Her følger vi FRONTLINE mot 100,- kroner!

rotweiler1
FRO 29.06.2021 kl 13:14 47879

Nye VLCC kjøp av Fredriksen, kongen av tank og ny anbefaling av Platou i dag:

Clarksons Platou Securities oppjusterer deres kursmål fra 9 til 11,5 dollar, eller 100 kroner pr aksje, samtidig som det opprettholdes en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en analyse fra meglerhuset tirsdag.

Clarksons skriver at de oppjusterer deres eps-estimat for 2022 med 6 prosent til 1,93 dollar for å reflektere VLCC-spotrater på 40.000 dollar pr dag, ekskludert scrubberpremie på 5.000 dollar pr dag.

På denne tråden følger vi Frontline mot 100,-
Tipp gjerne når vi når kursmålet:-)

Jeg tror i løpet av August.



rotweiler1
07.07.2021 kl 09:56 5544

Fastlåste forhandlinger øker sannsynligheten for at flere Opec medlemmer begynner å øke produksjonen hver for seg. Det kan etterhvert ende i en full priskrig.
Det er derfor oljeprisen faller og ikke stiger. I utgangspunktet skal jo prisen stige dersom de ikke øker produksjonen mer enn det de hittil har avtalt.
Redigert 07.07.2021 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
07.07.2021 kl 10:13 5602

Når det jeg skriver blir kalt for vås, forstår jeg at jeg har en virkelig tung meningsmotstander. Da er det viktig å holde hodet klart og ikke la det fylles av meningsløst sludder. Faktum er at de fleste av disse «ekspertene» har rett i svært mye, men dette er kompliserte ting, med mange usikre parametere. Og da er det lett å ta munnen for full. Når de fleste f.eks. skriver at «alle» verksteder er fullt opptatt med å bygge containerskip og gasskip, så er det en grov overdrivelse. «Alle» verksteder kan ikke bygge gasskip, de mangler simpelthen kunnskapen, som det tar tid, og koster penger, å erverve. Når det gjelder containerskip er det bare et lite mindretall som tilhører superklassen, rundt 18000 TEU, som kan bli aktuelle for VLCC og Capesize-verkstedene. Det har alltid vært en høy grad av spesialisering når det gjelder byggeverksteder, og jeg tviler på at mange av dem vil bygge mindre containerskip. De vil forstette med det de gjør, idag, å bygge VLCC’er og Capesizere, bare sette ned tempoet. For det er nok mange redere som har anmodet om forsinket levering.
I øyeblikket er Supramax-raten ca USD 32.000/d, Capesize ca USD 27.000 og VLCC ca USD 30.000, det forteller sitt. Da er det kanskje lurt å avvente situasjonen, eventuelt plassere midlene andre steder i påvente av avklaring. Før pandemien erindrer du, kanskje, at Russland og Saudi gikk sammen om å presse USA ut av «thight» oil business’en. Det lyktes ikke, de er i full gang igjen. Derfor er det svært tvilsomt at oljeprisen vil holde seg høy lenge, hvilket er bra for oljetransporten, men USA’s eksport gjør handelsveiene kortere. Vel, dette er bare en velment advarsel om ikke å kaste seg på karusellen for tidlig, lykke til!
Sonatrach
07.07.2021 kl 17:02 5540

TD3C-TCE VLCC (AG-China) $/DAY -2,829.0 - VLCC / Langt igjen til recovery!
Slettet bruker
07.07.2021 kl 17:41 5519

Begrepet «langt» er et relativt begrep. Noen vil si at «kort» også ville vært et relativt begrep. Jeg er enig i begge disse påstandene ;-)
Redigert 07.07.2021 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
rotweiler1
08.07.2021 kl 00:05 5295

Hvorfor faller oljeprisen når etterspørselen øker kraftig? Jo fordi oljemarkedet begynner å prise inn ett sammenbrudd i Opec-forhandlingene som vil bety frislipp av produksjon og alle hver for seg blant medlemslandene.
I en slikt scenario vil Frontline være vinneren og derfor betyr det svært lite for kursen hva ratene er akkurat nå.
Slettet bruker
08.07.2021 kl 00:18 5286

Helt riktig. Vi så vel en liten forsmak på dette i dag. Synes Frontline var sterk på en dag der nærmest alt annet gikk nedover. Kan tenkes at de som selger seg ned i oljeservice, nå kjøper seg opp i tanksektoren. Det kan bli riktig så greit fremover, tror jeg..
Flipper
08.07.2021 kl 11:27 5114

Lim Gordon

'' bygge VLCC’er og Capesizere ''

Burde tatt med disse tørrlast skipstyper + VLCC'er.

Det er veldig mange verksted som
har bestilling ''+ ' av disse også pga. ikke minst Eco og Scrubber krav.

Hoder fremdeles å hevde at ordre bøkene er fulle.

Hilsen Flipper pensjonert skipsmegler
Redigert 08.07.2021 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
rotweiler1
08.07.2021 kl 11:34 5154

Svak Frontline i dag gir muligheter for å akkumulere aksjer. Det minste tegn til liv fra Opec kan sette fyr på aksjen så regn med at det blir volatilt fremover...
Flipper
08.07.2021 kl 15:11 5034

Rotweller1

Enig

Hvorvidt '' avtale '' OPEC+ eller ei, blir det mye mer olje å frakte. , pga. hva du så riktig sier;
hver for seg; eller total løsning. Begge alternativer vil innbære mer olje som skal fraktes.

U.S. er vdr. tonnmil, men det innebærer også export fra Statene, som igjen bidrar til
ballast leg tilbake til Midle East, som '' subsierer '' ballast leg.

US. rafenrier er geared for Heavy Dirty Oil, som de importerte fra hovedsaklig fra Venezuela.

U.S. oil fra Gulfen er Sour Sweetn Ikke foretrukket av US rafenerier....

Når mer kontroll av Corona og fler vaksinert vil forbruk og olje lagre minskes betraklig, og
kjøresesongen i Uniten ta seg opp betraklig.

Notabene
Skriver mye fel fordi jeg har en lam lillefinger og halv ringfinger so er lamme.... I hine dager
skrev jeg 200 tegn i minuttet, nå skriver jeg med en finger...
Redigert 08.07.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2021 kl 16:02 5022

Ser ikke en eneste skrivefeil.. : -) Veldig verdifullt med innspill fra noen som kjenner bransjen fra innsiden. Vi venter på mer!
Flipper
08.07.2021 kl 16:08 5024

Large Blast Rocks Ship at Jebel Ali Port in Dubai
There are reports of a large explosion and fire at the Jebel Ali Port in Dubai.

The government reports the fire started in a container onboard a ship docked at the port.

“A Dubai Civil Defense team is working to put out the blaze,” Dubai’s Media Office said in a tweet confirming the accident.

Photos and video posted online reportedly show the initial explosion and some of the aftermath:

Link with Tweeds

https://gcaptain.com/large-blast-rocks-ship-at-jebel-ali-port-in-dubai/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-0f5bcaa091-170161717&mc_cid=0f5bcaa091&mc_eid=1d917b53fa
Sonatrach
08.07.2021 kl 17:11 4960

TD3C-TCE VLCC (AG-China) $/DAY -3,287.0 - VLCC
Slettet bruker
08.07.2021 kl 20:33 4837

Det minker på oljelagrene. Russland er inne og megler for å få partene i Opec+ tilbake til forhandlingsbordet.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/07/08/7703113/oljeprisen-stiger-etter-nye-lagertall-fra-usa
Slettet bruker
08.07.2021 kl 22:36 4718

Var vel i utgangspunktet Saudi-Arabia og Russland som var i mot å øke produksjonen. At Russland nå er den som tar initiativ til å få partene tilbake i forhandlinger må vel bety at de er redd for at det skal bli bonanza og ville tilstander med påfølgende full produksjon og derved full priskrig. Skiferoljeproduksjonen m.m. i USA er slik jeg forstår det bundet av fastpris på 50 dollar fatet ut året, noe som betyr at USA ikke har noen oppside av at prisen ligger over 50 dollar. Da har vii USA og Russland som to motpoler der de har motstridende interesser, som vanlig.

Noen som har noen innspill til dette? Blir jo bare synsing dette inntil noe håndfast foreligger, men det er jo litt morro å spekulere litt..:-)
Garmis
08.07.2021 kl 22:38 4721

Som Spettet sier, jeg solgte litt for tidlig. Men jeg solgte med solid gevinst;-)
Gleder meg til inngang igjen, når er for tidlig å si.
Slettet bruker
08.07.2021 kl 22:55 4701

Umulig å vite om det ene eller andre er lurt. Tok en sjangs på å laste opp mer rett før stengetid i dag, men vi får se hva tiden bringer. Jeg er nok litt mer trofast i en aksje enn det spettet er, hehe..
Garmis
08.07.2021 kl 23:01 4700

Enig med du, det meste er et sjanse spill. Men det er ofte smart å følge intuisjonen man danner seg og være iskald når det stormer, lykke til KongA
Slettet bruker
08.07.2021 kl 23:03 4693

Takk det samme Garmis!
Slettet bruker
09.07.2021 kl 02:04 4574

Jeg tok et pust i bakken på 73 kroner og nå er den rundt 80. Never again og kjøpte meg opp i dag.
Både FRO og OET. Nice and easy, tryggere avkastning finner man vel ikke 6-9 måneder fra og med nå.

Når kursen går oppover er vel ikke lett å spå, men jeg hørte mer penger har entret aksjemarkedet siden Covid enn de foregående 20 årene til sammen. Så det er all grunn til å anta at man må være tidlig ute,

Sonatrach
09.07.2021 kl 05:55 4521

Ikke glem at de pengene som kom inn kan forsvinne like fort..... Mye har allerede forsvunnet med Kahoot. Ferskinger på Børsen gidder ikke å ta mangen slike tap før de gir opp.......
Slettet bruker
09.07.2021 kl 07:57 4442

Enig i det. Tror også at en del penger vil flytte seg fra oljeservice og over i tank, dersom produksjon nå økes og der oljeprisen går nedover. Som du er inne på Nilsinini, så vet vi ikke tidspunkter for noen ting, men vi får bare surfe på noen småkrusninger i sjøen inntil den store bølgen kommer og tar oss med oppover.
Flipper
09.07.2021 kl 10:41 4363

Det er UAE som vil ha en større del av kaken av exporten/dvs. økt produksjon.

Saudi og Russland ønsker ikke å miste sine markeds andeler.

US er produksjonen tdligere fløy Skiferoljeproduksjonen innom banken så
og si daglig/hyppig pga. dårlig cashflow. Produsentene må ha ca. $ 60
i gjennomsnitt. Det. er derfor Saudi + villa ta livet av, og det har de
klart. US land produksjonen ligger med brukket nakke, det tar store
kostnader å rigge opp igjen.... Spørs hvor lenge bankene vil gi
kredit til landbasert/shale oil wells i Uniten ?

Til syvende og sist er. Covid situasjonen helt avgjørende, Kina og India
er forbruk stort og vil øke betraklig, de er veldig sultne...

Går oljeprisen ned, kanskje ser vi spekulanter/hedgfonds igjen går inn i Contango,
igjen. da blir gamle VLLC'er brukes men vil jo ikke seile, men på et tidpunkt, når evt. disse skipene har losset, vil de ikke oppdateres med scrubbbers etc. De vil gå rett til skapning.

Noter at Greske redere ALLTID '' har hatt nese og sett når markedet kommer; og har kjøpt mye tonnage, 2nd hand til overpris i forhold til '' the prevailing '' charter marked '' Greske rederier har alltid hatt den fordel. De betaler kun skatt av GRT ( en matematisk utregning ) og dett var dett. Trenger ikke redskap etc. Kun skatt på nevnte GRT, som ikke har noe å gjøre med, Tdw eller LWT ( light weight = stfålvekt; som er hva prisen er kalkulert når man oppgir pris man får på demolition. Høyeste jeg har sett i min karriere mer enn $ 500.

My 2 ¢


Redigert 09.07.2021 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2021 kl 11:10 4327

Små tank rater steg i går kraftig, typisk tegn på at tank kan være i ferd med å snu, rewarden alle har ventet på.
Tok inngang her rundt 60 i mai, + endel andre stortank selskaper over dammen, det er mye opp og ned men at det trender oppover på tross av grise elendig marked er det liten tvil om, så kan en bare tenke hva som skjer med aksjen når ratene begynner å stige, for at de skal opp i takt med økt prod er det ingen tvil om.
Redigert 09.07.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
nucleus
09.07.2021 kl 11:20 4451

Etterspørsel etter olje er jo der, øker med flytrafikk og reiser generelt.. Likeså industri. Oljetransport trenger mere tankbåter. Tror Frontline kan komme fort iforhold til rater.
Flipper
09.07.2021 kl 12:54 4484

Har forandret, tillagt ganske så mye på mitt innlegg i dag kl 10:41

Tror har interesse for de fleste
Slettet bruker
09.07.2021 kl 13:31 4428

Grekere har utvilsomt nese, men det er det en annen ulv som har også, Front øker tonnasje på gunstig tidspunkt på pene priser, vi så det også sist ved forrige kraftige opptur med Trafigura dealen,den gang lå vel også aksjen rundt 70kr, trolig treffer Frontline igjen denne gang.

Så følg ratene på små tank, det er gjerne et første første tegn på forbedring.
Redigert 09.07.2021 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
09.07.2021 kl 13:51 4545


TD3C-TCE VLCC (AG-China) $/DAY minus (-)$2,456.0
Slettet bruker
09.07.2021 kl 14:46 4611

Tank kjøpes alltid når rater er i dass.
Veldig mange aksjer på Oslo børs har brutt ut og ned fra sine lange stigende trender, aksjene har falt under 50 dager glidende snitt.

Det motsatte er tilfelle i Frontline,
Aksjen ga kjøps signal i april da aksjen på volum gikk i 8 dollar, vi fikk et bullish Golden cross der 50 dager glidende banket over 200 dager glidende.
Frontline har akkurat kommet inn i og etablert en stigende trend, skal mye til for at den trenden ikke fortsetter utover høsten og vinteren hvor rater normalt vil hente seg inn mot mer normale nivåer, sksjen ligger nå å vaker på 50 dagers glidende.

Ser du f.eks på Lpg shipping er det stikk motsatte i ferd med å skje, aksjene faller under 200 dagers glidende og gir klare salgs signaler,
Kommer ikke aksjene der tilbake med volum og stiger over 200 dager igjen, kan en få døds kryss.
Det er nok ordreboken like god som rater som tynger Lpg, når Sohmen-Pao selger er det en indikator, det ser vi også på aksjene etter salget.

I Frontline derimot innløste John Fredriksen nylig opsjoner, samme gjelder Kemp, det er også en indikator og den er bullish.
Redigert 09.07.2021 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Flipper
09.07.2021 kl 16:30 4521

Longsitinbulk

Følger ikke gass shipping så nøy, men håper du ikke blander
LPG med LNG, to svært forskjellige animals.
Slettet bruker
09.07.2021 kl 23:07 4418

Takker for gode innspill, Flipper! Tar til meg all kunnskap da dette puslespillet er meget interessant. Det er noen biter som er lett å å sette sammen her, men når vi får noen bruddstykker her og noen der, så er det vanskelige å se hele sammenhengen. Holder på å lese meg opp på de andre innleggene dine fra tidligere i dag også.
Innspill fra dere andre i dag er også helt GULL!
Garmis
11.07.2021 kl 00:13 4084

Hmmm, jeg er usikker på denne aksjen. Skipene er der, men hva med markedene?
Foretnings reisene vil selvfølgelig ta seg opp noe igjen. Men hva med all annen reisevirksomhet? Hva med all ekstra kostnadene Norge får med de forskjellige "nye" løsninger!
Og hva eller hvem er det som tjener på disse håpløse tilskudd som nå deles ut i hytt og pine!
Slettet bruker
11.07.2021 kl 01:53 4028

Tror ikke det er Norge vi skal ha i kikkerten når det gjelder denne aksjen. India og Kina derimot er mer relevant. Selvsagt må vi ta i betraktning hele verdenssituasjonen, men vi må se litt på hvor største mengden av folk bor på kloden vår, samt hvilke energiformer som er gjeldende i disse landene til dags dato. Selv sitter jeg godt i denne aksjen, men ingen sitter på noen fasit.. Vi må ta våre valg og så må vi ikke gå all in verken i denne aksjen eller noen andre aksjer. Jeg tror det kan bli bra fremover, men vi må ta høyde for at det vil svinge litt opp og ned fremover og at det kan ta noe tid før vi får valuta for tålmodigheten vår. Når det er sagt, så kan ting fort skje så jeg velger å sitte her med billettene mine utover høsten..
Flipper
11.07.2021 kl 14:30 3815

Bedrifter betaler gjeld i stedet for å bore mer

Skiferselskaper pumpet når oljeprisen steg kraftig det siste tiåret. Men ettersom råolje topper 70 dollar fatet, gjør de knapt nok for å opprettholde amerikansk produksjon.

Frackers har blitt tvunget til å tøye i å bruke og leve innenfor sine midler etter at mange investorer mistet troen på selskapene etter år med dårlig avkastning, långivere reduserte kredittlinjene og kapitalmarkedene viste liten interesse for å finansiere ekspansive nye borekampanjer.

Resultatet er at skiferborere, som tidligere har spilt rollen som oljeverdenens svingprodusent ved raskt å øke produksjonen for å møte etterspørselen, i stor grad står stille nå, da gjenåpningen av vestlige økonomier fører til en gjenoppblomstring av global olje bensinpriser.

Bedriftene raker inn mer penger enn noen gang. Offentlige skiferselskaper som primært borer etter olje genererte samlet en rekord på 4,1 milliarder dollar

i fri kontantstrøm i første kvartal 2021 og er klar til å ta inn nesten 15 milliarder dollar for året hvis prisene forblir høyere, ifølge konsulentselskapet Rystad Energy. Men i stedet for å pumpe pengene tilbake til boring som de historisk har gjort, har store produsenter som Occidental Petroleum Corp. og Ovintiv Inc., selskapet tidligere kjent som Encana Corp., sagt at de planlegger å fokusere på å redusere gjeld og holde USAs produksjon. flat. Andre store skiferborere som Pioneer Natural Resources Co. og Devon Energy Corp sokker bort penger for å returnere til investorer i form av variabelt utbytte, en av fristelsene de vil bruke for å lokke flere investorer tilbake.

"Vi produserer all denne gratis kontantstrømmen, men den går ikke ut til investorer ennå," sa Scott Sheffield, administrerende direktør i Pioneer, og bemerket at mange selskaper fokuserer på gjeld før de returnerer kontanter til investorer. "Det er
ingen grunn for dem å kjøpe seg inn i denne sektoren på dette tidspunktet. "

Selv da oljeprisen nådde sitt høyeste nivå på seks år i forrige uke, forblir mange borerigger inaktive. USA produserer omtrent 2 millioner fat om dagen mindre enn det var før pandemien. Antall aktive rigger som borer etter olje økte med to denne uken og ligger på 378, ned fra 683 før Covid-19, ifølge oljefelttjenestefirmaet Baker Hughes Co. fortsatt sovende brønner for å opprettholde produksjonen billig.

Hvis skiferselskaper ikke legger til flere rigger, kan amerikansk oljeproduksjon falle innen utgangen av året, sa Shaia Hosseinzadeh, en administrerende partner i OnyxPoint Global Management LP. Investeringsselskapet anslår at 450 rigger er nødvendig for å opprettholde dagens oljeproduksjonsnivå, og 575 rigger er nødvendig for å få det tilbake til nivået før Covid-19. Hosseinzadeh sa at problemet med fracking-selskaper er at de ikke lenger får tilgang til billig kapital.

"Fossilt brensel må produsere en uforholdsmessig høyere avkastning for å konkurrere om kapital med andre sektorer i økonomien," sa han. Mens skiferfirmaer viser tilbakeholdenhet for nå, spådde noen analytikere at de kunne øke utgiftene og produksjonen hvis prisene klatret ytterligere.

I skiferboomens storhetstid investerte børsnoterte oljeprodusenter vanligvis mer enn 100% av kontantstrømmen de fikk fra driften tilbake til borekampanjer. Nå bruker de omtrent halvparten av inntektene de genererer på ny boring, og øker bare produksjonen litt, om ikke i det hele tatt.

USA produserer omtrent 2 millioner fat om dagen mindre enn før pandemien.
Blue sea
12.07.2021 kl 09:43 3505

Hva er logikken i at hver gang oljeprisen får en liten dipp ned faller også frontline?
Slettet bruker
12.07.2021 kl 10:03 3512

Har også fundert på det samme, men har kommet frem til at foreløpig så er kursen styrt av algoritmer der Oslo Børs er en av parameterne. Dette er mest gjeldende ved lave volum. Når volumet øker som følge av investor-styrte kjøp, så vil parameterne fra Oslo Børs totalt sett bli mindre betydelige der algoritmene i stedet trigger kjøp. Sikkert flere ting som kan spille inn også, men dette er min foreløpige teori
Redigert 12.07.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
12.07.2021 kl 12:48 3434

Det er 2 mulige grunner til at oljeprisen dipper. 1) Mindre etterspørsel. 2) Høyere produksjon enn markedet lett absorberer. Dersom #1 vil tankaksjene falle. #2 i dette tilfellet vil gi noe støtte til tankmarkedet gjennom litt flere laster. Bananasratene inntreffer ikke før oil supply (OG demand) overstiger tilgjengelige skip.
Redigert 12.07.2021 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2021 kl 13:47 3377

Og så er det vel slik at aksjekurs og rater ikke henger helt sammen, ettersom det er markedet sine forventninger og derved prising av aksjekurs som er viktigst nå i forkant av at ratene stiger. Det var nettop en klok kommentar litt lenger oppe her som sa at tankaksjer må du kjøpe mens ratene ennå er i dass. Med andre ord så kommer aksjekursen til å gå opp i forkant av at ratene begynner å bedre seg.