2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned


Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
gandhi-21
06.10.2021 kl 21:53 10957

Dette er dollar de seiler inn i dag, standard-raten på capesize 180t lå i dag på $ 121 100


Må jo bli noen vanvittige utbytter med dette da! Mye, mye høyere enn tidligere
Spekulant1
07.10.2021 kl 07:36 10678

Får vel fasit på utbytte for Sept i dag eller i morgen. Står på 47-49 Cent, så får vi se. Litt tungt at kursen ikke sparker mer oppover, men det må komme når markedet tar innover seg at høyere rater høyst sannsynlig er kommet for å bli. Oktober har jo startet formidabelt.
Xsevar
07.10.2021 kl 12:19 10482

Ratene holder seg høye.
Baltic Capesize-indeksen er opp 0,1 prosent til 86.953 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange
SeanA
07.10.2021 kl 14:04 10399

Today: 86,953 +83
MTD avg 81,385
YTD avg 31,643 vs 2020 YTD 12,370
FFA Q4 58,800

Flat index, C5 in red and profit taking for paper. Tonnage status quo, but little activity in physical. #2020bulkers index vessel at 115,000 USD/day.
#dividends #ironore #capesize #drybulk
kazynor
07.10.2021 kl 20:00 10194

Satser på at vi får presentert noen tall i morra :)

Er det noen her som har tilgang på Cape (og større) nybyggordre de neste 3 årene samt i prosent ift eksisterende flåte?
kakemann
08.10.2021 kl 08:42 9984

Ble dyr denne lille kræsjen... Bulk Seuol dro inn ca. $73 000 pr. dag i snitt, mens Bulk Bulk Shenzhen bare fikk $35 000 fra forsikringen.

Commercial update (begynner de å bli kjipe?):

In September 2021, the Company achieved average time charter equivalent earnings of approximately US$52,600 per day, gross. The Company’s three vessels trading on index-linked time charter earned approximately US$74,000 per day, gross, including average daily scrubber benefits of approximately US$1,300 per day. The Company’s four vessels trading on fixed time charter earned approximately US$40,900 per day, gross, including average daily scrubber benefits of approximately US$1,300 per day. Bulk Shenzhen received US$35,000 per day in off-hire insurance during the month.  

The Baltic 5TC Capesize Index averaged US$54,311 during September 2021.

Bulk Shenzhen will on October 8, 2021, commence operations following yard repairs.

Cash Distribution:

The Board has approved a cash distribution of US$0.39 per share for September 2021. The distribution will be made from the Company’s Contributed Surplus account which consists of previously paid in share premium transferred from the Company’s Share Premium account.

Key information:

Distribution amount: US$0.39 per share

Declared currency: US$

Date of approval: October 7, 2021

Last day including right: October 18, 2021

Ex-date: October 19, 2021

Record date: October 20, 2021

Payment date: On or about October 28, 2021

msmekk
08.10.2021 kl 08:54 9953

Traff godt der Xevar, jeg trodde det kom inn på 0,36 så 0,39 er meget bra. Spot on!

Utbytte rekordhøyt for september med USD 0,39, selv om mange av oss forventet noe høyere.
Uansett bra - USD 0,97 for 3. kvartal!

Har noen formening om hvor lenge Bulk Shenzhen vil bli på skipsverftet?
Forsikringsoppgjør pr. dag utgjør litt mer enn halvparten av kontrakten med Koch-gruppen.
kakemann
08.10.2021 kl 09:28 9931

https://newsweb.oslobors.no/message/539859

2020 Bulkers Ltd. (2020) - Bulk Shenzhen incident - update
Hamilton, Bermuda, 17 August 2021,

As previously announced, on August 2, Bulk Shenzhen was involved in a collision
with the bulk carrier RB Lisa whilst navigating in laden condition under pilot
inbound Yangtze River.

On 11 August 2021, Bulk Shenzhen arrived at IMC Zhoushan shipyard to repair
steel damage sustained in the bow area above the water line. Following a
thorough inspection at the shipyard the repairs are now expected to take
approximately 45 days.

Based on the updated timeline and the prevailing FFA market, the Company
estimates total cost of the incident, including off-hire, of approximately
US$1.6 million.

Videre går den på fastrate fra og med 1.11. til og med 31.12.
https://newsweb.oslobors.no/message/543377

2020 Bulkers Ltd. (2020) - Conversion of index-linked charter hire for Bulk Shenzhen and Bulk Sydney
Hamilton, Bermuda, September 29, 2021

2020 Bulkers has today converted the index-linked charters for Bulk Shenzhen and
Bulk Sydney into fixed rate charters at US$61,628 and US$60,260 per ship per
day, gross, for the period from November 1, 2021 until December 31, 2021. In
addition, both vessels will still earn a premium related to the fuel cost
savings from the scrubbers.

The Company expects average operating cash breakeven after G&A, vessel operating
costs and debt service of approximately US$14,500 per ship per day for 2021.

La oss håpe vi får med noen gode dager på høye rater nå i oktober på den.

Mye usikkerhet ang. veien videre for bulk og capesize.
2020bulker var ATH 17. september med intradag på 155 hvis jeg husker riktig. Ratene lå da på underkant av 50k.
Hannisdahl spår rater for q1 2022 i området break even, altså fra mega bull til mega bear på en måned. Siste rapport uke 40 fra Cleaves angir et kursmål kr. 190.
BDI har en forecast på 4999 points ved enden av q4 og gjennomsnitt på 4436 for 2022. BDI lå i går på 5650 poeng.
Noen tanker ?

oppturen
08.10.2021 kl 11:44 9885

Gogl og Belship er mye mer attraktive enn 2020. Ganske enkelt fordi de har brukt inntjeningen i H1 til vekst og vil få eventyrlig resultat i H2.
2020 går også meget bra men når det betales ut månedlige utbytter og flåten har null tilvekst så blir det begrenset hvor høyt kursen skall gå.
PE på 2020 ligger nå ca 50% over PE på førstnevnte.

tja, styrken til 2020 er jo gjennomsiktigheten samt at de ikke bygger for framtiden. Konseptet er begrenset men kjent. Spenningen oppstår når Himalaya går på børs et år før første skip settes på vannet og med samme eiere.
Gogl framstår som et meget godt kjøp pt. men noe usikkerhet ang. utbytte, ja de tjener penger men hvor mye går tilbake til aksjonærene ? Hvis de leverer på linje med 2020 så bør utbytte q3 ligge i området 1$. Og som sagt, de framstår da som mer attraktiv enn Bulkers.
Belship har jeg lite greie på, de har gått like mye som Bulkers siste måned; ca. 5%. , utbytte?

Tor Olav Trøim har en annen strategi for 2020. Han bruker et annet selskap for å investere i nye flåter.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/13/7688388/troim-med-ny-storsatsing-i-torrlast

På en måte så er 2020 beskyttet mot obligasjon til å generere kapital til de nye byggene. Det betyr at 2020 kan fortsatt dele utbytte månedlig.
Med den nye satsingen, så er det stor interesse av Tor Olav at 2020 deler så mye som mulig månedlig utbytte.
oppturen
08.10.2021 kl 12:10 9971

Belship lanserte ny utbyttestrategi i sommer. 50% av driftsresultat( minus engangs gevinster) vil bli betalt i utbytte. For Q3 regner jeg med det blir driftsresultat rundt 1,5 nok pr aksje og utbytte følgelig ca Nok 0,75. (Gevinst ved salg av skip kommer i tillegg)
Xsevar
08.10.2021 kl 12:15 10004

Ratene er litt ned i dag, men ingen klager over disse ratene:

Baltic Capesize-indeksen er ned 3,6 prosent til 83.865 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
gandhi-21
08.10.2021 kl 12:20 10013

Dvs. 5% utbytte for Belship for q3.
Fasit for bulkers er 6%
Gogl estimert til 7% dvs. hvis 0,75$ for q3
oppturen
08.10.2021 kl 12:33 9983

Ja, men så bygges det betydelig kapital i selskapene også.

Hvor mye koster drivstoff per dag nå for tiden?

Er vel noen voldsomme økninger i kostnader det er snakk om for shipping generelt

oljen har steget 15% sist måned, ratene har steget 66%, tror det går bra jeg !

Hvor leste du dette? Er jo spinnvilt om det skulle skje, blir dramatisk fall ….
gandhi-21
08.10.2021 kl 14:04 10107

Mener jeg leste en tweet av han om det, men bøyer meg i hatten og tar av meg støvet, klarer ikke å finne den igjen, meget mulig jeg tar feil. Men igjen; den ble re-tweetet med beskyldninger om at han redet grunnen for sitt eget hedge-fond. Slettet eller jeg tar feil, alt er mulig

Det er mulig denne tweeten du leste.
Det blir spent å se hvordan energikrise kunne forbedre FFA til Q1 2022.

https://twitter.com/ed_fin/status/1446085602311614465?t=3qkC0RGmehVzPma4YZkyOg&s=19

Stemmer. Var i Bynn intervjuet at han spådde rater på ca 10000 for cape i q1. Han var bekymret. Tror det var pga OL og blue sky strategien til Kina.

Dog er han bull på lang sikt med tanke på ordreboken
Xsevar
11.10.2021 kl 12:15 9179

Baltic Capesize-indeksen er ned 1,4 prosent til 82.722 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
ronny40
11.10.2021 kl 16:06 9325

Det blir dyrt å dekke inn denne shorten i en så lite likvid aksje. Hva tenker de på? Utbytter er jo låst inn for de 4 neste utdelinger - blir minst 15nok det. Det betyr at man ser kursen under 115 innen januar?
Xsevar
11.10.2021 kl 17:58 9242

Ratene er opp 60% siste 30 dager, aksjekursen er ned 7%.
Inntjeningen og utbyttene øker for hver måned. Men enkelte selger...

Det er 4 båter på kontrakt i oktober med en snitt inntjening på 40.900 dollar pr båt/dag. De 4 andre båtene på index har hatt en snitt inntjening så langt i oktober på 80.849 dollar pr båt/dag +35% premie + 1500 dollar for scrubbere. Om man legger snittratene til grunn ut måneden så ligger vi an til 6 kr pr aksje i utbytte for oktober. (Dagens rater er høyere enn snitt ratene) Det ligger an til 4,6% utbytte kun for denne måneden om man legger dagens aksjekurs til grunn.

Blir litt månedslønn til oss som orker å sitte da. Og tusen takk for det...
Ebit
11.10.2021 kl 21:57 9071

Noen som kjenner til avskrivningsreglene på flåten?
Når vil skipene være nedbetalte?


Bulkverdiene stiger!

Values: Dry bulk values higher across size segments!
Dry values adjusted higher across all size segments, reflecting recent transactions and market development. Tanker values unchanged.

Dry bulk:
Capesize Newbuild, Resale, 5yr and 10yr values quoted at USD 64m, 62m (61m), 50m (49m) and 37m.
Pmax Resale, 5yr and 10yr valued at 43m (40.5m), 36m (34.5m) and 27m (26.5m). Resale, 5yr and 10yr
Supras/Ultras at 38m (37.5m), 33m (32.5m) and 25m (24m). Resale, 5yr and 10yr
Handys valued at 30m, 25.5m (25m) and 18.5m (18m).

Tankers:
VLCC Newbuild, Resale, 5yr, 10yr and 15yr quoted at USD 110m, 96m, 75m, 50m and 33m.
Suezmax Newbuild, Resale, 5yr and 10yr valued at USD 77m, 65m, 50m and 33m.
Aframax Newbuild, Resale, 5yr and 10yr at USD 62m, USD 55m, USD 42m and USD 28m.

Er det noe budskap her? Hvorfor linkes det til en gammel video?
Xsevar
15.10.2021 kl 12:27 7629

Baltic Capesize-indeksen er ned 8,2 prosent til 64.471 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Ratene er fortsatt svært høye og vesentlig bedre enn gjennomsnittlige rater som båtene til 2020Bulkers seiler på i dag.

Komt positive nyheter fra sentralbanken i kina:
Smitteeffekter fra Evergrandes gjeldsproblemer er kontrollerbart.

Det sier den kinesiske sentralbanken (PBOC) i en uttalelse fredag, ifølge internasjonale medier.

PBOC sier videre at relevante departementer og lokale myndigheter jobber seg gjennom Evergrandes gjeldsproblemer i henhold til loven, og ber samtidig selskapet akselerere avhending av eiendeler og samtidig ferdigstille prosjekter. De fleste eiendomsutviklere i Kina har en solid finansiell situasjon, sier sentralbanken.

Sentralbanken ber samtidig banker om å opprettholde en stabil og kontrollert utlånspraksis til eiendomssektoren.

TDN Direkt finans@tdn.no