Her følger vi FRONTLINE mot 100,- kroner!

rotweiler1
FRO 29.06.2021 kl 13:14 47860

Nye VLCC kjøp av Fredriksen, kongen av tank og ny anbefaling av Platou i dag:

Clarksons Platou Securities oppjusterer deres kursmål fra 9 til 11,5 dollar, eller 100 kroner pr aksje, samtidig som det opprettholdes en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en analyse fra meglerhuset tirsdag.

Clarksons skriver at de oppjusterer deres eps-estimat for 2022 med 6 prosent til 1,93 dollar for å reflektere VLCC-spotrater på 40.000 dollar pr dag, ekskludert scrubberpremie på 5.000 dollar pr dag.

På denne tråden følger vi Frontline mot 100,-
Tipp gjerne når vi når kursmålet:-)

Jeg tror i løpet av August.



Sonatrach
19.08.2021 kl 14:03 7829

Oljeprisene faller fordi det er lav etterspørsel. Dvs, ingen bruker olje eller bygge lagre.
rotweiler1
19.08.2021 kl 10:10 7886

Videre er det bra for Frontline at oljeprisen faller, det vi gi muligheter for industrilandene å etterfylle de strategiske oljelagrene samt booste produksjonen ved raffeneriene.
Når oljeprisen faller faller Oslo Børs så Frontline er en veldig bra hedge til porteføljen. Vi ser små tegn på dette de siste dagene, men omsetningen er fremdeles beskjeden så her er det mye å gå på når trenden materialiseres i de kommende ukene.
rotweiler1
19.08.2021 kl 09:57 3136

Ser vi nå endelig starten på en langvarig oppgang?
Ratene har steget den siste uken, stålprisen går bananas og vi nærmer oss høysesong for tank.
Myrseth har Okeanis som sin favoritt, men spår dobling i Frontline og "kun 50%" i Okeanis....ikke helt logisk det.
Hornelen
18.08.2021 kl 22:41 3288

I Nilsinini sin link har Myrseth dobling av frontline innen 6 - 9 mndr. Myrseth har som alltid en grundig og lærerik faktumanalyse og intervjuet anbefales.. Myrseth har imidlertid oet som sin foretrukne aksje. I tillegg har Hellenic en top story i dag om sterk økning i skraping av gamle VLCC-er. Økningen forklares med sterk økning i prisene for skrapjern. Veien mot kr 100 pr aksje blir således stadig bedre.
https://www.hellenicshippingnews.com/prices-could-move-more-vintage-tonnage-towards-demolition/
Redigert 18.08.2021 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Jopaul
18.08.2021 kl 01:32 3693

https://twitter.com/jhannisdahl/status/1427700488405987342?s=21
VLCC opp 16%, ser vi videre oppgang i morgen også?
hogan
16.08.2021 kl 20:07 4159

Gamle vlcc kjører laster fra Iran og Venezuela som er under sanksjoner, der får de bra rater så gamle vlcc blir solgt til dette.
Hvis sanksjonene blir opphevet går det rett til skraping
FA2000
16.08.2021 kl 17:32 4247

Ok sådan er det :-) Jeg læste blot, at i August 2020 var der scappet 0 Tankers og i år 11 hvilket trods alt er en fremgang :-) Vi får se...
Flipper
16.08.2021 kl 15:30 4343

Et lite regnestykke :

( burde ha sett på Twitter linken først. Pris pr Ltd er nå $ 745, - Da blir regnestykket mitt anderledes, i positiv retning )

Sold for further trading/ 2nd hand price, Onassis fex. Sold @ such a price. - 20 years old $ 25 Mill
Scrapping : 25.000 x $ 600 = $ 18 Mill
VLCC 350,000 Tdw = 25000 Ldt ( weight of steel )
Cost of Special Survey / Dry Drydocking ( Includes sandblasting/possible repairs of steel, changing anodes ) + $ 6 mill Scrubbers
Lets say it adds up to a Total of some $ 6 + 4 Mill ( I’m being moderate )
$ 18 + $ 10 Total cost 28 Mill = Total Price $ 25 Mill

Whom in their right mind don’t take advantage of the prevailing scrapping prices ?

What Am I missing ?

Redigert 16.08.2021 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
16.08.2021 kl 09:43 4515

Der tok du meg! Det er så lenge siden jeg fant det på internett at jeg husker ikke kilden.
Lim Gordon
16.08.2021 kl 06:48 4614

Ifølge Compass Maritime Report er 11 VLCC solgt for opphugning per 11 august. Det er et meget lavt tall sammenlignet med de 90-100 som forventes. Å ramse opp løst og fast av alt som hugges opp i verden, har ingen betydning for prisen for transport av olje.
Lim Gordon
15.08.2021 kl 23:31 4720

Nå må du slutte å skrive så mye rart, produksjonen styrer ikke dette, det er forbruket. Og forbruket er styrt av verdenshandelen. Den er på vei opp, men det er grønn energi og skiferolje også. Og hvor mye slow-steaming og lagring foregår?
Slettet bruker
15.08.2021 kl 09:55 5031

Jinhui tipset traff du bra med,og det må være mye bedre å være i vinner aksjer,hvor ting går slik som man ønsker at Frontline skal være i.Høye bulk rater over tid,og et selskap som tjener nå penger.Det er der vi vil være som Frontline aksjonærer,men slik er ikke situasjonen nå.Stol aldri på hva meglerene sier,kun på deg selv.
Redigert 15.08.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
spurswild
15.08.2021 kl 01:18 5222

Er jo ingen som skraper seg gjennom elendigheten... Dette er jo et bevist valg iht hva som er mest lønnsomt. Ofte er jo de eldste skipene ikke på de selskapene som ønsker å drive med transport. Disse er jo spekulanter som enten kan gjøre noen gode år ved skipene, eller skipsverdiene. Nå er det jo ikke mye som tilsier at gamle skip uten øko er veien å gå i dette markedet. Så jeg er rimelig sikker på at det kommer til å bli mer skraping. Ellers tror jeg fremtiden ser lys ut. Kan selvsagt ta feil, men jeg liker å tro at jeg er flink til analyse. Selv om du aldri kan treffe topper eller bunner.
spurswild
15.08.2021 kl 01:13 5166

Er vel når inntjeningen er verst at du bør gå inn i aksjer, hvis du tror det snur. Slik jeg ser det, tilsvarer jo alt det kommer til å gjøre. Trenger ikke mye skraping, grunnet at etterspørselen etter oljefrakt vil ta seg betraktelig opp fra dagens nivå. Markedet rett før covid var jo bra. Lite tonnasje inn og økt etterspørsel. I 2022 er vi tilbake og vil øke etterspørselen videre. Det er flere grunner til at det vil skrapes flere skip etter hvert. Den ene er stålprisene, samt at eldre tonnasje som ikke er modifisert taper veldig mye penger nå. Dvs at det er en fordel å få disse av balansen og drift. Alle må velge sin strategi. Jeg er inne igjen og kommer til å øke. Er i minus på investering, som deg er jeg overrasket over hvor høy aksjekursen har vært. Sammenligninger med sist jeg var inn, men samtidig var ikke stålprisene like høye. Fremtiden for veldig god inntjening er der derimot.
hogan
15.08.2021 kl 00:21 5207

131 ship solgt som skrap allerede i år, bedre enn jeg trodde, stålpriser kan bli enda høyere så med mye gamle vlcc og dårlig marked tror jeg på endel scraping neste mnd i tank
Og med dette og litt mer produksjon kan tank overraske.
Jåper kina skal begynne å lagre mer
Redigert 15.08.2021 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2021 kl 10:19 5516

Vanlig problemstilling dette, en reder tviholder tonnasje til de er på bristepunkt av konkurs.
Et poeng er at tank hadde 2 greie år i forkant av covid, der stortank rederne fikk fylt opp kista, fikk betalt mye gjeld og restrukturert selskapene sine.

Et godt eksempel er jo 10 års mare i tørrbulk, der det faktisk ble skrapet endel år etter år, men det monnet ikke godt nok.
Å skrape seg ut av et elendig marked er uansett ikke nøkkelen her, selv om det hjelper, det er nok andre drivere som mangler og den driveren kommer gradvis tilbake, tror jeg:-))
Du skal ikke lengre tilbake en 2019 i normal marked der rater lå på 40-60 k, men ja dessverre, de bestilte nybygg og ble installert rensesystemer på gammel drit.
Når produksjonen kommer tilbake gradvis må dette tank markedet nødvendigvis bli bedre, men om det blir godt nok til at det er verdt en investering, det er jo den store diskusjonen.


Redigert 14.08.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
cheezy
12.08.2021 kl 21:06 5859

Det er fint at noen gidder å sjekke fakta, og ikke bare synser.
Det er også noen skip som kommer opp mot 25 års klassing i løpet av de neste tre årene, så det blir nok enda litt mer skroting enn du har på radaren. NAT hadde tre slike, om jeg husker rett.
Du har nok rett i at inntil ratene tar seg opp, så blir tonnasjen skrotet når det er dags for 20-års klassing.

Jeg har hatt noen FRO aksjer i årevis, og venter på rett øyeblikk for å kvitte meg med dem. Jeg må nok vente minst et år til.

Ut fra det du skriver, blir det kun en liten tilvekst, forutsatt at ingen tar skip gjennom 20-års klassen.
Sonatrach
12.08.2021 kl 18:35 5987

Det er hhv 35+23+26 (tot 84 stk) skip som passerer 19 år i hhv 2021+2022+2023. mot nybyggleveringer på 35+38+8 (Tot 81 stk) leveringer i samme periode.
Ingen burde ta skip gjennom 20 årsklassen i år eller neste år.
Flipper
12.08.2021 kl 13:39 6070

Dette vil jo sette opp skrap prisene ytterligere, mer skraping insentiv og mindre nybygg.

Kinas forbud mot ståleksport truer med å stoppe nybygg.

Effekten vil trolig være en innstramming av ståltilførselen i de internasjonale markedene, noe som vil øke presset på stålplateprisene.

Landets verft jobber allerede med en betydelig kostnadsulempe for sine viktigste kinesiske rivaler i markedet for nybygg i tørr bulk. Japanske store bulkskip har en pris på rundt 30 millioner dollar, sammenlignet med 28 millioner dollar i Kina.

"På grunn av det som skjer i Kina står vi overfor ytterligere økning i stålprisene, vi har prøvd å heve prisene for å gjøre opp for de høyere kostnadene, men rederne har sagt at de ikke er forberedt på å betale, selv i det nåværende tørrbulkmarkedet.

En dipp i bestillingene på grunn av stigende priser vil bety at tilbudet av ny tonnasje som kommer inn på markedet vil fortsette å synke.

Redigert 12.08.2021 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2021 kl 12:17 6122

Du har nok rett, ja.

Man kan Alltids hoppe på igjen. Får bare ta lærdom
Flipper
12.08.2021 kl 11:45 6109

Forskjellen til 70'årrene; ALDRIG har kontrahering av ny tonnasje samt at slots på
verftene er så og si booket for bygging av container skip og annet.
Flipper
12.08.2021 kl 11:38 6054

Som jeg sa tidligere, Euronav sier

Snippet:

Selskapet fortsetter å bruke denne svakere perioden til å Dokke skip.

Totalt skal det foregå 27 tørrdockinger i år, hvorav 17 nå er fullført.

Likviditeten var på 905 millioner dollar ved årsskiftet..
Redigert 12.08.2021 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
12.08.2021 kl 10:59 6103

Jeg gikk ut av tank. Eierne klarer jo ikke å ta ansvar å skrape skiten sin. De har sjansen nå til å skrape det gamle og sitte godt forberedt til oppturen. Men den lar vente på seg når de ikke skroter 20 år gamle båter. Kan se ut som tank ikke kommer tilbake før høst 2022. Men aksjene kan selvfølgelig gå før. At aksjen går 5% på utsagt fra usa, er bare støy. Opec vil ikke øke mer før de ser at etterspørselen er der.
cheezy
12.08.2021 kl 10:56 6027

Har du oversikt over hvor mange skip som skal til henholdsvis 20 års og 25 års klassing det neste året? Klassing er som oftest trigger for skraping.
Sonatrach
12.08.2021 kl 10:55 5955

Enig. Mitt mål er å dra ut potensialet i LPG innen jul, for deretter å vurdere tank og håpe at tank ikke har begynt å gå innen den tid. Gitt all sunn fornuft burde nedside potensialet i tank lang overstige oppsidepotensialet på minst 9 måneders sikt. Jeg har selv en post i FRO, men satser likevel på nedgang.
Lim Gordon
12.08.2021 kl 10:45 5953

Hopp av denne daue hesten og finn på noe nytt inntil det kommer positive fakta om markedet. Finn noe annet, som sagt. Gode tips er Polight og Jinhui, de legger frem kvartalsrapportene neste uke. Lykke til!
Sonatrach
12.08.2021 kl 10:21 5854

Ok, her er litt supply/demand statistikk.
Hittil i år er det scrappet 9 VLCC'er. Gitt de bedritne markedsforholdene, historisk høye demolition priser og ellers sunn og normal fornuft, så burde minst 30 VLCC'er blitt scrappet. 35 nye VLCC'er skal leveres i år! Gjør matten selv. Dette adder ikke opp. La oss håpe demolitiontakten tar seg kraftig opp resten av året.

PS! Neste år leveres 38 VLCC nybygg.

Tilsiget av nybygg er historisk lavt. Men når man ikke kvitter seg med gamle rustholker, så blir det ikke bedre!

3Q er nesten ferdig, og blir garantert like bedritent som Q2, nesten uansett hva som skjer! Ventedager kan aldri inntjenes igjen.

Basically, jeg ser ingen innhenting i tank i 2021! Dersom ikke hoggingen av skip tar seg opp kraftig, ser jeg heller ingen innhenting i 2022 heller! Euronavsjefen sier at nye 2 millioner fat/dag i markedet vil absorbere 60 VLCC'er. 60 VLCC'er er mindre enn 2021+2022 tilsig av nybygg.

rotweiler1
11.08.2021 kl 23:55 6060

Det er disse tydelige signalene fra USA i dag som fikk fart på Frontline:
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/08/11/7717590/joe-biden-ber-opec-om-a-oke-oljeproduksjonen

Kommer det signaler fra OPEC om at de vil gi etter for presset så nærmer vi oss kanskje 100 allikevel i August selv om Hedgefondene, som sitter med short posisjonene, har fått lov å herje med kursen pga det lave volumet i det siste.
Slettet bruker
11.08.2021 kl 21:22 6206

Mye gode argumenter.
Joda, jeg husker også tank krisen på 70 tallet, vi kjørte sikksakk mellom sluggene med tre snekka.
Jeg eier ikke Fro, jeg kjøpte i går og cashet inn i dag, om det var lurt aner ikke jeg, det eneste jeg vet er at ikke en kjeft på denne kloden kan si hvor Fro aksjen vil ligge i morgen eller i vinter, det var poenget mitt.
At markedet er forferdelig vet alle, det trenger vi ikke diskutere.
Redigert 11.08.2021 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
11.08.2021 kl 20:43 6221

Ja, jeg har tatt feil før, og vil gjøre det igjen. Igjen og igjen. Men det som skjer nå, synes å kunne forklares. Så hva er det? Det må være todelt. Det ene står disse gudbenådede meglerne for, som investorene spiser av hendene til, og som nå spår at markedet skal opp og opp og opp. Og det andre er at de blir trodd, fordi markedet har, nesten alltid, steget på denne tiden.
De som følger med, og kan slikt, sier at ca. 90-100 stk av de store svinene skal hugges i år, men det skjer ikke og det er en stor del av årsaken til at tilbudet er for stort. Hittil er det bare 10-20 stk og det er langtfra nok. Årsaken til dette skal være at de er sysselsatt med «illegal» frakt fra Venezuela. Og Biden klager over at produsentene ikke skrur kranene høyt nok opp, volumet er for lite til at prisen kan gå ned og starte verden opp igjen. Men han kan vel bare gjøre en avtale med sin uvenn i Venezuela? Prisen må jo være høy for at forbrukerne skal foretrekke alternativ energi? Og Kina tar inn mindre enn før, er det ikke det de bør og skal? Ikke lett å bli klok på dette her.
Meglerne sitter med sine tall og autoritære spådommer, slik blir det og dermed basta! Men er det så enkelt at en håndfull mennesker, med noen regnemaskiner, kan gi oss sannheten om dette? Jeg tviler. Markedet er i dass, så til de grader at ingen kan ha full oversikt over hva de enkelte skip holder på med, tror jeg. For hele kjeden utgjør jo et trekkspill som ikke er i harmoni, skipene lastes nok, men når losses de? Hva hvis de fleste skip er på vei, med last, i sigefart og ikke blir losset før det er behov for det? Det blir enormt med olje, men det spekuleres jo med alt. Og kanskje behovet har gått ned, slik at det kan ta år før det kommer opp igjen? Den alternative energien må jo bety noe? Og også den returnerende skiferolje.
Jeg er gammel nok til å huske 70-årskrisen, den som begynte rundt 1974 og varte inn i 80-årene. Den gang var det ingen alternativ energi som truet forbruket, og markedet var som nå. Skip ble hugget over en lav sko og noen hadde ikke engang hatt last inne, det var tider det! Men den gang seilte gamle plimsollere, det gjør det ikke i dag. Nei, jeg tror ikke det blir så ille, men husk, kommer ikke markedet i høst, så kan det gå laaang tid. Tenk litt på det i deres iver etter tankfortjeneste. Benytt, i mellomtiden, tiden til å investere i noe annet, det er så mye å velge i dag. Så, hvis markedet kommer, kan dere jo returnere. Husk, det å sitte med noe av gammel vane, er tilnærmet dødssynd i denne bransjen.
Slettet bruker
11.08.2021 kl 17:42 6361

Utrolig hva du kan, rene unikumet du som tom vet hvor Fro aksjen vil ligge .
Det er mange eksperter der ute, i går hørte jeg f.eks at det var for tidlig å kjøpe Fro på 62,9, i dag var den over 68.

Bra trad det Fattig, vi får se om det kommer nye tog.
Slettet bruker
11.08.2021 kl 15:09 6517

En brutalt ærlig CEO I DHT oppsummerer situasjonen

https://twitter.com/the5hippingman/status/1425127515509641216?s=19

Les!
Redigert 11.08.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare