PEN: Oljeaksjen med størst potensiale

Trond.heim
PEN 30.06.2021 kl 17:22 258914

Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:

PEN

Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.

Hvorfor?

1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)

2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.

7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.

8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Paypal
29.12.2021 kl 11:07 3508

Du har et poeng med omsetningen som er lav. Ekstremt lav omsetning, med ned i 6 aksjer i en handel. Forstår ikke at man slipper unna med kurtasje for slikt. Men det er vel algoritmer som styrer dette i en hensikt, -holde kursen nede, Voleon ?
Fluefiskeren
29.12.2021 kl 11:11 3490

Det blir kursoppgang av det.
Fluefiskeren
29.12.2021 kl 11:19 3459

Dagens nedgang er mindre enn dagens oppgang og vi bør ikke klage. Det man kan stusse litt over er hvorfor oljeaksjene synker når Brent er stabil. Det er vel vare IOX og QEC som går bra. Det er dem vel unt etter å ha vært utsatt for mye grusing over lang tid.
40something
29.12.2021 kl 11:26 3433

Omsetning både opp og ned burde ligge nærmere hverandre. Dette er kun en voleon-aksjon, med innslag fra noen som kjøpte på 22 og selger.
Vi ser den sikkert stige i ettermiddag.
Fluefiskeren
29.12.2021 kl 11:29 3416

Jeg tror heller det er en reaksjon på to dagers kraftig oppgang. PEN har en tendens til å føre an både i oppganger og nedganger av en eller annen grunn.
JUICEitUP
29.12.2021 kl 11:41 3379

Dette er en fullstendig algostyrt nedgang. Det er bare å se på volumene. Er nok Voleon som forsøker å redusere tapet. Samtidig er det jo greit å vite at de på et eller annet tidspunkt må dekke inn short posisjonen igjen. Da vil vi få støtte.

Håper folk skjønner tegningen og sørger for at nedsalget forpurres. Måtte de brenne seg noe så inne h.... igjen på sin PEN short.
Redigert 29.12.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
40something
29.12.2021 kl 11:47 3352

De flesteolje og gasspapirer er ned betraktelig i dag, men ikke brent.
viduka
29.12.2021 kl 18:07 3087

Voleon passert 1% short nå. Risky business i mine øyne
Fluefiskeren
29.12.2021 kl 18:11 3076

Men hvor mye betyr det? Ser de shortet sist 28.desember. Da gikk jo kursen kraftig opp. Det gjorde det den 27. også.
Fluefiskeren
29.12.2021 kl 18:19 3055

De har tapt 4,2 millioner på shortingen av PEN. Totalt har de tapt 15 ganger og tjent 10 ganger når vi ser børsen over ett. Totaltap på 44,8 millioner. Det er gledelig å se.

https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway
Redigert 29.12.2021 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.12.2021 kl 22:21 2866

Måtte humre litt nå. Trykket på en artikkelen med headingen : The Biggest Oil and Gas Discoveries Made in Africa in 2021

Her nevnes Hibiscus North!!!! Da kan det ikke vært særlig mange store oljefunn i Afrika i 2021. 😊😊🤣

« Drilling at the Hibiscus North exploration well in Gabon’s Dassafu Block by oil and gas company, BW Energy, in August, encountered a prospect expected to significantly increase the block’s recoverable reserves of 105 million barrels. At a total depth of 336m and encountering approximately 13.5m of oil-bearing reservoir, preliminary results released in September have indicated lower volumes of hydrocarbons than previously expected. However, the prospect still holds the potential of billions of barrels of oil.»

https://energycapitalpower.com/the-biggest-oil-and-gas-discoveries-made-in-africa-in-2021/
Paypal
29.12.2021 kl 22:56 2808

Du er en racer å finne opplysninger. Men kan det være riktig : "billions of barrels of oil". Milliarder fat ?
solb
29.12.2021 kl 23:07 2785

Hvor kan forfatteren Matthew Goosen ha fått tak i disse opplysningene? Og hva med sannhetsgehalten?
Fluefiskeren
29.12.2021 kl 23:34 2736

Definitivt ikke, men jeg hadde engang et håp om 1 milliard samlet på Dussafu. Det forsvant nesten da prospektene A og B ble veldig kraftig nedskrevet i forhold til hva Panoro hadde estimert dem til. Men man vet ikke sikkert. Kanskje bommer BWE en del her. Hittil har vi vel 105 mmbbl pluss Hibiscus North med mindre enn 7 mmbbl.
Trond.heim
30.12.2021 kl 08:29 2567

Noen tanker siste børsdag 2021.
Hovedinntrykket er preget av at Ting Tar Tid og mange utsettelser.
Aje oppgjøret og utdeling av verdien i form at Pnor aksjer skulle vært i boks for lenge siden.
Tunisia utsettelse med den lovende Saloum brønnen er utsatt på ubestemt tid.
Oppstart B2 i Sørafrika er utsatt, selv om vi venter på kontraktinngåelse med rigg hvilken dag som helst. Dette prosjektet anser jeg som rosinen i pølsen for Pen. Jeg tror kursen løfter seg på forventning allerede ved offentliggjøring av riggkontrakt.

Av selskapsspesifikke skuffelser må tørr brønn i Gabon, nevnes. Dette særlig fordi operatør spente forventningsbuen altfor høyt og vi ble til en viss grad revet med. Til og med Fluefiskeren merket forventningene, selv om han var den eneste som flere ganger understreket at seismikk og torlkning er en ting, boreresultat noe annet.

På den positive siden står ervervelse av sørafrika-lisensen, økning av lisensstørrelse i Gabon og meget gunstig kjøp av lisensandeler i Guinea Ekvatorial.
Jeg mener veldig sterkt at selskapet ikke har fått den kurseffekten disse ervervelsene burde medført.
Et annet positivt element er at ledelsen er meget tydelig på at selskapet snart er i utbyttesituasjon, tidspunktet for utbytte er faktisk skjøvet et år fram i tid, fra 2023 til 2022 (Q3?)

Pandemien har rammet Pen, som mange andre virksomheter. Det faktum at oljeprisen har tatt seg så raskt tilbake er gunstig for selskapet.
Kursmessig så har effekten fra siste årsskifte vært ca. 6 kroner. Dette er ikke så ille, men kursen hadde falt mye , men var begynt å styrke seg før forrige årsskifte.

Vi er kursmessig fortsatt under emisjonskursen i oktober 2019, så jeg må nok meddele at jeg som langsiktig eier ikke har fått innfridd mine forventninger.

Forventninger har nok en stor porsjon optimisme innbakt, jeg seg egentlig ikke noe alternativ. Pessimisme er i alle fall ikke en farbar aksjestrategi for meg. Realisme er selvsagt det korrekte ordet å bruke.
Jeg registrerer at alle analytikere som følger aksjen er positive til fremtiden med kursmål 32-40 (Pareto-Carnegie)

Jeg ønsker å takke alle deltagerne på forumet for saklige innlegg, lite preget av personlig sjikane og useriøsitet. Uenighet er særdeles verdifullt, det er ille dersom alle går i takt.
Og så er det litt morsomt når det en sjelden gang dukker opp en spåmann med uklar glasskule og med glassøyne.

Godt nytt år fra gammel optimist.
40something
30.12.2021 kl 09:33 2455

Godt nytt til deg og alle andre!
Kursmål fra analytiker tar vel utgangspunkt i det fundamentale. Jeg aner at aksjemarkedet priser olje lavere, når så mange har flyttet fokus til andre sektorer som ofte ikke tjener penger til de høye aksjekursene. Men mange på børs tjener pengene sine av å hoppe mellom aksjer først inn og først ut-snabba cash.
Voleon slipper vi ikke før den dag de havner i shortskvis. Kanskje ikke engang da vil de slippe taket i Pen. De har så store midler at de kan ta nye posisjoner fra hvis kusen til Pen går i 30.
Ellers håper jeg at energiaksjer ikke blir smittet av at inflasjon eller stagflasjon, siden alle virksomheter blør av de dyre prisene på energi. Blir nok et ruglete år 2022
Fluefiskeren
30.12.2021 kl 10:00 2392

Flott oppsummering. Jeg er også glad vi slipper personangrep og vedvarende krangling på PEN trådene. At det noen få ganger går en kule varmt må man bare regne med. Også at men er uenige. Det er bare sundt. Synes tonen her er veldig bra i forhold til trådene for de fleste andre aksjene jeg sitter i.

Godt nytt år til alle!
Har tro på en oljepris som i snitt holder seg der vi er nå. Nuttårsønskene er forlvrig som Trond.heim sine. Rask avklaring på Aje, rigg til Gazania-1. Salloum-1 har jeg ikke så stor tro på, men ikke glem at vi skal bore en eller to letebrønner på Dussafu. Tipper Hibiscus South, Espadon eller prospekt B (Bourdon).
Paypal
30.12.2021 kl 15:42 2149

Over nyttår tror jeg Voleon blir nødt til å realisere tapet.
40something
30.12.2021 kl 15:49 2130

Ikke uenig. Vi lægger cirka 1 kr i kurs hvis vi ikke hadde måttet drasse med voleon. Burde sendt de en mail med oppfordring om å dra videre.
I tillegg så skjønner jeg ikke hvorfor de må insistere med å shorte PEN. Det må jo finnes enklere papirer a satse på som fundamentalt ikke er bærekraftig.
Redigert 30.12.2021 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.12.2021 kl 16:58 2016

Ny forlengelse ang. Aje. Ikke overraskende

Panoro Energy: Extension of Long Stop Date for Sale of Aje

Oslo, 30 December 2021 - Panoro Energy ASA ("Panoro" or the "Company") with OSE
Ticker: "PEN") and PetroNor E&P Limited ("PetroNor") have agreed to extend the
completion long stop date for the previously announced sale of its fully-owned
subsidiaries that hold 100% of the shares in Pan Petroleum Aje Limited ("Pan
Aje") ("the Transaction").

The amended long stop date to complete the Transaction is now 31 January 2022 to
make allowance for the process of obtaining statutory government approvals
taking longer than expected.

A further announcement will be made once the necessary regulatory approvals are
in place.

https://newsweb.oslobors.no/message/550595
Jajaja
30.12.2021 kl 17:28 1950

Ja, fin oppsummering fra Trond.heim, mye som skal skje fremover. Og så er det i tillegg til Ruche EEA-området utvidet med andel i lisenser G12-13 og H12-13, der det også blir leteboringer - noen som har fått med seg hva som blir tid for det?

Godt nytt år!
Redigert 30.12.2021 kl 17:29 Du må logge inn for å svare