PEN: Oljeaksjen med størst potensiale

Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:

PEN

Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.

Hvorfor?

1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)

2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.

7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.

8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
piff
21.07.2021 kl 09:11 2849

Det kan neppe stemme , Med 0.59% short er det ikke 13.47 mill aksjer ,men verdien er nok 13.47 mill.
Redigert 21.07.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
bmw5
21.07.2021 kl 09:23 2833

Håper du har rett Piff !
viduka
21.07.2021 kl 09:34 2802

Jeg synes PEN gjennomgående er svært gode til å informere og oppdatere markedet. I hvert fall sammenlignet med en del av de andre selskapene jeg har aksjer i. Regner med at det kommer jevnt med info fra selskapet også fremover og nå er de sikkert snart i gang med Hibiscus North. Oppkobling av DTM-6H and DTM-7H er forhåpentligvis snart også ferdigstilt, men det tar kanskje noen måneder som følge av prosjektets omfang og corona utfordringer. Blir spennende å høre hvor mye produksjonen øker når disse 2 brønnene er on-stream
viduka
21.07.2021 kl 09:38 2799

Vi responderte visst samtidig piff. 13,47 mill er verdien og ikke urealisert fortjeneste som jeg skrev i mitt innlegg
bmw5
21.07.2021 kl 10:02 2749

Husk også 3 produksjons brønner i EG. Hamilton har stipulert med en oljestrøm på 9500 boe d i slutten av året. Vi har også letebrønnen gasania 1 som skal bores i slutten av året med et stort potensial. Alt dette får vi antagelig som en julegave.

Hamilton skriver:

This keeps us on track to meet our guided net 2021 peak production rate of 9500 bopd in Q4.”

Kun litt over 5 milj i omsetning en slik dag er litt lite syns jeg. Kan være risiko for at fomo ikke skjer i Pen, men de som har solgt seg ut finner nye papirer eller venter ut inflasjonsangsten.

Men kursen går jo det griner da Brent stiger. Oppgangen er mye større i PEN enn i olja som normalt. Og vice versa. Går olja ned går PEN mer ned. Dette er hovedregelen, men det finnes unntak.

Når vi skal vurdere hvordan aksjen har utviklet seg må vi ha noe å sammenligne med. Har naturligvis vært mye fokus på BWE siden vi har Dussafu sammen og BWE har mye høyere eierandel. Her er en sammenligning mellom BWE og PEN siste 12 måneder og med si at jeg er glad jeg ble i PEN. Vi har 97,8 % stigning og BWE har steget 36,29.

Ønsker selvsagt aksjeeierne i BWE alt godt, men tror vi skal ha litt perspektiver og være glade for at vi har sittet i PEN.

https://finance.yahoo.com/quote/PEN.OL/chart?p=PEN.OL#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--
Redigert 21.07.2021 kl 14:52 Du må logge inn for å svare

Ser den og den spratt opp etter innlegget. Men siden jeg er opptatt av volum så er drt fortsatt et tankekryss at ikke flere kjøper.

Synes denne måten PEN og noen andre er linket til oljeprisen er litt overdrevet. Forandringene i oljeprisen synes temmelig sikkert å være inkludert i algoritmene. Så kommer andre ting oppe på det igjen. Det er jo naturlig at oljeprisen er viktig, men det må da være måte på synes jeg. Det trenger jo ikke akkurat være fra dag til dag. Det er vel for PEN og DNO dette er mest tydelig, men klager ikke i dag. Over 6 % opp for PEN så langt i dag. Da er nedgangen på mandag og mere til tatt igjen på to dager.
Redigert 21.07.2021 kl 16:06 Du må logge inn for å svare

Ser jeg skrev følgende 9.1.19:

Trond.heim
09.01.2019 kl 18:10
8775
gunnarius skrev
Al Falih sier nå at IPO Aramco er planlagt til 2021. Var egentlig noe motstridende meldinger tidlige..
Gunnariusdoktrinen:

PEN opp en krone pr. 1 USD stigning av oljepris.

Tror vi får test av doktrinen i morgen

Tror det stemte ganske bra i dag.

Jeg har tidligere antydet: oljepris 75 bør samsvare med Pen 25.- Videre oppgang ved selskapsspesifikke triggere

At olja er opp rundt 5.3% siden i går, viser flyktigheten i det hele. Vanskelig å vurdere pandemien.

Stor flåteaktivitet på Dussafu, bl.a. med Oyeli Star til stede. Bør det ikke nå være dags å flytte Norve fra DTM-7H og opp til Hibiscus North?

PENs neste Q er 25. august. Omtrent på den tid eller litt senere - gitt Norve er på plass i løpet av uka - kan man begynne å forvente hvordan boringen går.

Hva sier folket og Fluefiskeren, hva skjer på Dussafu. Ligger det an til snarlig forflytning av Norve?

Fluefiskeren, Hibiscus North - en sånn ca. 30-dagers brønn å bore eller ......(Norves crew borer raskt)
Redigert 21.07.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare

Ja. Har ofte brukt opp mot en måned som anslag selv, men den tørre Hibiscus/Mupalebrønnen gikk veldig fort ned til Gamba. Det ble meldt 19. april at den var i gang og 5. mai forelå det sørgelige resutatet. Senere ble det boret videre til Dentale og det tok en del tid. Og så var det jo slik at brønnen var tørr og derfor unødvendig å teste. Hvis man gidder kan man jo gå tilbake til Hibiscus og Ruche NE og se hva det ble brukt der.

Det er informert at det skal bores både i Gamba og Dentale på Hibiscus North. Ved funn i begge formasjonene og litt prøvetaking og testing går det nok fort en måned ja. Hvis det tar lengre tid enn det tar jeg det som et tegn på funn selv om det selvsagt også kan skyldes problemer.

Det er jo også interessant at Hibiscus South trekkes inn. Denne er heller ikke påvirket av den tørre brønnen.

Hibiscus North har tidligere blitt estimert til 28 mmbbl. I siste presentasjon til BWE var predrill estimatet 10 - 40 mmbbl så det er et relativt vidt spenn.

På den opprinnelige Hibiscusbrønnen var predrill estimatet 12 mmbbbl og de bommet på det heldigvis. Som kjent er estimatet nå ca 45 mmbbl etter boringen.

På Hibiscus South er estimatet halvparten av Hibiscus North. Altså 14 mmbbl. Sånn rent visuelt på kartene virker de imidlertid å ha omtrent samme areal. Hibiscus South til og med kanskje en tanke større. Hibiscus North er tegnet inn som først og fremst et Gambaprospekt, mens Hibiscus South er primært et Dentaleprospekt. Forskjellen i anslag kan ligge her.
Redigert 21.07.2021 kl 20:27 Du må logge inn for å svare

Glemte det andre spørsmålet ditt ang. flytting av riggen til Hibiscus North. Den ser jo absolutt til å ligge i samme posisjon som tidligere. Jeg fastholder at det er ca 1,5 km fra Adolo. I følge Marine Trafic ser jeg de har angitt avstanden til 0,82 nautiske mil. Det tilsvarer temmelig nøyaktig 1,5 km.

Ser videre fra siste PEN presentasjon at forventet tidspunkt for boring på Hibiscus North er midt i Q3 så det drøyer nok ikke så lenge nå. Siden den har blitt liggende så lenge på Tortue er det kanskje fordi den spiller en aktiv rolle under tilkoblingen? Skjønt her er jeg på tynn is.
Redigert 21.07.2021 kl 20:45 Du må logge inn for å svare

Takk for gode kommentarer, som alltid.

Gjest 79
21.07.2021 kl 22:14 2128

?

Redigert 23.07.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare

Takk for gode refleksjoner FF. Du er virkelig helt rå på alt av detaljer rundt Pen. En fornøyelse å ha deg som lead writer på forumet 😀

Takk for pene ord, men føler meg langtfra alene som bidragsgiver her. Du er jo en av de som gjør en god jobb selv.

Gjest 79 skrev ?
Norve ligger på samme lokasjon. Fersk satellitt info.

Pacific Vanguard og oyli star ligger begge i nærheten.
Muligens noe er på gang. Begge fartøy er supply/anker håndtering/slepebåt

Liquigan tide ligger kloss på Norve. 178 m avstand
Redigert 22.07.2021 kl 00:14 Du må logge inn for å svare

For de som ikke har oversikt over teoretisk potensiale i PEN, vil jeg anbefale innlegget til Jannern 13.2.21:kl.10.31
https://finansavisen.no/forum/thread/127187/view/0/0?page=5

Kort oppsummert så ligger oppsiden ( i forhold til det selskpet har signaliser):

1. Oljeprisen holder seg på ca 75 USD

2. Nye funn i Dussafu

3: større effekt av Trident jobben på E.G : Trident Energy:Bringing new life to midlife assets

Trident Energy is one of the industry’s most experienced teams in the science of operating and redeveloping mid-life oil and gas assets. produksjon)

4: Kan vi få et løft fra Tunisia? Salloum West?

5: B2, Sørafrika funn? ( Har ikke oversikt over når et eventuelt kommersielt funn vil kunne komme i produksjon

Best case så kan flere av disse hendelser slå positivt ut, og dermed vil poljeproduksjonen i 2023 være betydelig høyere enn 12 000 fat PEN.
Redigert 22.07.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare

Ja, hvor ble det av Jannern egentlig?
viduka
22.07.2021 kl 14:01 1763

Q2 blir veldig spennende. I Q3 har nok PEN kun en lifting i Gabon pluss noe småtteri i Tunisia. Tallene for Q3 blir nok derfor ikke veldig spennende. Synd at ikke salgene i EG er spredd mer jevnt ut over året. Skulle gjerne hatt en lifting der i Q3 med dagens oljepris. Det er antatt at oljeprisen vil synke etter Q3, men det gjenstår jo å se.

Vi får se hvis oljeprisen blir så dominant for kursen i Pen videre. 11 juni var oljen slik idag, men kursen på 23,50. Jeg tenker som vanlig at volum trengs for å skape momentum. I dag selger man seg ut av den grunnen. Nå er det jo ofte slik at når en aksje har sunket som pen i flere dager så kjøper spekulanter bare for å bli med på en rekyl.
bmw5
22.07.2021 kl 18:22 1572

Nå reiser Norve til Hibiscus land

Jeg ser noen båter på rekke. Håper at Norve henger med her.

Er det virkelig forflytningen?

Må innrømme jeg følte meg litt toskete - all den tid jeg på søndag og OPEC+ vedtaket påberopte meg å være aldri så lite henrykt over avtalen. Og så kom blåmandagen som Fluefiskeren allerede samme dag antok. Vi er nå ferdig med årsakene til grusingen av oljeprisen. Jeg konstaterer at oljeprisen tok 3-4 dager å hente seg sånn noenlunde inn igjen. Og da kan det neppe være selve OPEC+ deal det reageres mest på.

Kanskje oljeprisutsiktene - uten vesentlige produksjonsforstyrrelser - ikke ligger an til $100 per fat eller der omkring. Men avtalen vil trolig sørge for stabilitet, synlighet og langsiktighet. Nettopp hva en investor etterspør. Hva jeg forsøker å si:

OPEC+ deal tom. 2022 i denne runde kan være det instrument som bringer inn eller preserverer investorviljen innen olje.

Jeg mener fremdeles at selskap som PEN og BWE vil kunne leve komfortabelt med en oljepris ala $70. Synes det ser spennende ut innen olje de neste to årene.

Like lite tidsriktig, men smeller man til med litt havvind, som trolig BWE sikter mot, jf. BW Ideol og gjenbruk (Borr´s´jack-up rigger og BWO´s moddede FPSOs, kan de selskap som vinkler utbygging og drift via gjenbruk og havvind, muligens skaffe seg et fortrinn innen en bransje som tiltakende vil bli målt mot "det fossile åket" og holde utslipp av CO2 så lavt som mulig.

Liker Fluefisker at du er offensiv og fronter PEN rent investeringsmessig. Du har gode poeng, men jeg tror fremdeles at BWE kommer til å befinne seg raskere i en annen liga enn PEN. Er det ikke herlig å ha litt konkurranseinstinkt?

Det ok med eierandel i felt, men det er enda bedre å eie majoriteten og agere som operatør. Er bare litt bange for at BWE kan gape over for mye - gitt f.eks. Golfinho (skulle BWE bli successful bidder) og øvrige assets skal eies ala i dag for fremtiden. Helt tydelig at BWE satser og at det foregår mye på innsiden. Ditto kan være tilfelle for John & Julien. Ville ikke ha blitt særlig forundret om PEN klasket til med noe mer innen M&A.

Tilbake til oljeprisen, rundt $70 er ypperlig:

https://tass.com/economy/1316665

Redigert 22.07.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare

Kan bekrefte at Norve seiler avgårde. En Sleper foran og en bak. 1 knop hastighet. Seiler måt nord-vest. Heading 322 grader.
Da bør det ikke være så alt for lenge til det kommer produksjonsnyheter.

Det er Oyeli Star som sleper Norve og Pacific Vanguard som ligger bak.

Det er god stemning ombord på båtene etter at det ble delt ut Champagne og kake i fra Norve(eventyr og ønsketenking)
Redigert 22.07.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare

Supert, takk så mye batterivann.

Bare hyggelig. Har ikke så mye annet smart å bidra med så 33,- på Marine Traffic er vel anvendt :-)

Når det er sagt så var det BMW5 som først leverte nyheten. Jeg bare bekreftet og supplerte.
Redigert 22.07.2021 kl 20:12 Du må logge inn for å svare

Det er derfor man frekventerer PEN-trådene. De er informative og stort sett saklige.

Må si at jeg også er meget fornøyd med avtalen til OPEC+ og ble noe overrasket over reaksjon som kom på mandag.
Fallet i oljeprisen på mandag er allerede innhentet. Forsto det slik at kina også dumpet 10 millioner fat ut i markedet i forsøk på å presse prisen ned.
Stabilitet er viktigere enn kortvarig glede. Tror økningen medfører at vi får en mer stabil pris og at skifer produsentene holder seg selv i tøylene.

https://www.arabnews.com/node/1897626/amp?__twitter_impression=true
Ellers tror jeg vi kan få noen gode dager fremover.

Oljeprisen har tatt igjen fallet på mandag og er høyere enn den var da PEN var på ATH(nyere tid) 14 Juni med kurs 24,7
Norve har fullført produksjonsbrønn(ref Marine Traffic) her kan vi nok forvente oppdateringer på produksjon om ikke så lenge. Litt avhengig om de er ferdig med oppkobling eller om dette skal utføres i etterkant.
I tillegg kommer infill brønner i EQG men her tror jeg vi må vente litt lenger før det kommer nyheter.

Ellers litt irriterende at det ikke går an å tracke Sapphire Driller som borer i EQG.

Jajaja
22.07.2021 kl 20:56 1369

Effektive som disse folkene er, så antar jeg leteboringen på Hibiscus North er raskt i gang, med ca 20 km slep og 1 knop så er de i alle fall fremme der i morgentimene på fredag. Hva var forventningene til produksjon fra de ferdigstilte DTM-6H/7H?
Redigert 22.07.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare

Beklager men her må nok noen andre med sans for detaljer svare.

Redigert:
Production from Tortue was around 13,600 bopd gross from four wells in Q1 2021 (Net to Panoro working interest 2,380 bopd). Once all six wells are online towards the end of 2021 production is expected to reach around 20,000 bopd gross (Net to Panoro working interest 3,500 bopd).

2 nye brønner skal øke produksjonen fra 13600 til ca 20000 fat i døgnet.
De 2 nye brønnene skal altså levere sammenlagt ca 6400 fat som blir 3200 fat pr stk.
Redigert 22.07.2021 kl 21:30 Du må logge inn for å svare

Supert at Norve er i bevegelse. Nå har disse 4 brønnene produsert en stund så mulig vi må forvente noe declone og at vi ikke når helt opp til 20K. 18 eller 19 K er også bra da.

Vedr. Kina leste jeg at de planlegger å trekke 20 mill fat fra sine strategiske reserver for å stagge en økende inflasjon. Det vil nok kunne legge en demper på oljeprisen. Samtidig antar jeg at disse fatene skal erstattes på et eller annet tidspunkt. Er tilbudet allerede stramt på det tidspunktet kan det sette fyr på prisene. Langt frem i tid riktignok så mye usikkerhet. Er fornøyd om vi på lang sikt får en oljepris som trender mellom 65 og70.

Norve har stoppet opp 12 NM nord-vest av BW Adolo. OS og PV ligger fortsatt tett på.
Ny lokasjon er:
-4.130
10.65
Redigert 23.07.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare

På 2 dager er brent opp 5 Usd. Pen på stede hvil.???

Hamilton skriver i c. Update 30.6:
Dtm 7h: High-quality oil-bearing sands were encountered in line with prognosis;

Det hadde vært hyggelig med en oppdatering vedr. flow fra både brønn 6 og 7
512tr
23.07.2021 kl 11:45 920

Voleon Capital har full kontroll på kursen. PEN er den shorten de har størst fortjenelste på akkurat nå.