2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned

Kalle Kurtasje
2020 29.06.2021 kl 10:02 385669

Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
hogan
01.04.2022 kl 10:06 8832

25% opp i april i fjor, bør ikke bli noe mindre
I år. Cape sesongen starter nu, bare å sitte rolig. Boom
25% så er vi i 150 der var den i fjor og dit skal vi snart igjen
Redigert 01.04.2022 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Hardingen
01.04.2022 kl 17:38 8700

Today: 15,460 +867
MTD avg 15,460
YTD avg 14,757 vs '21 YTD 17,125
'22 bal FFA 32K

Brazil made a slight comeback today, and we're looking forward to next week for further direction. Fuel price down, dry commodities strong

2020
Hardingen
05.04.2022 kl 09:22 8114

Magnus ser for seg 30 kr i utbetaling for 2022

https://t.co/BZaFsGnRyo
bankersen
05.04.2022 kl 10:10 8057

Holder på å dannes et gyldent kryss i chartet nå.
ks1977
05.04.2022 kl 17:10 7895

Det var ikke helt snilt mot Magnus, tatt i betraktning på at han er VELDIG var på å IKKE gi guidance...
men det er helt riktig at han påpeker at dagens FFA tilsier et utbytte på 30kr (og han dro også frem at FFAen på tilsvarende tid i fjor viste seg å være var for konservativ)
bankersen
05.04.2022 kl 18:18 8034

Han sa han de kunne låst inn båtene i dag ut året med rater som tilsvare NOK30 i utbytte, men ville ikke det håpet på mer gitt de kunnskapene de hadde om markedet. Men han kan jo se ut som en idiot når vi kommer til høsten som han selv påpekte når han ikke gjør det. Foreløpig er jeg ikke veldig bekymret med spot heller, da de får både størrelse og scrubber premium som sikkert nærmer seg 20K nå. Bare scrubber premien er 10K.
ks1977
06.04.2022 kl 17:38 7688

Han er åpenbart bull på både selskap og marked, og det er ikke å ta munnen for full dersom jeg påstår at Magnus forventer mer enn NOK30 i utbytte i år (men Magnus har ikke gitt 30NOK som guidance slik det ble påstått over).

Hang ikke med på at scrubberpremien er 10k. Ved siste korsvei var den 2,3k for de 6 på spot og 4k for de på TC.
Ellers så bør vi sitte godt og trygt; selv på dagens (fortsatt) lave rater (med cape på 13,5k) så tjener vi inn noen gryn selv på spot.

EDIT: Påstanden jeg siktet til sa ikke "guidance", men "ser for seg"
Redigert 06.04.2022 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
msmekk
07.04.2022 kl 13:40 7411

Blir det .10 imorgen
msmekk
08.04.2022 kl 08:40 7400

Da ble det i overkant av forventning. 0,12 dollar som gir ca 1,05 Kr for Mars
Redigert 08.04.2022 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
msmekk
08.04.2022 kl 09:27 7394

Aksje opsjoner til sentralt ansatte i 2020 om å kunne kjøpe 740 000 aksjer til 18 dollar ila 3 år. 18 dollar er som kjent ca 158 Kr. så der er nok store forventninger til markedet fremover fra de som kjenner det best. Herrejemenii for supersyklus vi går inn i de neste år
Slettet bruker
13.04.2022 kl 13:29 6702

Flagget går ned

Trøim selger mer i 2020 Bulkers
28 minutter siden · Anders Nybakken Kvale
Tor Olav Trøim har onsdag solgt 25.000 aksjer i 2020 Bulkers til en kurs på 118,5 kroner, som gjør at eierandelen hans faller til 9,92 prosent av de utestående aksjene i tørrlastrederiet, ifølge en børsmelding.
Etter salget er antallet 2020 Bulkers-aksjer Trøim eier gjennom Drew Holdings på rundt 2,2 millioner stykker, fremgår det.
Trøim fortsetter dermed å selge seg ned i rederiet han startet opp i 2017. Han kvittet seg med 2020 Bulkers-aksjer både i november og mai i fjor etter kraftig kursoppgang.
2020 Bulkers-aksjen er det siste året opp rundt 70 prosent på Oslo Børs.
Rederiet har en flåte på åtte newcastle-skip som ble bestilt fra New Times-verftet i Kina. Alle har såkalte scrubbere installert. Selskapet har ingen planer om å vokse flåten fra dagens størrelse, men vil heller betale ut fri kontantstrøm som månedlig utbytte.
Trøim var John Fredriksens høyre hånd før de to brøt fra hverandre i 2014. Han er nå også inne på tørrlastsiden i det nystartede tørrlastrederiet Himalaya Shipping.
fattigstakkar
19.04.2022 kl 15:20 6022

Er det trøim som selger og holder kursen nede? Latterlig kursutvikling her sammenlignet med alle andre bulkaksjer.
Sognoksen1
19.04.2022 kl 15:23 6274

Tror det er bare og kjøpe her er det ikke ex dag på utbytte i morgen
fattigstakkar
21.04.2022 kl 11:27 5963

Har markedet omsider begynt å skjønne at 2020 er en bulkaksje? Til tross for dagens oppgang har GOGL steget seks ganger så mye som 2020 så langt i år.
hogan
21.04.2022 kl 12:01 6183

Flunkende nye skip, sies i siste rapporten at det kan bli mere i premium neste år når mange må senke farten, blir bra dette
More efficient ships
Redigert 21.04.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.04.2022 kl 11:53 5597

Etter en sjelden dag i går hvor 2020 steg mer enn GOGL er vi i dag tilbake til normalen. GOGL har nå steget 44% i 2022. 2020 har steget 6%. Kommer til å selge meg ut av det meste annet jeg har på børsen på rekyler i det markedet vi nå ser, men i 2020 skal jeg hente utbytter gjennom hele denne supersyklusen. Ifølge Cleaves vil 2020 betale dobbelt så mye i utbytter i 2023 sammenlignet med GOGL. De vil også betale høyere utbytter i 2022.

Dollaren har styrket seg kraftig de siste ukene. Det kommer rett inn på bunnlinja til shippingselskap som har inntekter i dollar. GOGL får del av denne reprisingen fordi aksjen også er notert i USA. Markedet skjønner visst ikke at det samme gjelder 2020 selv om vi kun er notert i Norge. Med denne økningen ligger utbyttene an til å bli nesten 50% i 2023 og over 30% i 2022. Anslagene er ikke revidert i det siste, og med tanke på bulkrallyet vi har sett i USA i det siste er det ikke utenkelig at inntjeningsestimatene økes ytterligere. Vi kan altså få tilbake hele aksjeverdien i 2020 i løpet av to år. Da er alle inntekter i de neste årene, som fortsatt kan være i et marked i supersyklus, en ren bonus. Det samme er stålverdiene. Det er nesten så man må gni seg i øynene over at det er mulig å kjøpe 2020 på dette nivået.
einro
27.04.2022 kl 13:40 5539

Fattigstakkar, hvis det er utbytte du er ute etter, hvorfor kjøper du ikke i Western Bulk. Bedre uttelling for pengene får du ikke - hvis vi bare ser på utbytte :)
PerS
27.04.2022 kl 13:59 6152

Regnet nylig på balansen i årsregnskapet til 2020B og kom frem til ca. US$ 66 mill. pr skip (mcap + gjeld minus net cash delt på antall båter). Da var det med aksjekurs 122 og dollar 8.80. Nå er kursen lavere, dollaren 5% høyere, og de har betalt ytterligere en del mill dollar ned på gjelden. Rasende billig for sgs nye, ferdig innfasede toppmoderne båter. I følge Himalaya ville de måtte ut med opptil 90 mill hvis de hadde bestilt båtene nå (for levering i 2025-26). Med 25% rabatt til NAV og yield på 20-30% burde det være løp og kjøp. Verre å regne på GOGL. Noen som har NAV-tall der til sammenligning?
Redigert 27.04.2022 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Andy85
27.04.2022 kl 14:30 6402

Hei!

Hvilken aksje vil dere si er den best i tørrlastfeltet for øyeblikket(jeg har vært ute et halvt år og vil inn igjen).

Jeg er på jakt etter langsiktighet denne gangen og både Gogl og 2020 frister(særlig de månedlige utbyttene).

Er det noen don sitter på 2020 her og planlegger og sitte en stund? Hva er tesen?
fattigstakkar
27.04.2022 kl 14:39 6397

Jeg kommer til å sitte og dette er mitt top pic blant bulkaksjene. Begrunnelsen har jeg vel allerede kommet med. I 2021 fulgte GOGL og 2020 hverandre ganske tett. I 2022 har 2020 lagget noe vanvittig. Sikkert litt pga at capsize har underperformed, men det er der jeg mener det er mest oppside.
Andy85
27.04.2022 kl 14:43 10084

Takk for svar fattig(nå er du kanskje rik;)

Hvor lenge planlegger du å sitte her, meg bekjent var det du som ikke benyttet stop loss?
ks1977
27.04.2022 kl 18:22 9920

Jeg har hatt aksjer i 2020 i 19 måneder i strekk nå, har økt, og har tenkt å sitte minst like lenge til. Skal ikke gjøre noen analyse av de ulike bulkselskapene, men jeg er ECO på min hals (skjønt det er nok viktigere innenfor tank enn bulk) og da passer 2020 fint inn (i tillegg til selskapets policy om å IKKE vokse - så slipper jeg å bekymre meg for dumme investeringer i nye skip når markedet er på topp).

For tesen så vil jeg dra frem tre element:
1) Verdens behov for bulktransport øker nesten hvert år, og vil antageligvis fortsette å øke like mye som verdens BNP (og litt til). Faren er risikoen for resesjon, spesielt nå med krigen i Russland

2) Verdens bulkflåte er gammel og må fornyes. Gitt at verdens bulktransport fortsetter å øke, så må flåten også vedlikeholdes i størrelse (og helst øke litt til). Verftene er distrahert med containerskip, så det er begrenset hvor mange skip som kan komme på vannet de neste par årene - samtidig som at vi bør (...) se en del skraping.

3) Dette bygger på det forrige punktet: Fra 01.01.2023 så trår EEXI/CII i kraft hvor det vil komme restriksjoner på hvor mye CO2e et skip får slippe ut (pr tonnmil). Ser for meg ut som at det dessverre blir en myk overgang (les: man må ikke oppfylle kravene fra dag en), men dette vil skvise enkelte skip ut av markedet og presse ned hastigheten på andre. Dette tilsier redusert tilbudsside (av skip) og dermed økte rater (alt annet likt). Skipene som oppfyller kravene vil kunne seile som de vil, noe som blir spesielt viktig i et bullmarked (hvor disse skipene kan kjøre for full mugge, mens andre skip ikke får lov uansett hvor høye ratene er)

Jeg har mest i tank, men mulig at bulk er bedre. Sjekk sliden ca 7min inn i denne lenken, og spesielt sliden etter 8 min: Det er svært få bulkskip som er compliant fra dag en https://www.youtube.com/watch?v=nnf4AJfGwZc

Personlig så har jeg ingen planer for når jeg skal ut - kursene må LANGT opp og/eller tesen endre seg før jeg har tenkt meg ut (men dette vil jeg ta "fortløpende")
Hardingen
27.04.2022 kl 18:40 9903

Q1 results
https://edge.media-server.com/mmc/p/vhj298wj

Slik eg ser da,blir da bare bedre og bedre. klarer nesten ikke venta til 2023 -2024. det er då da verkeleg tar av.
ks1977
27.04.2022 kl 22:08 9718

Bare hyggelig. Gjenstår å se om jeg har rett da :o

Det er selvfølgelig mange flere element, med flere risikofaktorer så som flere lockdowns in Kina (jeg har sett reportasje hvor de spår at Kina vil fortsette med lockdowns fordi at de ikke vil tape ansikt, noe jeg tror vil være negativt for verdensøkonomien og bulk ifht om de hadde fulgt en annen strategi), og evt bedret relasjon mellom Kina og Australia (p.t så importerer ikke Kina kull fra Australia, den dagen de starter med det igjen så vil tonnmil gå ned og dermed også ratene - alt annet likt).

Du får ta en vurdering og sammenligning mellom selskap hvis du bestemmer deg for å gå inn i bulk igjen. For meg så har 2020 en veldig hyggelig risk/reward hvor nedsiden (gitt at man har en viss horisont, hvem vet hva markedet finner på av sprell på kort sikt) er temmelig liten (selskapet har tjent penger hvert eneste kvartal siden alle skipene var på vannet i 2019 - tross tidvis horrible rater - og har ingen ambisjon om flere skip, all likviditetsoverskudd skal ut til aksjonærene), samtidig som at oppsiden er stor (men du kan helt sikkert finne selskap hvor oppsiden er større, så er spørsmålet hvor stor risikoappetitt du har og hvordan du ser for deg veien videre, spesielt hvordan EEXI/CII vil slå ut og hvilke skip som blir skadelidende og ikke). Scrubberne er jo også en "opsjon" på høy oljepris (ECO også, men ut fra hva jeg kan skjønne så har selskapet solgt inn den biten inn under premiumen på ca 35% som de får over de offisielle capesize-ratene).
ZinoDK
28.04.2022 kl 07:04 9535

Først mange tak til alle - for at komme med mange gode indlæg, som er til stor hjælp for en amatør investor som jeg.
Jeg er støt på denne artikel og har ikke adgang til hele teksten men er der nogen som kender denne problemstilling omkring 2020 Bulkers?

https://shippingwatch.dk/Rederier/Toerlast/article13960089.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Topnyhed&utm_content=2022-04-27&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
bankersen
28.04.2022 kl 10:00 9416

Jeg har lastet heavy i 2020. NOK 60-70 i utbytte de neste 2 årene da er 115 som ble inngangen min attraktiv og med liten nedside mener jeg. Cape ratene må ned i 5000 for at 2020 ikke skal kunne betale ut noe utbytte. Da kommer det til å måtte skrapes MANGE Cape. Dette er penger på gata.
fattigstakkar
28.04.2022 kl 11:13 9321

Dette er min absolutte favoritt innen shippingsegmentet. Veldig betryggende presentasjon, og ledelsen er jo superbull på framtiden. Det er også minimal risiko siden ledelsen er så tydelige på at de ikke skal kjøpe nye skip men betale hele cashflowen tilbake til aksjonærene. Det kan være frustrerende å se på den fastlåste kursen når andre bulkaksjer er i rallymode, men jeg ser på dette som en mulighet og ikke et problem. I en aksje som JIN, hvor ledelsen hele tiden putter penger i egne lommer i stedet for å betale utbytter til aksjonærene, er kursoppgangen det eneste som betyr noe, men i 2020 kommer alle inntektene oss aksjonærer til gode, så det er egentlig en fordel jo lavere kursen er. Jo mer differansen mellom 2020 og de andre bulkaksjene blir, jo mer flytter jeg over hit. Solgte meg i går kveld helt ut av GOGL og reduserte også i SBLK. Pengene går inn i 2020. Det er en helt eksepsjonell kursutvikling vi har sett i det siste. Som dette chartet viser, fulgte GOGL og 2020 tidligere hverandre ganske tett. Fra nyttår har plutselig kursene utviklet seg ekstremt forskjellig. Dette kan neppe komme til å vare, og skulle det vare, vil det være mulig å til å få en helt vanvittig utbytteprosent i 2020. Enten priser GOGL og de andre store bulkaksjene inn en altfor lys framtid, eller 2020 er vanvittig underpriset. Så lang selger jeg meg som sagt ned i andre bulkaksjer og flytter til 2020, men jeg ser ikke bort fra at jeg også kan komme til å shorte f.eks. GOGL for å laste opp enda mer i 2020. Det kan bli et par veldig spennende år framfor oss nå. Og som det ble skrevet om på GOGL-tråden i dag, capsize-markedt vil bli spesielt hard påvirket av de nye miljøkravene, og det er kun de nyeste skipene som slipper unna. Hvem er det som sitter godt i det da? :)

Beklager lang link, men det er verdt å vise:
https://finance.yahoo.com/quote/2020.OL/chart?p=2020.OL#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--
Redigert 28.04.2022 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.04.2022 kl 11:32 9405

Pareto er ekstremt pessimistiske til bulk, og ligger så vidt jeg kan se med de laveste kursmålene på bulkaksjer. For få dager siden kom de med en ny analyse av GOGL og beholdt kursmålet på $11, som er 14% lavere enn selskapet handles nå. I dag kom de med en ny analyse av 2020 hvor de gjentar kjøpsanbefalingen og øker kursmålet fra 135 til 140. Her er innledningen i rapporten:
"Q1 mostly as expected, we make some overdue positive revisions. Questions
surrounding drybulk are many (weaker Chinese economic growth, softer iron
ore demand and domestic coal production) but 2020 is resilient and attractive
on our conservative estimates. 15% yield and P/E 6x at USD 22.5k/day, and if
congestion and stimulus prove our estimates too conservative, there is plenty
of firepower. BUY / TP NOK 140 (135) equal to 1.2x YE’22 NAV (yielding 13%)."

"With a modern scrubber-fitted fleet ordered at the right time, 2020 remains
resilient and attractive even on our conservative estimates. EPS is positive with
capes at USD 10k/day when peers will be really struggling. At USD 22.5k/day, we
estimate a 2022 dividend yield of ~15% and P/E <6x. Six of eight vessels trade on
index-linked charters, meaning plenty of firepower should our estimates prove too
conservative. In uncertain times, 2020 remains the safest capesize bet in our view
and we reiterate BUY, TP NOK 140 (135) equal to 1.2x YE’22 NAV (yielding 13%). "
Redigert 28.04.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
ks1977
28.04.2022 kl 16:29 9531

Ja, nedsiden bør være temmelig neglisjerbar - og jeg personlig setter stor pris på å slippe og treffe på aksjekurs inn og ut, og heller lene meg tilbake på utbyttene :)

Personlig så tror jeg også at vi vil få en verdensomspennende CO2e-avgift, og at dette vil forstørre divisjonsgapet mellom ECO og non-ECO enda mer enn det vi ser i dag. Hvor stor avgift og når den kommer tørr jeg ikke spå. Avgiften vil (helt eller i stor grad) måtte bæres av chartrer og ikke reder (dersom den dumpes rett på reder så vil vi se en massiv skroting og et vanvittig underskudd av skip, så det går rett og slett ikke), men det vil fort kunne gjøre inntjeningen på gamle skip veldig lite attraktiv ifht nyere skip...
bankersen
29.04.2022 kl 08:44 9217

2020 har kursmål i NOK mens Gogl har kursmål i USD. Tror du dollar endringene kan føre til ulik prising av de Fattig. Med stigende dollar har nå GOGL kursmål over 2020. Det henger jo ikke på greip ettersom de har inntekter og utgifter i samme valuta. Derfor kjøper jeg 2020 foran Gogl nå. Utbyttene kommer i dollar fra begge selskapene.
fattigstakkar
29.04.2022 kl 08:49 9428

Helt enig. På lang sikt er det jo hva som meldes av inntekter og utbytter som vil avgjøre kursen, men tror nok det tar lengre tid å ta inn over seg valutaendringer i en aksje som ikke er dobbeltnotert. Men 2020 sluttet jo å følge GOGL kursmessig ca fra nyttår, lenge før dollaren føk i været. Det har nok litt å gjøre med at 2020 kun har capesize, men det er jo fremtiden som prises inn i både 2020 og GOGL, og der kan jeg ikke se for meg at utsiktene til 2020 skulle være dårligere.
bankersen
29.04.2022 kl 08:57 9409

Mye som skal gå galt resten av året om en ikke skal få 10% utbytte, da må en ha samme snitt rate på Cape som Q1 i så fall. Da må det kollapse fullstendig hos Vale som ligger bakpå så det holder etter regn sesongen. Om FFA stemmer ligger det an til ca 25-30% utbytte.
bankersen
29.04.2022 kl 11:15 9392

https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2022/04/29/7855650/ukens-aksje-troim-og-halvorsens-utbyttemaskin-2020-bulkers

En skikkelig god sak fordel 2020. Tjener penger uansett hvor dårlig markedet er. Til og med under tidenes dårligste i Q1 2020 tjente de penger. Det sier litt om nedsiden i denne aksjen.
fattigstakkar
29.04.2022 kl 11:34 9390

Flott artikkel. Rart ikke flere oppdager denne.
bankersen
29.04.2022 kl 11:42 9431

Har plukket det meste av aksjer som har vært tilslags under 119 dag og i går. Ikke vært investor kø akkurat, det gir en god følelse for en dag blir det nettopp det.
bankersen
29.04.2022 kl 11:56 9420

Når Xi sier kjør på så blir det slik:-)

https://splash247.com/qinhuangdao-port-enters-lockdown-as-beijing-readies-stimulus-package/

Specifics of any stimulus package have yet to be revealed. Similar infrastructure splurges in the past have provided a big boost to the dry bulk shipping market in particular.
Andy85
29.04.2022 kl 13:35 9324

Takk bankersen, helt rå artikkel, kjøpte meg solid inn i denne aksjen her om dagen. Finnes det noen bedre alternativer på børsen med månedlige utbetalinger?
hogan
29.04.2022 kl 14:10 9313

Denne ramler ned hver dag på slutten, er det Trøym som lemper ut ?
Håper på et salg her, dette er jo til salgs hvis prisen er riktig, 170 aksjen hadde vært fint.
MarineroMarine
30.04.2022 kl 14:34 8997

https://podcasts.apple.com/no/podcast/arcticpodden/id1547993092?l=nb&i=1000558263377

Podcast om tørrlastmarkedet med sjeføkonom i Arctic Stein Bruun, Arctic analytiker Lars Bastian Østereng og vår gjest Herman Billung, CEO i 2020 Bulkers og Himalaya Shipping.
bankersen
02.05.2022 kl 11:49 8425

Kjøpte en god del mer 2020 rundt 116. Morsomt at 2020 handles billigere enn Gogl. Minner om forventet utbytte fra Cleaves fra 2020 de neste årene på kurs NOK118.

2022 30%
2023 45%
2024 34%

Får altså igjen hele investeringen i løpet av 3 år og fremdeles er det godt med verdier igjen etter den tid.
Redigert 02.05.2022 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2022 kl 12:19 8385

Selv fornøyd med å handle på 118,20, så det var ikke dårlig! Intet fundamentalt som skulle tilsi nedgang i dag (tvert i mot egentlig), men så var det også en plutselig og underlig nedgang over hele fjøla. Kina har vel stengt frem til og med 04.05.22. For shippingaksjer har det en del og si. Og så gikk vel NY-børsen rett ned på fredag, og da fulgte vel sektoren (shipping) ned. Akkurat shipping kan amerikanerne minimalt om. Men de subsidierer verftene omtrent like mye som Norge gjør ovenfor bøndene - det skal de ha!
Redigert 02.05.2022 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
bankersen
02.05.2022 kl 12:30 8351

Noen punkter fra podden

- 2020 har fraktet 4 kull laster Europa (lenger tonn mils etter Russland boikott)
- Vale må ha ekstremt mange flere caper de de neste kvartalene i forhold til først om de skal eksportere det de sier. Og bortsette fra damkollapsen så har de stort sette klart guidingen +- 2% di siste 10 årene.
- Det ble høyt overraskende skrapet 5 Caper nylig
- For 10-12 år siden ble de bygget skip over alt, mange på dårlig verft og dårlig kvalitet disse vil får problemer nå.
- IMO kravene gjør at de eldre skipene må senke farten og trenger dokking hyppigere - kanskej blir det mer skraping
- Inflasjon gjør det mye dyrere å bygge nye skip heller ingen ledig slott å bygge ny skip før 2025
- Vi kan se negativ vekst i flåten i 2024

Billung tror vi kan se at Cape tar av før 17. mai allerede så kan lønn seg komme seg inn med det en ønsker nå.
Struts
02.05.2022 kl 12:36 8334

Og selv om man ikke skal tro så altfor mye på anal-ytikere; Cleaves Securities har i sin oppdaterte ukerapport pr dags dato et kursmål på NOK 212.-
bankersen
02.05.2022 kl 12:44 8311

Nei, analytikere og kursmål er stor sett bare tull. I 2020 har de kursmål mellom 140 - 212. Dog Cleaves er langt foran de andre på analyse og forskning på shipping, så om jeg skal høre på noen er det de.
jess23
02.05.2022 kl 16:38 8094

Idag ble det voldsomt påfyll på 115 og 116 tallet. Dog har jeg liten tro på kurs 212. Man må huske på at utbyttene tar ned kursen. Og selv om Cleaves er seriøse så har de nok av store skivebommer på samvittigheten de også, slik som absolutt alle andre analytikere har.
Men bare ikke makro blir altfor ille så bør dette være et flott nivå å handle 2020B på.
bankersen
02.05.2022 kl 16:53 8101

Ble mer utover dagen her og. Kursmålet er satt 1 år frem i tid inkluderer utbytt. Så er forventer en vesentlig kursstigning det neste året Cleaves.
fattigstakkar
02.05.2022 kl 17:21 8070

2020 straffes kortsiktig fordi markedet ikke priser inn dollarstyrkingen. Dollaren har styrket seg 8% på under to uker. I samme periode har 2020 falt 5%. Reelt har den altså falt 13%. Dette er penger på gata.
bankersen
03.05.2022 kl 09:39 7642

FFA Cape er det eneste som er grønt i dag, men det hjelper ikke mye. Høy dollar gir pen tilleggs gevinst i NOK på utbyttene. Er enkelte valg å sitte når selv de enkleste faktorene ikke prises inn i papiret. Utbyttene kan ingen ta fra oss.
Redigert 03.05.2022 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
bankersen
03.05.2022 kl 09:55 7587

Tonnage supply in Pacific looks too tight Vs Demand. Some small chtrs stuck, waited too long with hidden cargoes, now they realize the market has improved ready to pay up. The mkt where c5 was fixed at 8.75 long gone already.