2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned


Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
msmekk
04.08.2022 kl 22:15 1096

Kan si det man vil om China, men deres 5 års investerings plan ligger fast så et voldsomt oppsving i bulk vil komme rimelig raskt. Deres raketter er bare patetisk og de vet også veldig godt at Taiwan produserer 80% av verdens halvledere (noe NOD nyter godt av) går de til angrep på Taiwan vil de til slutt ikke kunne skyte opp egne raketter fordi de mangler halvledere og heller ikke få start på deres kjempesatsing i bilmarkedet osv. En annen tulling er den russiske forsvars ministeren som ser ut som han er en opptrekkt robot med gjentagende informasjon. Det eneste farlige med China er først og fremst deres økonomiske krigføring, ved at de kjøper opp alt som er verdt å eie rundt om i verden og derved får sterk innflytelse og vil kunne legge press på stater og medeiere. Jeg prøver å ikke kjøpe noe som er laget i China for å unngå at vi ender opp som kårfolk og marionetter. Det er ikke lett å unngå dette, ser flere BYD biler på veiene og skal du ha en lyspære er den made in China. Diktaturene Russland og China må ikke få mere makt og den eneste måten å oppnå dette er å slutte å kjøpe deres varer. Dette er en stor sak å snu og vil sikkert ta 20-30 år. Inntil folk verden over våkner opp vil de enorme investeringene i China fortsette og bulkmarkedet kan melkes enda en 7-8 år.
Redigert 04.08.2022 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Mollen
03.08.2022 kl 20:23 1535

Håper du får rett Smekk. Har vært litt inne på samme tanke. Kina er vel ikke villig til å bare la millioner av arbeidere gå ut i arbeidsledighet ? De må vri produksjonen/ byggeaktiviteten over på noe annet, men omstilling tar tid. Så en annen tanke jeg har hatt… Vil de først og fremst prioritere egen malmproduksjon og la den importerte malmen ta støtet i forhold til reduserte volumer eller omvendt ? Jeg har lest at Kinas egen malm er dårlig og dyr å utvinne. Sånn sett er det kanskje der reduksjonen kommer i stedet for på det som blir transportert sjøveien ? Vet for lite om dette, men bare en tanke..
msmekk
03.08.2022 kl 19:43 1116

Har en god magefølelse nå og har startet og øke i 2020b. Tilbud og etterspørsel bestemmer kursen og cape har lagget nå grunnet redsel for reduksjon i Chinas hus/blokk bygging. Jeg tror det økte kull behovet og de store infrastruktur planene både i China, India og Asia forøvrig vil gjør at etterspørselen vil holde seg god og kompensere for den eventuelle reduksjonen av husbygging i China.. Brazil må nok produsere det de klarer fremover
SeanA
03.08.2022 kl 13:18 1371

Begredelig utvikling dette;

Today: 14,842 -1,505
MTD avg 16,096
YTD avg 18,346 vs '21 YTD 25,112
'22 bal FFA 18K
The market is hard to decipher these days, and the sentiment seems stuck in a dwindle. Last year we saw a doubling from these levels in just 30 days
#dividends #drybulk #2020bulkers #capesize
ks1977
29.07.2022 kl 11:03 2199

Som juli, eller kanskje noe ned: juni endte med gjennomsnittlig spot på 20 190 iflg tweeten i lenken under, mens juli pr i går var på 20 319 så langt. Uten å ha sjekket fakta/enden på visa så var det snakk om at scrubberfordelen har gått noe ned i juli.

https://twitter.com/2Bulkers/status/1542452684858576896
Ebit
29.07.2022 kl 10:49 2237

Da var utbytte for juni på konto.
Noen formening om juli utbyttet skal opp eller ned sammenlignet med juni?
KJEPET
21.07.2022 kl 12:40 4427

Nærmer seg 50k for de fantastiske skipene til 2020:-)
https://twitter.com/2bulkers/status/1550066541517062145
Redigert 21.07.2022 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
PerS
20.07.2022 kl 16:05 4883

Jeg gambler på at det blir cape-squeeze i høysesongen og beholder overvekt i 2020.

GOGL har stort sett kun cape/newcastlemax og panamax/kamsarmax med klar overvekt av førstnevnte kategori. De større båtene har rundt regnet 40% høyere break even.
ks1977
20.07.2022 kl 15:22 4946

Svinger fælt disse FFAene. SMAX er, som du påpeker, veldig grønn i dag, men har vippet bittelitt ned siden du skrev innlegget (evt så er cape litt mindre ned nå) så FFA Q3 er nå bittelitt høyere for cape (24458) enn smax (24391). FFA Q4 er vesentlig hyggeligere for cape (i skrivende stund) med 25875 mot 20875 for Smax. FFA 2023 ser derimot "stygge" ut for begge akkurat nå (18250 for cape og 15325 for smax, og 14275 for pmax).

Slår Q3 til så kanskje GOGL har mer å gå på enn 2020, mens slår Q4 til så bør vel 2020 gå mest? Og slår FFA 2023 til så er vel nedsiden vesentlig større for GOGL enn 2020?
PerS
20.07.2022 kl 13:25 5066

Jo, men det kan være psykologi involvert, som så ofte ellers i aksjemarkedet. Utbyttene fra 2020 er ekstra attraktive siden de er skattefrie så lenge en sitter på aksjene.

Vi får se hva som skjer de neste dagene. Da har 2020 gått ex utbytte for hele Q2, mens GOGL ennå ikke har betalt noe. De har hatt et godt kvartal og skal gi en riktig fin slump om ikke så lenge. Jeg ser i GOGL-tråden at det spås 55 cent. Jeg tipper at de fort kan overraske på oversiden av det. 2020 har gitt 52 cent for Q1 om jeg summerer riktig.

Smx FFA Q3 har forresten såvidt passert forbi cape i dag og pmx FFA nærmer seg raskt. Jeg selv har tradet ca 25% av 2020-beholdningen over til GOGL nå, og rir begge hestene inntil videre. Kjøpt og solgt likt antall av begge og putter mellomlegget «i lommen» som ekstra utbytte :)
Redigert 20.07.2022 kl 13:48 Du må logge inn for å svare

Helt enig! I disse urolige tider er jeg veldig glad for at jeg har en stor andel av porteføljen i 2020 Bulkers som seiler inn gode penger hver eneste måned. Mtp. ordreboken ser det ikke ut til at det blir mindre de neste årene så jeg hadde ikke blitt begeistret for et oppkjøp til mindre enn 200 kroner per aksje.
ks1977
20.07.2022 kl 12:18 5187

Utbyttet på 1,5% av aksjekursen? Tror du ikke heller det har med å gjøre at caperatene har hatt en fin innhenting i det siste?

Capesizeratene bruker jo å være større enn pmaxratene, og er vel normalt sett mye mer volatil enn pmax også, men tidligere i år så var Pmax-ratene betydelig høyere enn cape. Er det ikke grunn til å tro at det er årsaken til at GOGL sin aksjekurs (fortsatt...)har hatt en merkbart overperformance på alle tidshorisonter unntatt de korte (du må ned på 3mnd for at 2020 har outperformed GOGL)?

Nå er vel GOGL sikkert mer volatil enn 2020, men å flytte til GOGL er vel egentlig et bet på at PMAX-ratene igjen skal overgå Cape - og det når caperatene normalt starter å stige. Høres litt risikofylt ut for min del (alternativt kan du se på det som et bet på at amerikanerne går bananas i bulksektoren, uten at vi her på berget gjør det samme, det er jo fullt mulig)
PerS
20.07.2022 kl 11:23 5271

På tide å migrere tilbake til GOGL? Differansen har vært mye større i 2020’s favør, men cape er vel klart svakere og pmx betydelig sterkere enn da. Kan være utbyttet i morgen som holder 2020 såpass oppe relativt til GOGL.
Redigert 20.07.2022 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.07.2022 kl 21:44 5592

Om det så kommer et bud i morgen på 155kr (dvs 30% premium over dagens aksjekurs) så håper jeg at selskapet pent takker nei til det da vi får fort 30% direkteavkastning de neste 12 månedene...

Nei, la oss heller sitte med skipene et par-tre år, håve inn nær hele dagens market cap, og SÅ selge til 200kr (eller mer, avhengig av hvor bonanza markedet evt skulle bli)
msmekk
19.07.2022 kl 19:52 5721

Tror nok et bud vil ligge i området 155kr, vinn vinn for kjøper og selger er det beste dealene
Redigert 19.07.2022 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.07.2022 kl 19:07 5776

Håper inderlig at skipene ikke blir solgt så tidlig - ikke bare kan det være mye penger å hente de neste årene (er vel ikke for offensivt å spå at vi kan seile inn hele dagens market cap ila 2025?), men skipsverdiene vil også kunne stige markant når/hvis vi kommer inn i et skikkelig bullmarked og rederne angrer på at de ikke bestilte båter for to år siden. Selges skipene nå så er det ikke sikkert at det blir noen gevinst overhodet for de som kjøper aksjer i dag
KJEPET
19.07.2022 kl 13:02 6010

Det er absolutt en mulighet. Er vel snart $100m pr. skip (NB) som er i flåten deres nå, og meget lang leveringstid (2027 når verftene åpner for bestillinger). De ligger godt an i løypa for oppkjøp.
msmekk
19.07.2022 kl 12:31 6057

Tror 2020b vil bli solgt innen kort tid. Ingen rederi bestiller nye skip fordi de ikke enda vet hva som blir fremtidens fuel. Hva er vel da bedre enn å kjøpe de høyest klassede skipene med de beste rense systemer som markedet kan oppdrive? Mitt bet er at 2020 har nye eiere Ila året.
KJEPET
19.07.2022 kl 10:27 6211

Takk. Jeg er med fortsatt. Den andre halvdelen av pengene er mer langsiktig og med et snitt på 122.-, så jeg blir med en god stund til. Om enn ikke like aktiv som før, men kommer litt innimellom. Jeg følger fortsatt markedet tett. Slik jeg ser det nå vil China fortsatt bruke noe tid på å komme seg (real estate og covid). Når de kommer på banen for fullt utover i 2023 så blir det full fest i tørrlast :-)

Gratulerer nok en gang!
Håper du fortsatt blir på forumet og bidrar med dine innspill.
Redigert 19.07.2022 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.07.2022 kl 10:12 6271

Da er denne posten solgt i går og i dag. Det ble nok en anstendig gevinst :-)
msmekk
18.07.2022 kl 18:45 6644

Det er tilbud og etterspørsel som bestemmer prisen, ser ikke at vi får større tilbud av skip på lenge enda. Sitter derfor long i 2020b, Gogl og Belco. 2-3 år minst

Jeg har aksjer i Gogl på 102kr
2020 fikk jeg ikke fanget i droppet og jeg solgte ikke 2020 6 juni:-)
men jeg solgte 2020 dagen etter forrige dividende

Jeg liker Gogl godt når der er 12 millioner aksjer short, raten banker opp inn mot normal sesong og aksjen er ned 50 kroner på en måned.

Derfor vil det forbli slik inntil videre, jeg er lett på foten, som du vet vi har ikke lik horisont og strategi.
Personlig er jeg ikke komfortabel med aksje markedene, samtidig liker vi alle drybulk når Cape gjør kjempe hopp.
Redigert 18.07.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.07.2022 kl 08:28 7016

Synd du solgte deg helt ut 6. juli Longs. Ser du også mente at ratene var på full fart mot 5k. Ikke lett å spå tørrlast i det korte bildet. Har du planer om å komme deg inn igjen, eller sitter du i cash videre fremover?
msmekk
15.07.2022 kl 13:33 7661

Aldri så lite tålmodighet så vil vi temmelig sikkert se 150 kr på ettersommeren!

Hadde håpet å få kjøpt billigere, men torde ikke vente lenger så gikk inn på 110,8 med de grønne FFA vi har i dag.
Ebit
15.07.2022 kl 00:19 8054

Halvveis i juli uten den store Q3 optimismen.
Håper juli utbyttet kommer ut tilsvarende juni, selv om ratene tydeligvis sliter litt med å få løft.
msmekk
13.07.2022 kl 17:54 8603

Når inflasjonstallene er vurdert og fordøyd utover kvelden vil usa gå mot grønt og det ligger også an til positiv innhenting på obx imorgen. Storebrand kan overraske på oppsiden og bulk blir temmelig sikkert vinnerne fremover med 2020b i førersetet.

Veldigt imponert...

June 2022, the Company achieved average time charter equivalent earnings of

approximately US$33,300 per day, gross. The Company's six vessels trading on

Vs

 Baltic 5TC Capesize Index averaged US$20,883 during June 2022



msmekk
11.07.2022 kl 08:49 9699

Bulkratene vil vil etterhvert gå helt amok når det er så få skip å frakte det verden trenger av kull og jern. Nesten ingen nybygg før i 2027, hastigheten må ned i 2023 for å redusere forurensede utslipp, store infrastruktur behov i Asia, Amerika og Europa. Den perfekte suppe for bulk skip investorer seiler opp.
ks1977
08.07.2022 kl 14:40 10467

For transparensen sin del (for de som ikke følger både 2020 og GOGL) siden long ikke gidder selv:

Longsitinbulk I går kl 11:08
Kina cap snur endelig opp
11768 +1485

Longsitinbulk I går kl 13:09
Golden Ocean har dekket 50-70% på langt bedre rater en vi i dag ser, dividendet vil bli som i q1 ca.
Aksjen var kjapt nedom 100 lappen, de dekker alt de klarer av short på de nivåene, etter et 55 kroners fall på kort tid.
Kjipt å stå på perrongen, inn i høy sessong hvis dette er bunnen
hyggelig å se Cape, det blir penger av rater på 18 k også,
dividendene i Gogl vil fortsette også i H2 og det forundrer meg ikke om de blir langt høyere en i H1, og dividendene vil fortsette i 2023 og i 2024.

Longsitinbulk I dag kl 11:04
Jepp, Kina kommer nå.
$/day 14473 +2705