ZAPTEC -Da tar den av mot 50...
Er noe på gang, still oppgang hele uken og en spike nå.
Her er noe paa gang +
Her er noe paa gang +
Redigert 25.06.2021 kl 11:09
Du må logge inn for å svare
JohnK
08.02.2025 kl 21:11
4956
Vi har nå fått innkallingen til ekstraordinær generalforsamling. Gjengen bak forslaget er: "Aksjonærgrupperingen består av fond forvaltet av DNB, Laboremus Industrier AS, Nordic Delta AS, Arepo AS, Guttis AS, Nordic Alpha AS og Grønnere Oslo AS." Som jeg har sagt tidlgiere virker Simen Teigre som et svært fornuftig valg for å akselerer veksten til Zaptec. I forslaget legger de opp til at han jobber som arbeidende styreleder og har naturlig nok tenkt at han skal kompenseres for dette med et høyere styrehonorar. De har også lagt inn en insentivstruktur i form av tegningsretter. Det skal ikke betales noe for tegningsrettene, som er ok når man ser på kursene de skal utstedes på:
i) Tegningskursen ved utøvelse av tegningsrettene
skal være:
a. NOK 20,00 for 600.000 opsjoner opptjent etter 1 år
b. NOK 21,60 for 600.000 opsjoner opptjent etter 2 år
c. NOK 23,33 for 600.000 opsjoner opptjent etter 3 år
d. NOK 25,19 for 600.000 opsjoner opptjent etter 4 år
e. NOK 27,21 for 600.000 opsjoner opptjent etter 5 år
Her er det muligheter for Teigre å tjene gode penger om kursen går i været, men det er også en god insentivstruktur for å få fart på selskapet. Jeg tenker dette ikke er en dårlig plan og tror selskapet kan ha godt av å få nye krefter inn i ledelsen i et år som etter alle solemerker vil bli helt vilt. Jeg tipper vi får en forsmak på dette allerede på Q4 hvor selskapet kommer til å rapportere på salg i januar og leads fremover. Ettersom situasjonen i EU fremdeles er uavklart, så er nok en del forhandlere avventende, men jeg forventer at vi også ser sterk vekst her ettersom salget har vist styrke allerede i januar.
Når vi får mer visshet fra kommisjonen - og jeg tipper vi får noen konkrete ting allerede når de slipper sin Clean Industrial Deal strategi 26. februar, påfulgt av mer konkrete tiltak når den strategiske dialogen med bilindustrien skjer i mars, så vil salget akselerere ytterligere. Mitt stalltips er at kommisjonen kommer til å holde på bøtene, men innføre en insentivstruktur på tvers av EU. Samtidig senkes toll på import av kinesiske og amerikanske biler for å unngå straffetoll fra USA på europeiske biler (mest sannsynlig i løpet av de neste dagene/ukene). Tilsammen vil dette gjøre det svært trangt i døra og gi forbrukerne i hele EU et svært godt tilbud av billige elbiler. Zaptec vil måtte sette i gang ekstraproduksjon for å kunne møte etterspørselen.
i) Tegningskursen ved utøvelse av tegningsrettene
skal være:
a. NOK 20,00 for 600.000 opsjoner opptjent etter 1 år
b. NOK 21,60 for 600.000 opsjoner opptjent etter 2 år
c. NOK 23,33 for 600.000 opsjoner opptjent etter 3 år
d. NOK 25,19 for 600.000 opsjoner opptjent etter 4 år
e. NOK 27,21 for 600.000 opsjoner opptjent etter 5 år
Her er det muligheter for Teigre å tjene gode penger om kursen går i været, men det er også en god insentivstruktur for å få fart på selskapet. Jeg tenker dette ikke er en dårlig plan og tror selskapet kan ha godt av å få nye krefter inn i ledelsen i et år som etter alle solemerker vil bli helt vilt. Jeg tipper vi får en forsmak på dette allerede på Q4 hvor selskapet kommer til å rapportere på salg i januar og leads fremover. Ettersom situasjonen i EU fremdeles er uavklart, så er nok en del forhandlere avventende, men jeg forventer at vi også ser sterk vekst her ettersom salget har vist styrke allerede i januar.
Når vi får mer visshet fra kommisjonen - og jeg tipper vi får noen konkrete ting allerede når de slipper sin Clean Industrial Deal strategi 26. februar, påfulgt av mer konkrete tiltak når den strategiske dialogen med bilindustrien skjer i mars, så vil salget akselerere ytterligere. Mitt stalltips er at kommisjonen kommer til å holde på bøtene, men innføre en insentivstruktur på tvers av EU. Samtidig senkes toll på import av kinesiske og amerikanske biler for å unngå straffetoll fra USA på europeiske biler (mest sannsynlig i løpet av de neste dagene/ukene). Tilsammen vil dette gjøre det svært trangt i døra og gi forbrukerne i hele EU et svært godt tilbud av billige elbiler. Zaptec vil måtte sette i gang ekstraproduksjon for å kunne møte etterspørselen.
JohnK
08.02.2025 kl 21:12
4954
PS! Jeg har allerede vært inne i VPS investortjenester og forhåndsstemt på generalforsamling, gjort på 1-2-3.
Ulrikds
10.02.2025 kl 12:18
4766
Selskapet bygger stein på stein, har utviklet et sterkt footprint i Skandinavia og bygget seg opp steg for steg i Europa. De har nå salgskanaler, partnere og installatører i alle de viktigste europeiske land.
De har klart å gjøre dette samtidig som kostnadsbasen er ned på et nivå som tilsier, at når vekst kommer, så kommer lønnsomhet og cash. (og veksten er på vei, og påvirkes i størst mulig grad av de makroøkonomiske faktorene vs. selskapets evne til penetrering). Selskapet har videre (des 24) styrket fleksibiliteten ved bruk av kassakreditten
Når det gjelder produktene, så er ny Go 2 lansert, samtidig som Pro har fått den viktige godkjennelsen i Tyskland (Mess- und Eichrecht), igjen bygges stein på stein.
Ledelsen – og styret har en balansert plan, som vekter vekst og lønnsomhet, slik jeg ser det. Dette styrkes av CEO, CFO og styremedlems kjøp av egne aksjer, og forsterkes av Simen Teigre ved at han lanserer slike kurser frem i tid (det må bety at han har tro på selskapet).
Jeg mener at en slik uønsket inntreden vil være ødeleggende for selskapet, her har nåværende styre sagt at de trekker seg om så skjer.
Dette vil skape uro, mistillit, og en umulighet for dagens ledelse og «sitte i». Det vil også skape feil fokus, ved at en får fokus på posisjonering, makt og IKKE det viktigste – Det å være «on the top of» det markedet som kommer nå (som har startet)
Skal Teigre inn, må det være i en ønsket rolle, og til det beste for selskapet.
Basert på dette så er jeg uenig i ditt syn, og støtter dagens styre.
De har klart å gjøre dette samtidig som kostnadsbasen er ned på et nivå som tilsier, at når vekst kommer, så kommer lønnsomhet og cash. (og veksten er på vei, og påvirkes i størst mulig grad av de makroøkonomiske faktorene vs. selskapets evne til penetrering). Selskapet har videre (des 24) styrket fleksibiliteten ved bruk av kassakreditten
Når det gjelder produktene, så er ny Go 2 lansert, samtidig som Pro har fått den viktige godkjennelsen i Tyskland (Mess- und Eichrecht), igjen bygges stein på stein.
Ledelsen – og styret har en balansert plan, som vekter vekst og lønnsomhet, slik jeg ser det. Dette styrkes av CEO, CFO og styremedlems kjøp av egne aksjer, og forsterkes av Simen Teigre ved at han lanserer slike kurser frem i tid (det må bety at han har tro på selskapet).
Jeg mener at en slik uønsket inntreden vil være ødeleggende for selskapet, her har nåværende styre sagt at de trekker seg om så skjer.
Dette vil skape uro, mistillit, og en umulighet for dagens ledelse og «sitte i». Det vil også skape feil fokus, ved at en får fokus på posisjonering, makt og IKKE det viktigste – Det å være «on the top of» det markedet som kommer nå (som har startet)
Skal Teigre inn, må det være i en ønsket rolle, og til det beste for selskapet.
Basert på dette så er jeg uenig i ditt syn, og støtter dagens styre.
JohnK
12.02.2025 kl 10:37
4562
Veldig god artikkel, bør leses. Billige gode elbiler fra Kina kommer til å skylle inn over Europa. I år. https://www.dn.no/kronikk/elbil/bilbransjen/bilindustrien/det-nye-elbillandet/2-1-1777475
JohnK
17.02.2025 kl 09:01
4245
To dager til Q4 resultat og 16 dager til EU legger frem sin "EU Industrial Action Plan for the automotive sector" 5. mars: https://www.eureporter.co/politics/european-commission/2025/02/13/commissioner-hoekstra-hosts-the-working-group-on-clean-transition-under-the-strategic-dialogue-with-the-european-automotive-sector/
The proof will be in the pudding - vil EU innføre insentiver på tvers av hele EU? Det er det eneste fornuftige å gjøre, men kommer til å koste. Blir spennende.
The proof will be in the pudding - vil EU innføre insentiver på tvers av hele EU? Det er det eneste fornuftige å gjøre, men kommer til å koste. Blir spennende.
JohnK
18.02.2025 kl 10:21
4064
ABG SC i dag:
ZAPTEC: GO 2 LAUNCH – BREAKING BARRIERS – DRIVING GROWTH!
Zaptec has launched the GO-2 charger, replacing the current GO model with a built-in display and certified MID meter for precise energy tracking.
This enables entry into the business market through regulatory compliance and V2G technology. GO-2 can command a price premium without higher COGS, lifting gross margins to 40-45% from ~35%.
The initial rollout covers key European markets (~30% of sales), with a broader launch in H2'25. Alongside the PRO charger, now compliant with Germany’s strict calibration law, Zaptec has two best-in-class products driving market expansion.
Q4 results are due tomorrow, with sales expected at NOK 331m, up 11% q-o-q, and EBITDA at NOK 18m, up sharply from NOK 3m in Q3.
ZAPTEC: GO 2 LAUNCH – BREAKING BARRIERS – DRIVING GROWTH!
Zaptec has launched the GO-2 charger, replacing the current GO model with a built-in display and certified MID meter for precise energy tracking.
This enables entry into the business market through regulatory compliance and V2G technology. GO-2 can command a price premium without higher COGS, lifting gross margins to 40-45% from ~35%.
The initial rollout covers key European markets (~30% of sales), with a broader launch in H2'25. Alongside the PRO charger, now compliant with Germany’s strict calibration law, Zaptec has two best-in-class products driving market expansion.
Q4 results are due tomorrow, with sales expected at NOK 331m, up 11% q-o-q, and EBITDA at NOK 18m, up sharply from NOK 3m in Q3.
JohnK
19.02.2025 kl 08:34
3935
Godt resultat! Svært lovende bestillinger, utsolgt de neste månedene. Her er ABG SCs read-out fra i morges:
ZAPTEC: Q4 REPORT – BLOW OUT ORDERS, BETTER CASH FLOW AND STRONG OUTLOOK
Q4 revenue NOK 327m (-2% vs. cons), EBITDA adj. NOK 19m (+23% vs. cons), net profit NOK 14m (boosted by FX one-off). Order intake NOK 456m (+63% vs. ABG), backlog NOK 495m (+29% vs. ABG), liquidity NOK 318m (+27% vs. ABG).
Strong Q4 order intake (up 87% q-o-q (!) and up 26% y-o-y), especially in Germany post-regulatory compliance, improved GM from cost cuts and Zaptec Go 2 ramp-up (40-45% margin). Inventory reduction to drive strong cash flow in ’25.
While estimates likely unchanged, order intake de-risks ’25 estimates.
Keep in mind that valuation remains very low, with EV/EBITDA and EV/EBIT at 5x and 6x, respectively. In our view, these multiples are set to double as investors gain more confidence in the 2025 estimates.
As such, I expect a strong rebound, likely up more than 10% today.
From conf call: Demand for Zaptec Go 2 is strong, and the first months of production is already sold out.
ZAPTEC: Q4 REPORT – BLOW OUT ORDERS, BETTER CASH FLOW AND STRONG OUTLOOK
Q4 revenue NOK 327m (-2% vs. cons), EBITDA adj. NOK 19m (+23% vs. cons), net profit NOK 14m (boosted by FX one-off). Order intake NOK 456m (+63% vs. ABG), backlog NOK 495m (+29% vs. ABG), liquidity NOK 318m (+27% vs. ABG).
Strong Q4 order intake (up 87% q-o-q (!) and up 26% y-o-y), especially in Germany post-regulatory compliance, improved GM from cost cuts and Zaptec Go 2 ramp-up (40-45% margin). Inventory reduction to drive strong cash flow in ’25.
While estimates likely unchanged, order intake de-risks ’25 estimates.
Keep in mind that valuation remains very low, with EV/EBITDA and EV/EBIT at 5x and 6x, respectively. In our view, these multiples are set to double as investors gain more confidence in the 2025 estimates.
As such, I expect a strong rebound, likely up more than 10% today.
From conf call: Demand for Zaptec Go 2 is strong, and the first months of production is already sold out.
DrPepper
19.02.2025 kl 21:07
3768
Pareto Securities höjer Zaptec till köp (behåll), riktkurs 22 norska kronor (12)
JohnK
20.02.2025 kl 10:52
3584
Og ABG SC setter også opp kursmålet - til 31:
Som jeg har sagt tidligere så er det neste kritiske punktet EU's plan for automotive sector som kommer 5. mars.
ZAPTEC: REVIEW – FROM RECOVERY TO ACCELERATION
Q4 showed solid execution, with backlog at NOK 495m, 29% above estimates, and order intake at NOK 456m, up 87% q-o-q. Strong demand in Benelux, the UK, and Germany supports the potential to double revenues in '25e. Cash flow was impressive at NOK 78m, flipping Zaptec to a net cash position of NOK 18m, aided by NOK 49m in lower inventory, with another NOK 300m expected to be released by mid-'25.
Momentum remains strong into Q1, with improving GM on lower COGS and the successful GO2 launch.
We estimate '25 sales of NOK 1.6bn (+25% y-o-y), GM of 40.2%, and EBITDA of NOK 187m, implying an EV/EBITDA of 7.3x, which looks too low.
Raising TP to NOK 31, ~80% upside.
Som jeg har sagt tidligere så er det neste kritiske punktet EU's plan for automotive sector som kommer 5. mars.
ZAPTEC: REVIEW – FROM RECOVERY TO ACCELERATION
Q4 showed solid execution, with backlog at NOK 495m, 29% above estimates, and order intake at NOK 456m, up 87% q-o-q. Strong demand in Benelux, the UK, and Germany supports the potential to double revenues in '25e. Cash flow was impressive at NOK 78m, flipping Zaptec to a net cash position of NOK 18m, aided by NOK 49m in lower inventory, with another NOK 300m expected to be released by mid-'25.
Momentum remains strong into Q1, with improving GM on lower COGS and the successful GO2 launch.
We estimate '25 sales of NOK 1.6bn (+25% y-o-y), GM of 40.2%, and EBITDA of NOK 187m, implying an EV/EBITDA of 7.3x, which looks too low.
Raising TP to NOK 31, ~80% upside.
DrPepper
23.02.2025 kl 20:03
3287
Här är en intervju med VD Kurt østrem för 3 dagar sedan, https://shows.acast.com/okonominyhetene/episodes/67b738cf7fd241a4ed727a4b Jag har svårt att höra han, dialekten är lite speciell.
boks
23.02.2025 kl 20:26
3256
Ble et svalestup fredag, men har fortsatt trua på høyere kurs i denne
Redigert 23.02.2025 kl 20:57
Du må logge inn for å svare
castro1
23.02.2025 kl 21:10
3206
De grønne blir trolig med i regjering i Tyskland og de vil utfase alle fossil biler. Bør blir et løft for oss dette.
JohnK
25.02.2025 kl 09:33
2972
God spike i salg av elbiler i Tyskland, dette lover godt for Zaptec! Pressemelding fra ACEA nå:
"In January 2025, new battery-electric car sales grew by 34% to 124,341 units, capturing a 15% market share. Three of the four largest markets in the region, together accounting for 64% of all battery-electric car registrations, recorded robust double-digit gains: Germany (+53.5%), Belgium (+37.2%), and the Netherlands (+28.2%), while France saw a slight decline of -0.5%.
In January, new EU registrations of hybrid-electric cars increased by 18.4%, boosted by significant growth in the four biggest markets: France (+52.2%), Spain (+23.5%), Germany (+13.7%), and Italy (+10.6%). This led to 290,014 units registered in the first month of 2025, representing 34.9% of the EU market share.
Registrations of plug-in hybrid electric cars declined in January 2025, dropping by 8.5% to 61,406 units. This decrease was primarily driven by significant reductions in key markets such as Belgium (-66.6%) and France (-54%). As a result, plug-in hybrid electric cars now represent 7.4% of total car sales in the EU."
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-2-6-in-january-2025-battery-electric-15-market-share/
"In January 2025, new battery-electric car sales grew by 34% to 124,341 units, capturing a 15% market share. Three of the four largest markets in the region, together accounting for 64% of all battery-electric car registrations, recorded robust double-digit gains: Germany (+53.5%), Belgium (+37.2%), and the Netherlands (+28.2%), while France saw a slight decline of -0.5%.
In January, new EU registrations of hybrid-electric cars increased by 18.4%, boosted by significant growth in the four biggest markets: France (+52.2%), Spain (+23.5%), Germany (+13.7%), and Italy (+10.6%). This led to 290,014 units registered in the first month of 2025, representing 34.9% of the EU market share.
Registrations of plug-in hybrid electric cars declined in January 2025, dropping by 8.5% to 61,406 units. This decrease was primarily driven by significant reductions in key markets such as Belgium (-66.6%) and France (-54%). As a result, plug-in hybrid electric cars now represent 7.4% of total car sales in the EU."
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-2-6-in-january-2025-battery-electric-15-market-share/
Ulrikds
26.02.2025 kl 12:18
2785
Hei, overall gode nyheter (ref om du ikke tok dialekten helt :))
Når FA spør om 1,6 B og 1,9 B i omsetning for 25 og 26 er VD svært komfortabel. I tillegg, a) cash skal opp i hele 25 (på direkte spsm), b) god fart inn i 2025 og c) produkter som nylig er lansert med innhold som markedet trenger(Mid sertf., 3 fase switch, Solar ++)
Når FA spør om 1,6 B og 1,9 B i omsetning for 25 og 26 er VD svært komfortabel. I tillegg, a) cash skal opp i hele 25 (på direkte spsm), b) god fart inn i 2025 og c) produkter som nylig er lansert med innhold som markedet trenger(Mid sertf., 3 fase switch, Solar ++)
JohnK
02.03.2025 kl 18:54
2493
Bra fart i salget i januar, men selv om det var 54% økning i Tyskland, så er det veldig mange flere som sitter på gjerdet for å se hva den nye regjeringen vil gjøre mtp. insentiver. Det er det mange som lurer på tvers av hele EU, og denne uken, 5. mars, får vi svaret. Dette kan bli eksplosivt!!
https://www.youtube.com/watch?v=osZ-eWwG1-0&ab_channel=TheElectricViking
https://www.youtube.com/watch?v=osZ-eWwG1-0&ab_channel=TheElectricViking
Glenn L
21.03.2025 kl 12:12
1964
Lite fokus på Zaptec her på forumet. Denne har stått i over 60 tidligere. De er markedslederen i et marked som har mye vind i seilene. 2025 blir all time high for Zaptec, ledelsen sine ord. Aksjen har gått 100 % siden bunnen, men er fremdeles priset under forventet omsetning for 2025 og vokser mye.
JohnK
23.03.2025 kl 09:48
1848
Ja, det er ikke så mange som følger denne ennå, men tipper interessen øker etterhvert som salget får fart. Blir spennende å se salgstall for elbiler for februar, nå er det bare noen dager til ACEA slipper tallene: https://www.acea.auto/press-release-calendar/ (25 mars)
JohnK
25.03.2025 kl 07:23
1688
Stor fremgang i salget av ladbare biler i kjernemarkeder for Zaptec så som Tyskland, Belgia og Nederland:
Electric cars
Across the first two months of 2025, new battery-electric car sales grew by 28.4%, to 255,489 units, capturing 15.2% of total EU market share. Three of the four largest markets in the EU, accounting for 64% of all battery-electric car registrations, recorded robust double-digit gains: Germany (+41%), Belgium (+38%), and the Netherlands (+25%). This contrasted with France, which saw a slight decline of 1.3%.
February 2025’s YTD figures showed new EU registrations of hybrid-electric cars rising by 18.7%, driven by significant growth in the four biggest markets: France (+51.4%), Spain (+31.5%), Italy (+10.4%), and Germany (+9.8%). This led to 594,059 units registered in the first two months of 2025, representing 35.2% of the EU market share.
Registrations of plug-in-hybrid electric cars declined by 5% across the January-February 2025 period, with a total of 124,947 units. This decrease was primarily driven by significant reductions in key markets such as Belgium (-65.3%) and France (-49.3%). As a result, plug-in-hybrid electric cars now represent 7.4% of total car registrations in the EU.
Furthermore, the February 2025 YOY variation showed a rise of 23.7% for battery-electric and 19% for hybrid-electric cars, while plug-in-hybrid electric saw a slight decline of 1.4%.
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-3-in-february-2025-year-to-date-battery-electric-15-2-market-share/
Electric cars
Across the first two months of 2025, new battery-electric car sales grew by 28.4%, to 255,489 units, capturing 15.2% of total EU market share. Three of the four largest markets in the EU, accounting for 64% of all battery-electric car registrations, recorded robust double-digit gains: Germany (+41%), Belgium (+38%), and the Netherlands (+25%). This contrasted with France, which saw a slight decline of 1.3%.
February 2025’s YTD figures showed new EU registrations of hybrid-electric cars rising by 18.7%, driven by significant growth in the four biggest markets: France (+51.4%), Spain (+31.5%), Italy (+10.4%), and Germany (+9.8%). This led to 594,059 units registered in the first two months of 2025, representing 35.2% of the EU market share.
Registrations of plug-in-hybrid electric cars declined by 5% across the January-February 2025 period, with a total of 124,947 units. This decrease was primarily driven by significant reductions in key markets such as Belgium (-65.3%) and France (-49.3%). As a result, plug-in-hybrid electric cars now represent 7.4% of total car registrations in the EU.
Furthermore, the February 2025 YOY variation showed a rise of 23.7% for battery-electric and 19% for hybrid-electric cars, while plug-in-hybrid electric saw a slight decline of 1.4%.
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-3-in-february-2025-year-to-date-battery-electric-15-2-market-share/
Ulrikds
09.04.2025 kl 11:09
1347
ABG har fortsatt Zaptec vesentlig høyere enn Pareto (28 vs. 22). Hva er det de ser som Pareto ikke ser, eller motsatt (nedsider eller lavere vekst Pareto ser) ?
Jeg oppfatter at Zaptec via sin produksjon i Bayern (og tyske selskap), samt salgskontorer i de fleste Europeiske land, ikke vil få noen konsekvenser i Europa med evt toll mellom EU og Norge (som tross alt er Zaptec sitt hovedmarked pr i dag).
ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål på Zaptec til 28 kroner fra 31 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.
Det fremgår av en oppdatering mandag.
ABG forventer en solid førstekvartalsrapport fra Zaptec med en 16 prosent økning i omsetning på årsbasis, drevet av sterkt elbilsalg i kjernemarkeder, og forventer god omsetningsvisibilitet fra en sterk ordrereserve. Meglerhuset nedjusterer imidlertid kursmålet på lavere sektormultipler.
Jeg oppfatter at Zaptec via sin produksjon i Bayern (og tyske selskap), samt salgskontorer i de fleste Europeiske land, ikke vil få noen konsekvenser i Europa med evt toll mellom EU og Norge (som tross alt er Zaptec sitt hovedmarked pr i dag).
ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål på Zaptec til 28 kroner fra 31 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.
Det fremgår av en oppdatering mandag.
ABG forventer en solid førstekvartalsrapport fra Zaptec med en 16 prosent økning i omsetning på årsbasis, drevet av sterkt elbilsalg i kjernemarkeder, og forventer god omsetningsvisibilitet fra en sterk ordrereserve. Meglerhuset nedjusterer imidlertid kursmålet på lavere sektormultipler.
thomasb
10.04.2025 kl 12:20
1235
Ligger nok an til et godt Q1 for ZAP. VW økte sitt BEV salg i Europa i Q1 samlet med over 110% mot fjoråret eller omtrent 80 000 biler. https://electrek.co/2025/04/09/volkswagen-shifts-into-fast-lane-as-ev-sales-double-europe/
Selv om Teslasalget var betydelig ned - omtrent 30 000 biler i Europa i Q1, er det forventet kraftig BEV salgsøkning fra alle øvrige europabaserte produsenter også gjennom mars - og videre utover.
Selv om Teslasalget var betydelig ned - omtrent 30 000 biler i Europa i Q1, er det forventet kraftig BEV salgsøkning fra alle øvrige europabaserte produsenter også gjennom mars - og videre utover.
Redigert 10.04.2025 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
JohnK
10.04.2025 kl 23:04
1170
Dette er spennende - om det går igjennom så vil vi få et kjapt oppsving i kinesisk bilimport til Europa: https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#163808
JohnK
10.04.2025 kl 23:05
1166
JohnK
13.04.2025 kl 08:54
1021
BYD øker med over 200% i Tyskland i mars: https://www.youtube.com/watch?v=AjhNfuEAoLQ&ab_channel=TheElectricViking
Jeg tipper at BYD kommer til å ta over ett av de store europeiske merkene i løpet av de neste tre til fem årene. Vi vil få en omvendt tech transfer hvor EU gir tillatelse til dette mot at Kina bygger biler i Europa og overfører ny teknologi til Europa.
Jeg tipper at BYD kommer til å ta over ett av de store europeiske merkene i løpet av de neste tre til fem årene. Vi vil få en omvendt tech transfer hvor EU gir tillatelse til dette mot at Kina bygger biler i Europa og overfører ny teknologi til Europa.
thomasb
15.04.2025 kl 10:43
823
Ev salget globalt økte med 40% siste måned mot mars i fjor. BEV i Europa fortsetter en vekst på oppunder 30%, tross svakere marked i Frankrike grunnet at insentivordning er borte der. Hovedveksten nå er som ventet på BEV, mens hybridkjøret stagnerer. Spesielt god vekst er det i de store markedene Tyskland, Italia og UK. BEV er nok fremtiden ja, og Zaptec må jo få mye ut av den trenden vi nå ser worldwide - i første runde i Europa.
https://electrek.co/2025/04/14/global-ev-sales-march-2025/
https://electrek.co/2025/04/14/global-ev-sales-march-2025/
JohnK
15.04.2025 kl 19:08
723
Takk!
Spesielt interessant å se at det var 37% økning for BEVs i Tyskland, tror vi får se noen sterke salgstall for Zaptec der i Q1:
"Europe saw a solid 22% growth in EV sales year-to-date, driven primarily by battery-electric vehicles (BEVs), which climbed 27%. Germany’s BEV market rose 37%, Italy surged by 64%, and the UK hit a milestone with over 100,000 EVs sold in March alone, a first-time record boosted by new vehicle registrations. France’s EV sales dropped 18%, severely impacted by reduced government subsidies, with BEVs down 5% and plug-in hybrids (PHEVs) falling sharply by 47%."
Spesielt interessant å se at det var 37% økning for BEVs i Tyskland, tror vi får se noen sterke salgstall for Zaptec der i Q1:
"Europe saw a solid 22% growth in EV sales year-to-date, driven primarily by battery-electric vehicles (BEVs), which climbed 27%. Germany’s BEV market rose 37%, Italy surged by 64%, and the UK hit a milestone with over 100,000 EVs sold in March alone, a first-time record boosted by new vehicle registrations. France’s EV sales dropped 18%, severely impacted by reduced government subsidies, with BEVs down 5% and plug-in hybrids (PHEVs) falling sharply by 47%."
JohnK
24.04.2025 kl 21:05
266
ACEA ute med nye sterke tall for Q1:
Relativt sterk oppgang for både elektriske og hybride biler, særlig for BEV-kategorien i Tyskland, Belgia og Nederland og hybride biler i Frankrike og Spania. Det er rimelig å forvente at Zaptec har gjort at knallkvartal i Tyskland spesielt, men også i Belgia, Nederland og Sverige. Spennende å se om veksten tar seg opp i England, som vokser fort.
"Electric cars
In the first quarter of 2025, new battery-electric car sales grew by 23.9%, to 412,997 units, capturing 15.2% of total EU market share. Three of the four largest markets in the EU, accounting for 63% of all battery-electric car registrations, recorded robust gains: Germany (+38.9%), Belgium (+29.9%), and the Netherlands (+7.9%). This contrasted with France, which saw a decline of 6.6%.
Q1 2025’s figures also showed new EU registrations of hybrid-electric cars rising by 20.7%, driven by significant growth in the four biggest markets: France (+47.5%), Spain (+36.6%), Italy (+15.3%), and Germany (+10.5%). This led to 964,108 units registered in the first quarter of 2025, representing 35.5% of the EU market share.
Registrations of plug-in-hybrid electric cars grew by 1.1% in Q1 2025, with a total of 207,048 units. This was primarily driven by significant increases in volume for key markets such as Germany (+41.8%) and Spain (+30.7%). As a result, plug-in-hybrid electric cars represent 7.6% of total car registrations in the EU, up from 7.4% in Q1 2024.
Furthermore, in March 2025 YOY variation showed a rise of 17.1% for battery-electric and 23.9% for hybrid-electric cars, while plug-in-hybrid electric recorded 12.4% growth.
Petrol and diesel cars
By the end of the first quarter of 2025, petrol car registrations saw a significant decline of 20.6%, with all major markets showing decreases. France experienced the steepest drop, with registrations plummeting by 34.1%, followed by Germany (-26.6%), Italy (-15.8%), and Spain (-9.5%).
With 779,817 new cars registered so far, the market share for petrol dropped to 28.7%, down from 35.5% during the same period last year. Similarly, the diesel car market declined by 27.1%, resulting in a 9.5% market share for diesel vehicles in Q1 2025. Overall, double-digit declines were observed in most EU markets. Additionally, the March 2025 YOY variation showed a decline of 20.7% for petrol and 25.5% for diesel."
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-1-9-in-q1-2025-battery-electric-15-2-market-share/
Relativt sterk oppgang for både elektriske og hybride biler, særlig for BEV-kategorien i Tyskland, Belgia og Nederland og hybride biler i Frankrike og Spania. Det er rimelig å forvente at Zaptec har gjort at knallkvartal i Tyskland spesielt, men også i Belgia, Nederland og Sverige. Spennende å se om veksten tar seg opp i England, som vokser fort.
"Electric cars
In the first quarter of 2025, new battery-electric car sales grew by 23.9%, to 412,997 units, capturing 15.2% of total EU market share. Three of the four largest markets in the EU, accounting for 63% of all battery-electric car registrations, recorded robust gains: Germany (+38.9%), Belgium (+29.9%), and the Netherlands (+7.9%). This contrasted with France, which saw a decline of 6.6%.
Q1 2025’s figures also showed new EU registrations of hybrid-electric cars rising by 20.7%, driven by significant growth in the four biggest markets: France (+47.5%), Spain (+36.6%), Italy (+15.3%), and Germany (+10.5%). This led to 964,108 units registered in the first quarter of 2025, representing 35.5% of the EU market share.
Registrations of plug-in-hybrid electric cars grew by 1.1% in Q1 2025, with a total of 207,048 units. This was primarily driven by significant increases in volume for key markets such as Germany (+41.8%) and Spain (+30.7%). As a result, plug-in-hybrid electric cars represent 7.6% of total car registrations in the EU, up from 7.4% in Q1 2024.
Furthermore, in March 2025 YOY variation showed a rise of 17.1% for battery-electric and 23.9% for hybrid-electric cars, while plug-in-hybrid electric recorded 12.4% growth.
Petrol and diesel cars
By the end of the first quarter of 2025, petrol car registrations saw a significant decline of 20.6%, with all major markets showing decreases. France experienced the steepest drop, with registrations plummeting by 34.1%, followed by Germany (-26.6%), Italy (-15.8%), and Spain (-9.5%).
With 779,817 new cars registered so far, the market share for petrol dropped to 28.7%, down from 35.5% during the same period last year. Similarly, the diesel car market declined by 27.1%, resulting in a 9.5% market share for diesel vehicles in Q1 2025. Overall, double-digit declines were observed in most EU markets. Additionally, the March 2025 YOY variation showed a decline of 20.7% for petrol and 25.5% for diesel."
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-1-9-in-q1-2025-battery-electric-15-2-market-share/
Redigert 24.04.2025 kl 21:05
Du må logge inn for å svare