PEN: Oljeaksjen med størst potensiale

Trond.heim
PEN 30.06.2021 kl 17:22 278762

Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:

PEN

Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.

Hvorfor?

1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)

2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.

7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.

8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
512tr
10.12.2021 kl 11:39 3043

Underlig å se hvordan omsetningen i oljeaksjer har krympet, DNO feks. er jo bare en skygge av seg selv.
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 11:18 3076

« Buoyed by high oil prices, the bosses of the biggest explorers this week laid out a vision for the energy transition that hinges on more fossil-fuel investment rather than less.»

https://www.energyvoice.com/oilandgas/371517/oil-ceos-strike-back-with-warning-on-the-energy-transition/

d12m
10.12.2021 kl 09:10 3193

Kommer ny månedsrapport innen boring i USA på mandag neste uke. Blir spennende å se hvordan antallet DUCs (spesielt i Permian) har utviklet seg i november (rapporten er for foregående måned). Betydelig fall gjennom hele 2021. Fortsetter det?

Rystad har vært tydelig på at ganske mange av de gjenværende DUCene sannsynligvis er tapt og dermed ikke reelle så hvis de har rett i det nærmer vi oss gjerne gulvet i DUC-bruk. Da spørs det om ikke den produksjonsøkningen vi har sett gjennom 2021 innen shale skal roe seg.

--
Antall DUCs i Permian var i
januar 2021: 3468
oktober 2021: 1705

Altså en halvvering.
--
While there appears to be a large number of DUCs by historical standards, Rystad said the total is deceiving because many of them will never be completed. It classifies wells that have not been completed within 2 years of being drilled as dead because 95% of those wells have been fractured.
+
“Looking at the number of remaining ‘live’ DUCs, a significant oil supply response from the US onshore industry to the $70–$75 per barrel WTI market is practically impossible before the first half of 2022,” said Artem Abramov, head of shale research at Rystad.
https://jpt.spe.org/as-the-ducs-go-away-it-is-time-to-drill-more-in-the-us
Redigert 10.12.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.12.2021 kl 08:57 3216

Ordrebilde med tallet 337 tapetseres. Betyr kun algoen som er intressert i Pen nå
512tr
10.12.2021 kl 07:19 3315

Ser at Shale produsentene sliter med inntjeningen tross høy oljepris, pga.stor hedging av sin olje og gass produksjon.
Det er ikke bare å øke produksjonen når de har redusert inntjening og sliter fremdeles med finansiering, pga store tidligere tap og det grønne skiftet.

https://www.wsj.com/articles/shale-company-profits-capped-by-wrong-way-bets-as-oil-prices-rose-11628088334

Slettet bruker
09.12.2021 kl 23:14 3433

Mye spekulasjoner om oljepris nå. Fundamentalt så vil inntjening bli mer enn nok uansett oljepris. Men vi har så mange som spekulerer i oljepris at vi ikke greier å fokusere på at aksjekursen vil speile helt andre verdier enn det investorer forventer.
d12m
09.12.2021 kl 22:59 3459

Ja, klart det. Jeg bare ga et innspill som kanskje ville få deg til å revurdere meningen din. Du står fritt til å holde fast ved synspunktet ditt.
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 22:08 3514

Men jeg har vel rett til å mene det jeg gjør. Så får du mene noe annet.
d12m
09.12.2021 kl 21:58 3527

Han håper på 80-100, ja, men du hoppet bukk over det viktige -> nemlig at han frykter $100+ pga underinvesteringer.
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 21:44 3551

Den skjønte jeg ikke. Det står at de gjerne vil ha en oljepris i intervallet 80 - 100 USD. Skiferolje er langsomt på vei opp igjen. Antall aktive rigger øker. Selvsagt det med dagens pris. Skiferoljeindustrien har tatt kvelertak på oljemarkedet tidligere og jeg vil i hvert fall ikke se bort fra at de investerer når prisene er høyere eller omtrent som nå. Deres underinvestering skylles større krav fra investorene og vanskeligere å få lån. Men ikke avskriv dem. Ingenting i den artikkelen som gjør at jeg reviderer noe som helst. En ting er sikkert. Ingen sitter på noen fasit når det gjelder oljepris.
d12m
09.12.2021 kl 21:28 3539

Men når selv skiferfolket er redd for at prisen skal bli for høy pga underinvesteringer så bør du kanskje revurdere den personlige meningen din?

"Scott Sheffield, the chief executive of top U.S. shale producer Pioneer Natural Resources Co, on Tuesday said he worries oil prices could get too high and further roil markets after years underinvestment in the sector."

https://www.reuters.com/article/oil-conference-pioneer-natural-resources/top-u-s-shale-producer-worries-oil-prices-could-run-too-hot-idUSKBN2IM1NP
Paypal
09.12.2021 kl 21:17 3563

Det er så mange spekulasjoner om oljeprisen,- ja, for det er egentlig spekulasjoner. For min del har jeg observert at store oljeselskap har redusert investeringene siste årene. Det skulle normalt tyde på framtidig underdekning. Men så var det CITI denne uken som kom med spådom om priser ned til 60 $ fatet neste år. Det er mye som kan påvirke, -krig i PG, Kina, Ukraina, corona, energimangel i EU, etc.
JUICEitUP
09.12.2021 kl 20:26 3608

Nå garderer han seg bra siden han sier i løpet av se neste 10 årene. Jeg tror han får rett etter hvert. Vi er nå på et internasjonalt lagernivå som er lavere enn normalt. I tillegg åpnes nå strategiske lager kraner i flere land, deriblant USA og Kina med begrenset innvirkning på olje prisen hittil. Disse lagrene må fylles igjen på ett eller annet tidspunkt.

Er enig i at Skiferolje vil bidra til å holde prisveksten nede. Samtidig vet vi at klondyke stemningen er over med mange brønner som er over middagshøyden og betydelig færre muligheter for så mange brønner som vi så under peak oil for et par år siden.

SA har vel en del kedig kapasitet. Russland har vel også det, men der er installasjonene og utstyret så gammelt og utdatert at det hevdes at de ikke klarer å produsere noe særlig mer enn hva de gjør når alle kutt er reversert.

Å spå oljeprisen er vel like usikkert som å spå i kaffegrut. Jeg tror imidlertid at oljen skal til nye høyder bare vi nå får kontroll på Coronaen igjen.
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 19:20 3685

For lite investeringer i oljeindustrien gjør at mange frykter enda signifikant høyere oljepriser.

Personlig tror jeg ikke så mye på det. Skiferolje i USA er på vei opp igjen.

«Underinvestment in Hydrocarbons Raises Specter of Continued Price Shocks and Volatility
Wednesday, December 8, 2021
Release
Underinvestment in oil and gas development extended into a second year in 2021 even as global energy demand rebounded, raising the prospect of price shocks, scarcity and growing energy poverty, according to a new report by the International Energy Forum (IEF) and IHS Markit.
The report underlines widespread concerns about the stability of global energy markets in the wake of the COVID-19 pandemic and follows a decision by several countries including the United States, Japan and India to release strategic petroleum reserves to cool prices.
“The energy crisis in Europe and Asia this winter is a preview of what we can expect in the years ahead. Two years in a row of large and abrupt underinvestment in oil and gas development is a recipe for higher prices and volatility later this decade,” said Joseph McMonigle, secretary general, IEF.
“More frequent boom-bust cycles will harm consumers and producers recovering from COVID, set back UN Climate and Sustainable Development goals and threaten global security,” he added.
Upstream investment in the oil and gas sector remained depressed for a second consecutive year in 2021 at $341 billion, 23% below the pre-pandemic level of $525 billion, the report found. Investment slumped by 30% in 2020. Global demand for oil and gas, meanwhile, has rebounded to near 2019 levels and is set to keep rising for several years.
Oil and gas investment will need to return to pre-COVID levels and stay there through 2030 to restore market balance, the report states.»

https://www.petroleumafrica.com/underinvestment-in-hydrocarbons-raises-specter-of-continued-price-shocks-and-volatility/
Slettet bruker
09.12.2021 kl 15:51 3849

Det lyder aldri feil med ekvasjonen 1 for 4. Jeg vet ikke om voleon skal lastes, men det er mange papirer i dag i olje som tar 4gangeren. Jeg trodde nå at omikron hadde lagt værste støyen bak seg. Det spilles kanskje litt unødvendig på usikkerhet. Kina preger hele verdenen også. Ja ja
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 15:43 3861

Vi må huske på at over de to siste dagene steg PEN 8,0 %. Kanskje halvparten tilbake igjen i dag. Har fulgt oljeprisen igjen nå. Bare gange med en faktor på tre-fire som så ofte før.

Svingt en del i dag. Vært innom både 19 og 21-tallet. Over 20 er liksom en viktig milepæl synes jeg. Håper inderlig på riggkontrakt, men det henvises bare til før november 2022 som er deadline.
viduka
09.12.2021 kl 14:53 3914

Har styret i PEN fullmakt til å handle egne aksjer? Jeg kunne tenkt meg at de starter med det fremfor utbytte. Med den likviditeten og inntjeningen PEN har nå kunne det vært et godt svar på shorten
Slettet bruker
09.12.2021 kl 13:26 3901

He,he. Jeg ser jo også at Voleon er som laksermiddel for enkelte som kaster ut 16-20' i en sleng. Når vi ikke har andre som kan utfordre voleon og demme opp, saå kastes det ut aksjer.
Har man fåt magesjau etter besøk på en restaurant så kommer man ikke tilbake i det første. Vi mister en del investorer når man tillater shortaktiviteter. Og at eksisterende eiere låner ut sine aksjer til en simpel rente, skjønner jeg ikke når belønningen er å senke verdiene for totaleksponeringen i papiret.
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 12:47 3941

Slettet bruker skrev Ellers ræva volum for tiden
Rompe volumet kan for enkelte være veldig stort.
Slettet bruker
09.12.2021 kl 12:30 3946

Ellers ræva volum for tiden
Slettet bruker
09.12.2021 kl 12:21 3938

Det hadde vært gøy hvis det skulle oppstå noe a' la reddit når hedgefond ble utfordret i Gamestop.
upsidedown
09.12.2021 kl 12:17 3948

Akkurat nå er kjøpersiden mye større enn salgssiden i PEN og det er dårlig nytt for de som må kjøpe for å dekke seg inn. Lå en skremmepost på 20,15 i morges. La inn bud, men fikk nada.
upsidedown
09.12.2021 kl 12:08 3961

Dette er svært vanlig i shorthandel. De som går short selger umiddelbart tett opp til flaggegrensen, så bruker de resten til å handle ned kursen med mikkemusposter. Når de møter motstand vil den synlige shorten øke fordi de blir stående med flere udekkede aksjer. Noen ganger låner de mer for å holde kursen i sjakk under inndekningen.
Slettet bruker
09.12.2021 kl 12:07 3957

Ja, det er de som kommer å tjene penger, men om vi gjør det gjennom at flere strømmer til den alt mer upopulære oljen? .....
Det er flere fond som sitter med stor pengebinge som uttalt at de ikke kommer å gå inn i olje. Så hvem skal ta skrittet mer enn å daytrade?
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 11:43 4007

« Sveen-Nilsen sier de har flere kjøpsanbefalinger blant de 20 aksjene de dekker, men trekker frem Okea, Panoro, Genel Energy og Noreco som favorittene.»

https://e24.no/shared/boers-og-finans/i/a7q8o5/analytiker-anbefaler-fem-aksjer?pwsig2=97d405d3a40efd9bd7d7d31b31915b3f2a3f3a004df229fb9afed9ef69e8f0c4_1639651139_SXZhcg==
Slettet bruker
09.12.2021 kl 10:32 4079

Hvem som blør i dag er vanskelig å si. Hvor mange aksjer de trenger for å få lavinen i gang vet kun de selv.
upsidedown
08.12.2021 kl 16:13 4411

Det som er bra er at de blør litt hver dag. Når de er i stand til å handle kursen ned uten å miste aksjer er det mer skummelt.
Slettet bruker
08.12.2021 kl 15:45 4436

Jeg vet ikke hvor mye shortaktiviteter det e ri dag, men det som er typisk er at det er mye handler med seg selv. Testet å legge ut noen aksjer på 21,05, og da handler den ikke på det nivået. 21,05 er det handlet på tidigere men mistenker at da hadde de egne aksjer til salgs. Algohandler går også oppover i går og i dag i større grad enn tidligere ved det store fallet i Brent.
512tr
08.12.2021 kl 14:43 4503

For ikke og glemme 6 og 7 dose, en ting er sikkert den beskytter maximalt mot negativ bunnlinje for Pfizer.

Pen klarer seg meget bra i dag tross nytt shortangrep fra Voleon.😊
bmw5
08.12.2021 kl 14:09 4551

Den fjerde dosen skal vist gir enda bedre beskyttelse sier flere eksperter.
Fluefiskeren
08.12.2021 kl 13:28 4585

Gode nyheter fra Pfizer gjengitt av Dagbladet.

« Pfizer: Tredje dose gir god beskyttelse mot omikron
16 minutter siden - 13:10
Marthe S. Lien
Vaksineprodusenten Pfizer/Biontech opplyser at deres coronavaksine gir god beskyttelse mot omikronviruset etter en tredje dose.

Det er ifølge en uttalelse fra selskapene laboratoriestudier som bekrefter dette.

- Selv om to doser fortsatt kan gi beskyttelse mot alvorlig sykdom av omikronvarianten, er det klart fra disse studiene at en tredje dose forbedrer beskyttelsen, sier Pfizer-sjef Albert Bourla.

- Å sikre at så mange som mulig får først to doser og så en oppfriskningsdose, er den beste måten å hindre spredningen av covid-19, sier han.

Ifølge vaksineprodusenten viser studiene at en tredje vaksinedose gir samme beskyttelse som to doser ga mot tidligere virusvarianter.

Selskapene opplyser også at de vil kunne ha en oppdatert vaksine mot omikronviruset klar i mars.»

Fluefiskeren
08.12.2021 kl 13:08 4608

Slettet bruker skrev Veldig hva Brent svinger
Ja, over 2% i løpet av et snaut kvarter. Bra PEN fulgte på da den spratt opp. Så faktisk 21-tallet. Ikke verst det når en viss profet mente den vil ligge mellom 14 og 18 kroner nå.😊
Redigert 08.12.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 13:01 2229

Veldig hva Brent svinger
viduka
08.12.2021 kl 12:37 2253

EG og Tunisia er visst basert på oljeprisen rundt tidspunktet for lifting. Trolig maksimalt ugunstig denne gangen, men vi får håpe de unngikk bunnen (som var ca. 10 dager etter Q3)
Fluefiskeren
08.12.2021 kl 11:20 2355

Vet ikke hvordan det er i EG. På Dussafu er det vel slik at prisen er gjennomsnittet i måneden løftingen skjer? Så kommer også dette med hedging inn.
viduka
08.12.2021 kl 11:08 2374

Er spent på hvilken pris PEN fikk for liftingene i EG og Tunisia. Om det var lifting i EG ca. 10 dager etter Q3 som ble nevnt i Q&A kan de ha vært maksimalt uheldige. Trist om de mistet opp mot 10 musd bare på grunn av uheldig timing av disse liftingene.

cinet
08.12.2021 kl 07:43 2539

SPM1; " de har flere kjøpsanbefalinger blant de 20 aksjene de dekker, men trekker frem Okea, Panoro, Genel Energy og Noreco som favorittene."
Slettet bruker
07.12.2021 kl 19:37 2785

Så lenge man ikke kjenner tidsaspektet i Afrika, så blir det kun spekulasjon. Men det er klart at de ikke forholder seg til det vi i vesteuropa mener er normal frist. Men hva grunnen er vet vi ikke. Det eneste er at vi sett det samme i Tanzania i wentworth resources, at avtaler treneres i det uendelige. Og hvorfor må man site på gjerdet I steden for å lage en avtale?
polion
07.12.2021 kl 19:12 2825

Hva gjelder Aje, har nå tidsforbruket vært såpass stort at dette er nødt for å skyldes vond vilje. Skylde på noe annet, det kunne man gjort hvis tidsaspektet hadde vært adskillig mindre. Følgelig slett ingen garanti for at her ikke skjer en skit de neste to årene. Har nevnt det før, hadde jeg vært Hamilton så hadde jeg sagt opp avtalen med PNOR med en varslingsfrist på 3 mnd. Yinka, med tettere føringer mot myndighetene, hadde ikke da hatt annet valg enn å presse maksimalt på for å få orden i basaren. Slik situasjonen er nå, og har vært over meget lang tid, så er dette intet annet enn en halvdårlig vits. Nigeria bør også innse at deres omdømme rundtomkring i verden er en tilsvarende vits.
Konklusjon: TERMINER AVTALEN, så får heller Yinka, PNOR, m/flere komme tilbake hvis/når Nigeria har noe fornuftig å melde.
Fluefiskeren
07.12.2021 kl 17:10 2952

He-he. Jeg er nok litt feig. Har mesteparten av sparepengene mine i indeksfond og ikke minst i banken. Det har selvsagt vært idiotisk i lang tid nå, men jeg sover i hvert fall godt om natten. Det er nødt for å komme en voldsom nedgang på børsene før eller senere. Jeg tror det blir før enn snarere senere.
batterivann
07.12.2021 kl 16:50 2955

Er flere lillleputter her. Måtte nøye meg med en kvart.
FF; vi får kjøpe lagringsvin så den er klar en gang i fremtiden til vi når 1 mill.
batterivann
07.12.2021 kl 16:45 2971

En skikkelig gladnyhet fra PEN etter stengetid.
De har klart å sette av tid i kalenderen 😃

Edit:
Hadde de brukt litt mer tid hadde de kanskje fått det i kronologisk rekkefølge

Financial Calendar for Panoro Energy ASA
FINANCIAL YEAR 2021
28.04.2022 - Annual Report

FINANCIAL YEAR 2022
24.08.2022 - Half-yearly Report
25.05.2022 - Annual General Meeting

The Company holds a webcast presentation each quarter to discuss the results and operations. Event details are announced ahead of each quarterly update. The schedule for quarterly updates is as follows:

FINANCIAL YEAR 2021
23.02.2022 – Trading and Financial Update – Q4 and Annual Results

FINANCIAL YEAR 2022
25.05.2022 – Trading and Financial Update – Q1
30.11.2022 – Trading and Financial Update – Q3
Redigert 07.12.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.12.2021 kl 16:43 2951

Alle 7 selskapene som jeg har investert i steg også for meg i dag, men stigningen ble langt fra en million kroner. Jeg er lilleputt i forhold til deg.
Fluefiskeren
07.12.2021 kl 16:36 2927

« Når det gjelder Salloum West vet vi at det ligger politiske motiver bak. Tydeligvis uenighet/fiendtlighet mellom noen som sitter tett på myndighetene og vår styreformann Balkany. »

Ja. Det har jo vært snakk om det her på forumet, men det har vel vært tyst fra Panoro.

Fant denne som gir et innblikk i situasjonen. Men hvorfor informerer ikke selskapet om dette? Kunne de ikke bare sendt ut en børsmelding om dette slik at aksjonærene kunne vite hva som skjer?

« Tunisia: the Good, the Bad and the Ugly

By David Jones Published Sep 11, 2020 at 4:01 AM GMT

Targeted by false and baseless accusations supposedly launched by a fictitious NGO, a Norwegian oil company has been subject to two years worth of attempts to destabilize it and to prevent it from carrying its substantial foreign investments in Tunisia.»

Er det rart jeg hele tiden har vært skeptisk til denne Tunisiainngangen?

https://marketbusinessnews.com/tunisia-the-good-the-bad-and-the-ugly/245563/
Redigert 07.12.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
07.12.2021 kl 16:34 2930

Fin dag som resulterer i porteføljechampagne nå. En god tradisjon som jeg anbefaler flere å følge. Kravet er at summen av porteføljestigning passerer en million på en dag. Et slags frynsegode etter betydelig PEN fall og etterfølgende stigning.
JUICEitUP
07.12.2021 kl 16:13 2948

Når det gjelder Salloum West vet vi at det ligger politiske motiver bak. Tydeligvis uenighet/fiendtlighet mellom noen som sitter tett på myndighetene og vår styreformann Balkany.

Sør-Afrika er en vits. Det skulle bli vår jule-/nyttårsgave (ved treff selvfølgelig). Nå er også denne helt i det blå.

Og får å "toppa heile driden" så er fortsatt ikke FID for Hibiscus klar. Skal vi få first oil der i slutten av 2022 må denne komme på plass snarest.

Det som er trist er at PEN kun kan påvirke en av disse. Samtidig vet vi at ved en uenighet med myndigheter kan det drøye 10-år før noe skjer.
bmw5
07.12.2021 kl 15:50 2990

Fluefiskeren! Du kan få sakt det, er helt enig med deg. En fluefisker må være tålmodig.
Fluefiskeren
07.12.2021 kl 15:40 3008

Tror denne er i havn før nyttår.

Synes det som skjer eller snarere ikke skjer på Sfax med Salloum West er verre. Denne lisensen kjøpte vi fra DNO sommeren 2018, og foreløpig har vi ikke produsert et fingerbøl med olje. Kun hatt utgifter. Tunisia burde virkelig være interessert i å få i gang leting. Her tror jeg det ligger mer bak enn sendrektighet, skjønt det ikke er meldt noe. Hadde vært spennende med en boring der samt i Sør-Afrika. I Sør-Afrika er alt godkjent av myndighetene, men Azinam klarer ikke å få til en riggavtale etter å ha holdt på siden minst i våres. Det verste er at det synes helt i det blå det også etter at det ikke ble noe med Island Innovator. Skulle ikke tro at det skulle vært så vanskelig i en periode med lave investeringer fra oljeselskapene. Det må jo ha vært veldig nært når Island Driller går ut og søker etter folk for oppdrag i Sør- Afrika. Det er viktig å være tålmodig når man er fluefisker, men enda viktigere når man er aksjonær i oljeselskaper…