Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 440604

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
sh030158
25.11.2021 kl 09:17 7481

Helg11, Kbkristi, Kjepet m.m bør lave selskab med investering i shipping med os som aktionærer - de giver jo alle baghjul - hvor jeg misunder dem deres viden og hvor ville jeg håbe jeg kunne give tilbage. ( Men måske en tur i Nyhavn). Samtidig takker jeg ydmygt for at have taget mig med på rejsen i MPC og ER.
Slettet bruker
25.11.2021 kl 10:25 7477

Meget bra, Helg11! Takk for nok et fantastisk arbeid!
Helg11
25.11.2021 kl 10:33 7505

Har kikket litt mer på rapporten. Den er jo kjemisk fri for haussing om 2022 (som vi vet blir wahnsinnig mye bedre enn 2021 pga nye kontrakter), så man må lese mellom linjene. På en måte setter jeg jo pris på at de ikke hausser, så får vi en jevn og fin økning.
- Avviket mitt på EBIT (jeg bommet på ca 2 mEUR) må være pga. økt inntekt fra pool, som de skriver: "the particular reason for this was an increase in revenue from our pool ships". Da har antageligvis Ernst reforhandlet kontraktene på pool-skipene (samme som MPCC), på høye rater i lang tid. Sehr gut
- Ernst hadde planlagt å reforhandle 4 charter kontrakter i Q4, de er alle gjennomført iflg. rapporten. Det betyr at de er sluttet på topp Harpex/New ConTex messig. Jeg har ikke fanget dem opp på shipbrokers reports, så her har Ernst vært dyktig på å holde kontraktene skjult. Men det viktigste er at kontraktene er høye, og vi får jo gjennomsnitts-tallene på fleet employment på hjemmesiden etterhvert.

Så er det spennende å se om vi får mer PR i dagene fremover. Tredobling av netto resultat vs. fjoråret lar se jo høre. :-)
Bleieskift
25.11.2021 kl 11:09 7677

Og der er aksjen i rødt. Trur det er ganske mange investorer som håper på rask profitt i Ernst. Med eingang det er litt rolig med omsetning, så går den nedover.
Må jo håpe at dei som kjøper seg inn sitter nokså long her. At kursen er på 4,3 er for meg uforståelig, meir uforståelig at nokon selger på desse nivåene
hectorgonzales
25.11.2021 kl 11:56 7877

Jeg syns denne oppsummeringen er ganske heftig "bull'". 48 skip ledige frem til 1. april neste år for feeder markedet. Dvs at de korte ratene vil holde seg ganske godt...

https://www.ernst-russ.de/en/news/schifffahrts-markt/berichte/shipping-market-comment-q3-2021.html

No relief from the charter market. Carriers could inject more ships as extra loaders into the already-congested trades, perhaps expand port rotations to “new” under-utilized ports. However, the charter cannot provide this kind of flexibility any longer. Tonnage availability has only dried up further over the summer months. The larger sizes are completely sold out on prompt basis weeks or months in advance. Some figures to underline the historic tightness in the charter market: In the post-panamax segment only 9 ships are scheduled to come open until 1st April. In the panamax class, it’s around 40 units where in the past, the market was used to having 220 open positions on panamaxes over the same period! In the smaller sizes, the picture is similar: 48 vessels in the 2,000-3,000 TEU segment, compared to 210 vessels in the past. Only in the 1,700 TEU segment, there is a bit more choice with 100 charter candidates coming up versus 300 in former years. The number of tramp ships coming available goes up in the period 6-12 months forward but that’s no relief for the stresses in the liner system today. Although increases in the charter market have begun to level off in the past weeks, we still see huge uncovered tonnage demand which may drive hire rates higher during Q4. Financially, liner trades can cope with further gains on charter rates, we believe. Today’s freight rates and record time charter equivalents provide a bit more upside potential yet especially for short durations on smaller tonnage.
Redigert 25.11.2021 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
25.11.2021 kl 14:06 7676

Snakk om defensiv og lite aksjonærvennlig ledelse 😉
Ikke rapporterer de slutninger av de fire siste skipene som vi jo må anta oppnådde maksimale fantastiske langsiktige rater! Ikke kommer de med noen guiding vs 2022 som vi også vet kommer til å bli helt fantastisk! Ikke et pip heller om evt. utbytter, tilbakekjøp..
Sånn sett forstår jeg at en del av aksjonærene som IKKE besitter samme innsikt som oss som bl.a følger denne tråden nå velger å kaste kortene og heller satser på andre kort 😉
Helg11
25.11.2021 kl 15:49 7640

He he. Ja, dette blir som en hemmelig fest som nesten ingen vet om, special guests only.
Average charter rate YTD 2020: 8473$/day, YTD 2021: 13948$/day. Pr. september: 18040$/day, og hver eneste dollar over break-even går rett på bunnlinja. Blir spennende å se om vi er over 20.000$/day ved neste oppdatering, og om kontraktslengdene i snitt er over 20 måneder... Da har vi straks frem til 2024 på eventyr-rater. Blir spennende å se om Warburg kommer med en oppdatering og nytt kursmål i desember også. Det er uansett tidlig i festen, og mer enn nok kake igjen til alle.
LPGfan
25.11.2021 kl 17:13 7539

Greide samme kunstykke som MPC altså...å falle etter kanon resultat. Logikk har forlatt markedet for lengst, og spesielt Container. Så viser seg vel da at ”utbytte utbetales med kr /Euro pr aksje på dato xx.xx.xxx) er eneste melding som får fart på disse 2. Alt annet sier bare markedet " vi bryr oss ikke"
Trøndersmolten
25.11.2021 kl 17:15 7670

Egentlig helt supert om kursen holder seg under 5€ til et godt stykke ut i 22 sånn at vi kan reinvestere saftige utbytter fra Mpcc på disse nivåene i ER 😅👏
Slettet bruker
25.11.2021 kl 17:51 7615

Das war guten sein! Det var gutten sin!

Vielen Dank für den wunderbaren Budgetkünstler, Herrn Helg11!

Bei den Umsatzzahlen war ein Fleck und zum Glück eine bessere Abrechnung als Budget!

Jeg er imponert over hvor nært spikeren var hodet.......

Ved nærmere utregning er jeg kommet til at PE for 2022 pr. i dag utgjør kr. 42,98 (kurs) : kr. 29,98 (EPS) = 1,5. Har noen av dere noensinne opplevd en så lav PE? Jeg var i nærheten av det da Scanvest Ring ble introdusert på børsen og jeg oppnådde en kursstigning på cirka 200 % i løpet av få dager. Kr. 50.000 rett i skuffen! For hundre år siden....

Det er derfor nesten ikke til å tro at kursen i dag faller. Er tyskerne helt på siden når det gjelder shipping?

Men vi må hele tiden huske på at aksjekursen har steget vel 900 % det siste året. Noen velger å selge på gode tall. Når disse er ferdige, og analytikerne har fått hvilt hodet en stund i positive tanker, kommer kjøperne på banen.

Det skal litt til for å bryte gjennom den tekniske motstanden på cirka 4,50 Euro, men potensialet herfra er på nærmere 50% bare i løpet av de neste to-tre månedene.
Redigert 25.11.2021 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
NetromK
25.11.2021 kl 20:22 7431

Får håpe på 15,52% opp i morgon då :)
Redigert 25.11.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
NetromK
26.11.2021 kl 09:12 7017

Opnar altså ned 10% etter den rapporten i går, smått utruleg.
Synd ein ikkje har meir pengar å handle for.
Bleieskift
26.11.2021 kl 09:28 6991

Panikk salg idag. Folk er styrt av følelser og ikkje fornuft. Forstår at den skal ned litt, men til 3,84 euro?? Det er sjukt.
Trøndersmolten
26.11.2021 kl 09:30 7018

Overreaksjon så det holder - hvem tjener på en evt. tilstramming og nye koronatiltak - ny boost i netthandel og enda mer havnekaos? Dette vil jo forlenge supersyklusen innen containerfrakt 😉
Slettet bruker
26.11.2021 kl 11:01 6889


Ja, det samme har jeg også tenkt! Har tømt alle konti og kjøpt MPC og Ernst så det holder. Men nå er det tomt i kassen!
Helg11
26.11.2021 kl 12:36 6797

Containershipping er en av få bransjer som faktisk tjener på en ny virusmutasjon - mer smitte - mer nedstengning - mer bruk av penger på varer og netthandel vs. tjenester. Ikke bra for verdenssamfunnet og inflasjon/stagflasjon, og jeg personlig ønsker jo å reise litt mer igjen, men for Ernst er dette gode nyheter som bør reflekteres i neste uke i aksjekursen når støvet legger seg.
RLP
26.11.2021 kl 13:24 6786

Er ikke lett å bli klok på aksjekursen til Containershipping. Men uansett bra å få bekreftet de gode tallene i Q3 rapporten. Og veldig bra jobbet til dere som er så nærme med estimatene deres.
Anders13
26.11.2021 kl 18:29 6521

Det er nok mange av de samme folka dom er i Mpcc og ER. Jeg må si at containershipping virker som noe av det sikreste å investere i. Selv har jeg nok innsett at det er utbytte vi må fokusere på. Inntektene er fantastiske med det reflekteres ikke i kurs. Dette går bra folkens!
toftos
26.11.2021 kl 20:05 6602

Sjefstrateg Erik Bruce i Nordea Wealth Management forklarte tidligere i dag til Finansavisen at en ny smittebølge ikke bare betyr at folk vil bruke mindre penger på fly og restaurant, men også at de vil bruke en økt del av inntekten på varer i stedet for tjenester. Tror nok fort kontainermarkedet blir bra lenge enda
Trøndersmolten
26.11.2021 kl 22:09 6662

Dette forklarer vel hvorfor kursen i ER ligger der den gjør 😉
Hva er riv ruskende galt med kalkulatorene hos Hamburg C Bank investorengruppe….? 😉😅
https://www.tradewindsnews.com/finance/share-rally-helps-hamburg-commercial-bank-hive-off-ernst-russ-stake/2-1-1105965
Struts
29.11.2021 kl 07:02 5613

Helg: Verdien på M/V =RUBINA BULKER= 39,959/2018 kan (hvis du vil) oppjusteres til $ 27,000,000 (fra $ 25 mill).
Trøndersmolten
29.11.2021 kl 11:13 5451

Ernst Russ må vel nå være det soleklart lavest prisede container-selskapet på kloden..
Anders13
29.11.2021 kl 11:57 5385

Et mirakel den prisingen. Uten noen kalkyle tipper jeg PE på 2. de har uttalt at utbytte ikke prioriteres, men nå bør kassa snart være full. Største eier er Döhle så jeg forventer noe positive meldinger snart. Null stress å være stor i ER - pengemaskin jo!
Slettet bruker
29.11.2021 kl 11:57 5430

Liten tvil om det!

Helg11, en liten analyse av situasjonen i Ernst:

Du som kjenner rederiet mer inngående enn de fleste; hvordan er stemningen på nettet?

Er det usikkerheten rundt utbyttepolitikken som gjør at kursen faller etter det flotte resultatet?

Når og hvor skal det skje noe for at situasjonen bedres, tror du?
Bleieskift
29.11.2021 kl 12:06 5418

Det er den, men alt handler om tilbod / etterspørsel. Akkurat no, er det knapt som vil kjøpe aksjen. Ernst må etterkvart vurdere utbytte om dei ønsker å ta vare på aksjonærene.
Slik eg ser det, så må volum opp eller at det blir prat om utbytte for å få fart på aksjen. Akkurat no verkar det som at selskapet kan tjene billioner uten at kursen går opp.
Helg11
29.11.2021 kl 12:22 5440

Analyse / stemningsrapport: Tja, hva skal man si? Jeg føler det fortsatt er meget laber interesse for Ernst Russ. Er lite aktivitet på tyske forum. Årsaken til fallet etter Q3 tror jeg er generell børsuro med Covid. Det brede markedet har ikke forstått at eventuelle lockdowns/mer congestion etc gagner containerskip + at Ernst har all time high avtaler på all time high kontraktslengder. Skipsverdiene (oppjustert, takk Struts) gjenspeiles overhodet ikke i aksjekurs. NAV = 12,32€/aksje, NAV YE22 = 15,22€/aksje. Og en eller annen gang skal jo dette gå mer i vater. Kanskje Ernst blir årets nyttårsrakett? Kanskje Warburg/Ernst gir en riktigere guiding av 2022? Det vil jo gjøre mer med kursmålene og interessen enn at tallene står i et delt Google Sheet... Hvis Ernst begynner å ta ordet utbytte i sin munn (som de ikke har gjort offentlig før), så gir jo det selvsagt en effekt. Skjer dette, kommer jo Der Aktionär tibake på banen også.

Siden tråden ble startet har økningen vært ca. +50%, men jeg forventer jo mye mye mer. (Kjøpte selv mer på fredag).
Slettet bruker
29.11.2021 kl 12:35 5448


Takk, takk, for raskt og godt svar! Ja, faktisk så godt at det matchet mine tanker...... og som jeg nå fikk bekreftet! He-he!

Her ligger det jo mange godbiter, tross alt! Et undervurdert rederi, full av penger, med en gedigen fremtid foran seg. Hva mer kan man ønske seg?

Da ser det ut som vi aksjonærer bør ha fokus på to saker i tiden fremover, både her på tråden og overfor Ernst + det tyske markedet:

Å rette søkelyset mot de undervurderte verdiene av skip og kontrakter.
Å rette søkelyset mot utbytte.
NetromK
29.11.2021 kl 12:43 11045

I og med at omsetjinga er så låg i aksjen kan nok også tilbakekjøp av eigne aksjar relativt raskt skyve kursen oppover, utan at dei treng å handle så stort.
Trøndersmolten
29.11.2021 kl 17:33 10814

Ernst R må jo være en het oppkjøpskandidat! Liten andel «frie» aksjer å hamstre via børs men må jo være mulig å forhandle med en eller flere av hovedaksjonærene nå tenker jeg. Case å spille inn for styret i Mpcc? De har defintivt muskler nok til å sikre seg en betydelig andel av selskapet på denne aksjekursen 👍
Slettet bruker
29.11.2021 kl 21:20 10680

Døhle Group er steinrike og eier 38,2 % av ER. Oppkjøp anser jeg da som uaktuelt.
https://www.ernst-russ.de/de/investor-relations/Aktie.html
Anders13
29.11.2021 kl 21:52 10698

Enig, Pilgrim. ER blir ikke kjøpt opp eller solgt ut av Döhle. Tipper de er komfortable med dagens eiersits. Derimot kan vi håpe på monsterutbytte.
Helg11
29.11.2021 kl 22:53 10615

https://www.doehle.de/ er gigantiske med sine 500 skip. Spørsmålet er hvordan Döhle ønsker å forvalte posisjonen i Ernst Russ AG best mulig. Jeg tenker at utbytter er mest sannsynlig, strategi rundt dette publiseres i Q1. Langsiktig utbyttemaskin som gir et par Euro pr aksje pr år? En spennende tanke... Asset play holder de jo på med, senest ved salg av skip Lotta Auerbach. Kan godt være at de tar noen strategiske salg hvis dette gir mer mynt i kassen enn en kontrakt, og så fulgt av ekstraordinære utbytter.

Oppkjøp tenker jeg kun er aktuelt hvis Döhle totalt sett vil ta noe profitt, ala Songa/Blystad/Star Spike, men mindre sannsynlig da jeg tenker at prisforlangende da er nærme NAV = €12/aksje...
Helg11
30.11.2021 kl 16:33 10181

Dagens fun fact om Ernst Russ: Skipene Lodur og Skogafoss er med i en flåte av frivillige skip som samler inn data til Continuous Plankton Recorder (CPR) Survey, viktig målestokk for miljøstatusen i havet (plankton er en viktig produsent av oksygen). Besøk https://www.cprsurvey.org/about-us/our-network-of-ships/
Bra initiativ!
Slettet bruker
30.11.2021 kl 16:38 10172


Flott at Ernst deltar i slikt. Det er et viktig arbeid. og rederiet har uten tvil nok ressurser!
Trøndersmolten
01.12.2021 kl 13:38 9680

God PR for selskapet - men ingen kan beskylde ER for å kommunisere godt med markedet - har de ingen IR ansatt(e)?
Slettet bruker
01.12.2021 kl 15:05 9763

Det ser ikke slik ut. Ernst Russ AG er vel et klassisk eksempel på et selskap som klart underkommuniserer.

Det er jo bra at det går så det suser, men dersom susen beholdes inne i en glassklokke, har det jo liten hensikt.... Det må vises i form av fordeler for aksjonærene, hvis ikke har man ikke noe å gjøre på børs.

Men det kommer vel nyheter i 1. kvartal 22, både om utbytte og utsikter. For min del spiller det liten rolle om utbytte deles ut bare aksjekursen stiger etter hvert. Og det har den jo gjort til gangs så langt i år.

Det er faktisk grunn til å spørre om dette ikke er Nord-Europas billigste aksje? Det skal godt gjøres å funne et selskap som til de grader har økt inntjeningen og som har de beste utsikter de neste tre-fire årene.
Redigert 01.12.2021 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
01.12.2021 kl 16:35 9739

Helt klart en av de aller aller billigste aksjene målt på både P/E og EPS - en «tikkende bombe» hvor det kun skal en bitteliten gnist av en positiv melding til før kurseksplosjonen er et faktum..derfor ekstremt irriterende å se denne laid back holdningen rent kommunikasjonsmessig.
Slettet bruker
03.12.2021 kl 10:44 8980

Da er vi igjen på vei oppover og nå bare 32 cent unna All Time High.

Sperren rundt 4,50 Euro har holdt seg lenger enn forventet, og brytes den, blir det hurra-meg-rundt!
Helg11
03.12.2021 kl 14:31 8828

Får lyst til å si: Skjer endelig litt i kulissene, spenn fast setebeltene... Jeg har via regnearket kommet i kontakt med noen større investorer (som hver seg har et par hundre k aksjer som ble kjøpt ifm. roadshow arrangert av Warburg ifm. nedsalg fra HCOB). Ikke akkurat smågutter. Har gått gjennom regnearket på Teams med en, som kjøper seg videre opp as we speak. Når han er ferdig med å kjøpe, har han et greit nettverk som multiplikatorer. Han har 1-1 og roundtable på MKK onsdag neste uke, så blir spennende å høre resultater. Han vil spørre om guiding 2022 (Warburg er helt off foreløpig), utbyttestrategi (han forventer årlig, som er vanlig i Tyskland), buyback (spørsmålet er om hvor mye som er free float, de vil ikke ha for lite pga. likviditet i aksjen) ++. Iflg gjengen så vil det komme mer ad-hoc fremover, de antar/håper det kommer noe før MKK.

Skjer også endel på nytt forum i Tyskland:
https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Slettet bruker
03.12.2021 kl 15:32 9014

Veldig bra, Helg11! Jeg har lest litt av hva du skriver på diskusjonsforum og her, og det gleder meg at du har klart å fange oppmerksomheten til større investorer. Med dagens kurs utgjør verdien av deres aksjer nærmere NOK 9 millioner - hver. Dersom de fortsetter å kjøpe, vil det utvilsomt påvirke kursen, slik som i dag. Det nærmer seg raskt ATH, og mye raskere enn jeg forutså før i dag.

Stå på, din innsats er gull verdt for oss andre som har deltatt i haraballet før de virkelige selskapsverdiene er kommet frem!
Redigert 03.12.2021 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Bepede3
03.12.2021 kl 17:00 8815

Fantastisk Helge! Begynner å lukte julebord på Kiel ferja av dette her! Menyen består av Bull til morgen, middag og kvelds! Og som tørsteslukker blir det selvfølgelig Aas Pils. Gleder meg til videre Seilas!
RLP
03.12.2021 kl 18:09 8715

Spennende!
Slettet bruker
04.12.2021 kl 17:53 8258

Det blir kanskje litt masete, men for nye investorer kan det være på sin plass å minne om følgende:

Ernsr Russ AG: Kurs den 03.12.21: 4,34 Euro.
Ernst Russ AG har i dag en PE på 1,95 etter 2022-budsjettet. Legger man seg på det "normale" (på 7) skal kursen i 2022 bli 15,6 Euro, altså en økning på hele 260 %.

MPC: Kurs den 03.12.2021: Kr. 21,15.
MPCC har i dag en PE på 2,45 etter 2022-budsjettet. Legger man seg på det "normale" (på 7), skal kursen i 2022 bli kr. 61, altså en økning på hele 188%.

Så her er det mye å gå på!!!

(Tallene er som vanlig hentet fra Helg11s regneark for begge selskapene!)
Redigert 04.12.2021 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
06.12.2021 kl 17:41 7429

Rent teknisk - hvordan ser bildet ut?
Sannsynligvis bryter kursen gjennom motstanden på rundt 4.50 med god margin de neste dagene - hvor ligger neste motstandsnivå?
Helg11
06.12.2021 kl 18:37 7373

ERNST RUSS AG: FLEET EXPANSION BY TWELVE FURTHER FULLY CONSOLIDATED VESSELS AND FORECAST FOR THE FINANCIAL YEAR 2022

Ad hoc release pursuant to Article 17 MAR
Hamburg, 06 December 2021: Executive and Supervisory Board of Ernst Russ AG (ISIN DE000A161077) have resolved today to acquire further shares in Fernando Feeder Parent GmbH & Co. KG in the amount of 10 %. As a result, Ernst Russ AG indirectly acquires a majority interest totalling 55 % in a twelve container feeder vessels portfolio. This consists of eleven container vessels in the 800 TEU class and one container ship with 1,800 TEU. Realization of the transaction is planned for the year end 2021.

The investment in Fernando Feeder Parent GmbH & Co. KG, which was previously accounted by applying the equity method, will thus be fully included in the consolidated financial statements of Ernst Russ AG as of the acquisition date (expected to be 31 December 2021). The transaction has no significant impact on the previously published forecast for the current financial year 2021, except for a consolidation-related increase in liquidity. For the upcoming financial year 2022, the ship portfolio is expected to contribute to Ernst Russ AG's Group earnings with revenues in a range of EUR 41 to 44 million, an EBITDA of EUR 20 to 23 million and an EBIT of EUR 3 to 5 million. The portfolio’s 2022 EBIT will be mainly impacted by an initially higher depreciation.

Thus and based on today’s also approved budget planning for the financial year 2022, the Executive Board of Ernst Russ AG thus expects consolidated revenues in a range of EUR 140 to 145 million, a consolidated EBITDA of EUR 67 to 72 million and an adjusted EBIT (consolidated earnings before interest and taxes, adjusted for non-operating expenses and income) of EUR 41 to 46 million.

This ad hoc release was published on 06 December 2021 um at 6:14 pm.
Helg11
06.12.2021 kl 21:16 7246

Ok, så bottom line kjøper Ernst 10 % av Fernando for å få majoriteten i 12 skip (selv om de er veldig små). Ny total er 30 fartøy. Netto TEU vil øke fra 30670 til 31853. Brutto TEU for konsolidert flåte vil øke fra 37173 TEU til 48104 TEU. Ernst bruker brutto TEU i offisielle tall og på hjemmesiden...

Kostnaden er ikke offisiell, men netto 1183 TEU er egentlig peanøtter. Virker nesten som en PR-historie? Hold utkikk mot Der Aktionär fremover... Men: Det ville vært interessant å vite om Ernst hadde en opsjon på denne handelen, eller på hvilke vilkår avtalen ble gjort...

Guiding er egentlig det viktigste, og her får markedet et sterkt signal om økte inntekter og earnings for neste år. (Og så vet vi at dette er veldig konservativt).
Fisken85
06.12.2021 kl 22:12 7385

All PR er god PR, selvom antall TEU ikke er det største. Det handles i kveld via tradegate til 4,56€.
MarketScreener har oppdatert kurs til 4.54€