Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025
(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).
HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/
LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.
Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/
LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.
Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22
Du må logge inn for å svare
LPGfan
16.05.2022 kl 20:17
8900
Tror vi at denne kjører mønsteret fra de 2 tidliger kursutviklinger rundt resultatfremleggelse ? steget ca 50 % de 2 forrige kvartal, men så for å falle tilbake henholdsvis ca 80 og 60 % av stigningen frem til neste kvartal. Holder den noenlunde samme "formel" denne gangen så blir det rundt 10 Euro ila denne uken, med et sakte tilbakefall til rundt 8 før neste Q igjen... Ser veldig forrutsigbart ut da..så derfor skjer vel noe helt annet...:) Men langsiktige trenden er jo super, bare synd den er så ekstremt oversett mellom kvartalene.
Helg11
16.05.2022 kl 21:30
9032
Kortsiktig utvikling i kursen synes jeg er vanskelig å være skråsikker på. Men Ernst Russ guider lite og er på en børs med få shipping investorer, ergo tvinger kvartalsrapporten frem litt PR.
Langsiktig står jeg ved nyttårs-spådommen min at vi er på tosifret kurs til 2023. Ernst og ledelsen er langsiktige og ønsker langsiktige investorer som kan bli med på en lang og hyggelig reise med "lav" risiko. Konzervativ muss sein.
Langsiktig står jeg ved nyttårs-spådommen min at vi er på tosifret kurs til 2023. Ernst og ledelsen er langsiktige og ønsker langsiktige investorer som kan bli med på en lang og hyggelig reise med "lav" risiko. Konzervativ muss sein.
NetromK
17.05.2022 kl 12:44
9021
Sjølv synes eg sånn umiddelbart at EPS er noko låg samalikna med peers og prising. Veit ikkje om dette er pga drift eller eingongshendingar endå. Gjennomsnittratene var bra kjent, og dei vert mogleg ikkje mykje høgare neste kvartal heller. Eg allokerar litt vekk frå ER til peers. Fylgjer framleis tett og hoppar mogleg tilbake ved ratehopp eller fall i prising.
Kva tenkjer andre om tala?
Kva tenkjer andre om tala?
LPGfan
17.05.2022 kl 13:05
8975
Skuffer vel egentlig på alle tilgjengelige estimat. Denne som er så ekstremt sensitiv for kvartalsresultat, har vel ingen triggere igjen i verktøykassen . God mulig de proffe, som sier at Container oppturen er definitivt over, har rett. Hadde det vært negative børser i Europa i dag hadde denne fort vært tosifret ned. Liker ikke å være pessimistisk, men rimelig dunkel belysning i denne tunnellen nå...
FA2000
17.05.2022 kl 13:31
8889
Jeg er ikke helt enig - det var en ganske fin rapport som bekræfter os i, at de tjener mange penge og mange flere end de har gjort tidligere så mon ikke denne Tyske konservative virksomhed fortsætter med, at tjene sine investorer godt. Jeg tror på kursmålet fra både Der aktionär og Warburg er indenfor rækkevidde inden sommeren er overstået men hvem ved. Lad os se om Der Aktionär ikke snart kommenterer lidt på rapporten :-)
Trøndersmolten
17.05.2022 kl 13:38
8880
Snittratevekst første kvartal visste vi var marginalt opp grunnet at svært få båter gikk over på nye kontrakter med vesentlig høyere rate i kvartalet. Ca 10% oppgang i snittratene for april gir et godt bidrag til bunnlinja for Q2 og vi vil se et hyggelig oppsving i snittrater de neste månedene etterhvert som en større del av flåten til Ernst går over fra break even rater til både dobling og tredobling. Tror også på oppsving igjen i rater for feeders i kjølvannet av reåpning i Shanghai og åpning av stadig flere ruter world wide. Det er liners som vil merke en evt nedtur innen containerfrakt først - de skummer fløten nå og bader i cash - feeders har inntektspeaken flere år frem i tid.
komfa
17.05.2022 kl 13:49
8856
De har gått fra å eie 45% til 55% av de minste båtene. Det har dratt ned ratesnittet og øket avskrivningene pga av måten de blir konsolidert inn regnskapet. Q1 bærer tydelig preg av dette. Det hadde vært interessant å se ebitda.
Trøndersmolten
17.05.2022 kl 14:09
8924
Godt poeng Komfa - selvsagt drar oppkjøpet ned snittrater og EBIT. Det som er nærmest utrolig er jo at selskapet ikke kommuniserer dette i rapporten nå 😉 Underforstått ligger det jo i kortene iom de oppretteholder den knallsterke guidinga for 2022. De kunne også sagt noe om status kontraktsbelegg for 2023, 2024 inklusive guiding på topplinje for disse årene..
IR ansvarlig er ikke akkurat ekstremt offensiv 😅
IR ansvarlig er ikke akkurat ekstremt offensiv 😅
LPGfan
17.05.2022 kl 14:39
8867
Joda... ER er i en bra posisjon vedrørende god nåværende og fremtidig inntjening. Fallet tiltar i styrke, og markedet mener at dette er , så langt, 7 % for høyt priset inn i kursen allerede. Det er ,dagens i hvertfall, nitriste realitet . Heller ingen hint engang om utbytte, som muligens kan trgge denne noe. Vi får håpe MPC leverer betydelig bedre 🥳🇧🇻
DividendYield
17.05.2022 kl 15:06
8884
Dette var grisestygt på positive børser, mener å ha lest på tråden at dette var Europas, om ikke verdens billigste shippingselskap. Hvordan er volumet?
Heldigvis er containere opp i USA. Det lover godt for mpcc til torsdags :-)
Heldigvis er containere opp i USA. Det lover godt for mpcc til torsdags :-)
Redigert 17.05.2022 kl 15:43
Du må logge inn for å svare
Litt snodig utvikling, men så er det noe med høye forventninger kontra det litt trauste og forutsigbare. Har jo siktet litt langs linjalen vedr. nedre støttenivå og tenkt at timingen med Q1i dag ikke harmonerte helt godt. Dersom det i dag hadde kommet noen snaddernyheter som virkelig hadde trigget humøret, så hadde det fort skutt oppover, men nå tror jeg egentlig at vi må ned og møte litt støtte. Jeg tror kanskje tidspunktet for møte med nedre støttenivå og positive nyheter vedr. rateøkninger som følge av at Kina åpner opp igjen, vil passe godt. Kanskje har ledelsen en liten guiding på lur i denne anledning?
Redigert 17.05.2022 kl 15:46
Du må logge inn for å svare
Purdey
17.05.2022 kl 15:46
8793
Har sett ved fler enn noen tilfeller i shipoing at det er rød dag på q rapporter. Også begynner det m grønt dag to.
NetromK
17.05.2022 kl 15:49
8783
Volumet er høgt, 180k så langt i dag. Som vanleg stort volum når kursen bevegar seg såpass.
0,28 EPS gjev ca. P/E 5,2 basert på Q1. Både MPCC og GSL havnar klart lågare, og inntektene vil stige der (også).
Inntektene vil stige for ER når ratene vert betre på fleire skip, og det vil dei nok. Men utbytter, openheit og momentum gjer at er dreiar litt mot andre selskap i staden.
Situasjonen for containershipping er også litt prega av marknadsuro generelt, og ER har litt mindre del av kommane år dekka opp om ratene faller, og vil nok forsatt også ha mindre del fordi dei minste skipa normalt ikkje får kontrakter meir enn 1-2 år.
Når snittratene hos ER hoppar etter kvart og kvartalsrapportane det same er nok denne fort billig igjen (ikkje veldig dyr no heller altså).
I forhold til NAV er ER veldig billig framleis.
Med atterhald om at eg som sagt ikkje har fått gått djupt ned i tala endå og eingonghendingar etc. kan påverke utrekningar/gjere dei feil.
Ser på heimesida til ER at snittrater er opp til 16,709 USD ∅ Charter rate/day, ergo er ein på veg opp frå 15 000-talet, noko som vil slå inn på q2 og q3 rapportar etter kvart.
0,28 EPS gjev ca. P/E 5,2 basert på Q1. Både MPCC og GSL havnar klart lågare, og inntektene vil stige der (også).
Inntektene vil stige for ER når ratene vert betre på fleire skip, og det vil dei nok. Men utbytter, openheit og momentum gjer at er dreiar litt mot andre selskap i staden.
Situasjonen for containershipping er også litt prega av marknadsuro generelt, og ER har litt mindre del av kommane år dekka opp om ratene faller, og vil nok forsatt også ha mindre del fordi dei minste skipa normalt ikkje får kontrakter meir enn 1-2 år.
Når snittratene hos ER hoppar etter kvart og kvartalsrapportane det same er nok denne fort billig igjen (ikkje veldig dyr no heller altså).
I forhold til NAV er ER veldig billig framleis.
Med atterhald om at eg som sagt ikkje har fått gått djupt ned i tala endå og eingonghendingar etc. kan påverke utrekningar/gjere dei feil.
Ser på heimesida til ER at snittrater er opp til 16,709 USD ∅ Charter rate/day, ergo er ein på veg opp frå 15 000-talet, noko som vil slå inn på q2 og q3 rapportar etter kvart.
Fundamentet er bunnsolid, og mest sannsynlig kan ER også profittere på at ratene etter alle solemerker går opp, i ukene og månedene som kommer.
Teknisk, så er kursen etter mitt syn helt nydelig pen, iht. en fin stigende trendkanal.
Bare å nyte resten av 17. mai. For min del sitter jeg rolig og venter på en rekyl, og så får vi se.. 🍻🇳🇴🇳🇴🇳🇴🍻
Teknisk, så er kursen etter mitt syn helt nydelig pen, iht. en fin stigende trendkanal.
Bare å nyte resten av 17. mai. For min del sitter jeg rolig og venter på en rekyl, og så får vi se.. 🍻🇳🇴🇳🇴🇳🇴🍻
Nugatti
17.05.2022 kl 16:33
8882
Sell on news i dag. Mange som tar exit nå. Container-bommen går mot slutten , og pengene flyttes over i andre sektorer.
Livets lykke er den perfekte blanding søtt og salt.
Det søte har du jo Nugatti, det må nicket bety, men den salte miksen må til for at smaken skal bli perfekt.
I dag er ER litt salt, men tør du å stå på utsiden når rekylen av det søte kommer?
ER er nådeløs når det kommer til den søte kursoppgang ;-)
Det søte har du jo Nugatti, det må nicket bety, men den salte miksen må til for at smaken skal bli perfekt.
I dag er ER litt salt, men tør du å stå på utsiden når rekylen av det søte kommer?
ER er nådeløs når det kommer til den søte kursoppgang ;-)
Redigert 17.05.2022 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
NetromK
17.05.2022 kl 17:05
8828
Der er eg ikkje einig, veldig mange av selskapa er latterleg lågt prisa. Det er omtrent prisa inn dommedag for mange, spesielt utleigeselskapa.
Helg11
18.05.2022 kl 09:16
8171
Enig med NetromK om at inntjeningen isolert på Q1 var noe lav. Men guidingen på årsresultatet står, og er antagelig i den konservative enden av skalaen. At container-boomen er over kan diskuteres. I forrige supersyklus økte aksjekursene for skipseiere i flere år etter at ratene gikk nedover, men noen investorer er nok mer utålmodige enn andre...
Noe shippinginvestorer generelt ikke liker, er når tonnasje-eiere kjøper skip på toppen av syklusen. Muligens kan derfor kjøpet av Faith (Motivation D) som ble annonsert i går i tillegg til Conmar Avenue kjøpet, være noe som har påvirket til å trykke på salgsknappen. Hjelper heller ikke på med saker som denne: https://www.freightwaves.com/news/sky-high-container-shipping-rates-are-falling-back-to-earth
Noe shippinginvestorer generelt ikke liker, er når tonnasje-eiere kjøper skip på toppen av syklusen. Muligens kan derfor kjøpet av Faith (Motivation D) som ble annonsert i går i tillegg til Conmar Avenue kjøpet, være noe som har påvirket til å trykke på salgsknappen. Hjelper heller ikke på med saker som denne: https://www.freightwaves.com/news/sky-high-container-shipping-rates-are-falling-back-to-earth
Trøndersmolten
18.05.2022 kl 09:22
8153
Leser i rapporten at kun 1 skip gikk over på ny kontrakt i løpet av Q1. Trolig med effekt sent i kvartalet når vi ser på den lave stigningen i snittrate gjennom Q1. OBS! Hele 6 båter ble prefixed og går over på nye langt mer lukrative kontrakter med effekt for de fleste nå i Q2..
Snittraten for mai og juni vil mao bli vesentlig positivt påvirket av dette. Samme vil EBITDA og EBIT.
Q1 ga da naturlig nok ikke markedet en overraskelse på oppsiden - Q2 blir nok en helt annen story..
Ser definitivt ingen grunn til å melde meg inn i pessimistkoret til Netromk m.fl. her på tråden og satse på peers. Q1 isolert sett blir rimelig skivebom som utg.pkt for å konkludere noen P/E for Ernst. Selskapet holder på sin solide guiding året sett under ett og jeg ser ikke grunn til å betvile at de leverer så konservative som de er. Med deres (konservative) EBIT for 2022 snakker vi fortsatt om en latterlig lav P/E. Jeg holder på at aksjen er grisebillig også sammenlignet med peers. Time will show.
Snittraten for mai og juni vil mao bli vesentlig positivt påvirket av dette. Samme vil EBITDA og EBIT.
Q1 ga da naturlig nok ikke markedet en overraskelse på oppsiden - Q2 blir nok en helt annen story..
Ser definitivt ingen grunn til å melde meg inn i pessimistkoret til Netromk m.fl. her på tråden og satse på peers. Q1 isolert sett blir rimelig skivebom som utg.pkt for å konkludere noen P/E for Ernst. Selskapet holder på sin solide guiding året sett under ett og jeg ser ikke grunn til å betvile at de leverer så konservative som de er. Med deres (konservative) EBIT for 2022 snakker vi fortsatt om en latterlig lav P/E. Jeg holder på at aksjen er grisebillig også sammenlignet med peers. Time will show.
NetromK
18.05.2022 kl 09:49
8179
Pessimist og pessimist. Eg trur Ernst Russ er eit veldig godt alternativ samanlikna med mykje anna på børs. Og openbart kan ein ikkje legge alt for mykje vekt på tala frå kun eit kvartal. Men, "plutseleg" vart selskapet litt stivt prisa mot eigne estimat og samanlikna med peers. Og, peers kjem med utbytter og er meir open i tillegg.
Nye kontrakter/forward fixing er bra og vil dra inntjening kraftig opp etter kvart, så eg fylgjer med på gjennomsnittsrater og prising på aksjen framover, og kjøper meg gjerne inn igjen på eit tidspunkt, men ser for meg litt flat utvikling framover, og mogleg litt nedside heller enn stor oppside.
Men ting kan bråsnu på ny stategi, fine børsmeldingar, innsidekjøp, evt. oppkjøp av Ernst Russ etc., og då kan eg få heilt feil og ha bomma grovt.
Framleis sitt eg med stor stor overvekt i container, og ein eigedel også i Dry bulk.
Nye kontrakter/forward fixing er bra og vil dra inntjening kraftig opp etter kvart, så eg fylgjer med på gjennomsnittsrater og prising på aksjen framover, og kjøper meg gjerne inn igjen på eit tidspunkt, men ser for meg litt flat utvikling framover, og mogleg litt nedside heller enn stor oppside.
Men ting kan bråsnu på ny stategi, fine børsmeldingar, innsidekjøp, evt. oppkjøp av Ernst Russ etc., og då kan eg få heilt feil og ha bomma grovt.
Framleis sitt eg med stor stor overvekt i container, og ein eigedel også i Dry bulk.
dryss
18.05.2022 kl 21:42
7752
Hva gikk galt ? XD
Er estimerte rater i regnearket lagt litt før høyt?
Fortsatt tro på kurs mot 10 i enden av året helg11?
Er estimerte rater i regnearket lagt litt før høyt?
Fortsatt tro på kurs mot 10 i enden av året helg11?
Helg11
18.05.2022 kl 21:55
7772
Endel skuffede tyske aksjonærer etter dagens generalforsamling leser jeg fra tyske forum... Et oversatt eksempel:
"juicebutikk. Det skal ikke betales utbytte for 2021, 2022 eller 2023.
Ledelsen ser på aksjen som en vekstaksje i stedet for en utbytteaksje.
Den perfekte timingen for å sløse bort gratis midler på skipskjøp er selvfølgelig den nåværende boomen (Irony Off).
Jeg lurer på om styret bør presse prisen ned slik at Döhle kan kjøpe aksjer billig."
Etter min oppfatning kan man stole på regnearket og offisiell guiding, men en annen sak er jo hva Ernst velger å bruke overskuddet på uten transparens til oss småaksjonærer. Hvis skipene de kjøper er på tilbudspris / forhåndsavtalt opsjon, så skal vi over 10€ til nyttår.
"juicebutikk. Det skal ikke betales utbytte for 2021, 2022 eller 2023.
Ledelsen ser på aksjen som en vekstaksje i stedet for en utbytteaksje.
Den perfekte timingen for å sløse bort gratis midler på skipskjøp er selvfølgelig den nåværende boomen (Irony Off).
Jeg lurer på om styret bør presse prisen ned slik at Döhle kan kjøpe aksjer billig."
Etter min oppfatning kan man stole på regnearket og offisiell guiding, men en annen sak er jo hva Ernst velger å bruke overskuddet på uten transparens til oss småaksjonærer. Hvis skipene de kjøper er på tilbudspris / forhåndsavtalt opsjon, så skal vi over 10€ til nyttår.
Patron72
18.05.2022 kl 23:15
7658
Synes det er rart om det er over nå. Sjekk denne avtalen som GSL tegnet med oppstart juli 2023.
LONDON, May 17, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Global Ship Lease, Inc. (NYSE: GSL) (the “Company”) today announced a forward agreement of a 48-52 month charter for the 8,600 TEU, 2004-built GSL Ningbo. The charter under the new terms is scheduled to commence in July 2023, at a rate generating average annualized EBITDA of approximately $16.6 million, which is 3.1 times that under its existing charter agreed in late 2020.
George Youroukos, Executive Chairman of Global Ship Lease, commented, “We are proud to announce this forward charter for the GSL Ningbo, at an attractive rate and multi-year duration that demonstrate the continued strength of the charter market. We believe that this long-term forward charter on a vessel that will be approaching 20 years old is illustrative of not just an expectation by our liner customers that containerized freight demand will remain robust, but also a recognition that a highly specified and well-maintained older vessel can remain a key contributor well into its third decade of operation. This forward charter materially improves our contract cover and forward visibility on cash flows, consistent with our conservative and risk-averse strategy of locking in value over time, and we remain focused on securing similar such attractive charters moving forward.”
https://www.globalshiplease.com/news-releases/news-release-details/global-ship-lease-announces-new-forward-charter-agreement
LONDON, May 17, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Global Ship Lease, Inc. (NYSE: GSL) (the “Company”) today announced a forward agreement of a 48-52 month charter for the 8,600 TEU, 2004-built GSL Ningbo. The charter under the new terms is scheduled to commence in July 2023, at a rate generating average annualized EBITDA of approximately $16.6 million, which is 3.1 times that under its existing charter agreed in late 2020.
George Youroukos, Executive Chairman of Global Ship Lease, commented, “We are proud to announce this forward charter for the GSL Ningbo, at an attractive rate and multi-year duration that demonstrate the continued strength of the charter market. We believe that this long-term forward charter on a vessel that will be approaching 20 years old is illustrative of not just an expectation by our liner customers that containerized freight demand will remain robust, but also a recognition that a highly specified and well-maintained older vessel can remain a key contributor well into its third decade of operation. This forward charter materially improves our contract cover and forward visibility on cash flows, consistent with our conservative and risk-averse strategy of locking in value over time, and we remain focused on securing similar such attractive charters moving forward.”
https://www.globalshiplease.com/news-releases/news-release-details/global-ship-lease-announces-new-forward-charter-agreement
Trøndersmolten
19.05.2022 kl 09:41
7392
Har ikke abb. på Tradewinds men tolker ingressen dithen at Ernst selger minst et skip til Lidl og at dette har skjedd i Q2.
Tror nok tyskerne har kontroll - kjøper gunstig ved å innløse kjøpsopsjoner avtalt tidligere på langt lavere pris enn de får igjen i dag - selger dyrt nå som vi er på en peak..
Q2 blir langt bedre enn Q1 som på langt nær var dårlig..
https://www.tradewindsnews.com/containerships/ernst-russ-reveals-two-new-container-ship-buys-as-it-sells-vessel-to-lidl/2-1-1220790
Tror nok tyskerne har kontroll - kjøper gunstig ved å innløse kjøpsopsjoner avtalt tidligere på langt lavere pris enn de får igjen i dag - selger dyrt nå som vi er på en peak..
Q2 blir langt bedre enn Q1 som på langt nær var dårlig..
https://www.tradewindsnews.com/containerships/ernst-russ-reveals-two-new-container-ship-buys-as-it-sells-vessel-to-lidl/2-1-1220790
toftos
19.05.2022 kl 12:32
7347
Solgte meg ut med et solid tap, men tror markedet overreagerte. Ned 15% på 3 dager
Trøndersmolten
19.05.2022 kl 16:52
7170
Ser ut til at vi har rista av oss nervevrakene og får inn nye aksjonærer som evner å se potensialet 👌
Ernst har snudd og er i øyeblikket opp med godt og vel 4 % - vel og merke på høyt volum!
Trøndersmolten
19.05.2022 kl 17:40
7237
Slutta på dagens høyeste - 4,5% opp 📈
Kan borge for at vi har vært ned og testa støtte og at aksjen nå fortsetter opp i den stigende trendkanalen..
Kan borge for at vi har vært ned og testa støtte og at aksjen nå fortsetter opp i den stigende trendkanalen..
Helg11
20.05.2022 kl 11:42
6948
Har fått en ikke-offentlig PDF fra Warburg daily, hvor de opprettholder KJØP, men nedgraderer kursmål til €8,3. Bakgrunnen er økt rentebane, så ingenting å gjøre med driften. Regner med det blir publisert en rapport på Ernst Russ sidene etterhvert.
Og ja: Jeg er fortsatt uenig med Warburg. Gjelden er snart nedbetalt, og hvis renten virkelig settes mye opp bør ledelsen prioritere utbytter... (Forhåpentligvis blir vi enige til slutt).
Og ja: Jeg er fortsatt uenig med Warburg. Gjelden er snart nedbetalt, og hvis renten virkelig settes mye opp bør ledelsen prioritere utbytter... (Forhåpentligvis blir vi enige til slutt).
Bjarke98
22.05.2022 kl 00:34
6415
Bag Q1 tallene sker der en ganske voldsom værdistigning.
Release 06 12 2021 Om Fernando-flåden (11 x 800 teu (nu 9x efter salg af Music og Dance) + Winner):
"For the upcoming financial year 2022, the ship portfolio is expected to contribute to Ernst Russ AG's Group earnings with revenues in a range of EUR 41 to 44 million, an EBITDA of EUR 20 to 23 million and an EBIT of EUR 3 to 5 million. The portfolio’s 2022 EBIT will be mainly impacted by an initially higher depreciation."
Release på Generalforsamling, 18 maj 2022, Forecast 2022, Project Fernando:
Revenue: 45-48 Mio. EUR
EBITDA: 40-45 Mio. EUR
EBIT: 20-25 Mio. EUR
Kilde: PP præsentation s. 12.
Ernst Russ ejer 55% af Fernando-flåden.
EBIT forecast er steget markant. Der må være langt mindre Depreciation og Amortisation end forudset, ny politik?
Disse nye forecasts må desuden være gældende for kun de 10 tilbageværende skibe i Fernando-flåden.
Der må komme en opjustering på et tidspunkt i løbet af i år.
Release 06 12 2021 Om Fernando-flåden (11 x 800 teu (nu 9x efter salg af Music og Dance) + Winner):
"For the upcoming financial year 2022, the ship portfolio is expected to contribute to Ernst Russ AG's Group earnings with revenues in a range of EUR 41 to 44 million, an EBITDA of EUR 20 to 23 million and an EBIT of EUR 3 to 5 million. The portfolio’s 2022 EBIT will be mainly impacted by an initially higher depreciation."
Release på Generalforsamling, 18 maj 2022, Forecast 2022, Project Fernando:
Revenue: 45-48 Mio. EUR
EBITDA: 40-45 Mio. EUR
EBIT: 20-25 Mio. EUR
Kilde: PP præsentation s. 12.
Ernst Russ ejer 55% af Fernando-flåden.
EBIT forecast er steget markant. Der må være langt mindre Depreciation og Amortisation end forudset, ny politik?
Disse nye forecasts må desuden være gældende for kun de 10 tilbageværende skibe i Fernando-flåden.
Der må komme en opjustering på et tidspunkt i løbet af i år.
Trøndersmolten
22.05.2022 kl 11:00
6325
Godt observert! De 9 gjenværende skipene i Fernando vil mao alene stå for en økning i EBIT for 2022 på rimelig heftige 20 mill Euro 📈👌. Betyr at minst et par av skipene i Fernando har fått nye oppdrag på langt bedre dagrater som de går over på nå utover i 2022. Er blitt prefixet hele 6 skip så langt i Q2 mot kun 1 i Q1. Ligger an til et svært hyggelig løft i guidet EBIT for inneværende år - senest ved Q2 rapport 25.08.
Trøndersmolten
24.05.2022 kl 14:41
5611
Grønnere ratemessig - brygger opp til nye rekorder nå som vi går inn i høysesong kombinert med reåpning i Shanghai/Kina👌
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
NetromK
25.05.2022 kl 08:04
5301
Med Ernst Russ skip denne gong:
BANCHERO REPORTED CONTAINERSHIP FIXTURES 24/05/2022
Vessel's Name Built TEUS TEU@14 Gear Account Period (mos) Rates ($)
Loa Peace 1999 2488 1912 yes Extended to X-Press 12 - 14 m $72,000/d
Nordpanther 2014 1756 1380 no Fixed to Wan Hai Lines 24 m $51,000/d
Andante 2007 868 613 no Extended to CMA CGM 12 m $20,000/d
BANCHERO REPORTED CONTAINERSHIP FIXTURES 24/05/2022
Vessel's Name Built TEUS TEU@14 Gear Account Period (mos) Rates ($)
Loa Peace 1999 2488 1912 yes Extended to X-Press 12 - 14 m $72,000/d
Nordpanther 2014 1756 1380 no Fixed to Wan Hai Lines 24 m $51,000/d
Andante 2007 868 613 no Extended to CMA CGM 12 m $20,000/d
Trøndersmolten
25.05.2022 kl 09:20
5283
6 Ernst skip nylig prefixed - ligger an til hopp i snittrate og boost av EBITDA/EBIT de neste kvartaler 👍
At vi kan handle denne på 5-tallet er jo bare sykt 😅
At vi kan handle denne på 5-tallet er jo bare sykt 😅
Mata
25.05.2022 kl 09:56
5257
Hva må til for at verdiene skal gjenspeiles i aksjekursen? Har lenge vært omtalt som billig og underpriset og kursen har stort sett gått nedover den siste tiden..
Kan ikke på noen måte beklè stillingen som verken anlytiker eller spåmann, men det bygger seg slik jeg ser det, opp til en reise oppover. Vi får smøre oss med litt tålmodighet et par-tre-fire-fem handelsdager til, så tenker jeg kanskje det løsner. I god ER ånd, så kan oppgangen foregå hardt og brutalt, men det gjenstår å se..