2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned
Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.
Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.
3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.
3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
Max Payne
31.08.2022 kl 14:42
2418
Gode argumenter. Hva er skipene verdt? Blir det utbytte i 2023? Hva tror du om OSE teknisk sett? Skal vi ned til 1170 ?
Ose skal trolig i dass sammen med resten av aksje markedet, ærlig talt jeg tror ikke det, men nå er jeg bull på olje, tar jeg feil og oljen faller under 90 dollar, da får en en kortsiktig knekk på Ose, jeg tror neppe oljen faller under 80 dollar, da vil fortsatt olje selskapene vasse i penger.
Ja, som jeg sier utbytte graden i Mpcc er 7-8 kroner i året de neste 3-4 år
Ja, som jeg sier utbytte graden i Mpcc er 7-8 kroner i året de neste 3-4 år
Redigert 31.08.2022 kl 14:49
Du må logge inn for å svare
omans
31.08.2022 kl 14:54
2382
Er det du og longsitting du tenker på når du bruker hersketeknikken "vi"? Hvis du tror noen som kjøper noe som ikke har snudd opp enda, og treffer bunn, så finnes det ikke, er evt bare flaks å kjøpe på en bunn på krona.
Er du stolt? Pga nedsnakking her og kurs også går ned, som er naturlig følge gitt sentiment, så fortsetter d å komme intetsigende innlegg iført din penn. Siden du kjøper mowi, rart du ikke skriver der.
Er du stolt? Pga nedsnakking her og kurs også går ned, som er naturlig følge gitt sentiment, så fortsetter d å komme intetsigende innlegg iført din penn. Siden du kjøper mowi, rart du ikke skriver der.
Redigert 31.08.2022 kl 14:54
Du må logge inn for å svare
omans
31.08.2022 kl 14:57
2377
Mener Longsitting hausset en bobleaksje på kahoot tråd rett før den krakket voldsomt, så der er d null troverdighet.
Max Payne
31.08.2022 kl 15:02
2362
Det er spennende. Leser Q2. Er det en oversikt over alle de faste kontraktene de har inngått noe sted?
fattigstakkar
31.08.2022 kl 16:20
2272
Her skal det ikke selges noe som helst under 90. Kjøper mer i sluttauksjonen. tar imidlertid litt gevinst på det siste kjøpet i bdry i går på 7-8 %. Den første aksjen jeg selger på oppgang er SBLK. dere blir vel sittende på perrongen og drømme denne gangen også.
Redigert 31.08.2022 kl 16:23
Du må logge inn for å svare
BALLEPILOT
31.08.2022 kl 16:36
2237
Når vinteren kommer og kullkraftverk må startes opp igjen fordi den grønne bobla ikke klarer å levere nok strøm, kanskje det blir en økning i etterspørselen på frakt av kull?
Og matmangel rundt om ? Vil det være økt behov for frakt av korn?
Og matmangel rundt om ? Vil det være økt behov for frakt av korn?
fattigstakkar
31.08.2022 kl 16:53
2202
hehe, hvordan i all verden kan du kjøpe GOGL hvis du er så negativ til bulk som du gir inntrykk av? skjønner at du har tatt baissekurs hos mesteren Long som alltid ser dommedag ti minutter før han kjøper :)
Max Payne
31.08.2022 kl 16:56
2199
Golden har faste kontrakter. Kommer stort utbytte om få dager. 2020 går mest på indeks.
ks1977
31.08.2022 kl 18:02
2123
Innsidre har solgt aksjer i 2020 som varmt hvetebrød? Tenker du på de 100k aksjene som ble solgt i mars?
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=12720&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=
Er dette nok et av dine baisse for å kjøpe stunt?
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=12720&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=
Er dette nok et av dine baisse for å kjøpe stunt?
F,eks denne
https://e24.no/boers-og-finans/i/R9ARKW/tor-olav-troeim-og-ubon-partners-vil-selge-2020-bulkers-aksjer-for-324-millioner
Jens Martin Jensen bøttet også ut aksjer
https://e24.no/boers-og-finans/i/R9ARKW/tor-olav-troeim-og-ubon-partners-vil-selge-2020-bulkers-aksjer-for-324-millioner
Jens Martin Jensen bøttet også ut aksjer
Redigert 31.08.2022 kl 18:17
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 18:33
2218
så du er negativ til en aksje pga et innsidesalg for 1 og halvt år siden??? jaja
ks1977
31.08.2022 kl 19:00
2187
Skal vi tippe på sannsynligheten for at long kjøper aksjer i 2020 ila september? Jeg tipper >75% sannsynlighet for det (ratene har jo ofte en dipp i disse tider, dog ikke så heftig som nå)
Jeg vedder ikke i mot, når den blir billigere.
Ratene har ikke en dipp, dette er en rate massacre,
Ratene har ikke en dipp, dette er en rate massacre,
Redigert 31.08.2022 kl 19:54
Du må logge inn for å svare
Gratulerer med bdry, du hadde baller til å kjøpe, vel fortjent
Max Payne
31.08.2022 kl 20:26
2103
Skjønner ikke 2020. Har ikke de bare Cape pluss skip, Newcastlemaxer eller noe sånt? Cape ratene er i 2500 dollar nå og de har 6 av 8 skip på indeks? Hvordan kan det regnestykket gå opp? Jo, jeg kjøpte litt Golden i går, men de har stor andel faste kontrakter og det blir godt utbytte i både Q2 og Q3. Mitt target for Golden er bare 105 kroner i løpet av et par uker og da tenkte jeg å selge.
fattigstakkar
31.08.2022 kl 21:06
2039
GOGL har sikret mer av q3 og delvis q4. Fra neste år er jo ikke forutsetningene så ulike. Uansett, tror man dagens spotrater er det vi vil se de neste årene er verken GOGL eller 2020 et godt kjøp. Men det tror de færreste kommer til å skje. SBLK har sikret minst like mye som GOGL og har korrigert mye kraftigere. Jeg ombestemte meg og valgte å selge meg ut igjen av GOGL i dag på den midlertidige oppgangen i stedet for å redusere mer i SBLK, som jeg tror har en større oppside på kort sikt om vi får en rekyl i ratene. Kommer antakelig til å kjøpe tilbake det jeg solgte i SBLK tidligere i dag mot stengning.
Redigert 31.08.2022 kl 21:09
Du må logge inn for å svare
Max Payne
31.08.2022 kl 21:19
2013
Golden fremsto som et mer rasjonelt bet i går enn 2020 da aksjen har nedside beskyttelse mot kollapsen i ratene i motsetning til 2020 som har 6 av 8 båter på indeks.
Jeg har ingen forutsetning for å uttale meg om året 2023. Jeg håper bare på en trade og da er jeg helt sikker på at Golden er et bedre bet enn 2020. Dessuten spiller jeg med åpne kort om at jeg kun er inne kortsiktig og sier ikke at kursene vil være i 200 som kan fremstå spekulativt.
Jeg har ingen forutsetning for å uttale meg om året 2023. Jeg håper bare på en trade og da er jeg helt sikker på at Golden er et bedre bet enn 2020. Dessuten spiller jeg med åpne kort om at jeg kun er inne kortsiktig og sier ikke at kursene vil være i 200 som kan fremstå spekulativt.
ks1977
31.08.2022 kl 21:35
1992
Vet ikke hva slags regnestykke du sikter til, men ja - selskapet har 8 Newcastlemaxer hvorav 6 på indeks (til 35% premium over cape + scrubber).
Selskapet har en CBE på 15,4k så med de to på TC så må selskapet ha capesizerater på ca 5k for å gå i null. Selskapet har også rett til å konvertere indeksskipene til TC basert på FFA, når de vil og til den varigheten de vil (så hadde vært fint med en boost på ratene mot årsskiftet).
Selskapet har en CBE på 15,4k så med de to på TC så må selskapet ha capesizerater på ca 5k for å gå i null. Selskapet har også rett til å konvertere indeksskipene til TC basert på FFA, når de vil og til den varigheten de vil (så hadde vært fint med en boost på ratene mot årsskiftet).
Max Payne
31.08.2022 kl 21:52
1960
Etter det jeg kan regne ut har 2020 Bulkers et snitt per båt på 10 441 dollar + scrubber benefit. (2500 x 1.35 x 6 + 30 905 + 32 378/ 8 = 10441).
Hva er scrubber benefit?
Hva er scrubber benefit?
Max Payne
31.08.2022 kl 22:18
1901
Etter det jeg kan regne ut blir det vanskelig for Bulkers å tjene penger dersom cape ratene holder seg på 2500 dollar (med forbehold).
Det er lenge til Q4 og vi har vel ingen garanti for at de får 14 000 dollar da? Det blir spennende å se hvem som treffer. Jeg er veldig sikker på at Golden vil rykke i fra de neste dagene.
Det er lenge til Q4 og vi har vel ingen garanti for at de får 14 000 dollar da? Det blir spennende å se hvem som treffer. Jeg er veldig sikker på at Golden vil rykke i fra de neste dagene.
ks1977
31.08.2022 kl 22:19
1967
Med DAGENS capesizerate (som nå vel er den samme som under coronapanikkens dybder) så stemmer det ja. Scrubberfordelen varierer kraftig fra måned til måned, men i juli var den på 4100 for indeksskipene og 6400 for TCskipene. Legger vi den scrubberfordelen så er vi omtrent på CBE. Bruker du gjennomsnittlig capesizerate for august , som var på horrible 9339, så er vi på 17 366 (før scrubberfordel).
Max Payne
31.08.2022 kl 22:37
1970
Siden du skriver at scrubberfordelen varierer kraftig fra måned til måned, legger jeg til grunn at størrelsen er en prosentandel av den daglige raten, f.eks. 20 %. Det gir følgende regnestykke: 2500 x 0.2 + 2500 x 1.35 x 6 + 37 305 + 38 778/8 = 12 416.
Dette kan indikere at Bulkers taper 2983 dollar per skip når cape ligger på 2500 dollar?
Med forbehold om at scrubberforfelen er 20 % av den daglige raten. Jeg avventer videre utregning til det foreligger nøyaktige tall.
Dette kan indikere at Bulkers taper 2983 dollar per skip når cape ligger på 2500 dollar?
Med forbehold om at scrubberforfelen er 20 % av den daglige raten. Jeg avventer videre utregning til det foreligger nøyaktige tall.
Redigert 31.08.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 22:40
1971
Denne artikkelen fra i dag har en graf som viser scrubberpremien over tid. https://www.tradewindsnews.com/bulkers/-strong-advantage-eco-capesizes-with-scrubbers-continue-to-earn-top-dollar-in-low-rate-market/2-1-1286455
Den viser også hvor få skip det er som har både eco og scrubbers. Her er 2020 best i klassen og bedre enn GOGL.
Only 507 vessels, or 26% of the capesize fleet, is eco-design and has scrubbers, but a few owners have the distinct market advantage of having the greatest number of them.
South Korea-based Polaris Shipping has the 14 VLOCs and 15 capesizes that are of this type, making it the market leader in large eco bulkers with scrubbers.
Golden Ocean Group has 28 capesizes of its 56 capesizes with both technologies.
Berge Bulk has 25 scrubber-fitted eco capesizes out of 80 bulkers in its fleet, while VLOC Holdings has 23, according to Clarksons Research data.
The rest of the global capesize fleet consists of 333 vessels that are eco-design and not scrubber-fitted and 310 capesizes that are just eco-design.
These vessels were earning a premium of $20,708 per day on 10 June, according to a TradeWinds analysis of Clarksons Research data. That marked the biggest gap compared to capesizes that are not eco-design and do not have scrubbers since the start of 2020, the start of the global cap on sulphur emissions.
The average daily earnings premium enjoyed by scrubber-fitted, eco-design capesizes and those without these fuel cost-saving technologies has shrunk considerably as oil prices have come down, but it is still quite large at $12,340 per day on Friday.
Den viser også hvor få skip det er som har både eco og scrubbers. Her er 2020 best i klassen og bedre enn GOGL.
Only 507 vessels, or 26% of the capesize fleet, is eco-design and has scrubbers, but a few owners have the distinct market advantage of having the greatest number of them.
South Korea-based Polaris Shipping has the 14 VLOCs and 15 capesizes that are of this type, making it the market leader in large eco bulkers with scrubbers.
Golden Ocean Group has 28 capesizes of its 56 capesizes with both technologies.
Berge Bulk has 25 scrubber-fitted eco capesizes out of 80 bulkers in its fleet, while VLOC Holdings has 23, according to Clarksons Research data.
The rest of the global capesize fleet consists of 333 vessels that are eco-design and not scrubber-fitted and 310 capesizes that are just eco-design.
These vessels were earning a premium of $20,708 per day on 10 June, according to a TradeWinds analysis of Clarksons Research data. That marked the biggest gap compared to capesizes that are not eco-design and do not have scrubbers since the start of 2020, the start of the global cap on sulphur emissions.
The average daily earnings premium enjoyed by scrubber-fitted, eco-design capesizes and those without these fuel cost-saving technologies has shrunk considerably as oil prices have come down, but it is still quite large at $12,340 per day on Friday.
Redigert 31.08.2022 kl 22:47
Du må logge inn for å svare
De færreste tror at det skjer, derfor er fortsatt aksjene alt for høyt priset.
Ingen tror egentlig det skjer, men akkurat nå skjer det i alle fall, det ingen trodde ville skje.
Ikke tro dette er et lite høst tilbakeslag som ordner seg i morgen.
Drybulk er en i diktator på verden økonomi, aller mest Kina selvfølgelig, men alt henger sammen.
Ingen tror egentlig det skjer, men akkurat nå skjer det i alle fall, det ingen trodde ville skje.
Ikke tro dette er et lite høst tilbakeslag som ordner seg i morgen.
Drybulk er en i diktator på verden økonomi, aller mest Kina selvfølgelig, men alt henger sammen.
Redigert 31.08.2022 kl 22:48
Du må logge inn for å svare
Max Payne
31.08.2022 kl 22:48
1962
Mitt regnestykke gjelder selvsagt bare fram til 31.12 gitt at de faste ratene på to av skipene utløper da.
Etter det jeg kan se vil Golden Ocean betale gode utbytter i Q2 og Q3 og også gå med overskudd i Q4 selv om cape holder seg på 2500 dollar per dag, mens Bulkers vil tape penger hver eneste dag. Golden skal rykke fra i morgen.
Med forbehold om at scrubberfordelen er 20 % av den daglige raten. Jeg avventer videre utregning inntil det foreligger nøyaktige tall.
Etter det jeg kan se vil Golden Ocean betale gode utbytter i Q2 og Q3 og også gå med overskudd i Q4 selv om cape holder seg på 2500 dollar per dag, mens Bulkers vil tape penger hver eneste dag. Golden skal rykke fra i morgen.
Med forbehold om at scrubberfordelen er 20 % av den daglige raten. Jeg avventer videre utregning inntil det foreligger nøyaktige tall.
Redigert 31.08.2022 kl 23:16
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 22:51
1947
les artikkelen jeg linket til så ser du at det ikke stemmer:
"Premium for two fuel cost-saving technologies have fallen, but keep spot earnings well into the black as rates for standard bulkers slump"
Her er link til grafen over eco og scrubber premium. Tror den virker uten abonnement:
https://public.flourish.studio/visualisation/11059581/?utm_source=showcase&utm_campaign=visualisation/11059581
"Premium for two fuel cost-saving technologies have fallen, but keep spot earnings well into the black as rates for standard bulkers slump"
Her er link til grafen over eco og scrubber premium. Tror den virker uten abonnement:
https://public.flourish.studio/visualisation/11059581/?utm_source=showcase&utm_campaign=visualisation/11059581
Redigert 31.08.2022 kl 22:57
Du må logge inn for å svare
Max Payne
31.08.2022 kl 22:57
1998
Regnestykket mitt stemmer perfekt med det ks1977 skriver over: "selskapet må ha cape på ca 5 k for å gå i null".
Det jeg skriver stemmer også overens med analysen til Clarkson som skriver den 25.8 at Golden kan gå i break even i Q4 selv med negative rater, pga. den faste dekningen. Disse nyhetene legges ut hos Nordnet og er kjent i markedet.
Det jeg skriver stemmer også overens med analysen til Clarkson som skriver den 25.8 at Golden kan gå i break even i Q4 selv med negative rater, pga. den faste dekningen. Disse nyhetene legges ut hos Nordnet og er kjent i markedet.
Max Payne
31.08.2022 kl 23:01
2207
Merk også at Clarkson har oppgradert Golden Ocean etter mitt skjønn fordi de er så dyktige til å sikre fast dekning på høye nivåer.
GOGL: CLARKSONS PLATOU OPPGRADERER TIL KJØP, KURSMÅL 125
25.8.2022 14:25 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppgraderer anbefalingen på Golden Ocean-aksjen til kjøp fra nøytral, med et kursmål på 125 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering torsdag.
På grunn av selskapets flåtestruktur anslår meglerhuset at Baltic Capesize-ratene trenger kun å være 4.000 pr dag for å møte selskapets cash-breakeven på 13.000 dollar pr dag. Selv med negative Baltic Cape-rater, kan Golden Ocean møte cash-breakeven med selskapets faste dekning for fjerde kvartal 2022, mener meglerhuset.
"Vi er optimistiske til tørrbulkmarkedet og føler at mye av den seneste nedgangen skyldes nedstengninger i Kina tidligere i sommer. Overbelastning i havner har allerede normalisert seg, og sesongmessig bør tørrbulkhandelen forbedres i de kommende månedene", heter det fra meglerhuset.
GOGL: CLARKSONS PLATOU OPPGRADERER TIL KJØP, KURSMÅL 125
25.8.2022 14:25 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppgraderer anbefalingen på Golden Ocean-aksjen til kjøp fra nøytral, med et kursmål på 125 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering torsdag.
På grunn av selskapets flåtestruktur anslår meglerhuset at Baltic Capesize-ratene trenger kun å være 4.000 pr dag for å møte selskapets cash-breakeven på 13.000 dollar pr dag. Selv med negative Baltic Cape-rater, kan Golden Ocean møte cash-breakeven med selskapets faste dekning for fjerde kvartal 2022, mener meglerhuset.
"Vi er optimistiske til tørrbulkmarkedet og føler at mye av den seneste nedgangen skyldes nedstengninger i Kina tidligere i sommer. Overbelastning i havner har allerede normalisert seg, og sesongmessig bør tørrbulkhandelen forbedres i de kommende månedene", heter det fra meglerhuset.
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:03
2208
Det gjaldt nok da eco- og scrubberpremium var lavere enn den har vært de siste månedene. Hvorfor tror du ikke på grafen fra Tradewinds?
Max Payne
31.08.2022 kl 23:06
2271
Jeg kan ikke se at Bulkers vil tjene penger med cape på 2500 dollar. Hevder du det?
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:07
2850
ja. det står i ingressen til artikkelen jeg linket til som er fra i dag og bekreftes av grafen.
Redigert 31.08.2022 kl 23:08
Du må logge inn for å svare
Max Payne
31.08.2022 kl 23:19
2834
Ja, jeg ser at 2020 har flere skip enn Golden med begge teknologier, men jeg kan ikke se at det står at 2020 Bulkers går med overskudd når cape ligger på 2500 dollar. Du har selv erkjent at Golden har større andel faste rater på mye høyere nivåer. Jeg synes argumentasjonen din mangler reelle regnestykker.
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:22
2868
Hva er det du ikke skjønner i denne ingressen?
"Premium for two fuel cost-saving technologies have fallen, but keep spot earnings well into the black as rates for standard bulkers slump"
eller dette:
"The average daily earnings premium enjoyed by scrubber-fitted, eco-design capesizes and those without these fuel cost-saving technologies has shrunk considerably as oil prices have come down, but it is still quite large at $12,340 per day on Friday."
"Premium for two fuel cost-saving technologies have fallen, but keep spot earnings well into the black as rates for standard bulkers slump"
eller dette:
"The average daily earnings premium enjoyed by scrubber-fitted, eco-design capesizes and those without these fuel cost-saving technologies has shrunk considerably as oil prices have come down, but it is still quite large at $12,340 per day on Friday."
Max Payne
31.08.2022 kl 23:28
2886
Så du mener at 2020 Bulkers får 6170 dollar i scrubberfordel per skip for alle 8 skip nå som cape er 2500 dollar?
Eller mener du 12 000 i i scrubberfordel? Det er helt andre tall enn det ks1977 har oppgitt.
Eller mener du 12 000 i i scrubberfordel? Det er helt andre tall enn det ks1977 har oppgitt.
Redigert 31.08.2022 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:30
2891
Ifølge artikkelen får de 12340. Jeg vet ikke mer enn det som står der.
Max Payne
31.08.2022 kl 23:35
2992
Men det står jo ikke der at 2020 Bulkers får 12 000 i scrubberfordel nå mens cape er 2500. Ks1977 har angitt at båtene som har faste rater får 6400 i scrubberfordel. Hvorfor skulle han oppgi feil tall? Og hvorfor står ikke disse tallene på 2020 bulkers sin hjemmeside? Hvis ingen av oss vet dette med sikkerhet, kan vi heller ikke vite nøyaktig hva som er break even rater for selskapet eller når selskapet vil tape penger. Jeg har utelukkende basert mine regnestykker på den informasjonen selskapet selv oppgir og det som ks1977 har skrevet her. Og du sier du ikke vet, men henviser til en generell side om dette?