PEN: Oljeaksjen med størst potensiale

Trond.heim
PEN 30.06.2021 kl 17:22 258793

Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:

PEN

Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.

Hvorfor?

1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)

2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.

7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.

8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
40something
24.11.2021 kl 09:43 4779

Han har ingen aksjer i Pen, kun nettroll
Trond.heim
24.11.2021 kl 10:12 4725

Ved oljepris 82.5 USD og god produksjon så er PEN kursen som en kork.
Den kan holdes nede, men spretter opp igjen når den slippes.
batterivann
24.11.2021 kl 10:32 4678

Tja. Han prøver i hvert fall å kjøre den ned for enda bedre inngang :-)
40something
24.11.2021 kl 10:40 4660

Men Pen er olje, og olje er lettere enn vann. Så hvis noen klarer å holde olje under vann i disse tider når olje er det verden trenger mer enn noensinne for å holde hjulene igang, da skurrer det for meg. Veldig lite av tech og produksjon av ESG er mulig uten olje. Og paradokset kan slå inn, det at når pEN får betalt for sin lifting av olje, så er det ikke sikkert at investorer kjøper aksjen. Derfor er det viktig at man slik BWE spiller frem om kvartalsvis utbytter.
Fluefiskeren
24.11.2021 kl 10:49 4635

Det er så kilent. De fleste oljeaksjene opp på morgenen i takt med Brent. Så Brent litt ned og rett ned igjen. PEN var i grønt, men så rett i rødt igjen.
JUICEitUP
24.11.2021 kl 10:52 4630

Som 40something skriver så har ikke Riskokeren aksjer i PEN. Dette er en karakter som popper innom tråder til aksjer som har gått dårlig den siste tiden og sprer løgner og falske påstander for å dra aksjen lenger ned i søla. Problemet til denne karakteren er at han har mistet all troverdighet - for lenge siden.

At PEN i dagens situasjon skulle gjennomføre en emisjon er så søkt at det er ikke egentlig er verdt å kommentere det engang. Eneste argument for en emisjon er i så fall et nytt stort oppkjøp, men jeg tror PEN Har nok med å håndtere det som allerede er kjøpt for en stund nå.

Med andre ord kun et nettroll som du ikke trenger å ta seriøst på noen som helst måte.
40something
24.11.2021 kl 11:20 4565

Har vi shortere i PEN nå eller...?
Hvis ikke så har vi heller ikke noe særlig til kjøpere, men mest selgere, hvordan det simer når oljen er 80ish. Man kan jo tenke seg at mange som ønsker seg ut ligger med fast ordre og algoen plukker smått fra hver, og så kommer nye som ønsker seg ut. Mange legger føringer for hvor hvilken retning aksjen skal ta gjennom mye kunnskapsrike innsikter om bransjen. Og så har vi markedsprisen på olje nå og 2 måneder frem. De er ganske like hverandre som oftest. La oss tenke tanken at Panoro fik betalt for sin olje daglig med synlighet til bankkontoen 24/7. Hadde aksjekursen da vært enda mer i vater med inntektene? Nei det tror jeg ikke. Derfor at våres andeler i Panoro ikke er forhandlet i regelmessige utbytter. Derfor ser vi at markedet ikke klarer å prise aksjer i det hele tatt. Aksjer prises hinsides på forskudd opp og ned derfor at man IKKE vet hva riktig pris er. Man betaler etter hvor populær eller upopulær aksjen er. Det er svakheten i å være eier av et papir men allikevel ikke eier av av selskapsverdien, ikke selve pengene til selskapet. Aksjer er gunstig hvis selskapet er overvurdert og stort. Da kan jeg selge aksjer med gevinst. Så de fleste investorer er med for at man ikke vet hvordan verdiene vil utvikle seg. Det nødvendige er at det skal svinge.
20,80 er vel ca bunn de siste dagene. hvorfor det stoppet der vet jeg ikke. Hadde jeg visst det hadde jeg kjøpt mer nå...
Redigert 24.11.2021 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Foreigner
24.11.2021 kl 12:11 4484

I agree. Things have changed for investing in oil, future growth will not be priced in anymore. BWE has come out with dividend policy. 50% of net profit to be paid as dividends. If PEN does the same this will be sooo good:)
Hypotesen
24.11.2021 kl 14:25 4316

Tror det er noe stort på gang i panoro, regner med at det er noen storfisker som presser ned, for å komme inn billig
Fluefiskeren
24.11.2021 kl 17:58 4115

Det har ikke gått vår vei siden mai. Venting og negative overraskelser dessverre. Det verste er at PEN nærmest er uskyldig. De er helt avhengig av at operatørene gjør en god jobb, men dette er jo deres strategi som de har valgt selv. Og jeg tror det er fornuftig i det lange løp.

På den motsatte siden har vi BWE med en helt annen filosofi.
Redigert 24.11.2021 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
512tr
24.11.2021 kl 19:58 3988

Det har vært litt rusk i maskineriet, men hovedsaklig er det denne jojo effekten som liftingene gir resultatmessig, som har rammet kursen de siste dagene.
gunnarius
24.11.2021 kl 20:00 3986

Utover Tunisia, hvor selskapet sitter med eierandel >20%, bør kanskje Panoro forsøke på å bli operatør for et felt. Kan bli noe slitsomt å sitte med en minoritetsandel i lengden. For øvelsens skyld hadde exploration offshore Gabon meldingen vørt et konkret eksempel på hvor Panoro kunne ha vært i førersetet. men har kanskje noe med VAALCO og BW Energy´s erfaring og forhold til myndighetene i Gabon å gjøre.

Helt tydelig at John virker fremoverlent. Selskapet har mye positivt å gå på og kan melde noe spennende i fortsettelsen, kanskje innen gass?

Uansett, selskapet bør på nytt forsøke å erverve ny produksjon. Selskapet klarte med et kunststykke å gjøre dette forrige gang med Tullow og kan utmerket vel klare dette en gang til. Jeg tror fremdeles at hva selskapet sitter med i dag av assets - ikke er nok på sikt til å bringe selskapet opp i en høyere divisjon. men så ble heller ikke Rom bygget på en dag.

Synes selskapet virker noe panisk i metodikken hvordan holde på eller preservere egne aksjonærer, fordi dette dividende eventyret har selskapet nevnt tidligere en gang - og lykkes ikke. Dette med å skrive med fete bokstaver om dividende, sier meg at her har man behov for å holde på aksjonærmassen. Logisk trekk, men rimelig synlig og enkelt å gjennomskue.

Følger muligens selskapets genuine evne - hvordan promotere seg selv.
Redigert 24.11.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
24.11.2021 kl 20:17 3945

Du skriver:

Dette med å skrive med fete bokstaver om dividende, sier meg at her har man behov for å holde på aksjonærmassen. Logisk trekk, men rimelig synlig og enkelt å gjennomskue.

Merkelig uttalelse. Det har kun vært signalisert 2 utbyttekonklusjoner i PEN.

Begge står ved lag.

1. Aje salget skal komme aksjonærene til gode, HELE salgsbeløpet skal deles mellom aksjonærende.

2. Selskapet har tidligere signalisert en strategi om utbytte fra medio 2023. Dette er ikke et kort de trekker opp i bestemte situasjoner eller trekker ut i tid. Snarere tvert imot. De har signalisert at de skal informere mer om dette etterhvert ( jfr. Q2). Ved Q3 fremleggelsen signaliserer de at å fremskyve dette et år frem i tid kan bli aktuelt , under forutsetning av produksjon som forventet og stabil høy oljepris.

PEN ledelsen lover aldri mer enn de holder. De måtte redusere forventet årsslutt produksjon fra 9500 fat til 8500 fat. Dette synes å skyldes operatørens vansker med kompressorkapasiteten. Dette burde jeg ikke uttale meg om, men jeg er forundret over at operatøren ikke har forstått dette tidligere slik at de kunne bestillt kompressor på et tidligere tidspunkt. Vi kan i alle fall ikke klandre PEN for dette.
gunnarius
24.11.2021 kl 20:42 3894

Panoro Energy Announces Full Year 2019 Results

Dividend of PetroNor shares upon completion, and new strategy to return up to 50% of net profits following Ruche Phase 1 entering into production at end 2021

https://news.cision.com/panoro-energy-asa/r/panoro-energy-announces-full-year-2019-results,c3045789

Nå kan ikke Panoro lastes for at pandemien spredde om seg eller kontrollere oljeprisen, men viser at det er helt umulig å kunne gå ut i dag med noen form for garantier om dividende. Selskapet kan nedfelle en strategi om dividende, men liv og lære. Alt er i bevegelse, ingenting er statisk.

Når jeg sier - "lykkes ikke", så har ikke dette med strategien å gjøre, men operasjonelle og globale forhold.
Redigert 24.11.2021 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
40something
24.11.2021 kl 21:39 3806

Uansett hva eller hvordan aksjekursen beveger seg, så vil med største sannsynlighet inntjeningen bli omtrent som guidet. Hvordan og når Azinam får til nye utvinningen så er det en bonus. Før dette ble kjent så var aksjekursen høyere. Hvordan markedet får vinklet dette med avvik fra guiding med så stort utslag kan ikke belastes selskapet. Det er markedsaktører som spiller på andelseiere og ikke selskapet troverdighet. Er noe fed up at man skal laste selskapet for noe de ikke har kontroll over-aksjekursen.
40something
25.11.2021 kl 01:08 3617

Har du noen aksjer som du trenger å være spent over, eller er du like spent over værmeldingen på yr.no og?
Og hvilke er "vi" ?
Trond.heim
25.11.2021 kl 07:47 3476

Dividend of PetroNor shares upon completion, and new strategy to return up to 50% of net profits following Ruche Phase 1 entering into production at end 2021

Kan bli bra for oss når PNOR aksjene fra AJE salget tikker inn på de ulike VPS kontoer
512tr
25.11.2021 kl 11:18 3278

Er vel på tide vi får et innsidekjøp i PEN som monner, gjorde underverker for BWE kursen.

Siste var vel Hilde Ådland som kjøpte usle 3000 aksjer 14 October 2021.
Redigert 25.11.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.11.2021 kl 11:29 3253

Nettopp. Et lite innsidekjøp kan ofte være negativt. I hvert fall i mitt hode. Da tenker jeg på at dette er gjort for kurspleiens skyld alene.

Arnet kjøpte vel 1 million aksjer i BWE fordelt over to dager og føk til værs som du sier. Tror det hjalp godt på at det kom samtidig med gode signaler for kjøp av et felt i Brasil. For meg ville det være å betraktes som et innsidekjøp, men det ble jo ikke bekreftet heller så han hadde sitt på det tørre. Og kursen falt relativt raskt tilbake igjen. Mer enn den steg, men det skyldes nok først og fremst at BWO solgte en drøss av BWE aksjer. Jeg kjøpte da noen aksjer, men det har vært dårlig forretning grunnet problemene på Tortue.
batterivann
25.11.2021 kl 11:33 3241

Litt på siden:

Strategidirektør Thomas M. Young kjøpte onsdag 19.000 BW Energy-aksjer til en gjennomsnittlig kurs på 23,05 kroner pr. aksje, går det frem av en børsmelding torsdag.

Etter denne transaksjonen eier Young 37.885 aksjer i BW Energy.
Fluefiskeren
25.11.2021 kl 11:36 3249

438 000 kr er innafor.
batterivann
25.11.2021 kl 11:39 3260

Enig, litt mer en kurspleie
solb
25.11.2021 kl 11:42 3250

Fluefiskeren skrev 438 000 kr er innafor.
Synes det prates tull her nå? Et hvert insidekjøp er et positivt signal, jo større beløp desto sterkere signal. Det er jo ikke slik at alle har like mye å rutte med. Selv om de er i oljebransjen.
Fluefiskeren
25.11.2021 kl 11:44 3271

Du får bare kalle det tull du, men jeg er ikke enig med deg. Et stort innsidekjøp viser med all tydelig at man har troa på selskapet sitt. Et veldig lite ett tyder ikke på det. Da hadde de kjøpt mer.
Redigert 25.11.2021 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
solb
25.11.2021 kl 11:46 3312

Det må du få lov å være.
Ser du helt bort fra størrelsen på lommeboka?
Redigert 25.11.2021 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
512tr
25.11.2021 kl 12:23 3283

Han sier jo at kjøpet til Young på 438 000 var innenfor, mens kjøpet til Hilde Adland i PEN på 3000 aksjer a kr. 25,40 til den nette sum av kr. 76 200 var kurs pleie som kan/og slo negativt ut på kursen.

Spesielt når en vet at lommeboken til Hilde Adland bør være ganske romslig.
Hun er:
- Maintenance & Logistic Manager I Vår Energi
- Styreleder hos NOFO (Norsk Oljevernforening For Operatørselskap)
- Styremedlem Magnora ASA
- Styremedlem Panoro ASA
JUICEitUP
25.11.2021 kl 15:46 3080

Som vi vet opererer PEN med både inntekter og kostnader i dollar. Samtidig vil nok fremtidige utbytter bli betalt i lokal valuta, altså Norske kroner. Omregner man dollarkursen på overskuddet til NOK vil dollarkursen også der ha betydning.

Hvis vi ser på oljeprisen nå vs. USD/NOK så er prisen på olje faktisk høyere i dag.
26. oktober var oljeprisen 86,12 dollar mens dollarkursen vs. NOK var 8,32. Det gir en oljepris i NOK på 716,50 kroner
I dag har vi en oljepris på 82,18 dollar og en USD/NOK på 8,96, Det gir en oljepris i NOK på 736,30 kroner.

Det betyr at et overskudd i dollar i dag vil ha større betydning for oss i Norge enn et tilsvarende overskudd 26 oktober i år. Greit å tenke på siden debatten om overskudd har blusset opp.
Fluefiskeren
25.11.2021 kl 15:58 3072

Betyr vel også at vi får flere PNOR-aksjer ved oppgjøret for OML 113.
Fluefiskeren
25.11.2021 kl 16:56 2990

Bra med den siste øren. Ellers hadde det blitt 7 børsdager på rad med fallende kurs.
Redigert 25.11.2021 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
bakeren74
25.11.2021 kl 20:37 2840

Hva kan man forvente av et edruelig nivå av utbytte fra PEN? Har lest fra 2-7 kr per aksje, og vil jo absolutt bli i overkant fornøyd hvis overskuddet tilsvarer så mye som max der. Hvis det heller mer mot 2 kr, så spørs det jo om det er bedre å selge unna, for da er kanskje ikke verdien av utbytte verdt risikoen over lengre tid. Den problemstillingen må jo tas når den tid kommer.
Har det blitt gitt noen signaler på om utbytte kommer hvert kvartal, eller en gang i året? Hva er vanlig her?
Fluefiskeren
25.11.2021 kl 21:27 2790

Med 7 kroner i utbytte nå ville aksjekursen falt til 14 kroner. Vil vi det?
ErikNordnet
25.11.2021 kl 22:23 2808

Tror ikke det blir utbytte för Adolo produserer på maksimum.
batterivann
25.11.2021 kl 22:41 2775

Nei, ville heller hatt kursen på 35,- og 6,5,- i utbytte
Trond.heim
26.11.2021 kl 06:36 2777

2-7 kroner i utbytte er bra eller sykt bra. 2 kroner tilsvarer nesten 10% på dagens kurs.
De eksemplene son nevnes i linken som ble lagt ut, så er utbyttet i underkant av 5%

Fluefiskerens utbytte eksemplifisering er i beste fall et øyeblikksbilde. Dagen etter utbyttedag faller ofte aksjene tilsvarende utbyttesum, men kursen forblir ikke der.
Det er bare å se på utbytteaksjene på hovedlisten: Kursreduksjonen tar seg fort inn igjen.
bakeren74
26.11.2021 kl 06:57 2778

Det er vel planlagt utbytte av overskudd i produksjonen hos pen? Selvfølgelig forstår jeg at kursen går ned når utbytte utbetales, men hvis utbytte blir fordelt 50/50 fra overskuddet, og resten går inn i verdiskapning i pen igjen, så er det vel ikke helt gitt at kursen skal rase like mye som et utbytte.
I mitt hode så vil jeg jo tenke at den bør bli mer attraktiv for investorer hvis utbytte fra overskudd er bra, samtidig som at det tilføres verdier i pen.

Jeg kan ikke spesielt mye om dette, så jeg blir gjerne arrestert på gjetningen min. Håper jeg har rett for alle de som har vært med lenge, og forhåpentligvis alle nye investorer som blir med fremover på videre reise i pen.

Jo fler, jo bedre etter hvert👍
God helg herfra
Svindel2
26.11.2021 kl 09:08 2715

I dag får du PEN på billigsalg, det er jo tross alt black friday! Bra inngang dersom en er tålmodig og ikke trenger pengene før 2 år.
Med utbytter kan du fort gjøre 100% avkasting innen 2 år.
rischioso
26.11.2021 kl 09:13 2706

Skal ikke si hva var det jeg sa, men ikke overraskende så kom 19 tallet til syne. Så blir det spennende og se fremover hvor den vil etablere seg - mitt bet er at den etter hvert vil etablere seg under 20 tallet og bli vandrende i intervallet 14-18 frem til nytt av betydning foreligger som vil peke ut den videre retningen ... ;)
batterivann
26.11.2021 kl 09:21 2671

Jeg er så glad på dine vegne at vi fikk en ny mutert Covid slik at du fikk nedgangen du ønsket deg. Må være deilig :-)