ZAPTEC -Da tar den av mot 50...
Er noe på gang, still oppgang hele uken og en spike nå.
Her er noe paa gang +
Her er noe paa gang +
Redigert 25.06.2021 kl 11:09
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
JohnK
14.02.2024 kl 08:59
4438
Alfen rapporterer i dag - 15% vekst selv om det er stort varelager som er forbigående: https://alfen.com/en-no/news/alfens-2023-revenues-exceeds-eu05-billion-balanced-business-line-contributions
JohnK
15.02.2024 kl 16:55
4330
Svenske ESV godkjenner ikke Easees foreslåtte løsning på problemet med laderen. Synd for Easee, bra for Zaptec:
https://teknikveckan.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2024/02/22EV1261-55_56_Bortredigerad.pdf
https://teknikveckan.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2024/02/22EV1261-55_56_Bortredigerad.pdf
JohnK
20.02.2024 kl 22:00
3782
Gevinstsikring, sell on the news og generelt dårlig dag på børsen. Q4 og guiding videre i morgen kl 0800 avgjør om det blir en kort dipp eller om vi må vente litt lenger på doblingen som kommer.
JohnK
20.02.2024 kl 22:15
3752
JohnK
20.02.2024 kl 22:19
3746
« Electric cars
In January 2024, new battery-electric car sales surged by 28.9% to 92,741 units, representing a total market share of 10.9%. The four largest markets in the region – together covering 66% of all battery electric car registrations – recorded robust double-digit gains: Belgium (+75.5%), the Netherlands (+72.2%), France (+36.8%), and Germany (+23.9%).
In January, new EU registrations of hybrid-electric cars increased by 23.5%, propelled by significant growth in the four biggest markets: Spain (+26.5%), France (+29.9%), Germany (+24.3%), and Italy (+14.2%). This led to the sale of 245,068 units in the first month of 2024, representing 28.8% of the EU market share.
Sales of plug-in hybrid electric cars rebounded after a decline in December 2023, rising by 23.8% to 66,660 units in January 2024. This growth was primarily driven by significant increases in key markets such as Belgium (+65.2%) and Germany (+62.6%). As a result, plug-in hybrid electric cars now represent 7.8% of total car sales in the EU.»
In January 2024, new battery-electric car sales surged by 28.9% to 92,741 units, representing a total market share of 10.9%. The four largest markets in the region – together covering 66% of all battery electric car registrations – recorded robust double-digit gains: Belgium (+75.5%), the Netherlands (+72.2%), France (+36.8%), and Germany (+23.9%).
In January, new EU registrations of hybrid-electric cars increased by 23.5%, propelled by significant growth in the four biggest markets: Spain (+26.5%), France (+29.9%), Germany (+24.3%), and Italy (+14.2%). This led to the sale of 245,068 units in the first month of 2024, representing 28.8% of the EU market share.
Sales of plug-in hybrid electric cars rebounded after a decline in December 2023, rising by 23.8% to 66,660 units in January 2024. This growth was primarily driven by significant increases in key markets such as Belgium (+65.2%) and Germany (+62.6%). As a result, plug-in hybrid electric cars now represent 7.8% of total car sales in the EU.»
Newbe75
21.02.2024 kl 07:27
3626
Fantastisk resultat idag. Blir spennende å se hva Børsen sier om dette🤑
FunHouseComp
21.02.2024 kl 07:41
3584
En fin start på dagen, men ingen vet hvordan markedet tenker. For egen del ser det lekkert ut det lille jeg har lest. Blir spennende å se hvordan dette blir tatt i mot. Var en ganske stor fall i går ettermiddag. Folk kastet kortene. Vet da pokker hva som skjedde. Er vi heldige så blir det en flott dag for alle Zaptec aksjonærer.
Redigert 21.02.2024 kl 07:43
Du må logge inn for å svare
Buddydeniro
21.02.2024 kl 08:27
3459
Fantastisk? Vil heller si skuffende på margin og EBITDA, og veldig skuffende arbeidskapital (selskapet må få kontroll på dette snart) og dermed også skuffende kontantstrøm. Ok vekst var vel eneste positivt i rapport?
Buddydeniro
21.02.2024 kl 12:26
3266
ser ut som markedet var mest enig med min vurdering av dagens tall😂😂
oryx
30.08.2024 kl 10:51
2255
ABG med høyeste kursmål i ZAPTEC til nå: 33 kroner. Kvartalsrapporten var solid. Tidligere ATH for Zaptec er over 60 kroner. Ser ikke bort i fra at ABG skal få rett i sitt kursmål og at aksjen etterhvert vil doble seg og gå over 30 kroner. Mange som har sittet på gjerdet og som skal inn for ikke å miste videre opptur.
thomasb
02.09.2024 kl 13:24
2105
Har sett litt på konsekvensene av nedtak i insentiver og ny toll på kinesiske EV for prognosene på det europeiske markedet. Markedet er tatt noe ned, men vi snakker kun om en forskyvning. Siste endringer gjort av "EV Volumes" viser at salgsvekst-prognosene er tilbake på +20% per år igjen fra og med 2025. Og i 35 er hele Europa der Norge er nå, med ca 95% ren elektrisk eller plugin. Her er litt om fremføringen av markedsandeler:
"The European market share of EVs is now forecast to reach 25.9% in 2025, down from the previous forecast of 29.4%. In 2030, this will grow to 62.2% (originally 67.3%) and will reach 94.1% in 2035, a slight reduction from the previous 94.5% figure."
Når Zaptec nå både tar markedsandeler i Europa og viser at de kan tjene gode penger på dagens volumer, finnes det vel ingen grunner til å selge denne på svært lenge.
"The European market share of EVs is now forecast to reach 25.9% in 2025, down from the previous forecast of 29.4%. In 2030, this will grow to 62.2% (originally 67.3%) and will reach 94.1% in 2035, a slight reduction from the previous 94.5% figure."
Når Zaptec nå både tar markedsandeler i Europa og viser at de kan tjene gode penger på dagens volumer, finnes det vel ingen grunner til å selge denne på svært lenge.
Redigert 02.09.2024 kl 13:26
Du må logge inn for å svare
Kraamz
04.09.2024 kl 17:41
1989
https://www.motor.no/aktuelt/tyskland-vil-gjeninnfore-elbil-insentiver/286993
Delt av Nedre på SV 🙂👍
Delt av Nedre på SV 🙂👍
thomasb
10.09.2024 kl 14:49
1867
Nedgangen etter oppturen etter et veldig godt Q2 har jeg benyttet til å kjøpe mer. Tror jeg tolker EU-diskusjonen som går rundt svakt EV salg helt ulikt de som nå selger zaptec. Alt tyder på enighet om at EV er fremtiden, men at de europeiske(og amerikanske med unntak av Tesla) storprodusentene sliter med lønnsom overgangen til El. Kineserne og Tesla har løst dette mye mye bedre, til de konservative europeiske og amerikanske dinosaurusenes fortvilelse. De er skikkelig i bakleksa og står i spagat mellom å ofre kortsiktig lønnsomhet mot fremtidig markedsposisjon. Ingen av produsentene ser ut til å tvile på at EV er fremtiden, men gamlingene trygler om lenger tid til å lykkes med dette. Det får de nok ikke. Utslippskvotene i EU kappes kraftig før 2025 - nye insentiver(politikerhjelp til nasjonale produsenter) kan vi derfor forvente - men tilbake til bensin og diesel kommer vi aldri. Mange peker på utfordringen med ladenettverk for å dytte flere forbrukere over til fremtiden - og der tror jeg vi vil se store investeringer fremover - både hurtigladere, men ikke minst på jobb og bosted hvor Zaptec vil være tilstede og øke sine andeler slik utviklingen på ser ut.
thomasb
12.09.2024 kl 10:37
1764
Spania snur i synet på straffetoll på kinesiske elbiler. Også andre sterke krefter mener dette er feil vei å gå. Uroen knytter seg til konsekvensen av en handelskrig som ingen trenger og også hvordan EU skal nå sine klimamål når de tar beslutninger som jobber mot de effektene de er avhengig av for å nå målene de har satt seg.
https://www.ft.com/content/2d071e73-631c-47ad-b1b4-b8e62f05fd4e
https://www.ft.com/content/2d071e73-631c-47ad-b1b4-b8e62f05fd4e
thomasb
12.09.2024 kl 10:40
1761
Mer av det samme - kraftig lobbyvirksomhet på gang mot straffetollen: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-commerce-minister-visit-eu-ev-tariff-vote-looms-2024-09-12/
thomasb
20.09.2024 kl 12:37
1597
Og her ser vi hva de europeiske myndighetene presses til, etter som de ser konsekvensen av struping av el-biltiltakene de forsøkte seg på. Forbruker trenger fortsatt insentiver for å smøre transformasjonen, i tillegg trenger europeisk bilindustri hjelp, nå som det blir så tydelig at de ikke er konkurransedyktig i overgangen til EV. Her vil det uten tvil måtte komme kraftfulle nye insentiver for økt EV - og det må skje raskt. EU direktiver legger sterkt press på salgsmiksen allerede fra 2025. Om ikke bilprodusentene møter kravene må de betale skyhøye "utslippsbøter". https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/09/20/8182383/tysklands-regjering-vil-hjelpe-volkswagen-for-a-unnga-stengte-fabrikker
thomasb
24.09.2024 kl 12:02
1484
Veldig overraskende negativ utvikling etter oppturen etter Q2 rapporten. Jeg mener det er helt feil å selge denne pga svakt ev salg i eu denne sommeren. Jeg tror vi nå er i bunn, og støtter meg på analyser som, tross de svake sommertallene, har oppjustert forventet EV andel kommende år til opp mot 24% - i hovedsak grunnet introduksjon av mange svært billige EV modeller i høst og kommende vår. I sommer har andelen ligget på lave 12-14%. I tillegg vil bilmarkedet generelt løftes av lavere renter, leverer modellpriser(EV) og nye EV insentiver(Tyskland startet første bit av nye insentiver nå i september) som vil gjeninnføres. For å nå EU-direktiver og unngå betydelig "bøtelegging" må miksen av EV økes betraktelig for de europeiske bilprodusentene i 2025.
nOwner
24.09.2024 kl 12:38
1459
Ikke overraskende i det hele tatt. Selskap etter selskap går ut med vinstvarsel pga elendig etterspørsel i konsumentmarkedet og særlig i bilmarkedet. Alle indikatorer viser på mørke tider å vente forran, særlig for konsumentmarkedet. Blir ikke overrasket om vi ser en dipp mot 8-9kr innen årsskifte.
thomasb
24.09.2024 kl 14:15
1410
Det var vel litt generell kommentar? Hvilke av momentene er det du ikke tror på og hvorfor?
1. Rentene går ned og det normalt påvirker forbruk og kapitalvarer positivt?
2. Det lanseres en rekke nye modeller med rekordlavt innsteg for EV i EU?
3. Det kommer nye insentiver for igjen øke overgang til nullutslippsbiler i EU, og fordi politikerne føler seg presset til å støtte den europeiske bilindustrien som virkelig sliter?
4. Det er innført EU direktiver som vil straffe de europeiske bilprodusentene som ikke når riktig nullutslipp-mix fra 2025 meget hardt?
1. Rentene går ned og det normalt påvirker forbruk og kapitalvarer positivt?
2. Det lanseres en rekke nye modeller med rekordlavt innsteg for EV i EU?
3. Det kommer nye insentiver for igjen øke overgang til nullutslippsbiler i EU, og fordi politikerne føler seg presset til å støtte den europeiske bilindustrien som virkelig sliter?
4. Det er innført EU direktiver som vil straffe de europeiske bilprodusentene som ikke når riktig nullutslipp-mix fra 2025 meget hardt?
Redigert 24.09.2024 kl 14:17
Du må logge inn for å svare
thomasb
02.10.2024 kl 09:23
1199
Elbilandel(BEV) på 96,4% i september. Hit skal resten av Europa også - opp fra årets 12-14%. Spørsmålet er ikke om, men når... Så lenge Zaptec viser at de tjener gode penger allerede i dagens marked, gjør det ikke meg noe om vi må akseptere at det tar litt tid - og løpende tar de nye markedsandeler i Europa.
https://www.tv2.no/broom/nybilsalget-helt-vanvittig/17046655/
https://www.tv2.no/broom/nybilsalget-helt-vanvittig/17046655/
Kraamz
06.10.2024 kl 09:16
1064
Om man skal tro på denne utviklingen så ser det lovende ut for videre vekst for Zaptec og andre aktører !
Dette med at man kan levere strøm tilbake til nettet ved hjelp av den nyeste laderen til Zaptec må da også kunne skape ytterligere insentiver for den daglige forbrukeren!
Det kan også skape et helt nytt marked for mikrohytter hvor man sparer mye penger på å ikke koble seg på strømnettet feks fordi man ved å koble på en elbil vil kunne tilfredsstille strømbehovet for hele oppholdet med et så stort batteri tilført hytta 👌( Dette gjelder ikke Zaptec isolert sett da det er flere som kommer med denne løsningen)
Interessant oversikt som sier noe om markedets potensial:
https://www.energiogklima.no/klimavakten/utrulling-av-elbiler
Dette med at man kan levere strøm tilbake til nettet ved hjelp av den nyeste laderen til Zaptec må da også kunne skape ytterligere insentiver for den daglige forbrukeren!
Det kan også skape et helt nytt marked for mikrohytter hvor man sparer mye penger på å ikke koble seg på strømnettet feks fordi man ved å koble på en elbil vil kunne tilfredsstille strømbehovet for hele oppholdet med et så stort batteri tilført hytta 👌( Dette gjelder ikke Zaptec isolert sett da det er flere som kommer med denne løsningen)
Interessant oversikt som sier noe om markedets potensial:
https://www.energiogklima.no/klimavakten/utrulling-av-elbiler
thomasb
11.10.2024 kl 11:54
862
Disse prognosene, hvor de fleste samsvarer godt med hverandre, er pensum for de som vurderer Zaptec: https://autovista24.autovistagroup.com/news/is-europes-ev-decline-impacting-market-forecasts/
24 ble et venteår mtp vekst for EV i EU. Det er ingen som tror på at det vedvarer. Etter marginal nedgang i 24, forventes 25% vekst i 25. Veksten fortsetter mot å utligne markedsandelen vi ser for BEV i Norge om ca 7-8 år - det er en mao kraftig vekst i mange år fremover.
Er det fair at prisen er ned 75% fra siste topp, grunnet dette venteåret? Neppe! Jeg synes det ser ut som Zaptec har benyttet venteåret svært godt på to måter: 1. De viser nå kostkontroll, og med det god lønnsomhet på etablert volum i dagens marked - svært viktig i det ny vekst slår inn. 2. De har utøket distribusjon/markedsandelspotensialet kraftig, parallelt med å introdusere ny teknologi tilpasset EU. Jeg tror Zaptec skal finne igjen sitt gamle kursnivå når markedene viser normalisering utover i 25. Og det er jo en grei avkastning fra 10 til 40...
24 ble et venteår mtp vekst for EV i EU. Det er ingen som tror på at det vedvarer. Etter marginal nedgang i 24, forventes 25% vekst i 25. Veksten fortsetter mot å utligne markedsandelen vi ser for BEV i Norge om ca 7-8 år - det er en mao kraftig vekst i mange år fremover.
Er det fair at prisen er ned 75% fra siste topp, grunnet dette venteåret? Neppe! Jeg synes det ser ut som Zaptec har benyttet venteåret svært godt på to måter: 1. De viser nå kostkontroll, og med det god lønnsomhet på etablert volum i dagens marked - svært viktig i det ny vekst slår inn. 2. De har utøket distribusjon/markedsandelspotensialet kraftig, parallelt med å introdusere ny teknologi tilpasset EU. Jeg tror Zaptec skal finne igjen sitt gamle kursnivå når markedene viser normalisering utover i 25. Og det er jo en grei avkastning fra 10 til 40...
Redigert 11.10.2024 kl 11:59
Du må logge inn for å svare
Kraamz
11.10.2024 kl 17:59
791
Enig med deg der!
Ser på dette som enda en grunn til at folk går for Elbiler og kan velge Zaptec fra tidlig fase mtp deres allerede vel etablerte løsning 🙂👌
https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/5ER68X/unik-mulighet-til-aa-lede-an-i-framtidens-elbillading
Ser på dette som enda en grunn til at folk går for Elbiler og kan velge Zaptec fra tidlig fase mtp deres allerede vel etablerte løsning 🙂👌
https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/5ER68X/unik-mulighet-til-aa-lede-an-i-framtidens-elbillading
Redigert 11.10.2024 kl 18:00
Du må logge inn for å svare
thomasb
16.10.2024 kl 09:34
610
Ser ut til at elbilen har kommet for å bli:
Globalt elbilsalg opp 30,5% september 23-september 24. Kjempevekst i Kina/Asia, og forsiktig vekst i EU og USA/Canada:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-ev-sales-up-305-september-china-shines-europe-recuperates-2024-10-14/
Globalt elbilsalg opp 30,5% september 23-september 24. Kjempevekst i Kina/Asia, og forsiktig vekst i EU og USA/Canada:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-ev-sales-up-305-september-china-shines-europe-recuperates-2024-10-14/
thomasb
16.10.2024 kl 10:19
589
En veldig bra artikkel fra Financial Times om kompleksiteten i det europeiske markedet nå og fremover knyttet til overgangen til EV. Krevende, men ingen vei utenom.. : https://www.ft.com/content/635feb20-5f87-4245-b0f6-28719d3ba4b9
thomasb
17.10.2024 kl 14:52
464
Endelig, etter store problemer over lang tid, likviderer nå Engie sitt datterselskap EVBox, som delvis er en head to head konkurrent til Zaptec i sin inngang i Europa. Men selskapet hadde større bredde og var også tilstede i USA. 700 mister jobben, de fleste i Holland. Blir et skikkelig hull i markedet som skal fylles dette, i tillegg til en masse ladebokser, solgt fra 2010 og frem til i dag, uten kundeservice: https://electrek.co/2024/10/15/french-energy-giant-engie-to-shut-down-evbox/
Redigert 17.10.2024 kl 14:58
Du må logge inn for å svare
thomasb
08.11.2024 kl 10:31
127
En interessant setning fra El Importørens Q3 rapport i går: Sales growth are seen in more or less all categories,
but smart home products and EV chargers are growing the most.
but smart home products and EV chargers are growing the most.
-
«
- 1
- 2 »