Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?

SoriaMoria
DSRT 09.06.2021 kl 14:00 486991

Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.

Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.

De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.

Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).

Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:

«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min


Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:

«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html

Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2

5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner

Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner

Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje

Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.

Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.

Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.

Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.

At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.

Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
20.02.2022 kl 19:41 6001

As announced in our IPO presentation, the production capacity target for per LNC production unit (mobile factories) is 15,000 liters/hour (60 cubic/hour for a 4-unit production cluster).29. jun. 2021...

Forøvrig så er jeg helt enig med deg i at dette sannsynligvis er sterkt oppjustert nå

MEN: Selskapet har ikke guidet utover dette ref. artikkelen

* og så husket jeg feil med 20 *
Redigert 20.02.2022 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2022 kl 21:45 6013

Jaja..

Eksponentiell vekst er nevnt..
Ærligtalt
21.02.2022 kl 00:06 5923

Joda - men de kan nevne hva de vil- det er tid for å bevise nå :)
Ærligtalt
21.02.2022 kl 00:29 5942

Ha! Noe plaget meg, og her gir DC deg rett på et vis- når de i 2020 nevner mål om 40 000 liter i timen :

...So, we are building a scaled-up machine, that can produce up to 40,000 liters in around an hour. This means we will be able to treat 5 hectares per day, and we have the design for and high capacity unit that has 10 times this capacity...

https://www.cleantech.com/agtech-inspiration-from-desert-to-fertile-land-desert-control-makes-the-2020-50-to-watch-list/

Nei, på tide at selskapet guider mer konkret nå...
trodlet
21.02.2022 kl 07:49 5843

Den aller beste reklamen for et nytt produkt er god omsetning, eller økende omsetning. Det er derfor et dårlig signal å ikke kunne vise til konkrete salg eller konkret omsetning av produktet.
Videre bruker DC store ord om det som skal komme, men ikke tall.
Når de skulle ansette "sjefen" i USA ble det brukt store ord. En verdenskapasitet eller noe sånt. Kunne det være en tidligere president? Neida. Jeg forventet ikke det, men kanskje noe annet enn slik det ble. Kanskje er det best slik det har blitt. Men poenget er svulstige ord og planer, men resultatet ble ikke slik jeg så forventet.
Jeg synes DC har gått fra å levere til å ikke levere. Endringen har vært fra november/desember. Jeg synes det er mest ryddig å informere om at jeg hadde aksjer, men jeg bestemte meg for å selge etter at en stor investor solgte seg ned ei stund før jul. Jeg følger med på selskapet, og det er mukig jeg en gang kjøper meg inn igjen. Lykke til. :-)
skeptiker
21.02.2022 kl 09:49 5812

Mens merkedet er nesten flatt så langt idag er DSRT ned ca 3,5%. Siden dette selskapets forretning må antas å være veldig lite påvirket av det som skjer i Ukraina, er det naturlig å oppfatte en god del av kursfallet den siste tiden som sviktende tillit t il selskapet. Vi får forhåpentlig avklaring på fredag om det har vært grunnlag for den svitende tilliten.
topee
21.02.2022 kl 10:16 5789

Det som er mest skuffende er at noen aksjonærer sitter å skriver/snakker ned aksjen både her og andre media, samtidig så samme folk er skuffet over aksjekursen, og dette uten at DC har kommet med noen form for skuffende resultater.
Tvert om så må det være veldig innlysende hva som skjer når DC ansetter i hopetall, noe sterkere signal enn det skal man jaggu lete lenge etter.

Jeg vil også påstå at DC har vært for snille med infoen, slik at noen er blitt totalt bortskjemte barn, og da kan det fort bli at vi ikke lengre får små positive drypp som vi har blitt velsignet med til nå.

Jeg anbefaler alle å sjekke linkedIn å knytte seg opp mot alt innen desertification, da vil selv en blind se hvor dette eventyret ender.

Jeg gleder meg til fredda :-)
Snasisneller
21.02.2022 kl 10:20 6052

https://audioboom.com/posts/8034765-transforming-the-desert-into-fertile-landfra

ca 27:50 så bekrefter Idland at Dsrt er invitert til å delta i the great green wall ,et prosjekt som har tiltrukket seg titalls milliarder kroner fra FN og andre investorer. Dsrt kommer til å delta her straks de har kapasitet. Dette er altså det største prosjektet i verden på området.
Filthy Shot
21.02.2022 kl 10:48 6055

Satelittbilder viser at det sjelden er biler utenfor lagerbygningen til Dsrt i UAE, noe som må bety de at de ansatte er ute i felten istedenfor. Får håpe det er positivt.
Snasisneller
21.02.2022 kl 10:58 6077

Ting går fremover for DCG og de legger stein på stein. At kursen har rast i dette børsklimaet er såklart kjipt å se på, men det gjør ikke annet enn å skille de korte fra de lange. Kjipt å sitte med aksjer i korreksjoner/krakk, men sånn har det nå blitt. Har man troen på selskapet og produkt så kan dette vise seg å være fine kurser å kjøpe på. Såfremt du ikke skal selge om en uke da..
Redigert 21.02.2022 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2022 kl 18:16 5868

Vet ikke om denne er lagt ut her ,men er vel høyst interessant den dag i dag. Hvor ofte slike rapporter blir gitt ut kan jeg heller ikke svare på, men gjelder fram mot 2027. Ikke små summer det er snakk om i segmentet. DC har tatt store steg siden denne ble publisert, og det mener jeg ikke kan tolkes annet enn ekstremt positivt. Greit og ha noe positivt lesestoff når det tross alt er over en mnd siden siste mld, nesten to.. Uff uff..

Nå har jeg dessverre ikke tid til og lese hele markedsanalysen, langt mindre råd til og kjøpe den da den ligger i en litt høyere prisklasse ift mitt lille budsjett. Tviler vel på om noen andre her inne har tatt seg råd også:-)

Liquid Nanoclay Emerges as Star Material to Tackle Desertification Issue & Push Agricultural Output
Liquid Nanoclay: A Game Changer

DC sitter i smørøyet.


https://www.giiresearch.com/report/go959210-nanoclay.html
Redigert 21.02.2022 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
bravi
21.02.2022 kl 18:31 5858

Det så stygt ut med kursen tidlig i dag men mot normalt hentet den seg inn og fallet ble til slutt faktisk mindre enn indeksen, det er da noe og ta med seg. Kanskje den vil gå litt opp nå frem mot Q presentasjonen, det vil være helt fint. Har blitt veldig lei av at kursen har blitt rævkjørt så til de grader hver bidige dag siden 19 januar. Så får vi se om Desert har noe å komme med på Q presentasjonen.
Ærligtalt
22.02.2022 kl 09:04 5626

Det sier seg jo selv at guiding og info er mangelfull når selv maniske tosker som meg ikke vet om jeg skal regne 2 dollar Eller 20 cent pr. Kvadratmeter!

Når vi meddeles via en bakgårds- podcast om at selskapet er invitert til Green Wall men ikke har kapasitet til å bidra!

Når Mawarid- samarbeidet ikke oppdateres på !

Når en videoreel med LNC trucks og supermannmusikk i USA blir etterfulgt av øredøvende stillhet!

Jovisst heier jeg på selskapet- men kunne nedgangen sikkert vært halvert? Visst pokker kunne den det, for i disse tider så må markedet kontinuerlig....

OPPDATERES!



Redigert 22.02.2022 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
topee
22.02.2022 kl 10:01 5558

Enig i at det var litt Coca-Cola markedsføring i starten,men om det er noen trøst så er det mer interessant at DC er i møter i stedet for å vise frem ting med fanfare. Og med tanke på kapasitet så jobbes det nok på spreng for å fikse det, ingen som sier nei til Green Wall. Ingen nedgang omdu ikke hat solgt, bare frynsete nerver haha
Ærligtalt
22.02.2022 kl 10:22 5565

Ikke solgt, nei

Men om du informerer at du har tilbud om å delta på Green wall uten å gi videre detaljer annet at du ikke har kapasitet....For å snu på det så bør virkelig fredagens presentasjon være bra!
bravi
22.02.2022 kl 10:27 5587

Kan det være at Mawarid har stukket av med klærne når Desert var ute å badet?
Ærligtalt
22.02.2022 kl 10:48 5565

Nope, Desert eier alle patenter
skeptiker
22.02.2022 kl 11:14 5562

Det er også et poeng at kunnskapen som trengs for at prodiuksjonsenhetene skal fungere i praksis etter mitt inntrykk befinner seg i Norge og at denne situasjonen skal fortsette. Det hjelper ikke å stjele de fysiske enhetene.
Snasisneller
22.02.2022 kl 21:38 5707

Fy faen dere er en gjeng amatører som forpester tråden her så til de grader med de idiotiske kommentarne deres. Kjipt at gevinsten har forduftet. Men sånn er desverre leken. Hadde DCG vært det eneste selskapet som har falt kraftig den siste tiden på børsen, så hadde kommentarene deres bært nogenlunde vekt. Men nei.
Velkommen til bjørnemarkedet, her skal alt skjendes. Og vekst skal skjendes enda mer. Klarer du ikke leve med det så ta tapet og invester i et annet selskap.
Og med deres kriterier for konstante oppdateringer og kurspleie meldinger, så blir ikke sirkelen av investerebare cases for dere så stor..
Vkvamba
22.02.2022 kl 22:10 5780

Tiltredes!
Slettet bruker
22.02.2022 kl 22:33 5793

Tiltredes.

Når øynene har låst seg til skjermen dag ut og dag inn, er samfunns-engasjement noe tull. Da må jo noen lide disse ukene når barnehagen ikke får det som dem vil. Selg og kjøp julenek heller! Da slipper en og forbanne seg over at den opptatte ledelsen deres ikke har tid til dere.
bravi
23.02.2022 kl 01:08 5740

Ser et par innlegg over her som tyder på at noen begynner å få nerver/ gå opp i liminga og skylder på andre skribenter. Reaksjonen må kunne forklares med det store kursfallet siste måned. At Desert plutselig har fått det så travelt at de ikke har tid å oppdatere markedet når de tidligere innformerte både sent og tidlig har jeg ingen tro på. Kan umulig ta så mange minutter å si om kontainerne er i bruk eĺler ikke, ihvertfall ikke når det tidligere har blitt innformert stay tuned og tidlig Q1.

Med det kursfallet vi har sett kan man tro at Desert har solgt skinnet før bjørnen var skutt.
Redigert 23.02.2022 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
LarryOil
23.02.2022 kl 07:36 5649

Å "selge skinnet før bjørnen er skutt" er jo nærmest definisjonen på oppstartselskaper. Ved å satse på slike selskaper så må man tro på at jegeren kommer til å klare jobben, selv om han aldri har skutt bjørn før! Omtrent slik jeg tenker mhp DSRT
Ærligtalt
23.02.2022 kl 08:16 5718

Må nesten le litt av slikt tøv:
Desert har sagt de vil slite med å mette markedet

Mawarid JV'et er startet opp og ja : Vi er langt på overtid hva gjelder status her. Men de har ansatt massivt med ressurser, garantert ikke for moro skyld

Slik ståa er nå, kan en intensjonsavtale f.eks mot Green Wall doble kursen, men kun dersom vi får et hint om volum og marginer

skeptiker
23.02.2022 kl 08:44 5740

Det finnes nok andre oppfatninger om hvem som eventuelt forpester denne tråden. Hører et slikt uttrykk hjemme her?
topee
23.02.2022 kl 08:56 5904

Må si meg veldig enig.
Når DC sier at utfordringen akkurat nå er å levere i henhold til forespørselen, så bør det jaggu gå opp et lys hos noen.
Green Wall prosjektet vil kreve mellom 200-400? nye poduksjons Uniter alene, tar litt tid å oppskalere slik produksjon, men det kommer nok.
Men først må Mawarid DC produsere for å dekke UAE markedet 75-150 stk?

Legger til at infoen har jeg fått fra en som har full kontroll på markedet/prosjektene i UAE/Saudi som Green Wall osv.
Antall vil endres i forhold til utviklingen for kapasitet/UNIT som vi har fått opplyst fra DC blir mye bedre fremover.
Altså luksus problem som det jobbes med, så helt riktig av DC å ikke inngå forpliktelse med GW prosjektet før man faktisk vet hva man kan levere, men en melding om Itensjonskontrakt hadde jo vært gøy å fått på fredda :-)
Slettet bruker
23.02.2022 kl 09:05 5906

Når lommeboka går i minus maler en fort fanden på veggen. De mest negative svarer alltid først..
Ærligtalt
23.02.2022 kl 09:47 5913

Godt innlegg, interessant at du kjenner noen som er involvert i Green Wall
Potet
23.02.2022 kl 21:07 5639

Dere som syter, hvorfor solgte dere ikke på 40,- og kjøpte igjen i går?

Man går ikke inn i oppstart og forventer kun stigning. Garantert opp og ned, ofte mest ned i starten. Man gambler på at det leveres, ofte blir det bare med drømmen. Har ikke store potten i DSRT, er i minus nå, men har troa og sitter rolig. Vurderer å øke litt også nå på disse nivåene. Det blir himmel eller helvete, tror mest på himmel. På sikt.
skeptiker
24.02.2022 kl 09:41 5436

Det er ikke alle som er synske og visste at kursen ville falle betydelig fra 40 kr og at aksjene kunne kjøpes tilbake for under 26 kr på det billigste. Har du ikke oppfattet at anaalytikere i flere meglerfirmaer har antydet en fornuftig kurs på over 50 kr? Virker det smart å selge til 40 kr i en slik situasjon?
FunHouseComp
24.02.2022 kl 10:24 5451

Nå er det krig hos våre naboer i øst. Jeg er litt usikker på om du har fått med deg akkurat dette, eller om du bare har stirret deg blind på aksjekursen minutt for minutt, men det er altså et faktum. Det er også et faktum at hele markedet faller som følge av dette. Bare slik at du er oppdatert.
Redigert 24.02.2022 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
bravi
24.02.2022 kl 11:36 5357

Vi har fått med oss at det er en invasjon i Ukraine, men det er ikke en unnskyldning for det krakket som pågår i Desert aksjen. Akkurat nå, indeksen ned -1,27% mens Desert aksjen er ned -8,73%.
Vi vet at Ukraina står for 10% av verdens korn produksjon, faller det landet bort må den produksjonen erstattes fra andre områder. Akkurat det burde heller føre til at kursen på Desert går opp i stedet for å falle pga. invasjonen.

Man kan tro at årsaken til dagens kursfall er at noen vet eller frykter hva som kommer på Q4 presentasjonen.
Redigert 24.02.2022 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
skeptiker
24.02.2022 kl 11:55 5354

Jeg tviler på om det er særlig lønnsomt å produsere korn dersom en må betale en krone literen for å få tilført egen grunn LNC. Selvsagt er fallet påvirket av invasjonen i Ukraina, men det er likevel litt rart at denne aksjen faller betydelig mer enn visse andre spekulative aksjer jeg følger.
Snasisneller
24.02.2022 kl 12:56 5309

bravi du fremstår som en idiot fersking. Kan ikke annet enn å le av deg. Vet du hva den eneste grunnen til at OSE ikke står i -5% nå? Her kommer svaret: Olje.
bravi
24.02.2022 kl 13:04 5382

Hvor lønnsomt det er med korn vet ikke jeg, men det vi vet er at det står ikke jordbruksareal tilsv 10% av verdens kornproduksjon ledig til å ta over for Ukraine. De områdene må erstattes.
Hvis det er som du skriver at LNC, 1 kr/ liter er for dyrt til at det kan produseres lønnsomt på de områdene som blir behandlet er det ikke så store potensialet for Desert. Da blir det bare noen plener, litt grønnsaker og kanskje en golfbane eller to i UAE, til alt annet er LNC ulønnsomt. Kanskje han som er leder i US avdelingen med sin Kibbutz erfaring har noen gode ideer.
Snasisneller
24.02.2022 kl 13:06 5393

Ta tapet og gå videre du bravi.