Klarer JIN å skape et årsresultat tilsvarende 50% av sin markeds

Slettet bruker
JIN 21.06.2021 kl 15:29 5189

Nå er jeg ny i aksjen, men selskapet skapte en bunnlinje på USD 5 mill i Q1, ligger tilsynelatende an til USD ~10 mill i Q2 og - dersom BDI/BSI holder seg på dagens nivåer vil de trolig skape USD 15 mill i Q3 og USD 20 mill i Q4. Summen av dette blir i så fall USD 50 mill for 2021 (som med dagens USD/NOK kurs tilsvarer NOK 430 mill) er rimelig nær 50% av dagens markedsverdi på NOK 930 mill…

For meg virker dette som et meget spennende rederi - som på toppen av nevnte inntjening på en god flåte på bare 14 år i snitt også eier verdipapirer tilsvarende USD 60 mill og har USD 38 mill i kontantinnskudd – tilsvarende 90% av markedsverdien sin!
Ikke vet jeg, men med de ratene som supramax’er synes å få i dag burde man vel også kunne tro at selskapet evner å gjenoppta sitt halvårlige utbytteprogram fra 2018 (2 x NOK 0,2 p/a)?

Skjønner at Ng familien som dominerende eier sitter et stykke fra Oslo og at de siden emisjonen i 2017 har holdt på med en del som ikke akkurat er shipping relatert – men er ikke dette et av de mest underprisede selskapene på Oslo børs?
bulkinvest
21.06.2021 kl 16:53 5119

Jin med break even på 6700 dollar pr dag pr skip(øker kanskje noe nå) burde klarer nærmere 18000 dollar i innseiling pr skip kvartal 3, underpriset så det hold, her er det bare å øke beholdninga, så i morra bli det kjøp
gandhi-21
21.06.2021 kl 17:00 5099

"en god flåte på bare 14 år i snitt"
snitt vrak-alder på supramax er rundt 22 år.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 19:06 5027

Er du sikker på dette fremdeles er gjeldende Gandhi-21?
Jeg trodde ellers at dette var tilfelle tilbake i 2017/18 og daværende scrapping av såpass «ung» tonnasje var noe som ble gjort av redere grunnet mangel på penger til å fortsette å finansiere driftsunderskudd og/eller for å få kontroll over tilbudssiden etter mange dårlige år i segmentet – noe som er med på å forklare hvorfor dagens ratebilde faktisk ser så positivt ut...
Jeg var ellers av den forståelse at i gode tider, med godt vedlikehold (og hensyntatt IMO regler) så er det ingenting som tilsier at bulkskip (inkl supramax) ikke kan bli +30 år?
Og jeg var videre av den forståelse av IMO’s regelverk ikke er så tydelig at det nødvendigvis er fornuftig å scrappe 22 år gammel tonnasje i dag – særlig med den etterspørselssiden og det ratebildet som ser ut til å tegne seg opp fremover?.

Noen i sløyfa som (også) har en oppfatning om dette?
Lim Gordon
21.06.2021 kl 20:17 4976

Hvor har du det fra?

Design life sies å være ca.25 år, men fullstendig avhengig av vedlikehold.
I dårlige tider har vi sett det redusert til 21 år, og i gode økt til 28-30 år.
Men husk en viktig ting, hugging etter 21 år har intet med skipets tilstand å gjøre,
men med inntjeningen. Jeg husker fra de harde 70-årene i tank at de hugget vlcc'er
uten at de noen gang hadde hatt olje i tankene. Shipping er en uforutsigbar bransje.
Redigert 21.06.2021 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
sjakknøtt
21.06.2021 kl 20:28 4958

Bulkinvest skriver at Jin har en break even på $ 6 700 per dag. Supramax ratene ligger nå på i overkant av $ 30 000. Jin har i dag 20 skip og vil få¨levert ett til i august og får dermed 21 skip. Gjennomsnitts alder er 14 år. Det bør ikke være noe problem å la disse seile til de er 25 år gamle, muligens også til de er 30 år.
Med en flåte på 21 skip og vi tar litt høyde for dokking og lignende og regner med 340 årlige seilingsdager. Dersom vi tar utgangspunkt i at selskapet gjennom et år klarer en margin på $ 10 000 om dagen (Dagens spott rater ligger på en margin på mer enn det dobbelte av dette.) Får vi inntjening på rundt NOK 5,60. I dagensa marked, er vel det et ganske moderat anslag, vil jeg tro. Med bokførte verdier på ca. 2,2 dollar (NOK 18,80 bak hver aksje. I dagens sterke marked vil jeg tro at de reelle verdier er høyere enn de bokførte verdier. Selskapet har også lite med gjeld og kan fremover kunne gi gode utbytter, om dette ønskes av Ng familien?
Det er vel denne Ng familien og diverse tidligere "krumspring" som gjør at flere er negative til denne aksjen, men det må da være måte på hvor stor rabatt dette skal medføre! Selv økte jeg opp i Jinhui aksjen i dag.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 21:11 4903

Takker så mye for flotte innspill og svar.
Det er jo tilsynelatende et drømmecase dette her. Gode skip med god driftshistorikk, gode nåværende og forventede rater, selskapet har en kjempe buffer dersom tidene mot formodning skulle snu eller noe uventet skulle skje, kursen synes å ha stabilisert seg over siste emisjonskurs (på kr 8?)...

Selv om selskapet er dominert av Ng familien så er det jo en god del av andre aksjonærer her også - ikke minst en nordmann som synes å eie så mye som 5%. Er det noen som er kjent med om selskapet eller deres eiere har noen planer/behov for utbytte eller om de vil fokusere ytterligere på å utvide flåten?
Ser av diverse flaggemeldinger at de nevnte deltok i emisjonen men at Mr Ng m/ familie siden (17/18/19/20) har kjøp (utenom Jinhui Holding) ulike poster til kurser fra kr 3,5 til kr 9...
Natt1369
24.06.2021 kl 11:03 4671

Supramax

After holidays in Greece and a slow Monday, the market kept similar pace to last week. It was limited fresh orders, but overall sentiment was positive still. One might see USG losing some activity. Trips from USG to Skaw were discussed around USD 34,000 on Supra.
Usual scrap runs from N Continent to Med were fixed around USD 34,000. Trips from Cont to ECSA were discussed at high USD 20,000. Mediterranean was picking up pace especially with trips to W Afr, where it was said to have done around USD 50,000 levels. Supra from W Afr to Amazon with redel USG was fixed at USD 27,000.
From the East, nickel ore rounds via Philippines redel China covered at USD 31,000. Supra from India with fertz to SE Asia was employed at 44,000. Some Inter MEG business on Ultra 45k dop Damman and 46-57 for trip to India with fertz for similar position. From the period side, a Supra was fixed at 6-8 mos at 29k redel ww and Ultra for 4 mos at USD 47,000.

Atlantica går på vest afrika, de resterende skipene seiler hovedsaklig med nickel ifra Filippinene til Kina.
I det siste i rene skytteltraffikken mellom Taganito, Filippinene og nordlige Kina, hvor det ser ut som at de er dominerende i området. 🤘🎉

https://fearnpulse.com/
tobbelobb
25.06.2021 kl 09:54 4481

Har en biiiittte liten følelse av at BDI kan bli litt opp i dag all over :-)
In Supra we trust
Cape
Jun 28575 +75
Jul 39500 +625
Q3 40958 +958
Cal22 25075 +125
Panamax
Jun 28350 0
Jul 35250 +675
Q3 35250 +642
Cal22 19925 +300
Supramax
Jun 29400 0
Jul 34750 +225
Q3 34625 +375
Cal22 18500 +25
bubby
25.06.2021 kl 12:37 4383

Norwegians styreleder: Første del av topplederbonusene ble utbetalt i dag
De rundt 30 millionene i den ukjente ekstrabonusen til toppledelsen i Norwegian er nå på vei over til konto. Første del ble utbetalt fredag og resten betales ut i juli, opplyser selskapets styreleder.
tobbelobb
25.06.2021 kl 12:53 4355

ehh...feil tråd kanskje? :-) JIN=BÅT Norwegia= Ost Norwegian= Fly
Natt1369
25.06.2021 kl 13:12 4320

Tror det var et stikk til de som har kritisert ledelsen i jinhui. 🤘🤣
tobbelobb
25.06.2021 kl 13:32 4296

hehe ok da :-) God Helg :-)
tobbelobb
25.06.2021 kl 14:05 4244

Da beklager jeg sååå mye :-)
Litt plaster på såret:
Supramax....jiiises :-)
Jul 34875 +350
Aug 36000 +1400
Q3 34750 +500
Cal22 18775 +300
bulkinvest
25.06.2021 kl 14:35 4205

Litt opp i dag, rekordratene har bare en følge for kursen= oppgang.
bulkinvest
25.06.2021 kl 14:35 4203

Litt opp i dag, rekordratene har bare en følge for kursen= oppgang.
Natt1369
25.06.2021 kl 15:23 4148

Takk, i like måte! 😊
Nå er juli rett rundt hjørnet, så da er det håp om at det begynner å røre på seg! 🤘🎉
sjakknøtt
26.06.2021 kl 11:40 3975

Supramax ratene er som nylig beskrevet i de siste innlegg nå meget sterke. Future ratene for de nærmeste måneder enda bedre.
Et eksempel er følgende link: https://splash247.com/globus-maritime-seals-new-supramax-charter-2/
Her får en 2007 bygget supramax $ 29500 for tre til fem måneders tur. Vel så interessant er det at den greske rederen foretrekker nå en kortere tur, fordi han venter et enda bedre marked senere.
Dersom vi leker med noen tall, ved atJinhui skulle få slike rater på sin flåte med 19 supramax skip og 2 post panmax skip, ville selskapet kunne tjene grovt regnet kr 13 per aksje iløpet av ett år. Bare halvparten av denne inntjeningen ville gitt en kraftig økning av aksje kursen.
Slettet bruker
27.06.2021 kl 10:45 3749

Fint oppsummert!

Selv med en - etter min mening velfortjent - "brødrerabatt", burde kursen forlengst vært tosifret. At den ikke har blitt det ennå, skyldes nok først og fremst begrenset interesse for aksjen kombinert med at en del er happy med exit på 8-9 kroner, og skuffelse over manglende utbytte etter Q1. Kursen har egentlig ikke reagert noe særlig oppover fra da supraratene nådde $ 20 000.

Gjetter selv på at kursen nå setter veien mot 10+. Skjer det ikke nå, skjer det i alle fall i forkant av Q2-tallene.
mithra
27.06.2021 kl 13:16 3656

Jeg holder fast på mitt kursmål pr 15.juli.
Kr 10,50.
Forskjellen mellom NAV/B for Jinhui og de øvrige tørrbulk selskapene på OB er nå helt urimelig stor.
Ved supramax rater over 30.000 pr dag og en P/b på 0 46 ,vil selv de mest iherdige kritikerne av Ng brødrene la seg friste.
Mr Ukjent
28.06.2021 kl 12:32 3339

Mulig du får rett mithra, snart ikke selgere igjen i denne nå...men det kan jo endre seg da :-)
tobbelobb
28.06.2021 kl 14:25 3243

Jeg er da ikke enig og mener 15,- :-)!!
bubby
28.06.2021 kl 14:54 3199

Vi kjøper fordi Kan=11,12,13—kanskje 100
Vi kjøper ikke fordi Kan= 7,6,5–kanskje 0
mithra
28.06.2021 kl 15:46 3138

10,50 pr utgangen av 15 juli fordrer en snitt økning pr handelsdag på ca 1,3%, eller omlagt 14% totalt.
Gitt dagens supramax rater og prisutvikling på gamle bulkskip , synes jeg ikke det virker uoppnå
Pr idag vil snarere si at det er et konservativt anslag.
Sjekk p/b verdiene på Belship og Bulker 2020 og spør deg selv om forskjellen til Jinhui er " bærekraftig"
bulkinvest
28.06.2021 kl 15:47 3135

Mye mer sannsynlig med 100 enn 0. Kursen har variert mellom ca 3 og vel 80 på de siste 15 år og nå ser det lysere ut enn lang tid tilbake.
noprofit
28.06.2021 kl 17:56 3028

Bare helt utrolig

0,22 opp med rater opp mot 32000

Dette må være tidenes røverkjøp
noprofit
28.06.2021 kl 17:58 3021

Skulle vært i 12-13 for lenge side og d m rabatten dere snakker om.

Nå burde den vært i 20 i forhold til tidligere handlemønstre
tobbelobb
29.06.2021 kl 19:27 2741

Nja….tror vi nok er på ditt target 14 dager tidligere …..:-)
bubby
29.06.2021 kl 19:29 2729

Hva er din target tobbellobb?
tobbelobb
29.06.2021 kl 20:09 2680

Jeg tippet 15,- jeg da….
noprofit
29.06.2021 kl 22:41 2524

D r bare d at d gjenspeiler ikke engang tidligere «dårlig» verdisetting,,den bør nå stå i 20 og d r da like dårlig som tidligere hvor den steg til 13 med supra på kanskje 14 -15 tusen på BDI.
mithra
30.06.2021 kl 00:08 2457

Jada.
Men realitetene lar seg ikke nekte. Den er ikke høyere enn ca 9,75 - uansett hvor høyt VI, mener den burde ligge.
Dine kortsiktige kursmål må legges med dette utgangspunktet og så justeres etter som markedets betalingsvilje utvikler seg.
Skulle nye større investorer entre arenaen, kan aksjen selvsagt gå mye høyere. men vi er ikke riktig der ennå. Til det er markedsverdien for lav samtidig som det dårlige ryktet fortsatt ser ut til å leve i beste velgående.
bulkinvest
30.06.2021 kl 09:46 2260

Ja kursmålet ditt kan nåes i løpet av dagen, her er det bare å hamstre mer aksjer for ferden videre går opp!
tobbelobb
30.06.2021 kl 12:43 2150

Bare surr at JIN egentlig ligger under 20,- Det kan du regne ut på en gul postitlapp…Q3 som de kontraherer NÅ vil jo bare øke enda mer…
tankardjr
30.06.2021 kl 15:08 2037

After holidays in Greece and a slow Monday, the market kept similar pace to last week. It was limited fresh orders, but overall sentiment was positive still. One might see USG losing some activity. Trips from USG to Skaw were discussed around USD 34,000 on Supra.
Usual scrap runs from N Continent to Med were fixed around USD 34,000. Trips from Cont to ECSA were discussed at high USD 20,000. Mediterranean was picking up pace especially with trips to W Afr, where it was said to have done around USD 50,000 levels. Supra from W Afr to Amazon with redel USG was fixed at USD 27,000.
From the East, nickel ore rounds via Philippines redel China covered at USD 31,000. Supra from India with fertz to SE Asia was employed at 44,000. Some Inter MEG business on Ultra 45k dop Damman and 46-57 for trip to India with fertz for similar position. From the period side, a Supra was fixed at 6-8 mos at 29k redel ww and Ultra for 4 mos at USD 47,000.