BCS: Kommer avtaler som perler paa en snor - 100kr i Juli.

phantom1
BCS 23.06.2021 kl 09:09 128540

Her ser man samme som NEL for 5 aar siden. Blir pene dobblinger fremover.
in2deep
10.09.2021 kl 10:31 2761

Jeg gjorde dette allerede 22.06, og svaret var av generell karakter, og ikke nødvendigvis en endelig bekreftelse hva gjelder BCS sin avtale:
-----------------
Spm:
"Hei

Viser til børsmelding av 22.04.2021 vedr "Market making agreement".
Er det offisiell informasjon vedr varigheten/løpetiden av denne avtalen?"

Svar:
"Dette er en helt vanlig avtale som mange børsnoterte selskaper har med meglerhus. Dette for å kontrollere spredningen. Da spesielt de første 6 mnd. Da aksjekursen da ofte er varierende.

Ha en fin dag."

Mvh
Jan B Sagmo
---------------

Selvfølgelig må man da anta at også BCS sin avtale har 6 mndrs varighet, og at det derfor nærmer seg utløp av denne.... (kanskje en drøy måned igjen?)
Så får vi muligens noe lavere aktivitet fra robotene...
Slettet bruker
10.09.2021 kl 10:21 2780

Send mail til Jan Børge Sagmo og spør. Styret i BCS er imøtekommende og fremoverlent da det kommer til spørsmål fra aksjonærene.
in2deep
10.09.2021 kl 09:42 2781

Forøvrig hadde det vært uhyre interessant å visst hvor lenge den market-maker-avtalen som er inngått gjelder... Noen som vet om det er blitt uttalt noe om varigheten på denne?
in2deep
10.09.2021 kl 09:22 2826

Laber interesse i dag også.
Så gjennomsiktig som innsidebørsen OSE er, så tipper jeg vi vil se god økning i volumet i tiden før evt melding kommer.
Så vi får bare glede oss når volumet tiltar :)
Londonmannen
09.09.2021 kl 16:54 3031

Ja, interessen er sørgelig svak om dagen. Men la dere ikke lure til å tro at det ikke skjer noe i selskapet. For der er nok aktiviteten rimelig høy. Og avtAler kan komme før Moen aner det.

Legg dere tilbake, nyt de flotte høstdagene og være dere sikre på at snart smeller det noe ettertrykkelig.
Molbre
09.09.2021 kl 16:42 3017

Interessen for å BCS har dalt like mye som interessen og antall innlegg her på forumet dessverre!
Hjelpalaus
09.09.2021 kl 16:05 3077

Dagen ble benyttet til å kaste kortene i DOF. (noen årfor sent) og handle mer i BCS.
Rule
03.09.2021 kl 13:58 3646

Slettet bruker skrev Inne!
har også lige skovlet lidt mere i potten...
HP17
02.09.2021 kl 13:32 3860

Fikk solgt endel av aksjene i går og har fått lastet ytterligere opp i BCS i dag. Nå ser BCS sterk ut igjen og da er det nok starten på den 3. bølgen opp mot kr 60?
Det gjelder å kjenne sin besøkelsestid i denne aksjen.
nopetter
02.09.2021 kl 11:07 3883

in2deep skrev ....OG Kubota ;-)
siden de har tegnet to LOI avtaler der så er Kubota en annen mulighet, men jeg holder en bett på at mitsubishi vil komme med nyheter når de er ferdig testet
Hjelpalaus
02.09.2021 kl 11:01 3863

Riktig.
Min største innvending mot BCS er at det er for godt til å være sant.
Og når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det.

Om dette stemmer og er kommersialiserbart i den grad JBS & co kommuniserer er dette ikke bare en 10-doblingskandidat,men en 100-doblingskandidat.
nopetter
02.09.2021 kl 10:57 3791

korrekt det gjør de fleste. gadd vite hvorfor gass prisene er på ATH og kull prisene har boomet 300%. egentlig er denne teknologien til BCS så genial at mange investorer sikkert tviler på om det er mulig å tjene penger på derfor må dette verifiseres via en kontrakt f.eks fra mitsubishi
in2deep
02.09.2021 kl 10:56 3785

Klovn.

Det tror jeg vel jeg med sikkerhet kan si om alle i dette forumet!
Hjelpalaus
02.09.2021 kl 10:48 3788

Jeg eier aksjer i BCS fordi jeg tror det er et godt investeringscase. Ikke for å redde verden
nopetter
02.09.2021 kl 10:46 3705

les dere opp er mitt råd, skulle tro man satt i ett klasserom med 7 åringer. dette er ingen kritikk av BCS "uten vann dør vi alle" er det mulig
in2deep
02.09.2021 kl 10:42 3691

Poengløs diskusjon / OFF TOPIC

Vi er enige om at det er CO2, at det er et problem, og at det også er grunnen til at vi eier aksjer i BCS.
Sundancer
02.09.2021 kl 10:40 3667

Høyere CO2-nivå under vikingtiden? Hvor har du det fra? Det er flere millioner år siden CO2 nivået var like høyt som i dag.
rockpus
02.09.2021 kl 10:40 3659

Uten vann, dør vi alle. Men dersom verden fylles med vann, drukner vi. Spesielt dersom fyllingen går fortere enn vi klarer å rømme unna..
Slik er det vel med de fleste av de avgjørende elementer på jorden?

La ikke denne tråden bli avslørende for hvilket nivå du er på.. Trodde faktisk at de som valgte å kjøpe aksjer i BCS, forsto fordelene med selskapets teknologi?
nopetter
02.09.2021 kl 10:18 3617

"en gass som holder på å kvele verden" forhåpentligvis så vet du at co2 nivåene har vært dobbelt så høye under bla vikinge tiden da det vokste grantrær på Hardangervidda og man kunne så korn på Grønland, også tidligere perioder. Vikingene blomstret under de 400 årene dette varte. Uten co2 så hadde jorden vært en ørken.
Slettet bruker
02.09.2021 kl 08:29 3763

Bra skrevet, og er 100% enig! Veldig viktig det siste du sa her; gi ledelsen tid til å ta ett skritt om gangen! Hastverk blir som oftest lastverk. Vi har noen innbringende år i møte, og det vil jeg tro er i storskala. La BCS jobbe, mens vi aksjonærer hauser inn penger.
Londonmannen
02.09.2021 kl 08:09 3773

Enig. Og BCS vil på en måte få positivt trykk fra to kanter. For det første er råvaren som BCS bruker, CO2. En gass som er i ferd med å formelig kvele verden. Prisen for å slippe ut CO2 i atmosfæren er i ferd med å gå drastisk opp. Her kan altså BCS bidra til å fange inn CO2 og, ikke lagre den, men benytte den som råvare i sin produksjon og derved uskadeliggjøre den. BCS kan også nytte CO2 som andre aktører samler inn og lagrer.

I den andre enden kommer det ut CNF/CNT og oksygen. Materialer som kan benyttes i en rekke produkter, hvorav flere bidrar til å gjøre verden grønnere.

Og i forhold til dagens konkurrenter, så er BCS den eneste som produserer CNF/CNT uten å etterlate seg et miljømessig negativt fotavtrykk. Produksjonen skjer med grønn energi og teknologien til BCS benytter kun en tidel av den energien andre produsenter bruker PR kg CNF som produseres.

Sant og si er det vanskelig å finne en bedrift som er mer fremtidsrettet og miljøvennlig enn BCS. Ikke uten grunn at bedriften formelig blir nedrent at internasjonale kunder som ønsker å benytte selskapets teknologi. Og jeg tror nok at skuffelsen over at en avtale ikke kom i boks innen presentasjonen av Q2 21 vil bli fort glemt når vi får på plass første avtale og det deretter formelig raser inn med avtale.

Lykke til! Men gi ledelsen tid til å ta ett skritt om gangen. Det vil vi alle tjene på.
Rule
02.09.2021 kl 00:41 3928

Ja potentialet stikker helt av når man så ser at det globale marked for CNF+CNT spås til 70 milliarder NOK til den tid. Et marked der - som jeg forstår - vil være under kontinuerlig vækst. Super materialer kan verden bruge i uhyggelige mængder...
TraderMom
01.09.2021 kl 19:46 4071

NEL er vel ned 50% i år og kanskje ikke det beste caset å måle seg mot ... Men som du sier så prises vekstselskaper bl.a. forventninger, og de velkjente forventningene til avtale i Q2 skapte noen skuffelser, som i sin tur påvirket kursen. Personlig tror jeg også at kursen kommer tilbake, men jeg er ikke overrasket over dagens nivå. Uansett, det er ikke viktig. Vi får krysser fingrene for en spennende høst BCS og alle med penger investert i den kule teknologien 😊
Rule
01.09.2021 kl 19:10 4104

Uenig - hvis selskaber skal bevise sig kommercielt så vil fx NEL aldrig kunne ligge hvor de er. Der er ingen udsigt til at de kommer til at tjene mye pengar nogensinde. Det marked vil være stærkt konkurrence og commodity præget. Selskaber prises i høj grad på forventninger og business cases af deres pipelines / platforme / teknologier /....

Interessen for BCS tror jeg vil skalere eksponentielt, som kendskabet bredes også til udlandet.
in2deep
01.09.2021 kl 13:40 4302

Etter hva jeg forstår skal de produseres hos BCS, og deretter monteres og settes i drift direkte hos kunde/på stedet.
Det er snakk om kun 2 stk 40fots containere som danner en komplett produksjonsmodul hos kunde, så logistikken akkurat rundt det er jo ikke engang et tema.

Jeg har registrert at BCS har søkt etter veldig mange folk på finn de siste måneder (av hele spekteret, både fra produksjon til ingeniører), så jeg tipper de skalerer godt opp på bemanningen for å møte etterspørselen nå! Det pågår nok veldig mye allerede som gjenstår å børsmeldes!
Toppjakt
01.09.2021 kl 13:28 4298

Det virker som at det kan bli stor etterspørsel etter disse modulene/teknologien (henvendelser fra +400 potensielle kunder så langt).

Har de sagt noe om hvordan de vil industrialisere produksjon av disse modulene, og hvor de skal produseres?
Er de posisjonert til å skalere opp produksjonen i takt med skissert etterspørsel?
TraderMom
01.09.2021 kl 13:28 3307

Enig i at potensialet her er svært høyt, men ikke nødvendigvis at den p.t er undervurdert av den grunn. Det gjenstår å bevise at de lykkes kommersielt, og det har vært et par solide fall i kursen som jeg tror gjør at folk holder seg unna. Å sitte i en så volatil aksje, når det i tillegg er surt børsklima som i sommer, det er ikke alle som ønsker - og en fornuftig vurdering ut fra mitt ståsted. Jeg har tradet denne med hell et par ganger, og ønsker virkelig at det skal komme de avtalene som bekrefter dette geniale caset også kommersielt. Heier på BCS!
in2deep
01.09.2021 kl 12:53 3384

Ja, men det var for å ikke ta helt av her.... ;-)
Må utvise litt edruelighet også, slik at det har et sannsynlig utfall.
in2deep
01.09.2021 kl 12:50 3397

Primært sett er det å drifte modulene hos kundene. Men mener jeg har hørt at det har kommet ut via en Q&A-runde med Sagmo, at de også er åpen for andre løsninger dersom kundene vil.
Tilgangen for BCS til råstoffet, skal jo oppstå i form av at kundene skal komme til BCS for å få hjelp til å redusere utslippene (og dermed unngå/redusere egne CO2-avgifter), og vil dermed ikke ha verken kompetanse eller kapasitet til noe annet enn nettopp dette. Det er jo selve sluttproduktet her (CNF/CNT) som er poenget her, så jeg tror nok de vil ha eierskapet til modulene selv hovedsaklig. Det er jo i sluttproduktet her at verdiene ligger!

Capex er oppgitt til MNOK 17, men dette var for den aller første modulen som ble produsert, og via erfaring og serieproduksjon av innsatsfaktorer, er denne ventet å komme betydelig ned!
Det er det forventet at hver modul årlig skal produsere CNF tilsvarende en verdi på MNOK 30, så inntjeningen pr modul er dermed ventet å øke i takt med lavere Capex.
Redigert 01.09.2021 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
Toppjakt
01.09.2021 kl 12:21 3458

Takk for svar. Interessant og oppløftende at avfallstoffer fra en virksomhet kan bli en ressurs og innsatsfaktor i en annen produksjonslinje.

Men hva er forretningsmodellen? Produsere og selge teknologien/modulene, eller drifte modulene hos den enkelte kunde?
in2deep
01.09.2021 kl 11:18 3564

Og noe av årsaken til at jeg sier at denne er meget undervurdert er at det pt virker å være veldig lite etterspørsel etter aksjen. Kun roboter og daytradere som sender oss i en frustrerende ring her.
Norne (tilrettelegger!) har kursmål 76kr.

Og grunnen til at jeg mener denne er underpriset, er feks følgende:
hvordan skal man prise et oppkjøpsobjekt? 10x omsetning? 15x bunnlinje? 10x EBITDA?
La oss feks ta 10xEBITDA:

EBITDA forventet rundt 60%.
Forventet omsetning innen 2025: 1mrd.
60% EBITDA = 600 mill.
Prising EBITDA x 10 = 6mrd.
Antall aksjer (inkl opsjonsaksjene til SAGA) pt: 37.340.511stk
Pris pr aksje: 160kr
Dersom man priser det til smålige 5x EBITDA (som praktisk talt er å gi noe bort), så er likevel pris/aksje kr 80 (!!)
Og merk at omsetningsmålet på 1mrd var det opprinnelige anslaget (da skal det i tillegg trenges 80 mill i kapital. Feks ved kurs nå (40kr) så medfører dette 2 mill aksjer. Legger man 2 mill til 37,34mill eksisterende, så er fortsatt prisen 152kr!

Så ja, jeg mener dette er OSE's mest undervurderte case. Men det er veldig frustrerende at vi fortsatt spinner i ring her, og det virker ikke å være en dritt som pt er priset inn i aksjen (mao hele oppsiden er fortsatt i vente!)
in2deep
01.09.2021 kl 10:55 3596

Enestående (og delvis patentert) teknologi, med faktisk negativt CO2-avtrykk (bruker CO2, enten direkte fra utslipp, eller via fanget/lagret), og utvinner CNF/CNT.
Pt sinnsyk pris på CNF/CNT. Veldig mange bruksområder, og flere aktører vil i tillegg se at dette kan nyttes i produksjon.
Små og forholdsvis billige moduler settes i drift for å produsere dette. De testere nå storskala også!
LOI med 2 store asiatiske aktører, men også avtale med Yara og Jackon. Etter sigende mer enn 400 henvendelser fra potensielle kunder (evt også potensielle investorer?)
Vil, ihht opprinnelig investeringsplan, trenge tilførsel av 80 millioner (emisjon), men dette kan være oppjustert ved en evt oppjustert guiding i forhold til opprinnelig antatt.
SAGA største aksjonær, med delvis lock-up ut oktober. Tror det er beheftet en del usikkerhet rundt SAGA sin posisjon her, mtp at både SAGA og Spetalen allerede har tatt gevinster underveis her. Men dette tror jeg kan motvirkes med børsmeldte avtaler som sannsynligvis er like rundt hjørnet.

BCS er etter mitt skjønn meget underpriset og undervurdert, først og fremst dersom man måler dette ihht ESG-skalaen, men spesielt dersom man faktisk ser på det fundamentale rundt teknologi og pris her (både pris for produksjon/set-up, og pris ut).
Så BCS kan både bli betalt for å fjerne CO2 hos aktører, og i tillegg få betalt (mye) for å selge dette råstoffet (CNF/CNT) som utvinnes.

Potensialet er endeløst, men det kan ennå ta tid... Det er store og seriøse aktører som er i dialog med BCS, og avgjørelser tas ikke over natten.

EDIT: forventet EBITDA-margin er estimert til sinnsyke 60%, så du kan selv ta frem kalkulatoren og vurdere om BCS er priset høyt eller lavt pt....
https://bergencarbonsolutions.com/wp-content/uploads/2021/06/BCS-presentation_v2.pdf
Redigert 01.09.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2021 kl 10:51 3606

De har verdens mest økonomiske måte å produsere CNF på. De omvandler CO2 til CNF og O. Verdsatt til 1-1,5 mrd kroner på børsen. De har nok penger til å bygge modulene de trenger. Vi venter på offtake avtaler. Foreløpig antatt overskudd i 2025 er vel på ca 600 millioner kroner men vil øke veldig om prisen de får for CNF blir høyere enn budsjettert. Kvaliteten forsvarer en pris 3x den som de har i budsjettene sine.

Tror både omsetning, og overskudd vil øke dramatisk mye raskere enn det de har i sine prognoser.
Toppjakt
01.09.2021 kl 10:30 3646

Noen som vil by på en kort oppsummering/analyse av dette caset?
Slettet bruker
01.09.2021 kl 06:49 3886

Selv regner jeg med å vinne en del på Eurojackpot, så en god del av de pengene skal inn her.