlighet å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.
Ernst slipper også å ta kostnad på 5års service hvor fristen er februar 2022.
Så kunne Ernst samtidig ha skrytt over at resultatet nok blir enda høyere, men hvis kun 1 av 4 skip har fått ny kontrakt i Q4 enda ligger det nok i Ernst sin personlighet å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.
Redigert 23.10.2021 kl 17:17
Du må logge inn for å svare
Helg11
23.10.2021 kl 19:26
12976
Negativt : Jeg tenker at Lotta kan være et av skipene som skulle hatt ny kontrakt, og leveres nå charter free i desember. Da har vi kun 2 skip igjen som skal ha ny og forbedret kontrakt i Q4...
Men men, bedre med 5,2 mEUR i hånda enn 10 på taket.
Men men, bedre med 5,2 mEUR i hånda enn 10 på taket.
Struts
24.10.2021 kl 15:23
12719
Oppjusterer nok en gang verdier for noen av containerskipene i Russ-flåten (sist 21.10.2021). Dette i tråd med tilsvarende justeringer for MPCC - se separat tråd.
Opplysninger som tilført tidligere av Helg mht flåten (i praksis byggeår). Grunnlag er verdier basis 100% eierskap, ellers som anført under verdiene. Når det gjelder M/V =VENETIA= har jeg valgt å justere henne litt ned (dette er kun grunnet usikkerhet rundt faktisk verdi, vil heller eventuelt justere opp igjen når/hvis det foreligger empiri for det).
Name Vessel type Capacity, TEU Capacity, dwt Year of built Value $ m
Venetia Container 4,178 52,788 2010 $ 59 (earlier estimate $ 62)
EF Olivia Container 3,091 42,213 2006 $ 43.5 (earlier estimate $ 41.5)
Hebe Container 3,091 42,213 2008 $ 45 (earlier estimate $ 42.5)
Polonia Container 3,091 42,213 2003 $ 41.5 (earlier estimate $ 40)
Lodur Container 3,091 42,213 2003 $ 41.5 (earlier estimate $ 40)
Rita Container 2,785 37,213 2007 $ 43.25 (earlier estimate $ 40.5)
Ella Container 2,450 33,216 2003 $ 32.9 (earlier estimate $ 30.5)
Overlater til regneark-ekspert Helg å summere sammen samt anføre Russ’ eierandel, da jeg IKKE fører disse verdiene i eget regneark.
Disclaimer: Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering (samt 100% eierskap). For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt kanskje ikke i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn.
Opplysninger som tilført tidligere av Helg mht flåten (i praksis byggeår). Grunnlag er verdier basis 100% eierskap, ellers som anført under verdiene. Når det gjelder M/V =VENETIA= har jeg valgt å justere henne litt ned (dette er kun grunnet usikkerhet rundt faktisk verdi, vil heller eventuelt justere opp igjen når/hvis det foreligger empiri for det).
Name Vessel type Capacity, TEU Capacity, dwt Year of built Value $ m
Venetia Container 4,178 52,788 2010 $ 59 (earlier estimate $ 62)
EF Olivia Container 3,091 42,213 2006 $ 43.5 (earlier estimate $ 41.5)
Hebe Container 3,091 42,213 2008 $ 45 (earlier estimate $ 42.5)
Polonia Container 3,091 42,213 2003 $ 41.5 (earlier estimate $ 40)
Lodur Container 3,091 42,213 2003 $ 41.5 (earlier estimate $ 40)
Rita Container 2,785 37,213 2007 $ 43.25 (earlier estimate $ 40.5)
Ella Container 2,450 33,216 2003 $ 32.9 (earlier estimate $ 30.5)
Overlater til regneark-ekspert Helg å summere sammen samt anføre Russ’ eierandel, da jeg IKKE fører disse verdiene i eget regneark.
Disclaimer: Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering (samt 100% eierskap). For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt kanskje ikke i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn.
Redigert 24.10.2021 kl 15:30
Du må logge inn for å svare
Struts
24.10.2021 kl 15:28
12731
PS. Min lille mening mht til salg av M/V =LOTTA= er at det er ekstemt positivt! Slike skip er veldig vanskelig å verdianslå (ingen container-kapasitet), som også anført i tidligere estimater. Kanskje ikke så store beløp i flåtesammenheng, men som det blir skrevet, noen millioner Euro her og der...
Redigert 24.10.2021 kl 15:32
Du må logge inn for å svare
Helg11
24.10.2021 kl 18:23
12669
Takker. Oppdatert. Har ikke funnet noen feller her enda... 😂
NAV/Share €11.77
NAV/Share €11.77
Helg11
25.10.2021 kl 09:47
12379
Har oppdatert Tysk Ernst Russ forum til: https://www.boersennews.de/markt/aktien/detail/de000a161077/ som er mer aktivt.
De begynner nå å forstå hvordan Ernst Russ skaffer inntekter og hva nye kontrakter betyr, oversatt siste kommentar:
Hvert skip der charterkontrakten utløper blir chartret på nytt med de høye fraktratene som er for øyeblikket. Harpex står for tiden på 3999 poeng. Den siste høyden var i 2007 på 1800 poeng og prisen var over € 20. Det er mye rom for forbedringer med Ernst Russ.
De begynner nå å forstå hvordan Ernst Russ skaffer inntekter og hva nye kontrakter betyr, oversatt siste kommentar:
Hvert skip der charterkontrakten utløper blir chartret på nytt med de høye fraktratene som er for øyeblikket. Harpex står for tiden på 3999 poeng. Den siste høyden var i 2007 på 1800 poeng og prisen var over € 20. Det er mye rom for forbedringer med Ernst Russ.
Det er litt hyggelig å konstatere at aksjekursen i øyeblikket tangerer All Time High!
Basert på sluttkurs, dagens høyeste el.l. vil ATH være litt forskjellig. Men den var ATH sluttkurs 08.09.21 med 4,38 Euro og 10.09.21 med 4,38 Euro. I dag har den sogar vært oppe i 4,40 Euro, men befinner seg nå på 4,38 Euro.
Det vitner om styrke siden det er vel 1 måned til 3. kvartal blir offentliggjort.
Som jeg skrev 18.10.21 var det bare rundt 20 cent igjen før vi ville nå AT. Nå er vi der, og etter en eventuell konsolidering, er neste topp på godt over 5,50 Euro......
Den 28.09.21 var kursen 3,50 Euro. Det betyr at kursen har økt med 25 % på halvannen måned.
Og for å gå litt lenger tilbake: 15. mars 2021 var kursen 2,08 Euro. Aksjekursen har altså økt 110,5 % på vel syv måneder.
Jeg skriver dette for å sette utviklingen litt i perspektiv for dem som har vært av den oppfatning at kursen har gått litt tregt......
Det ser ut som om også det tyske markedet har begynt å forstå hvilke verdier man sitter på hjemme. Mye takket være iherdig innsats fra Helg11, både her på Hegnar og på sosiale medier i Tyskland!
Helg11
25.10.2021 kl 11:44
12278
Ny Warburg rapport:
First Glance: Guidance raised on prospective book gains
On Friday evening, Ernst Russ announced the sale of the multipurpose vessel "Lotta Auerbach" effective December 2021. Only a few months
ago, the company had taken over the majority (51%) of the vessel, which was built in 2007 and has a capacity of 12,744 dwt.
In the course of the transaction, a book gain of EUR 5.2m will be realised. Consequently, management raised the full-year EBIT outlook to
EUR 30-32m (previously: 24-26m). Further details of the vessel sale were not disclosed.
Our view: The announcement of a substantial book gain confirms our earlier assessment that Ernst Russ has considerable hidden reserves on
the balance sheet, especially in light of the recent upturn in charter rates and second-hand vessel prices. Looking at the guidance adjustment
in greater detail, we note that the revision was made generously and rounded upwards, suggesting that the company is well on track to achieve
its underlying earnings targets.
To date, we have no information regarding the use of the divestment proceeds. We will review our model and estimates after the issue of third
quarter results. For the time being we are sticking to our Buy recommendation with a DCF-based price target of EUR 4.70
First Glance: Guidance raised on prospective book gains
On Friday evening, Ernst Russ announced the sale of the multipurpose vessel "Lotta Auerbach" effective December 2021. Only a few months
ago, the company had taken over the majority (51%) of the vessel, which was built in 2007 and has a capacity of 12,744 dwt.
In the course of the transaction, a book gain of EUR 5.2m will be realised. Consequently, management raised the full-year EBIT outlook to
EUR 30-32m (previously: 24-26m). Further details of the vessel sale were not disclosed.
Our view: The announcement of a substantial book gain confirms our earlier assessment that Ernst Russ has considerable hidden reserves on
the balance sheet, especially in light of the recent upturn in charter rates and second-hand vessel prices. Looking at the guidance adjustment
in greater detail, we note that the revision was made generously and rounded upwards, suggesting that the company is well on track to achieve
its underlying earnings targets.
To date, we have no information regarding the use of the divestment proceeds. We will review our model and estimates after the issue of third
quarter results. For the time being we are sticking to our Buy recommendation with a DCF-based price target of EUR 4.70
Kjøperne spiser seg oppover og har igjen landet på 4,40 Euro. Det er tydelig at noen tester motstanden på 4,38-4,40, og et brudd her i dag eller om noen dager vil være et overtydelig kjøpssignal.
NetromK
25.10.2021 kl 18:42
11816
Då fekk du det overtydelege kjøpssignalet ditt.
+ 8,7% til 4,5€ på 167 452 omsatte aksjar (Xetra).
Dette er vel høgaste sluttkurs for Ernst Russ, men stod i 4,54 intradag 08.09.21
+ 8,7% til 4,5€ på 167 452 omsatte aksjar (Xetra).
Dette er vel høgaste sluttkurs for Ernst Russ, men stod i 4,54 intradag 08.09.21
Fint, NetromK, da nådde vi ny All Time High på sluttkurs!
Struts
26.10.2021 kl 07:49
11475
Bra! Syntes det nå også går greit å oppjustere M/V =EMIRATES WASL= 6,589 TEU Bgt 2010 tilbake til der vi hadde henne for en stund siden (23.08.21), ie. $ 75 mill.
Redigert 26.10.2021 kl 07:50
Du må logge inn for å svare
Helg11
26.10.2021 kl 08:21
11457
Takker. Da er vi nesten oppe i 12€ i NAV/share. Er jo et spennende tanke-eksperiment om Ernst solgte alle skipene sine i dag, da ville det blitt en saftig engangsutbetaling til aksjonærene... Trenden virker jo å være at skipseiere ber om lang kontrakt til høy rate, og hvis de ikke får det tar de en kort kontrakt til ekstrem rate, og hvis de ikke får det så selger de skipet på all time high nivåene vi har nå. Noen eksempler på rater fra i går:
Daphne 3091 2006 36 month trading worldwide 45.000 $ daily ONE
Cape Chronos 6882 2015 40 to 65 days trading Asia + West Coast Canada 155.000 $ daily CMA CGM
Daphne 3091 2006 36 month trading worldwide 45.000 $ daily ONE
Cape Chronos 6882 2015 40 to 65 days trading Asia + West Coast Canada 155.000 $ daily CMA CGM
MHH
26.10.2021 kl 13:00
11182
Kanskje dumt spørsmål, men hva er NAV/share? Totale verdier i selskapet pr. aksje?
NetromK
26.10.2021 kl 13:08
11154
Verdi av eigedelar minus gjeld delt på tal aksjar.
For Ernst Russ stort sett verdi av skipa minus gjeld / 32,4 mill aksjar.
For Ernst Russ stort sett verdi av skipa minus gjeld / 32,4 mill aksjar.
Helg11
26.10.2021 kl 15:49
11049
Oppsiden er så absolutt til stede.
Hvis alle skipene selges i morgen bør man kunne forvente betaling på ca. €12/aksje.
Får vi lange kontrakter på det nivået vi ligger på nå gir det enorm cash generering, da tenker vi kan smake på €20. (På lang sikt).
Noen kontrakter fra i dag, fortsatt kokvarmt:
Kumasi 2272 2002 34 to 36 months trading Asia 32.000 $ daily Cosco Shipping
Dolphin II 5095 2007 36 month trading Asia + East Africa 53.250 $ daily OOCL
Hvis alle skipene selges i morgen bør man kunne forvente betaling på ca. €12/aksje.
Får vi lange kontrakter på det nivået vi ligger på nå gir det enorm cash generering, da tenker vi kan smake på €20. (På lang sikt).
Noen kontrakter fra i dag, fortsatt kokvarmt:
Kumasi 2272 2002 34 to 36 months trading Asia 32.000 $ daily Cosco Shipping
Dolphin II 5095 2007 36 month trading Asia + East Africa 53.250 $ daily OOCL
durrrrant
29.10.2021 kl 09:38
9727
Litt frem i tid, men 8.desember kl. 11:45-12:20 er det Ernst Russ sin tur på scenen på Munich Capital Market Conference. Dette er jo da etter Q3 Earnings.
Slik jeg har forstått er det rundt 60 selskaper som skal presentere via tre rom parallelt (https://mkk-konferenz.de/konferenz-programm/).
Påmelding via zoom (må gjøres før 2.des.): https://mkk-konferenz.de/anmeldung/
Ellers litt gammelt nytt fra Der Aktionär:
Ernst Russ: Leinen los! https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/es-muessen-nicht-immer-biontech-byd-nel-oder-tesla-sein-auch-bei-diesen-aktien-geht-die-post-ab--20239579.html
Innlegget baseres hovedsakelig på det nylige salget av MS Lotta, men synes avslutningen er fin: Nächster Zielhafen: Fünf Euro.
Slik jeg har forstått er det rundt 60 selskaper som skal presentere via tre rom parallelt (https://mkk-konferenz.de/konferenz-programm/).
Påmelding via zoom (må gjøres før 2.des.): https://mkk-konferenz.de/anmeldung/
Ellers litt gammelt nytt fra Der Aktionär:
Ernst Russ: Leinen los! https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/es-muessen-nicht-immer-biontech-byd-nel-oder-tesla-sein-auch-bei-diesen-aktien-geht-die-post-ab--20239579.html
Innlegget baseres hovedsakelig på det nylige salget av MS Lotta, men synes avslutningen er fin: Nächster Zielhafen: Fünf Euro.
Med en litt dårlig Google-oversettelse blir den norske teksten som følger:
Ernst Russ: Legg av!
Ernst Russ påpekte også de gode utsiktene på et tidlig tidspunkt. Posisjonen i Real-depotet ligger over ti prosent foran. Rett før helgen hevet man sine årlige prognoser. Bakgrunnen er lett å si: Selskapet solgte et flerbruksskip til en tredjepart og oppnådde en salgsgevinst på rundt 5,2 millioner euro. Men det Hamburg-baserte selskapet er også i rute operativt. Neste destinasjonshavn: Fem euro.
Ernst Russ: Legg av!
Ernst Russ påpekte også de gode utsiktene på et tidlig tidspunkt. Posisjonen i Real-depotet ligger over ti prosent foran. Rett før helgen hevet man sine årlige prognoser. Bakgrunnen er lett å si: Selskapet solgte et flerbruksskip til en tredjepart og oppnådde en salgsgevinst på rundt 5,2 millioner euro. Men det Hamburg-baserte selskapet er også i rute operativt. Neste destinasjonshavn: Fem euro.
Redigert 29.10.2021 kl 10:44
Du må logge inn for å svare
durrrrant
01.11.2021 kl 01:14
8726
https://www.shippingitaly.it/2021/10/04/un-altro-anno-nella-flotta-gnv-per-le-navi-elisabeth-russ-e-caroline-russ/
Oversatt fra Google translate
The Genoese ferry company Grandi Navi Veloci will keep in its fleet the two ro-ro ships Elisabeth Russ and Caroline Russ owned by the German company Ernst Russ Ag.
Since last March the Caroline Russ had already been employed by the company of the MSC group led by Matteo Catani and the relative charter had an expiry date set at the end of September. According to what has been learned from SHIPPING ITALY, and as evidenced by the fact that the ship is still 'on line', the charter has been renewed for another 12 months at a daily rate of less than 10,000 euros.
Same fate and similar economic terms for the sister ship Elisabeth Russ for which the charter period with Grandi Navi Veloci was renewed last September and will therefore continue until the end of next summer 2022.
https://www.niferry.co.uk/ferry-fleets-update-october-2021/
GNV has retained the Ernst Russ Shipping roros ELISABETH RUSS and CAROLINE RUSS for another 12 months from the end of September 2021. Charter rate is said to be €10,000 Euro per vessel per day.
ER har ikke så stor eierandel ser jeg, men alle monner drar.
Oversatt fra Google translate
The Genoese ferry company Grandi Navi Veloci will keep in its fleet the two ro-ro ships Elisabeth Russ and Caroline Russ owned by the German company Ernst Russ Ag.
Since last March the Caroline Russ had already been employed by the company of the MSC group led by Matteo Catani and the relative charter had an expiry date set at the end of September. According to what has been learned from SHIPPING ITALY, and as evidenced by the fact that the ship is still 'on line', the charter has been renewed for another 12 months at a daily rate of less than 10,000 euros.
Same fate and similar economic terms for the sister ship Elisabeth Russ for which the charter period with Grandi Navi Veloci was renewed last September and will therefore continue until the end of next summer 2022.
https://www.niferry.co.uk/ferry-fleets-update-october-2021/
GNV has retained the Ernst Russ Shipping roros ELISABETH RUSS and CAROLINE RUSS for another 12 months from the end of September 2021. Charter rate is said to be €10,000 Euro per vessel per day.
ER har ikke så stor eierandel ser jeg, men alle monner drar.
Redigert 01.11.2021 kl 01:27
Du må logge inn for å svare
Helg11
01.11.2021 kl 09:16
8543
Takk, bra speiding der! :-) Har lagt inn kontrakten som kommentar i regnearket, men legger ikke inn penger (vi tar det som bonus). Er ikke snakk om mye penger, men gir jo en indikasjon for Louise Russ hvor Ernst eier 20% (hvor jeg heller ikke har lagt inn inntekter).
Det er spennende å se hvordan Ernst igjen stiger, jevnt og trutt. Forrige All Time High (ATH) var rundt 4,36 Euro 10.september, så falt kursen og så nådde vi ny ATH på 4,50 Euro den 27. oktober. I tiden i mellom de to ATH-ene falt kursen til 3,50 Euro..... Nå nærmer vi oss den siste ATH på 4,50 Euro, og det store spørsmålet nå er vel om kursen bare vil fortsette godt over 5 Euro før 3. kvartal om under en måned, eller om vi må vente til slutten av november før vi får fasiten.
Såvidt jeg kan lese ut av chartet øverst, kan kursen gå minst 50 % i løpet av de neste 3-6 månedene. Det er ikke verst avkastning det.
Det ligger et potensial på hele 287 % før kursen når en PE på 7. Det er basert på budsjettet til Helg11 over. Kursen i norske kroner i dag utgjør kr. 42 (4,36 Euro), mens forventet kurs med PE 7 er kr. 164. Fortjeneste pr. aksje er budsjettert til kr. 30. (Det siste tallet stusser jeg litt over, men jeg tror det skal være sånn nogenlunde riktig).
Helg11
01.11.2021 kl 15:05
8358
Vi kan også få litt drahjelp av Hapag Lloyd resultater og kursvekst, etter at de oppdaterte markedet på fredag. En kjapp oversettelse:
Omveltningene i global containerskipsfart får Hapag-Lloyds fortjeneste til å boble opp enda mer enn forventet. "Siden inntjeningsdynamikken sannsynligvis vil forbli på et høyt nivå, besluttet styret i Hapag-Lloyd AG i dag å heve inntjeningsutsiktene," rapporterte Hamburg Shipping Group fredag.
Før renter og skatter (EBIT) bør et overskudd i størrelsesorden 8,7 milliarder til 9,5 milliarder euro for 2021, i stedet for tidligere forventet 6,2 milliarder til 7,9 milliarder euro. Det ville vært rundt syv ganger så mye som i 2020: For det siste året viste årsrapporten en konsern-EBIT på vel 1,3 milliarder euro.
"På bakgrunn av den uavbrutt globale etterspørselen etter containertransport og den pågående forstyrrelsen av globale forsyningskjeder, som fører til mangel på tilgjengelig transportkapasitet, registrerte Hapag-Lloyd et meget godt forretningsresultat i de første ni månedene av 2021," kunngjorde Tysklands største containerrederi.
Bare i de første ni månedene, ifølge foreløpige tall, fikk Hapag-Lloyd en EBIT på 5,8 milliarder euro – etter rundt 0,9 milliarder euro i samme periode året før. Selskapet har ikke laget noen tall eller prognoser for resultat etter skatt. Endelige tall for tredje kvartal skal offentliggjøres 12. november
Omveltningene i global containerskipsfart får Hapag-Lloyds fortjeneste til å boble opp enda mer enn forventet. "Siden inntjeningsdynamikken sannsynligvis vil forbli på et høyt nivå, besluttet styret i Hapag-Lloyd AG i dag å heve inntjeningsutsiktene," rapporterte Hamburg Shipping Group fredag.
Før renter og skatter (EBIT) bør et overskudd i størrelsesorden 8,7 milliarder til 9,5 milliarder euro for 2021, i stedet for tidligere forventet 6,2 milliarder til 7,9 milliarder euro. Det ville vært rundt syv ganger så mye som i 2020: For det siste året viste årsrapporten en konsern-EBIT på vel 1,3 milliarder euro.
"På bakgrunn av den uavbrutt globale etterspørselen etter containertransport og den pågående forstyrrelsen av globale forsyningskjeder, som fører til mangel på tilgjengelig transportkapasitet, registrerte Hapag-Lloyd et meget godt forretningsresultat i de første ni månedene av 2021," kunngjorde Tysklands største containerrederi.
Bare i de første ni månedene, ifølge foreløpige tall, fikk Hapag-Lloyd en EBIT på 5,8 milliarder euro – etter rundt 0,9 milliarder euro i samme periode året før. Selskapet har ikke laget noen tall eller prognoser for resultat etter skatt. Endelige tall for tredje kvartal skal offentliggjøres 12. november
3. kvartalspresentasjoner:
Hapag-Lloyd: Fredag 12. november
MPC: Torsdag 18. november
Ernst Russ AG: Torsdag 25. november
Hapag-Lloyd: Fredag 12. november
MPC: Torsdag 18. november
Ernst Russ AG: Torsdag 25. november
Redigert 01.11.2021 kl 15:13
Du må logge inn for å svare
LPGfan
03.11.2021 kl 16:53
7114
Er jo litt ekstra spennede å være i denne aksjen, da man har valutakursen som spiller inn i tillegg. Har eide disse noen måneder nå og ser jeg har noen prosent stigning på aksjekursen , men litt negativ utvikling på verdien av beholdningen 😆. Litt dipp i oljeprisen fikser nok det !
Anders13
03.11.2021 kl 18:47
6987
Frykt ikke! Krona vil bli svakere i takt med oljepris, men det kan jo ta litt tid. Har endel ER selv og denne er bænkers. Moro.
Helg11
04.11.2021 kl 16:40
6474
Henrike Schepers 803TEU 2008 36 months trading Continent / UK 17.000 € daily Samskip
En fin kontrakt på et skip ala Ernst sine minste pool-skip. 17.000 Euro tilsvarer 19.600 USD/day, og kontrakten er altså i tre år. :-)
En fin kontrakt på et skip ala Ernst sine minste pool-skip. 17.000 Euro tilsvarer 19.600 USD/day, og kontrakten er altså i tre år. :-)
NetromK
04.11.2021 kl 17:18
6524
Sterkt! Næraste eg finn i Seasures aug-okt som er ganske lik er JSP Rover, men den var lågare rate og kortare tid.
Den du nemner her er einaste under 900 TEU som har fått 3 år så vidt eg ser. Fint å sjå 3 år sidan det var mange kontrakter på 2 år plutseleg i førre Banchero rapport.
24.09.21
=JSP Rover= Feedermax 793 Santierul Naval 2006 – BG Freight Line – 30 mths EUR 16000
=Artemis= Feedermax 970 Yangfan Zhoushan 2007 – King Ocean – 3 yrs USD 21000
=BG Ireland= Feedermax 900 Detlef Hegemann Rolandwerft 2007 – BG Freight Line – 3 yrs EUR 17500
Den du nemner her er einaste under 900 TEU som har fått 3 år så vidt eg ser. Fint å sjå 3 år sidan det var mange kontrakter på 2 år plutseleg i førre Banchero rapport.
24.09.21
=JSP Rover= Feedermax 793 Santierul Naval 2006 – BG Freight Line – 30 mths EUR 16000
=Artemis= Feedermax 970 Yangfan Zhoushan 2007 – King Ocean – 3 yrs USD 21000
=BG Ireland= Feedermax 900 Detlef Hegemann Rolandwerft 2007 – BG Freight Line – 3 yrs EUR 17500
Anders13
04.11.2021 kl 17:19
6533
Har noen mulighet til å vise top 20 eiere i ER? Hvilke normenn er på lista?
Anders13
04.11.2021 kl 17:29
6529
Har noen mulighet til å vise top 20 eiere i ER? Hvilke normenn er på lista?