Odfjell Drilling mot 40kr!

Kiss
ODL 17.06.2021 kl 10:09 322553

Verdens beste rigg selskap med langsiktige rammeavtaler med store oljeselskaper. Eier 4 supereffektive rigger selv og har driftsansvar for 4 attraktive rigger som er eller på vei ut i langvarige kontrakter.
Odfjell Drilling er kjent for å være pålitelig og foretrukken leverandør og en attraktiv arbeidsgiver
Redigert 09.06.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Kiss
25.10.2021 kl 09:23 6417

La oss se hva han sier på kvartalspresentasjonen, for aksjekursen så vil selvfølgelig utbytte være svært positivt. Hadde vært fint om de kunne både vokse i tillegg til utbytte.
Trade88
25.10.2021 kl 14:17 6335

Sånn som jeg kan tolke det, så gjør de alt de kan for å betale utbytte, så det kommer :)
Trade88
29.10.2021 kl 13:19 6046

Ja dette var en spennende uke :/
El Tigergutt
29.10.2021 kl 15:07 5992

Logorytmer/maskiner klarer vel og trade den ned til 15-16 kr. igjen.
Rart ikkje markedet setter meir pris på ein aksje som leverer kvartal etter kvartal. Einaste drilling selskap som faktisk har betjent gjeld gjennom corona’en.
Riggslusk
29.10.2021 kl 15:25 5964

Dolphin Drilling er ikke på børs, om du tenkte det var de som skulle sende meldingen… Og ja…Dolphin har sikret seg de to Awilco riggene.
Bolster
29.10.2021 kl 15:29 6014

Sikret seg to rigger med elendig spec.
Riggslusk
29.10.2021 kl 15:39 6068

Hva er elendig med de?
Trade88
29.10.2021 kl 15:48 6158

Skal nok ikke så langt ned, tipper den snur snart. Litt avhengig av olje pris osv, men jeg bli litt overrasket vis den faller under 19-20.
Vergil
29.10.2021 kl 21:52 6092

Etter Lieungh solgte 70-80% av aksjene sine i sommer er det vel en del som har mista trua på kursmålene husa har kommet med…
Kiss
29.10.2021 kl 23:30 6073

Tror vi skal ha litt is i magen, mange oljeaksjer fikk bank denne uken. Trenden er oppadgående og aksjen skal videre opp. Ser ut som ikke Odfjell tar NOL riggene, men ser på rimeligere alternativer som er vel så gode (ex-seadrill). Det kan faktisk se ut som både nye rigger og utbytte kan betales ut i 2022, som er i henhold til hva som er kommunisert tidligere. Vi får vente på kvartalspresentasjonen.
Venter på fortsatt på noen nye kontrakter skal kommuniseres veldig snart.
Slettet bruker
30.10.2021 kl 00:29 5917

Aldri positivt at toppsjefen selger en såpass stor andel. Jeg tror det skyldes at han så ganske tidlig at markedet ikke ville ta seg ordentlig opp før i 2023, og at 25 kroner aksjen var oppimot det meste han kunne forvente på det tidspunktet.

Nå har imidlertid oljeprisen gått vesentlig mer enn de fleste hadde trodd siden han solgte, så sånn sett er markedet noe bedre relativt sett. Dersom ratene tar seg opp mot 400k per dag i 2023, så vil det i praksis tilsi over en dobling av resultatet for Odfjell. Da vil 25 kroner aksjen plutselig fremstå som veldig billig. Spørsmålet er jo når man eventuelt skal begynne å posisjonere seg.

Når det gjelder potensielle kjøp av rigger, så vil jeg tippe at Odfjell vurderer West Aquarius, West Hercules (i den grad det er mulig å kjøpe den) og Yantai (+ eventuelt søsterriggen). Det er ikke mange andre rigger som er attraktive nok, det meste av Seadrill flåten er fullstendig skrap hva angår gode rigger.

Uansett tvilsomt at Odfjell kjøper noen rigger før de har fått utbytte på plass. Men det er jo påfallende at de har spart opp rundt 2 mrd i cash...
Kiss
31.10.2021 kl 09:17 5665

Odfjell Oceanwind has entered into a Memorandum of Understanding with the Norwegian exploration and production company OKEA and the utility company TrønderEnergi to jointly evaluate the potential of developing a floating offshore wind farm connected to the Draugen platform.

The intention of the potential wind farm is to provide renewable power to the Draugen platform and utilize the Draugen infrastructure, including the planned power from shore cable. The wind farm may also serve the purpose of a flexible storage location for Odfjell Oceanwind’s Mobile Offshore Wind Units (MOWUs), producing renewable energy in between contract periods for off-grid applications. The study will include early stage technical, economical and regulatory evaluations, as well as the potential impact on the environment and climate.

“We look forward to further exploring this exciting opportunity in close collaboration with OKEA and TrønderEnergi. The Draugen wind farm project also fits well with Odfjell Oceanwind`s long term strategy to become a leading global floating wind farm O&M and technology provider”, says CEO Per Lund.
Trade88
31.10.2021 kl 14:16 5626

Er selvfølgelig ikke positivt at han solgte, men trenger ikke å bety all verden heller. Han eide ikke et veldig stort antall aksjer i odfjell, og kursen kommer til å gå videre opp med eller uten simen. VIs man ser på odfjell som selskap så er det solid til TUSEN, og hvem vet plutselig kjøper han seg inn igjen.
Kiss
31.10.2021 kl 16:25 5549

De bør kunne betale ut 1kr aksje i årlig utbytte for 236 mill aksjer som er utestående. Det er 5% avkastning som må kunne opprettholdes i fremtiden.
El Tigergutt
31.10.2021 kl 16:26 5603

West Aquarius er nok berre aktuelt med managment. Koster alt for mykje og få sut på den. Med managment så må seadrill bedømme om dei vil ta kosten og få sut.
Yantai er nok den riggen som er mest aktuel for kjøp evt.
Får Odfjell 2 år + kontrakt så er eg rimlig sikker på at dei kjøper den. Det kan fort skje om Neptune får fort gang i papir mølla for nye prosjekt.
Siphlonurus
01.11.2021 kl 10:12 5382

"Einaste drilling selskap som faktisk har betjent gjeld gjennom corona’en."

Har ikke Shelf drilling betjent gjeld gjennom Coronaen?
Shelf har kommet seg meget greit gjennom denne perioden, men ligger likevel fortsatt på under 1/3 i verdi ift pre Corona og er sågar fortsatt ned 90% siden 2018 til tross for utmerket drift og ingen emisjoner. Her har dere en meget mulig 500-1000% kandidat de neste 3 årene med en kommende supersyklus ;)
Trade88
01.11.2021 kl 10:48 5318

Er du på verve runde?
ullebusten
01.11.2021 kl 13:50 5260

Hei Kiss,

Har ikke lest meg opp på konseptet til Oceanwind, men så salgs pitch`n til CEO på paretokonferansen. Er ikke deres konsept (semi-sub) veldig likt konseptet til Equinor - som de nå har bestemt å bygge ut i UK? Er det reelt å få god beskyttelse/patenterbart eller er det same-same og første mann til å bygge ut?

https://energi24.no/energi/equinor-lanserer-nytt-konsept-for-flytende-havvind
Redigert 01.11.2021 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Kiss
01.11.2021 kl 14:11 5267

Litt usikker på om planen er å patentere teknologien. Virker heller som om Odfjell vil leie ut og drifte flytende vindmøller (off-grid), flere E&P selskaper vurderer denne løsningen.
ullebusten
01.11.2021 kl 14:24 5318

Ok, takk for svar. Høres ut som det krever en del investeringer om det er tilfellet. Kan umulig være lønnsomt ut over "miljø" effekten.
Snofall
01.11.2021 kl 14:43 5396

Tror neppe Simen gjør dette uten at det er penger å tjene på det.
Dette blir en god erstatning for landstrøm ut til riggene med støtte fra staten. Her er det politisk vilje tilstede for å kutte klimagassutslipp. Hvorfor ikke ODL beveger seg i positivt retning på denne meldingen skjønner ikke jeg. Her blir det en spinn-off når de skal hente penger.
Redigert 01.11.2021 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
ullebusten
01.11.2021 kl 15:05 5357

Ligger nok mye strategisk i denne investeringen, men poenget mitt er at det krever kapital. Kan jo henge sammen med hvorfor "Secure sustainable dividend capacity" ikke nevnes lengre.
El Tigergutt
01.11.2021 kl 15:35 5349

Er ubegripelig at denne går ned i dag… er same same but different day.
Trade88
01.11.2021 kl 16:03 5355

Oversolgt så det holder nå, egentlig en merkelig utvikling med tanke på olje pris og oslo børs generelt.
Kiss
01.11.2021 kl 17:02 5337

Vi får se hva de sier på kvartalspresentasjonen. Jeg tror at de har fått tak i rimelige rigger som betales i kontanter samtidig så klarer de utbytte.
NHH78
01.11.2021 kl 18:04 5289

Ligger på 200 dagers glidende snitt nå, så i lys av det fundamentale baktepppet så tror jeg aksjen snur i området her.

Etterspørselen etter selskapets riggtyper kommer til å forbli sterk i lang tid fremover, og ratene kommer til å øke!

Odfjell sin relativt sikre kontantstrøm kommer til å bli priset høyere fremover, de fortsetter å nedbetale gjeld på ca 150MUSD pr år og dette vil tvinge frem en reprising av aksjen.

Mange gode triggere fremover, så her er det bare å sitte i ro og benytte tilbakefall til å kjøpe mer! Aksjen er kraftig underpriset! En av Oslo Børs rimeligste aksjer spør du meg.

Et lite hull i ordreboken på Deepsea Stavanger etter Lundin-jobben nå og kontrakten den skal inn på med Equinor i januar, men ellers er det allemann til pumpene. Og når det gjelder DSS, så kommer Equinor til å bruke den i mange år fremover.. (selv om første jobben i utg.pkt bare er 3-4 mnd)

Så her er det bare å være tålmodig og vente på mer godt nytt fra Odfjell-leiren. For triggerne kommer!
Jazz
01.11.2021 kl 18:56 5229

Den er langt fra oversolgt, RSI på 44 i dag i mine papirer. Så teknisk kan den falle mye mer.
Men synes det er vanskelig å forstå hvorfor den faller ut fra fundamentale forhold. Equinor skal bore 20-30 nye brønner pr år fremover, også letebrønner. Det har de riktignok sagt i flere år uten å gjøre det, men nå poengterte de at de faktisk skal oppfylle den strategien. Og de trenger å finne mer. Så jeg forventet at ODL som foretrukken riggaktør ville dra nytte av det, men kursen har falt mye siste dager.
Trade88
01.11.2021 kl 20:46 5140

Stochastic ligger på 8, så det tyder vell på at den kan vær oversolgt.
Kiss
03.11.2021 kl 18:50 4789

Det må nesten letes kraftig de neste 5-6 år for å holde oljeprisen stabil. Mange av feltene som er satt i produksjon de siste 2-3 år ble funnet for 10 år siden. Uansett, vi vil se en kraftig økning i oljeprisen.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Big-Oil-Is-Finally-Ready-To-Boost-Spending.html

El Tigergutt
03.11.2021 kl 22:01 4646

Framtiden ser lys ut sånn som bilde er nå. Kommer an på om oljeselskapene vil (tør) øke for mykje mtp grønn fokus
Odfjell uansett godt posisjonert til å dra i land nye avtaler. Litt lite risiko villige en så lenge. Men har ein brent seg før så har ein ofta lært noko av det (boreskipene).
Synest det er rart ikkje markedet har prisa inn meir det som kommer. Tenker då i alle drilling selskaper på osbx.
Jazz
03.11.2021 kl 23:27 4668

Det nærmer seg kvartalstall (25/11). Siste 2-3 uker før tall har ofte vært gode uker for kursutviklingen i ODL, kanskje kan vi komme opp mot forrige topp på 25?
Redigert 04.11.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Trade88
04.11.2021 kl 21:16 4422

Er på tide at odfjell klatrer forbi 25 og etablerer seg rundt 30, virker utrolig seig ut til tider. Får håpe på noen gode nyheter snart slik at den kan klatre til neste nivå :)
Kiss
05.11.2021 kl 12:40 4210

Absolutt!

Oljeselskapene har hatt en fin utvikling på børs i år, nå kommer seismikk og rigg. Odfjell bør stige jevnt fremover.
Trade88
05.11.2021 kl 12:45 4224

Enig, jeg vet dette blir bra. Men kjenner litt på frustrasjonen av og til, spesielt når oljepris, Oslo børs og alle andre drilling selskap ender i pluss mens odfjell ender dagen i minus. Men men :)
El Tigergutt
08.11.2021 kl 21:00 3840

Q3 nermer seg, kva kan vi forvente?
Alle rigger har vel våre i operasjon og ikkje mykje nedetid… skulle vel bli meir peng i kassa ( som allerede inneholder ca. 1.5 milliard i cash).
- Får vi info om evt. utbytte?
- Får vi info i det heile tatt? Våre veldig «ned to know» info i dei siste rapportene…
- Får vi info om veien videre, nye rigger, managment på rigger og om Odfjell Drilling vil/prøver og auke rigg porteføljen sin?
- Odfjell Oceanwind… enormt spennendes prosjekt som eg ikkje heilt skjønner er blitt meir belyst. Veldig flott presentasjon på heimesida fra investor dagene.
NHH78
08.11.2021 kl 22:27 3741

Jeg håper vi kommer innom alle punktene du lister opp her, og forventer at vi får mer tydelige svar på utbytte til neste år! I mitt hode er det ikke er spørsmål om det blir utnytte, men om hvor stort utbyttet blir! Ordrebok og cashflow er kjent(mer eller mindre fullbooket ut 2022) og refinansieringen tidligere i år sørger for lavere avdragsprofil i 2022 og 2023. Så det er rom for utbytte og det har vært kommunisert fra selskapet i år at det ligger høyt på prioriteringslisten å utbetale utbytte i 2022.

Men dukker det opp investeringsmuligheter som kan gi aksjonærene bedre avkastning enn å utbetale utbytte så har jeg tiltro til at ledelsen tar de rette investeringsbeslutningene på vegne av Helene Odfjell og oss andre :)

Uansett så har aksjekursen mye å gå på fra dagens nivåer. Og selskapet er godt rigget med gode rammeavtaler med de viktigste oljeselskapene på sokkelen. Spesielt med Equinor hvor potensiale for de lengste kontrakten ligger.
Kiss
10.11.2021 kl 12:29 3547

Kan Helene Odfjell etterhvert være interressert å selge hvis en av gigantene etterhvert byr på selskapet?
El Tigergutt
10.11.2021 kl 12:37 3528

CEO Simen har tidligere sagt at konsolidering og fusjoner er uaktuelt for Odfjell Drilling, sånn som vi ser i Noble og Mærsk.
Eit salg kan sikkert vera aktuelt, men husk at sist gang det var bud på ODL så takka Helene Odfjell nei til rundt 50 kr. pr aksje (litt usikker på nøyaktig tall her, så korriger meg dei som veit), og sa at det ikkje var i nerheitta av og vera godt nok.
Skal vi sjå eit reint salg av selskapet med dei gode utsiktene som er i drilling segmentet så tipper eg ein evt. kjøper må by enormt mykje over markedsverdi. Kanskje 60-80 kr. pr.aksje…