Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 419249

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
29.03.2022 kl 15:15 11116

Svaret er vel en kombinasjon av gevinstsikring og nevnte nedgradering for HL. Vært god timing med oppdaterte kursmål nå 👍
Helg11
29.03.2022 kl 15:39 11094

Fra dagens Banchero, oppdatering på både MPCC og Ernst Russ skip. Sterk kontrakt for EF Elena!:
Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear Account Period (mos) Rates ($)
As Alexandria 2010 1970 1388 no Fixed to GFS 3 -4 m $77,000/d
Hansa Freyburg 2003 1740 1330 yes Extended to Cosco 36 m $39,500/d
Amo 1997 1730 1120 yes Fixed to Allseas 12 m $54,000/d
EF Elena 2007 1350 918 yes Extended to WFP 24 m $46,000/d
Trøndersmolten
29.03.2022 kl 15:52 11066

Fantastisk rate for et såpass lite skip 👌
Hvilken rate gikk den frøkena på før forlengelsen?
komfa
29.03.2022 kl 15:52 11092

Knallkontrakt på EF Elena. Burde åpnet sjampagne for den.
NetromK
29.03.2022 kl 16:37 11391

EF Elena drar med 52% eigarskap inn ca. netto 6,6mEUR per år altså med break even 7500 dollar/døgn.
Hadde me litt enkelt matematisk fått like mykje for alle 26 containerskip ville årleg netto inntjening verte i underkant av 170 mEUR.
Og med det P/E ca. 1,3.
Snitt storleik på skipa er meir enn 1350, rundt 1800 TEU over dei 26 skipa som er oppført på heimesida til ER.
Og snitt eigedel er over 52% sidan 5 skip er eigd 100% og mange små 55%.

Dette er ei VELDIG sterk kontrakt. Er jo nesten så dei må ha ut endå ei resultatoppdatering slik denne slår ut på nettoen.
NetromK
30.03.2022 kl 10:35 11154

Etter større fall ned til 556 nordnetaksjonærar er det i dag +2 igjen.
Kursen roar seg litt på 7,2. 8,3% under førebels topp på 7,8.
Bra sig med gode nyheiter siste veka spesielt.
Omsetjing så langt i dag betydeleg rolegare enn siste dagar, men kan snu fort i denne aksjen.
Trøndersmolten
30.03.2022 kl 11:19 11100

Mangler kun oppjusterte kursmål fra Warburg og Der Aktionär i strømmen av positive nyheter nå 👌
Helg11
31.03.2022 kl 17:06 10384

Ny kontrakt på Winner, men ukjent rate.
Winner 1841 2008 35 to 38 months trading Persian Gulf + India undisclosed Emirates
Trøndersmolten
31.03.2022 kl 17:13 10424

Fantastiske rater på slutninger helt frem til 2031 i regi Mpcc i dag - denne supersyklusen er tydeligvis bare i startfasen - Ernst burde jo fulgt oppgangen i Mpcc i dag men går fortsatt under radaren til de fleste så vi ser vel ikke noe tungt rykk opp før i morgen når støvet legger seg etter reaksjonene på de imponerende rateslutningene Constantin B & co banket i bordet i dag 👍🏻👍🏻
Redigert 31.03.2022 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
NetromK
31.03.2022 kl 18:59 10345

Håpar på rundt 40 000/d som i reknearka. Litt usikker på NewContex estimatet 49 000/d, men så fekk EF Elena 46 000/d då.
Caset ser stadig sterkt ut og etter siste tids hopp hos MPCC er prisinga for ER forholdsmessig blitt ein god del lågare igjen.
Uansett selskap har året så langt i container vore alle tiders, og endå er prisinga på selskapa beskjeden :)

edit: Slår forresten fint ut for eigedelen i ER at euroen er opp 3% på 6 dagar.
Redigert 31.03.2022 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
bobleplast
31.03.2022 kl 21:37 10245

Burde bli et ganske kraftig hopp i inntjeninga i q2 med 3 nye kontrakter meldt nå siste 2 ukene (selvom ene kun er 2måneder før salg). Antar skipet som blir kjøpt er enten charterfritt eller på en langsiktig kontrakt som sikrer god inntjening
bobleplast
01.04.2022 kl 08:36 10057

Er det kanskje også å anta at kontrakten til winner og Elena var det som sørget for oppjustering av guiding?
NetromK
01.04.2022 kl 09:08 10031

Er nok fort medverkande ja. Men framleis er guidinga konservativ med mykje skip som skal over på nye kontrakter.

Sjølv tenkjer nettopp denne konservative tilnærminga og mindre openheit i stor grad (i tillegg til utbyttepolicy) er grunnen til at
Ernst Russ heng såpass etter MPCC. Då i hovudsak fordi det er vanskelegare å orientere seg i inntjeninga her.
Men, då vil etter alle solemerker dei kommande kvartalsrapporart i endå større grad overraske aksjonærar i og utfor Ernst Russ
enn for dei i MPCC som har rater og kontrakslenger servert.

På noverande kurs reknar er P/E på MPCC til ca. 3,5 og på Ernst Russ ca. 2,5 (30,6 / 7,2)

Ser elles ut som ordrene ikkje vert lagt på 0,05 euro intervall lenger i dag. Justering hos børsen i Tyskland?
Redigert 01.04.2022 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2022 kl 10:47 10073

NetromK:

Jeg sjekket PE på MPC og Ernst i går ettermiddag og kom til at de var helt identiske, med PE på 3,1 for 2022-budsjettet.

Da tok jeg utgangspunkt i Helg11s budsjetter for 2022 for begge selskaper. I dag er nok PE på MPC noe høyere enn Ernst sin pga. den betydelig høyere kursstigningen i MPC.

Når det gjelder kursutviklingen i Ernst, er jeg ikke engstlig for den. Bare at det går litt tregere enn for MPC. Den tekniske motstanden ligger nå på cirka 8,5 Euro, mens jeg fastholder at kursen teknisk skal over 10 Euro i løpet av få måneder. Det er også i tråd med hva Helg11 har uttalt her inne.

Jeg hadde et foreløpig teknisk kursmål på MPC på kr. 36. I dag kom Arctic med kursmål kr. 37 basert på fundamentale forhold, så her går de tekniske og fundamentale forholdene hånd i hånd!
Helg11
01.04.2022 kl 12:17 10105

Ny research rapport fra Warburg:
Ernst Russ is taking its full share in the current charter rate bonanza. Following a comprehensive
model review and higher forecasts, we increase our DCF-based price target to EUR 8.80, which translates into ~20% upside potential. The
stock is trading below its intrinsic value of EUR 8.08 (book value YE 2021 plus hidden reserves on the basis of our fleet valuation).
Helg11
01.04.2022 kl 12:29 10215

Har skummet raskt over Warburg rapporten. De legger til grunn en nedgang i EBITDA fra 75mEUR i 2022 til 47mEUR til 2023. Hvis ikke verden står til påske, så kan en nedgang være riktig, men jeg mener det er 99% sannsynlig at EBITDA for neste år blir tresifret. Men sånn er det vel når en konservativ analytiker bruker tall fra konservative Ernst, da blir det overkonservativt... €8,8 blir sånn sett bare en mellomstasjon før tosifret kursmål fra Warburg.
bobleplast
01.04.2022 kl 12:29 10369

the company will also record book gains of EUR 26m mainly related to the disposal of three vessels. Da har de tydeligvis fått litt mer info om dette enn oss vanlig dødelige (eller estimert)
NetromK
01.04.2022 kl 12:32 10434

Eg har sikkert lagt inn noko høgare estimat for ER enn deg antar eg.
Med atterhald om litt rot i tal/oversikt:

2022 NetromK
MPCC kurs 31,15/ EPS 8,92 = 3,5
ER kurs 7,2 / EPS 2,85 = 2,5
Bull ER EPS 3,45 = P/E 2,1.

Helg11 MPCC = 31,15/9,85 = 3,16
Helg 11 ER (Harpex) = 7,2/ 2,77 = 2,60

MPCC: Eg har gjennomsnittskontrakter på ein del skip, medan ein del har frontload på inntjening/rater, eg har heller ikkje oppdatert tala etter gårsdagens mye kontrakter, det kan dra snittet litt opp. Elles ligg opne døgn (få i 2022) med snittrate 40 000/d.
Ser Helg11 har litt høgare estimat enn meg. Eg har litt høg CBE på ca. 8500/d som kan havne over realiteten. Men joint venture skip har lagt i dette området og finanskostnader er litt høge når det føregår ein del kjøp/sal sal av skip blant anna, samt utbyttebetalingar etc.

ER: Talet mitt så vidt over Helg11 sitt "Harpex" estimat, men under financial report estimate (som mogleg ikkje er oppdater på litt tid).
Usikker om t.d siste skipssal er hensynstatt i disse tala.
Elles burde tala vere samanliknbare sidan rater bygger på NewContex/Harpex.

Evt. skippsal hos begge selskap vil slå til dels kraftig ut på inntjeninga/nettoen og dermed EPS.

Uansett tal: begge selskap er billig.

Trangara i døra både opp og ned hos ER pga. klart mindre omsetjing i gjennomsnitt.

edit 12:39 endra bull ER EPS i Helg11 sine tal. Såg plutseleg det var oppdatert.
edit 2: liten skrive-/bokstavfeil.

Redigert 01.04.2022 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Helg11
01.04.2022 kl 12:48 10431

Jeg har notert 5,2 mEUR på Lotta Auerbach i desember 2021, ukjent sum på MS Dance, og 12.3 mEUR på MS Music (mars 2022).
bobleplast
01.04.2022 kl 13:14 10618

Okei ja, jeg hadde glemt at det var pris på Lotta auerbach så det er fair det
durrrrant
03.04.2022 kl 12:38 10003

EF Elena med i ukens Seasure


Period Container
=10157038 (VVID) Hanjin Heavy Ind= Pmax 5500 Hanjin HI 2024 – ZIM – 7 yrs USD 70000
=10157039 (VVID) Hanjin Heavy Ind= Pmax 5500 Hanjin HI 2024 – ZIM – 7 yrs USD 70000
=Amo= Handy 1728 Stocznia Szczecin 1997 – Allseas Global Logistics – 1 yr USD 54000
=EF Elena= Handy 1338 Jiangsu Yangzijiang 2007 – World Food Programme – 2 yrs USD 46000
=Perseus= Feedermax 660 Sietas 1996 – BG Freight Line – 1 mth EUR 18000
=Ragna= Feedermax 508 Sietas 1998 – Viasea Shipping AS – 1 mth EUR 9000

Edit: Ser den allerede er lagt inn, er dette gjort nylig, eller er den kjent fra tidligere?
Ser igjen nå den er fra denne ukens Banchero!
Redigert 03.04.2022 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
NetromK
04.04.2022 kl 10:22 9573

Kjent nokre dagar ja, men så fin lesing at me tåler ein repetisjon :D
No er det berre å glede seg til 17.mai (Q1-rapport).
Trøndersmolten
04.04.2022 kl 11:32 9499

Du og Helg11 har vel ganske like estimater for topp- og bunnlinje vs Q1? Ernst har jo en del litt større feedere - hvor mange av de over 2500 teu skal ut på nye langsiktige kontrakter i år? Disse vil jo bidra med en skikkelig boost på cash flow og bunnlinje 👌
NetromK
04.04.2022 kl 12:27 9476

Eg har ikkje oversikt i Ernst Russ på same måte som i MPCC, brukar Helg11 sine estimater her.
Ernst har nokre store skip ja, men gjennomsnittet er lågare storleik enn MPCC pga. mange små på 800-900 TEU.
Dog er dei med 100% eigarskap større enn flåtesnittet.

Ser du i Helg11 sine rekneark er fleire skip på "rykterater", akkurat når disse skal på nye kontrakter er vanskelegare å ha oversikt over enn hos MPCC.
Også litt vanskelegare å fange opp ratene.

Uansett, tala kjem til å verte veldig solide her kvartal for kvartal som hos MPCC. Så spørst det kva ER skal gjere med kapital når lån er nedbetalt.
Ein ting eg er litt spent på er kor lange kontrakter dei får på så små skip som 800-900 TEU.

JonnyMoney
04.04.2022 kl 23:20 9388

Kjedelig å snu ned med resten i dag. Hadde sjøsatt en drøm om å knekke 7,50motstanden for godt og var klar for videre surfing mot 8 og 9. Blir meget spennende å se om europeisk shipping for svi i morgen som i USA i dag.
NetromK
05.04.2022 kl 09:11 9261

Litt kjedeleg ja, men klarte seg godt samanlikna med det meste i USA. Forøvrig steig ein god del av dei litt i etterhandelen igjen "over there".
Mintzmeyer er framleis bull på bransjen ut frå det som er å lese på Twitter. Sjølv er eg ganske trygg på at denne vil komme opp mot tosifra kurs ila. 2022 etter kvart som nye kvartalsrapportar vert publisert. Framleis største post i porteføljen, men fordelte ut over litt fleire selskap i går.
NetromK
05.04.2022 kl 19:55 8891

Banchero veke 13 med få slutningar, men høge rater på alle. Spesielt sterkt med slike toårskontrakter på så små skip.

Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear Account Period (mos) Rates ($)
Oceana 2013 1714 1250 yes Fixed to Feedertech 36 m $45,000/d
Pacific Qingdao 1998 698 436 no Extended to CCL 24 m $25,000/d
Atlantic East 2008 698 436 no Fixed to Asean Seas Line 24 m $25,000/d
JonnyMoney
05.04.2022 kl 20:51 9007

Absolutt! Har ikke vært i noen amerikanske containerselskaper, men Zim begynner å se ut til å ha litt oppside foran seg. Ligger på en god støtte nå. Er det noen av de drevne her som er eksponert mot dem? Beklager avsporingen fra ER, kan fort bli litt usaklig i jakten på penger, men opplever at det er aksept for det meste innen container her.
hectorgonzales
05.04.2022 kl 22:17 9164

JonnyMoney - jeg har vert inne. Kjøpte på 55 og solgte på 72 etter 14 dager. Virker å være et veldrevet selskap med god utbyttepolitikk. Det er litt jobb med skatt på utbytter (Helgenen har forklart hvordan du skal gå frem). Har ikke hatt tid til å følge så mye med men Mintz har mye bra på hjertet. Endel bra i kommentarfeltene også.

Angående ER - hva tenker dere om ledelsen? Er i det hele tatt utbyttepolitikk à la MPC (om ikke annet enn årlig) noe dere tenker på eller er det fullt fokus på å bli gjeldfri? Jeg liker ikke ledelsesgreiene i ER og har derfor solgt meg ut for en stund siden. Følger med selv om jeg er ute... men det gir ingen gevinst.
NetromK
05.04.2022 kl 22:32 9183

Me får prøve å ikkje spore heilt av, men denne artikkelen er interessant om ZIM, publisert i går.
Også interessant lesing om bransjen samla og om utleigeselskapa som Ernst Russ, MPCC, GSL, ESEA m.fl
Er forøvrig nokre eigne trådar om ZIM her inne, men laber aktivitet.
Eg er eksponert mot amerikanske containerselskap sjølv, men ikkje linerselskap.

https://seekingalpha.com/article/4499686-the-zim-wave-is-nearing-its-breaking-point
Helg11
05.04.2022 kl 22:47 9410

Hola Hector,
Ledelsen i Ernst er ikke de som smeller med dørene for å vise seg frem, men jobber jevnt og trutt for konservativ drift og langsiktig avkastning for alle aksjonærer. De vil betale ned gjeld og kjøpe skip/andeler der de har opsjoner på gode priser, og selge skip der det lønner seg. Tror du kan glemme utbytte i 2022 (min mening), da er MPCC eller ZIM bedre kandidater.
NetromK
06.04.2022 kl 13:30 9357

Eg fekk feil, me ser igjen kurs under 7 euro, for ei stund i alle fall.
P/E faller då mot 2,5 ved evt. EPS 2,8 2022.
Ved evt. EPS opp mot 3,5 euro P/E 2,0.
Trøndersmolten
06.04.2022 kl 13:44 9714

Trenger påfyll av good news - aksjen fremstår som en av de billigste world wide målt på P/E så ser dette som en topp kjøpsanledning 👌
NetromK
06.04.2022 kl 13:58 9711

Gjerne i overkant drøy påstand, men å sei at risk/reward ser veldig lovande ut henger eg meg evt. på.
ER har over lengre tid vore, og er framleis av mine største postar i ein containerfylt portefølje.
Stressar ikkje for mykje med desse svingningane, ikkje fyrste, og neppe siste gong me ser det.
Eg tenkjer oppsida til kursmåla berre har auka litt.
NetromK
06.04.2022 kl 19:45 9463

Struts delte vennleg eigen oversikt over nybygg/bestillingar i feeder-segmentet på MPCC-tråden.
Eg tenkjer den er minst like relevant her og deler den vidare, kudos til Struts.

Spesielt interessant då det knapt er bestilt nybygg i dei små storleikane. Og nokon må frakte containere til/mellom mindre havner
der større ikkje kjem til. Vanlege havner, i fjordar, elver, etc. Behovet for små skip vert om noko større når total fraktmengde på havet aukar.

Som hectorgonzales nemnte på MPCC-tråden er Lidl i gang med å ordne seg eigne skip. Meget mogleg av dei små skipa ER besitt mange av (deleigar).

_____________________________________________________________________________________________________________

Nybygg av Containerfeedere (pluss enheter fra 6,000 TEU og nedover) rapportert kontrahert i inneværende år (pluss noen få resalg av tidligere kontraheringer).

I det følgende gjengis mine egne notater (hentet fra diverse - og i mine øyne - troverdige kilder), og vil for all del ikke påstå at samme gjengir det komplette bildet. Og kontraheringer av de aller minste enhetene går ofte under «radaren». Og som vanlig (nær sagt); «All dets wog, given in good faith, but without any guarantee whatsoever in respect to completeness or accuracy». Datoer anført er da jeg mottok rapportene. Kilder er anonymisert (med unntak av børsmeldte), og erstattet med ...:

6 x 6,000 TEU 6,000 TEU – CMB/Delphis has exercised options for six C/Vs of 6.000 TEU at Qingdao Yangfan for delivery in 2025, bringing the order to a total of twelve. Last week there was talk that the first six were under sale negotiaions to CMA-CGM at ca. US$ 78 million each, this hasn’t been substantiated; the initial contract price is believed to be a shade below US$ 50 million each (iht ..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)

2 x NB 5,500 TEU Del HJ Shipbuilding (ex Hanjin) Korea (Hull SN00278 og 279) jan&feb 2024 $ 72.2 m fxd 7 yrs to ZIM $ 70,000 yr 1+2, $ 45,000 yr 3 and $ 21,500 yr 4-7 (MPCC 31.03.22, dette er antagelig 2 av skipene til MPC rapportert kontrahert oktober 2021, sies også at skrapverdi er $ 10 mill basis $ 450 per ldt som innebærer LDT på 22,222)

2 x NB 3,000 TEU Del China 2023 Methanol ready, EEDI 3 $ 40.5 M Denmark (..... 08.03.22)
2 x NB 3,000 TEU Del Penglai Jinglu end 2023 Methanol ready $ 40 m Celsius Shipping (..... 12.03.22) Dette er sannsynligvis de samme kontraktene.

6+4 NB 2,900 TEU Del Fujian Mawei del late 2023 to end 2024 EEDI phase 3, Tier III, conventionally fuelled $ 42m Eastern Pacific (..... 20.03.22 + ..... 21.03.22 som sier levering 2024-25 + ..... 22.03.22)

4 x NB 2,800 TEU Del CSBC, Taiwan 2023 unknown price accnt SCBC (..... 17.01.22)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo q4 2023 + q1 2024 $ 42.5 m Euroseas (..... 05.02.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo within 6-2024 unknown price Tsakos (..... 05.22)
4 x NB 2,800 TEU Hyundai Mipo is to build four for delivery SH 2024, Sinokor is the buyer, price US$ 43.5 million per vessel (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 45.5 m Capital Maritime (..... 12.03.22 + ..... 15.03.22 som sier pris $ 45.6m)

2 x NB 2,700 Dely CSSC Huangpu 2023 unknown price CU Lines China, Edi phase 3, AMP (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22)

4 x NB 2,500 Teu del Hyundai Mipo 2023 $ 40 mill each Sinokor (..... 14.01.22 + ..... 17.01.22 med pris $ 39 m + ..... 18.01.22 sier pris $ 42 m og opsjon 8 skip til)
2 x NB 2,500 TEU Del Zhoushan 2024 $ 38 m Star Ocean Marine China (..... 08.03.22 + ..... 08.03.22 + ..... 12.03.22 som sier $ 35.5 m hver)

2 X NB 2,400 TEU Del 2024 Yangzijang exc $ 40 m Sinolines, China (..... 03.01.22+ ..... 10.01.22)

4 x Resale Yangfan (hull CV18H-VG01+vg02+vg03 x 2) 1,868 TEU gless del end 2022/early 2023 $ 44.5 m each CMA CGM (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22 + ..... 21.02.22)

NB 3 X 1,800 TEU Del Hyundai Mipo by Oct 2023 $ 32 m Capital Maritime (..... 07.01.22 + ..... 10.01.22)
NB 1 X 1,800 TEU Del Huanghai China 2023 $ 32.6 m Loctec Ergonomic (..... 31.01.22 + ..... 12.02.22)
2 x NB RESALES 1,800 TEU Del Jiangsu Yangzijang 6 & 8 2022 (Hull nos YZJ2015-2076 + 2075) $ low 40’s Taiwan (..... 14.01.22 + ..... 14.01.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Penglai Zhongbai 2q 2024 $ 27 m MTT Malaysia (..... 08.03.22 + ..... 20.03.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 34 m Eastern Pacific Spore (..... 22.03.22)
3 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 LNG fuelled $ 34 m Euroseas Greece (..... 22.03.22 + ..... 27.03 som skriver pris $ 34.6 m for både disse og de til East Pac basis levering 23/24)

2 x NB (Individual deals) 1,000 TEU Dely Japan 2023 unknown price domestic Buyers (..... 10.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Dely Daesun 2024 $ 22 m Cosmoship Man Greece (..... 14.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Daesun 2024 $ 22 m Namsung Shipping (..... 14.01.22 + ..... 18.01.22)
2 X NB 1,000 TEU two ordered at Hyundai Mipo for a/c Sinokor, price US$ 25.5 million per vessel, deliveries early 2024 (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)

2 x NB 700 TEU Del Cosco HI 2023 unknown price Cosco China (..... 08.03.22 + ..... 28.03.22 + ..... 29.03.22 som sier pris $ 18.24 m e/b og kontrahert mot T/C til Shanghai Pan-Asia)

Redigert i dag kl 10:59

______________________________________________________________________________________________________________________
Trøndersmolten
06.04.2022 kl 23:05 9307

Ernst delte ut utbytte under forrige supersyklus og det med langt mindre årlig overskudd enn det selskapet vil få for 2022 og ikke minst 2023. Så vil ikke anbefale å være ekstremt bombastisk på at så ikke vil skje under nåværende supersyklus folkens..
https://www.ernst-russ.de/de/investor-relations/ad-hoc-mitteilungen/ad-hoc-archiv-mitteilungen/hci-capital-ag-ruckgang-des-jahresuberschusses-auf-306-mio-eur-dividendenvorschlag-von-070-eur-196.html
NetromK
07.04.2022 kl 10:05 8996

Tal nordneteigarar svakt opp med +3.
Veldig låg omsetjing så langt i dag, 2269 aksjar fyrste handelstimen.
NetromK
12.04.2022 kl 09:13 7629

Meir om Lidl som chartrar og kjøper hos Peter Doehle.
Litt større skip enn eg hadde sett for meg dei ville operere med.
https://splash247.com/lidl-goes-shopping-for-german-tonnage/
Trøndersmolten
12.04.2022 kl 10:04 7569

Lidl, Ikea m.fl. tvinges til å chartre/delvis kjøpe skal de kunne unngå fullstendig stopp i vareleveranser. Vi vil nok se at denne trenden øker i kjølvannet av havnekaoset i Kina. Videre vil kaoset rimelig sannsynlig gi ny peak i fraktratene:
https://splash247.com/lines-start-to-omit-calls-to-shanghai-the-worlds-largest-container-port/

Döhle er jo hovedaksjonær i Ernst - godt å se at han er på glid mtp skipssalg! Spennende..hvor mye fraktekapasitet trenger Lidl? Mulig å spekulere i at de kan være kapable til å legge inn bud på hele Ernst..? Blir jo langt billigere enn å kjøpe skip stykkevis..
Redigert 12.04.2022 kl 11:04 Du må logge inn for å svare