NOM - skal hente 2 milliarder.

upsidedown
NOM 09.06.2021 kl 19:14 4563

En av favorittene på Nordnet skal hente 2 milliarder. Blir muligens et bra kjøp når «gruvestøvet» har lagt seg.

https://e24.no/boers-og-finans/i/pA7p9w/norsk-gruveprosjekt-jakter-to-milliarder-venter-interesse-fra-japan
upsidedown
09.06.2021 kl 21:14 4348

Ser at noen fikk solgt nær seks millioner aksjer de to siste handelsdagene. Hvem av innsiderne har lekket?
HP17
09.06.2021 kl 21:16 4338

Her skal der vannes og vannes. Hvor mye vil dagens aksjonærer sitte igjen med?
Opp+
09.06.2021 kl 21:23 4301

I dag får du engebø gratis, Nora og keliber forsvarer dagens prising. Så blir som en IPO, vi skal låne 1 mrd, hente 1 mrd med japanske kunder som garanterer for penger også skal vi grave opp 17,5 milliarder i driftsresultat. Nom nom, give it to me:)
Redigert 09.06.2021 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
upsidedown
09.06.2021 kl 21:27 4273

Det er vanskelig å si. Først skal det utstedes aksjer verdt 1 milliard i et selskap som er verdt 600 millioner. Derpå trolig 1 milliard i obligasjonslån som igjen kan bli omgjort til aksjer om veien videre blir kronglete. Må si jeg ble overrasket da jeg oppdaget at Nordnet er største eier i NOM. Finnes det andre selskaper på OB der de er største eier?
Opp+
09.06.2021 kl 21:35 4232

Please, skal du inn nå? Blir et langsiktig banklån som betales ned på 4 år. Resten: Nordic Mining ASA, som planlegger utvinning av rutil og granat fra Engebøfjellet, har i dag signert en intensjonsavtale med et velrennomert japansk handelshus. Avtalen er langsiktig og innebærer salg av en vesentlig del av den planlagte rutilproduksjonen fra virksomheten i Naustdal, samt deltakelse med en betydelig andel av bygge-finanseringen. Er ikke sikkert det blir en emisjon engang.
upsidedown
09.06.2021 kl 21:42 4195

Jeg skal ikke inn i NOM på lang tid om ever, men det står at de skal øke egenkapitalen med en milliard. Og hvis det ikke betyr henting av friske penger mot aksjetrykking er det dukket opp noe nytt under solen som er ukjent for meg.
Opp+
09.06.2021 kl 21:50 4156

Du kan jo begynne med å lese innlegget rett over ditt en gang til f.eks.
nival
09.06.2021 kl 22:07 4077

Upsidedown. Ikke mye du har skjønt eller fått med deg angående nom. Hvorfor engasjerer deg da, å ikke skal du handle heller. Allikevel skriver du bare vås som ikke stemmer. Så fint å slippe deg som med aksjonær.
upsidedown
09.06.2021 kl 22:21 4014

Så nå er det blitt en «lov» på HO om at man ikke har lov til å følge med på selskaper som ikke står på kjøpslista for øyeblikket.

Må skuffe dere. Har fulgt med NOM i likhet med en del andre selskaper i mange år uten å ha kjøpt en eneste aksje og vil fortsette å følge med. Så kan vi diskutere på et senere tidspunkt hvem som har skjønt hva og dra konklusjoner.
Opp+
09.06.2021 kl 22:25 3991

Går bra det, så lenge du ikke sitter å lyver.
investorK
09.06.2021 kl 22:38 3931

Fy faen. Er alt jeg har å si. Hvordan klarer de å komme med en sånn artikkel nå, når aksjen for første gang på omtrent et halvt år klarer å bevege seg over 5 øre opp. Shorter de sitt eget selskap, eller hva er det som foregår her?!

Nei, dette blir for mye for meg å takle. Jeg må bare unngå å se på denne en god stund.
Opp+
09.06.2021 kl 22:41 3908

Hæ? Artikkelen er jo bull som fy, nom har endelig alt klart til å begynne utbygging, intensjonsavtalen med japanerne gjelder fortsatt. Mistenker at du sitter uten aksjer.
Crom
09.06.2021 kl 22:50 3856

Vi får ikke ta sorger på forskudd. En utvanning i forbindelse med finnansiering har hele tiden ligget i kortene, men her indikeres det at Nordic Mining (eller Nordic Rutile?) kan få inn det japanske handelshuset inn som hovedaksjonær? Hvordan dette tolkes av markedet blir interessant å se.

Dessverre har Nordic mining slitt med et finansmarked og egne aksjonærer som har priset selskapet meget lavt og dermed lagt til rette for at det kan bli kjedelig stor utvanning.
Crom
09.06.2021 kl 22:53 3836

Ja, det er en god del positivt innhold i artikkelen.
Merkelig om ikke følgende fanger mer interesse i finanskretser:
"Nordic Mining anslår at Engebø vil generere en samlet EBITDA (driftsresultat før avskrivninger) gjennom gruvens 39-årige forventede levetid på 2,1 milliarder dollar, tilsvarende en EBITDA-margin på 68 prosent."
investorK
09.06.2021 kl 22:57 3817

Jeg frykter at å antyde behov for å hente inn egenkapital over det dobbelte av nåværende vil vil skremme bort en del i frykt for emisjon. Historisk har slike meldinger blitt møtt med brå kursnedgang i NOM.

I tillegg har vi søksmålet som fortsatt står uavklart. Jeg har, tro det eller ei, aksjer i NOM og håper på det beste, men frem til nå har det vært emisjon på emisjon og det å risikere enda en på over det dobbelte av den totale verdien er, selv om det kanskje bedrer seg på lang sikt, en skremmende tanke. Her kan man risikere å bli vannet ut til en tredjedel med mindre man rett og slett går inn med hva som vil tilsvare dobbelt beløp av det man allerede har. Dette er jo helt vilt.

Alt annet forutsetter at søksmålet går NOM sin vei og at gruven en gang i løpet av de neste 50 år faktisk starter opp.
Boss 99
09.06.2021 kl 23:02 3784

Her har aksjer vert lånt ut på Nordnes zeerokonto i en årrekke til shorting. Det er i hvert fall opplest og vedtatt. Hvem som har gjort det er jeg usikker på.
Crom
09.06.2021 kl 23:05 3770

Det kommer nok ikke en emisjon som skal ha inn 1 mrd fra eksisterende aksjonærer. Artikkelen antyder at en får inn det japanske handelshuset (og andre?) som tar eierandel. Det blir utvanning i en eller annen grad, men ikke snakk om at dagens aksjonærer blir bedt om å spytte inn 1 mrd. Selvsagt, dersom en ønsker å beholde samme andel i den finansierte gruven som en har i selskapet i dag, må en nok belage seg på å måtte kjøpe mye aksjer over børsen.
Redigert 09.06.2021 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Winter
09.06.2021 kl 23:23 3682

Hvordan mener du man eksempelvis kan unngå emisjon når man skal hente en milliard kroner?

Disse offtake-avtalene NOM kan få på rutil og granat, innebærer de potensielt noen form for forhåndsbetaling for produktene som kan brukes mot egenkapitalen som trengs?

Jeg noterer meg igjen at det også i E24 sin artikkel som i din post blir nevnt at det japanske handelshuset skal delta med en "betydelig andel av bygge-finansieringen", jeg har nevnt tidligere selv at det for meg personlig ikke er logisk å bruke ordet "betydelig" uten at man snakket i størrelsesorden rundt 25% minimum (det er min tolkning).

Uansett hva som blir resultatet, jeg håper at Ivar har småaksjonærene i bakhodet når finansieringen skal på plass, de har dratt lasset lenge i dette selskapet.
upsidedown
09.06.2021 kl 23:26 3672

Mener du at gamle aksjonærer skal bli utvannet uten tilbud om å opprettholde sin andel? Hva slags kriseopplegg skal man begrunne en slik handling med?

Håper du tar feil her på vegne av de aksjonærene som har vært trofaste over tid.
Opp+
09.06.2021 kl 23:47 3609

Ja det står jo i intensjonsavtalen: . ”Avtalen er langsiktig og innebærer salg av en vesentlig del av den planlagte rutilproduksjonen fra virksomheten i Naustdal, samt deltakelse med en betydelig andel av bygge-finanseringen” 1mrd i banklån, selger deler til japanerne også resten henter de? De kan også skille it Nora og selge deler av det.

Hallo folkens, hvorfor sitter dere i NOM da, er det ikke for å få hentet verdiene i gruva da? Trodde dere utbyggingen var gratis? Her har de fått ned kost fra 3 mrd til 2 mrd og intensjonsavtale med japanerne gjelder fortsatt. Ivar bekrefter i artikkelen at alle godkjennelser er i orden og de ka starte bygging. Det er jo dette vi har ventet på. Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor dere har kjøpt aksjer her i første omgang.
Redigert 09.06.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Crom
10.06.2021 kl 00:36 3516

Det handler om realisme. Det er blitt ytterst vanlig å ha rettede emisjoner mot bemidlede investorer i finansmarkedet, med påfølgende reparasjonsemisjon til eksisterende aksjonærer. Slik praksis forsvares når det er lav sannsynlighet for at en vanlig emisjon kan bli absorbert av eksisterende aksjonærer, eller for å forhindre at kursen skal bli gruset over en tegningsperiode. En feilet emisjon hvor en ikke får inn forventet beløp er nokså ødeleggende for et selskap og dets kurs. Det er lite trolig at dagens aksjonærer i NOM hver hadde klart å legge sin andel av en emisjon på 1 mrd på bordet. Resultatet hadde blitt at en stor andel av emisjonen hadde blitt akkumulert på noen banker, dersom ikke emisjonen hadde feilet.

Det er derfor viktig at NOM nå i samarbeid med Clarkson Platou Securities AS and SpareBank 1 Markets AS finner frem til en forordning som sikrer garantister (langsiktige fortrukket) for finansiering, inkludert å sikre en vellykket økning av egenkapital. Også en emisjon mot eksisterende aksjonærer trenger garantister som tegner hva eksisterende aksjonærer ikke klarer å tegne.
Ratta
10.06.2021 kl 04:53 3425

Blir nærmest å se på som en IPO dette. Får håpe at mange nok større investorer ser det store potensialet slik at vi kan få konkurranse om aksjene.
Opp+
10.06.2021 kl 04:54 3421

Ja, men dette har alltid ligget i kortene når det gjelder NOM og utbygging, med så store verdier i bakken er det en smal sak å finne investorer/partnere når emisjonen skal finansiere bygging. Du skriver som det skal komme en krise emisjon, men realiteten er at det kan komme en liten emisjon, de har solgt en del av rutilen til japanerne, det kan dekke store deler av den siste milliarden, kanskje hele. Jeg tror hele iom at de skulle ta 60% banklån om byggingen kostet 3 milliarder, noe som utgjør 1,8 mrd. nå som byggekost er satt ned til 2 mrd så skal de bare ha 50% banklån som tilsvarer 1mrd.
Audietron
10.06.2021 kl 09:02 3111

Mange som kunne fått mykje meir for aksjene sine, Men kan hende det er bevisst for å halde kursen nede? Kjøperne blir skeptiske
når man veit at kursen blir pressa ned igjen med det samme nokon prøver seg. Sakner større investorer som tar virkelig tak
Redigert 10.06.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Crom
10.06.2021 kl 09:41 2981

Snakker ikke om kriseemisjon, heller vekstemisjon. Og ja, det kan tenkes det ender opp med en relativt liten emisjon. Hva slags løsning det blir til slutt er fortsatt kun spekulasjoner. Det at NOM nå har hyrt inn to finansforetak er jo for å sondere ulike muligheter. Kanskje kan det til og med bli IPO som Ratta over her nevner, f.eks. at NOM ender opp med å børsnotere Nordic Rutil og i den forbindelse kjører en IPO.
Angående det japanske handelshuset, så kan det jo hende at de krever en eierandel. F.eks. en kombinasjon av å få aksjer og forhåndsbetaling i fremtidig rutil leveranse.

Uansett løsning så må NOM sondere viljen og evnen til å delta i kapitaløkning i markedet, slik at de lander på løsninger som blir vellykket.
Boss 99
10.06.2021 kl 10:05 2909

Har funnet seg en ny plass å ligge å gnage nå 2,67. Ser bra ut hehehehe
Audietron
10.06.2021 kl 14:38 2635

ser ut til at den skal holdes nede, blir vel ein ny dumpingemisjon snart.
Boss 99
10.06.2021 kl 15:23 2560

Ja måkje snakke. Takker for innlegget