2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned

Kalle Kurtasje
2020 29.06.2021 kl 10:02 388303

Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
JonasKr
15.10.2021 kl 16:04 12561

Det vesentlige her er jo eiendomssektoren i Kina som har gått på speed gjennom mange år og som er totalt ikke-bærekraftig. Om Evergrande reddes eller ikke, så blir det uansett et helt annet tempo i kinesisk byggebransje fremover. Det betyr langt mindre bruk av stål som betyr mindre frakt av jernmalm. Usikkerheten rundt dette er årsaken til den tilsynelatende merkelige differansen mellom rater og aksjekurs for øyeblikket. Dette kan jo minne litt om tank-ratene vs aksjekursene våren i fjor, da de smarte skjønte at det til syvende og sist er forbruket av olje som teller, ikke hvor mye Saudi-Arabia pumper opp i løpet av en kort periode. Hvis ikke oljen forbrukes må den lagres, og før eller siden må det produseres mindre, ergo dagens tankrater. Samme kan skje med jernmalm.

Så har man også spørsmålet rundt bruk av kull. Nå er bruken på all-time-high, men Kina har jo sagt dette skal ned fremover.
Redigert 15.10.2021 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
15.10.2021 kl 16:48 12570

Jeg må si 2020 har holdt seg veldig bra til tross for noe nedgang i BDI. Når markedet (snart) snur opp igjen skulle det gi en kraftig oppgang.
Spekulant1
15.10.2021 kl 22:51 12452

Hvorfor skal byggeaktivitet i Kina ned? Evergrade kommer gradvis til å bli erstattet av mindre selskaper hvor staten tar større kontroll. Det blir en myk landing her, og jeg er temmelig sikker på at import av jernmalm til landet vil forbli svært høy. Bygging av infrastruktur og bygninger er nøkkelen til stabilitet i et så stort land. Dette slipper de ikke ned.
Redigert 15.10.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Ebit
16.10.2021 kl 00:56 12449

GOGL kaller det utbytte, mens 2020 kaller det tilbakebetalt kapital.
Utbytte kapitalbeskattes, men gjelder det samme for tilbake betalt kapital?
ks1977
16.10.2021 kl 08:50 12402

I realiteten så er forskjellen utsatt skatt (dersom du holder over årsskiftet).

Selve tilbakebetalingen er ikke skattepliktig, men den reduserer kjøpsprisen din (like mye tilbakebetalingen er) slik at du (totalt sett) må betale det samme i skatt når du en gang selger.

Har du aksjene i en investeringskonto så forsvinner denne forskjellen, mens har du aksjene via et eget aksjeselskap så skal det være en liten forskjell (fordel) skattemessig totalt sett.
JonasKr
16.10.2021 kl 09:13 12376

Det enkle svaret... Du kan ikke over tid bygge langt mer enn folk trenger og har råd til (nærliggende å trekke paraleller til US subprime).

Noen ganger filosoferer jeg over hva som ville skjedd om norske myndigheter slapp totalt opp på utlånsregler 😀. Hvor mange x inntekt ville folk lånt til bolig? 10x? 20x?
Redigert 16.10.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Xsevar
16.10.2021 kl 09:36 12344

Siden 2020Bulkers er registrert i et «skatteparadis» da får man ikke kjøpe aksjene med en aksjesparekonto, men må bruke en VPS-konto. Som privatperson så må utbytte beskattes på en VPS-konto. Virker som 2020Bulkers har vært svært kreative for å unngå løpende skatt på "utbytte". Skatten kommer den dagen du selger aksjene. Som KS1977 skriver så utsetter man skatten og det er en fordel.
M79
16.10.2021 kl 19:43 12230

Går det an å kjøpe 2020 gjennom ikz konto ? Kor mye dei har utbetalt pr aksje i sep ? Når må en være inne for å få med seg utbytte for oktober ?
Slettet bruker
16.10.2021 kl 20:54 12207

September var det 0.39 USD
Dato for oktober er ikke angitt på sidene til 2020 Bulkers

Pr idag renner penga inn så jeg handlere flere aksjer på mandag ...
Risiko fri investeringer finnes ikke .. eventuelt total havari må en kunne tåle .
Titantic kunne ikke synke men balja gikk til bunns ....




M79
16.10.2021 kl 21:15 12186

Takker😄
ruda
17.10.2021 kl 09:41 12169

Skal nok over 150 innen kort tid
kronerulling
17.10.2021 kl 11:22 12214

Da må ratene snu
M79
17.10.2021 kl 14:25 12098

Eller omvend😅
Xsevar
18.10.2021 kl 09:52 11794

Siste frist for å få utbytte for september er å kjøpe aksjer før børsen stenger i dag.

Last day including right: October 18, 2021
Ex-date: October 19, 2021
Payment date: On or about October 28, 2021
SeanA
18.10.2021 kl 14:54 11790

Dagens oppdatering:

Today: 61,026 -3,391
MTD avg 76,934
YTD avg 33,110 vs 2020 YTD 12,826
FFA Q4 50,400

Despite tight tonnage and supportive cargo balance on Q4 guiding, demand is holding back today.
FFA turns to green though.
#dividends #capesize #drybulk #2020bulkers
Ebit
18.10.2021 kl 19:34 11656

Selskapet skriver:
Last day including right: October 18, 2021 Ex-date: October 19, 2021 Record date: October 20, 2021 Payment date: On or about October 28, 2021

Hva betyr Record date?
MarineroMarine
18.10.2021 kl 23:35 11496

Record date er registrert dato. Alle som er registrert som eier denne dagen har rett til utbytte.
Realistoptimist
19.10.2021 kl 07:07 11415

Det er vel feil, det er de som eier aksjer ved børsslutt den 18. som mottar utbytte?!
Spekulant1
19.10.2021 kl 08:22 11771

Skipsverdiene stiger pent i tørrbulk, og i slutten av måneden tikker et nytt hyggelig utbytte inn på konto. For en fin aksje å eie.:)

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-ships-values-set-to-rally/
Redigert 19.10.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
19.10.2021 kl 08:26 11805

Ja, de som eier 18 er registrert som eier på record date.
msmekk
19.10.2021 kl 09:02 11775

I.H.T Cleaves, 2020 Bulkers Yield:
2021: 19%
2022: 28%
2023: 36%
2024: 27%
VårDitto
19.10.2021 kl 12:32 11637

Litt blanding av begreper og fakta her.
Slik er det:
Date of approval: October 7, 2021

Last day including right: October 18, 2021

Ex-date: October 19, 2021

Record date: October 20, 2021

Payment date: On or about October 28, 2021
Ebit
21.10.2021 kl 23:16 11000

2020 har falt 20 kr på to uker.
Mye nerver i markedet for øyeblikket.
Men, mange glemmer at transportkapasiteten innen bulk er blitt kraftig redusert de siste årene.
Anser derfor at denne dippen er kortvarig
Spekulant1
22.10.2021 kl 01:03 10970

Utbytte for oktober blir rekordhøyt, snitt 70 t + nå. Ratene er godt over 50 t som er fantastisk, og fremtiden ser lys ut. Da tenker jeg to-tre år frem og inkluderer ett svakere 1. kvartal 2022, Men det selges unna i stor stil. Jeg har valgt by the dip.
Redigert 22.10.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Spekulant1
22.10.2021 kl 12:54 10650

Fra 1. november til 31. desember går seks av åtte båter på faste kontrakter, snitt inntjening er drøyt 47.000 pr skip + scrubber-inntekter. Så de to månedene er så og si i boks og risikoen er tatt betydelig ned. Tipper en del av skipene blir reforhandlet fra 1. januar neste år, og at nye avtaler tikker inn.
Sonatrach
22.10.2021 kl 13:56 10562

Jeg selger ikke en aksje. Snitter kun ned dersom den går så lavt!
Kalle Kurtasje
22.10.2021 kl 17:54 10409

Det er surt å se at store gevinster forsvinner fra toppen på ca 155, og nå ned til rundt 120.
MEN,
det kommer ikke flere båter på vannet de neste 2-3 årene,
dagens syklus tror mange av oss vil vare til minst 2024.
Store utbytter er sikret ut året,
og dette forventes å fortsette inn i i 2022 og 2023.
Utviklingen i Kina, Covid-19 og høyere inflasjon kan skape uro,
men velger å tro at dette vil være forbigående støy.
Ebit
26.10.2021 kl 10:51 9798

Virker som Cape ratene sliter med å bunne ut?
Hadde ikke forventet dette, men som meglerhus sier synes dette å være kortvarig
Sonatrach
26.10.2021 kl 12:19 9680

Jeg kryper til korset. Jeg har gått midlertidig ut av 2020 på 122.50. BDI ser bunnløs ut for tiden. Det må da bli et bedre re-entry point?
Ebit
26.10.2021 kl 18:21 9481

At smax og pmax nå ligger klart over cape, virker direkte ulogisk?
oppturen
26.10.2021 kl 18:32 9466

Kina har vedtatt redusert stålproduksjon fra 15. November til 15. April
Dette medfører selvsakt lavere transport behov for jern malm og også kull til produksjon.
Men om det ikke bygges opp lager så vil det bli vanvittige rater fra påsketider neste år. :-)
Ebit
26.10.2021 kl 19:03 9402

Da er det ikke rart at Cape ratene faller som en stein
Redigert 26.10.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 19:57 9320

Noen snakker om ett blodbad i morgen ...
D.v.s billigere aksjer ....

Tviler på om det blir brå stopp i utbyttene


Ebit
26.10.2021 kl 20:57 9401

10% fall de tre siste ukene er heftig, mens OB stiger.
Nå vil dette berøre 2020 i begrenset grad ettersom selskapet kun har to skip i spotmarkedet

Utbytte for oktober antas å ligge i samme gate, som september.
Er det noen som har beregnet utbyttene for årets to siste måneder?
Redigert 26.10.2021 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 21:28 9368

To av båtene til 2020 har kontrakt som går ut tidilig i 2022 .
Pr idag så tviler jeg sterkt på om de blir arbeidsledig ...

Xsevar
26.10.2021 kl 21:40 9362

Alle båtene som er på faste-kontrakter går over på Index rater fra 01.januar 2022 gitt at ingen fastpris-kontrakter blir fornyet innen den tid.
Redigert 26.10.2021 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Xsevar
26.10.2021 kl 21:43 9365

Om man legger inn 40.000 dollar index rater for de siste 5 dagene i oktober, så blir utbytte 0,57 dollar for oktober gitt at hele overskuddet blir betalt ut i utbytte.
Naiv bonde
26.10.2021 kl 21:47 8747

Slik jeg har forstått så går alle baljene til 2020 over i spotmarkedet 01.01.2022. Kan være ledelsen velger å sikre noen av båtene på faste rater igjen før nyttår. Skal bli godt å få Santos og Sau Paulo over i spotmarkedet og vekk fra en ganske lav fast rate om en ser på dagens markedet. Ellers ser jo avtalene til både Sydney og Shenzhen bedre og bedre ut med fallende rater. Var selv skeptisk til disse avtalene da de ble inngått, men igjen viser ledelsen at de vet hva de driver med. Sitter utrolig komfortabelt på min lille beholdning av aksjer. En aksje og selskap som er mer oversiktlig og transparent skal en lete lenge etter.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 22:17 8745

Jeg tolket info https://2020bulkers.com/our-fleet på en litt annen måte .
Uansett sitter også jeg veldig komfortabelt men min aksjer ...

Behovet for transport for forsvinner ikke i morgen ..
Anbefaler https://www.marinetraffic.com

Naiv bonde
27.10.2021 kl 00:09 8688

De går på index-linked rater, men disse er jo knyttet opp mot spotmarkedet. Så kanskje ikke helt presist å si at de går i spot-markedet, men det er ingen av båtene per dags dato som er knyttet opp mot noe fast rate i 2022.
ruda
27.10.2021 kl 08:27 8450

Pengene formelig seiler inn i kassen
AudiBMWMercy
27.10.2021 kl 10:46 8296

Jeg brukte anledning til å selge resten av 2020 aksjer i dag. Rater har ikke bunnet seg.
Det er mulig jeg kjøper inn igjen når rater begynner å stige igjen.
Teknisk messig, kan denne falle til 110 - 115 nok.

https://twitter.com/DryBulkETF/status/1453001964019666950?s=20
Sandsli invest
27.10.2021 kl 13:04 8164

0.97 USD i utbytte kan du fortelle meg bedre selskap å være aksjonær i? Har kjøpt meg opp i dag.
oppturen
27.10.2021 kl 13:21 8123

Det kan jeg :-)
Belship går ca 2 nok i overskudd(eksklusiv engangsgevinster) i Q3 og vil betale ut ca 50% av dette i utbytte.
2020 gir altså ca nok 8,2 i Q3 med kurs ca120, men halvparten er allerede utbetalt og de bygger ikke egenkapital.
Belship gir ca nok 1 i Q3 med kurs 14,6, hvorav ingenting er utbetalt, de ligger igjen like mye i selskapet til kapitalbygging og de har sikret 25% av flåten på ca 2 års kontrakter.
Redigert 27.10.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
AudiBMWMercy
27.10.2021 kl 13:22 8180

Det spørs hva du er etter. Jeg er swing trader og kjøper og selger aktivt i 2020. Jeg har tjent 40 nok/aksje, i tillegg til utbytte, på 3 måneder fra 2020.

Utbyttemessig er jeg enig at dette selskapet er knallbra. Men jeg valgte å ri fluktuasjon på aksjepris enn å sitte long på 2020.
Redigert 27.10.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare