2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned


Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!

Mye god kunnskap her. Om en skal ha shipping skal en ha dry og tank. Hvor mye av hver og hvilke selskaper det er det stor spm.? Å sitt i feil selskap koster skjorta. FRO viser at de tjener penger i elendig marked det samme gjør 2020. Gogl etter kjøp av de nye skipene er også bedre stilt.

Tank blir bra for lagrene er historisk lav, i en periode vil etterspørsel holdes noe igjen pga. prisene. Sakte men sikkert vil tilbud av olje komme opp og prisen synke, da skal lagrene fylles opp. Da kommer det til å bli fest. Tilnærmet ingen flåte vekst.

Dry har kommet et stykk inn i syklusen, 2022 blir litt dårligere en antatt pga. inflasjon/renetøkninger gir lavere etterspørsel (mulig Kina kan kompensere noe ettersom de ikke har samme press, men de sliter med energi prisene og lav marginer på smelteverkene). Når energi kostnadene kommer ned og Covid blir historie vil det bli god vekst igjen. Så 2023-2025 ser fremdeles interessant ut. Når det ere sagt har verdsettelsen på aksjene kommet opp drastisk. Fra 30 - 160 (nå120) i GOGL er jo ganske spinnvilt.

Det som avgjør hvor lenge syklusen varer er vel flåteveksten? Har det noe å si at bulksyklusen ligger to år foran tank hvis begge får vekst i nye skip først i 2025? Ingenting tilsier vel at bulk skal bygges ihjel før tank?

Helt enig.

Ikke lenge siden selskapet kunde forhandle om fixed rates på 32000 UDS/dag.

https://www.youtube.com/watch?v=NsbATAJBMjY

Det er veldig mye som sier at ratene komme å gå oppover igjen om ett par månader. Synes prisingen er fantastisk lav.
hogan
23.06.2022 kl 15:52 4668

Enig, bulk har tjent gode penger over et år og er priset lavere enn tank og syklusen varer så langt man gidder å se, tank har ikke startet noen syklus og er priset litt lavere enn da de hadde contango og rater fra 60-200000 tusen, så hvorfor skal man kjøpe tank, tank er dyrt priset.
Bulk er jo priset langt under Nav, safe bulkers har Nav på 6,6 us og står i 3,8, er Fro billigere enn det, hvem tjener mest?

Nei, men etterspørselen blir nok bedre i tank når oljeprisen faller.
msmekk
24.06.2022 kl 08:19 4341

Vet ikke om den har bunnet ut enda, det generelle markedet vil nok være med å bestemme retningen. Frem til 2025finner jeg ikke bedre selskaper enn 2020. Det bygges nesten ikke nye skip i dette segmentet, hastigheten må snart ned for å redusere forurensing. markedet er voksende med kull på toppen. Har store forhåpninger de neste 3-4 årene av supersyklusen

Det kan godt være vi har sett toppen i aksjekursene, men gode utbytter blir det i hvert fall i 2020. I utgangspunket da jeg gikk inn i Gogl så jeg for meg en topp denne sommeren. Det er jo ofte det en tenker først som blir riktig. Men kommer til å sitte i 2020 som er en god utbyttecase. De bør kunne klare 20-30 nok de kommende årene med snitt cape 20k+ skulle en få 40k som bla. cleaves tror blir det utbyttefest.
KJEPET
24.06.2022 kl 09:00 4359

Dagens kurs blir småpenger å regne om verden normaliseres. De neste årene vil da bli helt fantastiske i storbulk. Frem til Vale får levert sine 14 nye Valemaxer (ikke bestilt ennå), så vil både kurser og utbytter stige. Så minst 3 gode år kan en fint regne med her.
KJEPET
24.06.2022 kl 15:20 4096

En litt vanskelig dag å kjøpe på, men nå er jeg fullastet med 2020 Bulkers :-)
ks1977
24.06.2022 kl 16:28 4024

Fredly har vel alltid hatt en kort tidshorisont med HUNT, Trøim har vel en noe lengre horisont med 2020B?

Uten å spekulere i ratene fremover, verken for bulk eller tank, så er det interessant å se at ratene i år har vært rimelig greie - og da med Kina i lockdown. Jeg stiller meg derfor spørsmålet (som jeg ikke har svaret på) hvor ratene vil være hvis vesten går inn i en resesjon, men hvor Kina IKKE er i lock-down. Så kan man utbrodere det spørsmålet med 1) Vil også Kina gå i en resesjon? og 2) Hva med alle infrastrukturpakkene som allerede er vedtatt som følge av pandemien? Det er ikke åpenbart for meg at ratene neste år vil være horrible selv om vi går inn i en resesjon (men jeg klarer ikke å se det hele bildet her, så jeg skal overhodet ikke spå noe)

Tok 5k på NOK 111 da spratt den opp. Noen driver filer og lurer. Plukker mer på NOK 105, 100 og 93. Om ikke jeg får noe der er jeg happy også om kursen snur her. I 2025 kommer vel jernmalm gruven i Guina igang. Da bør det kommet flere skip på markedet, men det ser dålig ut med bestillinger. En resesjon er nok uungåelig, men vil anta Kina kan sette ned renten og stimulere økonomien med å sette igang infrastruktur prosjekter. Kina tar vel 70% av jernmalmen som skipes så aller viktigst er hva de gjør. Det blir verken resesjon i Kina eller India bare litt lavere vekst. Når en skal fylle kull lagrene samtidig som det skipes mengder med jernmalm kan det bli stramt. Jokke har vel ikke endret syn på at vi kan få 100k i høst, få som trodde han på at vi fikk 10k i vinter.

At Supra og Pmax kommer ned er helt i tråd med Cleaves sine estimater. Nå gjenstår de bare vente på at Cape tar over showet fra de mindre klassene.

2023 viser 19k. Da blir det 10% utbytte, men verken Ulrik eller Halvorsen bruker denne tiden på året til å låse inn baljene. Og skulle de gjøre det nå til FFA rater så gir det NOK 2 i utbytte hver mnd. ut året. Det et 20% direkteavkastning det.
JonasKr
24.06.2022 kl 18:44 3873

Vanskelig å si, men tørrbulk og resesjon er vel generelt en dårlig deal. Min tilnærming har vært at varehandel ble kunstig høy under pandemien, fordi penger som normalt sett skulle til reiseliv og restaurant ble brukt på varer. De som var tidlig inne i Container så jo denne utviklingen tidlig. Her må det jo komme et kraftig tilbakeslag når penger skal brukes på reise og restaurant igjen, i tillegg til at rentene og arbeidsledighet øker. Coronaboomen til XXL er jo et ekstremt eksempel

Ingenting er sikkert, men lav etterspørsel fra USA og EU etter kinesiske varer er jo slik jeg ser det dårlig nytt for både tørrbulk og container.
Redigert 24.06.2022 kl 18:45 Du må logge inn for å svare

Tja Container og små bulk kanskje, men ikke enig i storbulk. De frakter kull og jernmalm. Alle vet hva Kina gjør når det lagger i økonomien, olje og gassprisene vi har og situasjon i Ukraina tilsier mer kull i energimiksen kommende år. Så jernmalm og kull har jeg troen på. Kina kjører alltid når de andre bremser. NMAX frakter kun kull, jernmalm og litt bauxit. Jokke har vært steinklar på at Cape er beste sted å være selv om andre har sagt se på smax og handy mye bedre en Cape. Ja sålenge køene har vært store i havnene. Men som Halvorsen har påpekt mange ganger har aldri vært noe særlig kø for Cape gjennom pandemien. Vært tilærmer normalt. Det viser data fra Cleaves også. Køene i Cape har faktisk vært usedvanlig lave H1, det skyldes selvfølgelig OL, Covid i Kina og en elendig eiendomsektor i Kina samt Kina har boostet egen kullproduksjon. Men alt dette holder nå på snu. Jeg er fremdeles sikker på at vi ser bortimot 100k i høst. Men jaggu ikke mange andre som har true annet enn Kjepet og Jokke. Så da får vi ta oss av kjøp av aksjene. Jokke har lagt ned fondet for å starte opp intenasjonal. Dvs. Han var nødt å selge alle aksjene han hadde i fondet, gjett hva han kommer til å gjøre når han starter det nye fondet med all den kapitalen som gikk ut🥳😀
JonasKr
24.06.2022 kl 19:11 3829

Ja ingenting er sikkert 😀. Jeg liker flåten til 2020, litt som Okeanis i tank. Kun nyere eco-scrub. Gull verdt med høye bunkerpriser. Det skumle er jo at alt avhenger av Kina gjør. Hvis nøkkelmarkedene til Kina (EU/US) mister betydelig kjøpekraft vil det vel etter alt å dømme gå kraftig utover kinesisk produksjon, og behovet for både kull og jernmalm til fabrikkene bli mindre? Eiendomsmarkedet er en viktig joker.

He, he boligbyggerne i Kina tilbyr nå at egenkapital kan betales i hvitløk og hvete. Fikk en mange dealer. Står ikke på kreativiteten😅

https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2022/06/22/7886895/kinesisk-lokketilbud-bolig-i-bytte-for-hvete
ks1977
24.06.2022 kl 20:11 3757

ECO scrubber (og lav CBE) er en trygghet (og hovedgrunnen til at jeg valgte 2020B), men jeg vet ikke om vi klarer å utnytte det konkurransefortrinnet skikkelig.

Ser at scrubberbesparelsen svinger mye (naturlig nok), men også innad samme måned: f.eks i mai så hadde de 6 på indeks 2,9k pr dag mens de to på TC 4,8k pr dag. Det må dessverre bli slik når vi ikke styrer flåten selv (i motsetning til slik det er for OET). Har chartrer noen intensiv til å benytte 2020B sine skip på lange og hurtige seilaser (hvor vi håver inn på scrubber), eller tar vi hele besparelsen selv (slik at det er hipp som happ for chartrer om de benytter scrubber eller ikke)

For ECO så har vi vel bort bort den fordelen ifb premiumen? Dvs at med gode rater så håver vi godt inn på det, mens med lave rater så ser vi ikke mye av ECO-fordelen. Skyhøy bunkerspris vil jo holde ratene nede (alt annet likt) og dermed ramme oss - så er spørsmålet om vi får tilbake like mye i premium som det vi mister ved å ha forhandlet vekk ECO.

Forhåpentligvis så er ledelsen oppegående til å se gjennom dette når de skal fornye avtaler (august 2022-juli 2023) og justere kurs DERSOM det er mer lukrativt å redusere premiumen og heller ta ECO-fordelen (og så kanskje ta en delvis deling på besparelsene for å motivere chartrer til å benytte våre skip på de mest bunkershungrige turene slik at vi får dratt mest nytte av ECO og scrubber).

Høy bunkerspris har forøvrig også den effekten av den reduserer hastigheten på flåten (alt annet likt) og drar opp ratene (alt annet likt), så bildet er litt uklart for min del.

Ja det var veldig uklart det der. 2020 deler scrubber premium med charter, som forøverig har vært rekordhøy i juni. Meget spent hvordan den kommer ut. Får vite de ca. 10. juli. Eco premiun ligger vel og føler på bunketpris, mens størrelse premium er fast i forhold index. Det har vært veldig enkelt å regne utbytte frem til nå ut fra tabellen de oppgir. Scrubber bør være med å trekke opp for juni.

Jeg tror en skal være varsom.
Det er langt fra sikkert at dette spretter opp og tar igjen det tapte.
Følg med på asset prisene på baljer, og skrot priser, jeg ser tendenser ikke bare i dry bulk, men andre stål case, det være seg drilling eller alt som har stål og med skip å gjøre.

Ordre bolken er som den er, den er ikke eksisterende, det betyr likevel ikke at verdiene ikke kan falle, skjer det, da kommer ned graderingene.på aksjene og ned spiralen er i gang.
Drybulk har en gearing effekt, iom at dette normalt er et parameter på verdens økonomi.
Aner investorer nedtur, da går de short i bulk og selger, faan, jeg var for sent ute, som vanlig med shorten i Gogl, men klarte samtidig å ta pengene av bordet i tide.

Jeg ser Hannis er på hausser´n , det er ikke så rart, han er full eksponert i dry og rakk ikke ta penger av bordet i tide.
Så ta disse kursmålene og inntjenings estimatene med en stor klype salt, mye har forandret seg i verdens økonomien bare på 2 måneder.


Redigert 24.06.2022 kl 23:39 Du må logge inn for å svare

Ceo i 2020 har alltid, siden de gikk på børs sagt at 2020 er til salgs, hvis prisen er riktig.
Trolig er Tryms plan å ta exit med 2020 og satse bulk pengene videre i Himalaya,
Innen 2-3 år er nok 2020 historie

Jeg liker også skipene til 2020, men 2020 vil ikke stige når alt annet i bulk stuper.
Usa opp 3% og dry faller, sier endel.
Star Bulk, trolig den mest omsatte og populære drybulk generelt sett, har avgitt salgs signal og falt under 200 dager glidende, på stort volum
Redigert 24.06.2022 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
msmekk
26.06.2022 kl 20:22 2848

Som jeg har sagt før, når hylekoret i finans pressen er negativt samstemt er det i ferd med å bunne ut, og motsatt når de går i fistel om oppgang. Tror derfor vi aner konturene av kraftig oppgang. Mulighet for kortsiktige kjøpsmuligheter i 2020. Sterk bunn på 105, men mulig det er falskt brudd og den skal rett opp allerede imorgen
hogan
26.06.2022 kl 22:14 2701

Et krakk har aldri i historien startet når alle sier det skal komme sånn som nu, tvert imot det starter når alt ser bra ut og frisører og vaskehjelpen snakker om aksjen ingen grunn til å tro noe annet nu, når eliten har stjålet seg ferdig og er fornøyd så er det rett opp

Cleaves har sett på skipsverdiene og gitt nye kursmål, alle går ned, men 2020 minst og er den med høyest oppside nå. Nytt kursmål 2020 er 202, nytt kursmål Gogl er 19 USD NOK 186.
msmekk
27.06.2022 kl 09:00 2292

2020 Bulkers dividend yield i.h.t Cleaves
2022 = 31%
2023 = 45%
2024 = 51%
Redigert 27.06.2022 kl 09:03 Du må logge inn for å svare

Bare å lene seg tilbake å nyte de neste årene. Kjøpte litt ned mot 110 i dag. Kan enda komme noen stygge dager før Cape vender nordover for godt dette året så en får bare beholde en del cash. Bruke svakheten i juni/juli til å akkumulere langsiktig i 2020 kan være en smart strategi.

Alle kursmål fra Cleaves innen bulk reduseres faktisk ikke. HSHIP målet styrkes fra 87 til 96. Dette reflekterer nok at det nærmer seg stadig levering av første skip i Q1-2 2023. Slik jeg ser det har HSHIP størst oppside neste 1-2 år av bulkselskapene. Selvfølgelig ikke uten risiko.

Og dette svineriet fra Hannis biter du på?
Nedgraderer alt bortsett fra 2020? Og Ship? Gjennomsyret bullshit.

Lett å dumpe ut de likvide, men kanskje ikke like lett i 2020 og Ship?

Som jeg tidligere skrev, gi f i dette røret til Hannis, han leker med dere, han satt med full tankt, dumpet ut de likvide og nedgraderte.
Lek som katten og musen,
Redigert 27.06.2022 kl 20:39 Du må logge inn for å svare

Long du har mye bra i deg, men så kommer det mye rart også:-) Hannish har ikke vært i markedet med fondet da han har avslutte det, starter opp på nytt nå internasjonalt. Fondet var veldig lite også så de få %ene han hadde i 2020 kunne han solgte i løpet av noen timer. Dog fint for han at det nedgraderes når han skal begynne fylle på med aksjer til det nye fondet.
ks1977
27.06.2022 kl 22:12 1501

Nå byr det meg imot å ta long i forsvar, men fondet har vært oppe og gå siden i fjor høst det - han jobber dog med en ny runde (internasjonale investorer)

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1532822951002836993

Alle i dette fondet har fått pengene på konto denne uken og for tilbud om å investere i det nye. Det fondet du viser til er avsluttet. Det er selvfølgelig ikke noe han går ut til med gud og hvermannsen. Han solgte nok alle bulk aksjene han hadde i dette fondet helt på toppen som vanlig. Men for all del tro hva dere vil. Jeg kan godt holde det jeg vet for meg selv fremover.

sitter du fortsatt i BDRY? jeg kjøpte igjen i dag.

Hvor raskt etter mndskiftet bruker 2020 å være ute med resultatet ?

Vanligvis varsler de utbytte for foregående måned ca 8. hver måned.
(ca 8. juli varsles utbytte for juni)
Da oppgir de også snitt ratenivå, og scrubber-fordeler for juni måned.

Det bygges opp til "koloniseringskamp" mellom China og Vesten :-)
https://twitter.com/BeuvingJordy/status/1541735937222352902

Dette er jo helt fantastisk, enorm utbygging av infrastruktur i vesten for å møte China i kampen om verdens herredømme. For Bulk og 2020 kan dette medføre en skikkelig forlengelse af supersyklusen fra 3-4 år til opp mot 10 år. Vi får se hvordan disiplinen på bestilling av nye skip utvikler seg

Det er selvsagt strålende nyheter, uten at noen på OSE bryr seg nevneverdig om det :-)

Veldig bra, men ingen nyhet dette, sa jeg får et år siden at det grønne skiftet kan ingen stå utenfor, det blir en helt ny økonomi.