ZAPTEC -Da tar den av mot 50...
Er noe på gang, still oppgang hele uken og en spike nå.
Her er noe paa gang +
Her er noe paa gang +
Redigert 25.06.2021 kl 11:09
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Buddydeniro
21.02.2024 kl 08:27
6448
Fantastisk? Vil heller si skuffende på margin og EBITDA, og veldig skuffende arbeidskapital (selskapet må få kontroll på dette snart) og dermed også skuffende kontantstrøm. Ok vekst var vel eneste positivt i rapport?
Buddydeniro
21.02.2024 kl 12:26
6251
ser ut som markedet var mest enig med min vurdering av dagens tall😂😂
oryx
30.08.2024 kl 10:51
5243
ABG med høyeste kursmål i ZAPTEC til nå: 33 kroner. Kvartalsrapporten var solid. Tidligere ATH for Zaptec er over 60 kroner. Ser ikke bort i fra at ABG skal få rett i sitt kursmål og at aksjen etterhvert vil doble seg og gå over 30 kroner. Mange som har sittet på gjerdet og som skal inn for ikke å miste videre opptur.
thomasb
02.09.2024 kl 13:24
5090
Har sett litt på konsekvensene av nedtak i insentiver og ny toll på kinesiske EV for prognosene på det europeiske markedet. Markedet er tatt noe ned, men vi snakker kun om en forskyvning. Siste endringer gjort av "EV Volumes" viser at salgsvekst-prognosene er tilbake på +20% per år igjen fra og med 2025. Og i 35 er hele Europa der Norge er nå, med ca 95% ren elektrisk eller plugin. Her er litt om fremføringen av markedsandeler:
"The European market share of EVs is now forecast to reach 25.9% in 2025, down from the previous forecast of 29.4%. In 2030, this will grow to 62.2% (originally 67.3%) and will reach 94.1% in 2035, a slight reduction from the previous 94.5% figure."
Når Zaptec nå både tar markedsandeler i Europa og viser at de kan tjene gode penger på dagens volumer, finnes det vel ingen grunner til å selge denne på svært lenge.
"The European market share of EVs is now forecast to reach 25.9% in 2025, down from the previous forecast of 29.4%. In 2030, this will grow to 62.2% (originally 67.3%) and will reach 94.1% in 2035, a slight reduction from the previous 94.5% figure."
Når Zaptec nå både tar markedsandeler i Europa og viser at de kan tjene gode penger på dagens volumer, finnes det vel ingen grunner til å selge denne på svært lenge.
Redigert 02.09.2024 kl 13:26
Du må logge inn for å svare
Kraamz
04.09.2024 kl 17:41
4975
https://www.motor.no/aktuelt/tyskland-vil-gjeninnfore-elbil-insentiver/286993
Delt av Nedre på SV 🙂👍
Delt av Nedre på SV 🙂👍
thomasb
10.09.2024 kl 14:49
4852
Nedgangen etter oppturen etter et veldig godt Q2 har jeg benyttet til å kjøpe mer. Tror jeg tolker EU-diskusjonen som går rundt svakt EV salg helt ulikt de som nå selger zaptec. Alt tyder på enighet om at EV er fremtiden, men at de europeiske(og amerikanske med unntak av Tesla) storprodusentene sliter med lønnsom overgangen til El. Kineserne og Tesla har løst dette mye mye bedre, til de konservative europeiske og amerikanske dinosaurusenes fortvilelse. De er skikkelig i bakleksa og står i spagat mellom å ofre kortsiktig lønnsomhet mot fremtidig markedsposisjon. Ingen av produsentene ser ut til å tvile på at EV er fremtiden, men gamlingene trygler om lenger tid til å lykkes med dette. Det får de nok ikke. Utslippskvotene i EU kappes kraftig før 2025 - nye insentiver(politikerhjelp til nasjonale produsenter) kan vi derfor forvente - men tilbake til bensin og diesel kommer vi aldri. Mange peker på utfordringen med ladenettverk for å dytte flere forbrukere over til fremtiden - og der tror jeg vi vil se store investeringer fremover - både hurtigladere, men ikke minst på jobb og bosted hvor Zaptec vil være tilstede og øke sine andeler slik utviklingen på ser ut.
thomasb
12.09.2024 kl 10:37
4748
Spania snur i synet på straffetoll på kinesiske elbiler. Også andre sterke krefter mener dette er feil vei å gå. Uroen knytter seg til konsekvensen av en handelskrig som ingen trenger og også hvordan EU skal nå sine klimamål når de tar beslutninger som jobber mot de effektene de er avhengig av for å nå målene de har satt seg.
https://www.ft.com/content/2d071e73-631c-47ad-b1b4-b8e62f05fd4e
https://www.ft.com/content/2d071e73-631c-47ad-b1b4-b8e62f05fd4e
thomasb
12.09.2024 kl 10:40
4746
Mer av det samme - kraftig lobbyvirksomhet på gang mot straffetollen: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-commerce-minister-visit-eu-ev-tariff-vote-looms-2024-09-12/
thomasb
20.09.2024 kl 12:37
4580
Og her ser vi hva de europeiske myndighetene presses til, etter som de ser konsekvensen av struping av el-biltiltakene de forsøkte seg på. Forbruker trenger fortsatt insentiver for å smøre transformasjonen, i tillegg trenger europeisk bilindustri hjelp, nå som det blir så tydelig at de ikke er konkurransedyktig i overgangen til EV. Her vil det uten tvil måtte komme kraftfulle nye insentiver for økt EV - og det må skje raskt. EU direktiver legger sterkt press på salgsmiksen allerede fra 2025. Om ikke bilprodusentene møter kravene må de betale skyhøye "utslippsbøter". https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/09/20/8182383/tysklands-regjering-vil-hjelpe-volkswagen-for-a-unnga-stengte-fabrikker
thomasb
24.09.2024 kl 12:02
4468
Veldig overraskende negativ utvikling etter oppturen etter Q2 rapporten. Jeg mener det er helt feil å selge denne pga svakt ev salg i eu denne sommeren. Jeg tror vi nå er i bunn, og støtter meg på analyser som, tross de svake sommertallene, har oppjustert forventet EV andel kommende år til opp mot 24% - i hovedsak grunnet introduksjon av mange svært billige EV modeller i høst og kommende vår. I sommer har andelen ligget på lave 12-14%. I tillegg vil bilmarkedet generelt løftes av lavere renter, leverer modellpriser(EV) og nye EV insentiver(Tyskland startet første bit av nye insentiver nå i september) som vil gjeninnføres. For å nå EU-direktiver og unngå betydelig "bøtelegging" må miksen av EV økes betraktelig for de europeiske bilprodusentene i 2025.
nOwner
24.09.2024 kl 12:38
4442
Ikke overraskende i det hele tatt. Selskap etter selskap går ut med vinstvarsel pga elendig etterspørsel i konsumentmarkedet og særlig i bilmarkedet. Alle indikatorer viser på mørke tider å vente forran, særlig for konsumentmarkedet. Blir ikke overrasket om vi ser en dipp mot 8-9kr innen årsskifte.
thomasb
24.09.2024 kl 14:15
4393
Det var vel litt generell kommentar? Hvilke av momentene er det du ikke tror på og hvorfor?
1. Rentene går ned og det normalt påvirker forbruk og kapitalvarer positivt?
2. Det lanseres en rekke nye modeller med rekordlavt innsteg for EV i EU?
3. Det kommer nye insentiver for igjen øke overgang til nullutslippsbiler i EU, og fordi politikerne føler seg presset til å støtte den europeiske bilindustrien som virkelig sliter?
4. Det er innført EU direktiver som vil straffe de europeiske bilprodusentene som ikke når riktig nullutslipp-mix fra 2025 meget hardt?
1. Rentene går ned og det normalt påvirker forbruk og kapitalvarer positivt?
2. Det lanseres en rekke nye modeller med rekordlavt innsteg for EV i EU?
3. Det kommer nye insentiver for igjen øke overgang til nullutslippsbiler i EU, og fordi politikerne føler seg presset til å støtte den europeiske bilindustrien som virkelig sliter?
4. Det er innført EU direktiver som vil straffe de europeiske bilprodusentene som ikke når riktig nullutslipp-mix fra 2025 meget hardt?
Redigert 24.09.2024 kl 14:17
Du må logge inn for å svare
thomasb
02.10.2024 kl 09:23
4184
Elbilandel(BEV) på 96,4% i september. Hit skal resten av Europa også - opp fra årets 12-14%. Spørsmålet er ikke om, men når... Så lenge Zaptec viser at de tjener gode penger allerede i dagens marked, gjør det ikke meg noe om vi må akseptere at det tar litt tid - og løpende tar de nye markedsandeler i Europa.
https://www.tv2.no/broom/nybilsalget-helt-vanvittig/17046655/
https://www.tv2.no/broom/nybilsalget-helt-vanvittig/17046655/
Kraamz
06.10.2024 kl 09:16
4047
Om man skal tro på denne utviklingen så ser det lovende ut for videre vekst for Zaptec og andre aktører !
Dette med at man kan levere strøm tilbake til nettet ved hjelp av den nyeste laderen til Zaptec må da også kunne skape ytterligere insentiver for den daglige forbrukeren!
Det kan også skape et helt nytt marked for mikrohytter hvor man sparer mye penger på å ikke koble seg på strømnettet feks fordi man ved å koble på en elbil vil kunne tilfredsstille strømbehovet for hele oppholdet med et så stort batteri tilført hytta 👌( Dette gjelder ikke Zaptec isolert sett da det er flere som kommer med denne løsningen)
Interessant oversikt som sier noe om markedets potensial:
https://www.energiogklima.no/klimavakten/utrulling-av-elbiler
Dette med at man kan levere strøm tilbake til nettet ved hjelp av den nyeste laderen til Zaptec må da også kunne skape ytterligere insentiver for den daglige forbrukeren!
Det kan også skape et helt nytt marked for mikrohytter hvor man sparer mye penger på å ikke koble seg på strømnettet feks fordi man ved å koble på en elbil vil kunne tilfredsstille strømbehovet for hele oppholdet med et så stort batteri tilført hytta 👌( Dette gjelder ikke Zaptec isolert sett da det er flere som kommer med denne løsningen)
Interessant oversikt som sier noe om markedets potensial:
https://www.energiogklima.no/klimavakten/utrulling-av-elbiler
thomasb
11.10.2024 kl 11:54
3847
Disse prognosene, hvor de fleste samsvarer godt med hverandre, er pensum for de som vurderer Zaptec: https://autovista24.autovistagroup.com/news/is-europes-ev-decline-impacting-market-forecasts/
24 ble et venteår mtp vekst for EV i EU. Det er ingen som tror på at det vedvarer. Etter marginal nedgang i 24, forventes 25% vekst i 25. Veksten fortsetter mot å utligne markedsandelen vi ser for BEV i Norge om ca 7-8 år - det er en mao kraftig vekst i mange år fremover.
Er det fair at prisen er ned 75% fra siste topp, grunnet dette venteåret? Neppe! Jeg synes det ser ut som Zaptec har benyttet venteåret svært godt på to måter: 1. De viser nå kostkontroll, og med det god lønnsomhet på etablert volum i dagens marked - svært viktig i det ny vekst slår inn. 2. De har utøket distribusjon/markedsandelspotensialet kraftig, parallelt med å introdusere ny teknologi tilpasset EU. Jeg tror Zaptec skal finne igjen sitt gamle kursnivå når markedene viser normalisering utover i 25. Og det er jo en grei avkastning fra 10 til 40...
24 ble et venteår mtp vekst for EV i EU. Det er ingen som tror på at det vedvarer. Etter marginal nedgang i 24, forventes 25% vekst i 25. Veksten fortsetter mot å utligne markedsandelen vi ser for BEV i Norge om ca 7-8 år - det er en mao kraftig vekst i mange år fremover.
Er det fair at prisen er ned 75% fra siste topp, grunnet dette venteåret? Neppe! Jeg synes det ser ut som Zaptec har benyttet venteåret svært godt på to måter: 1. De viser nå kostkontroll, og med det god lønnsomhet på etablert volum i dagens marked - svært viktig i det ny vekst slår inn. 2. De har utøket distribusjon/markedsandelspotensialet kraftig, parallelt med å introdusere ny teknologi tilpasset EU. Jeg tror Zaptec skal finne igjen sitt gamle kursnivå når markedene viser normalisering utover i 25. Og det er jo en grei avkastning fra 10 til 40...
Redigert 11.10.2024 kl 11:59
Du må logge inn for å svare
Kraamz
11.10.2024 kl 17:59
3774
Enig med deg der!
Ser på dette som enda en grunn til at folk går for Elbiler og kan velge Zaptec fra tidlig fase mtp deres allerede vel etablerte løsning 🙂👌
https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/5ER68X/unik-mulighet-til-aa-lede-an-i-framtidens-elbillading
Ser på dette som enda en grunn til at folk går for Elbiler og kan velge Zaptec fra tidlig fase mtp deres allerede vel etablerte løsning 🙂👌
https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/5ER68X/unik-mulighet-til-aa-lede-an-i-framtidens-elbillading
Redigert 11.10.2024 kl 18:00
Du må logge inn for å svare
thomasb
16.10.2024 kl 09:34
3596
Ser ut til at elbilen har kommet for å bli:
Globalt elbilsalg opp 30,5% september 23-september 24. Kjempevekst i Kina/Asia, og forsiktig vekst i EU og USA/Canada:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-ev-sales-up-305-september-china-shines-europe-recuperates-2024-10-14/
Globalt elbilsalg opp 30,5% september 23-september 24. Kjempevekst i Kina/Asia, og forsiktig vekst i EU og USA/Canada:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-ev-sales-up-305-september-china-shines-europe-recuperates-2024-10-14/
thomasb
16.10.2024 kl 10:19
3576
En veldig bra artikkel fra Financial Times om kompleksiteten i det europeiske markedet nå og fremover knyttet til overgangen til EV. Krevende, men ingen vei utenom.. : https://www.ft.com/content/635feb20-5f87-4245-b0f6-28719d3ba4b9
thomasb
17.10.2024 kl 14:52
3451
Endelig, etter store problemer over lang tid, likviderer nå Engie sitt datterselskap EVBox, som delvis er en head to head konkurrent til Zaptec i sin inngang i Europa. Men selskapet hadde større bredde og var også tilstede i USA. 700 mister jobben, de fleste i Holland. Blir et skikkelig hull i markedet som skal fylles dette, i tillegg til en masse ladebokser, solgt fra 2010 og frem til i dag, uten kundeservice: https://electrek.co/2024/10/15/french-energy-giant-engie-to-shut-down-evbox/
Redigert 17.10.2024 kl 14:58
Du må logge inn for å svare
thomasb
08.11.2024 kl 10:31
3113
En interessant setning fra El Importørens Q3 rapport i går: Sales growth are seen in more or less all categories,
but smart home products and EV chargers are growing the most.
but smart home products and EV chargers are growing the most.
Blue Cow Group
11.11.2024 kl 14:19
2959
Link? Siste jeg så var Pareto senker fra 14 til 13, gjentar behold.
Santa01
12.11.2024 kl 10:47
2818
En god oppdatering før morgendagens tall:-) kred. Channa( Shareville)
Zaptec ASAs kommende Q3-rapport kan være katalysatoren vi har ventet på! Med forventet EPS rundt 0,1 USD og inntekter anslått til 380 millioner, ser vi på et solid grunnlag – spesielt med tanke på den massive EPS-overraskelsen på 1150 % forrige kvartal. Gitt aksjens sterke Beta på 2,47, er Zaptec klar for et reaktivt trekk, og eventuelle positive resultater kan føre til betydelige kurshandlinger.
Dessuten, med et fremtidig P/E-forhold på 12,18, er Zaptecs fremtidige inntjeningspotensial undervurdert sammenlignet med vekstutsiktene for 2025, hvor EPS anslås å stige med 213 %. Nåværende prismål for analytikere når så høyt som 23 NOK, noe som viser rom for betydelig styrking dersom resultatene for tredje kvartal imponerer. Hvis vi får en gunstig rapport, kan jeg se Zaptec presse mot 12-12,50 NOK i dag og potensielt over 13 NOK innen slutten av uken. Her er det å håpe at momentumet bygger seg og aksjen leverer!
Zaptec ASAs kommende Q3-rapport kan være katalysatoren vi har ventet på! Med forventet EPS rundt 0,1 USD og inntekter anslått til 380 millioner, ser vi på et solid grunnlag – spesielt med tanke på den massive EPS-overraskelsen på 1150 % forrige kvartal. Gitt aksjens sterke Beta på 2,47, er Zaptec klar for et reaktivt trekk, og eventuelle positive resultater kan føre til betydelige kurshandlinger.
Dessuten, med et fremtidig P/E-forhold på 12,18, er Zaptecs fremtidige inntjeningspotensial undervurdert sammenlignet med vekstutsiktene for 2025, hvor EPS anslås å stige med 213 %. Nåværende prismål for analytikere når så høyt som 23 NOK, noe som viser rom for betydelig styrking dersom resultatene for tredje kvartal imponerer. Hvis vi får en gunstig rapport, kan jeg se Zaptec presse mot 12-12,50 NOK i dag og potensielt over 13 NOK innen slutten av uken. Her er det å håpe at momentumet bygger seg og aksjen leverer!
thomasb
27.11.2024 kl 10:54
2398
Salg av BEV øker igjen i Europa. Etter en elendig sommer med nedgang i faktisk solgte biler og markedsandeler, har BEV-biler igjen en forsiktig økning i salget i EU både i September og Oktober. Det spekuleres i at den midlertidige nedgangen i salget i EU, skyldes behovet for å få ut varelager av fossilbiler før 2025. Dette behovet samhandler med "bøtene" produsentene må betale fra og med 2025, om de ikke når de nye og betydelig skjerpede kravene til CO2-reduksjon fra solgte biler.
Det er i tillegg helt klart fremdrift i forhandlingene mellom EU og Kina. Snarlig løsning ble kommunisert fra EU-delegasjonen før helgen - så ble dette dempet litt igjen siden de tross alt ikke er helt i mål. Dårlig forhandlingstaktikk der altså... Men, ingen blir nå overrasket om løsning annonseres ganske raskt.
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-1-1-in-october-2024-year-to-date-battery-electric-sales-4-9/
Det er i tillegg helt klart fremdrift i forhandlingene mellom EU og Kina. Snarlig løsning ble kommunisert fra EU-delegasjonen før helgen - så ble dette dempet litt igjen siden de tross alt ikke er helt i mål. Dårlig forhandlingstaktikk der altså... Men, ingen blir nå overrasket om løsning annonseres ganske raskt.
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-1-1-in-october-2024-year-to-date-battery-electric-sales-4-9/
Redigert 27.11.2024 kl 10:55
Du må logge inn for å svare
thomasb
13.12.2024 kl 10:19
2216
Stellantis sikter seg inn på minst 75% økning i BEV salg i 25 mot 24. BEV skal utgjøre minst 21% av selskapets salg i Europa i 2025 mot 12% hittil i 24. Dette skal de oppnå gjennom salgsfokus på hele 14 nye helelektriske modeller og legge ned produksjon av fossilbiler. Motivasjonen for å nå dette ligger i å ta lederskap i BEV sektoren fremover, men også riset bak speilet som er store EU-bøter om de ikke når målet: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/stellantis-align-acea-proposals-after-rejoining-lobby-group-2024-12-12/
thomasb
17.12.2024 kl 11:56
2096
BEV skal opp fra en markedsandel i Europa på 13% hittil i 2024 til over 20% i 2025. Bilprodusentene har jobbet hardt for å kvitte seg med lager av utslippsbiler gjennom høsten - men nå starter tilpasning til kravene som kommer på de fra januar 2025. Nå skrur produsenten opp prisene på utslippsbiler og ned prisene på BEV: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/europes-carmakers-discount-evs-hike-petrol-car-prices-new-emissions-rules-loom-2024-12-17/
Redigert 17.12.2024 kl 11:56
Du må logge inn for å svare
Glenn L
17.12.2024 kl 16:51
2040
2025 blir et godt år for Zaptec. Liten nedside igjen i aksjen. Bra potensiale på oppsiden.
thomasb
02.01.2025 kl 11:22
1600
Ser positivt ut for kraftig vekst for EV i EU de kommende år(fra og med 1/1 25) - en god artikkel her:
https://www.theguardian.com/business/2024/dec/31/can-flood-of-cheap-new-evs-coming-to-europe-save-european-carmakers
https://www.theguardian.com/business/2024/dec/31/can-flood-of-cheap-new-evs-coming-to-europe-save-european-carmakers
JohnK
10.01.2025 kl 11:59
1269
EU tenker fremdeles hardt på hva de skal gjøre, men jeg er rimelig sikker på at det ender opp med at utslippskravene består, men det kommer nye insentivordninger på EU-nivå. Hvis ikke taper EUs bilindustri den teknologiske transformasjonskampen. Det slaget står nå og i løpet av 2025 så vil det fort bli klart hvem som overlever. Vi kommer til å se et massivt tilbudspress av elbiler fra produsentene som vil senke prisene samtidig som det kommer nye insentivordninger på plass. https://www.cnbc.com/2025/01/10/autos-car-giants-struggle-to-find-answers-in-bid-to-avoid-mega-fines.html
thomasb
10.01.2025 kl 14:08
1215
Ny analyse forutser en vekst i EV salget i EU på 40-45% i 25 mot 24. Tidligere har vi sett at BEV sannsynligvis tar størstedelen av veksten og vokser betydelig raskere enn snittet vist her: https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2025/01/09/european-ev-sales-resuming-growth-but-too-slowly-for-eu-2030-targets/
Markedet har vært svært avventende siste to/tre år, av åpenbare årsaker - men det er vel mye som tyder på at markedet nå igjen skal sette retning dit man trodde man skulle for noen år siden, bare at reisen samlet tar litt flere år enn opprinnelig antatt.
Markedet har vært svært avventende siste to/tre år, av åpenbare årsaker - men det er vel mye som tyder på at markedet nå igjen skal sette retning dit man trodde man skulle for noen år siden, bare at reisen samlet tar litt flere år enn opprinnelig antatt.
JohnK
20.01.2025 kl 09:08
915
Fra ABG SC i dag:
STRATEGY: PRIVATE EQUITY PERSPECTIVE – TAKEOVER CANDIDATES
With high valuation dispersion, ample dry powder among PE firms, and improving financial conditions, the setup for increased M&A activity remains strong. Sweden saw a significant uptick in 2024, with 16 bids compared to 10 in 2023, highlighting continued opportunities to acquire cash-generating companies at attractive multiples.
ABGSC’s screening of 242 covered companies reveals 45 names offering implied IRRs above 13%, adjusted for size and multiples. Potential PE targets include G5, Zaptec, Dometic, Kambi, Embracer, Komplett, Cint, and Hexatronic. Using a 30% bid premium, 4.0x ND/EBITDA, and a 2029 exit at current multiples, the analysis suggests robust long-term cash flow return potential, even without factoring in future M&A upside.
STRATEGY: PRIVATE EQUITY PERSPECTIVE – TAKEOVER CANDIDATES
With high valuation dispersion, ample dry powder among PE firms, and improving financial conditions, the setup for increased M&A activity remains strong. Sweden saw a significant uptick in 2024, with 16 bids compared to 10 in 2023, highlighting continued opportunities to acquire cash-generating companies at attractive multiples.
ABGSC’s screening of 242 covered companies reveals 45 names offering implied IRRs above 13%, adjusted for size and multiples. Potential PE targets include G5, Zaptec, Dometic, Kambi, Embracer, Komplett, Cint, and Hexatronic. Using a 30% bid premium, 4.0x ND/EBITDA, and a 2029 exit at current multiples, the analysis suggests robust long-term cash flow return potential, even without factoring in future M&A upside.
JohnK
21.01.2025 kl 08:58
781
ABG SC med preview på Q4 i dag:
ZAPTEC: PREVIEW – CHEAP, CHARGED AND CHASING GROWTH
Q4 sales are expected at NOK 331m, up 11% q-o-q, with EBITDA seen at NOK 18m, a sharp increase from NOK 3m in Q3. Positive cash flow is anticipated, driven by lower inventory, the Sanmina payment, and improved earnings.
Looking at 2025, Zaptec’s expansion into 18 of Europe’s 20 largest EV markets strengthens its positioning for an expected market recovery. Upcoming launches of Zaptec GO2 and Pro Eichrecht in Q1'25 should drive growth regardless of broader market conditions. We expect sales to reach NOK 1.6bn in 2025 (+26% y-o-y), with EBITDA jumping to NOK 187m. Once quarterly sales surpass NOK 350m, a revaluation looks inevitable: BUY & TP NOK 23.
ZAPTEC: PREVIEW – CHEAP, CHARGED AND CHASING GROWTH
Q4 sales are expected at NOK 331m, up 11% q-o-q, with EBITDA seen at NOK 18m, a sharp increase from NOK 3m in Q3. Positive cash flow is anticipated, driven by lower inventory, the Sanmina payment, and improved earnings.
Looking at 2025, Zaptec’s expansion into 18 of Europe’s 20 largest EV markets strengthens its positioning for an expected market recovery. Upcoming launches of Zaptec GO2 and Pro Eichrecht in Q1'25 should drive growth regardless of broader market conditions. We expect sales to reach NOK 1.6bn in 2025 (+26% y-o-y), with EBITDA jumping to NOK 187m. Once quarterly sales surpass NOK 350m, a revaluation looks inevitable: BUY & TP NOK 23.
JohnK
22.01.2025 kl 08:35
651
ABG SC fortsetter med innlegg, her er dagens:
ZAPTEC: GERMANY NEXT – PRO FINALLY COMPLIANT!
Now offers its Zaptec Pro charger in Germany and Austria with compliance to the strict German calibration law (Mess- und Eichrecht).
Basically, it means its Pro charger delivers accurate and transparent billing of electricity based on exact consumption. This is needed for public charging systems (not households). Meeting this standard is crucial for expanding in Germany and should boosts its market position and drive sales in '25 and beyond.
ZAPTEC: GERMANY NEXT – PRO FINALLY COMPLIANT!
Now offers its Zaptec Pro charger in Germany and Austria with compliance to the strict German calibration law (Mess- und Eichrecht).
Basically, it means its Pro charger delivers accurate and transparent billing of electricity based on exact consumption. This is needed for public charging systems (not households). Meeting this standard is crucial for expanding in Germany and should boosts its market position and drive sales in '25 and beyond.
JohnK
22.01.2025 kl 08:44
638
Også interessant at GSA har begynt å redusere shorten sin, den har stått i ro siden 23. april i fjor. Selv om den ikke er veldig stor så kan de få problemer med å dekke inn. Det er også sannsynlig at det er en god del ikke synlig short (altså under 0,5%).
Blir spennende å følge elbilmarkedet i Europa utover våren. Trump 2.0 kan føre til at elbiler fra amerikanske produsenter blir skjøvet fra det amerikanske til det europeiske markedet. Det vil skjerpe konkurransen ytterligere og utover året vil det bli priskrig mellom kinesiske produsenter som har bedre modeller til lavere kost, europeiske produsenter som må selge over 20% elbiler av sin total for å unngå store bøter og amerikanske produsenter som må finne nye markeder for sine biler.
Forøvrig er det et enormt selvmål av Trump å gå til angrep på elbiler, han vil nærmest garantere at den amerikanske bilindustrien avgår med døden i løpet av det neste tiåret.
Blir spennende å følge elbilmarkedet i Europa utover våren. Trump 2.0 kan føre til at elbiler fra amerikanske produsenter blir skjøvet fra det amerikanske til det europeiske markedet. Det vil skjerpe konkurransen ytterligere og utover året vil det bli priskrig mellom kinesiske produsenter som har bedre modeller til lavere kost, europeiske produsenter som må selge over 20% elbiler av sin total for å unngå store bøter og amerikanske produsenter som må finne nye markeder for sine biler.
Forøvrig er det et enormt selvmål av Trump å gå til angrep på elbiler, han vil nærmest garantere at den amerikanske bilindustrien avgår med døden i løpet av det neste tiåret.
Stockboy
22.01.2025 kl 08:52
610
Zaptec fremstår som en stadig mer interessant investering etter å ha sikret et nytt og forbedret kredittlån, noe som reduserer risikoen for emisjon betydelig. Dette har gjort at jeg har økt eksponeringen min betydelig den siste måneden, med ytterligere kjøp i går. Jeg forventer at 2025 kan bli et svært spennende år for selskapet, med flere potensielle triggere som kan gi kursløft.
Viktige drivere for min del:
Q4-resultater: Disse blir avgjørende for å bekrefte at den positive utviklingen i Q3 ikke var et midlertidig blaff.
Innsidekjøp: De siste ukene har CEO, CFO og et styremedlem kjøpt aksjer, noe som sender sterke signaler om tillit til selskapets fremtid.
EU sine mål for nullutslipp innen 2035 legger til rette for fortsatt vekst i markedet Zaptec opererer i, til tross for eventuelle politiske endringer i USA. Det er imidlertid avgjørende at selskapet viser evne til å oppnå positiv kontantstrøm og levere resultater på bunnlinjen innen 2025. Zaptec kan ikke forbli et vekstselskap i evigheter uten å vise lønnsomhet.
Viktige drivere for min del:
Q4-resultater: Disse blir avgjørende for å bekrefte at den positive utviklingen i Q3 ikke var et midlertidig blaff.
Innsidekjøp: De siste ukene har CEO, CFO og et styremedlem kjøpt aksjer, noe som sender sterke signaler om tillit til selskapets fremtid.
EU sine mål for nullutslipp innen 2035 legger til rette for fortsatt vekst i markedet Zaptec opererer i, til tross for eventuelle politiske endringer i USA. Det er imidlertid avgjørende at selskapet viser evne til å oppnå positiv kontantstrøm og levere resultater på bunnlinjen innen 2025. Zaptec kan ikke forbli et vekstselskap i evigheter uten å vise lønnsomhet.
thomasb
I går kl 09:44
292
Tyskland trykker på. Ser ut til at vi er på vei mot en EU pakke med kjøps-insentiver for BEV-biler - fra i går:
The European Commission’s Executive Vice-President Teresa Ribera announced during the World Economic Forum in Davos, Switzerland, that a pan-European EV subsidy scheme is under discussion. Ribera emphasized the importance of a unified EU approach and cautioned against fragmented national programs.
The European Commission’s Executive Vice-President Teresa Ribera announced during the World Economic Forum in Davos, Switzerland, that a pan-European EV subsidy scheme is under discussion. Ribera emphasized the importance of a unified EU approach and cautioned against fragmented national programs.
JohnK
I går kl 10:53
257
@thomasb - jeg skrev allerede 10. januar at EU måtte komme med noe på EU-nivå. Nå kommer signalene fra både Scholz, von der Leyen og Ribera. Og selv om det er komplisert, så må de handle raskt. Bøtene til bilindustrien løper allerede, og målet er å ha noe klart til mars. Jeg tipper det kommer mer konkrete forslag på bordet relativt kjapt.
For Zaptec sin del så er dette svært gode nyheter, de er posisjonert i markedet, har godkjente produkter, et etablert salgsapparat og produsenter standby. Nå er det på tide å tjene penger. Frem mot rapportering av Q4 vil vi få vite mer om ordningene som kommer, så det vil bli spennende å følge kursen de neste ukene.
For Zaptec sin del så er dette svært gode nyheter, de er posisjonert i markedet, har godkjente produkter, et etablert salgsapparat og produsenter standby. Nå er det på tide å tjene penger. Frem mot rapportering av Q4 vil vi få vite mer om ordningene som kommer, så det vil bli spennende å følge kursen de neste ukene.
Ulrikds
I går kl 16:14
160
Hvor lett tilgjengelig er ABG SC analysen. Har prøvd å søker etter den. Premium kunde ABG typisk 😅 ?
-
«
- 1
- 2 »