2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned


Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
M79
04.11.2021 kl 08:32 8470

i dag skal vi opp tipper et sted mellom 5-10% ... den ha falt så mye siste tiden, det ser bra ut i dag i tørrbulk markedet

Tilbud og etterspørsel. Er nok forbigående og tar seg snart opp igjen. Det vil fortsette å svinge og vi har sesongvariasjoner, men denne er kruttsterk med lav CBE og massive utbytter. Jeg spår flere gode år. Lave rater og kurs er en gyllen anledning til å fylle på.
Ebit
04.11.2021 kl 19:09 8527

Fulle jernmalm lagre i Kina er en gedigen bremsekloss.
Hvilke andre alternativ har 2020 på nyåret?
oppturen
04.11.2021 kl 19:27 8567

Det er jo nettopp denne uorden og svingningene som har gitt bulk oppsving. Hadde en fraktet i jevnt tempo ville ikke en hatt presset.

Er jo fantastisk å ha 6-8 mnd i året med 5-7x CBE, kontra å kjøre jevnt hele året på 1,1x CBE. :-)
Ebit
05.11.2021 kl 10:10 8307

Da var Mirabella FC igang med shortinndekningen.
Ned fra 0,91 til 0,60 %

I følge Halvorsen så har fraktvolumene økt 29 av de siste 30 årene, eller noe sånt. Det er antall skip som ødelegger markedene. De finner alltid noe å frakte og Kina vil ta seg opp igjen. Tviler på en sjelden nedgang etter hvert som vi åpner opp globalt
msmekk
05.11.2021 kl 12:13 8186

Mandag får vi vel vite utbyttet i 2020, i forhold til kursen blir den en høy %
Ebit
05.11.2021 kl 18:19 8142

Overraskende stort volum omsatt i sluttauksjonen.
90.202 aksjer på dagens laveste.
Undres om noen insidere lettet seg??
Purdey
05.11.2021 kl 19:29 8352

Hvordan er det egentlig med kontraktene våre? Har vi ikke 50/50 på spot og lange kontrakter? Men hvor lange er de kontraktene. Iflg kursen så er vi ikke veldig beskyttet mot ratefall?

Lettet seg? Var vel heller et mål å få kursen dit tenker jeg, også hugge til. Skape litt stress først.
ks1977
06.11.2021 kl 08:46 8116

Det er en fin oversikt på hjemmesiden deres under "Fleet" (https://2020bulkers.com/our-fleet/):

Kort oppsummert så er 6 av 8 skip er på TC (2 "dårlige", 4 gode), men kun ut året. Fra årsskifte så er det 100% spot.

BULK SANDEFJORD = 53 959 + scrubber benefit (until 31 Dec 2021)
BULK SANTIAGO = Index linked + premium + scrubber benefit
BULK SEOUL = Index linked + premium + scrubber benefit
BULK SHANGHAI = 54 000 + scrubber benefit (until 31 Dec 2021)
BULK SHENZHEN = 61 628 + scrubber benefit (until 31 Dec 2021)
BULK SYDNEY = 60 260 + scrubber benefit (until 31 Dec 2021)
BULK SAO PAULO = 27 255 + scrubber benefit (until 31 Dec 2021)
BULK SANTOS = 27 255 + scrubber benefit (until 31 Dec 2021)

De 6 skipene på TC gir totalt 284k pr dag, eller - dersom man deler på alle 8 (dvs inkl de som er på spot) - 35,5k. Med "scrubberbonusen" så er vi da på 36,8k.
Har da satt null i inntekt på de to på spot, men legger vi fredagens spot på 27k til grunn, slenger på 35% premium samt 1,3k på scrubber så er de oppe på 37,8k hver. Hvis spottallene flater ut så vil disse to skipene bidra til at de 36,8k ender på drøye 47k.

Fra nyttår er det derimot 100% spot
Purdey
06.11.2021 kl 10:09 8030

Tusen takk.

Så hva er sjangsen for at baltic dry tar en crypto og hopper opp til gamle høyder igjen? Vil feks den infrastrukturpakken til Biden være gunstig for bulk?

Eller er sjangsene for at kinabremsen vedvarer og ratene fortsetter dypere og vipps så var ikke 2020 utbyttemaskin lenger når vi kommer til 22?

Redigert 06.11.2021 kl 10:11 Du må logge inn for å svare

Flott Halvorsen intervju
"Does 2020Bulkers have 2020 vision? by ArcticPodden" https://anchor.fm/arcticsecurities/episodes/Does-2020Bulkers-have-2020-vision-e19qg70
ks1977
06.11.2021 kl 12:36 7949

Tja, spørs hva du mener med gamle høyder, og ikke minst hvilken tidshorisont.
Tenker du bonanzaen i 2008, eller toppen vi så for en måned siden (som var den høyeste vi har sett på 13 år) https://tradingeconomics.com/commodity/baltic

Dess strammere supply/demand-balansen er, jo mer volatilt må du forvente at ratene er. Så sånn sett er høstens hopp&sprett et godt tegn.
Anbefaler å høre på podden som TheGoldenOne lenket til. Det er også en fersk paneldiskusjon om bulk fra Marine Money på youtube du kan få med deg.

Q1 bør jo være svakt, men akkurat i år så kan den kanskje bli hyggelig - veldig lave lagerholdstall (på kull) både i Kina og India nå når vi går inn i vinteren, og også lave lagerholdstall på jernmalm i Kina. Det er nær opplest og vedtatt at Kina har strammet inn importen fordi at de ønsker å redusere luftforurensningen til vinter-OL, så medio Mars så er det kanskje fritt frem igjen (gitt at de kan holde importen nede frem til da, ref over). Videre så boikotter Kina Australia ifht kullimport, og så lenge det vedvarer så har ratene et ekstra løft, men infrastrukturpakkene (både i Kina og i vesten) vil jo bidra til etterspørsel etter jernmalm (og Vale har guidet 8% økning, så det er bare å krysse fingrene for at det skjer - siden det krever 3 ganger så mye tonnmil å frakte fra Vale til Kina som fra Australia)

Personlig så har jeg dessverre lite å bidra med i spekulasjoner på ratene, men i Q3-presentasjonen fra 2020 Bulkers så fremgår det at FFA for 2022 (korrigert for premium og scrubber) er på 32k. I konferansesamtalen så nevnte Magnus at FFA har en tendens til å være for pessimistisk (ikke bare bommet den stygt for 2021, men det var noe med den iboende naturen til FFA hvor det hedges/selges mot FFA uten at man har det samme momentet på kjøpssiden + at man nå ser avvik hvor lange TCer låses med en premium over FFA). Slår 32k til så tilsier det et "usselt" utbytte på ca 18NOK for 2022 som helhet

Personlig så har jeg stor tro på en lengre tidshorisont; med 20-25 års levetid (under normale omstendigheter) så trenger vi jo å bytte ut 4-5% av skipsflåten pr år for å holde den flat. I tillegg vokser etterspørselen etter kull og jernmalm med 4% (eller var det 6%) pr år historisk sett, så da er vi ca oppe i det ordreboka er pr i dag (men da over flere år, og ikke pr år). Så kommer EEXI fra 01.01.23 som vil medføre at skipsflåtens gjennomsnittlige hastighet går ned (dog uvisst hvor mye), noe som vil i realiteten vil redusere supplysiden av skip (eller tilgjengelige tonnmil pr tid) - og på toppen av det er verftene nær fulle (var det 8-10 slotter, best best case, tilgjengelig ut 2024 Magnus sa?)

Jeg gjør som Magnus jeg: ikke noen guidance for ratene i det korte bildet, men har stor tro på markedet fremover [om det betyr at aksjekursen nå har nådd bunn, eller om den skal vesentlig lengre ned før den snur, har jeg dessverre ingen anelse om]

Gode betrakninger. Som Halvorsen sier den desidert viktigste faktoren for et sunt marked er lav tilførsel av skip, og det er det absolutt nå og frem til 2024 skal vi tro mediene. Så da får jeg lukke øynene for det fallet vi nylig ha hatt og håpe og tro at snittet og utbyttet blir bra neste 3 år.
M79
06.11.2021 kl 17:03 8160

Det jeg lurer på når en må være inne for å få med seg utbytte for nov ? Så en stor post gikk gjennom i sluttauksjonen på fredag

Først skal vi få utbytte for oktober og den går vel ex utbytte rundt den 20 nov. Utbytte for nov kommer i desember
Redigert 06.11.2021 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
M79
06.11.2021 kl 21:08 8010

Aha ok takk👍
M79
06.11.2021 kl 22:56 8054

Hva tenker dere videre ang 2020 bulkers vil den hente seg inn igjen el falle videre ? Er bunnen nådd ? nedgang ca 30% siden sep fra over 150kr til nå 101kr

Cape ligger høyere enn for ett år siden, og neste år vil det trolig bli høyere topper og bunner. 2020 kan også konvertere noen av skipene inn på nye faste kontrakter fra 1 januar og det tippper jeg de gjør. Kortsiktig kan det gå litt lavere, men jeg mener snittet på ratene de neste tre årene blir så bra at jeg velger å holde. Jeg selger ikke denne perlen.
Redigert 07.11.2021 kl 10:53 Du må logge inn for å svare

Jeg venter til Q1 med å kjøpe. Med kinesisk nyttår kan ratene bli veldig lave, som sannsynligvis vil reflekteres i kursen.

På den positive siden så har Mirabella redusert short-posisjonen sin i november. (Mens shorten er økt i GOGL). Hvis selskapet lander en god kontrakt for (noen av) skipene i Q1 så kan det hende vi ikke er langt fra bunnen nå.

Mirabella har bare dekket inn 1/3 av shorten og således sikret seg del gevinst. At de sitter videre med 2/3 viser at de tror på videre nedgang. I det minste i det korte bildet.
ks1977
07.11.2021 kl 16:37 7690

Q1 skal jo normalt sett ikke bli så veldig sterkt, men det var et diskusjonsforum av Marine Money nå nettopp hvor bulkeierne trodde at Q1 kunne/ville bli annerledes denne gang (og så får du se om du stoler på bulkeierne...). Nå spørs det jo hvordan været blir, men den positive siden er 1) lave lagertall for kull både i Kina og Inda (og det når vi går inn i vinteren...), 2) lave lagertall for jernmalm i Kina, 3) infrastrukturpakker over hele verden (Kina, Europa, USA).

En stor (?) ting som taler for at Q1 kan bli som vanlig er at Kina ønsker å redusere luftforurensningen til vinter-OL, så det kan godt være at de ønsker å holde import av spesielt kull (men og jernmalm) nede (så godt de kan/tørr) frem til medio mars (før de da gasser på).

Intet av dette svarte på om vi skal videre ned fra 101kr eller ikke, men det har jeg heller ikke peiling på hehe
M79
07.11.2021 kl 17:03 7642

Prøver å snitte meg ned ved fall da fyller jeg på , heldigvis har noe cash😁 så blir digg når den snur opp igjen
msmekk
08.11.2021 kl 11:37 7208

Hvorfor 2020 skal til himmels:
Selskapet ble startet fordi eierne så store muligheter når supply siden var historisk lav. den var da på 14%. Supply siden er nå på 4%. Scrapping er på 15% og økende.
Baltic dry samlet befraktning øker med ca 6% i året (snitt av siste 30 år)
ks1977
08.11.2021 kl 17:04 6938

Scrapping på 15%?

Mirabella dekket inn idag, akkurat som forventet. Da ser de altså ikke videre nedgang for denne gang😉 Det er lenge til GOGL sine utbytte melding(30.nov), men 2020 Bulkers kommer nok med sin melding om ATH utbytte i morgen🤩👌
Ebit
08.11.2021 kl 19:41 7038

Ser ut som Mirabella nå er helt ute av shorten.
Det var jo positivt

Da utbytte er annonsert, $0.49.
Det er lurt av 2020 slik at de kan unngå mye nedgang på utbytte for resten av 2021.

https://newsweb.oslobors.no/message/546275
kodenavn
09.11.2021 kl 12:14 6693

Baltic capesize-indeks opp 8,8 % til 30.475/dag

Fra 2020 Twitter:

Today: 30,475 +2,461
MTD avg 29,342
YTD avg 33,619 vs 2020 YTD 13,094
Nov+Dec 27,600

Finally the market comes back to life with noticeable gains and cargo inquiries in both basins. The FFA reacts carefully.
#dividends #capesize #drybulk #2020bulkers
SeanA
10.11.2021 kl 13:11 6263

"Today: 32,099 +1,624
MTD avg 29,686
YTD avg 33,612 vs 2020 YTD 13,110
Nov+Dec 26,400

A continous tight tonnage list in combination with good cargo flow keeps the BCI putting on weight four consec days. Macro pulls down FFA slightly"

Ser ut som vi kanskje har bunnet ut for denne gang, men blir vel bumpy fremover..

2020 Bulkers has entered intoextended 10-13month time charter agreementsfor Bulk
Santiago and Bulk Seoulwith Koch. The extensions willcommenceFebruary1, 2022, in
direct continuation of their current charters.

The vessels will earn an index-linked rate, reflecting a significant premium to
the Baltic 5TC index. The time charters also include a profit sharing of any
economic benefit derived from operating the vessels scrubbers, as well as
certain rights to convert the time charters to fixed rates on the basis of the
prevailing FFA curve from time to time.
fylla12
11.11.2021 kl 10:39 5742

Kontrakter forlenget og nytt månedsutbytte på 0,49 dollar pr. aksje.
Passet på å kjøpe litt ekstra mens kursen var under 110 NOK ..

2020 Bulkers minner mye om en gullhøne.

2020 Bulkers
@2Bulkers
·
5m
Today: 32,109 +10
MTD avg 29,956
YTD avg 33,605 vs 2020 YTD 13,111
Nov+Dec 26,100

Congestion increases again and more vessels fixed lately. Both C3 and C5 is strengthened. Keeping in mind we're still at very healthy levels.

Dette forklarer noe av dagens kurshopp på ca 11%:
ABG Sundal Collier med kursmål på 203 kroner for 2020Bulkers på 12 måneders sikt.
Videre forventer de en økning av skipsverdier på 30-40%.
En kurs på 203 virker høyt, men helt klart at kursen bør komme tilbake til gamle høyder på 150 ++


https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/11/11/7770906/superbull-pa-golden-ocean-og-2020-bulkers

Svært varierende i bulk i dag. 2020 og Jin betydelig opp. Gogl ned og belships kraftig ned

Både 2020 og gogl fikk kraftig hevede kursmål i går.
Redigert 12.11.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare

Mirabella satte ny short i går med 154 000 aksjer....
Redigert 12.11.2021 kl 16:25 Du må logge inn for å svare