PEN: Oljeaksjen med størst potensiale

Trond.heim
PEN 30.06.2021 kl 17:22 273829

Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:

PEN

Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.

Hvorfor?

1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)

2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.

7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.

8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
solb
05.10.2021 kl 14:06 3597

BWE har meddelt det.
40something
05.10.2021 kl 14:02 3616

En megler som har lagt seg på 25,25 i 2 dager nå. Mye aksjer?
Trond.heim
05.10.2021 kl 14:02 3613

Q4 har begynt.
Skal det være 2 x lift i Q4?

gunnarius
05.10.2021 kl 13:36 3679

batterivann,

Er det Oyeli Star eller Pacific Vanguard som ligger helt inntil Adolo? Håper det er Oyeli Star?
Fluefiskeren
05.10.2021 kl 13:07 3740

Ikke udelt positivt at oljen stiger videre nå. Det går ut over etterspørselen, og det er fare for at skiferolje og tjæresand kommer sterkere tilbake. Også veldig positivt for fornybar energi med høy oljepris. Det vil si at det blir lønnsomt og at man satser ennå mer på det. Tror at 70- 75 USD pr. fat er en sunn pris.
Redigert 05.10.2021 kl 13:09 Du må logge inn for å svare
40something
05.10.2021 kl 12:56 3773

Brent nesten 82 mens Pen i det røde hjørne i dag også. Det må jo bli skikkelig akselerasjon når salgene er over.
Trond.heim
05.10.2021 kl 12:40 3793

Q3 sammenlignes sannsynligvis med Q3 i fjor, dermed betydelig bedre. I tillegg tror jeg resultene fra Dussafu. brønnene og kanskje noe fra EG får betydelig fokus
Fluefiskeren
05.10.2021 kl 12:27 3817

Enig i det, men det spørs bare om markedet får det med seg. Som jeg sa tror jeg ikke det spiller en stor rolle.
batterivann
05.10.2021 kl 12:08 3856

At det ikke er lifting på Dussafu i Q3 kan fort vise seg å være meget bra. Det vil si at oljen heller ikke blir solgt til Q3-pris men til Q4-pris. Slik det ser ut nå kan det være meget fordelaktig.
Psykologien blir vel da skuffelse ved Q3 og hallelujah stemning ved Q4.
Totalsett kan det føre til raskere utbytte.
Fluefiskeren
05.10.2021 kl 11:04 3912

Takk for den. Har lest litt selv også, men har ikke akkurat blitt klok av det.
Fluefiskeren
05.10.2021 kl 11:02 3900

Men da måtte det vel stått working interest på 17,5 %? Aldri forstått dette. På Aje hadde vi working interest på bare 5 % mens vi hadde 12,5 og 16,7? på hhv inntekter og kostnader.
512tr
05.10.2021 kl 10:59 3907

Betyr vel at en må dekke % andel av kostnadene fra leting, boring og produksjon og selvfølgelig få tilsvarende % andel av fortjeneste.
bmw5
05.10.2021 kl 10:58 3911

COMMODITIES OIL
Working Interest
By JAMES CHEN
Fact checked by TIMOTHY LI on June 14, 2021
What Is Working Interest?
Working interest is a term for a type of investment in oil and gas drilling operations in which the investor is directly liable for a portion of the ongoing costs associated with exploration, drilling, and production. As part of the investment, working interest owners also fully participate in the profits of any successful wells. This stands in contrast to royalty interests, in which an investor's cost is usually limited to the initial investment, also resulting in a lower potential for large profits.

KEY TAKEAWAYS
A working interest is a type of investment in oil and gas operations.
In a working interest, investors are liable for ongoing costs associated with the project but also share in any profits of production.
Both the costs and risks of a working interest are extremely high.
There are certain tax benefits related to costs and losses in a working interest.
Understanding Working Interest
Working interest, also referred to as operating interest, provides investors with a percentage ownership of the drilling operation, functioning as a lease, providing the investor a right to participate in drilling activities and a right to the resources produced from that activity. Along with deriving an income from the production of the resource, the investors are also responsible for a percentage of the expenses related to its acquisition.

There are two types of working interest: operated and non-operated. Operated working interest has a designated operator that makes all operational decisions. The operator selects wells, determines drilling, and handles all the day to day operations.

A non-operated working interest member is not involved in daily operations but is consulted on production decisions. The well operator, after operating expenses have been covered, divides any additional funds between those holding a working interest, creating the source of income. Those holding a working interest may deduct certain costs, such as those associated with the depreciation of equipment.
Trond.heim
05.10.2021 kl 10:54 3932

Jeg mener de beskriver at de har kjøpt 10% av lisensen, hadde 7.5% fra før. Working interess til forskjell fra operatørstatus
Fluefiskeren
05.10.2021 kl 10:53 3930

Brent 81,70 USD pr. fat. Synes PEN får lite igjen for det nå. For så vidt i likhet med de fleste andre oljeaksjer. Men pengene raser inn og i det lange løp kan det ikke neglisjeres. Bunnlinja vil jo stige mer eller mindre i takt med oljeprisen.

Forrige uke var så fin sammenlignet med denne uka, men nedgangen er langtfra hysterisk. Ikke lenge siden 25 kr var en magisk grense. Vi er fortsatt der. Det må vi ikke glemme.
Fluefiskeren
05.10.2021 kl 10:08 4011

En annen ting. Jeg har spurt om det før, men prøver igjen siden jeg ikke fikk svar. Hva betyr egentlig «working interest»? F.eks. i Paretopresentasjonen står det at vi har 10 % working interest i på Dussafu. Side 4 her

https://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2021/10/Panoro-Energy-presentation_Pareto-conference-2021.pdf
Fluefiskeren
05.10.2021 kl 10:01 4013

Q3 blir nok litt skuffende for noen fordi det ikke er noen lifting på Dussafu. Dog er det ikke det som trekker den ned. I såfall burde det ha en større virkning for BWE som regnskapsmessig vil stå uten inntekter. Håper de fleste vil forstå dette med liftings riktignok.
40something
05.10.2021 kl 09:36 4076

Det er ikke helt enkelt å skjønne hvorfor store poster skal ut nå. Normalt sett hvis en aksje har gått mye så er det naturlig, men med oljeprisen fremover og Pen sin inntjening så virker det prematurt.
81,68 USD nå
Redigert 05.10.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
bmw5
05.10.2021 kl 09:25 4113

Vi vet det meste om Pen. Q3 blir bra, men Q4 blir meget bra og det samme blir det i hele 2022 dersom oljeprisen holder seg over 70 usd og av den grunn er dagens Pen kurs en kjøps kurs, for hva vil den være etter Q4 og med treff på 2B er en annen sak man bør tenke på. Med dem høye oljeprisen og ca 9500 boe dag vil Pen tjene ganske bra med penger og hva skal de gjøre med alle disse pengene når gjelden er betalt. Vell kanskje blir det utbytte i slutten av 2022.
40something
05.10.2021 kl 09:24 4119

Sannsynlig så får det kjøperne å nøle i tilfelle flere store poster skal ut. Men det å selge store poster utenfor børs tvinger fram store rabatter.
cinet
05.10.2021 kl 09:19 4136

E24/arctic Sec:
–«Av de mindre er det stor oppside i for eksempel Panoro og BW Energy, forteller analytikeren.»
512tr
05.10.2021 kl 09:19 4126

Da PEN først lanserte utbytte planene var oljeprisen langt lavere enn dagens, vil anta at vedtaket om utbytte er baser på pris rundt 55-60USD. Derfor er det ikke utenkelig at utbytte kommer tidligere hvis oljeprisen holder seg over 70USD fremover.
Fluefiskeren
05.10.2021 kl 09:04 4169

Her er formuleringen deres fra Paretopresentasjonen 16. sept.

« Dividends within the next two years»

Men det er jo avhengig av en del ting. Ikke minst oljepris.
E Desperados
05.10.2021 kl 08:56 2645

500 000 aksjer solgt etter stengetid på børsen igår for 25,- Drar vel ned kursen fra åpning det.
Trond.heim
05.10.2021 kl 08:52 2652

Du sier: … meldt utbytte fra 2022..
Mener selskapet fortsatt har signalisert 2023
40something
05.10.2021 kl 08:47 2668

Det blir spennende å se i dag hvis vi får noe betalt for at brent gikk opp 4% i går. I går var det i følge flere, gevinstsikring som var grunnen til at Pen ikke reagerte på Brent eller sank mer uten oljeprisutviklingen.
Det kan også være andre grunner til at ikke Pen stiger mer, men det tror jeg vil koste ganske mye i form av store nedsalg. I Asia går oljerelatert mot strømmen der børsene er ned ganske mye, mest i tech. Regner med at det slår inn likt på OSE og, om retningen for Pen sitt vedkommende er vanskelig å se, da ordreboken ikke avslører så mye i forveien.
Fluefiskeren
04.10.2021 kl 20:59 3002

Da vet jeg det. COS på Gazania-1 oppgis til 60 %. Intervju med CEO Garret Soden i Africa Energy.

Se her fra 2:52

https://youtu.be/XSfHgm6fwJY
40something
04.10.2021 kl 20:12 3060

Helt enig bortsett fra at når det blir volum så får man en "overdreven" oppgang a la fomo. Men jeg tenker også at hvis det var flere som ønsket gevinstsikring gjennom megler så får ikke de med seg brentoppgangen så raskt at meglerne bare fortsetter salget til tross for at signal om videre oppgang gjennom opec+ ble overraskende. Derfor tisse I motvind og at de er flere som vil ut.
Fluefiskeren
04.10.2021 kl 19:05 3171

Enig.

Ang. Gazania-1 er det litt rart at kontrakten med Island Drilling ikke er annonsert. Fra i dag:

« Stena Drilling’s Stena Don was awarded a one-well campaign with Chariot Oil & Gas offshore Morocco and could remain in the region for longer, while Africa Energy is yet to announce the North Sea semisub awarded for the exploration campaign offshore South Africa, though reports have already suggested that harsh-environment, mid-water semisub Island Innovator will take this job.

https://www.esgian.com/articles/west-africas-deepwater-drilling-utilisation-could-triple-by-2022/2031

Ang. treff så vil jo kursøkningen avhenge av hvilket treff. Også et lite funn er jo treff. Men du mener kanskje et treff i nærheten av estimert (349 mmbbl). Mener jeg så et sted at estimatet er noenlunde det samme for begge formasjonene de skal bore. Noen som eventuelt kan bekrefte det?
JUICEitUP
04.10.2021 kl 18:41 3221

De fleste som er inne i aksjen er nok helt enig med deg i det. Samtidig er det mange som har vært med lenge og ønsker gevinst nå i stedet for en høyere gevinst senere. Samtidig er jo ingen ting garantert. Jeg er enig med Trond.heim i at 25 nok har vært kursmål for flere.

Selv har jeg ikke solgt en eneste aksje I Pen på mange år. Har i stedet akkumulert på tidspunkt hvor jeg har opplevd det som fornuftig. Jeg tror vi har veldig mye mer å gå på og tror vi ser 30 før nyttår. Deretter er det Gazania 1 som avgjør videre ferd. Med treff er vi raskt på 40.
Galv
04.10.2021 kl 18:21 3143

Pen aksja er lagt vekk i skuffa til 2023.
Vi får se når utbytte er i gang.
Sandsli invest
04.10.2021 kl 18:02 3204

Panoro Energy er en aksje jeg har lagt i skuffen ut året, med høye oljepriser, økt etterspørsel, grei dollarpris - 8.58 mulig økt produksjon ser jeg det rart at folk ikke sitter på denne aksjen. Det er og meldt utbytte iløpet av 2022.
JUICEitUP
04.10.2021 kl 17:06 3306

Jeg opplevde oppgangen på fredag som overdreven da det ikke var kursdrivende nyheter relatert til oppgangen. Hadde sett for meg et fall i dag grunnet gevintsikring. Når det nå er gevintsikring er det bra med høyt volum for da får vi inn nye investorer som ikke har gevinst og vil være med videre på togreisen.

Når det et sagt trodde jeg at vi ville bryte opp etter opec meldingen for den er heftig. Sammenliknet med DNO, PNOR og BWE er vi vel dårligst i klassen hvis vi ser på fredag og i dag samlet. Det rimer ikke helt. Slik sett burde vi endt på 26-26,5.

Men som du sier FF, det er en dag i morgen også. Holdes den igjen i morgen også er det imidlertid noe muffens på gang.
Redigert 04.10.2021 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
batterivann
04.10.2021 kl 17:04 3187

Dagen gikk over all forventning. Etter 7% oppgang på fredag ventet jeg meg nedgang i dag på 3-5%. Kan selvsagt si at med dagens utvikling i oljeprisen så burde vi gått i pluss i dag men tenker at når oppgangen i brent kommer kl 15 istendfor kl 09 så skal det noe til at kursen skal klare å henge etter. Holder brent seg til i morgen uten tilbakefall så har jeg trua på videre oppgang.

Vi må helle ikke glemme at kursen ble fyrt opp på fredag av Paretos sin anbefaling. Her var det nok mange som sprang etter og når det da flater ut i dag så går de rett ut igjen.

På båtfronten kan jeg informere om at Subtech Paladin ligger på samme lokasjon som i går. Ca 1 NM nordvest av BW Adolo.

På privatfronten kan jeg inoformere om tidenes fadese(håper den er kortvarig). Fra å være all in så slapp jeg ut en større post til fordel for MPCC for ca 1 uke siden. Snakk om kronidiot.
Fluefiskeren
04.10.2021 kl 16:54 3221

PEN gikk opp mye mer 4% på fredag. Det var 7,48 %. Dessuten sluttet vi i dag på 25,5 og ikke 25.

Mulig jeg ikke alltid forstår hva du mener. Kan vi ikke bare være enige om at fredag var en bedre dag enn hva idag er dårlig.

Så får den komme desto bedre i morgen. Jeg klager ikke da jeg også har aksjer i PNOR og DNO.. Begge gikk bra i dag. Det går opp og ned med det meste. Det må vi bare tåle.
40something
04.10.2021 kl 16:46 3234

Hva vil du forsvare. Pen fra fredag morgen opp 4% til 25 kr der vi idag hadde ganske stort volum er jo ikke noe så mye å gevinstsikre da de kunne gjort det fredag ettermiddag. At vi til slutt ender opp med 1,35%minus er jo grunnet brent går opp. Men oppsiktsvekkende er jo ikke det å konstatere at det er merkelig. Hvis du forstår dette som å pipe fælt, så er du ganske alene om det
Trond.heim
04.10.2021 kl 16:32 3272

Kursmål?

Fluefiskeren har tonet ned betydningen an kursmål. Jeg har tenk anderledes. Jeg tenkte tidligere å selge 100 000 aksjer på 25.-, 100 000 på 30osv.

Nå er fokuset delvis endret.

Fokuset er nå todelt:

1. Sikre verdier
2:vurdere alternativ avkastning.

Jeg har ikke solgt på 25./ fordi jeg ikke er i cach
mangel .
Fokuset nå er mye mer relatert i hvor finnes en bedre investering,?

Fokuset er mer på fremtidig potensialet, i betydning, er der alternative plasseringer som er bedre enn PEN?

Sikkerheten kan være bedre andre selskap men holdt opp mot potensialet framover så opprettholder jeg plasseringen i Pen