2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned

Kalle Kurtasje
2020 29.06.2021 kl 10:02 387518

Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
msmekk
11.08.2022 kl 11:32 7858

Har begynt å kjøpe meg opp i 2020, China/Taiwan/USA er jeg helt sikker på vil roe seg og at en finner politiske løsninger. Husbyggingen i China kunne bli et problem om det eskalerte mot Taiwan, men tror tvert imot at det løser seg og vi vil få en enorm vekst i China det neste årene. Økonomien styrkes og der vil bli mye penger i omløp innenlands som igjen befester investeringer som boliger etc. At 2010 flagger hjem tror jeg kan være en mulig sammenslåing med Himalya. Dette villle vært gull det neste tiåret for aksjonærene begge selskap. Liten felles administrasjon og de mest top moderne skip i verden
ks1977
11.08.2022 kl 17:00 7679

Norge er vel fortsatt et skatteparadis for rederi? Er det ikke bare snakk om en bagatellmessig tonnasjeskatt? (verre for utlendinger med skattemas, får vel samme problemet som vi andre har med f.eks EURN)
Thegoldenone
12.08.2022 kl 09:21 7577

Ja riktig. Ja har Eurn selv men har ikke orket å ta meg bryet med å få redusert den beskattningen på utbytte.
Ja det er vel en god del utenlandske investorer som rømmer 2020 nå og kursen har falt endel pga det. Ser i hvert fall noen store på Twitter som er skuffet og som har solgt seg ut av 2020
msmekk
15.08.2022 kl 10:20 7027

Cleaves uke 33 rapport beholder kursmål Kr.202,- på 2020 Bulkers. Dette gir 76% oppside. Bekrefter at de har sterk tro på bulk fremover og oppgangen kommer.
Redigert 15.08.2022 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
msmekk
16.08.2022 kl 11:53 6491

Fra E24/Pareto
Tørrlastrederiene opplever et utfordrende marked. Analytiker mener 2020 Bulkers, som ikke skal øke flåten, er et trygt aksjevalg i en urolig sektor.
– Tørrlastaksje for kistebunnen
2020 Bulkers har ingen planer om å vokse flåten fra dagens størrelse.
Haavaldsen ser på 2020 Bulkers som et trygt valg for aksjeplukkere som ønsker eksponering mot den urolige tørrlastsektoren på børs.
Tørrlastrederiene på Oslo Børs har seilt i et marked for frakt av råvarer som jernmalm og kull som har svingt stort i år, og 2020 Bulkers er blant de første til å legge frem hvordan det påvirket inntjeningen i andre kvartal.

Analytiker Vetle Wilhelmsen i Sparebank 1 Markets vil følge med på hva selskapet kommuniserer rundt å låse inn faste rater på de nåværende nivåene – etter en sommer med et «relativt surt» tørrlastmarked.
– 2020 Bulkers har for øyeblikket relativt stor spoteksponering, med seks av åtte skip på indeks-linkede kontrakter med flytende rater, sier han.
Wilhelmsen beskriver et utfordrende marked for 2020 Bulkers om dagen, som han forklarer med «veldig lav aktivitet i konstruksjonssektoren i Kina».
– Det medfører lav etterspørsel etter stål, og dermed også lav etterspørsel etter frakt av jernmalm, som er den viktigste råvaren for 2020 Bulkers-flåten.
2020 Bulkers presenterer kvartalsrapporten onsdag 17. august.

Redigert 16.08.2022 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
17.08.2022 kl 09:02 6151

Bra rapport av 2020 Bulkers,

* Achieved time charter equivalent earnings so far in Q3 2022 of approximately US$30,300 per day, gross

* Vessel operating expenses of US$4.3 million. Average operating expenses of approx. US$5,900 per day per vessel

nterest bearing debt decreased from US$232.4 million to US$228.7 million during the quarter reflecting scheduled
repayments.

The IMO targets reduction in CO2 intensity from international shipping by 40% from 2008 levels by 2030 and will implement EEXI (Energy Efficiency Existing Ship ndex) and CII (Carbon Intensity Indicator) by January 2023

Based on an assessment from ABS, 2020 Bulkers fleet is in the top 8% percentile of trading Capesize vessels

Free cash flow paid as monthly distributions – 72% of paid in equity returned to investors so far
msmekk
18.08.2022 kl 12:54 5577

2020 BULKERS: ABG kutter kursmålet til NOK 205 (224), DNB kutter til NOK 153 (168), mens Clarksons kutter til NOK 135 (140). Alle gjentar kjøp.
Kalle Kurtasje
19.08.2022 kl 12:54 5167

Baltic Capesize-indeksen er ned 12,81 prosent til 6.267 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

Dette ser ikke bra ut. 2020Bulkers tjener fortsatt litt penger, men ratene nærmer BE.
(lav BE for 6 båter i spot-markedet, siden 2 båter går på gode kontrakter)
fattigstakkar
19.08.2022 kl 13:27 5283

Det er når ting ser som mørkest ut man gjør de beste kjøpene.
Mollen
19.08.2022 kl 13:41 5276

Fytti katta !! Det må ha stoppet helt opp i Kina…
Redigert 19.08.2022 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
19.08.2022 kl 13:49 5264

Better days ahead
But there is a glimmer of hope, according to Clarksons Platou Securities analyst Frode Morkedal.
He said capesize rates “have been disappointing of late” but should rebound when China injects another round of economic stimulus into its faltering economy.
“We believe that the market’s decline can be attributed to China’s industrial production gradually declining as a result of their lockdowns,” he wrote in a note on Thursday.
“Furthermore, we are entering a seasonally stronger quarter, since Brazilian iron ore shipments tend to rise in the second half of the year.
“As a result, we anticipate increased dry bulk activity and higher freight rates.”
https://www.tradewindsnews.com/bulkers/capesize-spot-rates-slide-20-in-a-day-as-iron-ore-trade-weakens/2-1-1280758
Max Payne
19.08.2022 kl 15:25 5148

Mørkest? Ja, men det er ikke reflektert i kursen. Altfor dyrt. Må godt ned før jeg kjøper noe som helst.
fattigstakkar
19.08.2022 kl 15:43 5110

Lykke til. Vi snakkes om ett år.
Max Payne
19.08.2022 kl 15:45 5111

Lykke til? Hva slags argument er det?
kazynor
19.08.2022 kl 16:09 5110

Hvordan fungerer dette egentlig? Etter et gitt antall dager så er flåten overført til norge, og man kan kjøpe aksjene via ASK på lik linje med Belships? Eller er det mer arbeid i form av søknadsprosesser etc
omans
19.08.2022 kl 16:15 5116

Kjekt med kursmål, de kan kuttes og økes etter godt befinnende. Da har man sikkert også gjort et godt stykke nyttig arbeid i/for samfunnet.
Redigert 19.08.2022 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.08.2022 kl 16:51 5218

Har sett noen påstå at de har klart å handle 2020 på aksjesparekonto allerede, men det går ikke på Nordnet (de er på saken, men har ikke noen tidshorisont for når de vil ha dette avklart)
ZinoDK
19.08.2022 kl 16:57 5266

Jeg kan ikke handle den på ASK i Saxobank heller ikke på NORDNET.
Redigert 19.08.2022 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
ZinoDK
19.08.2022 kl 17:02 7399

Ja - derfor stopper jeg også mit abonnement på Finans avisen - der er og har været for mange unyttige og fejlagtige informationer om netop de aktier, jeg interesserer mig for.
Den sidste er oplysning om faldene i kurserne i dag -- heri blandt 2020 Bulkers - men ikke et ord om at det er x-dag i dag.
hogan
19.08.2022 kl 17:15 7413

Synes det var et bra svar jeg.
Langt ned før du kjøper, skal du ha den til 70?
Du kan lese Gogl tråder fra et år tilbake du så kanskje du forstår noe. Do your homework
fattigstakkar
19.08.2022 kl 17:25 7419

Det er nok ikke på høyde med argument om at aksjen er dyr uten å forklare hvorfor den er dyr.
Ebit
19.08.2022 kl 17:29 7407

Må innrømme at jeg synes shorten i 2020 begynner å bli i heftigste laget.
Mener fallet til 100 er i overkant.
Avventer reaksjon opp på mandag.
Geir Rune L
19.08.2022 kl 18:00 7393

Jeg handler 2020B på min IKZ konto hos Nordnet og har gjort det siden årsskiftet. Fra Nordnet:

Med investeringskonto får du fleksibilitet til å investere i bredt utvalg av aksjer og fond i et stort antall markeder. I tillegg kan du få ekstra inntekt på aksjebeholdningen din.

Med utsatt skatt kan du kjøpe og selge aksjer og fond uten at det utløser beskatning. Vi gjør all skatterapporteringen for deg, og det er ingen løpende avgifter på kontoen. Du betaler kun en forsikringskostnad fra 0,001 %.
ks1977
19.08.2022 kl 21:19 7312

Ja, investeringskonto går (jeg kjøpte aksjer i 2020B på zero juli 2020 jeg :)), men for aksjesparekonto (ASK hos Nordnet) så må det være et selskap tilhørende i EØS. Med flaggingen tilbake til Norge så bør det etterhvert bli mulig å ha 2020B på aksjesparekonto hos Nordnet
Slettet bruker
20.08.2022 kl 13:12 7119

Jeg har kjøpt 2020B på ASK konto. Så det går bra nå.
ks1977
20.08.2022 kl 17:19 6976

Hvilken bank/megler bruker du? Jeg får fortsatt feilmelding hos Nordnet
Ebit
20.08.2022 kl 23:20 6809

Selv om cape ratene raser, mye pga usikkerhet rundt byggeaktiviteten framover i Kina, framgår det at Hittil i tredje kvartal har har de gjennomsnittlige time charter-inntektene vært på 30.300 dollar pr. dag.
Følgelig burde utbytte for august kunne bli overkommelig, selv i slike usikre tider.
ks1977
21.08.2022 kl 09:21 6637

Den bisetningen hadde gått meg hus forbi, men det stemmer at de ifbm Q2-rapporten nå på onsdag skrev "Achieved average time charter equivalent earnings so far in the third quarter of 2022 of approximately US$30,300, per day, gross" (https://newsweb.oslobors.no/message/568795)

EDIT: Jeg hadde tidligere en kommentar/utregning her om hvorfor dette måtte være feil, hvor jeg sammenlignet august og juli - men begge disse er jo Q3... Utbyttet for august blir nok magert, for "mesteparten" av oppnådd god TCE i Q3 er juli (som allerede er utbetalt). Kollapsen i caperater har vært i august
Redigert 21.08.2022 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2022 kl 12:02 6569

Jeg kjøper via Dnb.
hill
21.08.2022 kl 14:11 6544

Fra dagens kurs på ca NOK 100, til et gjennomsnittlig kursmål på NOK 164, må sies å være en fin oppgang.
Tar vi, i tilleg med månedlige utbytter, er dette kjempebra!

Ellers må vi ikke glemme, at flåten består av 8 Newcastlemax fartøyer, skip som kan kommer inn i flere havner, enn de største,
grunnet mindre dypgående. Disse fartøytypene er det stort behov for, hele tiden, for å supplere råvarer til flere fabrikker,
også i mindre havner.

I tillegg er alle utrustet med scrubbere og tilfredsstiller tidens strenge krav til minimalt utslipp og brennstofforbruk.
Her er godt utbytte å hente hver måned, mens WEST betaler topp utbytte hvert kvartal.

En, eller begge disse, bør være gode bulk-aksjer å ha i sin portefølje.

https://2020bulkers.com/
https://www.westernbulk.com/
Redigert 21.08.2022 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
gandhi-21
21.08.2022 kl 14:15 6639

Unnskyld, men Newcastlemax er vel større enn en standar capesize, 208 k vs 180 k ?
msmekk
22.08.2022 kl 11:27 6233

Kursen bør bli "grønn" ila dagen
2020 Bulkers tjener fremdeles penger. Med to skip på faste kontrakter med snittrater på 31.640 dollar dagen, går rederiet i pluss så lenge capesize-ratene er over 5.000 dollar pr. dag.
Newcastlemax-skipene oppnår en premie på grunn av større lastekapasitet enn standard capesize-skip. På toppen av det hele kommer såkalte scrubber-fordeler.
Vi kan forvente stigende marked fremover og derav kraftig stigende kurser i bulk segmentet
fattigstakkar
22.08.2022 kl 11:45 6187

2020 har vært en liten del av porteføljen de siste ukene, men begynte å kjøpe på fredag og fortsetter i dag. men vanskelig å spå hvor bunnen vil være på kort sikt, så greit å ha litt tørt krutt i bakhånd.
Slettet bruker
22.08.2022 kl 14:43 6047

Men mor sitter , hva syns hun så langt om aksje tipset fra sønnen sin, Like fornøyd enda?
Redigert 22.08.2022 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
hill
22.08.2022 kl 15:13 6140



Capsize er normalt kallt største klasse, hvor de aller største starter på 380 000 DWT og oppover,
men riktig at klassen starter på 180 000 DWT, som er max for passering gjennom Suez.


Her kan du lese deg opp om de mange bulkklasse-benevnelsene:

https://no.frwiki.wiki/wiki/Vraquier
Redigert 22.08.2022 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Max Payne
22.08.2022 kl 15:47 6309

Jeg sa jo det. Det er kjempeavvik mellom BDRY og aksjekursene til tørrbulk. Hvorfor later du som om du ikke vet det?
gandhi-21
22.08.2022 kl 16:04 6383

NEI??
Bulkbærere er ofte delt inn i fire store størrelser: Handysize fra 10.000 til 35.000 tonn, Handymax fra 35.000 til 50.000 tonn, Panamax fra 50.000 til 80.000 tonn, og til slutt Capesize utover.
hill
22.08.2022 kl 16:50 6380

Er helt riktig, som du nevner at Cape klassen starter på 180.000 DWT, som er max størrelse for passering av Suez.

Poenget mitt var, at en Newcastlemax kan benyttes i vesentlig flere havner, enn de største Capemax-fartøyene.
Redigert 22.08.2022 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
Max Payne
22.08.2022 kl 18:22 6312

Tro gjør man i kirken.
fattigstakkar
22.08.2022 kl 19:20 6270

Du er heldig som vet. Du må være styrtrik.
msmekk
23.08.2022 kl 11:44 5920

Det er vel på tide å laste opp, capes stiger over hele fjøla og det er vel mulig vi har sett bunnen for denne gang
Max Payne
23.08.2022 kl 16:13 5905

Stiger? BDRY faller som en stein i USA nå. Ned nesten 6 % for dagen.
M79
23.08.2022 kl 17:13 5816

Les deg opp,
Herman Billung expects "headwinds" before renewed dry bulk upswing by year's end
gandhi-21
23.08.2022 kl 20:03 5650

Den generelle capesizeraten tar utgangspunkt i 180 k dwt, derfor får 2020b betalt en premium for overskytende tonnasje.
M79
23.08.2022 kl 21:59 5491

Hvorfor gidd du slenge en link fra 16.02.2022 ??? Våkn opp vi er snart i sept🤘
Slettet bruker
24.08.2022 kl 12:55 5189

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -14,71% TIL USD 5.636