2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned

Kalle Kurtasje
2020 29.06.2021 kl 10:02 381948

Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:40 5132

Scrubberpremium er 6170 og Eco-premium er også 6170. 2020 har Eco design, så da regner jeg med de får det. Andre får korrigere om jeg tar feil.
geo01
31.08.2022 kl 23:42 5134

jinhui har rater på 18000 usd
Supermax knuser capesize.
Inntektene q3 deretter.
Jinhui har falt det tredoble av en merkelig grunn men tjener gode penger.
Slettet bruker
31.08.2022 kl 23:42 5146

Glem alt som heter å tjene penger på noen større capene nå, bortsett fra de som har lange avtaler, fuel er en kost mange glemmer når inntjeningen er høy, nå svir den i alle ender.
Golden Ocean har langt større dekning en det 2020 har, basta.
Å kjøpe 2020 nå er det samme som å be om å tape penger, aksjen vil bli peiset ned når aksjonærene ser hvilke smuler de får fremover.
Pdd er ikke dette et dividende selskap å regne, den tiden er forbi inntil alt en dag endrer seg og ratene kommer tilbake.
Redigert 31.08.2022 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2022 kl 23:46 5342

Jinhui er det siste rederi en skal eie nå.
Inntjeningen er knapp nok til å dekke bonusene til de Kinesiske brødrene.
Det blir spennende å se hvor mye de alternative investeringene har falt neste q, slik det går på asiatiske børser er det neppe lite.
Neste trigger i Jinhui Shippimg er nok en Profit Warning
Naiv bonde
31.08.2022 kl 23:48 5465

Scrubber fordelen som skipene oppnår er differansen mellom ulike drivstofftyper som skipene kan bruke. 2020 sine skip kan bruke det billige drivstoffet, denne fordelen har ingen ting med ratene og gjøre, så det å beregne den basert på ratene er ikke hensiktsmessig. Man må heller se på drivstoffdifferansen. Hva denne fordelen blir er meget vanskelig å beregne. Prisene endres hele tiden, så man må vite når og hvor hver enkelt båt fyller drivstoff, prisene variere også mellom de ulike kontinentene. 2020 får heller ikke hele fordelen men deler denne med de som leier skipene, har ikke sett akkurat hva denne er men virker som det er 50/50 splitt. Jeg antar at fordelen er et sted mellom 3000-5000$ per skip. Jeg har også tolket det dit at 2020 trenger rater på 5000$ for å gå i null, men dette er uten scrubber fordelene.
Redigert 31.08.2022 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.08.2022 kl 23:50 5467

Her er Paretos analyse fra august:

Stellar yield despite weaker markets

2020 Bulkers continues to pay out heavy dividends, with yesterday’s Julyupdate showing that the Norwegian KS-like, no-nonsense set-up is working
(almost) regardless of market conditions. We like the run-rate 18% yield, we
like the low break-even and high-quality fleet, and we especially like the
strong commitment to never direct its solid cashflows towards fleet growth.
2020 is something as rare as a drybulk stock for the coffers, and we reiterate
BUY with TP NOK 135 (145), slightly reduced due to FX and dividend pay-outs
Another strong month in July, changing tax domicile
In its monthly update yesterday, 2020 confirmed an average of USD 32,500/day
for July, with the six ships on index linked (two on TC @ 38,100) generating USD
30,600. Impressive considering the ~USD 20,000/day market average, with
scrubber and size benefits impacting positively. Given the trend in August (and
two-week lag on index-linked) we would expect August number to come in lower,
but the annualized dividend pace of USD 2.2/share (18% yield) remains
impressive. The company further announced the transfer of tax domicile from
Bermuda to Norway, establishing operations within the Norwegian tonnage tax
regime (negligible impact on financials) and the dividend stream then becoming
more attractive for Norwegian investors (‘fritaksmetoden’) without any
implications (that we, nor the BoD, can see) for international holders.
Congestion easing, market uncertainty ahead
With lower China-activity and COVID-restrictions fading elsewhere we have seen
congestion – which we argue has played a major role in last year’s market strength
- ease. Rates have corrected down accordingly, and we could very well see some
near-term strength on the back of an increase in coal trade/distances. Still, our
near/medium term outlook is cautious and well below consensus, but longer-term
the prospects of near zero fleet growth are promising.
Winning strategy, 13% yield on sober 2023 estimates
The July update shows how 2020 Bulkers’ KS-like, no-nonsense, set-up continues
to be a winning strategy in (almost) any market. With virtually all FCF paid out, the
company is as close to owning physical steel as it gets at the Stock Exchange,
also resulting in lower volatility. On our below-market estimates, with a 2023e allin TCE-rate of ~USD 28,100/day (incl. scrubber-benefits), the yield would still be
~13% with net debt then down to ~22m per vessel. In many ways NAV is then less
relevant than with peers, but we keep our YE’22 figure of USD 14.2/NOK 135 as
our TP. BUY reiterated, as the only capesize name in our universe.
Naiv bonde
31.08.2022 kl 23:51 5475

Ratene til Supermax knuser Capesize, helt enig. Men 2020 oppnår mye bedre rater en index, jinhui oppnår så vidt jeg kan se lavere rater. Har faktisk noe å si hvordan båter man eier, og her er det ikke tvil om hvilket selskap som oppnår bedre enn gjennomsnittlig rater og hvem som får lavere.
geo01
31.08.2022 kl 23:53 5496

Det du skriver er bunnen av lavmål og jeg ber deg sette opp regnestykket fær jeg anmelder dine usanne kommentarer til admin.<<<
Max Payne
01.09.2022 kl 00:09 5539

Det er mulig du har rett i at 2020 Bulkers kan tjene penger når cape er på 2500 dollar. Jeg ser av Capeaize indeksen at 2020 Bulkers muligens tjente penger under hele covid krakket. I det minste utbetalte de utbytte, om enn marginalt. Men på det tidspunktet var vel fuel kostnaden mye lavere enn nå? Vi må også huske at aksjekursen til 2020 Bulkers var omtrent det halve av dagens kurs den gang.

Min foreløpige konklusjon er derfor følgende: Ja, det er mulig at 2020 kanskje kan tjene marginalt med penger når cape ligger på 2500 dollar per dag. Kanskje, men jeg mener kursen da ligger altfor høyt og mye høyere enn den var i året 2020. Og som long sier - det er et faktum at Golden Ocean har bundet en høyere andel av sine skip enn 2020 Bulkers, så min vurdering om at Golden Ocean er et bedre bet enn 2020 akkurat nå, skal stå seg og Golden skal rykke fra. Dersom 2020 hadde hatt flere båter på faste høyere raterr, ville regnestykker sett annerledes ut, men de har kun to skip og de andre seks er indeks regulert.

Jeg fastholder at det derfor var riktig å kjøpe Golden og avvente med 2020 Bulkers. Dersom ratene endrer og kursen til 2020 endrer seg, vil jeg gjøre opp en ny vurdering.

https://www.investing.com/indices/baltic-capesize
Naiv bonde
01.09.2022 kl 00:12 5554

Hvilken fakta er det du sikter til?
Naiv bonde
01.09.2022 kl 00:17 5548

Helt enig med deg, for øyeblikket virker Golden som ett bedre og tryggere valg. Det som blir jokeren for 2020 er scrubber fordelen og denne er vanskelig å beregne derfor mye usikkerhet. Og om jeg ikke har misforstått helt så har fuel cost ingen innvirkning på 2020. Dette betaler de som leier skipene. Derfor man får en premie for scrubber, de som leier skipene ønsker nye skip som da bruker mye mindre og rimeligere drivstoff enn eldre skip. Men her må gjerne noe rette på meg om jeg tar feil, bruker sikkert feil terminologi også, ingen ekspert med andre ord.
Max Payne
01.09.2022 kl 00:21 5543

Takk for tilbakemelding :) Nå blir det spennende å se hva som skjer!
Slettet bruker
01.09.2022 kl 10:23 5250

Langt der nede i det begredelige teknisk bildet skimter jeg 60 kroner
hogan
01.09.2022 kl 10:30 5237

Dårlig sentiment nu, det går nedover som Titanic sakte men sikkert,jeg er fornøyd med mellom 75-77
fattigstakkar
01.09.2022 kl 11:54 5148

Jeg var godt fornøyd med 86,5 i dag. Ikke sikkert det blir mange muligheter til å få kjøpt lavere enn det.
fattigstakkar
01.09.2022 kl 12:06 5118

Takk for oppklaring. Det virker logisk det du skriver. Men hvordan tolker du artikkelen i Tradewinds som gir inntrykk av at hele ECO-premium tilfaller rederne? Er den upresis eller direkte feil? Har tatt en kikk på kvartalsrapportene til 2020 tilbake i tid, og ser at grafen med utbyttepotensiale har vært uendret hele veien. Der sier de at capzise-rater på 5000 gir null i utbytte, så det er rimelig å tolke det også som at de går break even. Men i q1 2021 var både scrubber- og eco-premium bare en tredel av det den har vært så langt i q3 i år, så det må jo slå ut på både break even og utbyttepotensiale.
Max Payne
01.09.2022 kl 12:30 5073

Så hva er din konklusjon nå? Tjener 2020 Bulkers penger når cape ligger på 2500 dollar?
hogan
01.09.2022 kl 12:33 5066

Helt klart bra, hadde kjøp på 86 men ombestemte meg, dumt, da ble det Mpc på 19,89, vanskelig å spå bunner, sitter på sidelinjen i bulk. Kjøpt Bw energy på 24,8, treg aksje men tredobler produksjon første halvår 2023
Max Payne
01.09.2022 kl 12:58 5036

Med de nye opplysnigene som har kommet, er jeg usikker.
fattigstakkar
01.09.2022 kl 13:05 5196

"Går alltid i pluss

Men selv når tørrlastmarkedet er nede for telling, som i andre kvartal 2020, klarte likevel 2020 Bulkers å levere sorte tall.

«Så vidt jeg vet er vi det eneste noterte tørrlastselskapet som tjener penger i andre kvartal,» sa daværende adm. direktør Magnus Halvorsen, som senere har blitt erstattet av Herman Billung.

Halvorsen er i dag styreleder og største aksjonær i selskapet, noe som gjør at han sitter i samme båt som aksjonærene.

At 2020 Bulkers klarer å gå i pluss skyldes blant annet en fornuftig balanse mellom faste og flytende kontrakter, og at newcastlemax-skip drar inn om lag 35 prosent mer enn et standard capesize-skip på grunn av større lastekapasitet. På toppen av dette kommer scrubber-fordeler."
https://www.finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2022/04/29/7855650/ukens-aksje-troim-og-halvorsens-utbyttemaskin-2020-bulkers

Scrubberfordelene er vesentlig større nå enn de var i q2 2020
Redigert 01.09.2022 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2022 kl 13:07 5427

Tror jeg kan garantere deg mer dividende i Mpcc det neste året en noe annet drybulk selskap, hvor aksjen går kan ingen gi garantier på.
Mpcc er nå 3 mest shortet av aksjene på Oslo børs, om en måned deler de ut 1,84 kr aksjen, en sinnsyk dividende grad på 20 kr og den vil bare øke i kvartalene fremover

Max Payne
01.09.2022 kl 13:09 5483

Jeg tør ikke gå inn her på dagens kurser og holder meg til Golden og MPCC. Min vurdering har spart meg for minus posisjoner. Jeg gjør en ny vurdering om noen uker.
ks1977
01.09.2022 kl 16:59 5290

Som bonden har påpekt så har scrubberfordelen ingenting* å gjøre med capesizeratene å gjøre (* fordi at høyere rater = høyere seilingshastighet for skipene = mer drivstofforbruk = mer besparelse), men henger tett sammen med oljeprisen (vel, bunkersprisen) og spreaden mellom lavsvovel- og høysvovelbunkers.

Du kan leke deg litt her https://shipandbunker.com/prices/apac/sea/sg-sin-singapore men dette går også på hvor mye skipene faktisk har seilt (vs å være i havn) og hastighet (les: forbruk)

Når det gjelder ECO-aspektet så er min forståelse at dette er bakt inn i premiumen på 35% over cape (sammen med størrelsesfordelen mellom Newcastle og Capesize). Dumt i et svakt market, knall i et sterkt marked (skjønt jeg personlig lurer på om dette faktisk er den beste forretningsmodellen).

Ellers så er DAGENS capesize på 3887 - hva den er i morgen har jeg ingen anelse om, men "best" guess (med vekt på guess) er vel FFA som i skrivende stund ligger på 10750 for september og 15850 for Q4.

Åpenbart at 2020 er mer volatil enn GOGL, både pga at de "bare" har dekt inn 25% av flåten på faste rater, og fordi at de er et rent "capesize"-selskap (og caperatene er mer volatile enn andre). Vil minne om at selskapet har rett til å konvertere sine indeksskip over på TC iht gjeldende FFA.
Geir Rune L
01.09.2022 kl 17:25 5265

Insidekjøp av Halvorsen i dag. 50k aksjer
fattigstakkar
01.09.2022 kl 17:42 5245

Skulle du sett. :)
SeanA
01.09.2022 kl 17:45 5254

Deilig med litt positive vibes etter en mildt sagt dritt periode!

fattigstakkar
02.09.2022 kl 12:37 4702

cape index opp 56% i dag. og FFA fortsetter opp. oktober er nå 15700. blir greie utbytter av det.
Max Payne
02.09.2022 kl 12:56 4822

Hva har skjedd her nå med cape? Tjener Bulkers penger igjen ?
ks1977
02.09.2022 kl 15:21 4712

Er vel under en uke at selskapet ikke har tjent penger, men men - for øvrig fortsatt horribel lav rate (selv om FFA nå ser litt mer hyggelig ut).

Angående capesizeraten så kan vi bare håpe at det er Vale og/eller Kina som har fått ræva i gir, men det er jo ikke unormalt for capesizeraten å ha store svigninger - spesielt ikke i (ned i) august/(og opp i) september

EDIT:
Ser ut til at det var en tyfon i Kina som står bak boosten i capesizeraten. Bare en påminnelse: stormsesong både i Kina og Karibia nå
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1565642220912377858
Redigert 02.09.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.09.2022 kl 10:12 3748

Sitter du i 2020 Bulkers enda? Jeg tok en liten post når ratene bunnet om jeg solgte med marginl gevnst i går. Synes ikke det ser så bra ut teknisk nå.
fattigstakkar
06.09.2022 kl 10:38 4336

solgte 2/3 i går.
Max Payne
06.09.2022 kl 11:46 4256

Ok, når kjøper du tilbake? Jeg ser at cape ligger på 7000 nå.
fattigstakkar
06.09.2022 kl 11:50 4216

Det kommer an på hvordan den utvikler seg i forhold til ratene og andre bulkaksjer. Hadde kjøpsordre inn i dag, men slettet dem og valgte GOGL i stedet som har falt kraftigere de siste dagene.
Max Payne
06.09.2022 kl 11:51 4254

Ok, jeg avventer foreløpig.
fattigstakkar
06.09.2022 kl 16:16 4407

kjøper igjen på lavt 87