2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned

Kalle Kurtasje
2020 29.06.2021 kl 10:02 387588

Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
ks1977
31.08.2022 kl 18:02 2452

Innsidre har solgt aksjer i 2020 som varmt hvetebrød? Tenker du på de 100k aksjene som ble solgt i mars?
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=12720&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=

Er dette nok et av dine baisse for å kjøpe stunt?
Slettet bruker
31.08.2022 kl 18:10 2430

Du får sjekke enda litt lengre tilbake
Redigert 31.08.2022 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2022 kl 18:14 2421

F,eks denne
https://e24.no/boers-og-finans/i/R9ARKW/tor-olav-troeim-og-ubon-partners-vil-selge-2020-bulkers-aksjer-for-324-millioner

Jens Martin Jensen bøttet også ut aksjer
Redigert 31.08.2022 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 18:33 2547

så du er negativ til en aksje pga et innsidesalg for 1 og halvt år siden??? jaja
ks1977
31.08.2022 kl 19:00 2516

Skal vi tippe på sannsynligheten for at long kjøper aksjer i 2020 ila september? Jeg tipper >75% sannsynlighet for det (ratene har jo ofte en dipp i disse tider, dog ikke så heftig som nå)
Slettet bruker
31.08.2022 kl 19:40 2484

Jeg vedder ikke i mot, når den blir billigere.
Ratene har ikke en dipp, dette er en rate massacre,

Redigert 31.08.2022 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2022 kl 19:42 2493

Gratulerer med bdry, du hadde baller til å kjøpe, vel fortjent
Max Payne
31.08.2022 kl 20:26 2432

Skjønner ikke 2020. Har ikke de bare Cape pluss skip, Newcastlemaxer eller noe sånt? Cape ratene er i 2500 dollar nå og de har 6 av 8 skip på indeks? Hvordan kan det regnestykket gå opp? Jo, jeg kjøpte litt Golden i går, men de har stor andel faste kontrakter og det blir godt utbytte i både Q2 og Q3. Mitt target for Golden er bare 105 kroner i løpet av et par uker og da tenkte jeg å selge.
fattigstakkar
31.08.2022 kl 21:06 2368

GOGL har sikret mer av q3 og delvis q4. Fra neste år er jo ikke forutsetningene så ulike. Uansett, tror man dagens spotrater er det vi vil se de neste årene er verken GOGL eller 2020 et godt kjøp. Men det tror de færreste kommer til å skje. SBLK har sikret minst like mye som GOGL og har korrigert mye kraftigere. Jeg ombestemte meg og valgte å selge meg ut igjen av GOGL i dag på den midlertidige oppgangen i stedet for å redusere mer i SBLK, som jeg tror har en større oppside på kort sikt om vi får en rekyl i ratene. Kommer antakelig til å kjøpe tilbake det jeg solgte i SBLK tidligere i dag mot stengning.
Redigert 31.08.2022 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Max Payne
31.08.2022 kl 21:19 2342

Golden fremsto som et mer rasjonelt bet i går enn 2020 da aksjen har nedside beskyttelse mot kollapsen i ratene i motsetning til 2020 som har 6 av 8 båter på indeks.

Jeg har ingen forutsetning for å uttale meg om året 2023. Jeg håper bare på en trade og da er jeg helt sikker på at Golden er et bedre bet enn 2020. Dessuten spiller jeg med åpne kort om at jeg kun er inne kortsiktig og sier ikke at kursene vil være i 200 som kan fremstå spekulativt.
ks1977
31.08.2022 kl 21:35 2321

Vet ikke hva slags regnestykke du sikter til, men ja - selskapet har 8 Newcastlemaxer hvorav 6 på indeks (til 35% premium over cape + scrubber).

Selskapet har en CBE på 15,4k så med de to på TC så må selskapet ha capesizerater på ca 5k for å gå i null. Selskapet har også rett til å konvertere indeksskipene til TC basert på FFA, når de vil og til den varigheten de vil (så hadde vært fint med en boost på ratene mot årsskiftet).
Max Payne
31.08.2022 kl 21:52 2288

Etter det jeg kan regne ut har 2020 Bulkers et snitt per båt på 10 441 dollar + scrubber benefit. (2500 x 1.35 x 6 + 30 905 + 32 378/ 8 = 10441).

Hva er scrubber benefit?
fattigstakkar
31.08.2022 kl 22:12 2250

nå er FFA 14000 for q4.
Max Payne
31.08.2022 kl 22:18 2229

Etter det jeg kan regne ut blir det vanskelig for Bulkers å tjene penger dersom cape ratene holder seg på 2500 dollar (med forbehold).

Det er lenge til Q4 og vi har vel ingen garanti for at de får 14 000 dollar da? Det blir spennende å se hvem som treffer. Jeg er veldig sikker på at Golden vil rykke i fra de neste dagene.
ks1977
31.08.2022 kl 22:19 2295

Med DAGENS capesizerate (som nå vel er den samme som under coronapanikkens dybder) så stemmer det ja. Scrubberfordelen varierer kraftig fra måned til måned, men i juli var den på 4100 for indeksskipene og 6400 for TCskipene. Legger vi den scrubberfordelen så er vi omtrent på CBE. Bruker du gjennomsnittlig capesizerate for august , som var på horrible 9339, så er vi på 17 366 (før scrubberfordel).
Max Payne
31.08.2022 kl 22:37 2298

Siden du skriver at scrubberfordelen varierer kraftig fra måned til måned, legger jeg til grunn at størrelsen er en prosentandel av den daglige raten, f.eks. 20 %. Det gir følgende regnestykke: 2500 x 0.2 + 2500 x 1.35 x 6 + 37 305 + 38 778/8 = 12 416.

Dette kan indikere at Bulkers taper 2983 dollar per skip når cape ligger på 2500 dollar?

Med forbehold om at scrubberforfelen er 20 % av den daglige raten. Jeg avventer videre utregning til det foreligger nøyaktige tall.
Redigert 31.08.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 22:40 2299

Denne artikkelen fra i dag har en graf som viser scrubberpremien over tid. https://www.tradewindsnews.com/bulkers/-strong-advantage-eco-capesizes-with-scrubbers-continue-to-earn-top-dollar-in-low-rate-market/2-1-1286455

Den viser også hvor få skip det er som har både eco og scrubbers. Her er 2020 best i klassen og bedre enn GOGL.

Only 507 vessels, or 26% of the capesize fleet, is eco-design and has scrubbers, but a few owners have the distinct market advantage of having the greatest number of them.

South Korea-based Polaris Shipping has the 14 VLOCs and 15 capesizes that are of this type, making it the market leader in large eco bulkers with scrubbers.

Golden Ocean Group has 28 capesizes of its 56 capesizes with both technologies.

Berge Bulk has 25 scrubber-fitted eco capesizes out of 80 bulkers in its fleet, while VLOC Holdings has 23, according to Clarksons Research data.

The rest of the global capesize fleet consists of 333 vessels that are eco-design and not scrubber-fitted and 310 capesizes that are just eco-design.

These vessels were earning a premium of $20,708 per day on 10 June, according to a TradeWinds analysis of Clarksons Research data. That marked the biggest gap compared to capesizes that are not eco-design and do not have scrubbers since the start of 2020, the start of the global cap on sulphur emissions.

The average daily earnings premium enjoyed by scrubber-fitted, eco-design capesizes and those without these fuel cost-saving technologies has shrunk considerably as oil prices have come down, but it is still quite large at $12,340 per day on Friday.
Redigert 31.08.2022 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2022 kl 22:41 2310

De færreste tror at det skjer, derfor er fortsatt aksjene alt for høyt priset.
Ingen tror egentlig det skjer, men akkurat nå skjer det i alle fall, det ingen trodde ville skje.


Ikke tro dette er et lite høst tilbakeslag som ordner seg i morgen.
Drybulk er en i diktator på verden økonomi, aller mest Kina selvfølgelig, men alt henger sammen.

Redigert 31.08.2022 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Max Payne
31.08.2022 kl 22:48 2290

Mitt regnestykke gjelder selvsagt bare fram til 31.12 gitt at de faste ratene på to av skipene utløper da.
Etter det jeg kan se vil Golden Ocean betale gode utbytter i Q2 og Q3 og også gå med overskudd i Q4 selv om cape holder seg på 2500 dollar per dag, mens Bulkers vil tape penger hver eneste dag. Golden skal rykke fra i morgen.

Med forbehold om at scrubberfordelen er 20 % av den daglige raten. Jeg avventer videre utregning inntil det foreligger nøyaktige tall.
Redigert 31.08.2022 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 22:51 2275

les artikkelen jeg linket til så ser du at det ikke stemmer:
"Premium for two fuel cost-saving technologies have fallen, but keep spot earnings well into the black as rates for standard bulkers slump"

Her er link til grafen over eco og scrubber premium. Tror den virker uten abonnement:
https://public.flourish.studio/visualisation/11059581/?utm_source=showcase&utm_campaign=visualisation/11059581
Redigert 31.08.2022 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Max Payne
31.08.2022 kl 22:57 2326

Regnestykket mitt stemmer perfekt med det ks1977 skriver over: "selskapet må ha cape på ca 5 k for å gå i null".

Det jeg skriver stemmer også overens med analysen til Clarkson som skriver den 25.8 at Golden kan gå i break even i Q4 selv med negative rater, pga. den faste dekningen. Disse nyhetene legges ut hos Nordnet og er kjent i markedet.
Max Payne
31.08.2022 kl 23:01 2535

Merk også at Clarkson har oppgradert Golden Ocean etter mitt skjønn fordi de er så dyktige til å sikre fast dekning på høye nivåer.

GOGL: CLARKSONS PLATOU OPPGRADERER TIL KJØP, KURSMÅL 125
25.8.2022 14:25 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppgraderer anbefalingen på Golden Ocean-aksjen til kjøp fra nøytral, med et kursmål på 125 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering torsdag.
På grunn av selskapets flåtestruktur anslår meglerhuset at Baltic Capesize-ratene trenger kun å være 4.000 pr dag for å møte selskapets cash-breakeven på 13.000 dollar pr dag. Selv med negative Baltic Cape-rater, kan Golden Ocean møte cash-breakeven med selskapets faste dekning for fjerde kvartal 2022, mener meglerhuset.

"Vi er optimistiske til tørrbulkmarkedet og føler at mye av den seneste nedgangen skyldes nedstengninger i Kina tidligere i sommer. Overbelastning i havner har allerede normalisert seg, og sesongmessig bør tørrbulkhandelen forbedres i de kommende månedene", heter det fra meglerhuset.
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:03 2536

Det gjaldt nok da eco- og scrubberpremium var lavere enn den har vært de siste månedene. Hvorfor tror du ikke på grafen fra Tradewinds?
Max Payne
31.08.2022 kl 23:06 2599

Jeg kan ikke se at Bulkers vil tjene penger med cape på 2500 dollar. Hevder du det?
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:07 3178

ja. det står i ingressen til artikkelen jeg linket til som er fra i dag og bekreftes av grafen.
Redigert 31.08.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Max Payne
31.08.2022 kl 23:19 3162

Ja, jeg ser at 2020 har flere skip enn Golden med begge teknologier, men jeg kan ikke se at det står at 2020 Bulkers går med overskudd når cape ligger på 2500 dollar. Du har selv erkjent at Golden har større andel faste rater på mye høyere nivåer. Jeg synes argumentasjonen din mangler reelle regnestykker.
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:22 3196

Hva er det du ikke skjønner i denne ingressen?
"Premium for two fuel cost-saving technologies have fallen, but keep spot earnings well into the black as rates for standard bulkers slump"
eller dette:
"The average daily earnings premium enjoyed by scrubber-fitted, eco-design capesizes and those without these fuel cost-saving technologies has shrunk considerably as oil prices have come down, but it is still quite large at $12,340 per day on Friday."
Max Payne
31.08.2022 kl 23:28 3228

Så du mener at 2020 Bulkers får 6170 dollar i scrubberfordel per skip for alle 8 skip nå som cape er 2500 dollar?
Eller mener du 12 000 i i scrubberfordel? Det er helt andre tall enn det ks1977 har oppgitt.
Redigert 31.08.2022 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:30 3233

Ifølge artikkelen får de 12340. Jeg vet ikke mer enn det som står der.
Max Payne
31.08.2022 kl 23:35 3334

Men det står jo ikke der at 2020 Bulkers får 12 000 i scrubberfordel nå mens cape er 2500. Ks1977 har angitt at båtene som har faste rater får 6400 i scrubberfordel. Hvorfor skulle han oppgi feil tall? Og hvorfor står ikke disse tallene på 2020 bulkers sin hjemmeside? Hvis ingen av oss vet dette med sikkerhet, kan vi heller ikke vite nøyaktig hva som er break even rater for selskapet eller når selskapet vil tape penger. Jeg har utelukkende basert mine regnestykker på den informasjonen selskapet selv oppgir og det som ks1977 har skrevet her. Og du sier du ikke vet, men henviser til en generell side om dette?
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:40 5367

Scrubberpremium er 6170 og Eco-premium er også 6170. 2020 har Eco design, så da regner jeg med de får det. Andre får korrigere om jeg tar feil.
geo01
31.08.2022 kl 23:42 5369

jinhui har rater på 18000 usd
Supermax knuser capesize.
Inntektene q3 deretter.
Jinhui har falt det tredoble av en merkelig grunn men tjener gode penger.
Slettet bruker
31.08.2022 kl 23:42 5381

Glem alt som heter å tjene penger på noen større capene nå, bortsett fra de som har lange avtaler, fuel er en kost mange glemmer når inntjeningen er høy, nå svir den i alle ender.
Golden Ocean har langt større dekning en det 2020 har, basta.
Å kjøpe 2020 nå er det samme som å be om å tape penger, aksjen vil bli peiset ned når aksjonærene ser hvilke smuler de får fremover.
Pdd er ikke dette et dividende selskap å regne, den tiden er forbi inntil alt en dag endrer seg og ratene kommer tilbake.
Redigert 31.08.2022 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2022 kl 23:46 5577

Jinhui er det siste rederi en skal eie nå.
Inntjeningen er knapp nok til å dekke bonusene til de Kinesiske brødrene.
Det blir spennende å se hvor mye de alternative investeringene har falt neste q, slik det går på asiatiske børser er det neppe lite.
Neste trigger i Jinhui Shippimg er nok en Profit Warning
Naiv bonde
31.08.2022 kl 23:48 5700

Scrubber fordelen som skipene oppnår er differansen mellom ulike drivstofftyper som skipene kan bruke. 2020 sine skip kan bruke det billige drivstoffet, denne fordelen har ingen ting med ratene og gjøre, så det å beregne den basert på ratene er ikke hensiktsmessig. Man må heller se på drivstoffdifferansen. Hva denne fordelen blir er meget vanskelig å beregne. Prisene endres hele tiden, så man må vite når og hvor hver enkelt båt fyller drivstoff, prisene variere også mellom de ulike kontinentene. 2020 får heller ikke hele fordelen men deler denne med de som leier skipene, har ikke sett akkurat hva denne er men virker som det er 50/50 splitt. Jeg antar at fordelen er et sted mellom 3000-5000$ per skip. Jeg har også tolket det dit at 2020 trenger rater på 5000$ for å gå i null, men dette er uten scrubber fordelene.
Redigert 31.08.2022 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:50 5702

Her er Paretos analyse fra august:

Stellar yield despite weaker markets

2020 Bulkers continues to pay out heavy dividends, with yesterday’s Julyupdate showing that the Norwegian KS-like, no-nonsense set-up is working
(almost) regardless of market conditions. We like the run-rate 18% yield, we
like the low break-even and high-quality fleet, and we especially like the
strong commitment to never direct its solid cashflows towards fleet growth.
2020 is something as rare as a drybulk stock for the coffers, and we reiterate
BUY with TP NOK 135 (145), slightly reduced due to FX and dividend pay-outs
Another strong month in July, changing tax domicile
In its monthly update yesterday, 2020 confirmed an average of USD 32,500/day
for July, with the six ships on index linked (two on TC @ 38,100) generating USD
30,600. Impressive considering the ~USD 20,000/day market average, with
scrubber and size benefits impacting positively. Given the trend in August (and
two-week lag on index-linked) we would expect August number to come in lower,
but the annualized dividend pace of USD 2.2/share (18% yield) remains
impressive. The company further announced the transfer of tax domicile from
Bermuda to Norway, establishing operations within the Norwegian tonnage tax
regime (negligible impact on financials) and the dividend stream then becoming
more attractive for Norwegian investors (‘fritaksmetoden’) without any
implications (that we, nor the BoD, can see) for international holders.
Congestion easing, market uncertainty ahead
With lower China-activity and COVID-restrictions fading elsewhere we have seen
congestion – which we argue has played a major role in last year’s market strength
- ease. Rates have corrected down accordingly, and we could very well see some
near-term strength on the back of an increase in coal trade/distances. Still, our
near/medium term outlook is cautious and well below consensus, but longer-term
the prospects of near zero fleet growth are promising.
Winning strategy, 13% yield on sober 2023 estimates
The July update shows how 2020 Bulkers’ KS-like, no-nonsense, set-up continues
to be a winning strategy in (almost) any market. With virtually all FCF paid out, the
company is as close to owning physical steel as it gets at the Stock Exchange,
also resulting in lower volatility. On our below-market estimates, with a 2023e allin TCE-rate of ~USD 28,100/day (incl. scrubber-benefits), the yield would still be
~13% with net debt then down to ~22m per vessel. In many ways NAV is then less
relevant than with peers, but we keep our YE’22 figure of USD 14.2/NOK 135 as
our TP. BUY reiterated, as the only capesize name in our universe.
Naiv bonde
31.08.2022 kl 23:51 5710

Ratene til Supermax knuser Capesize, helt enig. Men 2020 oppnår mye bedre rater en index, jinhui oppnår så vidt jeg kan se lavere rater. Har faktisk noe å si hvordan båter man eier, og her er det ikke tvil om hvilket selskap som oppnår bedre enn gjennomsnittlig rater og hvem som får lavere.
geo01
31.08.2022 kl 23:53 5734

Det du skriver er bunnen av lavmål og jeg ber deg sette opp regnestykket fær jeg anmelder dine usanne kommentarer til admin.<<<
Max Payne
01.09.2022 kl 00:09 5777

Det er mulig du har rett i at 2020 Bulkers kan tjene penger når cape er på 2500 dollar. Jeg ser av Capeaize indeksen at 2020 Bulkers muligens tjente penger under hele covid krakket. I det minste utbetalte de utbytte, om enn marginalt. Men på det tidspunktet var vel fuel kostnaden mye lavere enn nå? Vi må også huske at aksjekursen til 2020 Bulkers var omtrent det halve av dagens kurs den gang.

Min foreløpige konklusjon er derfor følgende: Ja, det er mulig at 2020 kanskje kan tjene marginalt med penger når cape ligger på 2500 dollar per dag. Kanskje, men jeg mener kursen da ligger altfor høyt og mye høyere enn den var i året 2020. Og som long sier - det er et faktum at Golden Ocean har bundet en høyere andel av sine skip enn 2020 Bulkers, så min vurdering om at Golden Ocean er et bedre bet enn 2020 akkurat nå, skal stå seg og Golden skal rykke fra. Dersom 2020 hadde hatt flere båter på faste høyere raterr, ville regnestykker sett annerledes ut, men de har kun to skip og de andre seks er indeks regulert.

Jeg fastholder at det derfor var riktig å kjøpe Golden og avvente med 2020 Bulkers. Dersom ratene endrer og kursen til 2020 endrer seg, vil jeg gjøre opp en ny vurdering.

https://www.investing.com/indices/baltic-capesize
Naiv bonde
01.09.2022 kl 00:12 5792

Hvilken fakta er det du sikter til?
Naiv bonde
01.09.2022 kl 00:17 5786

Helt enig med deg, for øyeblikket virker Golden som ett bedre og tryggere valg. Det som blir jokeren for 2020 er scrubber fordelen og denne er vanskelig å beregne derfor mye usikkerhet. Og om jeg ikke har misforstått helt så har fuel cost ingen innvirkning på 2020. Dette betaler de som leier skipene. Derfor man får en premie for scrubber, de som leier skipene ønsker nye skip som da bruker mye mindre og rimeligere drivstoff enn eldre skip. Men her må gjerne noe rette på meg om jeg tar feil, bruker sikkert feil terminologi også, ingen ekspert med andre ord.
Max Payne
01.09.2022 kl 00:21 5781

Takk for tilbakemelding :) Nå blir det spennende å se hva som skjer!
Slettet bruker
01.09.2022 kl 10:23 5488

Langt der nede i det begredelige teknisk bildet skimter jeg 60 kroner
hogan
01.09.2022 kl 10:30 5475

Dårlig sentiment nu, det går nedover som Titanic sakte men sikkert,jeg er fornøyd med mellom 75-77
fattigstakkar
01.09.2022 kl 11:54 5386

Jeg var godt fornøyd med 86,5 i dag. Ikke sikkert det blir mange muligheter til å få kjøpt lavere enn det.
fattigstakkar
01.09.2022 kl 12:06 5356

Takk for oppklaring. Det virker logisk det du skriver. Men hvordan tolker du artikkelen i Tradewinds som gir inntrykk av at hele ECO-premium tilfaller rederne? Er den upresis eller direkte feil? Har tatt en kikk på kvartalsrapportene til 2020 tilbake i tid, og ser at grafen med utbyttepotensiale har vært uendret hele veien. Der sier de at capzise-rater på 5000 gir null i utbytte, så det er rimelig å tolke det også som at de går break even. Men i q1 2021 var både scrubber- og eco-premium bare en tredel av det den har vært så langt i q3 i år, så det må jo slå ut på både break even og utbyttepotensiale.
Max Payne
01.09.2022 kl 12:30 5311

Så hva er din konklusjon nå? Tjener 2020 Bulkers penger når cape ligger på 2500 dollar?
hogan
01.09.2022 kl 12:33 5304

Helt klart bra, hadde kjøp på 86 men ombestemte meg, dumt, da ble det Mpc på 19,89, vanskelig å spå bunner, sitter på sidelinjen i bulk. Kjøpt Bw energy på 24,8, treg aksje men tredobler produksjon første halvår 2023