PEN: Oljeaksjen med størst potensiale

Trond.heim
PEN 30.06.2021 kl 17:22 259326

Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:

PEN

Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.

Hvorfor?

1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)

2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.

7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.

8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
512tr
23.11.2021 kl 11:32 3768

Ikke så absurd siden handelen i PEN domineres av algoritmehandel og robotmaskinene er programert til å følge Brent.
Denne detaljhandelen mot Brent, kan overstyres iløpet av sekunder hvis det kommer andre positive eller negative opplysninger som berører aksjen.
SinnaNecer'n
23.11.2021 kl 11:50 3747

Ja, mangel på triggere eller triggerne som forsvinner ut i det blå tar naturligvis momentum ut av aksjen. Da er det bare Brent igjen å styre etter......

Og hva holder egentlig Azinam på med.....skulle tro det var prestisjefylt og viktig å få boret Gazaniabrønnen. Noen millioner fra eller til i riggkostnader blir vel en pølse i slaktetida å regne, om det er det som er problemet. Sitter det kanskje en rik gjerriknark og trekker i trådene her........
d12m
23.11.2021 kl 11:58 3739

Fra AEC-gruppen på FB (altså potensielt fakenews, men det som har blitt lagt ut der til nå har virket å holde vann)
GS = Gary Soden

Q: Block 2B have turned out to be quite a thorn in the side with Azinam's slow progress on contracting a rig. Are Africa Energy helping Azinam in this regard or is the question entirely in Azinam's hands? And are you being updated on Azinam's progress?

GS: Azinam is leading the rig tendering process, and they update the JV on a regular basis. They are operator and are funding 75% of the well costs (with Panoro funding the remaining 25%). Note that we need to use a semi-submersible rig for the Gazania well (because the water is too deep for a jack-up rig and too shallow for a drillship). Most of the suitable semi-submersible rigs are located in the North Sea, and the cost is relatively high to transport a rig from the North Sea to South Africa and back. Azinam would like to find a rig in the region or a rig-sharing arrangement with someone else drilling in the region to reduce mobilization costs.
Redigert 23.11.2021 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
40something
23.11.2021 kl 12:06 3703

Ja, det kanskje er enda en afrikaner som sitter på gjerdet. Det meste går seint på dette kontinentet.
SinnaNecer'n
23.11.2021 kl 12:07 3706

De må ha lykke til og håpe at deadline holder "exploration right expires in November 2022". Men det går kanskje an å forlenge i denne enden også........
40something
23.11.2021 kl 12:14 3685

Hadde vært interessant å vite hvor stor del av handlene som er fra algo-kontoen. I lange perioder så ser det ut til at det kun den som er aktiv,dvs selger eller kjøper. Den skal vel gå i null i hverfall hver dag? Så hvis ikke den kjøper og selger til seg selv eller partner, så vil den måtte kjøpe tilbake sine egne aksjer. I går så vi mye handel fra 20,80-21,90 fra ca kl 12 og i 2 timer.
d12m
23.11.2021 kl 12:41 3657

De vil vel gjerne være på den sikre siden. Kjipt å leie en rigg, bruke masse penger på å flytte den dit og så viser det seg at det er noen meter for dypt for riggen. Jeg hadde i hvert fall vært skeptisk til å ta den sjansen.
rischioso
23.11.2021 kl 12:47 3703

Blir spennende og se om den faller under 20 allerede i dag eller om vi må vente litt til ...
40something
23.11.2021 kl 13:16 3698

Har du noen aksjer som du trenger å være spent over, eller er du like spent over værmeldingen på yr.no og?
Og hvilke er "vi" ?
Paypal
23.11.2021 kl 13:24 3709

Noen som har erfaring med etablering av konto i Nordnet ? Har søkt 3 ganger om etablering av konto for AS. En feil avkryssing fra min side medførte at jeg ikke hørte noe mer fra dem. De 2 andre gangene får jeg bare svar om at de ikke finner noen søknad til tross for at jeg tok kopi. Jeg har hatt en vanlig konto for privat der siden de okkuperte Netfonds. Forslag til andre bedre nettmeglere ?
cinet
23.11.2021 kl 13:25 3697

Brandon & co er desperat:

E24:»Tross bekreftelsen fra Det hvite hus om at president Joe Biden vil slippe ut 50 millioner fat olje ut i markedet fra de strategiske oljereservene står oljeprisen i ro.»
Redigert 23.11.2021 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
512tr
23.11.2021 kl 13:51 3657

Brandon får sende 4 star general Rachel Levine sammens med en gruppe transesoldater over til OPEC og skremme vettet av dem.

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/7868/production/_121142803_gettyimages-1231377408.jpg

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-58974627
40something
23.11.2021 kl 13:53 3667

Kanskje Opec+ er blitt mektigere en USA
512tr
23.11.2021 kl 14:19 3679

Nå er bindingene mot oljeprisen opphevet, PEN flat nedover, oljeprisen oppover.
Idar1
23.11.2021 kl 14:32 3697

Korrekt plassering og vann dybde bør vel inngå i ordentlig planlegging
Fluefiskeren
23.11.2021 kl 14:59 3720

Jo. Noen jack-ups kan det, men de vokser ikke på trær. Det kan vel også hende at det i tilfelle funn skal bores avgrensingsbrønn. Da er de litt låst. Dybden avhenger også av hvordan havbunnen er. Er det mye slam synker jo bena lenger ned enn om det er fastere grunn. Det kan vel også bli heftige bølger der ned i Sør-Afrika. Det er nok så marginalt at de ikke tar sjansen på jack-up.
Paypal
23.11.2021 kl 15:25 3667

Ja, prøvde å søke der. Men ble stanset av manglende LEI-nr. Og det finner jeg heller ikke.
Idar1
23.11.2021 kl 15:34 3633

Du har nok rett i det.
Jeg er ganske interessert i at de skal bore den brønnen før tillatelsen går ut 🤣
512tr
23.11.2021 kl 15:37 3622

Alle AS må ha LEIi nr, kom vel krav om dette for et par år siden,
Tar jeg ikke helt feil har jeg LEI nr, som er administrert via Artic Securities.
Må fornyes hvert år, koster rundt 1000 lappen.
512tr
23.11.2021 kl 15:56 3584

Så er man i + igjen, lastet noen flere aksjer + en liten trade.

Oljeverden viser Brandon og co fingeren og sender oljeprisen i taket😁
40something
23.11.2021 kl 15:58 3600

Det var vanskelig med gravitasjonen. Olja er opp betraktelig i forhold stengetid i går og Pen er fortsatt i minus
Fluefiskeren
23.11.2021 kl 16:53 3531

Så har det da heller ikke vært så mye å ta bølgen for ifm. Q3. Dette med kompressor på slutten av 2022 var et slag i ansiktet, men det stiller seg litt annerledes etter å ha hørt på BWE sin presentasjon. Arne sa det var konservativt satt og kunne komme før det.

Likevel var det en oppmuntring at produksjonen i øyeblikket er 15 000 boed. Det er jo godt over disse 11 250 som er guidet sp vi kan jo håpe på mer. Det er også veldig bra at planene for Hubiscus/Ruche går etter plan og med lavere kostnader enn opprinnelig estimert. Også bra at Hibiscus North ikke er avskrevet, men at de pågår analyser for hvorvidt den skal kobles til Hibiscus/Ruche på et senere stadium som et stand alone prosjekt.

En tanke som slår meg er at det finnes andre måter å utføre kunstig løft på enn gass. ESP benyttes ofte. Altså en pumpe som senkes ned i reservoaret. Det benyttes på flere av brønnene våre i Tunisia. Jeg tviler dog ikke på at de har en grunn til ikke å gjøre det. Det har nok å gjøre med kostnader og begrenset levetid på disse pumpene.
Trond.heim
23.11.2021 kl 17:03 3549

Jeg synes det hele fortoner seg som en overreaksjon på Q3. Det meste var som forventet bortsett fra redusert mål fra 9500 fat til 8500 fat.
Litt surere børsklima og periodevis fallende oljepris har ytterligere dyttet kursen nedover.
Jeg tenker at mange industriselskap produserer til lager i perioder for deretter å selge fra lager. Utgiftsovervekt når en produserer til lager, inntektsovervekt når en selger fra lager. Egentlig ingen problematikk året under ett.
Q3 resultatet bør vurderes i lys av produksjonsvolum i Q3, ikke etter kun salg og utgifter
40something
23.11.2021 kl 17:22 3517

Unnskyld meg, men er det klarlagt at aksjekursen kun er motivert av det fundamentale? Hvis vi ser for oss at mange er fullastet og disse dager ikke er optimalt å forvente at nye kjøpere går inn annet enn ved bunnkurser, så vil jo den/de som kan låne aksjer ganske uforhindret skape nok usikkerhet til at flere begynner å selge. Ofte snakkes det om momentum og fomo når investorer går inn i flokk, men det samme oppstår jo nedover. Orsaken er jo den samme, det å stå igjen når andre kjøper eller selger. Hva hvis man hadde hatt lifting er som vanlig? Hva er da forskjellen? Uansett overreakajon så vil det bli vanskelig å få kursen tilbake uten triggere, men kjedelig at aksjekurs er så lite manifisterende av regnskapet, men sentiment.
Trond.heim
23.11.2021 kl 19:03 3399

Triggere er ofte uforutsigbare:

Oljeprisen stiger 3,5% i dag, skal ikke stige mye mer før fokuset endres til oljeaksjer
Innsidekjøp kan komme når som helst
Andre store investorer posisjonerer seg når utsiktene til utbytte ikke er langt fram i tid
Riggkontrakt til sørafrika offentliggjøres.

Det er mange potensielle faktorer som raskt kan føre kursen tilbake til 24-26
Fluefiskeren
23.11.2021 kl 19:37 3341

Dussafu skuffer. Det er den som gjør at målet ikke nås, og det verste er at det kanskje vil vare et år før man får en kraftigere kompressor. Det er dumt da det antakelig vil være høy oljepris neste år. Hvis det blir som guidet med 11 250 bopd så er det veldig skuffende. Men mulig BWE er for pessimistiske både hva gjelder ventetid og produksjon. CEO sa altså i dag at produksjonen i øyeblikket var 15 000 bopd. Da høres 11 250 lavt ut. Vi får se.

Også skuffende at Gazania-1 trekker ut, men vi får trøste oss med at oljen på Tortue og eventuelt på Gazania-1 ikke blir borte. Bare at det er en forsinkelse dessverre. Når det gjelder utbytte som jeg vet du er opptatt av forstår jeg ikke hvorfor de snakker så mye om det. Det er jo helt avhengig av hva oljeprisen vil være fremover. Det er det ingen som vet. Synes ikke de bør love for mye her.

Spent på hvilken betydning Aje vil ha. I PNOR ser de på dette som en stor trigger, men jeg tror det også vil være bra for PEN-aksjen.
Redigert 23.11.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
23.11.2021 kl 20:33 3288

Du skriver:
Når det gjelder utbytte som jeg vet du er opptatt av forstår jeg ikke hvorfor de snakker så mye om det. Det er jo helt avhengig av hva oljeprisen vil være fremover. Det er det ingen som vet. Synes ikke de bør love for mye her.

Ja, jeg ser på utbytte som en enorm mulighet for avkastning uten å redusere PEN porteføljen.

De må ikke love noe, men de bør tydeliggjøre en strategi.

F.eks: dersom snitt oljepris et 70 USD er strategien at 30% av overskuddet skal utbetales som utbytte til aksjonærene.

Dersom snitt oljepris er 80 USD er strategien at 50% av utbyttet skal utdeles aksjonærene.

Dersom oljepris snitt 60USD håper vi å gi 10% av overskuddet til aksjonærene som utbytte.

Ikke ta prosenttall så seriøst: Det er bare en beskrivelse av en strategi som styres av oljeprisen og dermed overskuddet
40something
23.11.2021 kl 21:01 3238

Jeg tenker at utbytte er det eneste holdbare vi aksjonærer kan få i avkastning. Ellers så er vi avhengig av at andre kjøper opp kursen så vi ikke må selge med tap. Aksje er et sjansespill, og særlig i disse tider når fundamentale Verdi aksjer ikke kan garantere noen avkastning til aksjonærer, da trenden i dag er å kjøpe tech og ESG. Helt uhørt at man kan tjene mer på å satse på selskaper som ikke tjener noen penger, mens PEN skal måtte svare for at man bommer 10 % på guiding.
rischioso
23.11.2021 kl 21:50 3175

Godt å se at realitetene begynner å sige inn. Markedet hater usikkerhet hvor det negative resultatet sammen med den betydelige cashbruken med tilhørende emispøkelse, usikkerhet rundt både oljepris og fremtidig inntekt i tillegg til at verdens børser fronter korreksjon så vil tyngdekraften med største sannsynlighet slå inn og av samme grunn vil nok kursen om ikke lenge etablere seg på undersiden av 20 tallet - faktisk ikke mer komplisert enn som så ...
sveno
23.11.2021 kl 22:43 3136

Har store problemer med å ta deg på alvor, når jeg samtidig ser hva du skriver på Elop-trådene. Eier for øvrig begge aksjene selv...
40something
23.11.2021 kl 22:54 3109

Har du noen aksjer som du trenger å være spent over, eller er du like spent over værmeldingen på yr.no og?
Og hvilke er "vi" ?
NOELLE
24.11.2021 kl 08:01 2724

Bare å gratulere til de som har fått kjøpt svinbillige aksjer. Olja på vei rett opp mot 115-120 USD til våren. PEN tjener grovt på 50 usd, nå renner pengene formelig inn i kassa. Store utbytter i vente, oppkjøp.

40something
24.11.2021 kl 08:55 2666

Ser på autostore f eks. Kjempe underskudd men sannsynlig så går de i blått idag för at de er tech. Store kostnader til søksmål der utfall er usikkert, men investorene driter i disse tallene. Det skjer ikke for Pen og BWE. Den aksjen handles på hype og at det er tiltrekkende når man ikke vet hvor høyt fremtiden vil bringe den. Kjøpere flokes rundt papirer der man ser at fler vil inn enn ut. Når selve selskapet skal belønne via utbytte er ikke etterspurt en gang.
40something
24.11.2021 kl 09:02 2646

I rødt! Den så jeg ikke komme. Det er fortsatt samme aktør som får spille med seg selv, siden det ikke er noen reelle som vil inn.