2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned
Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.
Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.
3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.
3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
Kalle Kurtasje
16.07.2021 kl 09:43
7092
Fredag 16. Juli:
Idag er siste mulighet til å sikre seg utbytte for Juni måned i 2020 Bulkers.
Mandag 19. juli går aksjene ex utbytte.
Utbytte for Juni er på USD 0,24 pr stk, (ca NOK 2,10 pr stk)
Idag er siste mulighet til å sikre seg utbytte for Juni måned i 2020 Bulkers.
Mandag 19. juli går aksjene ex utbytte.
Utbytte for Juni er på USD 0,24 pr stk, (ca NOK 2,10 pr stk)
Spekulant1
16.07.2021 kl 12:48
6985
Veldig bra, har fylt på litt. Sterkere rate-snitt på 15 første i juli enn juni, så dette lover godt.
Kalle Kurtasje
16.07.2021 kl 14:21
6900
Ja, hadde vært greit å komme tilbake til USD 0,30 (mai-utbytte) for juli,
og forhåpentligvis enda høyere nivå fra august - og utover høsten.
og forhåpentligvis enda høyere nivå fra august - og utover høsten.
Kalle Kurtasje
19.07.2021 kl 12:48
6599
Baltic Capesize-indeksen er opp 2,1 prosent til 29.139 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Da snur capesize-indeksen opp igjen etter ca 1 uke med fall.
Samtidig ramler kursen, da det er ex-date for juni-utbytte idag,
pluss generelt fall og stor usikkerhet i markedet.
Da snur capesize-indeksen opp igjen etter ca 1 uke med fall.
Samtidig ramler kursen, da det er ex-date for juni-utbytte idag,
pluss generelt fall og stor usikkerhet i markedet.
gandhi-21
19.07.2021 kl 12:54
6601
MTD avg 29,412 for juli, marginalt over tallene for juni.
” Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful.”
” Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful.”
Kalle Kurtasje
19.07.2021 kl 13:02
6637
Trodde vi var et godt stykke over Juni-tallene så langt i juli,
men jeg logger ikke de daglige ratene.
men jeg logger ikke de daglige ratene.
Kalle Kurtasje
19.07.2021 kl 19:29
6302
Jeg solgte noen gamle "skrote-aksjer" idag, og fikk frigjort noen kroner.
Da fikk jeg kjøpt flere 2020-aksjer på kurser fra 106 og ned til 101,50.
Blir stadig vanskeligere å frigjøre kapital, da de aksjene jeg sitter på nå,
ønsker jeg å beholde fremover....
Da fikk jeg kjøpt flere 2020-aksjer på kurser fra 106 og ned til 101,50.
Blir stadig vanskeligere å frigjøre kapital, da de aksjene jeg sitter på nå,
ønsker jeg å beholde fremover....
Staffanstorp
20.07.2021 kl 14:45
5916
NOK 2,1816,- in dividends per stock for June; per today's USD exchange rate.
Redigert 20.07.2021 kl 15:42
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
20.07.2021 kl 16:52
5831
Aksjen gikk -ex utbytte 2.11 kroner 19 Juli. Jeg vil anta at det er det vi da mottar (uavhengig av $kurs)? Resten ligger vel igjen på kistebunnen og kan betales ut neste måned?
kronerulling
21.07.2021 kl 20:00
5506
Noen som fortsatt tror på de ekstremt gode ratene som skulle vare frem til minst 2023?
Ebit
21.07.2021 kl 20:41
5494
DnB har nylig lagt ut en analyse der de har oppgradert kursmål for aksjen fra 125 til 148 NOK
Ebit
21.07.2021 kl 20:47
5524
I analysen tirsdag kveld høyner de anslaget for gjennomsnittlige Capesize-rater fra 16.000 dollar pr dag til 25.500 dollar pr dag i 2021. Tilsvarende anslag for 2022 og 2023 heves til henholdsvis 24.300 dollar (18.400) og 28.700 dollar per dag (20.600).
Sonatrach
22.07.2021 kl 08:26
5319
Ja. Ingenting fundamentalt har forandret seg her. Demolitionprisene er skyhøye om dagen, så til tross for gode rater vil vi sansynligvis se en høyere enn forventet avgang av utdatterte skip. Den eneste skyen på himmelen er en global nedsmelting av økonomien eller en krig igangsatt av Kina (Taiwan/Hkg), men da spiller det ingen rolle hvilken aksje man sitter i.
Spekulant1
22.07.2021 kl 17:43
5109
Rater opp - kurs ned. Litt uvanlig, men det går nok over. Blir nok solide rater utover høsten, og kurs som samsvarer! Også ser jeg fram til tall for juli, de må jo bli ganske sterke.
Sonatrach
22.07.2021 kl 18:20
5132
Jeg vet ikke hva DNB legger til grunn i rateanslagene for 2022-23. Jeg synes de er latterlig lave spesielt med tanke på at markedet er i en forholdsvis grei balanse nå og at at levering av ny tonnasje de neste 2-3 årene er beregnet til å være betydelig mindre enn forventet etterspørselsvekst. Jeg tipper forsiktig og konservativt minimum Caperater på $42,000 for 2022 og $55,000 for 2023.
kodenavn
23.07.2021 kl 13:28
4884
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +7,9% TIL USD 32.469/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 7,9 prosent til 32.469 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 7,9 prosent til 32.469 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
gandhi-21
23.07.2021 kl 15:18
4824
En direkteavkastning på 50% for 2023, “forsiktig og konservativt“ javel 😆
Kalle Kurtasje
23.07.2021 kl 15:40
4815
Oi - hvis vi kommer så høyt, da sender jeg julekort :))))
(Hvis jeg visste hvor du bor).
Jeg er veldig Happy med snitt-utbytte på ca 3 pr mnd i de neste 30 månedene. Blir NOK 90.- pr aksje😳
3 kr pr mnd var vel også anslaget fra CEO i presentasjonen i mars.
(Hvis jeg visste hvor du bor).
Jeg er veldig Happy med snitt-utbytte på ca 3 pr mnd i de neste 30 månedene. Blir NOK 90.- pr aksje😳
3 kr pr mnd var vel også anslaget fra CEO i presentasjonen i mars.
kronerulling
23.07.2021 kl 16:41
4819
Tror neppe/aldri det blir snittet over 30mnd
Tror vi i snitt havner på 1,5/2kr over 30mnd
Tror vi i snitt havner på 1,5/2kr over 30mnd
Kalle Kurtasje
23.07.2021 kl 21:16
4758
Uansett bedre enn bankrente, eller alternative «kjedelige» aksjer som gir utbytte 1 til max 4 ganger pr år.
gandhi-21
26.07.2021 kl 11:27
4405
Ja, men bakgrunnen er vel cape opp 11% sist uke og økt skipsverdi.
FA i dag: ” Cleaves Securities-analytiker Joakim Hannisdahl oppgraderer hele tørrbulksektoren, og øker blant annet kursmålet i 2020 bulkers fra 171 kroner til 215 kroner. Hannisdahl øker også kursmålet i Golden Ocean fra 151 kroner til 169 kroner. Hannisdahl opererer forøvrig med en kjøpsanbefaling av begge aksjene. ”
FA i dag: ” Cleaves Securities-analytiker Joakim Hannisdahl oppgraderer hele tørrbulksektoren, og øker blant annet kursmålet i 2020 bulkers fra 171 kroner til 215 kroner. Hannisdahl øker også kursmålet i Golden Ocean fra 151 kroner til 169 kroner. Hannisdahl opererer forøvrig med en kjøpsanbefaling av begge aksjene. ”
Struts
26.07.2021 kl 11:55
4392
Klar over det, intet motstridende der. Skipsverdier på tørrlastsiden har forøvrig økt i hele år, jevnt og trutt. Litt opp og ned på daglige/ukentlige fraktrater er neppe fundamentet for analysen. Okke som, greit å ta med seg!
Sonatrach
26.07.2021 kl 12:12
4425
Mitt rasjonale er at feks dagens rater representerer overhodet ikke noen supercycle. Vi er ikke der enda! Dagens rater er ikke mer enn akurat det det bør, Markedet er i en hårfin balanse nå, og det skal veldig lite til før ratene skyter opp i 40-50K/dag. Og driveren er økt transportetterspørsel, kombinert med minimal influx av nybygg pga verftskapasitet og NB priser.
gandhi-21
26.07.2021 kl 12:30
4400
BALTIC DRY INDEKS har vel en normal på rundt 1100 og ligger nå på ca 3200, så vi er allerede inne i en gull-tid.
Alle venter vel egentlig på en supersyklus men på dagens nivå med en yield på 25-30% har vi det meget behagelig, litt opp nå så er vi på yield over 30%, 3 kr pr mnd, og aksjen er pt. sterkt
underpriset.
Alle venter vel egentlig på en supersyklus men på dagens nivå med en yield på 25-30% har vi det meget behagelig, litt opp nå så er vi på yield over 30%, 3 kr pr mnd, og aksjen er pt. sterkt
underpriset.
gandhi-21
26.07.2021 kl 12:36
4506
Forecast; «Baltic Exchange Dry Index is expected to trade at 3354.65 points by the end of this quarter, according to Trading Economics global macro models and analysts expectations. Looking forward, we estimate it to trade at 4238.70 in 12 months time.»
Det vil gi en rate på ca $ 42 000 og utbytte på + 33 % pa.
Det vil gi en rate på ca $ 42 000 og utbytte på + 33 % pa.
Redigert 26.07.2021 kl 12:42
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
26.07.2021 kl 14:13
4451
Baltic Exchange Dry Index range er 11.793 til 290 (2008 - 2016)! Jeg anser derfor 3,354.65 som en dråpe i havet i "Supercycle" sammenheng! Jeg er ikke fornøyd før vi er etablert over 6,000 for en periode! Hva tilsvarer det i rate/utbytte?
Redigert 26.07.2021 kl 14:13
Du må logge inn for å svare
AudiBMWMercy
26.07.2021 kl 15:00
4459
Denne aksjen synes jeg som no-brainer.
Jeg bruker deres twitterkonto for deres rater.
https://twitter.com/2Bulkers
Jeg bruker deres twitterkonto for deres rater.
https://twitter.com/2Bulkers
Sonatrach
27.07.2021 kl 12:16
4110
fra TW 22 July:
Capesize bulkers may see $40,000 per day amid 'healthy' iron ore and coal volumes!
Jury is out on whether sub-capesize spot rates may keep an upward trend, broking house analyst says
Spot rates for capesize bulkers may reach $40,000 per day amid strong demand for iron ore and coal, but much depends on China's plans to curb carbon emissions, according to a sector expert.
However, capesizes are currently trading at a discount to smaller bulkers as activity in the market remains quiet.
Only two new capesize fixtures for iron ore came to light on Thursday, one in the Atlantic and one in the Pacific. Another vessel was fixed for coal as part of an ongoing tender by Korea Electric Power Corp.
In the Pacific, Rio Tinto fixed an unnamed capesize for an iron-ore trip from Western Australia to China at $12.25 per tonne, loading from 5 August.
This is an improvement on fixtures reported on Monday, when the mining giant was said to have booked two capesizes for the same trip at $11.25 and $11.45 per tonne, respectively, loading around the same time.
The capesize 5TC, a spot-rate average weighted across five key routes, improved by 3.3% on Thursday and was assessed at $30,098 per day, according to Baltic
Exchange data.
The last time the assessment surpassed the $30,000 level was on 13 July when it hit $30,272 per day.
"I do believe we are bottoming out here and soon capes will once again start to rise towards the $40,000-per-day mark," John Kartsonas, founder of asset-management advisory firm Breakwave Advisors, told TradeWinds.
"That will be on the back of healthy Brazilian iron-ore volumes and surprisingly strong coal volumes that is taking increasingly more capesize ships from the overall pool."
"The result could be a strong market in the next few months, and I think freight futures are sensing this, thus the premium prices above spot."
The paper market has shown incremental gains over the past three trading days, with prices settling higher across the forward curve for all contracts until 2028.
Watching China!
Kartsonas said freight rates may keep rising if Atlantic-basin coal volumes remain high in August, but they may fall if China lowers iron-ore consumption and steel output to hit carbon-reduction goals.
"China’s policy towards steel production and the associated emissions remains the major risk for the ongoing dry-bulk bull market," he said.
Spot rates for sub-capesize bulkers also picked up on Thursday, but whether they will continue to improve is anyone's guess, according to Rebecca Galanopoulos-Jones, research analyst for London broking house Alibra Shipping.
"At this stage, it’s hard to tell if it is just the usual volatility or something more significant, and we wouldn’t usually expect a rally at this time of year as the market begins to unwind for the summer," she told TradeWinds.
She said spot rates for the smaller ships received support from both basins this week amid strong commodity demand.
"We expect rates to remain firm for the rest of the year," she said.
The supramax 10TC weighted-average spot rate has moved up by 2.4% since Monday and was assessed on Thursday at $31,264 per day.
The handysize 7TC average spot rate has edged up 2.7% over the same time frame and was assessed at $31,072 per day on Thursday.
Capesize bulkers may see $40,000 per day amid 'healthy' iron ore and coal volumes!
Jury is out on whether sub-capesize spot rates may keep an upward trend, broking house analyst says
Spot rates for capesize bulkers may reach $40,000 per day amid strong demand for iron ore and coal, but much depends on China's plans to curb carbon emissions, according to a sector expert.
However, capesizes are currently trading at a discount to smaller bulkers as activity in the market remains quiet.
Only two new capesize fixtures for iron ore came to light on Thursday, one in the Atlantic and one in the Pacific. Another vessel was fixed for coal as part of an ongoing tender by Korea Electric Power Corp.
In the Pacific, Rio Tinto fixed an unnamed capesize for an iron-ore trip from Western Australia to China at $12.25 per tonne, loading from 5 August.
This is an improvement on fixtures reported on Monday, when the mining giant was said to have booked two capesizes for the same trip at $11.25 and $11.45 per tonne, respectively, loading around the same time.
The capesize 5TC, a spot-rate average weighted across five key routes, improved by 3.3% on Thursday and was assessed at $30,098 per day, according to Baltic
Exchange data.
The last time the assessment surpassed the $30,000 level was on 13 July when it hit $30,272 per day.
"I do believe we are bottoming out here and soon capes will once again start to rise towards the $40,000-per-day mark," John Kartsonas, founder of asset-management advisory firm Breakwave Advisors, told TradeWinds.
"That will be on the back of healthy Brazilian iron-ore volumes and surprisingly strong coal volumes that is taking increasingly more capesize ships from the overall pool."
"The result could be a strong market in the next few months, and I think freight futures are sensing this, thus the premium prices above spot."
The paper market has shown incremental gains over the past three trading days, with prices settling higher across the forward curve for all contracts until 2028.
Watching China!
Kartsonas said freight rates may keep rising if Atlantic-basin coal volumes remain high in August, but they may fall if China lowers iron-ore consumption and steel output to hit carbon-reduction goals.
"China’s policy towards steel production and the associated emissions remains the major risk for the ongoing dry-bulk bull market," he said.
Spot rates for sub-capesize bulkers also picked up on Thursday, but whether they will continue to improve is anyone's guess, according to Rebecca Galanopoulos-Jones, research analyst for London broking house Alibra Shipping.
"At this stage, it’s hard to tell if it is just the usual volatility or something more significant, and we wouldn’t usually expect a rally at this time of year as the market begins to unwind for the summer," she told TradeWinds.
She said spot rates for the smaller ships received support from both basins this week amid strong commodity demand.
"We expect rates to remain firm for the rest of the year," she said.
The supramax 10TC weighted-average spot rate has moved up by 2.4% since Monday and was assessed on Thursday at $31,264 per day.
The handysize 7TC average spot rate has edged up 2.7% over the same time frame and was assessed at $31,072 per day on Thursday.
Kalle Kurtasje
29.07.2021 kl 11:15
3827
Endelig payday i dag for Juni måned i 2020Bulkers.
USD 0,24 blir vel ca NOK 2,10?
USD 0,24 blir vel ca NOK 2,10?
Thegoldenone
29.07.2021 kl 12:33
3722
Ganske utrolig utbytte på denne. Hva hvis ratene går til 100.000$? 😃
AudiBMWMercy
29.07.2021 kl 12:44
3714
Er det ett retorisk spørsmål?
Uansett, du kan sjekke Q1 presentasjon for utbytte for forskjellige TCE. Om jeg husker det riktig så 32 kroner årlig for TCE 30 000 usd/d.
Uansett, du kan sjekke Q1 presentasjon for utbytte for forskjellige TCE. Om jeg husker det riktig så 32 kroner årlig for TCE 30 000 usd/d.