PEN: Oljeaksjen med størst potensiale

Trond.heim
PEN 30.06.2021 kl 17:22 273241

Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:

PEN

Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.

Hvorfor?

1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)

2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.

7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.

8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.12.2021 kl 13:08 4347

40something skrev Veldig hva Brent svinger
Ja, over 2% i løpet av et snaut kvarter. Bra PEN fulgte på da den spratt opp. Så faktisk 21-tallet. Ikke verst det når en viss profet mente den vil ligge mellom 14 og 18 kroner nå.😊
Redigert 08.12.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.12.2021 kl 13:28 4324

Gode nyheter fra Pfizer gjengitt av Dagbladet.

« Pfizer: Tredje dose gir god beskyttelse mot omikron
16 minutter siden - 13:10
Marthe S. Lien
Vaksineprodusenten Pfizer/Biontech opplyser at deres coronavaksine gir god beskyttelse mot omikronviruset etter en tredje dose.

Det er ifølge en uttalelse fra selskapene laboratoriestudier som bekrefter dette.

- Selv om to doser fortsatt kan gi beskyttelse mot alvorlig sykdom av omikronvarianten, er det klart fra disse studiene at en tredje dose forbedrer beskyttelsen, sier Pfizer-sjef Albert Bourla.

- Å sikre at så mange som mulig får først to doser og så en oppfriskningsdose, er den beste måten å hindre spredningen av covid-19, sier han.

Ifølge vaksineprodusenten viser studiene at en tredje vaksinedose gir samme beskyttelse som to doser ga mot tidligere virusvarianter.

Selskapene opplyser også at de vil kunne ha en oppdatert vaksine mot omikronviruset klar i mars.»

bmw5
08.12.2021 kl 14:09 4290

Den fjerde dosen skal vist gir enda bedre beskyttelse sier flere eksperter.
512tr
08.12.2021 kl 14:43 4242

For ikke og glemme 6 og 7 dose, en ting er sikkert den beskytter maximalt mot negativ bunnlinje for Pfizer.

Pen klarer seg meget bra i dag tross nytt shortangrep fra Voleon.😊
40something
08.12.2021 kl 15:45 4175

Jeg vet ikke hvor mye shortaktiviteter det e ri dag, men det som er typisk er at det er mye handler med seg selv. Testet å legge ut noen aksjer på 21,05, og da handler den ikke på det nivået. 21,05 er det handlet på tidigere men mistenker at da hadde de egne aksjer til salgs. Algohandler går også oppover i går og i dag i større grad enn tidligere ved det store fallet i Brent.
upsidedown
08.12.2021 kl 16:13 4150

Det som er bra er at de blør litt hver dag. Når de er i stand til å handle kursen ned uten å miste aksjer er det mer skummelt.
512tr
09.12.2021 kl 08:53 3922

Jævlene blør, allikevell har de øket shorten med 0,07% til 0,6%.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010564701
40something
09.12.2021 kl 10:32 3818

Hvem som blør i dag er vanskelig å si. Hvor mange aksjer de trenger for å få lavinen i gang vet kun de selv.
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 11:43 3746

« Sveen-Nilsen sier de har flere kjøpsanbefalinger blant de 20 aksjene de dekker, men trekker frem Okea, Panoro, Genel Energy og Noreco som favorittene.»

https://e24.no/shared/boers-og-finans/i/a7q8o5/analytiker-anbefaler-fem-aksjer?pwsig2=97d405d3a40efd9bd7d7d31b31915b3f2a3f3a004df229fb9afed9ef69e8f0c4_1639651139_SXZhcg==
40something
09.12.2021 kl 12:07 3696

Ja, det er de som kommer å tjene penger, men om vi gjør det gjennom at flere strømmer til den alt mer upopulære oljen? .....
Det er flere fond som sitter med stor pengebinge som uttalt at de ikke kommer å gå inn i olje. Så hvem skal ta skrittet mer enn å daytrade?
upsidedown
09.12.2021 kl 12:08 3700

Dette er svært vanlig i shorthandel. De som går short selger umiddelbart tett opp til flaggegrensen, så bruker de resten til å handle ned kursen med mikkemusposter. Når de møter motstand vil den synlige shorten øke fordi de blir stående med flere udekkede aksjer. Noen ganger låner de mer for å holde kursen i sjakk under inndekningen.
upsidedown
09.12.2021 kl 12:17 3687

Akkurat nå er kjøpersiden mye større enn salgssiden i PEN og det er dårlig nytt for de som må kjøpe for å dekke seg inn. Lå en skremmepost på 20,15 i morges. La inn bud, men fikk nada.
40something
09.12.2021 kl 12:21 3677

Det hadde vært gøy hvis det skulle oppstå noe a' la reddit når hedgefond ble utfordret i Gamestop.
40something
09.12.2021 kl 12:30 3685

Ellers ræva volum for tiden
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 12:47 3680

Rompe volumet kan for enkelte være veldig stort.
40something
09.12.2021 kl 13:26 3640

He,he. Jeg ser jo også at Voleon er som laksermiddel for enkelte som kaster ut 16-20' i en sleng. Når vi ikke har andre som kan utfordre voleon og demme opp, saå kastes det ut aksjer.
Har man fåt magesjau etter besøk på en restaurant så kommer man ikke tilbake i det første. Vi mister en del investorer når man tillater shortaktiviteter. Og at eksisterende eiere låner ut sine aksjer til en simpel rente, skjønner jeg ikke når belønningen er å senke verdiene for totaleksponeringen i papiret.
viduka
09.12.2021 kl 14:53 3653

Har styret i PEN fullmakt til å handle egne aksjer? Jeg kunne tenkt meg at de starter med det fremfor utbytte. Med den likviditeten og inntjeningen PEN har nå kunne det vært et godt svar på shorten
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 15:43 3600

Vi må huske på at over de to siste dagene steg PEN 8,0 %. Kanskje halvparten tilbake igjen i dag. Har fulgt oljeprisen igjen nå. Bare gange med en faktor på tre-fire som så ofte før.

Svingt en del i dag. Vært innom både 19 og 21-tallet. Over 20 er liksom en viktig milepæl synes jeg. Håper inderlig på riggkontrakt, men det henvises bare til før november 2022 som er deadline.
40something
09.12.2021 kl 15:51 3588

Det lyder aldri feil med ekvasjonen 1 for 4. Jeg vet ikke om voleon skal lastes, men det er mange papirer i dag i olje som tar 4gangeren. Jeg trodde nå at omikron hadde lagt værste støyen bak seg. Det spilles kanskje litt unødvendig på usikkerhet. Kina preger hele verdenen også. Ja ja
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 19:20 3424

For lite investeringer i oljeindustrien gjør at mange frykter enda signifikant høyere oljepriser.

Personlig tror jeg ikke så mye på det. Skiferolje i USA er på vei opp igjen.

«Underinvestment in Hydrocarbons Raises Specter of Continued Price Shocks and Volatility
Wednesday, December 8, 2021
Release
Underinvestment in oil and gas development extended into a second year in 2021 even as global energy demand rebounded, raising the prospect of price shocks, scarcity and growing energy poverty, according to a new report by the International Energy Forum (IEF) and IHS Markit.
The report underlines widespread concerns about the stability of global energy markets in the wake of the COVID-19 pandemic and follows a decision by several countries including the United States, Japan and India to release strategic petroleum reserves to cool prices.
“The energy crisis in Europe and Asia this winter is a preview of what we can expect in the years ahead. Two years in a row of large and abrupt underinvestment in oil and gas development is a recipe for higher prices and volatility later this decade,” said Joseph McMonigle, secretary general, IEF.
“More frequent boom-bust cycles will harm consumers and producers recovering from COVID, set back UN Climate and Sustainable Development goals and threaten global security,” he added.
Upstream investment in the oil and gas sector remained depressed for a second consecutive year in 2021 at $341 billion, 23% below the pre-pandemic level of $525 billion, the report found. Investment slumped by 30% in 2020. Global demand for oil and gas, meanwhile, has rebounded to near 2019 levels and is set to keep rising for several years.
Oil and gas investment will need to return to pre-COVID levels and stay there through 2030 to restore market balance, the report states.»

https://www.petroleumafrica.com/underinvestment-in-hydrocarbons-raises-specter-of-continued-price-shocks-and-volatility/
JUICEitUP
09.12.2021 kl 20:26 3347

Nå garderer han seg bra siden han sier i løpet av se neste 10 årene. Jeg tror han får rett etter hvert. Vi er nå på et internasjonalt lagernivå som er lavere enn normalt. I tillegg åpnes nå strategiske lager kraner i flere land, deriblant USA og Kina med begrenset innvirkning på olje prisen hittil. Disse lagrene må fylles igjen på ett eller annet tidspunkt.

Er enig i at Skiferolje vil bidra til å holde prisveksten nede. Samtidig vet vi at klondyke stemningen er over med mange brønner som er over middagshøyden og betydelig færre muligheter for så mange brønner som vi så under peak oil for et par år siden.

SA har vel en del kedig kapasitet. Russland har vel også det, men der er installasjonene og utstyret så gammelt og utdatert at det hevdes at de ikke klarer å produsere noe særlig mer enn hva de gjør når alle kutt er reversert.

Å spå oljeprisen er vel like usikkert som å spå i kaffegrut. Jeg tror imidlertid at oljen skal til nye høyder bare vi nå får kontroll på Coronaen igjen.
Paypal
09.12.2021 kl 21:17 3302

Det er så mange spekulasjoner om oljeprisen,- ja, for det er egentlig spekulasjoner. For min del har jeg observert at store oljeselskap har redusert investeringene siste årene. Det skulle normalt tyde på framtidig underdekning. Men så var det CITI denne uken som kom med spådom om priser ned til 60 $ fatet neste år. Det er mye som kan påvirke, -krig i PG, Kina, Ukraina, corona, energimangel i EU, etc.
d12m
09.12.2021 kl 21:28 3278

Men når selv skiferfolket er redd for at prisen skal bli for høy pga underinvesteringer så bør du kanskje revurdere den personlige meningen din?

"Scott Sheffield, the chief executive of top U.S. shale producer Pioneer Natural Resources Co, on Tuesday said he worries oil prices could get too high and further roil markets after years underinvestment in the sector."

https://www.reuters.com/article/oil-conference-pioneer-natural-resources/top-u-s-shale-producer-worries-oil-prices-could-run-too-hot-idUSKBN2IM1NP
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 21:44 3290

Den skjønte jeg ikke. Det står at de gjerne vil ha en oljepris i intervallet 80 - 100 USD. Skiferolje er langsomt på vei opp igjen. Antall aktive rigger øker. Selvsagt det med dagens pris. Skiferoljeindustrien har tatt kvelertak på oljemarkedet tidligere og jeg vil i hvert fall ikke se bort fra at de investerer når prisene er høyere eller omtrent som nå. Deres underinvestering skylles større krav fra investorene og vanskeligere å få lån. Men ikke avskriv dem. Ingenting i den artikkelen som gjør at jeg reviderer noe som helst. En ting er sikkert. Ingen sitter på noen fasit når det gjelder oljepris.
d12m
09.12.2021 kl 21:58 3266

Han håper på 80-100, ja, men du hoppet bukk over det viktige -> nemlig at han frykter $100+ pga underinvesteringer.
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 22:08 3253

Men jeg har vel rett til å mene det jeg gjør. Så får du mene noe annet.
d12m
09.12.2021 kl 22:59 3198

Ja, klart det. Jeg bare ga et innspill som kanskje ville få deg til å revurdere meningen din. Du står fritt til å holde fast ved synspunktet ditt.
40something
09.12.2021 kl 23:14 3172

Mye spekulasjoner om oljepris nå. Fundamentalt så vil inntjening bli mer enn nok uansett oljepris. Men vi har så mange som spekulerer i oljepris at vi ikke greier å fokusere på at aksjekursen vil speile helt andre verdier enn det investorer forventer.
512tr
10.12.2021 kl 07:19 3054

Ser at Shale produsentene sliter med inntjeningen tross høy oljepris, pga.stor hedging av sin olje og gass produksjon.
Det er ikke bare å øke produksjonen når de har redusert inntjening og sliter fremdeles med finansiering, pga store tidligere tap og det grønne skiftet.

https://www.wsj.com/articles/shale-company-profits-capped-by-wrong-way-bets-as-oil-prices-rose-11628088334

40something
10.12.2021 kl 08:57 2955

Ordrebilde med tallet 337 tapetseres. Betyr kun algoen som er intressert i Pen nå
d12m
10.12.2021 kl 09:10 2932

Kommer ny månedsrapport innen boring i USA på mandag neste uke. Blir spennende å se hvordan antallet DUCs (spesielt i Permian) har utviklet seg i november (rapporten er for foregående måned). Betydelig fall gjennom hele 2021. Fortsetter det?

Rystad har vært tydelig på at ganske mange av de gjenværende DUCene sannsynligvis er tapt og dermed ikke reelle så hvis de har rett i det nærmer vi oss gjerne gulvet i DUC-bruk. Da spørs det om ikke den produksjonsøkningen vi har sett gjennom 2021 innen shale skal roe seg.

--
Antall DUCs i Permian var i
januar 2021: 3468
oktober 2021: 1705

Altså en halvvering.
--
While there appears to be a large number of DUCs by historical standards, Rystad said the total is deceiving because many of them will never be completed. It classifies wells that have not been completed within 2 years of being drilled as dead because 95% of those wells have been fractured.
+
“Looking at the number of remaining ‘live’ DUCs, a significant oil supply response from the US onshore industry to the $70–$75 per barrel WTI market is practically impossible before the first half of 2022,” said Artem Abramov, head of shale research at Rystad.
https://jpt.spe.org/as-the-ducs-go-away-it-is-time-to-drill-more-in-the-us
Redigert 10.12.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 11:18 2815

« Buoyed by high oil prices, the bosses of the biggest explorers this week laid out a vision for the energy transition that hinges on more fossil-fuel investment rather than less.»

https://www.energyvoice.com/oilandgas/371517/oil-ceos-strike-back-with-warning-on-the-energy-transition/

512tr
10.12.2021 kl 11:39 2782

Underlig å se hvordan omsetningen i oljeaksjer har krympet, DNO feks. er jo bare en skygge av seg selv.
40something
10.12.2021 kl 11:49 2759

Jeg tror vi følger mønstret om influencersamfunnet. Mange gidder ikke å vente på fundamentale resultater skal prege aksjekurser. Man investerer i trender og der det er mest volum. Vi ser mange tilfeller at inntjening overhode ikke skaper interesse. Ikke en gang analytikere lykkes skape blest.

Det skal ikke utelukkes at voleon får mange til å holde seg borte fra Pen
Redigert 10.12.2021 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 12:07 2727

Det er nok fordi det ikke regnes som sexy lenger og at det har kommet en invasjon av nye ESG-aksjer. Markedet må da fordele seg på flere selskaper slik at det nok går utover omsetningen for mange av de gamle.

Synes også at vi ser det her på forumet. For noen år siden var det flere tråder om oljeselskaper enn hva det er nå. Siden du nevnte DNO er jo det et eksempel på et selskap som virkelig var store på forumet. Haglet av tråder om den.
512tr
10.12.2021 kl 12:18 2707

Du har nok rett, etter min mening det eneste små oljeselsksper kan gjøre er å vise store BLÅ tall, som igjen gir grunnlag til å gi litt utbytte til aksjonærene.

Til syvende og sist vil penger i kassen til både selskap og aksjonærer, totalt overskygge influensere, trender og fine ord.
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 12:23 2692

Forøvrig er det veldig lav omsetning i PEN aksjen om dagen.
512tr
10.12.2021 kl 12:23 2693

Ja, stemmer det, i det siste har også aktiviteten i PEN og ikke minst i BWE blitt borte...ingen lyd på BWE tråden i dag.

40something
10.12.2021 kl 12:25 2687

Ikke sant! Derfor må også selskapene være tydelige om tidshorisont med utbytter så det blir forutsigbart for investorer. Konsekvensen av det FF sier kan også bli at det kan bli tørke i kurs bevegelser fremover. Flere selskaper på børs skaper anonymitet for flere papirer.