Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 420458

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2021 kl 16:58 13758

Det er vi andre som skal takke deg, Helge, for alt arbeid du har lagt ned i regneark og med å heve interessen blant både norske og tyske investorer!
I tillegg til at du også har fått fart på IR-avdelingen hos Ernst Russ!
Sjekket loggen og så at jeg kjøpte de første ER-aksjene 10.6. til kurs 2,66, og tror jeg ble aksjonær nr 12 hos Nordnet da.
God jul og godt nytt år!

PS Blir det et ER-treff til neste år når koronaen har roet seg, skal jeg spandere en konjakk, Helge.
MBakken
23.12.2021 kl 17:59 13861

Tar sjansen på å forhøre meg her ang Euroseas som eg også ser Helg11 bruker til sammenligning i regnearket. Full forståelse for at dette er ein Ernst russ tråd, men det er mye kunnskap innen feeder segmentet her. Og kanskje kan fleire bli obs på selskapet og bli med på enda en fin reise. Har som ein god del andre her vært med i både mpcc og Ernst russ omtrent siden trådene blei startet, og fulgt trådene og nyheter rundt containerfrakt daglig det siste året. Sitter fortsatt med overvekt i disse selskapene, men har startet å kjøpe meg smått opp i Euroseas også.

Så over til poenget! Har regnet litt på Euroseas de siste dagene og til forskjell fra iallfall Ernst russ så er det er veldig transparent selskap som ganske jevnlig oppdatere raten på sine 16 båter. (Ligger på nettsiden under «fleet») Selskapet prises til $160 mill. Flere av båtene har gode rater, men kronjuvelen blant skipene er Synergi Oakland (4250 TEU) som fra november 21 til januar 22 går på 202 000$ dagen. Fra jan22-mars22 går den over på 130 000$ før den fra mars 22 til mars 26 skal gå på 42 000$. Dette skipet alene, vil i Q4 gå med mellom $11,7 mill og $16,5 mill i overskudd. Grunnen til usikkerheten er at det ble meldt 60-85 dager og eg er usikker på hva de endte med. Tar vi utgangspunkt i at det ble 85 dager så vil dette skipet alene i løpet av kun Q4 tjene 10% av det selskapet er verdsatt til! Utenom dette skipet skal også fire skip (25% av flåten) over på nye rater i løpet av Q1. Regner med de holder på å forhandle i disse dager, og da vil ratene som vi vet bli gode.

Flåteverdien har eg ved hjelp av Struts sine vurderinger av lignende skip satt til ca $700 mill.

Grovt regnet har eg kommet fram til at inntektene for 2022 ligger i området rundt 165 mill (rundt nåværende markedsverdi). Selskapet har så vidt eg har skjønt fra tidligere kvartalsrapporter $60 mill i gjeld. Og utgifter tidligere år har ligget i området rundt $55 mill noe som grovt vil gi et overskudd på $110 millioner og prise selskapet til P/E 1,4 for 2022.

Det er når det kommer til dette med regnskap og mest av alt utgifter eg blir mest usikker.
Er ingen ekspert på verken regnskap eller det engelske språket, så regner nesten med at eg har oversett noe vesentlig som kanskje ikkje gjør investeringen like god som den ser ut i det lille regnestykket mitt over. Hadde satt stor pris på om noen kunne finne noen feil eller i beste fall bekrefte at det ser såpass bra ut, så fleire kanskje kan bli med å gjøre nye 50-200% det neste året? :)
Redigert 23.12.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
FA2000
23.12.2021 kl 19:15 13851

Hvis du ikke allerede har læst denne artikel fra et andet forum så kan jeg anbefale den :-) https://seekingalpha.com/article/888691-euroseas-makes-case-for-containership-growth
MBakken
23.12.2021 kl 19:21 13982

Artikkelen er fra 2012 , har skjedd litt siden den gang🙂
Redigert 23.12.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
durrrrant
23.12.2021 kl 19:30 14052

Nye innsidesalg av Lurendreier (Robert Lorenz-Meyer) fra 22.des.

Denne gangen lemper han ut 8531 aksjer til 6.1€. Totalt for 52k€, litt større beløp. Jeg lurer på hvor mye han har igjen? Som Helg11 nevnte, solgte han og 92k aksjer i Juni.

https://www.finanzen.net/nachricht/aktien/dgap-dd-ernst-russ-ag-deutsch-10873214
Trøndersmolten
26.12.2021 kl 11:18 13259

Ny kjøpsanbefaling - «der absolute durchbruch ist da!»:
http://m.aktiencheck.de/analysen/Artikel-Ernst_Russ_Aktie_absolute_Durchbruch_ist_da-13995047
Redigert 26.12.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Struts
26.12.2021 kl 14:09 13226

Æsj, og jeg som solgte for andre gang (etter inn og ut for en uke eller to siden) på Euro 6.20 etter inngang på 5.65! Følte meg superlur, men sukk - solgte som vanlig for tidlig! Men hyggelig for dere - er dere vel unt - må nesten si til Helg mest av alle!

Det med æsj var ikke så høytidelig ment da...
Redigert 26.12.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
durrrrant
26.12.2021 kl 15:08 13382

Ville vært litt forsiktig med å legge for mye vekt i det fra aktiencheck. Det er vel automatiske tekniske analyser, på samme måte med marketscreener, som kommer kontinuerlig. En BUY analyse derfra kommer veldig ofte. Men det er jo positivt det?

Her har vi f.eks. to til fra I DAG

https://www.aktiencheck.de/news/Artikel-Ernst_Russ_Aktie_So_stark_wie_lange_nicht_mehr-13907768

https://m.aktiencheck.de/news/Artikel-Ernst_Russ_Aktie_So_kann_es_gerne_weitergehen-13992544
Trøndersmolten
27.12.2021 kl 09:22 13072

Ser den, men greit at det tekniske også borger for videre oppgang når vi vet ståa fundamentalt 😀👍
Helg11
28.12.2021 kl 15:14 12376

Jeg er ingen ekspert på ESEA, men noen raske tanker:
+ Feeder containerskip = gull
+ Flere gode nye kontrakter, bl.a. to kontrakter i dag på Evridiki og Corfu, bygget i 2001, 2500 TEU, til 40kUSD/day i tre år.
+ Kommer til å tjene fett med penger i 2022.

- Ikke utbytte. Har bestilt to nybygg som leveres i Q1 2023. Jeg er litt spørrende/tvilende til om dette er bedre enn utbytte, på grensen til negativ ifht. aksjonærer.
- Gresk ledelse. Personlig er jeg ikke like trygg på grekere som tyskere, men har vel statistikk til å underbygge dette. MPCC har gjort gode deals med Songa, og Ernst har fått til gode kjøp med Döhle i bakgrunnen, ser ikke det samme hos Esea.
- Vesentlig eldre flåte enn Ernst og MPCC. Betyr at de må reinvestere mer i skip.
NetromK
29.12.2021 kl 09:47 11991

Ser ut til at me avsluttar året med litt gevinstsikring i ER.
Ikkje rart etter siste måneds oppgang forsåvidt.
Sjølv sitt eg med stor post inn i 2022, og all-in container.

edit: Dog litt overraskande press på å komme seg ut. 6% ned er i overkant.
Redigert 29.12.2021 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
29.12.2021 kl 09:57 11979

Da er vi vel i ferd med å gjøre unna dippen som måtte komme…ned og samler krefter før videre ferd nordover 👍
Finner vel støtte rundt der vi er nå, så for den med ledig kapital kan det være god butikk i å fylle på 😀
Helg11
30.12.2021 kl 12:24 11495

En liten pustepause for Ernst nå, godt å kunne la julefreden senke seg og samle krefter til nye oppturer i 2022.

Har fanget opp en PR-sak idag, opplysende til nye investorer:
https://www.derfinanzinvestor.de/kommentare/highflyer-schiffe-und-crash-der-grafikkarten-kryptos-nvidia-ernst-russ-coinsmart-financial

(Google translate oversettelse uten korrektur, så da blir det jo noen festligheter)
ERNST RUSS
I small caps-segmentet var en av årets high-flyers Ernst Russ (WKN: A16107 ISIN: DE000A161077 Ticker: HXCK). Hamburg-rederiets andel kunne øke med 400 % og dermed firedobles i løpet av året. Den blomstrende virksomheten ga hamburgerne inntekter fra den maritime containervirksomheten og frakt. Rederiet var i stand til å tjene på de globale politiske nedstengningene. Som et resultat kunne skipslaster kun lastes med svært forsinkelse og ofte først senere losses med forsinkelse. Som et resultat kom de optimaliserte leveringsrutene ut av takt og plutselig satt mange skip og containere rundt om i verden fast. Overutbudet av skip og containere for 15 år siden, som drev mange rederier og shippingfond ut i konkurs, har snudd til en alvorlig mangel på forsyning de siste 20 månedene. Dette førte til at charterprisene steg betydelig, med en faktor på 5 til 7, avhengig av dagens dagspris.

For selskaper som Ernst Russ er dette sjansen til å tjene ordentlig, og innbyggerne i Hamburg utnyttet den deretter. Utløpende charterpriser kan nå chartres på nytt til de betydelig økte markedsforholdene. Selskapet forventer derfor et salg på 140 til 145 millioner euro i 2022 og et EBITDA-resultat på mellom 67 og 72 millioner euro. Det ville doble de tidligere analytikerforutsetningene, som bare hadde forventet et gjennomsnitt på 36 millioner euro. Justert EBIT forventes å være mellom EUR 41 millioner og EUR 46 millioner. Med en markedsverdi på for tiden EUR 216 millioner, er Hamburg-rederiet kun verdsatt med en pris-inntjening-forhold (P/E) på fem. Dersom man i tillegg trekker de løpende lånene fra selskapets egne skip, vil disse ha en løpende markedskonform nedbrytningsverdi på over 300 millioner euro.
Fisken85
30.12.2021 kl 17:56 11306

Takk for flott seilas hittil.

Måtte neste år bli enda bedre !!
durrrrant
31.12.2021 kl 15:31 10976

Mer godt nytt fra deraktionaer fra i dag. Gleder meg til 2022!

Om Ernst Russ "The share, which is still favorably valued in a peer group comparison, should appear on the price list of more and more investors in the coming year and continue its upward trend."

https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/158-mit-lloyd-fonds-und-64-mit-ernst-russ-verpasst-dann-wird-es-aber-hoechste-zeit--20243239.html
Helg11
31.12.2021 kl 16:15 10977

Ernst Russ vil levere godt over de konservative estimatene som er satt for 2022, og Der Aktionär er med på laget for å spre PR til det tyske markedet. Til neste nyttårsfeiring har vi tosifret aksjekurs.

Frohes neues Jahr! 🍾🥂🎆🎇2️⃣0️⃣2️⃣2️⃣
Helg11
03.01.2022 kl 12:53 10136

Litt PR i dag også, nå fra Peter Döhle:
https://www.hamburg.de/nachrichten-hamburg/15750272/reederverband-lieferketten-erst-nach-pandemie-wieder-normal/
Hamburg (dpa) - Ifølge Association of German Shipowners vil bedrifter og forbrukere måtte være forberedt på manglende eller forsinkede leveranser i lang tid fremover. "Dessverre er det uklart når situasjonen i leverandørkjedene vil forbedre seg bærekraftig," sa den nye presidenten i foreningen, Gaby Bornheim, i det tyske pressebyrået. "Men jeg er sikker på at når vi har beseiret pandemien, når det er, vil alt flyte bedre igjen."

Store deler av økonomien har i flere måneder klaget over at forsyninger som haster ikke kommer i det hele tatt eller ikke kommer frem i tide. Det samme er for mange forbrukere som må vente på elektroniske varer som for eksempel lenge er bestilt. På den ene siden skyldes dette den tidlige økonomiske oppgangen i USA og Kina. I tillegg til det enorme etterspørselstrekket fra verdens to største økonomier, har også logistikken innen global godstransport kommet i utakt.

"De anspente forsyningskjedene er helt klart et resultat av koronapandemien. Her, på grunn av pandemien, har vi en unik situasjon der mye kommer sammen," sa Bornheim, hvis hovedjobb er den Hamburg-baserte Peter Döhle Schiffahrts-KG , et av de største tyske rederiene. Sjøfolkene kunne fortsatt ikke bringes om bord eller settes i land som vanlig. «Det er betydelige restriksjoner som endres i de enkelte havner ukentlig, noen ganger også på daglig basis, slik at vi slett ikke er sikre på at vi nå vil kunne bytte mannskap mange steder i verden».

Havner er også fortsatt hardt rammet av Corona. Derfor står rederier med sine skip «i kø ved havnene fordi for eksempel de terminalansatte også er syke», sa Bornheim. Mange steder var det «stor skipstrafikk fordi trafikken i innlandet stort sett har kollapset eller blitt ekstremt forsinket, da lastebilsjåfører stort sett ikke er tilgjengelig».
Trøndersmolten
03.01.2022 kl 14:38 10019

3 kjappe til deg i starten på det nye året Helg11;
• Er Ernst R fortsatt din favoritt sammenligningsvis Mpcc og hvorfor?
• Med det vi vet pr. dato angående disse to feederselskapenes inntjening i 2022 - hva estimerer du P/E for 2022
til å ligge på for disse 2 i dag?
• Kommer det utbytter som følge av den kruttsterke inntektsveksten også i Ernst? Vi vet jo at Mpcc blir ei formidabel utbyttemaskin nå..

Knallfin start på året så langt i alle fall - begge ser jo ut til å ende +-5% opp i dag ser det ut til 👍

2 store fordeler med å sitte i Ernst i tillegg til at de er lavere priset er jo helt klart at vi for det første i dag IKKE har større eiere som daglig lemper ut aksjer, dernest at aksjen ikke shortes 👌
hectorgonzales
03.01.2022 kl 15:15 9971

En klar bakdel med ER er jo at de aldri betaler utbytte. Sist gang i 2008. De kommuniserer svært dårlig med markedet og det kan virke som om ingen (av storeierne) egentlig vil at andre skal vite noe. Så selv om caset er svært attraktivt så er tyst som graven om hvor pengene skal florère. Altså de har sterk integrasjon med Döhle - slik kan da store gevinster styres gjennom denne kanalen uten at det kommer aksjonærene tilgode. Nesten som Sævik (Havila) dette her. Store verdier men ingen aksjonærer ser noe til pengene som flommer inn.

Når man ser på hvordan MPCC og 2020 f.eks kommuniserer så er det rimelig greit å følge med og se hva de leverer.
Helg11
03.01.2022 kl 16:56 9837

Vanskelige spørsmål uten noe lett svar. Forsøker meg på et ærlig, nøkternt og anti-haussete svar i god Ernst-ånd :-) :
For et år siden var jeg all-in i MPCC, mens jeg nå har fordelt meg over ZIM, MPCC og Ernst Russ. Tre forskjellige case, men alle innen containershipping. Pt. har ikke Ernst sagt noe om utbytte, mens ZIM og MPCC garantert vil dele ut rundhåndet (selv om MPCC heller aldri har delt ut utbytte før hector ;-) ). Forskjellen på Ernst og MPCC er at MPCC stort sett har heleide skip, mens Ernst har mange deleid + Peter Döhle i bakkant. Siste halvår har Ernst kjøpt 50% av Tilly Russ og 10% av Fernando flåten. For begge kjøp virker det som om de har brukt en kjøpsopsjon på forhåndsavtalt beløp som gjorde at de fikk dette på billigsalg. Det *kan* tenkes at Ernst/Peter har flere slike opsjoner, og at de i 2022 bruker disse for å få flere heleide skip og beholde all inntekt selv (spekulasjon). Kortsiktig negativt for de som vil ha umiddelbare utbytter. Shorten i i MPCC kan også være kortsiktig positiv når de må ut. Pris pr TEU er fortsatt med høy rabatt i Ernst vs. MPCC hvis jeg skal balansere det. Der Aktionär kommer også til å følge Ernst med god PR i 2022.
P/E er og blir superlav her, fra ZIM på under 1 til Ernst/MPCC på 2-3 ref. regnearkene.
Trøndersmolten
04.01.2022 kl 14:54 9457

Masse takk for et ærlig svar Helg11.
Alle tre har definitivt stort potensiale til å gjøre det knallgodt rent kursmessig i 2022. Overraskende at ZIM handles til så lav P/E - amerikanerne er jo tradisjonelt glade i utbytteaksjer. Interessen øker nok heftig derfra når gjenopptakelse av utbytter først børsmeldes..og det er vel ikke lenge til?
Trøndersmolten
05.01.2022 kl 23:17 8711

Hva tror dere ratesnittet i Ernstflåten for desember havnet? Helg11 var noe skuffet over veksten i november men regner med han har konkludert med at det var få slutninger i den måneden og/eller at de slutninger som ble gjort var for de aller minste skipene i flåten.
Voldsomt bra for Ernst at en stor del av flåten går av eksisterende kontrakter på lave rater i første halvår av 2022 i et klima med knallsterke og stigende rater (ref. New Contex)!
NetromK
06.01.2022 kl 08:40 8546

Sidan varigheit på kontrakter vart endra litt i november, men ratene ikkje er oppdatert sidan oktober spørst det om nye skip har fått kontrakter.
Når dei kjem uroar meg lite så lenge ratene er veldig streke, og no faktisk stig ein god del igjen. At snittet om litt vil stige er sikkert gitt ratene me ser no, og storleiken på ein del av skipa ER skal ha på nye kontrakter. Så får me sjå om dei vert rapportert i desember, februar eller januar.
Ikkje like lett å halde oversikt på kontrakter her som hos MPCC.
Helg11
06.01.2022 kl 08:58 8514

Det er meget gunstig at Harpex og ConTex går mot nye høyder, med budkrig på de skipene Ernst skal fornye for 2022. Jeg har ikke klart å snuse frem nye slutninger fra shipbrokers, og Ernst har heller ikke oppdatert på hjemmesiden. For 2022 må jeg dessuten begynne å regne på nytt, siden Fernando-flåten (med mange små skip) blir lagt inn blant de konsoliderte skipene som det regnes gjennomsnitt av. Jeg er uansett helt rolig på at kontraktene som sluttes er nær all time high, og at 2022 blir det beste året noensinne for Ernst.
NetromK
06.01.2022 kl 09:00 8542

Forøvrig er gjennomsnittskipet til ER ca. 1780 TEU mot ca. 2150 hos MPCC, såleis vert gjerne snittrater litt lågare enn hos MPCC.
Truleg vil gjennomsnittet også her stige raskt over 20 000/d, og gjerne opp mot 25 000 etter kvart.
Trøndersmolten
06.01.2022 kl 09:44 8793

Fernando flåten vil jo trekke snittstørrelsen en del ned fra dagens ca. 1780 TEU - samtidig oppnår de minste båtene en høy snittpris pr TEU sammenligningsvis.
Absolutt alt ligger til rette for at 2022 blir et kanonår for container-rederne og i særdeleshet feeder-segmentet :)
Nå gjenstår kun at det skapes mest mulig blæst rundt Ernst og enda større interesse!
NetromK
06.01.2022 kl 11:13 8698

1780 TEU inkluderar 15 + 12 (Fernando) skip. Ikkje vekta etter eigedel i dei ulike skipa som får litt og sei spesielt for dei største.
Alle containerskip på denne lista: https://www.ernst-russ.de/en/shipping-company/flottenliste-ernst-russ.html
dryss
06.01.2022 kl 20:59 8199

Ser ut i fra ditt regneark helg11 at det er flere skip som skal på nye kontrakter fra januar av.
Er ikke noe shippingekspert, men går ut i fra at slike ting blir håndtert i kulissene i respektiv tid før påbegynt måned, noe formening om når disse publiseres, og hvorfor de ikke allerede er publisert siden vi er i januar ?

Forstår jeg det riktig at det er 15 skip som skal konktrakfestes januar 2022- i x antall måneder?
bobleplast
06.01.2022 kl 21:32 8150

Nei ikke 15 skip som skal på ny kontrakt nå, men gjeldende skip vites ikke noe eksakt rate på. eksempel er EF Eliza (Tidl. Tilly Russ) fikk kontrakt juli 21 på 3år. Wasl, Olivia og hebe av de største skipene og Ava, Elena og Skogafoss av de mindre var antatt tidligere i høst over på nye kontrakter, noen i q4 og noen i q1 og q2. Ettersom utviklingen på gjsn rate ikke var merkbar ved oppdateringen før nå var det antatt at det var et av de mindre skipene som gikk over på ny kontrakt.
Trøndersmolten
07.01.2022 kl 11:14 8029

Trenger sårt ei ny vitamininnsprøyting i form av en positiv artikkel/analyse nå - siger ned fra intradagtopp på 6.80 på mandag og går med det motstrøms Mpcc og flere container-aksjer. Skjer samtidig som vi vet Ernst er vesentlig billigere enn eks.vis Mpcc målt på P/E for 2022.
Fallet på ca 10% siden mandag skyldes ene og alene lav likviditet/omsetning.
Ny kjøpsanledning i dag for den med fri cash!
NetromK
07.01.2022 kl 11:45 8003

Går også ann å flytter pengar litt frå selskap til selskap om ein tørr. Det har eg sjølv gjort, litt med hell, men ikkje alltid.
Stig forskjellen mellom MPCC og ER stort meir går eg kanskje (endå) tyngre inn i ER igjen.
Anders13
07.01.2022 kl 12:31 7935

Har mye både Mpcc og ER. De tjener vel penger stort sett på lik business, men svært ulik ‘policy’ i selskapene. ER er mindre aksjonærvennlig og kommer til å prioritere drift//investeringer/gjeld fremfor utbytte. ER bør tjene pengee i bøtter og spann i disse dager så jeg forventer vi ser 10 EUR om ikke lenge. Selskapet er lavt verdsatt.
Helg11
07.01.2022 kl 15:23 7772

Enig der. Antagelig noe gevinst-sikring nå, i påvente av nye triggers (som vi vet kommer).
NetromK
07.01.2022 kl 16:18 7725

Merkeleg kor ulikt like selskap bevegar seg ja. MPCC sterk for tida, ER for kort tid sidan.
No stig alt i USA også meda ER faller tilbake på betra fundamentale forhold.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 16:29 7710

Kursen var 4 Euro den 1. desember. Ikke bra om den stiger for fort, så fint om den lager et fundament på 6 ish Euro i noen uker, før turen videre til 7, 8 og 9 begynner.
Redigert 07.01.2022 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
07.01.2022 kl 16:37 7694

Tydeligvis en med noen titalls tusen aksjer som bare "skal ut" nå. Vel 15% ned siden mandag nå mens Mpcc har gått dryge 5% opp ;)

Lite rasjonelt dette hensyntatt at utg.pkt jo allerede er stor prisdifferanse målt på P/E for 2022 i Ernst favør og at det fundamentale er knallsterkt!

Helg11
09.01.2022 kl 19:16 6514

Jeg tror det kan ha vært en liten serie med stoploss som gikk, f.eks. at noen hadde 6,1 i stoploss med salgskurs 6,0, som utløste ny stoploss på 6,0 med salgskurs 5,9. Ingenting fundamentalt som jeg har fanget opp, og jeg er ganske trygg på at jeg er over snittet oppdatert.

Har ellers en spennende oppdatering fra en av våre speidere på de 7 hav (ekspert på marin trafikk):
"Har fulgt opp disse 2 fartøyene jevnlig for å sjekke om jeg observerer noe spesielt.
"INDEPENDENT VISION" inndokket 3.januar ved verksted i Gdynia, Polen.
Når det gjelder "EMIRATES WASL" ligger den akkurat nå til ankers utenfor Fujairah i Emiratene. Venter trolig rutinemessig på kaiplass. I rute mellom Vhina, Malaccastredet til Persiske Gulf. Fant følgende 4 fartøy til som de tuller med navn i rederiets "Fleetlist".
"INDEPENDENT HORIZON" (IMO 9334375) kaller de for "Hebe"
"EMIRATES ZANZIBAR" (IMO 9470894) som skiftet navn i september 2021 fra "TILLY RUSS" kaller de for "EF Eliza". Dette har jeg en mistanke er et navneskifte grunnet ønske fra charterer. Hun går i rute mellom Øst-Afrika og Persiske Gulf.
"SAMSKIP EXPRESS" (IMO 9323479), kaller de for "Ido", selv om fartøyet har hatt dette navnet siden hun var ny i 2006.
"LOUISE RUSS" (IMO 9226360) skiftet navn til "ELIANO MARINO" i april 2019 og skiftet flagg fra Madeira(Portugal) til Italia. Dette var vel et salg? Trolig går hun i rute mellom Trieste og Tyrkia, men har ligget ankret utenfor Mersin i Tyrkia siden 25.desember.
Dette var en rask leteaksjon så om dere er uenig med mine navnevalg så gi meg tilbakemelding."

Jeg har sendt mail til IR for å få dem til å rette opp i skipsnavn. Vi hadde en lignende runde med MPCC, og da rettet de ganske raskt opp.

Ifht. Independent Vision er et verftsopphold meget interessant, da dette ofte etterfølges av ny kontrakt. Dette skipet er et av de største hos Ernst (3091 TEU), derfor viktig for inntjening. https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:757696/zoom:14
Kommer til å følge med om det endrer ruter etter det forlater verftet, så får vi enda en indikasjon på ny kontrakt.
durrrrant
09.01.2022 kl 20:05 6449

Litt mer godt fra deraktionaer i kveld.
https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/bessere-idee-als-tesla-hier-boomt-es-wie-nie-2022-weg-von-valneva-und-hin-solar-wind-tiktok-und-diesen-small-cap-top-10-20243555.html

Lyder jo veldig fint "Stock picking is more important than ever in 2022. No coincidence: Our 20 doubler recommendations in the Hot Stock Report since the beginning of 2020 are not well-known stocks but primarily small caps and value stocks such as Ernst Russ, Ecotel, Hapag-Lloyd, Accel, Westwing or Guillemot."