Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?

SoriaMoria
DSRT 09.06.2021 kl 14:00 486927

Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.

Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.

De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.

Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).

Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:

«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min


Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:

«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html

Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2

5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner

Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner

Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje

Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.

Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.

Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.

Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.

At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.

Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
kentove
13.04.2023 kl 17:37 5047

Kom jo 5 i mars, i tillegg til de 3 de nevnte i rapporten noen dager før, måtte sjekke, minimum 5 i kvartalet ser jeg de skriver : Based on the current pipeline Desert Control anticipates signing at least five new commercial pilots per quarter and is further confident in converting more than 50% from commercial pilots to larger-scale deployments based on achieving targeted water savings, reduced energy consumption, and improved fertilizer efficiency while maintaining or improving crop yield. The time from launch of a commercial pilot to larger-scale deployment varies by crop.
Tradinator
13.04.2023 kl 07:40 5240

Snakket jo om i løpet av Mars, så det bør nærme seg noe nyheter igjen her. Det gledes.
kentove
13.04.2023 kl 01:56 5286

Skulle vel signere ca 5 avtaler i kvartalet, så nærmer seg vel nyheter, og forhåpentligvis litt større i slutten av året, blir fort 20 prøveprosjekt i løpet av året hvorav40+ kunne føre til større prosjekter, allerede en halv måned inni q2 så nærmer seg nyheter. Forhåpentligvis 🤞
YNWA250505
24.03.2023 kl 11:40 5792

Nå er det store bekymringer for at verden igjen går kommer til å oppleve ekstrem tørke. Produktet til Desert Control kommer "dessverre" til å måtte bli en gigantisk suksess. Det vil tvinge seg frem over hele verden og etterspørselen vil bli enorm. Jeg tror det vil bi en særdeles god investering å kjøpe seg inn under kr 15, men skulle ikke forundre meg om kursen skal sørover pga et surt børsklima.
RoarAlb
17.03.2023 kl 11:14 6120

Sannsynligheten er stor for at det vil renne inn piloter fremover, da snakker jeg spesifikt i U.S. De har svært mange interessenter og ca 50% konverteringsrate til firm deals slik jeg har forstått det. Så er man selvfølgelig avhengig av å vente til avlingene innhøstes og produktet overbeviser kunden før større avtaler inngås. Dermed må man regne med ytterligere ventetid på store avtaler, men samtidig vil det bygges stadig større momentum når flere og flere piloter inngås, og bokstavelig talt modnes gjennom de neste kvartalene.

I UAE vet vi at det er stor interesse, men at det har vært flere roadblocks i form av blant annet opprettelsen av alt juridisk rundt Mawerid Desert Control, sertifiseringer, dialogen med myndighetene og generelle foretningskulturelle forskjeller. LNC har vært på twitteren til Saudi Aramco, vi vet at Amarenco har vist interesse. Det er mange muligheter fremover, og det fremstår som om Desert Control er på agendaen til myndighetene. Nå er det slik jeg husker det kommunisert at de forventer at proppen skal løsne etter Ramadan, dvs 21. April. Vi får se hva som kommer.

Usikkerheten i markedet er nok i stor grad knyttet til usikkerhet rundt finansiering. De har penger til drift ut året og kommuniserer at de forventer større inntekter mot slutten av året. Spørsmålet er om det er fornuftig å sette en emisjon før dette, da sannsynligvis en vekstemisjon, i forbindelse med implementering av større prosjekter som inngås på veien. Vi får se. En vekstemisjon kan være en god løsning, da gjerne satt opp mot industrielle aktører som har potensiell synergieffekt med det Desert holder på med. Men den bør helst settes på langt høyere kurs etter min mening.

Et annet usikkerhetsmoment er forretningsmodellen. De har bevist proof of concept, nå må de bevise proof of buisness model. De har sine forespeilede targets hva gjelder margin osv. Men vi har enda til gode å se hva de vil levere når de ordentlige avtalene kommer.

Synes Desert Control er et svært spennende selskap og sitter forholdsvis tungt lastet. Selv om det ikke løsner for alvor i 2023 - ikke for å si at det ikke kan gjøre det, det kan det absolutt - vil jeg være med fra startstreken her. For dersom de får dette til, kan det virkelig bli et eventyr.
Tradinator
17.03.2023 kl 07:36 6212

Om du ikke ser hva dette betyr, er det jo et gjesp,
Aaleby
17.03.2023 kl 07:30 5762

Handler om validering 😉
bravi
16.03.2023 kl 19:31 5880

Tradinator skrev Ny godmelding i dag👍
Økologisk landbruk i Emiratene, gjesp.....
Tradinator
16.03.2023 kl 09:14 5607

Ny godmelding i dag👍
skeptiker
13.03.2023 kl 11:22 5948

Kursen er i skrivende stund 14 kr, det laveste den vel har vært etter at den siste kvartalsrapporten kom, som satte litt fart i kursen. Ifjor hadde selskapet mye internasjonal oppmerksomhet, men dette hjelper lite så lenge det nesten ikke kommer noen inntekter, ser det ut til. Det er først til neste år det er grunn til å håpe på inntekter som monner litt slik jeg har forstått foreliggende opplysninger. Det blir nok en del piloter inneværende år, men disse gir små inntekter. Etter at resultatene fra pilotene foreligger må eierne bestemme seg om de ønsker større leveranser av LNC og kontrakter om dette må forhandles fram. Ting tar tid.
Tradinator
13.03.2023 kl 09:22 6004

Gjetter at markedverdien og oppmerksomheten på selskapet nyter veldig godt av slike globale priser.
Tradinator
13.03.2023 kl 08:29 6029

Ser på Twitter at de har mottatt en Sustainability & Environment award i helga, recognizes DSRT as the top ten entrepreneurs in the world. Entrepreneurship World Cup
Aaleby
11.03.2023 kl 23:25 6350

Desert Control klar for finalen i The Entrepreneurship World Cup. 30 000 ulike selskaper fra alle kanter av verden har deltatt, 10 står igjen i finalen. Finnes lysglimt i mylderet av jalla på Euronext Growth.
Tradinator
03.03.2023 kl 08:07 7075

Men i USA ser det ut som de har truffet meget godt foreløpig. Om du ser på selskaper på børsen er det ingen som er i nærheten av et potensialet til DSRT. Grunnen til å hoppe på toget igjen nå er den samme som sist, men tror meldingene vil komme langt tettere fremover, og lykkes man i USA, er det gjort. Da ruller dette toget på i full kraft. I tillegg er jeg null bekymret for penger her, det er globalt høyinteressant, og våkne investorer skjønner at dette kan bli så stort som helst. Ligger jo historisk veldig lavt og sammenligner du med forrrige gang den var på 40, er det langt bedre utsikter i det korte/middels lange bildet nå.
Aaleby
02.03.2023 kl 14:13 7151

Selskapet feilvurderte rådende regulatoriske utfordringer. Hverken mer eller mindre. Så kan man jo spørre seg om ikke Mawarid Holding Investment burde ha kontroll på de aktuelle myndighetskravene og at man sånn sett kan forstå at et norsk selskap ikke har hatt full oversikt.
Redigert 02.03.2023 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
skeptiker
02.03.2023 kl 14:05 7150

Spørsmålet er jo langt en skal diskontere forventet framtidsinntekt. Hvis en tror på det selskapet gikk ut med for noen få år sida og en fornuftig diskonteringskurs, burde vel kuresen idag minst ha vært på flere hundre kroner. Hvis en ser på sannsynlig utvikling dette året, ville noen mill kr i inntekter neppe gjøre større inntekt i underskuddet. Det er nok først neste år en kan håpe det blir behov for de 12 produksjonsenhetene som var ferdige i desember i forfjor. Men det ser nå lovende ut når det gjelder USA fra neste år og framover. Nå er det forøvrig rimelig klart at selskapet totalt feilvurderte utviklingen i Emiratene ifjor. Dette området var hovedprioritet en og der skjedde det nesten ikke noe. Det ser også ut til at lite kommer til å skje der i år.
Aaleby
02.03.2023 kl 12:22 7240

Kursmål pålydende kr 33 for å være eksakt.
Redigert 02.03.2023 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Tradinator
02.03.2023 kl 10:18 7302

Forrige gang var jeg med fra 14 til 30, nå er det dags her. Ser jo veldig lovende ut og kan bli en global hit om de slår gjennom i USA. Blir jo stadig omtalt av store mediehus og er rett og slett et veldig kult selskap. Kursmål på 30 oppdatert i går er vi veldig langt unna. Kan denne bli kjøpt opp? Har ikke vært her siden 2021.
Kratos
01.03.2023 kl 12:49 7697

" Ut fra dette er det neppe grunnlag for å forvente noen større kursstigning med det første."

Bare opp 11% i dag :)
skeptiker
01.03.2023 kl 11:40 7673

Jeg har skumlest en rekke spørfsmål og svar fra Sivertsen på Facebook. Kort fortalt har ting skjedd utrolig langsomt i Emiratene og det må forventes at temmelig lite vil skje når det gjelder inntekter derfra inneværende år også. Det er fortsatt ting som ikke er på plass og forhandlinger mellom den lokale enheten (Mawarid) og myndighetene vil trolig vli meget langvarige. Det ser mye bedre ut i USA. Det er forventet 5 kommersielle piloter pr kvartal dette året. Minst halvparten av disse ventes å føre til større kommersielle kontrakter. Dette gir grunnlag for å forvente noen mill kr i inntekter derfra inneværende år, men langt fra lønnsomhet. Men utsiktene for inntekter av virkelig kommersiell betyd¨ning synes det å være gode utsikter neste år. Det er godt mulig selskapet blir lønnsomt en gang neste år. Ut fra dette er det neppe grunnlag for å forvente noen større kursstigning med det første. Men det er neppe grunnlag for å forvente noe større fall i kursen heller.
Kratos
28.02.2023 kl 14:02 7875

Veldig god rapport. Traden allerede godt i pluss men jeg skal holde denne en stund.
topee
26.02.2023 kl 08:26 8305

Tror du beskriver situasjonen veldig bra her, nye er vel at CEO/OKS har lovet spennende oppdatering neste uke for USA. Vi får også håpe at Mawarid DC snart føler seg klare til å ta store kontrakter, klarer ikke helt å se at det ikke skjer dette året, spesielt med så mye positiv media dekning der nede.
skeptiker
21.02.2023 kl 16:30 8736

Det var nevnt i en chat på Facebook at aksjen nå handles med ticker DRTFF i USA. Dette syntes enkelte var løfterikt. Jeg har sjekket hos min amerikanske internett-megler Ameritrade. Det er oppgitt ovennevnte ticker, men ingen kjøper- eller selger-kurs. Med gul skreft nevnes det noe om at aksjen p.t. ikke er "available". Jeg tolker det slik at jeg ikke kan legge inn noe kjøp eller salg. Aksjen er på det "grey narket". Det betyr at ingen meglere stiller kjøper- eller selgerkurser med et visst antall aksjer som kjøpes eller tilbys. Det er mange tusen aksjer på OTC-børsen i USA. Med foreliggende utvikling i selskap kan jeg vanskelig se for meg at det blir mer enn minimal omsetning av aksjen under denne tickeren.
Kratos
21.02.2023 kl 13:01 8800

Kjøpte noen lodd i går - tror den har bunnet ut på kort sikt i allefall.
skeptiker
08.02.2023 kl 10:20 9528

Ifjor var det et par aksjeanalytikere som indikerte en mulig kurs på ca 50 kr. Kursen nådde som høyest ca 42 kr. Nå er kursen ca 1/3 av toppkursen. Dette er et selskap som syntes å ha fantastiske vekstmuligheter fordi det har et enestående produkt som det er enormt og voksende behov for i verden. I praksis har selskapet nesten ikke greid å selge noe av sitt fantastiske produkt til trost for grundig dokumentering av hvor godt produktet virker. På denne bakgrunn kan det være naturlig å bedømme situasjonen som tragisk.

Hva er så forklaringen? I 2022 satset selskapet stort sett på salg i De forente arabiske emirater. Tilsynelatende var dette veldig smart da det årevis erfaring fra dette området og hadde hatt flere piloter i området som dokumenterte veldig gode resultater av bruken av LNC - leirblandet vann. En satset på et stort selskap i området som drev en virksomhet som kunne forventes raskt å gi store og økende inntekter siden det mer eller mindre forvaltet store områder som ville ha stor nytte av LNC. Men utviklingen synes å ha beveget seg i skilpaddefart. Burde DSRT ha forventet en meget langsom utvikling i Emiratene? Jeg har en mistanke om at ledelsen i DSRT til tross for sin omfattende kontakt med folk i Emiratene likevel ikke har forstått hvordan kulturen i landet påvirker det som skjer. I Norge har folk stort sett høy tillit til hverandre. I Emiratene er det stort sett motsatt har jeg inntrykk av. Folk der forsøker etter beste evne å lure hverandre. En nordmann som har mye erfaring med næringsutvikling i Emiratene har gitt uttrykk for at dette er et marked som det er ytterst krevende å lykkes i. En kan få inntrykk av at lederen av DSRT ikke har forstått dette og ikke forventet dette. Det virker som om han har liten innflytelse på hva som sljer der nå. Den positive muligheten er at problemet bare er at det tar mye lenger tid enn forventet å skape et salg som monner, men at det kommer og at en kan forvente et betydelig salg en gang i løpet av inneværende år. Men det er selvsagt ikke gitt at dette vil skje. Inntil videre kan en bare vente å se om det etterhvert skjer noe der. En slik situasjon skaper selvsagt stor usikkerhet i aksjemarkedet, noe som reflekteres i kursen.

I USA har en inngått ev avtale med et betydelig selskap som bl.a. produserer citrus-frukter. Det virker sannsynlig at resultatet av denne piloten blir positift og at dette vil gi et salg av et visst omfang til neste år. Dette er i Arizona som er veldig tørt. Det synes å være gode sjanser for flere piloter inneværende år og trolig betydelig salg neste år. I California som virket veldig lovende da det har vært stor tørke i flere år der er situasjonen nå totalt forandret etter at delstaten har fått enorme nedbørmengder i løpet av noen uker. Alt i alt ser det ut til å bli små inntekter i USA inneværende år, men det ser lovende ut for neste år. I Emiratene kan det i beste fall komme betydelige inntekter i år, men det er vel mest sannsynlig at det ikke gjør. En naturlig reaksjon i akjsemarkedet på denne situasjonen er å vente å se inntil det blir klarere hvordan en kan forvente at utviklingen blir i Emiratene i inneværende år og i USA neste år. Kanskje får vi noen signaler når årsberetningen for 2022 kommer?
Kratos
02.02.2023 kl 13:31 9964

Tragisk utvikling i denne aksjen..
Redigert 03.02.2023 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Hayen
20.01.2023 kl 14:11 10852

Det skal bare en nyhet eller to til for at du bommer perfekt...
Odium
20.01.2023 kl 13:02 10885

Det har alt å gjøre med prisingen av selskapet.
Jeg er ikke så fryktelig opptatt av hva dere som ikke er interessert i å høre har å si, men det er mange som bare leser uten å kommentere og kanskje noen av de klarer å vurdere en inngang i DC på litt annet grunnlag enn bare selve selskapet.
DC eksisterer ikke i noen boble og så langt har jeg truffet nær perfekt i 8 måneder annet enn at det går litt saktere enn jeg først trodde i sommer
Aaleby
19.01.2023 kl 20:14 11011

Gjør meg ikke akkurat klokere på hvorfor du har valgt ut akkurat DC og denne tråden for å få frontet makrosynet når det tydeligvis har absolutt null å gjøre med selskapets gjøren og laden.
Redigert 19.01.2023 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
Odium
19.01.2023 kl 19:55 11023

Tror jeg har vært ganske tydelig på hvorfor jeg mener det jeg gjør tidligere.
Det har ikke noe med DC å gjøre, men med markedet som helhet å gjøre. 2023 ligger an til å bli betraktelig mye verre enn 2022 etter hvert som det blir finanskrise
Aaleby
19.01.2023 kl 19:11 7691

Det er i så måte et veddemål i retning av at Desert Control ikke vil lykkes med sin rådende strategi, hvor inntekter av betydning skal tikke inn fra og med tidlig neste år. Blant annet avtalen med Limoneira, som blir avgjort mot slutten av 2023.

Som igjen betyr at det er merkelig at du i det hele tatt engasjerer deg i tråden. Om det ikke er for å komme med en advarende pekefinger, at DC ikke har livets rett. Hvor en begrunnelse hadde hjulpet på.
Redigert 19.01.2023 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Odium
19.01.2023 kl 18:51 7626

Kratos skrev Innlegget er slettet
Det har jeg ingen tro på. Tipper bunnen kommer mot slutten av året eller tidlig neste år
skeptiker
18.01.2023 kl 17:28 7831

Sålangt jeg husker er det ca 5 år til at i alle fall de tidligste patentene utgår. Grunnen til kort levetid er at det er ganske lenge sidene selskapet fikk patentene. Det har blitt forsket på denne vannblanda leira i ganske lang tid. Utgangspunktet er avansert kjemi/fysikk? fra oljesektoren som kunne overføres til et annet område.
Aaleby
18.01.2023 kl 14:55 7718

DSRT leverer løsninger som inkluderer sensorer. Man får mao i pose og sekk. Fordelen er åpenbar; selv med sensorer vil vannbesparelsen være betydelig når man unngår at vannet (og gjødsel) forsvinner rett gjennom jordsmonnet og istedet blir fanget av den mer svampelignende leiren som omslutter sandkornene (i typisk sandy soil).

Betydningen av patenter er ikke alltid så stor som man liker å tro. Markedet er enormt (sett at forretningsmodellen fungerer) og da vil selv copycats ikke kunne gjøre annet enn å supplere. I tillegg er know-how en _betydelig_ faktor. Leire er ikke kun leire og for at blandingen skal fungere tilfredstillende må den tilpasses det lokale jordsmonnet. Dette er kunnskap som Desert Control har brukt et tiår på å tilegne seg. Patentet varer til 22.12.2028.
https://patents.google.com/patent/US8277682B2/en?inventor=Kristian+P.+Olesen
Redigert 18.01.2023 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Aaleby
18.01.2023 kl 14:48 7665

Du må gjerne forklare hvordan det kan ha seg at det er å foretrekke å bruke enorme mengder leire som skal manuelt pløyes ned i jorden kontra løsningen til Desert Control, hvor en (betraktelig) mindre mengde leire iblandet vann blir sprayet over området slik at det blander seg inn i jordsmonnet ved hjelp av tyngdekraften. Meget spesiell påstand.
LastResort
18.01.2023 kl 13:06 7573

Takk for svar skeptiker og trodlet :)
Jeg siktet mest til det snevrere markedet som DSRT sikter seg mot.
Har DSRT noe fortinn i forhold til dette teknologi knyttet til sensorer og målinger?

Oi, jeg var ikke klar over at patentene utgår om ikke så mange år! Vet du noe mer om det skeptiker? Hvor mange år til? Hvorfor er pantentvarigheten så kort, jeg trodde (uten grunnlag) at patenter varte ganske lenge.