Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 167011

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 11.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Det vil si 3.8-6.4 gangeren av dagens kurs. Warburg research august 21: BUY €4,7.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Aksjekursen har gått sidelengs siden februar 2021 - i en periode hvor tilsvarende selskap har mangedoblet markedsverdien.
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.boersennews.de/markt/aktien/detail/de000a161077/
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
Der Aktionär - Ernst Russ på watchlist, 15/9-21: https://www.deraktionaer.tv/videos/top-news/schroeders-nebenwerte-watchlist-deutz-ernst-russ-sto-delticom-lpkf-laser-varta-20237274.html
Redigert 25.10.2021 kl 09:43 Du må logge inn for å svare

Noen fikk tydeligvis kalde føtter/akutt angstanfall og dumpa ca. 40.000 aksjer i sluttauksjonen 😉

Jeg har fortsatt å vekte meg opp her og er rimelig sikker på skikkelig opptur etter tallslipp i morgen - masse lykke til alle dere som sitter i ER 👍👌

Trur på svært gode tall, men trur ikkje man kan forvente seg eit ekstremt hopp. Dei fleste er vel klar over "ca" tall og har vel allerede kjøpt seg inn. Det som eventuelt vil gjera at man får eit hopp er spørsmål rundt utbytte og at aksjen får meir oppmerksomhet i Tyskland med økte kursmål. Aksjen er fortsatt for lite likvid
Anders13
25.11.2021 kl 08:24 4018

ER kommer til å vise topp tall og enda bedre neste år. Derimot er jeg usikker på hvor fort kursen stiger. Er selv stor eier så større volum er også ønskelig. Forvent ikke utbytte med det første, men en dobling av kursen er realistisk.

Litt betre tal enn Helg spådde. Dei tala der står ikkje i stil til aksjekurs.

Helg11
25.11.2021 kl 08:35 3946

Da er fasiten kommet
YTD 1/1-30/9
Revenue: 63,8mEUR (vs 63,5 estimert)
EBIT: 19,2mEUR (vs 17,1 i mitt estimat)

Sehr sehr gut! Skal gå i dybden etterhvert! :-)

Ernst bør ansetta deg. Du treffer ekstemt bra nok ein gang. Kudos
sh030158
25.11.2021 kl 09:17 3706

Helg11, Kbkristi, Kjepet m.m bør lave selskab med investering i shipping med os som aktionærer - de giver jo alle baghjul - hvor jeg misunder dem deres viden og hvor ville jeg håbe jeg kunne give tilbage. ( Men måske en tur i Nyhavn). Samtidig takker jeg ydmygt for at have taget mig med på rejsen i MPC og ER.
Helg11
25.11.2021 kl 10:33 3423

Har kikket litt mer på rapporten. Den er jo kjemisk fri for haussing om 2022 (som vi vet blir wahnsinnig mye bedre enn 2021 pga nye kontrakter), så man må lese mellom linjene. På en måte setter jeg jo pris på at de ikke hausser, så får vi en jevn og fin økning.
- Avviket mitt på EBIT (jeg bommet på ca 2 mEUR) må være pga. økt inntekt fra pool, som de skriver: "the particular reason for this was an increase in revenue from our pool ships". Da har antageligvis Ernst reforhandlet kontraktene på pool-skipene (samme som MPCC), på høye rater i lang tid. Sehr gut
- Ernst hadde planlagt å reforhandle 4 charter kontrakter i Q4, de er alle gjennomført iflg. rapporten. Det betyr at de er sluttet på topp Harpex/New ConTex messig. Jeg har ikke fanget dem opp på shipbrokers reports, så her har Ernst vært dyktig på å holde kontraktene skjult. Men det viktigste er at kontraktene er høye, og vi får jo gjennomsnitts-tallene på fleet employment på hjemmesiden etterhvert.

Så er det spennende å se om vi får mer PR i dagene fremover. Tredobling av netto resultat vs. fjoråret lar se jo høre. :-)

Og der er aksjen i rødt. Trur det er ganske mange investorer som håper på rask profitt i Ernst. Med eingang det er litt rolig med omsetning, så går den nedover.
Må jo håpe at dei som kjøper seg inn sitter nokså long her. At kursen er på 4,3 er for meg uforståelig, meir uforståelig at nokon selger på desse nivåene

Jeg syns denne oppsummeringen er ganske heftig "bull'". 48 skip ledige frem til 1. april neste år for feeder markedet. Dvs at de korte ratene vil holde seg ganske godt...

https://www.ernst-russ.de/en/news/schifffahrts-markt/berichte/shipping-market-comment-q3-2021.html

No relief from the charter market. Carriers could inject more ships as extra loaders into the already-congested trades, perhaps expand port rotations to “new” under-utilized ports. However, the charter cannot provide this kind of flexibility any longer. Tonnage availability has only dried up further over the summer months. The larger sizes are completely sold out on prompt basis weeks or months in advance. Some figures to underline the historic tightness in the charter market: In the post-panamax segment only 9 ships are scheduled to come open until 1st April. In the panamax class, it’s around 40 units where in the past, the market was used to having 220 open positions on panamaxes over the same period! In the smaller sizes, the picture is similar: 48 vessels in the 2,000-3,000 TEU segment, compared to 210 vessels in the past. Only in the 1,700 TEU segment, there is a bit more choice with 100 charter candidates coming up versus 300 in former years. The number of tramp ships coming available goes up in the period 6-12 months forward but that’s no relief for the stresses in the liner system today. Although increases in the charter market have begun to level off in the past weeks, we still see huge uncovered tonnage demand which may drive hire rates higher during Q4. Financially, liner trades can cope with further gains on charter rates, we believe. Today’s freight rates and record time charter equivalents provide a bit more upside potential yet especially for short durations on smaller tonnage.
Redigert 25.11.2021 kl 11:57 Du må logge inn for å svare

Snakk om defensiv og lite aksjonærvennlig ledelse 😉
Ikke rapporterer de slutninger av de fire siste skipene som vi jo må anta oppnådde maksimale fantastiske langsiktige rater! Ikke kommer de med noen guiding vs 2022 som vi også vet kommer til å bli helt fantastisk! Ikke et pip heller om evt. utbytter, tilbakekjøp..
Sånn sett forstår jeg at en del av aksjonærene som IKKE besitter samme innsikt som oss som bl.a følger denne tråden nå velger å kaste kortene og heller satser på andre kort 😉
Helg11
25.11.2021 kl 15:49 2819

He he. Ja, dette blir som en hemmelig fest som nesten ingen vet om, special guests only.
Average charter rate YTD 2020: 8473$/day, YTD 2021: 13948$/day. Pr. september: 18040$/day, og hver eneste dollar over break-even går rett på bunnlinja. Blir spennende å se om vi er over 20.000$/day ved neste oppdatering, og om kontraktslengdene i snitt er over 20 måneder... Da har vi straks frem til 2024 på eventyr-rater. Blir spennende å se om Warburg kommer med en oppdatering og nytt kursmål i desember også. Det er uansett tidlig i festen, og mer enn nok kake igjen til alle.
LPGfan
25.11.2021 kl 17:13 2664

Greide samme kunstykke som MPC altså...å falle etter kanon resultat. Logikk har forlatt markedet for lengst, og spesielt Container. Så viser seg vel da at ”utbytte utbetales med kr /Euro pr aksje på dato xx.xx.xxx) er eneste melding som får fart på disse 2. Alt annet sier bare markedet " vi bryr oss ikke"

Egentlig helt supert om kursen holder seg under 5€ til et godt stykke ut i 22 sånn at vi kan reinvestere saftige utbytter fra Mpcc på disse nivåene i ER 😅👏
Argus
25.11.2021 kl 17:51 2583

Das war guten sein! Det var gutten sin!

Vielen Dank für den wunderbaren Budgetkünstler, Herrn Helg11!

Bei den Umsatzzahlen war ein Fleck und zum Glück eine bessere Abrechnung als Budget!

Jeg er imponert over hvor nært spikeren var hodet.......

Ved nærmere utregning er jeg kommet til at PE for 2022 pr. i dag utgjør kr. 42,98 (kurs) : kr. 29,98 (EPS) = 1,5. Har noen av dere noensinne opplevd en så lav PE? Jeg var i nærheten av det da Scanvest Ring ble introdusert på børsen og jeg oppnådde en kursstigning på cirka 200 % i løpet av få dager. Kr. 50.000 rett i skuffen! For hundre år siden....

Det er derfor nesten ikke til å tro at kursen i dag faller. Er tyskerne helt på siden når det gjelder shipping?

Men vi må hele tiden huske på at aksjekursen har steget vel 900 % det siste året. Noen velger å selge på gode tall. Når disse er ferdige, og analytikerne har fått hvilt hodet en stund i positive tanker, kommer kjøperne på banen.

Det skal litt til for å bryte gjennom den tekniske motstanden på cirka 4,50 Euro, men potensialet herfra er på nærmere 50% bare i løpet av de neste to-tre månedene.
Redigert 25.11.2021 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
NetromK
26.11.2021 kl 09:12 1971

Opnar altså ned 10% etter den rapporten i går, smått utruleg.
Synd ein ikkje har meir pengar å handle for.

Panikk salg idag. Folk er styrt av følelser og ikkje fornuft. Forstår at den skal ned litt, men til 3,84 euro?? Det er sjukt.

Overreaksjon så det holder - hvem tjener på en evt. tilstramming og nye koronatiltak - ny boost i netthandel og enda mer havnekaos? Dette vil jo forlenge supersyklusen innen containerfrakt 😉
Argus
26.11.2021 kl 11:01 1767


Ja, det samme har jeg også tenkt! Har tømt alle konti og kjøpt MPC og Ernst så det holder. Men nå er det tomt i kassen!
Helg11
26.11.2021 kl 12:36 1624

Containershipping er en av få bransjer som faktisk tjener på en ny virusmutasjon - mer smitte - mer nedstengning - mer bruk av penger på varer og netthandel vs. tjenester. Ikke bra for verdenssamfunnet og inflasjon/stagflasjon, og jeg personlig ønsker jo å reise litt mer igjen, men for Ernst er dette gode nyheter som bør reflekteres i neste uke i aksjekursen når støvet legger seg.
RLP
26.11.2021 kl 13:24 1550

Er ikke lett å bli klok på aksjekursen til Containershipping. Men uansett bra å få bekreftet de gode tallene i Q3 rapporten. Og veldig bra jobbet til dere som er så nærme med estimatene deres.
Anders13
26.11.2021 kl 18:29 1263

Det er nok mange av de samme folka dom er i Mpcc og ER. Jeg må si at containershipping virker som noe av det sikreste å investere i. Selv har jeg nok innsett at det er utbytte vi må fokusere på. Inntektene er fantastiske med det reflekteres ikke i kurs. Dette går bra folkens!
toftos
26.11.2021 kl 20:05 1166

Sjefstrateg Erik Bruce i Nordea Wealth Management forklarte tidligere i dag til Finansavisen at en ny smittebølge ikke bare betyr at folk vil bruke mindre penger på fly og restaurant, men også at de vil bruke en økt del av inntekten på varer i stedet for tjenester. Tror nok fort kontainermarkedet blir bra lenge enda