Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 419178

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
NetromK
12.10.2021 kl 21:30 9185

Ja, no heng ikkje prisinga på greip her. Eg har tenkt i dei banar du nemner sjølv, spesielt for ER, men nok i noko grad også for MPCC vil nok aksjonærar verte godt overraska dei neste kvartala. Kva HCB tenkte på då dei solgte seg ut her skjønnar eg ingenting av.

Eit rekneeksperiment er at om Ernst Russ var gjeldsfrie og kun eigne dette eine skipet på disse ratene. Då ville netto inntjening vore så sterk at om kursen hold seg som no dei neste 3 åra og dei betala 75% av overskot som utbytte ville direkteavkastninga vore 6% per år. Då er det ikkje tatt med at 25% av overskot i tillegg burde auke aksjekursen med ca. 0,2€ om pengane ikkje vart rota vekk. Noko måtte gått i avskriving og kanskje måtte dei ha skatta litt, men uansett.
Redigert 12.10.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
polakk
13.10.2021 kl 13:35 9113

Veldig kjekt at dere holder oss orientert.
La oss si at 5 skipene som ER eier 100 % tjener nå cirka 130 000 dollar per dag nå.
Dersom kostnaden per dag per skip er 7000 dollar, så har vi et overskudd på 95000 dollar per dag for disse skipene.
95 000 x 365 - 34 675 000 dollar på et år for disse skipene.

Helg11
13.10.2021 kl 14:28 9027

Totalt sett er vi nok over 600 kUSD per dag totalt sett, ref rad 19 i 2022e regnearkene.
Er fortsatt noen legacy kontrakter igjen, Rita + 3 andre i Q4, og ytterligere 5 skip skal ha ny kontrakt i 1. halvår 2022, men da ser det riktig så lyst ut.

Litt på siden: En fin analyse av GSL og containermarkedet fra J Mintzmyer utgitt i dag: https://seekingalpha.com/article/4459541-profit-from-tight-supply-chains-buy-global-ship-lease
Redigert 13.10.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
RLP
13.10.2021 kl 16:25 8949

Er det noen som klarer å spille djevelens advokat for denne aksjen her? Det ser jo usannsynlig bra ut.
Bjarke98
13.10.2021 kl 21:54 8798

Opdatetet på hjemmesiden: stigning i gennemsnitlig rate, men udnyttelsesgrad faldet - må være pga. skib i DD.
Redigert 13.10.2021 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
NetromK
14.10.2021 kl 09:49 8608

Ser ut til at det er omsetjingsbrems her etter HCB vart ferdig med nedsal. Då er det å sitte å vente på nye meldingar og rapportar då.
Om ikkje anna held kursen seg betre enn hos MPCC.
Helg11
14.10.2021 kl 10:16 8580

Takk for oppdatering Bjarke98. Dette er i linje med hva jeg hadde forventet, med få nye slutninger i Q3.
Oppsummert er gjennomsnittlig charter rate da:
Q1 2021 = 11007 $/day
Q2 2021 = 13993 $/day
Q3 2021 estimat = 15750 $/day
Q4 2021 estimat = 19000 $/day (avhengig av når de 4 skipene får nye kontrakter)
2022 estimat: 22000 - 26000 $/day. Så sånn sett ser dette mer enn rosenrødt ut.

Djevelens advokat:
Hamburg commercial bank solgte seg raskt ned. De burde ha god innsikt i drift, og kunne bruke en kalkulator, men tar likevel og kvitter seg med alt.
Tyskere er ikke interessert i shipping, feil børs å være registrert på. Ingen interesse.
Hva vil de gjøre med pengene? Er jo ikke sikkert at det blir pløyd tilbake til ting vi minoritetsaksjonærer er interessert i, som f.eks. utbytte.
Lukket ifht. drift og kontrakter.
Et lite selskap, mangler stordriftsfordeler.
Helg11
14.10.2021 kl 14:51 8468

Ifht Dry Dock: Independent Vision (EF Olivia) har vært på planlagt 5-årskontroll i september, og har nå nye papirer fra Det Norske Veritas.
https://vesselregister.dnv.com/vesselregister/vesseldetails.html?vesselid=G110528

Må jo være høy sannsynlighet for at dette 3100 TEU skipet har timet kontrakten slik at det nå skal over på nye og bedre vilkår, så vi får bare holde videre utkikk i shipbroker reports.
NetromK
14.10.2021 kl 16:36 8416

Evt. 3 årskontrakt her burde komme tett på $ 40 000/døgn. I så fall nye 0,5€ til nettoen.
Vert spennande å sjå fasit etter kvart.

Elles, ikkje dukka opp noko rate på "Tilly Russ" endå?
NetromK
15.10.2021 kl 09:24 8097

Helg11, spørst med denne likviditeten.
30 minutt og 4 (fire) omsatte aksjar, haha!
ZinoDK
15.10.2021 kl 16:27 7948

Så er der lidt læse stof til weekenden for de tysk kyndige.
https://www.ernst-russ.de/de/news/schifffahrts-markt/berichte/schifffahrtsmarkt-kommentar-q3-2021.html

God weekend
NetromK
15.10.2021 kl 16:43 7951

Alexander Stuhlmann (styreformann) har handla aksjar igjen, no for nesten 40 000 euro.
Ser ut til å vere kjøpt for 2 dagar sidan.

https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/directors-dealings.html
Redigert 15.10.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Helg11
15.10.2021 kl 18:12 8016

Fin oppgang gjennom uken. Flere inside kjøp. Ny flott kontrakt for Rita. Hamburg bank ferdig solgt, så da er det bare søsknene Döhle og oss småaksjonærer igjen. Positiv markedsoppdatering for Q3. Nye høyder for ConTex og Harpex.

Ja: Jeg er meget fornøyd med Ernst Russ denne uken, selv om han fortsatt er så godt som uoppdaget...

God Helg! 😊
Struts
18.10.2021 kl 09:32 6923

Helg(enen). Ref verdier. Du kan nok trygt justere opp verdien av M/V =RUBINA= 39,959 tdw Blt 2018 til $ 25 mill (fra $ 23.5 m sist tror jeg). Og så er det mulig at jeg glemte å oppjustere M/V =WINNER= 1,819 TEU Blt 2008 i tråd med andre enheter på samme størrelse (rundt 13.09.21). Verdien burde ligge på $ 32.3 mill (mot $ 26.2 mill tidligere). Ellers som vanlig pr tidligere disclaimer (basis ppt T/C-fri levering, 100% eierskap osv).
Slettet bruker
18.10.2021 kl 15:57 6763

Da nærmer vi oss All Time High med stormskritt. Det var rundt den 10.09. i år at aksjekursen lå på 4,38 Euro. I øyeblikket er den på 4,14 Euro.

Det hjalp nok at ledende personer i Ernst har kjøpt aksjer de siste par ukene. Nå mangler vi bare at Constantine Back og hans mannskap i MPC gjør det samme.

Og utfra chartet over har jeg lest meg til at aksjekursen i mars 2020 var på cirka 0,40 Euro. Det betyr at de som var aksjonærer i Ernst Russ AG da og ikke har solgt sine aksjer, nå har hatt en oppgang på 935 % på 19 måneder.

Hmmm..... Ikke verst! Og da er vi bare i startgropen!
Redigert 18.10.2021 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Helg11
18.10.2021 kl 18:32 6743

Takk Struts! Oppdatert. La merke til nylig salg av Vega Virgo, 604 TEU, blt 2011, som ble solgt for 18,5mUSD. Ganske spinnville summer for de minste feeder skipene om dagen.
Maduro
18.10.2021 kl 19:48 6731

Rita 3 år, 38 950
NetromK
18.10.2021 kl 21:22 6643

Kjent kontrakt sidan 12.10.21, og alt inne i reknearket :)
Maduro
18.10.2021 kl 23:12 6551

👍
Struts
19.10.2021 kl 07:34 6488

Vel, trodde =VEGA VIRGO= faktisk tok 957 TEU. Og det er divergerende rapporter mht salget. Jeg har hørt at skipet gikk gjennom klasse (SS/DD) i forrige måned, men også at rapportene om salget er gammelt nytt, mao at prisen også er det. Så jeg legger ikke vekt på det salget må jeg innrømme.
Anders13
19.10.2021 kl 12:44 6302

ER er slik vi kjenner det her et svært seriøst selskap. Ser at kontainersksjer (ala MPCC) stiger markant de siste dagene. Det fremstår som uforståelig at ER ikke beveger seg. Har noen av analytikerne her fn forklaring?
Anders13
19.10.2021 kl 12:45 6334

ER er slik vi kjenner det her et svært seriøst selskap. Ser at kontainersksjer (ala MPCC) stiger markant de siste dagene. Det fremstår som uforståelig at ER ikke beveger seg. Har noen av analytikerne her en forklaring?
Helg11
19.10.2021 kl 13:34 6312

Enig i at Ernst Russ er seriøse, og majoritetseiere i fam. Döhle er også svært profesjonelle innen shipping.

Ifht. utvikling i aksjekurs følger Ernst Russ en fin, jevn trendkanal oppover. +54% siden jeg startet tråden i juni. På den annen side: Alt av underliggende faktorer peker på at den trenger en reprising oppover. Hvis du zoomer noen dager ut, vil du se at vi har bevegd oss fra 3,56 den 4. oktober til 4,16 nå (+17%), som jeg tenker er akseptabelt.
Slettet bruker
19.10.2021 kl 13:52 6778


Kursutviklingen i Ernst er symptomatisk for en sunn oppgang og et eksempel på at man ikke må fokusere for mye på det daglige kursbildet, men se på utviklinegn over tid.

Som jeg skrev for en dag eller to siden har kursen steget 935 % siden mars 2020. Da kan man ikke akkurat klage......

Nå er vi bare 0,25 Euro fra All Time High. Når den er passert, er det duket for minst 1 Euro opp, som tidligere påpekt.
Trøndersmolten
19.10.2021 kl 16:53 6656

Merkelig lav interesse for å posisjonere seg i denne aksjen…
Mpc har gått bortimot tosifret hittil denne uka sammen med stort sett alt innen containerfrakt - denne nekter å ta av selv om trådstarter har dokumentert via Excel-arkene at Ernst er laaangt lavere priset målt på fremtidig eps sammenligningsvis - hva skal til for å tenne denne potente raketten??
Jo, svaret er enkelt: Neste kvartalsrapport 🚀👍
Bleieskift
19.10.2021 kl 18:19 6843

Ble ikke akkurat fest etter 2Q rapporten slik man trodde og håpte på. Selskapet har en helt annen tilnærming enn feks CB i MPC.

Volumet har tatt seg opp betraktelig i forhold til hva det var før men likevel er det altfor lavt. At det kan gå flere timer uten kjøp/salg tydee på at interessen fortsatt er nokså laber. Tror dette kommer etterhvert om volumet fortsetter å ta seg opp.
Trøndersmolten
20.10.2021 kl 08:33 6635

Denne artikkelen avdekker jo til de grader hvilke enorme verdier Ernst Russ sitter på med sin feeder-flåte..med en verdsettelse laangt under Mpc (enn så lenge) bør interessen for denne juvelen nå eksplodere 🚀🚀🥳
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/10/20/7756310/mpc-selger-seks-fartoy-og-sikrer-fersk-finansiering?internal_source=sistenytt
NetromK
20.10.2021 kl 09:12 6684

Den dagen dette vert klart for folk vil det stige bratt her. Om ER la seg nær på linje med MPCC kva angår rapportering og guiding her så ja.
For her renn det over med cash. P/E potensielt ned mot 1,3 i 2022 er vilt.
For ikkje å snakke om at eit skip aleine, Rita, drar inn netto nesten 1€ over kontrakta si på 3 år, og heile selskapet er prisa til ca. 4€.
NetromK
20.10.2021 kl 14:57 6455

Har satt opp eit rekneark sjølv for å estimere litt ulike scenario på inntjening.
Hadde alle ER sine skip bytta kontrakt (3 år) i dag og gått på rater sett i seasures siste mnd. ville nettoinntjening for kun containerskipa verte ca. 3,2€/år.
Akkurat no går fleire skip på heller begredelige rater og held inntjeninga nede, om det går ann å seie.

Venetia 4178 TEU på 22 000$/døgn kunne fint fått 51-55 000/døgn no. ER eig 100%
Polonia 3091 TEU på 17 750 kunne fint fått 40 000. ER eig 100%
Lodur 3091 TEU på 17900 det same som over. ER eig 51%.
Det same gjeld for nesten alle skip; Ella, Emira, Emma, Eldra og Winner i alle fall.
Rita er vel nær einaste skip på "spenstig rate"

Likevel håvar firmaet inn pengar. Og, skulle ratene falle ganske betydeleg før nye kontrakter vil framleis selskapet dra inn ein voldsom netto gitt
at fleire alt går på beskjedne rater på rundt 50% av det som er vanleg å inngå for tida.

KickerNK
20.10.2021 kl 15:33 6422

Hvor skjult er egentlig denne «perlen»? Er selv aksjonær, har vært det i flere måneder og venter på eksplosjonen, men det er en tålmodighetsprøve dess like. Hvordan skal man i enda større grad få budskapet ut? Alle vi her inne vet jo om det, så hva vi skriver og hauser for hverandre er lite verdt. Denne må få større oppmerksomhet. Det er den verdt.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 16:15 6446


Går kursen litt tregt?

Vel, kursen har de siste tre månedene steget 26 prosent. Det må da være en god avkastning på så kort tid?
NetromK
20.10.2021 kl 16:54 6759

Mogleg me ikkje får eit hopp her, men ein vil etter alle solemerker sjå framleis sterk stigning kvartalrapport for kvartalrapport.
Og det potensielt etter ratene byrjer falle ein del også.
Helg11
20.10.2021 kl 17:00 6797

Perlen er fortsatt meget skjult, og Warburg har ikke bidratt til å sette lys på det fundamentale. IR har også guidet konservativt for 2021, og ikke sagt noe om 2022 etc. Jeg har sendt over mitt Q3 estimat og 2022 estimat basert på average charter rates til både Warburg og IR, så får de noen hint om hva som går an å regnes på fra de tallene de har offentlig. Det gir jo grunnlag for bedre guiding. Og da blir det kanskje lettere å vekke de tyske investorene... (Nedsalg fra eksisterende store eiere er vi jo helt ferdige med her).

Nytt newsletter i dag: https://www.ernst-russ.de/de/news/investors-quarterly.html#komplett-aktuell
Redigert 20.10.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
20.10.2021 kl 21:16 6768

Når kommer Q3 her?
KickerNK
20.10.2021 kl 22:50 6689

Noe av poenget med det spørsmålet, var å få et svar som dette. Og det er også hele poenget mitt. Aksjen må belyses enda mer. Det er vanskelig å si hvordan, utover jobben du legger ned som er helt fenomenal. Enormt bra det du legger i potten.
Nilsok
20.10.2021 kl 23:05 6675

Trøndersmolten skrev Når kommer Q3 her?
25.11
Struts
21.10.2021 kl 11:00 6419

Oppjusterer verdiene for de mindre containerskipene i Russ-flåten (sist 23.08.2021 + enkelte individuelle justeringer). Opplysninger som tilført tidligere av Helg mht flåten (i praksis byggeår). Jeg legger til grunn verdier basis 100% eierskap, ellers som anført under verdiene. Den aller største enheten har jeg valgt å justere noe ned (dette er kun grunnet tidligere usikkerhet rundt faktisk verdi, vil heller eventuelt justere opp igjen når/hvis det foreligger empiri for det). Når ikke annet anført er verdianslag samme som sist.

Name Vessel type Capacity, TEU Capacity, dwt Year of built Value $ m

Emirates Wasl Container 6,589 81,002 2010 $ 70 (earlier estimate $ 75)
Venetia Container 4,178 52,788 2010 $ 62
EF Olivia Container 3,091 42,213 2006 $ 41.5
Hebe Container 3,091 42,213 2008 $ 42.5
Polonia Container 3,091 42,213 2003 $ 40
Lodur Container 3,091 42,213 2003 $ 40
Rita Container 2,785 37,213 2007 $ 40.5
Ella Container 2,450 33,216 2003 $ 30.5
EF Emira Container 1,710 24,150 2008 $ 32.1 (earlier estimate $ 26)
EF Emma Container 1,700 24,100 2008 $ 32.1 (earlier estimate $ 26)
EF Eldra Container 1,341 17,127 2010 $ 25.5 (earlier estimate $ 20.8)
EF Eliza Container 1,341 17,127 2010 $ 25.5 (earlier estimate $ 20.8)
EF Elena Container 1,338 17,35 2007 $ 24 (earlier estimate $ 19.8)
EF Ava Container 698 8,168 2008 $ 16 (more or less guesswork)
Skogafoss Container 679 8,200 2007 $ 15 (more or less guesswork)
Rubina Bulker 0 39,959 2018 $ 25 (earlier estimate $ 23.5)
Louise Auerbach Multipurpose 0 12,500 2007 $ 5 (more or less guesswork)
Lotta Auerbach Multipurpose 0 12,500 2007 $ 5 (more or less guesswork)
Winner Container 1,819 28,220 2008 $ 32.3 (earlier estimate $ 26.2)
Andante Container 868 11,433 2007 $ 18.3 (earlier estimate $ 15.2)
Moveon Container 868 11,382 2001 $ 13.4 (earlier estimate $ 11.2)
Trouper Container 868 11,404 2005 $ 16.5 (earlier estimate $ 13.7)
Visitor Container 862 11,181 2004 $ 15.7 (earlier estimate $ 13)
Dance Container 822 8,800 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Dream Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Ido Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Meandi Container 804 9,350 2006 $ 17.2 (earlier estimate $ 14.35)
Mirror Container 804 9,350 2007 $ 18.1 (earlier estimate $ 15.1)
Music Container 804 9,350 2007 $ 18.1 (earlier estimate $ 15.1)
Solong Container 804 9,350 2005 $ 16.3 (earlier estimate $ 13.6)
Louise Russ Ro/Ro 0 9,090 2001 $ 1.8 (Basis LDT 3,000, and market-rate $600 per ldt)

Overlater til regneark-ekspert Helg å summere sammen samt anføre Russ’ eierandel, da jeg IKKE fører disse verdiene i eget regneark.

Disclaimer: Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering (samt 100% eierskap). For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt kanskje ikke i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn.