GSF 1.8 mill aksjer short 25 Juni 78kr -140 mill +Skvis!!

phantom1
GSF 29.06.2021 kl 09:39 11474

ACC. SHORT #
1 832 208

ACC. SHORT %
1,60%

LATEST POSITION (DD.MM.YYYY)
25.06.2021
Redigert 29.06.2021 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Kingcoast
11.02.2022 kl 22:24 897

Jeg ser Grieg er i ferd med komme tilbake til OBX-listen. Når alle indeksfond da må dekke inn sin andel i gsf blir det en voldsom effekt. Noen som har regnet på hvor mange prosent av aksjene det kam bli snakk om? 3-5 %?
Ser flere av de 20 største aksjonærene har økt beholdningen sin, såkalte lange aksjer som sannsynligvis ikke kommer ut i markedet på en stund. Fortsatt stor shortposisjon på toppen av hinsides laksepris må vel løfte denne aksjen 30-40%?
odisen
03.01.2022 kl 22:18 1206

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010365521

Fortsatt over 1 500 000 Short ( 1,32 % )
Tipper de sliter når de skal kjøpe seg ut av dette. Her vil jeg tro Oddsen er ekstremt dårlig om du sitter short.. Nedside max 5-10 kr, mens oppsiden er ganske betraktelig. Særlig når disse skal ut av shorten.
Bennyfyfasan
18.10.2021 kl 22:21 2673

Q4 kommer til å bli kruttsterk...jeg vill ikke ha vært short i noe sjøbasert oppdrett.
odisen
16.10.2021 kl 00:00 2855

De har fortsatt samme short. Spørs hvor lenge de tør å sitte før de vil ut. Det kan jo gi en grei kursøkning.
Bennyfyfasan
14.10.2021 kl 13:08 2960

gikk inn med stor tyngde for 2 dager siden. Nå er det fart i lakseprisen. I tillegg skal det være god drift i GSF for tiden - inkl Finnmark.

Jopaul
20.09.2021 kl 14:02 3747

GSF virker å holde seg bra i hva som ser ut som et lite mini markedfall
Bennyfyfasan
17.09.2021 kl 10:43 3892

Det man må være klar over er at produksjonskosten går ned når volumet går opp - på kvartalsbasis. Ligger det en positiv nyhet her på feks GSF for Q3 og Q4? Jeg tror spesielt Q4 kan være meget bra for de som historisk har mest å gå på. Pga klor utslippet vet vi jo at GSF slakter i nord. Dvs de har en god del fisk selv om de har hatt masse ILA der oppe.
polakk
16.09.2021 kl 11:37 3974

Såg litt på volumene som blir eksportert nå, har aldri vært slike volumer som nå.
35500 tonn i uke 36.
Gjennomsnitt på over 33 000 tonn dei siste 4 ukene, noe som er en oppgang på 24,2 % i forhold til 2020.
Dersom vi slipper en nedstenging i Europa til høsten og vinteren så tror jeg vi vil få svært gode priser etter hvert.
Bennyfyfasan
10.09.2021 kl 14:52 4178

Dette gjelder laks generelt....

Legg merke til den sterke prisen på de volumene vi har nå - det er rekordvolum. Pandemien er ikke over, og allikevel er markedet sterkt som krutt. Hvordan blir det når volumene reduseres litt utover senhøsten? Det kan bli brutale laksepriser, og superprofitt.

https://ilaks.no/rekordhoye-slaktevolumer-gir-knapphet-pa-lastebiler-og-lakseprisen-holder-seg/
Bennyfyfasan
09.09.2021 kl 09:33 4274

Da nærmer man seg tiden hvor jeg skal kjøpe GSF. Håper å se en plass på 70 tallet før jeg hiver meg til. Lakseprisene skal opp i Q4, og da har de bra med fisk. Foreløpig er den også frisk og av god kvalitet.
Bennyfyfasan
18.08.2021 kl 12:37 4667

De har 913.000 aksjer i short hos GSF. JEG ville ha dekt inn nå de neste dagene. Det kan jo hende de venter på ett evt børsfall slik at det blir enda bedre.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010365521
odisen
18.08.2021 kl 11:34 4697

Arrowstreet teorien ser jeg... Det er forøvrig ingen flere som har shortet nå ( henger litt i etterskudd)
Bennyfyfasan
18.08.2021 kl 10:59 4736

Spørsmålet er om ARROWSTREET CAPITAL bruker muligheten til å dekke inn shorten. Da kan det bli litt motstand på fallet.

Jeg håper på 75kr ish. Jeg skal være litt mer tålmodig. Det kommer enormt med fisk ut i markedet de neste ukene, så prisstigningen av betydning er ikke rett rundt hjørnet.

odisen
18.08.2021 kl 10:30 4759

Ja hadde ikke noe jeg heller, men er todelt her om og evnt når det er rett å kjøpe. Jeg tenkte det ville dette enda mere. Hvor langt detter den tro? Jeg hadde tippet under 80, men er usikker.
Redigert 18.08.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
18.08.2021 kl 09:09 4808

I dag kunne du få den under 82kr. Det ser ut som om det ble rett å stå utenfor Q2 fremleggelsen.
Bennyfyfasan
16.08.2021 kl 17:03 4932

Ja, jeg tør ikke sitte inne nå med GSF. Jeg er nervøs for prisoppnåelse. Vi vet jo prod.kosten som ble presentert for noen uker siden.

Kan godt hende jeg går glipp av ett rally om resultatet er bedre enn ventet, men den sjansen tar jeg ikke nå.
Steinhammeren
16.08.2021 kl 08:53 5006

Benny. Sitter du fortsatt utenfor før Q2 ?
milk
04.08.2021 kl 22:07 5325

Det første styre medlemmet har nå forlatt skuten... Det blir ikke det siste!!
odisen
04.08.2021 kl 22:00 5338

Henger meg på Benny. Tør heller ikke kjøpe før etter q2 tallene kommer om 2 uker. Selv etter dette så er jeg nok litt skeptisk. Tipper det kommer flere korreksjoner utover høsten pga generelle markedet detter.
Bennyfyfasan
04.08.2021 kl 14:45 5437

Alt av laks går vel opp i dag. Regner med det er pga det er guidet med økt laksepris i neste uke. Tradere ringer rundt etter overskuddsfisk denne uka.

Jeg har vært klar på at jeg tar en kalkulert risiko. Jeg tør ikke sitte ved Q2 presentasjonen med aksjer i GSF. Jeg tror prisoppnåelsen på fisk slaktet i vinter\vår er meget lav for GSF Finnmark. Det kombinert med ingen slakting nå er ingen god miks.
stocken
04.08.2021 kl 14:20 5459

Solgte meg ned her forleden,lyttet litt til fiskeekspertene,var visstnok feil.Paserer 90 i dag,markedet er positive til Q 2 tydeligvis!
Bennyfyfasan
04.08.2021 kl 08:11 5532

Ja - hvem vet hva som er sant. Jeg tror effekten av det uansett er bra for GSF. Vi vet alle at den fisken ikke vil ha gitt ett positivt bidrag på bunnlinjen i 2022\2023.

Ikke for å ta dem i forsvar, men det er et intensivert uttak av prøver i settefisk i oppdrettsnæringa for å lete etter ILA. Brorparten av utbruddene i Norge i 2020\2021 er linket til settefiskanleggene. Det er ikke usannsynlig at dette kan være fakta...men hvem vet!

Jeg venter fortsatt på Q2 og har penger i bakhånden. Kan hende jeg bommer, men det er en kalkulert risiko jeg tar.
milk
03.08.2021 kl 20:58 5477

Ledelsen i GSF surrer det til igjen... De har funnet en fisk med ILA å velger å droppe utsett!! :-) For en totalt ubrukelig ledelse! De lyver så det renner og bruker "sykdom" som en unnskyldning for total mangel på oversikt....
milk
31.07.2021 kl 20:49 5693

Sektoren har helt klart blitt mindre volatil! Færre rømmer skuta pga lavere priser... Det totale langsiktige bildet er udelt positivt. Stabil sektor i ett ustabilt samfunn. Den grunnleggende utviklingen er klokke klar! Folketallet stiger å matproduksjonen på land stagnerer ..... :-)
Redigert 01.08.2021 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
31.07.2021 kl 13:57 5767

Det er en meget interessant sitasjon innen oppdrett for tiden. Overskriftene skaper en litt negativ stemning med prisnedgang - som alle som kjenner næringa vet kommer i denne tida. Ser man på volum i forhold til pris de siste ukene kan det se ut som om vi har en fin start på Q3 - selv om prispresset kan bli enda større de nærmeste ukene.


priser til nå i 2021
https://fisk.no/oppdrett/7485-eksportpris-kr-66-05-for-fersk-laks-i-veke-29

priser i 2020

https://fisk.no/oppdrett/7300-eksportpris-kr-54-01-for-fersk-laks-i-veke-53

glem ikke å se på volum!
Bennyfyfasan
29.07.2021 kl 22:34 5924

Jeg har gått helt ut av laks - pga jeg er usikker på om investorene skjønner at selv om lakseprisene skal falle under 50kr er det fortsatt gode priser. ALLE vil tjene mye pga høye volum - og ingen har prodkost på 50kr Q3. I tillegg vil oppdrettere i nord levere kjipe tall for Q2 pga mye vintersår. Det gjelder ikke bare GSF - også LSG og Salmar. De 2 siste har vel så god produksjon andre plasser at det ikke blir like kjipt som for GSF.

Jeg skal som sagt være klar til å kjøpe etter Q2 er lagt frem. Det kan hende guidingen blir såpass bra at jeg bommer - men den risken får jeg ta. Jeg tror en midlertidig nedside er større. Det viktigste elementet vi må se etter er at GSF har fisk å slakte (store volum) fra september og ut året. Har de lite fisk i finnmark pga ILA osv....da....

off topic: I mellomtiden har jeg gjort ett skikkelig varp i tørrbulk
milk
29.07.2021 kl 22:26 5935

Dæsken du er flink på prosentregning... :-) Det bunner ut i å velge riktig selskap!! ;-)
odisen
29.07.2021 kl 13:56 6022

Jeg ser Benny har vektet seg godt ned i aksjer. Jeg har gjort det samme for en liten tid tilbake. Økende smittetall ute i verden, Alt for stor vaksineskepsis. Samt jeg frykter en kraftig korreksjon i det generelle markedet når vinterdepresjonen kommer. Hvor er driverne i markedet? Mitt inntrykk er at mange sitter på anka. Bedre å vekte seg ned litt nå enn å tenke om noen måneder." Hvorfor skjønte jeg det ikke, det var jo så åpenlyst" Husk at om dine aksjer går 50 prosent ned i verdi, så må de gå opp igjen 100 prosent for å komme tilbake til dagens verdi. Så må man jo da spørre seg. Hvilken strategi lønner det seg å ha på GSF nå før kvartalstallene?
Bennyfyfasan
25.07.2021 kl 22:51 6256

Skulle de få til en produksjon på Newfoundland måtte de blant annet sette opp ett "state of the art" settefiskanlegg for storsmolt. Det - sammen med de andre tingene GSF trenger, hadde de ikke de midler til å modernisere avd. Newfoundland. Det var begrunnelsen for salget - behovet for investeringer var for stort i forhold til hva de klarer å løfte. Prisen de fikk var langt over forventningene til samtlige eksperter jeg har sett uttale seg.

Jeg er enig i at Per burde ta ett skritt tilbake. Når det er sagt tok han og styret en rett avgjørelse i å selge for å få inn penger - som kan være med på å styrke feks GSF Finnmark (som trengs).

Gåsø er en bølle. Det han gjør nå har ingenting med hvor flink han er innen oppdrett. Det er ett oppkjøpsforsøk alla Røkke for 20-30 år siden. Han er ikke en av dem som bygde ett imperium som overlevde under hans eierskap (som feks Salmar og Nordlaks) - men gjenoppstandelsen står det dog respekt av. Problemet med oppkjøpet som nå skjer er at det genereres gjeld. Hvem skal betale den? Hvor går de pengene fra? Her gjelder det IKKE å være naiv. Jeg regner med ratene til servicebåtene kommer til å være temmelig høy på internkost ;-)

Ellers solgte nettopp NRS produksjonskapasitet i Norge som de ikke klarte å gjøre lønnsom. Det var i sør - hvor det er langt lettere å drive oppdrett enn feks på Newfoundland og Finnmark. I tillegg delte de pengene ut i utbytte.....de reinvesterte ikke om jeg husker riktig.
milk
25.07.2021 kl 22:10 6295

Det ligger et potensiale i GSF. Men hvorfor greide de ikke å få til produksjonen ved Newfoundlad ? De har solgt seg ut for en billig penge til selskap som kan oppdrett. Hvis de lykkes, så bekrefter det bare at GSF ikke kan oppdrett.. Unnskyld meg, Men Per Grieg og hans familie er bare helt patetisk når det gjelder tanker ord og gjerninger.. Å du er kritisk til Gåsø?? Vel vel, de er i to forskjellige ligaer...
Bennyfyfasan
25.07.2021 kl 21:16 6349

Det tror ikke jeg. Jeg tror Grieg familien har innsett at de må gi slipp og handle med fornuft. Det er ikke vanskelig å snu skuta om de prioriterer rett. Det første de må gjøre er å kjøre samme smolt strategi i nord som i sør. Da er de langt på vei til å lykkes.

Jeg har sett det, og mer blir det (USA). Legg merke til at flere selskap satser "over there" - og at det er billig flykapasitet tilgjengelig. I tillegg er det lave volum fra Chile...så dette kan bli MEGET bra
milk
25.07.2021 kl 19:17 6399

Det blir nok en fusjon eller oppkjøp... Har du fått med deg at USA øker kjøpsratene med 30% på Norsk laks?
Bennyfyfasan
25.07.2021 kl 12:58 6477

NRS har steget pga det er bud på aksjene. Det kommer nok ett bud til på høyere kurs for de som holder på aksjene. Løgnen til Gåsø om at han skulle selge seg ned visste alle som har vært nært han var bare oppspinn for å lure aksjer av småsparere.

Hvis - og det HVIS - Gåsø klarer å samle alt i ett selskap vil de komme på ca samme slaktevolum som GSF.

Hva vet du om hva GSF har gjort for å bedre driften? Det at de fikk solgt det største tapssluket til en sånn pris overrasket selv de mest positive. Den lave prisinga av aksjen kom i en periode hvor noen trodde de måtte hente penger. Vent bare....når det stygge Q2 resultatene er historie - reiser GSF seg...iallefall i 6 mnd ;-) Jeg skal ha penger klar til dagene etter resultatet blir fremlagt.

Tror du fortsatt GSF går konkurs?
milk
25.07.2021 kl 09:11 6533

Det vil nok bli ett prispress de første ukene! Når det gjelder GSF så har de ikke gjort en dritt for å bedre driften. Salget er en ting, men de må skifte ut mye av "daukjøttet" Også blant ledelsen. NRS har steget 25% og er fremdeles i en stigende trend ;-)
Bennyfyfasan
25.07.2021 kl 00:49 6589

Jeg snakket generelt for laks - men siden du byr opp til dans:

Nå fikk nettopp GSF solgt den mest tapsbringende delen av virksomheten til en vanvittig god pris. Likviditeten er sikret, og den siste tvilen er lagt til side rundt henting av penger. Nå går vi inn i den delen av året som er "plankekjøring" produksjonsmessig. Det spås rekordpriser...så jeg tror nok at GSF blir en flott aksje og ha ETTER Q2 resultatene er lagt frem. De tror jeg blir verre enn antatt på bakgrunn av fremlagt prod.kost. Oppnådd pris for finnmarksfisken blir en skuffelse. Når det er sagt blir Q3 og Q4 veldig bra, og prisingen vil bli justert (tro meg).

Den andre oppdrettsakjen jeg vil eie er Salmar på bakgrunn av emisjonen og fallet i kurs. Jeg tror de som vanlig leverer knalltall og innhenter fallet.

Den jeg ikke skal ha er selskap i Gåsø sfæren. Der kommer gjelda til å bli dumpa på selskapet i en eller annen form. I tillegg er ikke NRS ett selskap å eie etter mitt skjønn.
milk
24.07.2021 kl 21:51 6663

Spennende? GSF er vel det mest "rævkjørte" selskapet i sektoren... Kanskje stiger de en krone eller to! Jeg lurer litt på hvem som skal plukke opp restene av et blivende konkursbo..
Bennyfyfasan
24.07.2021 kl 15:04 6771

De neste 3 ukene blir spennende for både laksepris og aksjekurser. Prisen har blitt holdt relativt høyt pga lave volum. Nå øker volumet de neste ukene samtidig som vi ser nedstengninger. Jeg er veldig spent - men har for sikkerhets skyld gått 50%+ i cash.
Bennyfyfasan
11.07.2021 kl 15:20 7134

helt enig! Q2 blir krise for GSF Finnmark. Jeg vet ikke hvor godt resten av GSF i Norge går, men neppe til å utligne tapene i nord.

De som gikk short tima den forrige feil. Målet er nok det samme - Q2 resultatene.

Etter Q2 tror jeg GSF kan bli en morsom aksje og eie - iallefall frem mot Q1 resultatene i 2022.