Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?
Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.
Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.
De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.
Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).
Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:
«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min
Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:
«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html
Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2
5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner
Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner
Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje
Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.
Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.
Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.
Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.
At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.
Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.
De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.
Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).
Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:
«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min
Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:
«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html
Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2
5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner
Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner
Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje
Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.
Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.
Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.
Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.
At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.
Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06
Du må logge inn for å svare
Filthy Shot
07.02.2022 kl 21:21
4516
Det stemmer. Utålmodige småfisk som stort sett selger med tap om dagen. Man kan se inngangen deres på tekinvestor. Overhodet ikke bekymret når jeg ser dette. Her ser man noen av fondene som er inne https://www.morningstar.com/stocks/xosl/dsrt/ownership
Handelsbanken fondene står bak 2 av JPM kontoene, mens Deka-Nachhaltigkeit Impact Aktien står bak den tredje JPM kontoen. Deka har økt med 200k de siste dagene.
Det er småfisk som selger og institusjonelle/langsiktige/smarte penger som kjøper.
Handelsbanken fondene står bak 2 av JPM kontoene, mens Deka-Nachhaltigkeit Impact Aktien står bak den tredje JPM kontoen. Deka har økt med 200k de siste dagene.
Det er småfisk som selger og institusjonelle/langsiktige/smarte penger som kjøper.
Takk for info. Fint med økning.
DNB" solgte seg litt ned, men har kjøpt seg opp litt igjen. Derfor jeg lurer på om noen her har solgt seg i mellom, JP Lux banken var vel nest største med ca 2.2 mill for en liten stund siden? Står med 1.760 i dag.. Antall aksjer blant topp 20 er ikke endret, men har endret seg blant eiere. Kanskje det kan være en forklaring på fallet? Bare noen løse tanker.
DNB" solgte seg litt ned, men har kjøpt seg opp litt igjen. Derfor jeg lurer på om noen her har solgt seg i mellom, JP Lux banken var vel nest største med ca 2.2 mill for en liten stund siden? Står med 1.760 i dag.. Antall aksjer blant topp 20 er ikke endret, men har endret seg blant eiere. Kanskje det kan være en forklaring på fallet? Bare noen løse tanker.
Aaleby
07.02.2022 kl 20:59
4529
Stort sett kun småfisk som selger. Topp 50 har nettokjøpt 90k siste 7 børsdager etter at det ble solgt 150k aksjer gjennom Nordnet 25 januar, hvor kursen gikk fra kr 35 til 32,2. Eneste som har nettosolgt fra topp 20 i den samme perioden er Nordnet og DNB. JP Morgan Chase Bank har tilsvarende kjøpt 200k aksjer og har økt fra 700k til 900k.
Redigert 07.02.2022 kl 20:59
Det er ikke noe problem for meg, har manet til tålmodighet mer enn en gang her inne.
Lim Gordon
07.02.2022 kl 20:33
4516
Det er 14 børsdager til vi blir oppdatert, hvorfor kan vi ikke vente på det?
Haha:-))
Bare løskrutt, er ikke skuddpremie på noen.
Helt sant, vi alle vet hva som mangler.. Tålmodighet er en prøvelse. Vel ett par uker til nå, så få vi vite noe anng økonomi tenker jeg. Kanskje det det kommer noe før den tid også?
OKS har det fryktelig travelt over there, bare det kan jo være et godt tegn. Mer ørken og vannmangel enn de så for seg.
Bare løskrutt, er ikke skuddpremie på noen.
Helt sant, vi alle vet hva som mangler.. Tålmodighet er en prøvelse. Vel ett par uker til nå, så få vi vite noe anng økonomi tenker jeg. Kanskje det det kommer noe før den tid også?
OKS har det fryktelig travelt over there, bare det kan jo være et godt tegn. Mer ørken og vannmangel enn de så for seg.
Ærligtalt
07.02.2022 kl 18:55
4554
Vet jeg blir skutt, men til det kjedsommelige: Selskapet må snart guide på avtaler og eventuelle inntekter
Slik det er nå, er DC helproffe... men dessverre også tannløse hva gjelder å forsvare shareholder value (Og ja..... jeg vet hvor mye den er opp siste året, at det er mye ørken i verden og at CEO er flink)
Slik det er nå, er DC helproffe... men dessverre også tannløse hva gjelder å forsvare shareholder value (Og ja..... jeg vet hvor mye den er opp siste året, at det er mye ørken i verden og at CEO er flink)
bravi
07.02.2022 kl 18:53
4484
Takker for svar, men jeg er klar over dette.
Når jeg trykker på tallet i parantesen til høyre på mobil telefonen kommer jeg til siste innlegg, det virker Ok. Når jeg gjør det samme på Ipaden kommer jeg på første side i tråden. Skal prøve å restarte Ipaden så får vi se.
Ja det virker også på Ipad nå, beklager forstyrrelsen.
Når jeg trykker på tallet i parantesen til høyre på mobil telefonen kommer jeg til siste innlegg, det virker Ok. Når jeg gjør det samme på Ipaden kommer jeg på første side i tråden. Skal prøve å restarte Ipaden så får vi se.
Ja det virker også på Ipad nå, beklager forstyrrelsen.
Redigert 07.02.2022 kl 18:56
Trykk på tallet for antall innlegg til høyre, så kommer du direkte til siste side.
Noen som har sett hvem som selger? Eller blir den tradet nedover? Topp 20 har økt ørlite, og JPM har kommet inn med enda en konto, 3 stk. topp 20. Kan de ha samarbeidet?
Noen som har sett hvem som selger? Eller blir den tradet nedover? Topp 20 har økt ørlite, og JPM har kommet inn med enda en konto, 3 stk. topp 20. Kan de ha samarbeidet?
SoriaMoria
07.02.2022 kl 18:05
4532
Hvis man trykker på tallet i klammeparentesen til høyre for trådtittelen, kommer du rett til siste innlegg [1760].
#lifehack
#lifehack
bravi
07.02.2022 kl 17:51
4561
Kanskje TS skal lage en ny tråd.
Denne begynner å bli for lang, nå er det problemer å komme helt til slutten uten å måtte klikke seg gjennom alle sidene.
Denne begynner å bli for lang, nå er det problemer å komme helt til slutten uten å måtte klikke seg gjennom alle sidene.
bravi
07.02.2022 kl 14:56
4714
Ser at kursen har gått nedover hele tiden siden 19 januar og virker å fortsette med det. Holder ikke med målsettinger og ansettelser, må få litt kjøtt på beina for å snu trenden.
Ærligtalt
07.02.2022 kl 13:58
4791
...Det er jo en ikke-respons
Det foreligger fremdeles lite informasjon rundt marginer og innbringende virksomhet... uavhengig av om den har gått 100 prosent eller ei
Det er ikke baissing jeg kommer med - peker kun på at markedet nå later til å savne dette
Men ja - jeg vet den er opp godt siden i høst; men det blir det samme som å si at " håndkledet var tørt i går"... Det er old news
Det foreligger fremdeles lite informasjon rundt marginer og innbringende virksomhet... uavhengig av om den har gått 100 prosent eller ei
Det er ikke baissing jeg kommer med - peker kun på at markedet nå later til å savne dette
Men ja - jeg vet den er opp godt siden i høst; men det blir det samme som å si at " håndkledet var tørt i går"... Det er old news
Redigert 07.02.2022 kl 13:58
Ærligtalt
07.02.2022 kl 10:35
4970
Joda - men merker at man fort går dritt lei når enhver oppgang umiddelbart blir slått ned... i kjølvannet av at markedet venter på avtaler som kan gi et snev av profitt
Men slik er jo børs!
Men slik er jo børs!
FunHouseComp
06.02.2022 kl 22:31
5153
Det går ikke fort nok for spekulanter. Tenker at vi ser helt andre verdier på Desert Control når den tid kommer. En mangedobbling er ikke usannsynlig. I mellomtiden får de utålmodige og kortsiktige holde på med sitt.
Redigert 06.02.2022 kl 22:42
Ærligtalt
06.02.2022 kl 22:01
5205
Håper de fokuserer mer på avtaler og marginer fremover
Mawarid JV'et kan også veldig fort gi gode tall
Mawarid JV'et kan også veldig fort gi gode tall
FunHouseComp
06.02.2022 kl 21:53
5209
Lyttet, ikke noe annet en det vi som har vært lenge inne allerede vet. På den annen side er det nok flere som får øynene opp for selskapet framover. Den dagen vi får nyheter vil det gå fort, så her sittes det rolig.
FunHouseComp
06.02.2022 kl 01:39
5509
Bearwizard skrev https://www.radio-norge.org/podcasts/aksjesladder
Takk, takk :)
SoriaMoria
05.02.2022 kl 17:43
4671
FunHouseComp skrev Link?
Du finner aksjesladder på Spotify. Desert omtales de siste 5ish minuttene.
Ærligtalt
05.02.2022 kl 16:02
4749
Hjelper ikke stort... Foretrekker at meglere over konfirmantalderen kommer med anbefalinger, men for all del.. alle monner drar :)
Bearwizard
05.02.2022 kl 15:02
4777
Erlend Henriksen har en bred og fin omtale av Desert i dagens Aksjesladder😊
Lim Gordon
05.02.2022 kl 14:00
4825
Kanskje denne hjelper litt på humøret?
https://e24.no/boers-og-finans/i/BjewxQ/analytiker-spaar-naer-dobling-av-aksjekurs
https://e24.no/boers-og-finans/i/BjewxQ/analytiker-spaar-naer-dobling-av-aksjekurs
Ærligtalt
05.02.2022 kl 13:09
4859
Det er sant
Blir så fort enten/ eller overalt, selv er jeg Bull...Men altså skuffet over oppdateringer på marginer o.l
Blir så fort enten/ eller overalt, selv er jeg Bull...Men altså skuffet over oppdateringer på marginer o.l
Hayen
05.02.2022 kl 12:35
4864
Mye av det du trekker opp av hatten er besvart/informert.
Noe er også feil.
Du bør følge bedre med
Noe er også feil.
Du bør følge bedre med
bravi
05.02.2022 kl 12:04
4893
Vi vet at Desert og Mawarid har dannet et selskap sammens (49/51) og at Mawarid skal sørge for finansieringen av dette,. Vi vet også at Desert har ansatt mye folk siste måned 40-45 i antall, ettersom ikke annet er informert må vi anta at alle disse er på lønningslista til Desert og ikke til det nyetablerte selskapet. Hva med de nye profuksjons enhetene vi så ble levert i desember, er det Desert sine eller skal de overtaes av det nye selskapet. Som dere ser er det masse å informere om, i tillegg kommer kontrakter og inntektsfordeling mellom selskapene osv. osv. Siden midten av desember har det bortsett fra informasjon om saker som gir økende utgifter ikke vært annet enn "stay tuned" å forholde seg til.
Kursutviklingen viser at markedet begynner å bli utolmodig, man regnet ikke med så mye TTT da kursen var over 40.
Kursutviklingen viser at markedet begynner å bli utolmodig, man regnet ikke med så mye TTT da kursen var over 40.
Lim Gordon
05.02.2022 kl 11:38
4930
Nå har jo Mavarid og Desert Control dannet et nytt selskap sammen, hvor Mawarid skal sørge for finansene. Dermed kan vi vel ikke vente at alle de daglige skrittene kommer opp annet enn i forbindelse med kvartalsrapportene. Når det gjelder USA, ligger de jo langt bak utviklingen i Asia og derved ikke har så mye å rapportere.
Ærligtalt
05.02.2022 kl 09:44
4996
DC er en gjeng flotte mennesker, men for min del (selv om jeg sitter godt lastet), så finner jeg det merkelig at de ikke selv ser viktigheten av å belyse det rent finansielle
Det var nok forventet større momentum fra og med januar ?
Jovisst; fler ansatte, økt kapasitet, Mawarid...alt det der...Men dette høres dyrt ut uten inntekter.
Så blir man idioterklært dersom man peker på dette og får beskjed om at det er trenden i markedet som barberer 1/3 av selskapsverdien...Men det endrer ikke det faktum at markedet har talt: For mye prat, og for lite (synlig) verdiskapning
- selg, da vel!
- du skjønner ikke selskapet!
- det er trenden i markedet!
- utålmodige drittsekk, ingenting vokser inn i himmelen!
😀
Det var nok forventet større momentum fra og med januar ?
Jovisst; fler ansatte, økt kapasitet, Mawarid...alt det der...Men dette høres dyrt ut uten inntekter.
Så blir man idioterklært dersom man peker på dette og får beskjed om at det er trenden i markedet som barberer 1/3 av selskapsverdien...Men det endrer ikke det faktum at markedet har talt: For mye prat, og for lite (synlig) verdiskapning
- selg, da vel!
- du skjønner ikke selskapet!
- det er trenden i markedet!
- utålmodige drittsekk, ingenting vokser inn i himmelen!
😀
Redigert 05.02.2022 kl 09:45
FunHouseComp
05.02.2022 kl 02:14
5042
Desert Control et ikke tuftet for hvem som helst. I hovedsak en Club forbeholdt de som ikke får mentalt gnagsår (skeptikker?) av kortsiktige spekkulanter som ikke har råd til å vente. Desert Control er egen klasse. Det er få selskaper som er mere spennende å følge på Oslo børs. Det vites!
Redigert 05.02.2022 kl 03:48
FunHouseComp
04.02.2022 kl 21:05
5176
For egen del er jeg ikke i tvil om at vi skal vanvittig høyt når den tid kommer. Noen har som vanlig ikke tid til å vente, eller synnes at dette ikke går fort nok. Hvordan spekulanter skal gjøre seg rik på en formiddag og dramaqueens vurderer saken er ikke mitt vedkommende .
Redigert 05.02.2022 kl 02:52
bravi
04.02.2022 kl 20:05
5198
Får ikke opp den linken men hvis det er kursmålet på 52 du mener så ser det ikke veldig "sant" ut i dag. Kursen må opp 65% for å komme dit.
Ryttervold fra Norges minst etiske selskap pdd?
Som hentet egenkapitalen til Desert Control?
https://www.arctic.com/secno/en/news/private-placement-of-nok-2055m-in-desert-control-as-
Dette må være sant da
Som hentet egenkapitalen til Desert Control?
https://www.arctic.com/secno/en/news/private-placement-of-nok-2055m-in-desert-control-as-
Dette må være sant da
Ærligtalt
04.02.2022 kl 13:18
5351
En kjedelig dag, plukket en grei pott på 32,- og avventer oppdateringer fra selskapet
Ærligtalt
04.02.2022 kl 05:09
5558
Kommersielt fiske spås vel i det store og hele å ikke være drivverdig innen 2050:
...If current trends of overfishing and pollution continue, by 2050 the populations of just about all seafood face collapse, defined as 90 percent depletion, a team of ecologists and economists warns in a study published in Friday's issue of the journal Science...
Sjøen som hovedfat for bespisning... glem det- da spesielt også. ref. dette med tungmetaller
Desert kommer bra fremover den, men blir nok straffet ekstra hardt om dagen da de er veldig diffuse på inntjening
(Uten at jeg ønsker en krangel rundt det)
...If current trends of overfishing and pollution continue, by 2050 the populations of just about all seafood face collapse, defined as 90 percent depletion, a team of ecologists and economists warns in a study published in Friday's issue of the journal Science...
Sjøen som hovedfat for bespisning... glem det- da spesielt også. ref. dette med tungmetaller
Desert kommer bra fremover den, men blir nok straffet ekstra hardt om dagen da de er veldig diffuse på inntjening
(Uten at jeg ønsker en krangel rundt det)
vicktor
04.02.2022 kl 01:31
5622
Hayen
Veldig fint at du legger ved noen linker, det setter jeg pris på.
Jeg klarte å få oversatt noe av det jeg leste til norsk og det var nyttig.
Vi vet alle, at noen sikker temperatur registrering har vi ikke hatt så langt tilbake i tid,
noe som også sto skrevet i en av artiklene. Men vi er enig i at det har vært ganske mye varmere på Grønland.
Det jeg nå lurer på er ; Hva var årsaken til denne varmen ? Var det forurensing ? Var det Co2 ?
Eller var det samme fenomenet som vi ser i dag, en liten temperatur forandring av naturlige temperatur bevegelser.
Jeg har sett kurver hvor temperatur og Co2 er inntegnet. Disse kurvene har da gått hver sin vei, temperaturen litt opp
og Co2 nivået ned. Dette stemmer da dårlig med at det er Co2 som er årsaken til litt høyere temperatur.
Denne kurven så jeg i et foredrag som en engelsk mann holdt på YouTube.
Veldig fint at du legger ved noen linker, det setter jeg pris på.
Jeg klarte å få oversatt noe av det jeg leste til norsk og det var nyttig.
Vi vet alle, at noen sikker temperatur registrering har vi ikke hatt så langt tilbake i tid,
noe som også sto skrevet i en av artiklene. Men vi er enig i at det har vært ganske mye varmere på Grønland.
Det jeg nå lurer på er ; Hva var årsaken til denne varmen ? Var det forurensing ? Var det Co2 ?
Eller var det samme fenomenet som vi ser i dag, en liten temperatur forandring av naturlige temperatur bevegelser.
Jeg har sett kurver hvor temperatur og Co2 er inntegnet. Disse kurvene har da gått hver sin vei, temperaturen litt opp
og Co2 nivået ned. Dette stemmer da dårlig med at det er Co2 som er årsaken til litt høyere temperatur.
Denne kurven så jeg i et foredrag som en engelsk mann holdt på YouTube.
Hayen
04.02.2022 kl 00:38
5680
Grønland
Dette er det skrevet mye om.
Et kjapt søk & eksempel :
"Study Undercuts Idea That 'Medieval Warm Period' Was Global"
"... “It’s becoming clearer that the Medieval Warm Period was patchy, not global,” said lead author Nicolás Young"
https://www.earth.columbia.edu/articles/view/3266
Dette er det skrevet mye om.
Et kjapt søk & eksempel :
"Study Undercuts Idea That 'Medieval Warm Period' Was Global"
"... “It’s becoming clearer that the Medieval Warm Period was patchy, not global,” said lead author Nicolás Young"
https://www.earth.columbia.edu/articles/view/3266
Hayen
04.02.2022 kl 00:32
5680
"Synkende solaktivitet og stigende global temperatur, det er din udokumenterte påstand."
https://climate.nasa.gov/climate_resources/189/graphic-temperature-vs-solar-activity/
https://climate.nasa.gov/climate_resources/189/graphic-temperature-vs-solar-activity/
vicktor
04.02.2022 kl 00:27
5696
Hayen
Synkende solaktivitet og stigende global temperatur, det er din udokumenterte påstand.
Dersom jeg skal argumentere slik du gjør, så må denne stigende temperaturen skyldes
flere EL- biler, fordi Bensin og Diesel biler blir det færre av.
Grønland, så du godtar at det har vært trær på Grønland.
Lokalt fenomen, hvor har fått hentet disse opplysningene fra ?
Du høres ut som våre politikere som tror vi skal redde verden ved å nekte folk å kjøre bil i Oslo.
Alle disse professorene kan nok mye mer om klima enn deg og meg, bruk litt tid på deres innlegg.
Det var du som dro dette med klima inn i denne meningsutvekslingen, fordi du tydeligvis har
gått tom argumenter.
Synkende solaktivitet og stigende global temperatur, det er din udokumenterte påstand.
Dersom jeg skal argumentere slik du gjør, så må denne stigende temperaturen skyldes
flere EL- biler, fordi Bensin og Diesel biler blir det færre av.
Grønland, så du godtar at det har vært trær på Grønland.
Lokalt fenomen, hvor har fått hentet disse opplysningene fra ?
Du høres ut som våre politikere som tror vi skal redde verden ved å nekte folk å kjøre bil i Oslo.
Alle disse professorene kan nok mye mer om klima enn deg og meg, bruk litt tid på deres innlegg.
Det var du som dro dette med klima inn i denne meningsutvekslingen, fordi du tydeligvis har
gått tom argumenter.
FunHouseComp
03.02.2022 kl 23:59
5701
Denne Vicktor er påfallende lik denne Geitbukken som forurenset forum med alt sitt avfall tidligere i sommer. Om det er samme person som har gjennoppstått og jakter billig inngang vites ikke, men mine aksjer er ikke til salgs. Nyttårsaften i Dubai høres ut som en god ide. Dette blir et spennende år for Desert Control.
Redigert 04.02.2022 kl 00:10
Aaleby
03.02.2022 kl 23:51
5731
Du _tror_ mye, det skal du ha. Kunnskap er mindre viktig. For å si det mildt.
Emiratene importerer 90% av sitt nasjonale matforbruk. Som gjør landet ekstrem4t sårbart. En erkjennelse som bare har blitt større etter de globale logistikkutfordringene forårsaket av pandemien. Din påstand om at Emiratene har maten de trenger, underforstått at landet ikke satser enorme ressurser på å videreutvikle sitt eget landbruk, er så bak mål at ytterligere kommentarer blir overflødige.
Emiratene importerer 90% av sitt nasjonale matforbruk. Som gjør landet ekstrem4t sårbart. En erkjennelse som bare har blitt større etter de globale logistikkutfordringene forårsaket av pandemien. Din påstand om at Emiratene har maten de trenger, underforstått at landet ikke satser enorme ressurser på å videreutvikle sitt eget landbruk, er så bak mål at ytterligere kommentarer blir overflødige.
Hayen
03.02.2022 kl 23:40
5742
Du tror hele tiden.
Det kan du gjøre i kirken.
Hva gjelder klimakrisen, og Deserts misjon, er det kunnskap, analyse og fundamentale vurderinger som gjelder.
Det kan du gjøre i kirken.
Hva gjelder klimakrisen, og Deserts misjon, er det kunnskap, analyse og fundamentale vurderinger som gjelder.
vicktor
03.02.2022 kl 23:37
5754
Aaleby
Denne "supermaten" plukker vi bare av piggene og bruker de som tannpirkere, ingenting går til spille.
Jeg tror nok Emiratene har den den maten de trenger allerede.
Førøvrig så tror jeg at den maten som finnes i havet, er lett tilgjengelig og Gratis å hente opp.
I tillegg til det så kan man begynne å spise vekster fra havet, tang og tare og mye annet.
Denne "supermaten" plukker vi bare av piggene og bruker de som tannpirkere, ingenting går til spille.
Jeg tror nok Emiratene har den den maten de trenger allerede.
Førøvrig så tror jeg at den maten som finnes i havet, er lett tilgjengelig og Gratis å hente opp.
I tillegg til det så kan man begynne å spise vekster fra havet, tang og tare og mye annet.
Jensemann123
03.02.2022 kl 23:34
5749
Jøss, har Charter Svein, kastet seg på aksjer…
Kan si hva en vil… Bra underholdning er det…
Etter kl. 11.00 så er jorda flat, vaksine motstanderne våkner til liv,
Og Global oppvarming er noe som FN har funnet på.
Natta…sees imorgen til en strålende børs dag.
Kan si hva en vil… Bra underholdning er det…
Etter kl. 11.00 så er jorda flat, vaksine motstanderne våkner til liv,
Og Global oppvarming er noe som FN har funnet på.
Natta…sees imorgen til en strålende børs dag.