2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned


Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
JonasKr
15.10.2021 kl 16:04 9143

Det vesentlige her er jo eiendomssektoren i Kina som har gått på speed gjennom mange år og som er totalt ikke-bærekraftig. Om Evergrande reddes eller ikke, så blir det uansett et helt annet tempo i kinesisk byggebransje fremover. Det betyr langt mindre bruk av stål som betyr mindre frakt av jernmalm. Usikkerheten rundt dette er årsaken til den tilsynelatende merkelige differansen mellom rater og aksjekurs for øyeblikket. Dette kan jo minne litt om tank-ratene vs aksjekursene våren i fjor, da de smarte skjønte at det til syvende og sist er forbruket av olje som teller, ikke hvor mye Saudi-Arabia pumper opp i løpet av en kort periode. Hvis ikke oljen forbrukes må den lagres, og før eller siden må det produseres mindre, ergo dagens tankrater. Samme kan skje med jernmalm.

Så har man også spørsmålet rundt bruk av kull. Nå er bruken på all-time-high, men Kina har jo sagt dette skal ned fremover.
Redigert 15.10.2021 kl 16:15 Du må logge inn for å svare

Jeg må si 2020 har holdt seg veldig bra til tross for noe nedgang i BDI. Når markedet (snart) snur opp igjen skulle det gi en kraftig oppgang.

Hvorfor skal byggeaktivitet i Kina ned? Evergrade kommer gradvis til å bli erstattet av mindre selskaper hvor staten tar større kontroll. Det blir en myk landing her, og jeg er temmelig sikker på at import av jernmalm til landet vil forbli svært høy. Bygging av infrastruktur og bygninger er nøkkelen til stabilitet i et så stort land. Dette slipper de ikke ned.
Redigert 15.10.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Ebit
16.10.2021 kl 00:56 9045

GOGL kaller det utbytte, mens 2020 kaller det tilbakebetalt kapital.
Utbytte kapitalbeskattes, men gjelder det samme for tilbake betalt kapital?
ks1977
16.10.2021 kl 08:50 9003

I realiteten så er forskjellen utsatt skatt (dersom du holder over årsskiftet).

Selve tilbakebetalingen er ikke skattepliktig, men den reduserer kjøpsprisen din (like mye tilbakebetalingen er) slik at du (totalt sett) må betale det samme i skatt når du en gang selger.

Har du aksjene i en investeringskonto så forsvinner denne forskjellen, mens har du aksjene via et eget aksjeselskap så skal det være en liten forskjell (fordel) skattemessig totalt sett.
JonasKr
16.10.2021 kl 09:13 8974

Det enkle svaret... Du kan ikke over tid bygge langt mer enn folk trenger og har råd til (nærliggende å trekke paraleller til US subprime).

Noen ganger filosoferer jeg over hva som ville skjedd om norske myndigheter slapp totalt opp på utlånsregler 😀. Hvor mange x inntekt ville folk lånt til bolig? 10x? 20x?
Redigert 16.10.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Xsevar
16.10.2021 kl 09:36 8941

Siden 2020Bulkers er registrert i et «skatteparadis» da får man ikke kjøpe aksjene med en aksjesparekonto, men må bruke en VPS-konto. Som privatperson så må utbytte beskattes på en VPS-konto. Virker som 2020Bulkers har vært svært kreative for å unngå løpende skatt på "utbytte". Skatten kommer den dagen du selger aksjene. Som KS1977 skriver så utsetter man skatten og det er en fordel.
M79
16.10.2021 kl 19:43 8826

Går det an å kjøpe 2020 gjennom ikz konto ? Kor mye dei har utbetalt pr aksje i sep ? Når må en være inne for å få med seg utbytte for oktober ?
fylla12
16.10.2021 kl 20:54 8809

September var det 0.39 USD
Dato for oktober er ikke angitt på sidene til 2020 Bulkers

Pr idag renner penga inn så jeg handlere flere aksjer på mandag ...
Risiko fri investeringer finnes ikke .. eventuelt total havari må en kunne tåle .
Titantic kunne ikke synke men balja gikk til bunns ....




ruda
17.10.2021 kl 09:41 8771

Skal nok over 150 innen kort tid
Xsevar
18.10.2021 kl 09:52 8392

Siste frist for å få utbytte for september er å kjøpe aksjer før børsen stenger i dag.

Last day including right: October 18, 2021
Ex-date: October 19, 2021
Payment date: On or about October 28, 2021
SeanA
18.10.2021 kl 14:54 8388

Dagens oppdatering:

Today: 61,026 -3,391
MTD avg 76,934
YTD avg 33,110 vs 2020 YTD 12,826
FFA Q4 50,400

Despite tight tonnage and supportive cargo balance on Q4 guiding, demand is holding back today.
FFA turns to green though.
#dividends #capesize #drybulk #2020bulkers
Ebit
18.10.2021 kl 19:34 8253

Selskapet skriver:
Last day including right: October 18, 2021 Ex-date: October 19, 2021 Record date: October 20, 2021 Payment date: On or about October 28, 2021

Hva betyr Record date?

Record date er registrert dato. Alle som er registrert som eier denne dagen har rett til utbytte.

Det er vel feil, det er de som eier aksjer ved børsslutt den 18. som mottar utbytte?!

Skipsverdiene stiger pent i tørrbulk, og i slutten av måneden tikker et nytt hyggelig utbytte inn på konto. For en fin aksje å eie.:)

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-ships-values-set-to-rally/
Redigert 19.10.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
msmekk
19.10.2021 kl 09:02 8382

I.H.T Cleaves, 2020 Bulkers Yield:
2021: 19%
2022: 28%
2023: 36%
2024: 27%

Litt blanding av begreper og fakta her.
Slik er det:
Date of approval: October 7, 2021

Last day including right: October 18, 2021

Ex-date: October 19, 2021

Record date: October 20, 2021

Payment date: On or about October 28, 2021
Ebit
21.10.2021 kl 23:16 7609

2020 har falt 20 kr på to uker.
Mye nerver i markedet for øyeblikket.
Men, mange glemmer at transportkapasiteten innen bulk er blitt kraftig redusert de siste årene.
Anser derfor at denne dippen er kortvarig

Utbytte for oktober blir rekordhøyt, snitt 70 t + nå. Ratene er godt over 50 t som er fantastisk, og fremtiden ser lys ut. Da tenker jeg to-tre år frem og inkluderer ett svakere 1. kvartal 2022, Men det selges unna i stor stil. Jeg har valgt by the dip.
Redigert 22.10.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare

Fra 1. november til 31. desember går seks av åtte båter på faste kontrakter, snitt inntjening er drøyt 47.000 pr skip + scrubber-inntekter. Så de to månedene er så og si i boks og risikoen er tatt betydelig ned. Tipper en del av skipene blir reforhandlet fra 1. januar neste år, og at nye avtaler tikker inn.

Jeg selger ikke en aksje. Snitter kun ned dersom den går så lavt!

Det er surt å se at store gevinster forsvinner fra toppen på ca 155, og nå ned til rundt 120.
MEN,
det kommer ikke flere båter på vannet de neste 2-3 årene,
dagens syklus tror mange av oss vil vare til minst 2024.
Store utbytter er sikret ut året,
og dette forventes å fortsette inn i i 2022 og 2023.
Utviklingen i Kina, Covid-19 og høyere inflasjon kan skape uro,
men velger å tro at dette vil være forbigående støy.
Ebit
26.10.2021 kl 10:51 6457

Virker som Cape ratene sliter med å bunne ut?
Hadde ikke forventet dette, men som meglerhus sier synes dette å være kortvarig

Jeg kryper til korset. Jeg har gått midlertidig ut av 2020 på 122.50. BDI ser bunnløs ut for tiden. Det må da bli et bedre re-entry point?
Ebit
26.10.2021 kl 18:21 6147

At smax og pmax nå ligger klart over cape, virker direkte ulogisk?
oppturen
26.10.2021 kl 18:32 6132

Kina har vedtatt redusert stålproduksjon fra 15. November til 15. April
Dette medfører selvsakt lavere transport behov for jern malm og også kull til produksjon.
Men om det ikke bygges opp lager så vil det bli vanvittige rater fra påsketider neste år. :-)
Ebit
26.10.2021 kl 19:03 6084

Da er det ikke rart at Cape ratene faller som en stein
Redigert 26.10.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
fylla12
26.10.2021 kl 19:57 6009

Noen snakker om ett blodbad i morgen ...
D.v.s billigere aksjer ....

Tviler på om det blir brå stopp i utbyttene


Ebit
26.10.2021 kl 20:57 6093

10% fall de tre siste ukene er heftig, mens OB stiger.
Nå vil dette berøre 2020 i begrenset grad ettersom selskapet kun har to skip i spotmarkedet

Utbytte for oktober antas å ligge i samme gate, som september.
Er det noen som har beregnet utbyttene for årets to siste måneder?
Redigert 26.10.2021 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
fylla12
26.10.2021 kl 21:28 6110

To av båtene til 2020 har kontrakt som går ut tidilig i 2022 .
Pr idag så tviler jeg sterkt på om de blir arbeidsledig ...

Xsevar
26.10.2021 kl 21:40 6104

Alle båtene som er på faste-kontrakter går over på Index rater fra 01.januar 2022 gitt at ingen fastpris-kontrakter blir fornyet innen den tid.
Redigert 26.10.2021 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Xsevar
26.10.2021 kl 21:43 6108

Om man legger inn 40.000 dollar index rater for de siste 5 dagene i oktober, så blir utbytte 0,57 dollar for oktober gitt at hele overskuddet blir betalt ut i utbytte.