2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned
Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.
Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.
3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.
3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
Andy85
27.04.2022 kl 14:43
10044
Takk for svar fattig(nå er du kanskje rik;)
Hvor lenge planlegger du å sitte her, meg bekjent var det du som ikke benyttet stop loss?
Hvor lenge planlegger du å sitte her, meg bekjent var det du som ikke benyttet stop loss?
ks1977
27.04.2022 kl 18:22
9880
Jeg har hatt aksjer i 2020 i 19 måneder i strekk nå, har økt, og har tenkt å sitte minst like lenge til. Skal ikke gjøre noen analyse av de ulike bulkselskapene, men jeg er ECO på min hals (skjønt det er nok viktigere innenfor tank enn bulk) og da passer 2020 fint inn (i tillegg til selskapets policy om å IKKE vokse - så slipper jeg å bekymre meg for dumme investeringer i nye skip når markedet er på topp).
For tesen så vil jeg dra frem tre element:
1) Verdens behov for bulktransport øker nesten hvert år, og vil antageligvis fortsette å øke like mye som verdens BNP (og litt til). Faren er risikoen for resesjon, spesielt nå med krigen i Russland
2) Verdens bulkflåte er gammel og må fornyes. Gitt at verdens bulktransport fortsetter å øke, så må flåten også vedlikeholdes i størrelse (og helst øke litt til). Verftene er distrahert med containerskip, så det er begrenset hvor mange skip som kan komme på vannet de neste par årene - samtidig som at vi bør (...) se en del skraping.
3) Dette bygger på det forrige punktet: Fra 01.01.2023 så trår EEXI/CII i kraft hvor det vil komme restriksjoner på hvor mye CO2e et skip får slippe ut (pr tonnmil). Ser for meg ut som at det dessverre blir en myk overgang (les: man må ikke oppfylle kravene fra dag en), men dette vil skvise enkelte skip ut av markedet og presse ned hastigheten på andre. Dette tilsier redusert tilbudsside (av skip) og dermed økte rater (alt annet likt). Skipene som oppfyller kravene vil kunne seile som de vil, noe som blir spesielt viktig i et bullmarked (hvor disse skipene kan kjøre for full mugge, mens andre skip ikke får lov uansett hvor høye ratene er)
Jeg har mest i tank, men mulig at bulk er bedre. Sjekk sliden ca 7min inn i denne lenken, og spesielt sliden etter 8 min: Det er svært få bulkskip som er compliant fra dag en https://www.youtube.com/watch?v=nnf4AJfGwZc
Personlig så har jeg ingen planer for når jeg skal ut - kursene må LANGT opp og/eller tesen endre seg før jeg har tenkt meg ut (men dette vil jeg ta "fortløpende")
For tesen så vil jeg dra frem tre element:
1) Verdens behov for bulktransport øker nesten hvert år, og vil antageligvis fortsette å øke like mye som verdens BNP (og litt til). Faren er risikoen for resesjon, spesielt nå med krigen i Russland
2) Verdens bulkflåte er gammel og må fornyes. Gitt at verdens bulktransport fortsetter å øke, så må flåten også vedlikeholdes i størrelse (og helst øke litt til). Verftene er distrahert med containerskip, så det er begrenset hvor mange skip som kan komme på vannet de neste par årene - samtidig som at vi bør (...) se en del skraping.
3) Dette bygger på det forrige punktet: Fra 01.01.2023 så trår EEXI/CII i kraft hvor det vil komme restriksjoner på hvor mye CO2e et skip får slippe ut (pr tonnmil). Ser for meg ut som at det dessverre blir en myk overgang (les: man må ikke oppfylle kravene fra dag en), men dette vil skvise enkelte skip ut av markedet og presse ned hastigheten på andre. Dette tilsier redusert tilbudsside (av skip) og dermed økte rater (alt annet likt). Skipene som oppfyller kravene vil kunne seile som de vil, noe som blir spesielt viktig i et bullmarked (hvor disse skipene kan kjøre for full mugge, mens andre skip ikke får lov uansett hvor høye ratene er)
Jeg har mest i tank, men mulig at bulk er bedre. Sjekk sliden ca 7min inn i denne lenken, og spesielt sliden etter 8 min: Det er svært få bulkskip som er compliant fra dag en https://www.youtube.com/watch?v=nnf4AJfGwZc
Personlig så har jeg ingen planer for når jeg skal ut - kursene må LANGT opp og/eller tesen endre seg før jeg har tenkt meg ut (men dette vil jeg ta "fortløpende")
Hardingen
27.04.2022 kl 18:40
9863
Q1 results
https://edge.media-server.com/mmc/p/vhj298wj
Slik eg ser da,blir da bare bedre og bedre. klarer nesten ikke venta til 2023 -2024. det er då da verkeleg tar av.
https://edge.media-server.com/mmc/p/vhj298wj
Slik eg ser da,blir da bare bedre og bedre. klarer nesten ikke venta til 2023 -2024. det er då da verkeleg tar av.
ks1977
27.04.2022 kl 22:08
9678
Bare hyggelig. Gjenstår å se om jeg har rett da :o
Det er selvfølgelig mange flere element, med flere risikofaktorer så som flere lockdowns in Kina (jeg har sett reportasje hvor de spår at Kina vil fortsette med lockdowns fordi at de ikke vil tape ansikt, noe jeg tror vil være negativt for verdensøkonomien og bulk ifht om de hadde fulgt en annen strategi), og evt bedret relasjon mellom Kina og Australia (p.t så importerer ikke Kina kull fra Australia, den dagen de starter med det igjen så vil tonnmil gå ned og dermed også ratene - alt annet likt).
Du får ta en vurdering og sammenligning mellom selskap hvis du bestemmer deg for å gå inn i bulk igjen. For meg så har 2020 en veldig hyggelig risk/reward hvor nedsiden (gitt at man har en viss horisont, hvem vet hva markedet finner på av sprell på kort sikt) er temmelig liten (selskapet har tjent penger hvert eneste kvartal siden alle skipene var på vannet i 2019 - tross tidvis horrible rater - og har ingen ambisjon om flere skip, all likviditetsoverskudd skal ut til aksjonærene), samtidig som at oppsiden er stor (men du kan helt sikkert finne selskap hvor oppsiden er større, så er spørsmålet hvor stor risikoappetitt du har og hvordan du ser for deg veien videre, spesielt hvordan EEXI/CII vil slå ut og hvilke skip som blir skadelidende og ikke). Scrubberne er jo også en "opsjon" på høy oljepris (ECO også, men ut fra hva jeg kan skjønne så har selskapet solgt inn den biten inn under premiumen på ca 35% som de får over de offisielle capesize-ratene).
Det er selvfølgelig mange flere element, med flere risikofaktorer så som flere lockdowns in Kina (jeg har sett reportasje hvor de spår at Kina vil fortsette med lockdowns fordi at de ikke vil tape ansikt, noe jeg tror vil være negativt for verdensøkonomien og bulk ifht om de hadde fulgt en annen strategi), og evt bedret relasjon mellom Kina og Australia (p.t så importerer ikke Kina kull fra Australia, den dagen de starter med det igjen så vil tonnmil gå ned og dermed også ratene - alt annet likt).
Du får ta en vurdering og sammenligning mellom selskap hvis du bestemmer deg for å gå inn i bulk igjen. For meg så har 2020 en veldig hyggelig risk/reward hvor nedsiden (gitt at man har en viss horisont, hvem vet hva markedet finner på av sprell på kort sikt) er temmelig liten (selskapet har tjent penger hvert eneste kvartal siden alle skipene var på vannet i 2019 - tross tidvis horrible rater - og har ingen ambisjon om flere skip, all likviditetsoverskudd skal ut til aksjonærene), samtidig som at oppsiden er stor (men du kan helt sikkert finne selskap hvor oppsiden er større, så er spørsmålet hvor stor risikoappetitt du har og hvordan du ser for deg veien videre, spesielt hvordan EEXI/CII vil slå ut og hvilke skip som blir skadelidende og ikke). Scrubberne er jo også en "opsjon" på høy oljepris (ECO også, men ut fra hva jeg kan skjønne så har selskapet solgt inn den biten inn under premiumen på ca 35% som de får over de offisielle capesize-ratene).
ZinoDK
28.04.2022 kl 07:04
9495
Først mange tak til alle - for at komme med mange gode indlæg, som er til stor hjælp for en amatør investor som jeg.
Jeg er støt på denne artikel og har ikke adgang til hele teksten men er der nogen som kender denne problemstilling omkring 2020 Bulkers?
https://shippingwatch.dk/Rederier/Toerlast/article13960089.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Topnyhed&utm_content=2022-04-27&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
Jeg er støt på denne artikel og har ikke adgang til hele teksten men er der nogen som kender denne problemstilling omkring 2020 Bulkers?
https://shippingwatch.dk/Rederier/Toerlast/article13960089.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Topnyhed&utm_content=2022-04-27&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
bankersen
28.04.2022 kl 10:00
9376
Jeg har lastet heavy i 2020. NOK 60-70 i utbytte de neste 2 årene da er 115 som ble inngangen min attraktiv og med liten nedside mener jeg. Cape ratene må ned i 5000 for at 2020 ikke skal kunne betale ut noe utbytte. Da kommer det til å måtte skrapes MANGE Cape. Dette er penger på gata.
fattigstakkar
28.04.2022 kl 11:13
9281
Dette er min absolutte favoritt innen shippingsegmentet. Veldig betryggende presentasjon, og ledelsen er jo superbull på framtiden. Det er også minimal risiko siden ledelsen er så tydelige på at de ikke skal kjøpe nye skip men betale hele cashflowen tilbake til aksjonærene. Det kan være frustrerende å se på den fastlåste kursen når andre bulkaksjer er i rallymode, men jeg ser på dette som en mulighet og ikke et problem. I en aksje som JIN, hvor ledelsen hele tiden putter penger i egne lommer i stedet for å betale utbytter til aksjonærene, er kursoppgangen det eneste som betyr noe, men i 2020 kommer alle inntektene oss aksjonærer til gode, så det er egentlig en fordel jo lavere kursen er. Jo mer differansen mellom 2020 og de andre bulkaksjene blir, jo mer flytter jeg over hit. Solgte meg i går kveld helt ut av GOGL og reduserte også i SBLK. Pengene går inn i 2020. Det er en helt eksepsjonell kursutvikling vi har sett i det siste. Som dette chartet viser, fulgte GOGL og 2020 tidligere hverandre ganske tett. Fra nyttår har plutselig kursene utviklet seg ekstremt forskjellig. Dette kan neppe komme til å vare, og skulle det vare, vil det være mulig å til å få en helt vanvittig utbytteprosent i 2020. Enten priser GOGL og de andre store bulkaksjene inn en altfor lys framtid, eller 2020 er vanvittig underpriset. Så lang selger jeg meg som sagt ned i andre bulkaksjer og flytter til 2020, men jeg ser ikke bort fra at jeg også kan komme til å shorte f.eks. GOGL for å laste opp enda mer i 2020. Det kan bli et par veldig spennende år framfor oss nå. Og som det ble skrevet om på GOGL-tråden i dag, capsize-markedt vil bli spesielt hard påvirket av de nye miljøkravene, og det er kun de nyeste skipene som slipper unna. Hvem er det som sitter godt i det da? :)
Beklager lang link, men det er verdt å vise:
https://finance.yahoo.com/quote/2020.OL/chart?p=2020.OL#eyJpbnRlcnZhbCI6IndlZWsiLCJwZXJpb2RpY2l0eSI6MSwidGltZVVuaXQiOm51bGwsImNhbmRsZVdpZHRoIjoxMC45MTM0NjE1Mzg0NjE1MzgsImZsaXBwZWQiOmZhbHNlLCJ2b2x1bWVVbmRlcmxheSI6dHJ1ZSwiYWRqIjp0cnVlLCJjcm9zc2hhaXIiOnRydWUsImNoYXJ0VHlwZSI6ImxpbmUiLCJleHRlbmRlZCI6ZmFsc2UsIm1hcmtldFNlc3Npb25zIjp7fSwiYWdncmVnYXRpb25UeXBlIjoib2hsYyIsImNoYXJ0U2NhbGUiOiJwZXJjZW50IiwicGFuZWxzIjp7ImNoYXJ0Ijp7InBlcmNlbnQiOjEsImRpc3BsYXkiOiIyMDIwLk9MIiwiY2hhcnROYW1lIjoiY2hhcnQiLCJpbmRleCI6MCwieUF4aXMiOnsibmFtZSI6ImNoYXJ0IiwicG9zaXRpb24iOm51bGx9LCJ5YXhpc0xIUyI6W10sInlheGlzUkhTIjpbImNoYXJ0Iiwi4oCMdm9sIHVuZHLigIwiXX19LCJsaW5lV2lkdGgiOjIsInN0cmlwZWRCYWNrZ3JvdW5kIjp0cnVlLCJldmVudHMiOnRydWUsImNvbG9yIjoiIzAwODFmMiIsInN0cmlwZWRCYWNrZ3JvdWQiOnRydWUsImV2ZW50TWFwIjp7ImNvcnBvcmF0ZSI6eyJkaXZzIjp0cnVlLCJzcGxpdHMiOnRydWV9LCJzaWdEZXYiOnt9fSwiY3VzdG9tUmFuZ2UiOm51bGwsInN5bWJvbHMiOlt7InN5bWJvbCI6IjIwMjAuT0wiLCJzeW1ib2xPYmplY3QiOnsic3ltYm9sIjoiMjAyMC5PTCIsInF1b3RlVHlwZSI6IkVRVUlUWSIsImV4Y2hhbmdlVGltZVpvbmUiOiJFdXJvcGUvT3NsbyJ9LCJwZXJpb2RpY2l0eSI6MSwiaW50ZXJ2YWwiOiJ3ZWVrIiwidGltZVVuaXQiOm51bGwsInNldFNwYW4iOnsibXVsdGlwbGllciI6MiwiYmFzZSI6InllYXIiLCJwZXJpb2RpY2l0eSI6eyJwZXJpb2QiOjEsImludGVydmFsIjoid2VlayJ9fX0seyJzeW1ib2wiOiJHT0dMLk9MIiwic3ltYm9sT2JqZWN0Ijp7InN5bWJvbCI6IkdPR0wuT0wifSwicGVyaW9kaWNpdHkiOjEsImludGVydmFsIjoid2VlayIsInRpbWVVbml0IjpudWxsLCJzZXRTcGFuIjp7Im11bHRpcGxpZXIiOjIsImJhc2UiOiJ5ZWFyIiwicGVyaW9kaWNpdHkiOnsicGVyaW9kIjoxLCJpbnRlcnZhbCI6IndlZWsifX0sImlkIjoiR09HTC5PTCIsInBhcmFtZXRlcnMiOnsiY29sb3IiOiIjNzJkM2ZmIiwid2lkdGgiOjIsImlzQ29tcGFyaXNvbiI6dHJ1ZSwic2hhcmVZQXhpcyI6dHJ1ZSwiY2hhcnROYW1lIjoiY2hhcnQiLCJzeW1ib2xPYmplY3QiOnsic3ltYm9sIjoiR09HTC5PTCJ9LCJwYW5lbCI6ImNoYXJ0IiwiZmlsbEdhcHMiOmZhbHNlLCJhY3Rpb24iOiJhZGQtc2VyaWVzIiwic3ltYm9sIjoiR09HTC5PTCIsImdhcERpc3BsYXlTdHlsZSI6InRyYW5zcGFyZW50IiwibmFtZSI6IkdPR0wuT0wiLCJvdmVyQ2hhcnQiOnRydWUsInVzZUNoYXJ0TGVnZW5kIjp0cnVlLCJoZWlnaHRQZXJjZW50YWdlIjowLjcsIm9wYWNpdHkiOjEsImhpZ2hsaWdodGFibGUiOnRydWUsInR5cGUiOiJsaW5lIiwic3R5bGUiOiJzdHhfbGluZV9jaGFydCIsImhpZ2hsaWdodCI6ZmFsc2V9fV0sInN0dWRpZXMiOnsi4oCMdm9sIHVuZHLigIwiOnsidHlwZSI6InZvbCB1bmRyIiwiaW5wdXRzIjp7ImlkIjoi4oCMdm9sIHVuZHLigIwiLCJkaXNwbGF5Ijoi4oCMdm9sIHVuZHLigIwifSwib3V0cHV0cyI6eyJVcCBWb2x1bWUiOiIjMDBiMDYxIiwiRG93biBWb2x1bWUiOiIjZmYzMzNhIn0sInBhbmVsIjoiY2hhcnQiLCJwYXJhbWV0ZXJzIjp7IndpZHRoRmFjdG9yIjowLjQ1LCJjaGFydE5hbWUiOiJjaGFydCIsInBhbmVsTmFtZSI6ImNoYXJ0In19fSwic2V0U3BhbiI6eyJtdWx0aXBsaWVyIjoyLCJiYXNlIjoieWVhciIsInBlcmlvZGljaXR5Ijp7InBlcmlvZCI6MSwiaW50ZXJ2YWwiOiJ3ZWVrIn19fQ--
Beklager lang link, men det er verdt å vise:
https://finance.yahoo.com/quote/2020.OL/chart?p=2020.OL#eyJpbnRlcnZhbCI6IndlZWsiLCJwZXJpb2RpY2l0eSI6MSwidGltZVVuaXQiOm51bGwsImNhbmRsZVdpZHRoIjoxMC45MTM0NjE1Mzg0NjE1MzgsImZsaXBwZWQiOmZhbHNlLCJ2b2x1bWVVbmRlcmxheSI6dHJ1ZSwiYWRqIjp0cnVlLCJjcm9zc2hhaXIiOnRydWUsImNoYXJ0VHlwZSI6ImxpbmUiLCJleHRlbmRlZCI6ZmFsc2UsIm1hcmtldFNlc3Npb25zIjp7fSwiYWdncmVnYXRpb25UeXBlIjoib2hsYyIsImNoYXJ0U2NhbGUiOiJwZXJjZW50IiwicGFuZWxzIjp7ImNoYXJ0Ijp7InBlcmNlbnQiOjEsImRpc3BsYXkiOiIyMDIwLk9MIiwiY2hhcnROYW1lIjoiY2hhcnQiLCJpbmRleCI6MCwieUF4aXMiOnsibmFtZSI6ImNoYXJ0IiwicG9zaXRpb24iOm51bGx9LCJ5YXhpc0xIUyI6W10sInlheGlzUkhTIjpbImNoYXJ0Iiwi4oCMdm9sIHVuZHLigIwiXX19LCJsaW5lV2lkdGgiOjIsInN0cmlwZWRCYWNrZ3JvdW5kIjp0cnVlLCJldmVudHMiOnRydWUsImNvbG9yIjoiIzAwODFmMiIsInN0cmlwZWRCYWNrZ3JvdWQiOnRydWUsImV2ZW50TWFwIjp7ImNvcnBvcmF0ZSI6eyJkaXZzIjp0cnVlLCJzcGxpdHMiOnRydWV9LCJzaWdEZXYiOnt9fSwiY3VzdG9tUmFuZ2UiOm51bGwsInN5bWJvbHMiOlt7InN5bWJvbCI6IjIwMjAuT0wiLCJzeW1ib2xPYmplY3QiOnsic3ltYm9sIjoiMjAyMC5PTCIsInF1b3RlVHlwZSI6IkVRVUlUWSIsImV4Y2hhbmdlVGltZVpvbmUiOiJFdXJvcGUvT3NsbyJ9LCJwZXJpb2RpY2l0eSI6MSwiaW50ZXJ2YWwiOiJ3ZWVrIiwidGltZVVuaXQiOm51bGwsInNldFNwYW4iOnsibXVsdGlwbGllciI6MiwiYmFzZSI6InllYXIiLCJwZXJpb2RpY2l0eSI6eyJwZXJpb2QiOjEsImludGVydmFsIjoid2VlayJ9fX0seyJzeW1ib2wiOiJHT0dMLk9MIiwic3ltYm9sT2JqZWN0Ijp7InN5bWJvbCI6IkdPR0wuT0wifSwicGVyaW9kaWNpdHkiOjEsImludGVydmFsIjoid2VlayIsInRpbWVVbml0IjpudWxsLCJzZXRTcGFuIjp7Im11bHRpcGxpZXIiOjIsImJhc2UiOiJ5ZWFyIiwicGVyaW9kaWNpdHkiOnsicGVyaW9kIjoxLCJpbnRlcnZhbCI6IndlZWsifX0sImlkIjoiR09HTC5PTCIsInBhcmFtZXRlcnMiOnsiY29sb3IiOiIjNzJkM2ZmIiwid2lkdGgiOjIsImlzQ29tcGFyaXNvbiI6dHJ1ZSwic2hhcmVZQXhpcyI6dHJ1ZSwiY2hhcnROYW1lIjoiY2hhcnQiLCJzeW1ib2xPYmplY3QiOnsic3ltYm9sIjoiR09HTC5PTCJ9LCJwYW5lbCI6ImNoYXJ0IiwiZmlsbEdhcHMiOmZhbHNlLCJhY3Rpb24iOiJhZGQtc2VyaWVzIiwic3ltYm9sIjoiR09HTC5PTCIsImdhcERpc3BsYXlTdHlsZSI6InRyYW5zcGFyZW50IiwibmFtZSI6IkdPR0wuT0wiLCJvdmVyQ2hhcnQiOnRydWUsInVzZUNoYXJ0TGVnZW5kIjp0cnVlLCJoZWlnaHRQZXJjZW50YWdlIjowLjcsIm9wYWNpdHkiOjEsImhpZ2hsaWdodGFibGUiOnRydWUsInR5cGUiOiJsaW5lIiwic3R5bGUiOiJzdHhfbGluZV9jaGFydCIsImhpZ2hsaWdodCI6ZmFsc2V9fV0sInN0dWRpZXMiOnsi4oCMdm9sIHVuZHLigIwiOnsidHlwZSI6InZvbCB1bmRyIiwiaW5wdXRzIjp7ImlkIjoi4oCMdm9sIHVuZHLigIwiLCJkaXNwbGF5Ijoi4oCMdm9sIHVuZHLigIwifSwib3V0cHV0cyI6eyJVcCBWb2x1bWUiOiIjMDBiMDYxIiwiRG93biBWb2x1bWUiOiIjZmYzMzNhIn0sInBhbmVsIjoiY2hhcnQiLCJwYXJhbWV0ZXJzIjp7IndpZHRoRmFjdG9yIjowLjQ1LCJjaGFydE5hbWUiOiJjaGFydCIsInBhbmVsTmFtZSI6ImNoYXJ0In19fSwic2V0U3BhbiI6eyJtdWx0aXBsaWVyIjoyLCJiYXNlIjoieWVhciIsInBlcmlvZGljaXR5Ijp7InBlcmlvZCI6MSwiaW50ZXJ2YWwiOiJ3ZWVrIn19fQ--
Redigert 28.04.2022 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.04.2022 kl 11:32
9365
Pareto er ekstremt pessimistiske til bulk, og ligger så vidt jeg kan se med de laveste kursmålene på bulkaksjer. For få dager siden kom de med en ny analyse av GOGL og beholdt kursmålet på $11, som er 14% lavere enn selskapet handles nå. I dag kom de med en ny analyse av 2020 hvor de gjentar kjøpsanbefalingen og øker kursmålet fra 135 til 140. Her er innledningen i rapporten:
"Q1 mostly as expected, we make some overdue positive revisions. Questions
surrounding drybulk are many (weaker Chinese economic growth, softer iron
ore demand and domestic coal production) but 2020 is resilient and attractive
on our conservative estimates. 15% yield and P/E 6x at USD 22.5k/day, and if
congestion and stimulus prove our estimates too conservative, there is plenty
of firepower. BUY / TP NOK 140 (135) equal to 1.2x YE’22 NAV (yielding 13%)."
"With a modern scrubber-fitted fleet ordered at the right time, 2020 remains
resilient and attractive even on our conservative estimates. EPS is positive with
capes at USD 10k/day when peers will be really struggling. At USD 22.5k/day, we
estimate a 2022 dividend yield of ~15% and P/E <6x. Six of eight vessels trade on
index-linked charters, meaning plenty of firepower should our estimates prove too
conservative. In uncertain times, 2020 remains the safest capesize bet in our view
and we reiterate BUY, TP NOK 140 (135) equal to 1.2x YE’22 NAV (yielding 13%). "
"Q1 mostly as expected, we make some overdue positive revisions. Questions
surrounding drybulk are many (weaker Chinese economic growth, softer iron
ore demand and domestic coal production) but 2020 is resilient and attractive
on our conservative estimates. 15% yield and P/E 6x at USD 22.5k/day, and if
congestion and stimulus prove our estimates too conservative, there is plenty
of firepower. BUY / TP NOK 140 (135) equal to 1.2x YE’22 NAV (yielding 13%)."
"With a modern scrubber-fitted fleet ordered at the right time, 2020 remains
resilient and attractive even on our conservative estimates. EPS is positive with
capes at USD 10k/day when peers will be really struggling. At USD 22.5k/day, we
estimate a 2022 dividend yield of ~15% and P/E <6x. Six of eight vessels trade on
index-linked charters, meaning plenty of firepower should our estimates prove too
conservative. In uncertain times, 2020 remains the safest capesize bet in our view
and we reiterate BUY, TP NOK 140 (135) equal to 1.2x YE’22 NAV (yielding 13%). "
Redigert 28.04.2022 kl 11:54
Du må logge inn for å svare
ks1977
28.04.2022 kl 16:29
9491
Ja, nedsiden bør være temmelig neglisjerbar - og jeg personlig setter stor pris på å slippe og treffe på aksjekurs inn og ut, og heller lene meg tilbake på utbyttene :)
Personlig så tror jeg også at vi vil få en verdensomspennende CO2e-avgift, og at dette vil forstørre divisjonsgapet mellom ECO og non-ECO enda mer enn det vi ser i dag. Hvor stor avgift og når den kommer tørr jeg ikke spå. Avgiften vil (helt eller i stor grad) måtte bæres av chartrer og ikke reder (dersom den dumpes rett på reder så vil vi se en massiv skroting og et vanvittig underskudd av skip, så det går rett og slett ikke), men det vil fort kunne gjøre inntjeningen på gamle skip veldig lite attraktiv ifht nyere skip...
Personlig så tror jeg også at vi vil få en verdensomspennende CO2e-avgift, og at dette vil forstørre divisjonsgapet mellom ECO og non-ECO enda mer enn det vi ser i dag. Hvor stor avgift og når den kommer tørr jeg ikke spå. Avgiften vil (helt eller i stor grad) måtte bæres av chartrer og ikke reder (dersom den dumpes rett på reder så vil vi se en massiv skroting og et vanvittig underskudd av skip, så det går rett og slett ikke), men det vil fort kunne gjøre inntjeningen på gamle skip veldig lite attraktiv ifht nyere skip...
bankersen
29.04.2022 kl 08:44
9177
2020 har kursmål i NOK mens Gogl har kursmål i USD. Tror du dollar endringene kan føre til ulik prising av de Fattig. Med stigende dollar har nå GOGL kursmål over 2020. Det henger jo ikke på greip ettersom de har inntekter og utgifter i samme valuta. Derfor kjøper jeg 2020 foran Gogl nå. Utbyttene kommer i dollar fra begge selskapene.
fattigstakkar
29.04.2022 kl 08:49
9388
Helt enig. På lang sikt er det jo hva som meldes av inntekter og utbytter som vil avgjøre kursen, men tror nok det tar lengre tid å ta inn over seg valutaendringer i en aksje som ikke er dobbeltnotert. Men 2020 sluttet jo å følge GOGL kursmessig ca fra nyttår, lenge før dollaren føk i været. Det har nok litt å gjøre med at 2020 kun har capesize, men det er jo fremtiden som prises inn i både 2020 og GOGL, og der kan jeg ikke se for meg at utsiktene til 2020 skulle være dårligere.
bankersen
29.04.2022 kl 08:57
9369
Mye som skal gå galt resten av året om en ikke skal få 10% utbytte, da må en ha samme snitt rate på Cape som Q1 i så fall. Da må det kollapse fullstendig hos Vale som ligger bakpå så det holder etter regn sesongen. Om FFA stemmer ligger det an til ca 25-30% utbytte.
bankersen
29.04.2022 kl 11:15
9352
https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2022/04/29/7855650/ukens-aksje-troim-og-halvorsens-utbyttemaskin-2020-bulkers
En skikkelig god sak fordel 2020. Tjener penger uansett hvor dårlig markedet er. Til og med under tidenes dårligste i Q1 2020 tjente de penger. Det sier litt om nedsiden i denne aksjen.
En skikkelig god sak fordel 2020. Tjener penger uansett hvor dårlig markedet er. Til og med under tidenes dårligste i Q1 2020 tjente de penger. Det sier litt om nedsiden i denne aksjen.
bankersen
29.04.2022 kl 11:42
9391
Har plukket det meste av aksjer som har vært tilslags under 119 dag og i går. Ikke vært investor kø akkurat, det gir en god følelse for en dag blir det nettopp det.
bankersen
29.04.2022 kl 11:56
9380
Når Xi sier kjør på så blir det slik:-)
https://splash247.com/qinhuangdao-port-enters-lockdown-as-beijing-readies-stimulus-package/
Specifics of any stimulus package have yet to be revealed. Similar infrastructure splurges in the past have provided a big boost to the dry bulk shipping market in particular.
https://splash247.com/qinhuangdao-port-enters-lockdown-as-beijing-readies-stimulus-package/
Specifics of any stimulus package have yet to be revealed. Similar infrastructure splurges in the past have provided a big boost to the dry bulk shipping market in particular.
Andy85
29.04.2022 kl 13:35
9266
Takk bankersen, helt rå artikkel, kjøpte meg solid inn i denne aksjen her om dagen. Finnes det noen bedre alternativer på børsen med månedlige utbetalinger?
hogan
29.04.2022 kl 14:10
9255
Denne ramler ned hver dag på slutten, er det Trøym som lemper ut ?
Håper på et salg her, dette er jo til salgs hvis prisen er riktig, 170 aksjen hadde vært fint.
Håper på et salg her, dette er jo til salgs hvis prisen er riktig, 170 aksjen hadde vært fint.
MarineroMarine
30.04.2022 kl 14:34
8939
https://podcasts.apple.com/no/podcast/arcticpodden/id1547993092?l=nb&i=1000558263377
Podcast om tørrlastmarkedet med sjeføkonom i Arctic Stein Bruun, Arctic analytiker Lars Bastian Østereng og vår gjest Herman Billung, CEO i 2020 Bulkers og Himalaya Shipping.
Podcast om tørrlastmarkedet med sjeføkonom i Arctic Stein Bruun, Arctic analytiker Lars Bastian Østereng og vår gjest Herman Billung, CEO i 2020 Bulkers og Himalaya Shipping.
bankersen
02.05.2022 kl 11:49
8367
Kjøpte en god del mer 2020 rundt 116. Morsomt at 2020 handles billigere enn Gogl. Minner om forventet utbytte fra Cleaves fra 2020 de neste årene på kurs NOK118.
2022 30%
2023 45%
2024 34%
Får altså igjen hele investeringen i løpet av 3 år og fremdeles er det godt med verdier igjen etter den tid.
2022 30%
2023 45%
2024 34%
Får altså igjen hele investeringen i løpet av 3 år og fremdeles er det godt med verdier igjen etter den tid.
Redigert 02.05.2022 kl 11:57
Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2022 kl 12:19
8327
Selv fornøyd med å handle på 118,20, så det var ikke dårlig! Intet fundamentalt som skulle tilsi nedgang i dag (tvert i mot egentlig), men så var det også en plutselig og underlig nedgang over hele fjøla. Kina har vel stengt frem til og med 04.05.22. For shippingaksjer har det en del og si. Og så gikk vel NY-børsen rett ned på fredag, og da fulgte vel sektoren (shipping) ned. Akkurat shipping kan amerikanerne minimalt om. Men de subsidierer verftene omtrent like mye som Norge gjør ovenfor bøndene - det skal de ha!
Redigert 02.05.2022 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
bankersen
02.05.2022 kl 12:30
8293
Noen punkter fra podden
- 2020 har fraktet 4 kull laster Europa (lenger tonn mils etter Russland boikott)
- Vale må ha ekstremt mange flere caper de de neste kvartalene i forhold til først om de skal eksportere det de sier. Og bortsette fra damkollapsen så har de stort sette klart guidingen +- 2% di siste 10 årene.
- Det ble høyt overraskende skrapet 5 Caper nylig
- For 10-12 år siden ble de bygget skip over alt, mange på dårlig verft og dårlig kvalitet disse vil får problemer nå.
- IMO kravene gjør at de eldre skipene må senke farten og trenger dokking hyppigere - kanskej blir det mer skraping
- Inflasjon gjør det mye dyrere å bygge nye skip heller ingen ledig slott å bygge ny skip før 2025
- Vi kan se negativ vekst i flåten i 2024
Billung tror vi kan se at Cape tar av før 17. mai allerede så kan lønn seg komme seg inn med det en ønsker nå.
- 2020 har fraktet 4 kull laster Europa (lenger tonn mils etter Russland boikott)
- Vale må ha ekstremt mange flere caper de de neste kvartalene i forhold til først om de skal eksportere det de sier. Og bortsette fra damkollapsen så har de stort sette klart guidingen +- 2% di siste 10 årene.
- Det ble høyt overraskende skrapet 5 Caper nylig
- For 10-12 år siden ble de bygget skip over alt, mange på dårlig verft og dårlig kvalitet disse vil får problemer nå.
- IMO kravene gjør at de eldre skipene må senke farten og trenger dokking hyppigere - kanskej blir det mer skraping
- Inflasjon gjør det mye dyrere å bygge nye skip heller ingen ledig slott å bygge ny skip før 2025
- Vi kan se negativ vekst i flåten i 2024
Billung tror vi kan se at Cape tar av før 17. mai allerede så kan lønn seg komme seg inn med det en ønsker nå.
Struts
02.05.2022 kl 12:36
8276
Og selv om man ikke skal tro så altfor mye på anal-ytikere; Cleaves Securities har i sin oppdaterte ukerapport pr dags dato et kursmål på NOK 212.-
bankersen
02.05.2022 kl 12:44
8253
Nei, analytikere og kursmål er stor sett bare tull. I 2020 har de kursmål mellom 140 - 212. Dog Cleaves er langt foran de andre på analyse og forskning på shipping, så om jeg skal høre på noen er det de.
jess23
02.05.2022 kl 16:38
8036
Idag ble det voldsomt påfyll på 115 og 116 tallet. Dog har jeg liten tro på kurs 212. Man må huske på at utbyttene tar ned kursen. Og selv om Cleaves er seriøse så har de nok av store skivebommer på samvittigheten de også, slik som absolutt alle andre analytikere har.
Men bare ikke makro blir altfor ille så bør dette være et flott nivå å handle 2020B på.
Men bare ikke makro blir altfor ille så bør dette være et flott nivå å handle 2020B på.
bankersen
02.05.2022 kl 16:53
8043
Ble mer utover dagen her og. Kursmålet er satt 1 år frem i tid inkluderer utbytt. Så er forventer en vesentlig kursstigning det neste året Cleaves.
fattigstakkar
02.05.2022 kl 17:21
8012
2020 straffes kortsiktig fordi markedet ikke priser inn dollarstyrkingen. Dollaren har styrket seg 8% på under to uker. I samme periode har 2020 falt 5%. Reelt har den altså falt 13%. Dette er penger på gata.
bankersen
03.05.2022 kl 09:39
7584
FFA Cape er det eneste som er grønt i dag, men det hjelper ikke mye. Høy dollar gir pen tilleggs gevinst i NOK på utbyttene. Er enkelte valg å sitte når selv de enkleste faktorene ikke prises inn i papiret. Utbyttene kan ingen ta fra oss.
Redigert 03.05.2022 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
bankersen
03.05.2022 kl 09:55
7529
Tonnage supply in Pacific looks too tight Vs Demand. Some small chtrs stuck, waited too long with hidden cargoes, now they realize the market has improved ready to pay up. The mkt where c5 was fixed at 8.75 long gone already.
ks1977
03.05.2022 kl 17:41
7245
Det er fordelen med et så utbytteaggressivt selskap som 2020 - det er revnende likegyldig hva markedet finner på (gitt at man treffer på investeringstesen og har rett tidshorisont vel å merke). I så måte er det bare en fordel at kursen ikke stiger, så kan man bare reinvestere utbyttet - pluss at man slipper å falle for fristelsen å selge :)
Kalle Kurtasje
04.05.2022 kl 12:51
6809
Baltic Capesize-indeksen er opp 8,04 prosent til 19.235 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Er dette starten på rateveksten vi har ventet på i hele april?
Regner med at dagen idag var siste gang vi så 2020Bulkers kurser under 120 kroner i 2022.
Er dette starten på rateveksten vi har ventet på i hele april?
Regner med at dagen idag var siste gang vi så 2020Bulkers kurser under 120 kroner i 2022.
bankersen
05.05.2022 kl 08:23
6228
Hearing Vale got caught with trousers at ankles and paid thirty bucks for a prompt one.
fattigstakkar
05.05.2022 kl 13:14
5978
Nå begynner det å ligne noe.
Baltic #Capesize index +17% to $23k/d🚀
Brazil/China +𝟯𝟳% to $21k/d🚀🚀🚀
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1522156306219651073?s=20&t=icosig5bCD2W7Qn6Qiw4Jg
Baltic #Capesize index +17% to $23k/d🚀
Brazil/China +𝟯𝟳% to $21k/d🚀🚀🚀
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1522156306219651073?s=20&t=icosig5bCD2W7Qn6Qiw4Jg
bankersen
05.05.2022 kl 14:20
6114
Da begynner Capen å ta over, og 2020 er nok den av de "seriøse" tørrbulk aksjene som vil gå beste fremover. Ser vi et lite tegn til skifte allerede i dag?
BCI 5 T/C routes 180000 22569 3334
BPI 5 T/C routes 82500 27986 870
BSI 10 T/C routes 58328 30053 -1
BHSI 7 T/C routes 38200 29385 227
BDI INDEX 2644 +159
BCI 5 T/C routes 180000 22569 3334
BPI 5 T/C routes 82500 27986 870
BSI 10 T/C routes 58328 30053 -1
BHSI 7 T/C routes 38200 29385 227
BDI INDEX 2644 +159
Struts
05.05.2022 kl 14:59
5389
2020 er en strålende tradingaksje! Og det er heller ikke så ille at de går i pluss, både mht utbytte og inntjening hver bidige måned.
hogan
06.05.2022 kl 12:04
4897
Capen rundt 30000kpr dag nu, gir 0,27 us i mnd i utbytte og ratene er stigende. Selg, fali med så store utbytter, selg unna
Tror på noen 5 kroners utbytter i år og vi snakker i mnd
Tror på noen 5 kroners utbytter i år og vi snakker i mnd
Redigert 06.05.2022 kl 12:07
Du må logge inn for å svare
Ebit
06.05.2022 kl 12:10
4862
Tror ikke aprilutbyttet blir all verden, men det bør i allefall minimum ende på 0,15 USD