Odfjell Drilling mot 40kr!

Kiss
ODL 17.06.2021 kl 10:09 322546

Verdens beste rigg selskap med langsiktige rammeavtaler med store oljeselskaper. Eier 4 supereffektive rigger selv og har driftsansvar for 4 attraktive rigger som er eller på vei ut i langvarige kontrakter.
Odfjell Drilling er kjent for å være pålitelig og foretrukken leverandør og en attraktiv arbeidsgiver
Redigert 09.06.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2021 kl 10:49 11863

Det var fint å få kjøpt litt mer Odl på 18,7.
De leverer varene, er meget bullish for 2022 og det kan komme dividende for 2021 og aksjen faller 3% på dette:-)))

Bare på Oslo børs en får sånne kjøps anledninger

Skulle de ta Bolista og Mira inn, gjør de jo ikke det uten å tjene grovt på det regner jeg med.
Redigert 25.11.2021 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
gogl mannen
25.11.2021 kl 11:00 11835

Godt kjøp sålangt. Typisk at noen benyttet gode tall til å selge seg ut.

Her er litt knask:)
https://energi24.no/nyheter/deepsea-stavanger-klar-for-melstein
Arky
25.11.2021 kl 11:21 11784

ja det er galematias å hive ut penger her

Nå ligger Odfjell i bunnen av en stigende trendkanal, og mulighet for en OHS form på sikt . Brudd 21 gir target 25....
Kiss
25.11.2021 kl 15:50 11514

Positiv presentasjon av Simen idag, og det ser ut som alle riggene kommer i arbeid for 2022. Ambisjonen er 30-40% utbytte av overskuddet, jobber med en del ''muligheter'' som kan påvirke dette. 2023 og 2024 ser også positive ut.
zavva
25.11.2021 kl 15:52 11512

Oppsummering av det mest interessante fra Odfjell conference call Q/A session:

* We are looking for more capacity and been doing that actively for the last few months.
There are not many assets that fit our profile and we are not the only ones looking at those.
This being high spec - low emission assets.

* We wont just buy and dillute shareholdere.

* If we are going to do something its going to be value creating.

* I expect things to happen in the next year atleast

* Based on certain strategic discussions we plan to pay a dividend but
it depends on the outcome of these discussions.

* We are open to use our share as a currency.
Redigert 25.11.2021 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
gogl mannen
25.11.2021 kl 15:58 11512

I dag viser det seg at selskapet går enda bedre en hva markedet trodde i går, og alikevel tilbyr markedet aksjer til lavere kurs i dag en i går???

Er ODL ukens Black week tilbud på Oslo børs?
gogl mannen
25.11.2021 kl 16:13 11471

Flåte utnyttelsen i Q3 har prosent tall så høye som en Nordkoreansk valgmåling. Snakk om veldrevet selskap!

3.kv 21 3.kv 20

Deepsea Stavanger 98,5% 99,5%

Deepsea Atlantic 98,8% 99,8%

Deepsea Bergen - -

Deepsea Aberdeen 99,7% 96,5%

Deepsea Nordkapp 98,8% 99,4%

Deepsea Yantai 99,2% 94,4%
El Tigergutt
25.11.2021 kl 18:00 11290

Legger merke til siste punktet ditt i innlegg.
«We are open to use our share as currency»
Det er interessant, kan det tenkes at dei ser innpå og finansiere evt. kjøp av rig med å del betale i aksjer…
Jafall heilt utruleg at denne igjen går ned på gode tall og framtids utsikter.
Logaritmene og datamaskinene seira i dag og!
zavva
25.11.2021 kl 18:38 11211

Ja det er interessant. Tydelig at de vurderer noe spesifikt som innebærer nye rigger - er vel ganske opplagt at det er NOL riggene der er snakk om ettersom de besøkte West Mira i går.

Har tidligere sagt at Odfjell burde forsøke seg på NOL i form av oppkjøp med oppgjør i aksjer. 1 ODL aksje pr NOL aksje burde være attraktivt for NOL aksjonærene (jeg er aksjonær i begge selskap og takker ja til det) så kan en ta del i oppgangen gjennom mye mer solide Odfjell. En slik transaksjon vil være innvannende og svært verdiskapende for alle stakeholders.
Kiss
25.11.2021 kl 20:21 11060

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/25/7779670/apen-for-a-sluke-eller-a-bli-slukt

De neste månedene blir spennende, oljeselskapene vil begynne å sikre avtaler for deres utbygginger tidlig neste år. De beste riggene vil få kontrakter først.
bvo1
25.11.2021 kl 20:30 11270

Kan noen lime inn innholdet fra artikkelen?
Kiss
25.11.2021 kl 20:37 11267

Odfjell Drilling-sjef Simen Lieungh tror man bare har sett starten på konsolideringen i riggmarkedet. Selv blir han gjerne med.
Publisert 25. nov. 2021 kl. 17.49

LA BAK SEG ET GODT KVARTAL: Odfjell Drilling-sjef Simen Lieungh hadde nesten full utnyttelse på riggene i tredje kvartal.
Oljeservice
Del
Frank Helge Njøsen
Journalist

ANNONSE
– Vi er åpne for ulike måter å jobbe på, sa konsernsjef Simen Lieungh da han presenterte Odfjell Drillings resultater for tredje kvartal torsdag.
Det amerikanske riggselskapet Noble åpnet ballet i denne runden med konsolideringer i riggmarkedet ved først å kjøpe Pacific Drilling, for deretter å slå seg sammen med Maersk Drilling.
Lieungh tror det vil skje mer på konsolideringsfronten, noe som vil skape bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel og bidra til å løfte riggmarkedet.
– Jeg venter mer av det innen dypvann og innen jack-up. Jeg venter at noe skjer i løpet av det neste året. Det vil være et annet bilde i 2022 enn ved utgangen av 2021, sier han.
– Vi kan konsolidere
Selv opererer Odfjell Drilling i markedet for værharde områder (harsh environment), som er relativt begrenset.
– Vi er små sammenlignet med andre, men vi er et sunt selskap med sterk balanse og en sterk ordrebok. Vi har tatt et pragmatisk syn på dette. Vi kan bli konsolidert, vi kan konsolidere, men det heldige for oss er at vi ikke trenger å gjøre noe, sier Lieungh.
Han legger til at de selskapet har snust på ting.
– Vi har sett på andre områder, som jack-up-operasjoner. Vi har sett på dypvannsmarkedet, men har ingen ambisjoner om å hoppe inn i det, sier Lieungh.
Odfjell Drilling har klart å sikre riggene sine kontrakter jevnt og trutt, og selskapet har ikke mye ledig kapasitet neste år.
– Vi har vært ute etter mer kapasitet, men den riktige kapasiteten. Vi vil ikke kjøpe noe der vi må hente mye egenkapital, ta på oss mye gjeld, utvanne aksjonærene og så videre. Hvis vi plukker opp «assets» må det være verdiskapende. Finner vi ikke riktig løsning så gjør vi det ikke.
Har utbytteambisjoner, men...
I tredje kvartal hadde selskapets fem borerigger en utnyttelse på rundt 99 prosent, noe som la igjen 30 millioner dollar på bunnlinjen.
Selskapet har en policy om å betale 30–40 prosent av nettoresultatet i utbytte, men har ikke betalt ut noe siden 2014. Ifølge Lieungh står utbyttemålet fast.
– Vi har samme ambisjon som før om å betale utbytte, men det avhenger av en del forhold. Jeg kan ikke si mer enn det, sier Lieungh.
Venter oppsving
Riggmarkedet er ennå et stykke unna å bli helt friskmeldt, men ting går i riktig retning. Det mener også Odfjell Drilling-sjefen.
– Endelig tror vi på et oppsving i riggmarkedet. (...) Vi ser økt aktivitet, og det vil gi bedre rater, sier Lieungh.
Han underbygger dette blant annet med høyere olje- og gasspriser, noe som får oljeselskapene til å investere mer. I Norge spesielt mener han det midlertidige skatteregimet har bidratt til økt investeringslyst.
– Harsh environment har vært relativt ok, og blir bedre. Dypvann har vært dårlig, og blir mye bedre. Jack-up følger etter, sier Lieungh, og legger til at kundenes preferanser helt klart går mot avanserte og moderne (high spec) borerigger.
rumpetrollet
25.11.2021 kl 21:16 11194

Direkte ran av NOL-aksjonærer da. Det blir et voldsomt tap for NOL-investorer som har vært med fra begynnelsen av, så jeg tror ikke det skjer. Et bytteforhold på 2:1 er mer fornuftig, men selv det vil jeg anse som lavt for en NOL-aksjonær.
Slettet bruker
25.11.2021 kl 23:17 10979

Jeg tror eller ikke det skjer noe med Nol.
De har tidligere vært i kontakt med Nol og det førte ikke frem.
Et argument den gang var at det ikke var innvannende for Odl aksjonærene, hva legger vi i det? JF ønsket en pris som ikke var tilfredsstillende trolig.

Så skal det bli noe her, ja da må JF trolig ned i pris, det ligner ikke han i starten på en syklus,
Jeg tror det ikke før jeg ser det.
Mer interessant er det at Odl åpner for å bli ´slukt´ det er langt mer spennende en Nol teorien.
Redigert 25.11.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
Holmberg
26.11.2021 kl 03:29 10919

Ser det blir betalt utbytte, som i foregående år, til A-aksje holdere. Noen som vet hvordan dette fungerer? Står i kvartalsrapporten at det blir utbetalt 2 mill. dollar i denne omgang. Blir dette trukket fra utbytte A-aksje holdere får når utbytte blir betalt til vi som har B-aksjer? Vet jo alle aksjeeiere har retten til samme utbytte, men at "preference shares" får utbetalt først/ved andre forutsetninger.
Redigert 26.11.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
gogl mannen
29.11.2021 kl 10:36 10123

Kan ikke forså at denne pærlen av et rigselskap ikke blir slukt av støre aktører i tiden som kommer. Fristelsen blir for stor når markedet tar seg opp. Kanskje Noble?

Benyttet fallet til å fylle på mer ODL på 17.80. Sitter til jeg blir tvangsutløst:)
Redigert 29.11.2021 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Kiss
29.11.2021 kl 12:31 10040

Det er første gang Odfjell har gått ut offisielt og sagt at de er interessert i sammeslåing, sluk eller bli slukt!
El Tigergutt
29.11.2021 kl 13:19 10003

Ja det er det. Spoler ein 1 år tilbake i tid så var det heilt motsatt, då sa han at det var heilt uaktuelt… ser han at det ikkje er ei framtid i denne bransjen?
Kiss
29.11.2021 kl 13:36 9977

Balanse i supply/demand for å få ratene ytterligere opp.
5198
30.11.2021 kl 09:11 9734

Hvordan ser ODL aksjonærene på en fusjon eventuelt rettet emisjon mot NOL? Hvilket bytteforhold regner dere som fornuftig?
Siden ODL har vært på besøk hos NOL er vel ikke dette helt usannsynlig.
gogl mannen
30.11.2021 kl 10:37 9647

Beste på kort sikt ville være om større aktør sluker ODL på premium kurs:) Fru Odfjell virker moden for å selge hærligheten, og timingen kan bli god neste år.
Kiss
30.11.2021 kl 13:21 9660

Nå gjelder det å holde hodet kaldt!
Turbulensen som vi ser nå går over, og må huske på at vi er i en energikrise i verden. Det må kraftig investeres i denne bransjen.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/11/30/7782041/jp-morgan-ser-oljeprisen-i-150-dollar-pr.-fat
Patron72
01.12.2021 kl 10:36 9416

https://newsweb.oslobors.no/message/548276

ODL – Lundin exercises optional well

Odfjell Drilling is pleased to announce that we have agreed with Lundin for the use of Deepsea Stavanger for the drilling of one (1) more well on the Norwegian Continental Shelf (NCS). The well has been exercised as part of the options agreed in the contract entered into between the parties in March 2021. The well will commence primo January 2022 and will be completed prior to the commencement of the rig’s contract with Equinor on the NCS in Q1 2022.
Redigert 01.12.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
NHH78
01.12.2021 kl 22:18 9271

Fint å få fylt opp en liten ledig lomme som DSS har før den begynner for Equinor! Lundin blir den siste på en stund som får glede av å benytte riggen før denne kommer til å gå for Equinor i mange år! Det er mitt stalltips.

Man kan jo ikke bli annet enn imponert over Odfjell og hvor ettertraktet de er blant oljeselskapene! Et av børsens billigste selskaper! Drifter fint alene, men er jo også en kjempe attraktiv og aktuell oppkjøpskandidat.
bvo1
03.12.2021 kl 13:24 8932

En del store ordrer som ligger inne på kjøpssiden idag, tydelig at noe kjøper seg opp før oppturen..
Pareto ute med ny oppdatering på Riggsektoren, ser 100% oppside i riggaksjene. Har dog ingen kjøpsanbefaling på Odfjell per dags dato, ulikt de fleste andre meglerhus.
ullebusten
08.12.2021 kl 17:19 8514

Hei!

Noen som vet om triggere i ODL fremover?
Er det tendere ute ifm jobber i -23? Det er vel kun Deepsea Stavanger som ikke har opsjoner etter q4 22? Evt Yantai men der virker det som Neptun har fortrinnsrett.

Kjenner ikke til driften/selskapet i detalj, utenom den generelle statusen som overleggen leverandør innen HE, og har kjøpt aksjer fortløpende under 20,-
Har veldig tro på bedring i rater fra 2023 og da virker dagens prising, med litt horisont, billig.
Kiss
08.12.2021 kl 17:37 8491

Det eneste jeg kan si er at de nå har mer forespørsler enn rigger for å ivareta rammeavtalene. Derfor må de skaffe mer kapasitet!

https://energi24.no/nyheter/deepsea-yantai-borer-pilothull-pa-iris-hades
gogl mannen
08.12.2021 kl 17:55 8462

Tolker signalene fra odl at de er åpne for å bli kjøpt opp. Aksjekursen er ikke akkurat sterk, så et bud på selskapet 2022 kan gjøre godt på kursen:))
El Tigergutt
08.12.2021 kl 19:45 8421

Ja CEO har plutselig forandra tonen. Muligens han ser at Odfjell Drilling blir for liten i tiden som kommer.
Uansett spennende tider i ODL framover. Vist nokon av dei store er interessert så kommer nok det bud. Noble/Maersk, Valaris…
ullebusten
08.12.2021 kl 19:50 8458

Takk svar dere! Ja mye spennende som skjer i kulissene. Ser at Dolphin sjefen også uttaler seg i media igjen: « – Nå er det nye kort som deles ut, men vi holder alle muligheter åpne til å fornye selskapet og få det til å vokse, sier Iversen til DN.
– Gitt at alt er riktig, så kan det være aktuelt å gå for de riggene, sier han, og legger til at 2022 blir «et av de mest spennende årene i riggindustrien noensinne.»
Kiss
08.12.2021 kl 20:09 8450

Alle meglerhus som dekker Odfjell har kjøpsanbefaling med median kursmål på over 30kr.
Kan aldri tenke meg at kjøp av selskapet blir under 30kr.
NHH78
11.12.2021 kl 10:04 8079

Hva tror Odfjell-aksjonærene/gjengen her inne om veien videre da?

Ifm resultatframleggelsen sist var jo Simen Lieungh tydelig på at man har vært på jakt etter ekstra kapasitet det siste året, men at det ikke er mange assets som passer inn i Odl sin profil! Og de riggene som gjør det er det selvfølgelig andre som ser på også.

Tenker jo bla annet på Mira som de fleste her inne vet at Odfjell har vært å sett på. Kan Odfjell få kjøpt den riggen til en overkommelig pris? Da har NOL også en løsning på låneforfall og arbeidskapital… Kunne Odfjell i samme slengen tatt over management på den andre NOL-riggen Bollsta? Da tror jeg fort Lundin utøver opsjonene og går inn på en langsiktig avtale med NOL/Seadrill med ODL-management på riggen.

Andre rigger/selskaper de kan kjøpe evt slå seg sammen med? Eller ender de opp med å fortsette som i dag og betale ok utbytter fremover basert på dagens gode drift?

Etter å ha tygget litt på disse tingene de siste ukene tror jeg personlig at Odfjell ender opp med å kjøpe Mira og inngå avtale med NOL/Seadrill om management av Bollsta


ullebusten
11.12.2021 kl 10:18 8072

Hei NHH78,

Jeg har fundert mye på løsninger for NOL-riggene, og er overbevist om at ODL sin historikk og kompetanse er en viktig brikke.

Med referanse til JF sin inntreden i Valaris og tilsynelatende kontroll på Seadrill, begynner jeg å tenke at mine vurderinger for NOL ikke har vært store nok.

Seadrill er ikke ønsket i Nordsjøen av flere viktigere oljeselskap, Valaris har lite fotavtrykk innen HE (men ellers størst). Odfjell/Lieungh sier de er åpen for å bli kjøpt opp.

Hva med at Valaris sluker Seadrill, Odfjell og NOL?
Det hadde vært et riggselskap uten sidestykke. Mye som skal falle på plass for å få dette til, men tenker man grand-plan så har en slik konstellasjon alle elementene for suksess :) Valaris sin organisasjon drifter jackup og deepwater, og ODL drifter HE. For Valaris/Seadrill tror jeg ODL har høy strategisk verdi.

Edit: beklager, skulle frem til at jeg ikke kan se for meg at JF selger WM nå da hans optimisme innen rigg ser ut til å være eksponensiell (les uttalelsen fra Eliassen i DN). Han vil være med på oppturen som kommer og det tillater ikke salg, og prisen for rent salg vil igjen henge sammen med deres tanker om at asset vil øke i verdi fremover. ODL ville ikke betale godt nok. En driftsavtale som mellomløsning kan for øvrig godt være aktuell.
Redigert 11.12.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
HAS
11.12.2021 kl 11:01 8054

Flott plan å samle alle dyrene i Arken, for ikke å snakke om hvor mye fornøyelig underholdning det blir her på trådene når selskapene og aksjene skal verdsettes:-))
Redigert 11.12.2021 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2021 kl 11:32 8133

Kjøpe Nol riggene med dagens aksje kurs? Bruke aksje som valuta på 18 kroner?
Da kan jeg i det minste love deg at Odl aksjen vil stupe.

Jeg tror det bare ikke før jeg ser det, det vil være aksjonær ødeleggende, da må i det minste Nol ved fusjon prissettes langt under Nav noe neppe John Fredriksen går med på.

Nå får vi neste år trolig 2 store fusjoner, 4 selskaper blir til 2 giganter.
Det vil føre til mindre konkurranse, mindre underbying, høyere rater som igjen fører til høyere asset priser.
Odl er flott som selskap slik de er i dag, så kan de selv håpe å bli slukt selv senere i syklusen hvis den lave aksje prisingen fortsetter.
Redigert 11.12.2021 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
HAS
11.12.2021 kl 11:40 8135


Om en legger pris/bok på Nordnet sine sider til grunn, vil en pris pr ODL-aksje på 18 kroner rettferdiggjøre en pris på NOL-aksje ca 54 kroner.

Da er moroa i gang:)

Redigert 11.12.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Snofall
11.12.2021 kl 12:12 8155

Min spådom er følgende: Simen kommer ikke til sette aksjonærene i stikken med utvannende løsninger. NOL riggene kommer til å koste for mye. JF kommer aldri til å selge NOL riggene til noen andre med de grepene han gjør nå. Det som skjer nå er nøye planlagt med tanke på hva de skal gjøre med NOL. NOL kommer til å bli solgt / fusjonert sammen med Valaris som igjen kommer til å gi et bud på ODL i størrelsesorden 40 til 45.
Redigert 11.12.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2021 kl 12:24 8222

Ja jeg ser det Has, men jeg tror bare ikke at Odl kjøper disse riggene.
Odl har tidligere uttalt at Odl aksjonærene skal vektlegges ved kjøp av asset, slik Odl aksjen nå prises er det ikke innvannende for Odl aksjonærer å kjøpe Nol asset til Nav, Odl aksjen prises for lavt.

For Odl´s aksjonærer del får vi ikke håpe dette skjer, noe som neppe skjer.
Hvorfor ødelegge en allerede lav aksje pris setting når selskapet er råflott som det er, Odl klarer seg lenge med de riggene de allerede har.
Fortsetter dagens aksje prising i Odl langt inn i 2022 er det nok Odl som selv blir kjøpt opp av en av gigantene.
Du må ikke glemme at dette selskapet er en godbit som genererer kontanter, det er Nol som er i problemer.

Nol havner i Fredriksen systemet på ett eller annet vis.
Redigert 11.12.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
HAS
11.12.2021 kl 13:05 8265

På tross av god drift og full ordrebok ser det ut til at ODL bærer litt preg av stagnasjon. Det kan være en god ide å samle aktørene i en større konstellasjon. Det vil nok ikke bli lagt ensidig vekt på riggverdiene. ODL vil få uttelling for et godt rennome og solide kundeforhold. Her har vel ikke NOL så sterke kort på handa. Foreløpig:)
ullebusten
11.12.2021 kl 13:38 8223

I slike forhandlinger betyr ikke verdsetting på børs noen ting. Dette er fordi Helene Odfjell eier 70% av ODL og således kontrollerer hele selskapet - eventuelle kjøp, salg mm.

I NOL er situasjonen tilnærmet lik, JF eier 40% og pr i dag kontrollerer selskapet.

At ODL vil kreve, og få, en premium pga deres posisjon og rykte er garantert. At JF nå hiver seg inn med full styrke åpner alle dører!

Garantert at Helene Odfjell ønsker cash (evt som et minimum exit via likvid aksje). Ingen som har kontroll på Odfjell Drilling som gir fra seg kontrollen for så å bli sittende innelåst som minoritetsaksjonær uten kontroll i noe større. Kontrollposten er verdt en premium - det er den alltid, og det vet begge parter.

Kan partene enes om verdsetting er det store spørsmålet..

Verdi Valaris - ca 2200mUSD
Verdi Seadrill - ca 1700mUSD
Verdi NOL - ca 250mUSD
Verdi ODL - ca 1000mUSD

Alt med et stort spørsmålstegn, men Valaris og Seadrill har pr i dag ingen dominerende eier (bare fond og banker). Kan se ut som JF snart har kontroll på 3 av 4 selskaper nevnt over..
Redigert 11.12.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare