Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?

SoriaMoria
DSRT 09.06.2021 kl 14:00 526219

Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.

Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.

De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.

Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).

Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:

«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min

Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:

«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html

Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2

5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner

Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner

Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje

Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.

Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.

Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.

Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.

At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.

Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Aaleby
31.01.2022 kl 21:10 5441

Er selv forberedt på at det kan koste på kort sikt å være tidlig ute. Spotte potensialet før histen og pisten. Som man ser ved at den synker forbi nivåer hvor kursen føk forbi på luftige forhåpninger i nov/des i fjor. Uten joint venture selskapet med tilhørende forpliktelser som signaliserte vellykkede pilotprosjekter med en heftig derisk på kjøpet. Og uten ansettelsen av Michael Davidson i DCA, som viser at teknologien anses som svært spennende og relevant også i statene.

Det essensielle er vissheten om at det ikke finnes andre mulige løsninger på ørkenspredningsproblematikken når ødelagt jordsmonn skal forvandles til dyrkbar jord. I lag med kunnskapen om at problemet er galopperende og ikke bærekraftig overhodet i en verden hvor antall mennesker er økende med et matfat som blir i stadig dårligere forfatning. Legg til tørke med minskende grunnvann og man har en oppskrift til global katastrofe.

Dernest kan man spørre seg; hva er sjansen for at Desert Control ikke lykkes når man i tillegg har OKS bak rattet? Svaret i mitt hode gjør sitt til at markedets reaksjon ikke biter på. Overhodet.
Ærligtalt
01.02.2022 kl 09:47 5151

Det er nok for lite tall og for mye show

Sitter selv godt lastet og er i et greit tap uten at jeg selger av den grunn (har troen). MEN, jeg tror ikke DC øker særlig mer i verdi nå uten at de lander litt og fokuserer på å overbevise markedet om at inntekter ikke er langt unna.

USA spesielt er det også andre forum som peker på...Helt stille her siden Michael Davidson ble ansatt som CEO, Desert Control Americas.

Er meningen at vi nå skal vente til mai og resultater fra pilotstudier før det begynner å skje noe? Hvorfor skulle selskapet øke produksjonskapasiteten så grasalt dersom de ikke selger i bøtter og spann?

Selskapet har garantert svar på alt dette, men det må kommuniseres bedre til markedet
Redigert 01.02.2022 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
skeptiker
01.02.2022 kl 09:47 5163

Jeg forsøker å forholde meg til fakta. Du dikter opp fakta. Jeg skrev ikke at LNC ikke hadde noen som helst synlig effekt på webinaret, men jeg mener den var så liten og så uklar at den var lite overbevisende. Dersom den skulle ha vært overbevisende, måtte den ha vært lett synlig og meget klar. Etter mitt syn er det dine vurderinger som er bort i natta npr du påstår at jeg oppkonstruerer problemstillinger som er helt borti natta. Det har overhodet ikke falt meg inn at Sivertsen skulle være mer opptatt av utseendet enn å pleie aksjonærene. Du har helt misforstått poenget mitt. Jeg reiser spørsmålet om at han synes å ha sørget for å ha perfekte tenner sier noe om hans holdninger på andre områder også - at han er per opptatt av å skape et bilde av et perfekt selskap med enorme vyer enn å informere markedet når ting ikke utvikler seg så bra - som f.eks. at det trekker i langdrag å få en bindende kontrakt i Emiratene om produksjon og salg. Oslo børs steg igår mens DSRT falt klart. Kursen fortsetter å falle idag. Hvorfor gjør den det etter at Sivertsen har hatt sitt webinar? Jeg føler ikke noe press i det hele tatt når det gjelder min egen investering. Hvis du hadde lest mine mer enn 17000 innlegg på et tilsvarende forum i USA, ville du ha sett at jeg ofte kommer med kritiske kommentarer når det gjelder selskaper jeg har investert i. Det finnes usaklige personer der også og gang på gang får jeg kommentarer om at en ikke tror jeg eier disse aksjene og anbefalinger om å selge aksjene mine. Jeg tviler ikke på at det i løpet at par måneder blir inngått en viktig kontrakt i Emiratene. DESRT har penger nok til eventuelt å la produskonsenetene være uten inntekter i denne perioden. Mitt anliggende er at selskaper bør informere om både det som går bra og det som ikke gjør det. Sivertsen er svært lik andre bedriftsledere dersom han bare informerer om det som går bra.
skeptiker
01.02.2022 kl 10:04 5126

Jeg er fortsatt like optimistisk som før. Men jeg synes at aksjemarkedet skal holdes løpende informert om også ting som ikke går som forventet. Usikkerhet er noe av det verste aksjemarkedet vet. Noen forventet at ting kontrakter ville inngås så snart resultatene av pilotene forelå. Det har stadig blitt påstått her at innholdet i avtalene som skulle komme stort sett var klart allerede. Dersom det er mange som har kjøpt slike synspunkter her (det er et selssifrer antall lesninger av poster på dette forumet), er det ikke rart om en del begynner å lure nå som der har gått mer enn en måned med 12 klare produksjonsenheter, men uten noen kontrakt. Jeg tror markedet burde ha blitt beroliget ikke gjennom farget informasjon, men gjennom saklig informasjon om hvorfor det tar tid før den kommer en konkret bindende kontrakt om om hva disse 12 produskjonsenhetene benyttes til i mellomtida. Når en i stedet benytter tida til å gi elementær informasjon på et webinar, vil noen kunne oppfatte dette som en avledningsmanøver. Det kan være kontraproduktivt i forhold til tillit.. Det du sier om de to glassene og hensikten virker på meg helt intetsigende. Det som ville ha vært et poeng i å kunne vise var dersom det rene vannet rant gjennom sanden og derfor kom MYE dypere i glasset enn LNC som ikke bare rant gjennom, men ble værende i den øverste delen av glasset. Det ville i så fall ha illusrert effekten av det som skjer i virkeligheten. Det greide en ikke på noen god måte. Da hadde det heller ikke noen hensikt med de to glassene. Dette skulle selvsagt ha blitt testet på forhånd for å avklare om poenget kom godt nok fram.
skeptiker
01.02.2022 kl 10:11 5110

Jeg kjøpte mine aksjer tiil i underkant av 15 kr og er ikke det minste bekymret for utviklingen og at dette vil vise seg å ha vært en kjempeinvestering. Men jeg synes det ikke er tillitvekkende at Siverstsen synes å befinne seg i en verden av visjoner samtidig som han ignorerer å informere om den løpende utviklingen i det området som i år her helt avgjørende for inntektene.
skeptiker
01.02.2022 kl 10:15 5088

Jeg ser at kursen i skrivende stund er ned med mer enn 5% idag mens markedet er opp ca 1%. Dette må da være en indikasjon på at markedet har mistet tilliten til selskapet? I så fall synes jeg ikke det er helt ufortjent.
Ærligtalt
01.02.2022 kl 10:49 5023

Det smerter å si det/ se det... Men rent markedsmessig så kan det se ut til at markedet føler det begynner å bli bra nok med vyer nå ja

For min del så heier jeg på dem, men nå om dagen så frykter jeg den neste oppdateringen er at selskapet har pådratt seg å redde truede ringblomstarter for egen regning...
Hayen
01.02.2022 kl 11:13 4961

"USA spesielt er det også andre forum som peker på...Helt stille her siden Michael Davidson ble ansatt som CEO, Desert Control Americas"

Det kommer en større reportasje i E24.no om Desert Control.

Journalisten,Linn Hillestad, i E24 skal besøke prosjektet de har i Arizona.
Ole Kristian Sivertsen dro til USA sist søndag.

Linn Hillestads utgangspunkt er at "dette høres veldig spennende ut"

Jeg har overstående etter direkte og god dialog med både journalisten og OKS.
Vkvamba
01.02.2022 kl 12:30 4835

Man kan ikke lese hele markedets sentiment ovenfor selskapet basert på en dag. Mange av dine innlegg grenser til det tåpelige. Du må lære deg å differensiere mellom etablerte produksjonsselskaper og vekstselskaper. Kursen er opp nesten 100% fra i høst og du klager din nød over at markedet har mistet tiltroen til selskapet. Det er absurd!
bravi
01.02.2022 kl 12:47 4792

Ser at kursen går ned i dag også, det er sikkert pga. nyhets tørke fra Desert, mangler ikke på vyer og målsetninger men om hva som foregår og hva de får til. Når ingenting meldes tenker markedet at dårlige nyheter utsettes så lenge som mulig, da faller kursen som følge av det.

Begynner å bli på tide at Desert forteller om alle kontainerne er i drift eller om de står å støver ned på lageret og om de 45 nyansatte er i produksjon eller bare driver med tørrtrening.
FunHouseComp
01.02.2022 kl 13:03 4746

Jeg synnes det er ekstremt mye suttring her inne. Tidvis minner det om en barnehage. Her lukter det gode nystekte boller, men dere må for pokker vente til de er ferdig stekt.

Desert Control har brukt år på å komme ditt de er i dag, og nå er vi der snart. De har hele veien hatt stor voalitet, og om noen ikke tåler å være aksjonær i selskapet er det plenty med Sparebanker dere kan kjøpe slik at dere slipper å sitte på forum å plage hver andre.
Redigert 01.02.2022 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Aaleby
01.02.2022 kl 13:39 4661

Tiltredes 100%. En oppsiktsvekkende merkelig ansamling som har beleiret denne tråden. Løv som blåser med vinden. Mentale slaver av den rådende kursen. Hylekor som øser opp hverandre. Uten evne til refleksjon.
Bi
01.02.2022 kl 14:00 4643

10 jan. Vis DSRT: Desert Control appoints Michael Davidson as CEO of Desert Control Americas to spearhead the company's market entry and growth in the United States.
20 des. 2021 Vis DSRT: H2 2021 Operational Update
17 des. 2021 Vis DSRT: Desert Control 2H Operational Update | Webcast presentation 20 December 10:00 CET
15 des. 2021 Vis DSRT: Desert Control and Mawarid Enter into Agreement to Form a New Company
19 nov. 2021 Vis Desert Control opens Global R&D Lab in Stavanger 25 November 2021, invitation to webcast at 0930 CET
19 nov. 2021 Vis Desert Control Group - Operational Update will be released December 20th 2021
21 okt. 2021 Vis DSRT: Desert Control extends agreement with Mawarid and prepares for stage two
30 sept. 2021 Vis DSRT: Desert Control increases production capacity and continues executing according to plan.
3 sept. 2021 Vis DSRT: H1 2021 Report and Financial Results | Desert Control AS
30 aug. 2021 Vis DSRT: Desert Control H1 2021 Report and Financial Results | Webcast presentation 3 September 10:00 CET
6 aug. 2021 Vis Desert Control AS - Share capital increase registered
5 juli. 2021 Vis (Correction) Purchase of 63 000 shares by Chief Technology Officer
5 juli. 2021 Vis Purchase of 63 000 shares by Chief Financial Officer
29 juni. 2021 Vis Desert Control Group - Operational Update
23 juni. 2021 Vis Desert Control won the Green Award for Innovation at Greentech Festival in Berlin
17 juni. 2021 Vis Desert Control AS: Purchase of 30 000 shares by board member
11 juni. 2021 Vis Former released information document completed with annexes
8 juni. 2021 Vis DSRT: (Correction) Desert Control reaches MOU with Mawarid Holding Investment in Abu Dhabi
8 juni. 2021 Vis DSRT: Desert Control reaches MOU with? Mawarid ?Holding? Investment ?in? Abu Dhabi?
21 mai. 2021 Vis Financial calendar

I tillegg til diverse facebook innlegg og info på nettside og andre fora så vil jeg vel si at de informerer ganske godt. At de ikke legger ut børsensetiv info om avtaler og inntekter i hytt og pine er vel ikke så rart.
Ærligtalt
01.02.2022 kl 15:02 4572

Det er flotte nyheter - da får vi håpe det blir mer kjøtt på benet i den artikkelen
FunHouseComp
01.02.2022 kl 15:34 4551

Du har forøvrig også vært flink til å finne selskapsrelevant informasjon rundt Desert Control på ulike kanaler. Fortsett med det.
Ærligtalt
01.02.2022 kl 23:32 4270

https://www.kunc.org/environment/2022-01-11/as-the-colorado-river-shrinks-can-new-technology-save-water-on-farms-the-answer-is-complicated

“You're going to see rising (water) prices, probably reduced use and more efforts to conserve water,” Ward said. “A farmer would rather find a way to conserve a little so he can keep this farm, not lose it, than be driven out of business and have to go into something else."

skeptiker
02.02.2022 kl 08:45 4104

Det du i høyeste grad må lære deg er å være ærlig når du refererer til andres standpunkter. Jeg skrev: "Dette må da være en indikasjon på at markedet har mistet tilliten til selskapet?" Du skrev: "... du klager din nød over at markedet har mistet tiltroen til selskapet. Det er absurd!" Det å miste tiltroen til et selskap er faktisk noe helt annet enn å miste tilliten til selskapet. Jeg har faktisk megeg stor tro på selskapet, men jeg har redusert tillit til selskapets ledelse fordi det virker som om Sivertsen er ensidig opptatt av å presentere store vyer samtidig som selskapets kurs i løpet av nokså kort tid fra nesten 42 kr til en laveste kurs på i overkant av 30 kr igår. Oslo Børs har steget bra to dager i demme uka samtidig som DSRT falt kraftig begge dagene (inntil den tok tilbake noe av dette fallet i siste del av gårsdagen). Jeg mener å huske at selskapet forespeilte kontrakt i januar samtidig som noen forventet kontrakt kort etter at resultatet fra pilotene forelå. En grunn til at jeg mener å huske dette er at jeg var i debatt med noen om dette og jeg viste da til at selskapet først ventet kontrakt i januar. Nå er januar over. På bakgrunn av ovennevnte var det neppe absurd å reise et spørsmål om markedet hadde mistet tilliten til selskapet. Dette var altså et spørsmål og ikke en påstand fra min side. Det er nokså håpløst å diskutere her når de som skriver er så usaklige som du er.
skeptiker
02.02.2022 kl 08:50 4086

"Mentale slaver av den rådende kursen. Hylekor som øser opp hverandre. Uten evne til refleksjon." Du setter etter mitt syn saken helt på hodet her. Min mening er at det er alle dere som fungerer som mikrofonstativ for selskapet som er uten evne til refleksjon. Selskaper presenterer normalt bare solsida av det som skjer. Skyggesidene må andre kaste lys over. Dette er det flere av dem som skriver her ikke tåler.
skeptiker
02.02.2022 kl 09:02 4056

Generelt sett har selskapet informert ganske hyppig om utviklingen. Det som mangler er informasjon om utviklingen etter at 12 produksjonsenheter var klare for produksjon samtidig som en har over 40 ansatte i Emiratene. Dette er situasjonen i over en måned nå slik jeg har oppfattet det. Når en tærer på kapitalen etter å ha økt utgiftene kraftig er del vel naturlig om markedet blir urolig pga. den manglende informasjonen om hva som skjer med alle produksjonsenhetene. Det kom det ikke et ord om i webinaret som fremsto å ha en uklar adressat. Var det personer som var totalt uvitende om selskapet og dets produkter siden så mye tid ble brukt til en elementør presentasjon? Disse var vel neppe så opptatt av å få presentert nyansatte personer? Aksjonærene fikk også litt informasjon av interesse om USA, der det ikke blir kommersiell virksomhet på ganske mange måneder ennå mens en ikke sa noe om det som kanskje er mest interessant for aksjonærene nå (en stor del av dem er jo tradere): hva skjer med de 12 produksjonsenhetene?
Jensemann123
02.02.2022 kl 09:20 4035

Prøv å fatt deg kortere.
3 innlegg på kort tid. Er i overkant, selv for deg.
Denne tråden blir litt irrelevant….desverre.
CatchTrader
02.02.2022 kl 09:26 5390

Beklager skeptiker, du er satt i bås.
Du pøser ut merklige poster både her og på facebook
Fin deg noe annet å investere. Kjøp deg en leilighet og lei ut.
I det minste fin deg en hobby som gjør dagene dine mer innholdsrike. Godt ment
Vkvamba
02.02.2022 kl 10:46 5294

Vel, så lenge norske ordbøker definerer tiltro og tillit som synonymbegreper så må jeg bare unnskylde at jeg ikke har innsikt i din oppkonstruerte egendefinisjon og differensiering av ordene, og at jeg dermed ikke kunne gjette meg frem til den omformuleringen du nå har av ditt første innlegg. Det fremstår dog like håpløst som dine resterende innlegg. Du hopper bukk over 100% oppside siden høsten i dine analyser av et selskap uten tillit i markedet. Jeg står ved mine ord: Absurd!
Ærligtalt
02.02.2022 kl 13:17 5149

Mye surr på en rekke forum nå om dagen!

Det virker som om positive innspill blir hugget ned like mye som negative eller undersøkende... Har sett ord som menighet bli brukt annetsteds og tror det stemmer bra fra alle vinkler

Desert har gjort det kjempegodt, nå forventer markedet at de fortsetter å innfri... og informerer markedet mer rundt inntekter/ avtaler/ det rent kommersielle

Oppfatter egentlig ingen her som at de er imot eller snakker ned selskapet?
bravi
02.02.2022 kl 14:07 5082

Det er klart at de som er mest nærvøse og usikre på sin investering er de som ikke tåler at det stilles noen kjedelige og kritiske spørsmål.
Det vil alltids være litt surr på forumene, spesielt på TI og FB hvor det ikke aksepteres kritiske spørsmål.
Ærligtalt
02.02.2022 kl 15:32 4961

TI virket helt ekstremt... spesielt dette med kranglingen rundt jord. Vet ikke helt... husker da jeg satt i gruveaksjer, ingen som ble steinet for å diskutere fjell der, hehe

Nei, ikke stort å hente hverken der eller rundtomkring egentlig
Jensemann123
02.02.2022 kl 15:58 4969

Neivel, ha det da!👋👋👋
Redigert 02.02.2022 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2022 kl 22:48 4749

Hva er det du vil hente? Innside?

Når det butter i mot skriker de mest skuffede høyest. Mye rør om tenner, jøder og alt mulig rart. Her er det fundamentale fortsatt på plass. Om en følger med på de digitale plattformer DC har får en med seg mye. En kan ikke forvente menigheten skal komme med info til de som ikke orker selv. Men diskutere det som kommer ut er jo det greieste. Ikke bare rakke ned på DC når det går litt i mot. Info kommer jo hver mnd. Nå har de som holder fortsatt, sitter, 100% på et halvår? Eller?

Nei, ærlig talt.. holder meg til fakta. Ikke alltid enig med de skeptiske, men av og til er det litt fornuftig og få en påminnelse om at alt ikke flyr til himmels med en gang. Her er det mye oppside for de tålmodige.
vicktor
02.02.2022 kl 23:37 4689

Noe av det man for høre er ofte " For godt til å være sant ".
Vi vet at vår jordklode nå er grønne enn den har vært på veldig mange år.
Dette skyldes ikke minst pga. at det er noe høyere Co2 utslipp, som er næringen til de grønne vekstene.
Vi skal ikke så veldig mange ti årene tilbake i tid, hvor man fryktet for ørkenspredning i Afrika og Kina.
Jeg er veldig skeptisk til nye selskaper, som skal redde verden. Kjøper kun aksjer hvor selskapene har
butikken oppe, tjener penger år etter år og betaler utbytte.
Hayen
02.02.2022 kl 23:43 4678

Mener du at ørkenspredning, tørke og tilgang på vann ikke er et (økende) problem?
Aaleby
02.02.2022 kl 23:50 4662

Det blir ikke mindre tørke i sørvestlige USA av at tregrensen i Norge går høyere og høyere.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 00:31 4626

Den diskusjonen står lenger opp på denne tråden. Anbefaler deg og lese den. Det stemmer ikke i det hele tatt! Fortsett og kjøp utbytte.. Når alle gjør det blir det bra på børs..
vicktor
03.02.2022 kl 00:35 4625

Hayen
Tidligere var det mye mer fokus på ørkenspredning, enn det er i dag, det er det
jeg prøver å formidle. Hvor denne ørkenspredningen i dag er et problem vet jeg ikke.
Men mangel på nedbør har vi hatt i USA og Australia.
Forskere har kommet frem til jorda nå er grønnere enn på lenge.
Mye av den informasjonen vi blir servert fra fjerne strøk, tar jeg med ei stor klype med salt.
Derfor investerer kun i aksjer med tilknytning til Norge, norske eiere.
Aaleby
03.02.2022 kl 00:54 4601

Poenget er følgende; det er irrelevant for land som Spania, UAE, Saudi-Arabia og det sørvestlige USA at grønne områder bare blir enda grønnere. Klimaendringene skaper ekstremvær, også i form av vedvarende tørke i områder som er utsatt for nettopp ørkenspredning. Temperaturen blir høyere og grunnvannet minsker. Som er spesielt alvorlig for jordbruket, som står for ca 70% av det årlige forbruket av ferskvann.

LNC gir en mulighet til å skape jordbruk der ingen skulle tru at noko kunne gro, i tillegg til å minske vannforbruket med opptil 50%. Det utgjør en game-changer for rike gulfland som har opplevd gjennom pandemien at man nødig bør være alt for avhengig av import. Eller for bønder i USA, som står på kanten av stupet grunnet vedvarende tørke som ødelegger jordsmonnet og forverrer tilgangen til vann til kritiske nivåer. Tilsvarende med jordbruket i Spania, som er EU sin største produsent av matvarer. Også her er Klimaendringene med tørke, ørkenspredning og minskende grunnvann et alvorlig problem som bare øker i omfang. Hvor DC er så godt som alene om å kunne tilby en hjelpsom hånd av betydelig omfang.
Redigert 03.02.2022 kl 00:56 Du må logge inn for å svare
vicktor
03.02.2022 kl 01:27 4574

Aaleby
Poenget mitt er at vi som investerer våre penger på børsen, må være forsiktig med å plassere våre
penger i selskaper som ikke har en god fortjeneste. Visjoner om eventyrlige fortjenester har vi hørt mange ganger.
Her legger jeg ved en link til dagens sending på Hegnar TV, et intervju med Nesheim, som er innom temaet.
https://tv.finansavisen.no/m/oGoo8QH9/gjesteintervju-med-investor-hvard-nesheim?list=e9khv1kq
Aaleby
03.02.2022 kl 01:41 4565

Ehmm, det rådet er like fordummende som å være besserwisser ovenfor en fjellklatrer. Advare ham om sjansen for å falle. I verste fall dø. Som om ikke vi alle er voksne som styrer egen risiko.

Blir provosert av å bli møtt med slik selvforherligende bullshit. Litt som religiøse som skal prøve å redde ikke-troende fra fortapelse ved å spre frelse. Som ikke skjønner at det er mange veier til Rom, og at deres metode for livslykke ikke fungerer for alle andre.

Hva vet vel du om min grad av forsiktighet? Eller om risikoen eksplisitt knyttet til Desert Control?
Redigert 03.02.2022 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
vicktor
03.02.2022 kl 02:07 4544

Aaleby
Her var det mye som ikke berører saken. Prøv å hold deg til saken og vær saklig.
Du vet ganske sikkert at det er flere en deg og meg som leser det som skrives her.
Det er mange nye investorer som blir lokket til å investere i selskaper som har en tvilsom framtid.
Du kan kanskje skrive litt om hva Nesheim sa, i dette intervjuet som jeg la ut link til.
Det å utveksle erfaringer og meninger er lærerikt og gjør oss til bedre investorer.
Ærligtalt
03.02.2022 kl 07:45 4422

Innside? Jøde? Tenner? Jovisst, fikk med meg det

Jeg sier bare at det ikke var stort å hente der, var roasting av folk som tok opp ting ikke de faste brukerne likte

Feil bruk av "og" & "å" var det også mye av 🤣

For min del søker jeg å belyse både positive og negative faktorer- men tror de med tid og stunder kommer til å tjene gress med penger (t-t-tog du'an?)

Redigert 03.02.2022 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Hayen
03.02.2022 kl 08:07 4384

At du ikke hører så mye om ørkenspredning, minner meg om klimakrisefornektere som kjenner på været utenfor døra, og konkluderer med at klimaet ikke endrer seg.

Du snakker også om "mange nye investorer som blir lokket til å investere i selskaper som har en tvilsom framtid."
Hvis du mener dette er relevant for Desert, så regner jeg med du er istand til å underbygge det.

Så langt er det mange påstander fra deg som er særdeles tynt fundamentert. Det minner mest om at du tenker høyt, og deler det med oss.
Jensemann123
03.02.2022 kl 08:36 4354

«Here we go again»
Ble det litt mye «bokstav kjeks» når du så barne tv i går?
Ærligtalt
03.02.2022 kl 09:21 4296

?

Det er mye merkelige folk i Desert, det må jeg si

Men så er jeg selv tungt inne :)
Jensemann123
03.02.2022 kl 09:38 4267

Vel, 4263 innlegg på et drøyt år.
Kjære vene, jeg tror at min påstand om bokstav kjeks holder mål.
Skaff deg «drosje lappen» om du ikke har den.
Bruk tiden på kjøring i stedet.
Da kan du bli rik…
vicktor
03.02.2022 kl 11:59 4178

Hayen
Nå er du ute å sykler igjen. Jeg mener vi ikke har noen klimakrise. Vi som er klimarealister sier ikke at klima IKKE endrer seg,
men at det ikke er Co2 som er årsaken til det. Fordi Co2 er næring til de grønne vekstene. Bøndene kjøper Co2 på store
gass flasker som de slipper ut Co2 i sine drivhus. Vi som er klimarealister for ikke delta i den offentlige ordskiftet.
Dette minner meg om korsfarerne som reiste rundt for å spre kristendommen, dersom du fornektet budskapet, så hugg de hodet av deg.
Dette er en helt annen debatt.
Jeg tenker tenker høyt og tenker selv. Jeg er ikke en del av saueflokken.
Jeg kjenner ikke noe til Desert, men det jeg reagerer på er at enkelte skriver her om himmelske høyder vedrørende fortjenester fremover.
Ærligtalt
03.02.2022 kl 12:59 4123

Et flott bidrag på tråden - og takker så mye for tipset!

For oss andre (som også fokuserer på fakta innimellom all flåsingen), så tipper jeg vi straks ser nyheter fra Kuwait:
https://desertification.wordpress.com/
Redigert 03.02.2022 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
skeptiker
03.02.2022 kl 13:17 4156

At to ord anses som synonymer betyr selvsagt ikke at de har identisk innhold, men at de har lignende innhold. Det er masse nyanseforskjell mellom betydningen av mange ord som anses som synonymer. Når jeg har tiltro til selskapet sikter dette til forventet kursutvikling på lengre sikt. Når jeg ikke har tillit til Sivertsen skyldes det at han som mange andre bedriftsledere presenterer det som han tror markedet vil like når det gjelder opplysninger, men unnlater å informere om hva en som investor bær være veldig interessert i - slik som hvordan en har benyttet de 12 produksjonsenhetene siden de var klare omtrendt i midten av desember. Kan dette være så vanskelig å forstå?
Filthy Shot
03.02.2022 kl 13:55 4173

Hvorfor spør du ikke bare selskapet om dette selv? Alternativt kan du anta at de har stått og støva ned i mellomtiden, også bli positivt overrasket hvis fasiten er annerledes. Eller venter du på at noen andre skal ta kontakt med selskapet, få svar på spørsmålet ditt, og deretter gi deg svaret i fanget? Uansett, du vil ikke få svar på dette ut av det blå, og det må da være mye bedre at du kommuniserer til CEO at du ikke har fornøyd med informasjonsflyten fremfor å grine her inne hele tiden? Er det viktig for deg at resten av forumdeltakerne også er misfornøyd med informasjonsflyten?
bravi
03.02.2022 kl 13:58 4169

Det er antakelig mange som stiller seg akkurat samme spørsmål som du stiller om de 12 kontainerene er i bruk eller ikke, burde være enkelt å svare på det. Skal jeg tippe står de i lagerhuset enda i påvente av at kontrakter kommer i orden.
Det er uenighet om klima krisen, men en ting kan man være enige om, klimaet for Desert aksjen har ikke vært bra i det siste.
Ærligtalt
03.02.2022 kl 14:29 4114

...Det skeptiker peker på, er at det IKKE skal være nødvendig å maile ledelsen om ting som er for selvfølgeligheter å regne... Deriblant en oppdatering til markedet som konkret sier noe om hva den økte produskjonskapasiteten benyttes til i skrivende stund. Tar man på seg negative briller så er det mye å peke på:

-Er det foreksempel pilot der de bruker 2 containere?

-Vi vet de tar seg betalt for piloter... Er det noe å rope hurra for, eller dekker det såvidt nytt dieselfilter på aggregatet?

-Når regner de med at containerne blir satt i drift/ er de i drift/ er de strategisk plassert ut ?

-Har de hørt noe fra andre enn universiteter som ønsker piloter ?

-Høvding i Americas er ansatt med brask og bram, det skiltes med en massiv økning av ansatte, og deretter...absolutt stillhet?

-En flott webcast der man hopper bukk over det finansielle...Er det rart noen kaster kortene ?

Klart; det kan når som helst komme en oppdatering det lukter svidd av - men jeg skjønner de som spør litt "negativt" veldig godt - og det må blir slutt på at man blir kritisert for å påpeke at de virker å unngå enhver fokus på tall

Redigert 03.02.2022 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Filthy Shot
03.02.2022 kl 14:45 4113

Ja, det er rart om noen kaster kortene på bakgrunn av det. Poenget med webcast var å introdusere selskapet til det amerikanske kundemarkedet (IKKE nødvendigvis investorer). Selskapet har jo også sagt at prisingen av produktet ikke er standard, siden det må tilpasses ulike forhold.

Det er en utfordring at mange ikke tar seg tid til å lese børsmeldinger, man finner svaret på det meste der. Man kan stille de kritiske spørsmålene når man har gjort litt research, fremfor å pøse ut med noe tull som viser uvitenhet.

The two new clusters consisting of eight 20-ft container-sized units could be observed driving through the Abu Dhabi desert for the inception journey to the field on Sunday December 19. Additional personnel for the operation of the new clusters are in final stages of recruitment and onboarding, and the added capacity will ensure a successful start for the new Mawarid Desert Control partnership company.
Ærligtalt
03.02.2022 kl 15:06 4083

Du har rett i det du skriver, men det har også markedet i hvordan de prissetter selskapet

Fra 41,99,- til 31,90,- pr. aksje på så kort tid sier selvfølgelig at markedet er litt lei ?

Joda, alt skal korrigeres og det går opp og ned her i verden... Men vi bør alle kunne være enige om at markedet unisont mener deres investor relations er mangelfull?
Filthy Shot
03.02.2022 kl 15:14 4115

Ærligtalt. Tror du virkelig at kursen har falt fordi IR er mangelfull? Hva er fundamentalt forskjellig fra Dsrt annonserte Mawarid avtalen og frem til i dag? Og nevn ikke da dette webinaret, det hadde ikke investorer i fokus.

Kursen faller med markedet, ikke fordi noe er fundamentalt endret i selskapet. Vekstaksjer straffes hardere enn verdi. Så enkelt.
Tror ikke du finner mange selskap på Euonext Growth som er mer tilstede på SoMe og lettere å komme i kontakt med.