Under radaren?

Gastromat
KCC 26.06.2021 kl 00:27 7994

Kursen ligger nå på det samme nivået som rett før korona smalt skikkelig. Tørrlast gjør det veldig godt for øyeblikket, men denne aksjen får svært lite oppmerksomhet, jeg tipper en av grunnene er fordi aksjen ligger på Oslo axess.

La merke til noe interessant idag, hittil denne måneden(24 dager) unntatt idag er det blitt kjøpt og solgt ca 223000 aksjer, veldig lavt volum. Idag alene (fredag 25 juni) ble det kjøpt og solgt nesten 124000 aksjer, ganske kraftig hopp i volum. Aksjen endte opp 5%. Noen timer etterpå kommer det artikkel i finansavisen om KCC. Det blir jo synsing fra min side men tviler på at det er en tilfeldighet.

Noen som har noen tanker rundt denne? Selv tror jeg denne rett og slett har gått under radaren for mange.

PerS
28.09.2021 kl 10:54 2201

Toppen av vinnerlisten. Defekt radar hvis aksjen ikke plukkes opp nå.
PerS
28.09.2021 kl 11:16 2176

Forsiktig analyse fra DnB. Potensialet er langt høyere. Samtidig som produktmarkedet strammer seg stiger P.max-FFAene 5% i dag til mangeårig rekordnivå.
Redigert 28.09.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
PerS
28.09.2021 kl 12:29 2133

I Q2-presentasjonen (s.38) guider KCC eksplisitt på utbytte for 2022. Ved snittrate 40k som nå virker ikke bare oppnåelig, men til og med konservativt, blir utbyttet USD 2.32 = pr. kvartal USc 58 = NOK 5.

Vi snakker altså 10% yield pr kvartal (på gårsdagens kurs). Da blir DnBs 10% pr. år puslete, men likevel tilstrekkelig til å pushe kursen 10% i dag.

https://static1.squarespace.com/static/5bad13677d0c915b700f3a26/t/61255b712530233449900dc3/1629838199084/2021+KCC+Q2+PRESENTATION.pdf
Redigert 28.09.2021 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
PerS
05.10.2021 kl 09:14 1976

Etter lange perioder med dominerende salgsinteresse er det for tiden kjøpsinteressen som driver kursen. Shipping er et av bullsegmentene på børsen nå, sammen med energi og finans. KCC er eneste ordentlig "grønne" alternativ innen shipping. EEXI/IMO-reguleringen nærmer seg veldig. KCC har dessuten nedsidebeskyttelse i.o.m. kombikonseptet i tillegg til høyere topp-potensial hvis bulk og produkt peaker samtidig.
Redigert 05.10.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
desirata
05.10.2021 kl 12:58 1928

Per S,
Ser at du er KCC combi fan.
Jeg ser i siste Gogl presentasjon at break-even for deres Panama skip er $9000/dag. Belship sa det samme ved kjøp av sine 2 skip igår.

Kan du forklare hvorfor Klaveness har en break-even på $17k per dag. Disse talla kommer fra de selv. Det hjelper da lite å tjene premium på combi skip, når kostnaden er desto like høy ?
Gjerne derfor de er eneste Rederi i verden som kjører på dette konseptet, pga de kan skumme store driftskostnader underveis. Høres litt suspekt ut, jeg vet ikke om du har en forklaring.
PerS
18.10.2021 kl 09:15 1812

KCC selger en drøyt 20 år gammel panamax for USD 10,6 mill (!): "The concluded sale demonstrates attractive secondhand values in the standard markets for KCC's fleet and will support KCC's investor friendly dividend policy going forward."
PerS
18.10.2021 kl 09:27 1795

$6,5 mill. av de 10,6 er regnskapsmessig fortjeneste. Selges mao for godt over dobbelt av bokført verdi. Bruk kalkulatoren! Minner ellers om at Q3 presenteres tirsdag i neste uke. Kvartalsrapportene pleier å få KCC på radaren for en stund og dra kursen et bra stykke oppover.
desirata
18.10.2021 kl 14:55 1739

Per S, Du må lære deg å lese.

Salgsprisen vil ha en net cash effect på $10,6m, det står Inget sted i børsmelding hva salgsprisen var. However Splash 247 sier den lå på ca. 13,7m.

Kjøps intressen er enorm sier du, mem omsetning på 10tusen aksjer dagleg !
PerS
18.10.2021 kl 15:13 1721

Hehe. For en gangs skyld noe fra Donald som ikke er fake news. $10,6mill er selvsagt net revenue, dvs salgspris minus gjeld på skipet. 13.7 mill for en 20+ år gammel pmx er enda mer ekstremt og demonstrerer markedets tro på superrater fremover.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/10/18/7754850/selger-eldre-skip-med-gevinst-pa-55-mill.
desirata
26.10.2021 kl 12:34 1484

Veldig skuffende Q3.
Cleanbu rater såvidt over break-even. I tidenes beste bulk marked, så kjører de Cleanbu båtene i kombi og tankfart. Hadde de holdt de i bulk fart kunne de klart $30k i snitt og utbytte kunne vært 10 cent istedet for halvdelen.

Nå påstår de at vil skal tjene penger neste kvartal, men det er alltid slikt at de skal tjene "tomorrow"
Break-even ligger på $17k hos Klaveness, men hos Gogl, Belships og andre ligger det på ca. $9k for Panamax. Ok, de har noe dyrere båter, men ikke så mye mere finans til at nesten dobbelt så dyrt. Har ikke hørt noe forklaring på dette.
Dersom de ikke klarer å gjøre det bedre enn dette, vil ikke konseptet svare seg. Desuten snakker de bare om miljø og utslipp. Gjerne konsentrere seg om driften heller.
DividendYield
26.10.2021 kl 13:03 1456

«Utbyttemaskin»

Hva er definisjonen på det for tiden? Og hva bør direkteavkastningen ligge på for en slik maskin?
PerS
26.10.2021 kl 13:04 1452

Strålende kvartal. Ingenting negativt å sette fingeren på. Engebret var i finfin form og det ble en severdig presentasjon i morges med mange spørsmål i etterkant og alt ble besvart på positiv måte. De går ut av Brasil og øker i Australia som er mer lønnsomt og effektivt mhp combi-trade. Selger mulig ytterligere en gammel cabu som har gått på Brasil. Tidligere meldt at utbyttekranene åpnes fra 2022. Nå bekreftet han at det gjelder fra og med Q4 21. Salgsgevinsten fra Banasol skal deles ut som utbytte over tid. Evt nyanskaffelser skal finansieres med ny equity. Snittratene for Q4 guides til $24-25k, som er opp fra $22,5k i Q3. Mer enn 2/3 er allerede sluttet. Indirekte guides utbytte ca 15c for Q4 (ved snittrate 24,5k) + evt tilleggsutbytte fra salgsgevinsten.
Redigert 26.10.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
desirata
26.10.2021 kl 13:24 1426

Siste året har KCC gitt 15 cent i utbytte, siste halvår 9cent.

Dette gir et utbytte på kr. 1,50 per år, som på dagens kurs tilsvarer 2,5%. !
Det vil da finnes ganske mange utbytte maskiner på børsen, gjerne alle aksjer som gir utbytte.
De sier de vil gi mere utbytte framover, men det er alltid neste kvartal som skal bli bra. TOMORROW again

Gogl, 2020 bulkers m.fl. Gir over 20% i utbytte, KCC har mye å lære og ta igjen.
DividendYield
26.10.2021 kl 19:05 1344

2,5 % er ganske så stusselig. Jeg reagerer en del på prisingen her da selskapene du nevner har en slik enorm direkteavkastning. Kan ta med MPC også, hvor det nå er konsensus blant analytikere om at de vil betale ut 5 kr i 2022. Det er nesten 25% DA. Hvorfor skal vi betale en slik dagens pris for KCC når utbyttene først kommer på lengre sikt?
Vet det er andre ting som spiller inn enn utbytte, men det er voldsom forskjell her. Kan ta med at MPC får en gjennom ASK, det er vel ikke tilfelle med KCC?
PerS
27.10.2021 kl 10:49 1259

Kursutvikling siste mnd. Oppdatert fra Nordnet i skrivende stund.

GOGL: - 17,04%

2020B: - 11,65%

KCC: + 16,11%
Redigert 27.10.2021 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
PerS
27.10.2021 kl 10:53 1249

Kursutvikling siste 3 mndr. Nordnet korrigerer løpende for utbytte.

GOGL: - 14,75%

2020B: + 7,31%

KCC: + 38,75%
Redigert 27.10.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
PerS
27.10.2021 kl 11:29 1214

Siste dag inkl. utbytte i dag, ca. 40 øre. Om 3 måneder, såkalt "på lengre sikt", guides det tredoble. Doble igjen når tankratene normaliseres.
PerS
27.10.2021 kl 11:40 1209

KCC kan forøvrig handles i ASK.
desirata
27.10.2021 kl 12:32 1174

Hvorfor ikke gå enda lenger tilbake kurshistorie: gjerne du kan sjekke 2020 og Belships

6mnd ca flatt

12mnd Gogl +161. KCC +83

18mnd. Gogl +82. KCC +21