PEN: Oljeaksjen med størst potensiale

Trond.heim
PEN 30.06.2021 kl 17:22 271641

Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:

PEN

Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.

Hvorfor?

1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)

2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.

7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.

8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Idar1
06.08.2021 kl 11:00 6453

Mens vi kjeder oss
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/08/06/7715225/carnegie-analytiker-venter-fortsatt-stramt-oljemarked
Oddvar Bjørgan i Carnegie mener Panoro Energys oppside er nesten 100 prosent.
Redigert 06.08.2021 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
polion
06.08.2021 kl 12:13 6302

"Mens vi kjeder oss". Med sånne artikler, så sluttet i alle fall jeg å kjede meg. Og uten andre nyheter, så har vi jaggumeg nesten tutchet kr. 22,- i dag. Gjør definitivt noe med helgehumøret (hvis den da ikke faller som en stein igjen utpå dagen). Forresten "100%", dog fryktelig langt opp til over kr. 40,-.
JUICEitUP
06.08.2021 kl 16:36 6093

Alltid positivt med slike analyser. Synes imidlertid at det er litt pussig at det er det som skal til for å en pen stigning. Antar at de fleste som investerer i aksjer gjør et minimum av research. Da ville man vist hvilket potensiale selskapet har selv. Når noen derimot gjør jobben for folk kommer de løpende. Ikke at oppgangen på noe møte er ufortjent - heller stikk motsatt. Har lenge stusset over hvorfor vi fortsatt ligger langt nede på 20-tallet når vi ser året over ett og alt som skjer fremover og nyheter som vil komme på løpende bånd (Resultater tall, resultater EG; exploration well, tie back med ny rekord produksjon fra Dussafu og jokerene Salloum og AJE utbytte som jeg dessverre ikke tror på i år).

Så får vi se om varmluften i ballonger siver ut igjen på mandag eller om vi kanskje kan få støtte av oljeprisen. Spenningen i midtøsten trappes opp nesten hver eneste dag (raketter og krigsretorikk fra begge parter) og det bør jo gi noe støtte i alle fall. Tror fortsatt at en stor konflikt sitter langt inne, men dette er i alle fall ikke riktig sti for deeskalering.
Foreigner
06.08.2021 kl 17:05 6093

No dividends, no price increase. New reality of investing in oil🤷‍♂️
d12m
06.08.2021 kl 17:50 6037

Apropos..
https://www.worldoil.com/news/2021/8/3/shale-drillers-turn-to-dividends-to-match-supermajors-investment-appeal#.YQwsZQHMEXc.twitter
"Shale drillers turn to dividends to match supermajors’ investment appeal"

Men kan noen gjengi hovedpunktene i finansavisensaken? Gis det noen forutsetninger for kursmålet utover troen på oljepris på 70 dollar ut året?
40something
06.08.2021 kl 19:25 5974

Hvis volum går opp så vil det være en trigger i seg selv. Om en analytiker i FA sier kjøp så vil noen gjøre akkurat det. Altså hever volum i seg selv kursen.
Akkurat nå syns jeg at kursen i Pen er kunstig lav og hvis tallene i q rapporten er slik forventet så skal kursen opp.
Hvis Brent blir som forventet så vil det holde kursen oppe til neste kvartalsrapport. Pen vil holde en høy profil i det generelle bilde fremover uansett oljeprisen fluktueringer.
Kanskje kursen gir blaffen i brent fra dag til dag.
Redigert 06.08.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
09.08.2021 kl 09:04 5412

Nydelig. Nå begynner nyhetene vi har ventet på å trille inn.

Veldig betryggende å vite at ting går på skinner i EG selv om det nok var forventet. Innen olje er imidlertid ingen ting sikkert så derfor supert at de melder.
Spitzer
09.08.2021 kl 11:20 5188

Produksjon litt ned fra Q1 for EG.
Q1: 4300 boed
Q2: ca 4150 boed

Men nå kommer det ny brønner på + ESP og mer stimuli for eksisterende brønner for å opprettholde produksjonen, så produksjonen fra EG vil øke utover høsten.
fossil
09.08.2021 kl 11:58 5105

Tok en nærmere kikk på Cobas. Det er tydeligvis ledet av Francisco Garcia Parames, en relativt kjent verdiinvestor som følger Ben. Grahams teorier. Det betyr i praksis at han mener han har fått kjøpt PEN til en stor rabatt i fht underliggende verdier – i tillegg til en sikkerhetsmargin.
Jajaja
09.08.2021 kl 15:01 4925

Ja, fine greier! :-)
Oppstarten utenfor EG ble annonsert av operatør Trident på Twitter i starten av av uke 25 https://twitter.com/EnergyTrident/status/1407003336893677569?s=20, så da har de brukt ca 7 uker uker på det første borehullet?
Går det raskere med neste kanskje, da skulle neste hull være boret innen nest siste uke av september?
Redigert 09.08.2021 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
40something
09.08.2021 kl 16:19 4848

At fortsatt oljeprisen per dag skal prege penkursen er jo fortsatt børsens mekanisme om at alt skal prises som nnar det skal realiseres. God kjøpsanledning dog.
Jajaja
09.08.2021 kl 16:38 4816

> ....da skulle neste hull være boret innen nest siste uken i september?

Uken deretter er "frist" for gjennomføring av Aje-transaksjonen. ;)))
I mellomtiden har vi vel et resultat fra leteboringen på Hibiscus North?
Redigert 09.08.2021 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
bmw5
10.08.2021 kl 09:37 4482

Der var vi over 70 usd igjen og videre stigning ser det ut til. Om 14 dager har vi Q2 og så kommer Hibickus nor
40something
10.08.2021 kl 10:03 4433

I går så ville ikke Pen med i dragsuget av oljedippen med en gang, datt mer seinere. I dag er det omvendt, den vil ikke opp i takt med Brent opp. De som solgte kjøper ikke igjen og nye kjøpere har ikke funnet Pen ennå.
40something
10.08.2021 kl 14:57 4260

Veldig liten interesse av olje small cap nå. Kun DNO som handles noe særlig. Det er vel derfor flere selger seg ut nå.
Jeg har jo ellers sagt at jeg ikke har lyst i å sitte i papirer med lavt volum. Jeg får se hvis dette vedvarer.
Redigert 10.08.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
40something
11.08.2021 kl 14:49 3938

Det er nesten kun PEN som tar stryk av usikkerheten med oljeprisen nå. Litt urettferdig
Økning i volum er kun nedsalg. De fleste oljerelaterte har en meget moderat nedgang. Equinor I +, de lever jo som sagt ikke av fossile tilganger lenger.
Redigert 11.08.2021 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Treet
11.08.2021 kl 16:38 3847

Simen Thorsen eier nå 5.05 prosent. Sett i sammenheng med tidligere flagging fra Spania kan dette bli moro.
40something
11.08.2021 kl 16:47 3837

Så hvorfor er det ikke flere som syns det er moro. Pen er mest ned av oljeaksjer I dag og drt på et ganske høyt volum. Dvs at det er flere som selger seg ut i dag.
40something
11.08.2021 kl 17:45 3826

Så hvorfor er det ikke flere som syns det er moro. Pen er mest ned av oljeaksjer I dag og drt på et ganske høyt volum. Dvs at det er flere som selger seg ut i dag.
40something
11.08.2021 kl 18:31 3775

https://newsweb.oslobors.no/message/539335
Jeg limer inn den da, men det ser ut til at ingen bryr seg lengre.
Treet
11.08.2021 kl 19:14 3712

At så få bryr seg er ganske godt for de som vil inn eller handle mer. I det reality bites så begynner plutselig mekredet å bry seg. Da blir det andre boller.
JUICEitUP
11.08.2021 kl 19:29 3723

Kanskje det er FF og/eller Trond.heim som bedriver "tøm og røm".
Trond.heim
11.08.2021 kl 20:19 3671

Jeg har ikke solgt en aksje.
Selskapet får økt produksjon fra 5 brønner før jul.
I tillegg 2 meget spennende explorationbrønner Hibiscus north og Sør Afrika.
Dersom vi satser på 50% suksess får vi minst en gledelig melding før jul.
Med litt flaks kommer Nigeriaunderskriften før jul med flere hundre tusen P Nor aksjer.

Kanskje får vi mer konkret melding om hvor stor prosent av overskuddet ledelsen har tenkt å bruke til utbytte fra 2023.
Kanskje får vi melding om nye produksjonslisenser fra ledelsen.

I en slik setting oppfattes det nesten som en devaluering p bli mistenkt for å selge.

Jeg er ikke hårsår, men når fond kjøper seg opp og Hortulan kjøper seg opp, så fremtrer det som dårlig timing å ha tøm og røm strategi.

Måtte bare få sagt det ):
40something
11.08.2021 kl 20:44 3618

Er enig i det, men utsagnet kjøp på rykter og sell på nyheter så er det mange som velger å selge ved resultatfremleggelse og særlig hvis den er god. Muligens at flere mener at resultatet er ganske åpenlyst å selger seg ut for å kjøpe seg inn seinere. Da er det en ordinær trading strategi. Jeg syns allikevel at mange av triggere ikke har blitt meldt ennå og burde få effekt før gevinst sikring. Og på tale om gevinst sikring så har vi vært på 24 + så den burde være over nå, men hva vet jeg?
JUICEitUP
11.08.2021 kl 20:53 3590

Huffda Tron.heim, absolutt ikke et forsøk på å devaluere deg fra min side så det får jeg bare beklage. Det er bare det at det tydeligvis er noen med bra med aksjer som selger nå med den sell-off som vi ser og du har mange aksjer. Gledelig å høre at du fortsatt er med. Som du sier - ingen ting er endret og fremtiden til Pen ser bare lysere og lysere ut så lenge oljeprisen holder seg nogen lunde.

Enig i at "tøm og røm" nå er en elendig strategi, men noen gjør det. Beklager at jeg henter om at det kanskje var deg.
gunnarius
11.08.2021 kl 21:00 3584

Må si jeg rister oppgitt på hodet over WHs statement i dag. Fra min side tolkes dette oppsummert som at USA er obs på inflasjonsspøkelset. I sær om infrastruktur vedtaket, som automatisk vil generere større behov for varer og tjenester. Herav også olje og relaterte oljeprodukter. USAs statement kan også skyldes at en atomavtale med Iran og mer olje i markedet - uten sanksjonene - ligger meget langt frem i tid.

I det hele tatt en merkverdig uttalelse fra the WH. Administrasjonen skyter seg selv i foten og sier indirekte: USA vil gjenre ha mer og mye olje, bare ikke fra egen produksjon. Dvs. oljemarkedet kan forventes stramt fremover om OPEC+ viderefører sin nedfelte strategi. Dette behøver ikke medføre sky rocket oljepriser, men fair oljepris for alle, USA og den øvrige klode - i en tid hvor verden skal komme på fote igjen etter og sammen med pandemien. Dette er et ansvar som OPEC+ garantert tar høyde for og OPEC+ vet langt bedre hvor skoen trykker enn USA som i denne runde synes tenke mest på seg selv og egne utfordringer ved ekspansiv pengepolitikk og behov for varer og tjenester. .

Sjekk denne på twitter, hvor det oppsummeres at hva the WH ber om ikke nødvendigvis kan adresseres fullt ut mot OPEC:

Anas Alhajji
@anasalhajji

8- The bottom line is: Any way you look at it, it is NOT an OPEC problem! But again, asking OPEC to increase production and be more competitive could be just a routine.. the timing, in this case, is just a coincidence. #OOTT

Oppsummeringen følger etter tweet..
40something
11.08.2021 kl 21:12 3634

Ja og tøm og røm har jo ikke vært kjennetegnet for Pen på lenge. Så når da shortselakaper dukker opp i Pen så ser vi ikke hva de mener er grunnlag for å short. Men sett i løpet av 1 år så har pen gått mye, men jeg mener at det har vært fortjent. Men det er klart at når aktører går inn når pen har stoppet i sitt momentum så er alt mulig. Vi har og de politiske vindene mot oss. Og der må jeg si meg enig. Jeg ønsker ikke mer olje i markedet, men investerer nå grunnet at energiforsyningen ikke klarer seg uten olje, hvis vi ikke minker på konsumsjon og levekår. Og det har mennesket aldri gjort frivillig.
polion
11.08.2021 kl 21:32 3638

En annen teori på PENs forholdsmessig kraftige nedgang kan være følgende: Jeg tror det var 6 av 6 analytikere som anbefalte PEN, og noen hadde kursmål på ca. kr. 40,-. Erfaringsmessig kan det lønne seg å handle stikk motsatt av analytikeranbefalingene. Mulig det er det markedet (klok av skade) har gjort i vårt tilfelle, eller? Oljepris eller skuffende selskapsmeldinger er i alle fall ikke årsaken.
polion
11.08.2021 kl 21:37 3700

Tar i samme slengen enda en teori: Markedet består i stor grad av renspikka idioter som sjelden vet sitt eget beste. Har vi muligens havnet der?
fossil
11.08.2021 kl 21:50 3660

Ikke nødvendigvis idioter, men mange lar følelser styre investeringsbeslutninger. Og dette fører ofte til irrasjonelle valg. Dette er jo egentlig en bra ting for de som velger å utnytte denne tendensen. I lengden så vil selskapsresultatet styre kursen.
polion
11.08.2021 kl 22:21 3608

Vanskelig å være uenig i det, men venter man med kjøp inntil fasiten er lagt på bordet, så er dessverre mye av potensialet allerede borte. Og venter man lenge nok, kan man være heldig å få kjøpt på topp - blir dog sjelden de helt store gevinstene av sånt.
fossil
11.08.2021 kl 22:40 3594

Nettop. Poenget mitt var at jeg har sluttet å irritere meg over andres tåpelige investeringsbeslutninger, og velger heller å utnytte det, ved å kjøpe flere aksjer, når jeg tilbys lavt prisede andeler i et bra selskap. :)
40something
12.08.2021 kl 00:03 3489

Jeg har og kjøpt når andre selger, men når pen kursen fortsatt går videre ned så blir varpet noe tvilsomt
fossil
12.08.2021 kl 08:02 3263

Så lenge du investerer, og ikke driver med kortsiktig spekulasjon, så betyr ikke prisen i dag så mye. Avkastningen i form av kursstigning ligger i ventetiden fram til selskapet begynner å generere en stor kontantstrøm. Eventuelt gjør noen store funn.
bmw5
12.08.2021 kl 10:08 3169

Shorter selskapet Voleon Capital Management har fortsatt 0.61 % av Pen aksjene som tilsvarer ca 600 k aksjer. Voleon er fortsatt aktiv i Pen med sin algo salg.
Vell, man får gjøre som fosil skriver. Man kan også gjøre som 40 somthing skriver å kjøpe når aksjen går ned, for blir det et bra Q2 og treff på Hibizcus nor blir fremtiden lye for Pen aksjonærene.
JUICEitUP
12.08.2021 kl 13:20 3041

Jeg kan bare ikke med min villeste fantasi begripe hvorfor noen selger PEN nå. Jeg river meg i håret av frustrasjon over hvor lite informert dagens selgere må være når det gjelder PEN sine fremtidsutsikter.

Når en kapasitet som Hortulan og Simen Thorsen legger 2 millioner på bordet i en smell og kjøper seg opp over 5% flagge grensen i tillegg til at vi har fått et langsiktig fond inn som storeier så burde dette borge for en massiv kursoppgang i seg selv. Disse aktørene gjør hjemmeleksen sin før de kjøper noe og slike kjøp burde "carry a lot of weight".

Oljeprisen igjen godt over 70 dollar og PEN vaker nede på 20-tallet. Hva skal til for å vekke både eksisterende og nye investorer til å se hva som er i ferd med å skje? Hvorfor går ikke nyhetsflommen og økt produksjon som kommer inn? Kan det være høy OPEX på Dussafu som har skremt bort noen. Det burde da oppveies av alt annet positivt som skjer. Denne OPEXen vil jo også reduseres kraftig når man får på to nye brønner og ikke kjører vedlikehold.

Kan bare ikke fatte og begripe at vi ikke er på 25 for lenge siden. Jeg er langsiktig og blir nok med til langt over 40, men behov for å ventilere litt frustrasjon over er marked som er så irrasjonelt som det får blitt.
Redigert 12.08.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
40something
12.08.2021 kl 13:37 3042

Ev nye kjøpere får ikke dette med seg. Pen kommer på radaren først når kursen beveger seg. Noe av disse kjøpene er i tillegg utenfor børs. Vi har vel ikke sett hvem som har redusert i siste aksjonærslisten.