Aker BP. Ny all time high?

Spanstind
AKERBP 30.06.2021 kl 09:33 18208


Aker BP kursen er på full fart oppover, og har stort potensiale. Det har vært underinvestering i olje siden 2014, og spesielt i løpet av pandemien. Folk har glemt olje og bare fokusert på solarpaneler og havvind. Olja kommer til å være her i flere tiår og vi kan på nytt få en oljepris på over 100 USD.

Høsten 2019 var oljeprisen på samme nivå som nå. Aker BP var da oppe i 355 kr. Potensialet nå med kanskje over 100 USD i oljepris bør være mye høyere.

Her sier Okea sjefen at oljeprisen kan nå 100 USD pga. fokuset har vært på miljøvennlige investeringer, og ikke nye oljefelt.

https://www.dn.no/olje/okea/svein-liknes/olje-og-gass/den-nye-okea-sjefen-ser-etter-oppkjop-og-vekst-jeg-vil-ikke-kamuflere-at-vi-er-et-olje-og-gasselskap/2-1-1031549
jadden
30.06.2021 kl 16:13 13092

Kursutviklingen i AkerBp er ikke så spenstig som vi så før covid19, det skyldes mest den endrede utbyttepolitikken. I tillegg er vi fortsatt inne i en periode der ESG-faktoren har spilt negativt inn for oljeaksjene. De blir solgt ut av fondene, samtidig stiller ikke bankene opp lenger.
Jeg tror likevel at på noe sikt når det ikke er så umusikalsk å dele ut større utbytter. Når stadig flere felt blir satt i produksjon kommer også kursene etter oppover.

Oljeprisen har spilt på lag lenge, det vil den fortsette med. Opec+ har stålkontroll, US-shale prioriterer avkastning foran volum så noe megavekst der vil neppe skje.
Oljeetterspørselen vil fortsette å stige, omstillingen til grønt skifte vil gå mye tregere enn det de grønne optimistene hevder. Uten olje, ingen grønn omstilling. Og ikke minst, uten olje ingen mat på bordet for verden!
Redigert 30.06.2021 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Muggost
30.06.2021 kl 19:49 12980

Når er det opec møtet i morra?
Spanstind
30.06.2021 kl 21:07 12902

jadden: Hva mener du med at utbyttepolitikken er endret? Utbyttepolitikken har etter det jeg har sett vært den samme siste to år. Kvartalsvise utbytter der utbyttebetalingene hensyntar hele syklusen. De har redusert utbyttebetalingene siste år pga. pandemien, men det vil endres om oljeprisen holder seg over 70 USD. Her kan vi se at utbyttet var over 4,5-5,5 pr. aksje i kvartalet da oljeprisen var over 65 i 2019. https://akerbp.com/investor-2/ Det er ca. 20 kr pr. år. Med 5% utbytteavkastning burde det gi en aksjekurs på 400 kr.

Nåværende oljepris tilsier utbyttebetalinger som de hadde i 2019, og ennå høyere om oljeprisen stiger mer. Balansekostnaden for olje for Aker BP er på ca. 30 USD per fat. Alt over det er profitt for den norske stat og aksjonærer. Sammenlignet med 2019 er det også nå en veldig bra skattepakke som ble vedtatt for ett år siden.

Opec møtet bruker å være på ettermiddagen siden det er land fra flere tidssoner som er med, og offentliggjøring rett etter møtet.
Redigert 30.06.2021 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
jadden
01.07.2021 kl 08:51 12619

Utbyttepolitikken i AkerBp ble endret etter coronautbruddet som følge av den deamatisk lave og fallende oljeprisen. Guidet utbytter fra 2018 til 2023 hadde løpt et par år, årlige utbytter skulle økes med 100 mill hvert år frem til 2023.
Siste betalte utbytte i tråd med denne guidingen ble utbetalt i feb 2020. Senere ble kvartalsutbyttene ca en fjerdedel i nominell verdi. Nå i 2021 er vi på ca halvparten av førcovid. Jeg tror vi blir liggende der ihvertfall i år. Tidligere utbyttenivå utgjorde ca 8% på årsbasis og økende år for år. Nåværendr utbytte ligger på ca 5% med kursen vi hadde i vår.
AkerBp var blant pådriverne for ordningen med skatteutsettelse som ble innført i fjor. Derfot brukes ordet umusikalsk om en utbytteøkning nå. Som sagt så er Lundin og Equinor allerede blitt umusikalske, hvorvidt AkerBp henger seg på gjenstår å se. Noe løft kan komme, men tilbake på sporet er vi neppe før 2023.
pipers75
01.07.2021 kl 09:51 12565

Good morning! Opec has a marathon of meetings scheduled today starting at 1pm vienna time. Keep watching this space for live updates #OOTT #opec
Spanstind
01.07.2021 kl 10:26 12510

Veldig bra researdh pipers75. Det blir spennende med Opec møte. Regner med den offisielle pressekonferansen er ca. kl. 16. Når det er over og folk kanskje ser at vi kan leve normalt med corona, så vil en se at vi kan få en ny supersyklus i olje. Jeg tror personlig at vi vil få en ketchup effekt i olje. Alt for lite investeringer i leting og utvikling av oljefelt. Alt for mye investeringer i ineffektive miljøvennlige selskaper. Det er enorm reiselyst i folk. Varer trengs å fraktes rundt i verden.

Noen kjøper ikke oljeaksjer fordi det er sett på som å eie aksjer i våpen eller tobakkselskaper for noen år siden. Bare å på aksjekurser i våpen og tobakkselskaper nå. Tobakkselskaper handler til veldig høye markedsverdier. Det har bare en kortsiktig effekt at fond skal være miljøvennlige og ha lite eksponering av olje. Jeg ser på det som en mulighet. Da jeg leste at Handelsbanken tvinger pensjonskunder til å ikke eie oljeaksjer i fondene sine, så kjøpte jeg ennå mer i Aker BP. Jeg tror pensjonister som ikke har eksponering mot oljeaksjer vil få lavere pensjon enn de som sitter med overvekt i miljøakser.
Redigert 01.07.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
pipers75
01.07.2021 kl 10:46 12478

Anbefaler å legge til henne på Twitter, hun er alltid meget bra på liveoppdateringer fra opecmøter/news;

@Amena_Bakr Continuing to have monthly meetings will allow opec plus to make incremental adjustments based on the market’s needs. #OOTT #opec
pipers75
01.07.2021 kl 14:55 12414

@Amena_Bakr The opec meeting just ended and there were no discussions about easing the cuts. The JMMC will start at 16:30 vienna time and the OPEC Plus meeting at 18:30 vienna time #OOTT #opec
Spanstind
03.07.2021 kl 09:17 12178

Takk til twitter link til Amena. Har fulgt med henne siste dager. Veldig gode oppdateringer fra Opec og også annet interessant om olje. Jeg synes denne som hun retweetet er veldig bra https://www.energyintel.com/pages/eig_article.aspx?DocID=1110214&utm_campaign=top-story&utm_medium=site&utm_source=1&utm_content=Majors+Won%27t+Chase+Prices+With+Capex-1110214&ts=1

Det ser ut som Opec møte går bra. De fortsetter på mandag. Kun UAE som må bli enig i forlengede kutt i 2022.
Redigert 03.07.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Spanstind
05.07.2021 kl 03:57 11776


Da ser det ut som Opec møte går bra basert på hva de sa i helgen. Blir spennende om de kommer til enighet i dag. Ikke lenge til alle flyene er i luften nå og oljeetterspørselen er tilbake på 2019 nivå.
Spanstind
06.07.2021 kl 07:44 11485


Det sorte gull fortsetter kraftig oppover i pris. Kan vi nå 100 USD i oljepris allerede i år?
Spanstind
06.07.2021 kl 09:19 11389


Jeg er en av de få som skriver om Aker BP for tiden. Virker som alle er opptatt av ESG aksjer her. Vi går kanskje inn i en supersyklus i olje!
Slettet bruker
06.07.2021 kl 09:37 11366

Olje aksjer er kjedelig og derfor er det ikke så pop her inne. Det burde være mer pop når en ser hvilken cashflow de har og hvilke innvesteringsplaner samt utbytte som vil øke. De vil vokse mede felt utvinning som de har samt Johan Sverdrup, men er de fornøyd med det? Kan vi regne med flere oppkjøpe/ sammenslåing med andre selskaper? Evt hvem? Lundin avtalen mistet de rett foran ansikte, men nå er det vel ikke så mye mer å hente på norsk sektorer etter Vår Engergi har plukket opp det meste og passert AkerBP i størrelse. Blir det UK på AkerBP som det ble på Vår Energi?
Spanstind
06.07.2021 kl 09:54 11331

Olje er litt kjedelig for tiden fordi massemedia stadig vekk angriper oljesektoren, og det er en boble i miljøaksjer. Det gir meg ennå mer tro på at å være inne i olje er det riktige. Aksjer som for tiden er kjedelig kan fort bli spennende igjen. Se på tobakksaksjer og gamblingaksjer som for noen år siden var noe man ikke skulle investere i. Slik som olje er nå. Tobakksaksjer og gamblingaksjer er nå veldig høyt priset. Noen vil kjøpe uansett. Jeg ser på det som en mulighet at fond velger å ikke investere i olje. Da kan en kjøpe selv til rabatt. Har lest at hedgefond laster opp i olje.

De kan finne nye oljefelt og oljeprisen kan øke ennå mer. Jeg har troen på at de kan gjøre noe strukturelt de neste uker. Det er en del til salgs, og hadde vært bra om Aker BP satset internasjonalt.

Aker BP har vært veldig gode på å holde kostnadene nede. Både balansepris og variabel pris for oljeutvinning har falt. De gjorde ikke noen store oljefunn i 2020, men det kan komme.
Redigert 06.07.2021 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
odisen
06.07.2021 kl 17:14 11195

Kvartalsrapport 15 juli. Blir gledelig lesning. Satser på god utbytteøkning fremover. Det er vel kanskje hovedgrunnen til at kursen er så lav som nå selv om oljeprisen er over utrolige 75. Sikkert flere grunner, men enig med trådstarter at ingen hadde vel stusset på om kurs gjenspeilet kurs/oljepris fra 2019. Kurs er kunstig lav ja.
Redigert 06.07.2021 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
Muggost
06.07.2021 kl 17:40 11148

Fikk litt angst i forrige uke. Solgte hele beholdninga da. Angret litt i dag tidlig, men turte ikke kjøpe inn igjen over 280. Blir spennende å se hva oljekursen åpner på i morra. Hadde vært fint å komme inn igjen på lavere kurs enn jeg solgte 😬
Slettet bruker
06.07.2021 kl 21:32 11043

Leste i chat'en på XI at AkerBP har hedget 70% av produksjonen i Q3 og 50% av produksjonen i Q4. Noen her som vet om det stemmer? Og hvor kan man finne denne informasjonen? Står ingenting om dette på trading update 15. april.
Miter
08.07.2021 kl 14:19 10710

Realisert pris per fat i kvartalet 66.9 dollar. Altså over de 65 som utløser vurdering av økning i utbytte. Svaret får vi neste uke.
Redigert 08.07.2021 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
Darxia
12.07.2021 kl 15:00 10314

15.07.21 får vi svaret på hvor godt kvartalet har vært for AkerBP. Har de fått utnyttet den høye oljeprisen som har vært dette kvartalet?
morgendagen
12.07.2021 kl 15:25 10279

De har nok utnyttet men det var innbakt produksjonsstans dette kvartalet.
Men Q3 med oljepris ergo slik som nå kan være spennende.
Slettet bruker
12.07.2021 kl 15:33 10278

Eg trur vi kan forvente et meget bra resultat. Tidligere hadde de låst deler olje prisen som sikret en en god kontantstrøm igjennom krisen. Nå er det spennende å se hvor mye av produksjoner er låst på olje prisen. Trur ikke vi kan forvente så mye økt utbytte en tidligere pga oljepakken som norsk næringsliv er tildelt. Det vil gi dårlige signaler utad om utbytte øker og selskapet bruker oljepakken som regjeringen har gitt. Bra er det for AkerBP for de trenger pengene til de store investeringer de har på gang. Er det ikke over 130 milliarder kroner de skal bruker på Valhall, Hod, Noaka, King Lear, Sverdrup osv i de nærmeste årene. Dette vil øke enormt på olje produksjonen i selskapet de nærmeste 3-8 årene. Holder olje prisen seg bra høyt i årene fremover så vil dette bli enorm pengemaskin. De som handler i AkerBP trur på forsatt høy oljepris i lengre tid. La oss alle håpe det og det trur jeg. Energi fra fornybar vil trenge mange titals år fremover til å overta. Uansett er AkerBP en pengemaskin i dag og et meget veldrevet selskap.
NHH78
14.07.2021 kl 09:23 9995

Jeg ser ikke bort i fra at det kan komme oppjusteringer på utbytte fra AkerBP i morgen! De kommuniserte dette på kapitalmarkedsdagen i februar at om oljeprisen holdt seg over 65, så ville de vurdere dette! Og i inneværende kvartal som ble sparket i gang 1.juli så har oljeprisen stort sett holdt seg på 75+

Ellers bare registrerer jeg at AkerBP har falt tilbake 20-25 nok fra "toppen" i slutten av juni, mens oljeprisen er tilbake på 76+ og dollaren har styrket seg i samme periode! I NOK får AkerBP nå i skrivende stund 670 kroner pr fat (76,40*8,77).. Langt høyere enn 25.juni når dollaren kostet 8,49... Så jeg tipper vi får et løft i kursen fremover!
OilKing
14.07.2021 kl 13:27 9865

Merket meg denne nedgangen på 20-25 kroner selv. Irriterendes og uforklarlig. Eller?
Muggost
14.07.2021 kl 14:02 9939

Det er ikke uforklarlig. Det er frykt for hva som vil skje om opec+ havarerer og noen bestemmer seg for å drukne markedene i olje. Det kan fort skje hvis ikke enighet oppnås, enten på møterommet eller bakrommet…
Muggost
15.07.2021 kl 09:24 9831

Skal vi se da…. Får gjøre opp en liten status etter Q2:
Otovo: Penga rauser ut i et forrykende tempo: Belønnes med kursoppgang ala 7%
Akerbp: Penga rauser inn i et forrykende tempo: Belønnes med kursnedgang ala 4%

Ergo: Aksjekurser må være omvendt proporsjonale med vanlig logikk. 🙄
omans
15.07.2021 kl 09:48 9737

Det var ikke noe som overrasket positivt, heller litt svakere på noen tall. Samtidig er oljeprisen ned, og utbyttene har ikke blitt som forespeilet tidligere. Tidligere var det guidet utbytte på 28 kroner pr aksje fra 2023.
Redigert 15.07.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Torine
15.07.2021 kl 11:43 9588

Oppdater aanalyse idag fra Norne Sec med kjøpsanbefaling og kursmål kr 300. Norne skriver bl.a.:

EBITDA came in 5% below expectations for 2Q but the reason was higher exploration expenses, an element which varies from quarter to
quarter and is difficult to forecast on a quarterly basis, while the annual guidance is unchanged. Therefore, our estimates should not
change much and we remain bullish on the stock.

Strong cash flows.
Free cash flow (operating less investments) amounted to USD 618m for 2Q,exceeding our estimate of USD 369m, thanks to a combination of higher CF
from operations and lower investments.

Dividend as guided.
The board of Aker BP has resolved to pay a quarterly dividend in July 2021 of USD 112.5m, in line with the guidance.
omans
16.07.2021 kl 09:50 8958

De har sluttet å guide slik de gjorde, noe som vil oppfattes som at den tidligere guidingen er frafalt.
Men det er mulig at det ikke skal oppfattes slik. Utbyttene i 2019 var ikke langt unna dobbelt av hva det er nå pr kvartal.
Nå er oljepris faktisk over 2019 nivåene, og utbyttene øker ikke.
EnAksjeTil
16.07.2021 kl 15:46 8789

Mulig Saudi må slippe løs kranene en kort periode for å irettesette de som sitter på bakbeina men da blir det nok fort enighet.
Slettet bruker
16.07.2021 kl 17:55 8675

De samler jo cash og nedbetaler gjeld, pengene forsvinner ikke. Når denne skattepakken pga Covid ikke lenger er i effekt tipper jeg de skrur opp utbyttene tilbake til det de var. Og om oljeprisen holder seg fremover blir dette en enorm cash cow.
Spanstind
18.07.2021 kl 16:53 8260


Da ble det ikke kollaps i Opec som noen fryktet, og vi kan komme til å se et skikkelig oljerally i morgen. Økningen i 400 000 fat fra august er beskjedent.

https://e24.no/olje-og-energi/i/eK2BX9/opec-oeker-oljeproduksjonen-med-400000-fat-om-dagen
Torine
19.07.2021 kl 08:41 7728

Idag 19.7. - siste dag inklusiv utbytte ( kr 2,73 pr aksje).
NHH78
23.07.2021 kl 09:10 6913

Det er ingen som trenger å lure på om utbyttene kommer til å øke kraftig her om oljeprisen holder seg på 60/65 dollar + fremover.. Selskapet kommuniserte ifm Q2-rapporten at de ikke kommer til å ta utbyttebeslutninger basert på oljeprisen kvartal for kvartal, men nå som oljeprisen siden nyttår i snitt har vært 65 dollar så reduserer det gjeldsgraden og øker kapasiteten for fremtidige utbytter.

Så på kort sikt så holder selskapet seg til utbytteplanen som de la frem på kapitalmarkedsdagen i februar. Det betyr at de utbetaler 450 millioner dollar i år og planlegger å minimum øke utbyttene med fem prosent årlig, med en oljepris over 40 dollar per fat!!

Så de har jo lagt til grunn en utrolig konservativ oljepris i utbytteplanen sin, så det er jo ingen tvil om at de har veldig mye å gå på om prisene holder seg på 60 dollar+

Bare for å gi et bilde på den enorme cash flowen til AkerBP, i Q2 alene økte kontantbeholdningen med nærmere 600 millioner dollar - økningen var altså langt større enn hele årets utbytte på 450 millioner dollar!

Det er bare å begynne å glede seg til Q3 rapporten! Produksjonen er tilbake til normalen dvs 210-220’ fat pr dag etter diverse vedlikehold i Q2 og prisen de oppnår havner nok høyere enn i Q2 (om ikke oljeprisen skulle falle dramatisk fremover) I tillegg er dollaren sterkere, som er pluss for AkerBP som har inntektene sine i dollar…
Xsevar
23.07.2021 kl 09:26 6866

De to siste dagene har oljeprisen gått opp 2,5 dollar pr fat, mens aksjekursen gikk ned i går og opp tilsvarende i dag. Ingen endring. Finansavisen skriver at oljeprisen har en flat utvikling, dette gir ikke mening. Aker BP er kraftig underpriset med tanke på dagens oljepris.
Redigert 23.07.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare