PEN: Oljeaksjen med størst potensiale
Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:
PEN
Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.
Hvorfor?
1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)
2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.
7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.
8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
PEN
Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.
Hvorfor?
1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)
2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.
7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.
8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.12.2021 kl 10:09
2999
https://shortnordic.com/detaljer.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=sweden
Joda. Voleon har tapt penger ved å shorte PEN
Joda. Voleon har tapt penger ved å shorte PEN
Redigert 13.12.2021 kl 10:11
40something
13.12.2021 kl 09:07
3095
Jeg tror de prøver seg så lenge volum er lavt. Konsekvensen er jo at markedsprisen blir kunstig lav
512tr
13.12.2021 kl 09:03
3106
Skulle forstått at de shortet PEN når den var på topp 25+, da ville de tjent penger, men at de er så aggresive nå er litt uforståelig.
Men de har vel vært shor hele tiden bare under 0,5%
Men de har vel vært shor hele tiden bare under 0,5%
40something
13.12.2021 kl 08:55
3130
Och for et halvt år siden hadde ordrebildet sett meget annerledes ut. Jeg tror voleon spekulerer om at de som har kjøpt sitter, og det ikke er mange andre som kaster seg på. Noen hundre aksjer på 21 og resten på 19 viser at det kun er voleon som styrer handlene og de ev andre som ikke er inne bruker også voleon for å sanke rimelige aksjer. Spørsmålet er om vi kommer å få så mange tradende retailers inn i olje er usikkert. Da må en eksplosjon i Brent til.
Hydro bruker 80% av overskuddet ui år til utbytte, selvsagt for at de har muskler til det, men aluminium er jo også skitten industri og like nødvendig som olje.
Normalt så hadde ikke noen av de reelle eierne av Pen solgt under 21, men siden shorting er tillatt så kan de gå imot naturlovene og kaste første stein.
Hydro bruker 80% av overskuddet ui år til utbytte, selvsagt for at de har muskler til det, men aluminium er jo også skitten industri og like nødvendig som olje.
Normalt så hadde ikke noen av de reelle eierne av Pen solgt under 21, men siden shorting er tillatt så kan de gå imot naturlovene og kaste første stein.
Redigert 13.12.2021 kl 08:57
Trond.heim
13.12.2021 kl 07:00
3181
Oljepris opp 2,7% til 76 USD. Da bør vi se 21 tallet igjen. Lifting med oljepris på dette nivået bør vi være tilfreds med. PEN kursen bør begynne å strekke seg mot gamle høyder før vi kan forvente kurs mot nye høyder.
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 22:43
3515
Greier de 8800 bopd når året går ut er jeg fornøyd. De guider jo 8 500 bopd. Husk tredje infillbrønn i EG er utsatt til neste år.
Redigert 10.12.2021 kl 22:44
gunnarius
10.12.2021 kl 21:17
3563
For både PEN og BWE - produksjonen må helst øke.
Gitt PEN la til grunn tidligere guiding for Tortue og med infills EG inkl. målsetting om 9.500 f/d i løpet av Q4, ligger sånn ca. nettoproduksjonen i dag på ~8.800 f/d. Dette er basert på at det på Dussafu produseres rundt 15.000 f/d.
For BWE ligger nettoproduksjonen på rundt 11.000 f/d.
Dvs. begge selskapene vil med det prisregimet som OPEC+ styrer etter, kunne skape god fri kontantstrøm. Imidlertid forutsetter dette at pandemien ikke begrenser etterspørsel eller operasjonene i vesentlig grad.
Tørt krutt og full krigskasse vil være nøkkelord i fortsettelsen, sammen med kompetent management og styre.
For at både PEN og BWE skal kunne nyte full tillit i markedet - eller særlig for BWEs del, økende grad av tillit og kunne levere varene - må det vekstambisjoner som dirkete påvirker ny og vesentlig økt produksjon av både olje og gass. Gass er den nye faktoren for BWE, mens PEN så langt baserer seg på olje alene.
Jeg blander kortene litt bevisst denne gang mellom PEN vs. BWE, fordi selskapene synes gå mot et veiskille. PENs strategi er fremdeles vekstambisjoner, men hvor dividende synes stå sentralt. Dette syn må holdes opp mot en langt tydeligere uttalt strategi om å satse på gass og kjøpe ny produksjon av olje og gass, som forfektes av BWE.
Kan dette tolkes som om PEN har brent av noe av kruttet ved tidligere kjøp av produksjon og sette seg i gjeld og satse primært på eksisterende oljeproduksjon, samt begrenset produksjonsøkning?
Per i dag kan ingen si eksakt det endelig utfallet av den strategiendring som synes være utkrystallisert. Men at BWE har sterkt behov for å stå på mer enn ett bein, både når det gjelder olje og i tillegg gass, samt økning i samlet produksjon inkl. differensiere geografisk tilhørighet - er hevet over tvil.
Sammenfattet og vurdert mot BWEs behov for strategiendring, må holdes opp PENs evne til enten å vokse basert på produksjon eller differensiere driften til å omfatte mer enn olje alene.
PEN har gode muligheter til å vokse, men det blir spennende å se hvilken strategi som velges.
Gitt PEN la til grunn tidligere guiding for Tortue og med infills EG inkl. målsetting om 9.500 f/d i løpet av Q4, ligger sånn ca. nettoproduksjonen i dag på ~8.800 f/d. Dette er basert på at det på Dussafu produseres rundt 15.000 f/d.
For BWE ligger nettoproduksjonen på rundt 11.000 f/d.
Dvs. begge selskapene vil med det prisregimet som OPEC+ styrer etter, kunne skape god fri kontantstrøm. Imidlertid forutsetter dette at pandemien ikke begrenser etterspørsel eller operasjonene i vesentlig grad.
Tørt krutt og full krigskasse vil være nøkkelord i fortsettelsen, sammen med kompetent management og styre.
For at både PEN og BWE skal kunne nyte full tillit i markedet - eller særlig for BWEs del, økende grad av tillit og kunne levere varene - må det vekstambisjoner som dirkete påvirker ny og vesentlig økt produksjon av både olje og gass. Gass er den nye faktoren for BWE, mens PEN så langt baserer seg på olje alene.
Jeg blander kortene litt bevisst denne gang mellom PEN vs. BWE, fordi selskapene synes gå mot et veiskille. PENs strategi er fremdeles vekstambisjoner, men hvor dividende synes stå sentralt. Dette syn må holdes opp mot en langt tydeligere uttalt strategi om å satse på gass og kjøpe ny produksjon av olje og gass, som forfektes av BWE.
Kan dette tolkes som om PEN har brent av noe av kruttet ved tidligere kjøp av produksjon og sette seg i gjeld og satse primært på eksisterende oljeproduksjon, samt begrenset produksjonsøkning?
Per i dag kan ingen si eksakt det endelig utfallet av den strategiendring som synes være utkrystallisert. Men at BWE har sterkt behov for å stå på mer enn ett bein, både når det gjelder olje og i tillegg gass, samt økning i samlet produksjon inkl. differensiere geografisk tilhørighet - er hevet over tvil.
Sammenfattet og vurdert mot BWEs behov for strategiendring, må holdes opp PENs evne til enten å vokse basert på produksjon eller differensiere driften til å omfatte mer enn olje alene.
PEN har gode muligheter til å vokse, men det blir spennende å se hvilken strategi som velges.
Trond.heim
10.12.2021 kl 18:38
3655
Tidligere så det ut som om oljepris 75 USD skulle korrelere med PEN kurs 25.
Nå ser det mer ut som oljepris 80 USD forsvarer PEN kurs 25.
Tror dette kan endres ved fremleggelse av Q4
Nå ser det mer ut som oljepris 80 USD forsvarer PEN kurs 25.
Tror dette kan endres ved fremleggelse av Q4
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 17:16
3722
Vi har snakket mye om korrelasjon mellom PEN og Brent (i hvert fall har jeg gjort det). Har foretatt en sammenligning mellom de to hittil i år. Vi ser at de fulgte hverandre bra fram til 6. mai hvor tørr brønn på Hibiscus ble meldt. Så tok kursen igjen oljeprisen relativt raskt. Siste må eden ser vi noe interessant. Nå har oljeprisen gått fra PEN.
For moro skyld tok jeg med BWE. Her er bildet et helt annet.
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=Ytd&comps=alt89c%2Ca6wwp2
For moro skyld tok jeg med BWE. Her er bildet et helt annet.
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=Ytd&comps=alt89c%2Ca6wwp2
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 16:12
3787
Riktig det. Q4 kan fort bli et skikkelig løft i forhold til Q3. Nå er de to siste Tortuebrønnene med og vi har liftings. Det jeg synes var så skikkelig skuffende var det med gassinjeksjon som man må vente på til slutten av Q4 22 for å få en kompressor som kan fikse. Og da kan man fort legge på et halvår i denne bransjen. Riktignok antydet Arnet at det kunne gå fortere så vi får bare håpe.
I mellomtiden forventer jeg at de tar noen midlertidige grep for å få opp produksjonen litt. Ved kvartalsframleggelsen tror jeg Arnet sa produksjonen nå var ca 15 000 bopd. Klarer de å holde den rundt der blir det ikke så aller verst. Gruet meg til Q3 og det hadde jeg grunn. Intet katastrofalt fall i kurs riktignok, men dog ned. BWE falt mye mer og det er jo helt naturlig med tanke på at de kun har produksjon fra Dussafu. Enig BWE. Nå må Azinam få ut fingern og skaffe rigg. Hvis ikke får de søke hjelp fra Africa Energy.
I mellomtiden forventer jeg at de tar noen midlertidige grep for å få opp produksjonen litt. Ved kvartalsframleggelsen tror jeg Arnet sa produksjonen nå var ca 15 000 bopd. Klarer de å holde den rundt der blir det ikke så aller verst. Gruet meg til Q3 og det hadde jeg grunn. Intet katastrofalt fall i kurs riktignok, men dog ned. BWE falt mye mer og det er jo helt naturlig med tanke på at de kun har produksjon fra Dussafu. Enig BWE. Nå må Azinam få ut fingern og skaffe rigg. Hvis ikke får de søke hjelp fra Africa Energy.
Redigert 10.12.2021 kl 16:22
d12m
10.12.2021 kl 15:04
3860
Enda større grunn til å komme i gang med utbytter. Hvis utbytteprosenten blir "for høy" i forhold til aksjekursen så vil man tiltrekke seg aksjonærer. Da blir selv usexy sexy igjen.
40something
10.12.2021 kl 14:34
3898
bmw5 skrev På min meglerstatistikk står de 100 k enda
Ja den står som handel, men ikke i totalvolum. Da er drt oftest kryss
512tr
10.12.2021 kl 13:53
3962
Hos Pareto gjør den det, både i volum og listet i siste handler:
12:34:47 20,500 100 000 XOSE
12:34:47 20,500 100 000 XOSE
Paypal
10.12.2021 kl 13:42
3975
Nei, jeg reagerte også på det. Også tidligere har jeg observert at slike store poster ikke nødvendigvis blir synlige lenge. Hva kan årsaken til det være ? Denne er likevel synlig i Pareto.
Redigert 10.12.2021 kl 13:44
40something
10.12.2021 kl 13:21
3992
Håper det, men mellom disse ev positive nyhetene så er børs en av livets realiteter og skal til slutt speile selskapseventer. Men jeg jubler først når speilet sier at Pen er det vakreste i verden.
bmw5
10.12.2021 kl 13:16
3994
Vi bør fokusere på de positive ting ved Pen, i stede for alt annet. Det som kommer av positive nyheter fremover er; Q3, 2B, Hibiscus og tilslutt Tunisia. Dette vil komme raskt når pandemien er over. Med hensyn til 2B så må azinam snart skaffe en rigg, de kan jo ikke drøye dette i all evighet.
40something
10.12.2021 kl 13:15
3981
Ser ut til at de 100' var en krysshandel. Det står ikke oppført i volum hverken på sbanken eller Nordnet.
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 13:07
3996
Paypal skrev Vel, det er ikke ofte man ser 100k i en smell i PEN.
Jeg har riktignok 15 minutters forsinkelse her jeg sitter. Da var det omsatt 181,1 k aksjer. Synes du det er mye? Hvis vi trekker fra de 100 k er det omtrent ikke omsetning.
40something
10.12.2021 kl 12:51
4018
Pen og brent like mye opp. Hvor ender regnestykke hvis Pen ved nedgang går 3-4 ganger mer enn brent.
Paypal
10.12.2021 kl 12:50
4003
Fluefiskeren skrev Forøvrig er det veldig lav omsetning i PEN aksjen om dagen.
Vel, det er ikke ofte man ser 100k i en smell i PEN.
40something
10.12.2021 kl 12:25
2690
Ikke sant! Derfor må også selskapene være tydelige om tidshorisont med utbytter så det blir forutsigbart for investorer. Konsekvensen av det FF sier kan også bli at det kan bli tørke i kurs bevegelser fremover. Flere selskaper på børs skaper anonymitet for flere papirer.
512tr
10.12.2021 kl 12:23
2696
Ja, stemmer det, i det siste har også aktiviteten i PEN og ikke minst i BWE blitt borte...ingen lyd på BWE tråden i dag.
512tr
10.12.2021 kl 12:18
2710
Du har nok rett, etter min mening det eneste små oljeselsksper kan gjøre er å vise store BLÅ tall, som igjen gir grunnlag til å gi litt utbytte til aksjonærene.
Til syvende og sist vil penger i kassen til både selskap og aksjonærer, totalt overskygge influensere, trender og fine ord.
Til syvende og sist vil penger i kassen til både selskap og aksjonærer, totalt overskygge influensere, trender og fine ord.
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 12:07
2730
Det er nok fordi det ikke regnes som sexy lenger og at det har kommet en invasjon av nye ESG-aksjer. Markedet må da fordele seg på flere selskaper slik at det nok går utover omsetningen for mange av de gamle.
Synes også at vi ser det her på forumet. For noen år siden var det flere tråder om oljeselskaper enn hva det er nå. Siden du nevnte DNO er jo det et eksempel på et selskap som virkelig var store på forumet. Haglet av tråder om den.
Synes også at vi ser det her på forumet. For noen år siden var det flere tråder om oljeselskaper enn hva det er nå. Siden du nevnte DNO er jo det et eksempel på et selskap som virkelig var store på forumet. Haglet av tråder om den.
40something
10.12.2021 kl 11:49
2762
Jeg tror vi følger mønstret om influencersamfunnet. Mange gidder ikke å vente på fundamentale resultater skal prege aksjekurser. Man investerer i trender og der det er mest volum. Vi ser mange tilfeller at inntjening overhode ikke skaper interesse. Ikke en gang analytikere lykkes skape blest.
Det skal ikke utelukkes at voleon får mange til å holde seg borte fra Pen
Det skal ikke utelukkes at voleon får mange til å holde seg borte fra Pen
Redigert 10.12.2021 kl 11:53
512tr
10.12.2021 kl 11:39
2785
Underlig å se hvordan omsetningen i oljeaksjer har krympet, DNO feks. er jo bare en skygge av seg selv.
Fluefiskeren
10.12.2021 kl 11:18
2818
« Buoyed by high oil prices, the bosses of the biggest explorers this week laid out a vision for the energy transition that hinges on more fossil-fuel investment rather than less.»
https://www.energyvoice.com/oilandgas/371517/oil-ceos-strike-back-with-warning-on-the-energy-transition/
https://www.energyvoice.com/oilandgas/371517/oil-ceos-strike-back-with-warning-on-the-energy-transition/
d12m
10.12.2021 kl 09:10
2935
Kommer ny månedsrapport innen boring i USA på mandag neste uke. Blir spennende å se hvordan antallet DUCs (spesielt i Permian) har utviklet seg i november (rapporten er for foregående måned). Betydelig fall gjennom hele 2021. Fortsetter det?
Rystad har vært tydelig på at ganske mange av de gjenværende DUCene sannsynligvis er tapt og dermed ikke reelle så hvis de har rett i det nærmer vi oss gjerne gulvet i DUC-bruk. Da spørs det om ikke den produksjonsøkningen vi har sett gjennom 2021 innen shale skal roe seg.
--
Antall DUCs i Permian var i
januar 2021: 3468
oktober 2021: 1705
Altså en halvvering.
--
While there appears to be a large number of DUCs by historical standards, Rystad said the total is deceiving because many of them will never be completed. It classifies wells that have not been completed within 2 years of being drilled as dead because 95% of those wells have been fractured.
+
“Looking at the number of remaining ‘live’ DUCs, a significant oil supply response from the US onshore industry to the $70–$75 per barrel WTI market is practically impossible before the first half of 2022,” said Artem Abramov, head of shale research at Rystad.
https://jpt.spe.org/as-the-ducs-go-away-it-is-time-to-drill-more-in-the-us
Rystad har vært tydelig på at ganske mange av de gjenværende DUCene sannsynligvis er tapt og dermed ikke reelle så hvis de har rett i det nærmer vi oss gjerne gulvet i DUC-bruk. Da spørs det om ikke den produksjonsøkningen vi har sett gjennom 2021 innen shale skal roe seg.
--
Antall DUCs i Permian var i
januar 2021: 3468
oktober 2021: 1705
Altså en halvvering.
--
While there appears to be a large number of DUCs by historical standards, Rystad said the total is deceiving because many of them will never be completed. It classifies wells that have not been completed within 2 years of being drilled as dead because 95% of those wells have been fractured.
+
“Looking at the number of remaining ‘live’ DUCs, a significant oil supply response from the US onshore industry to the $70–$75 per barrel WTI market is practically impossible before the first half of 2022,” said Artem Abramov, head of shale research at Rystad.
https://jpt.spe.org/as-the-ducs-go-away-it-is-time-to-drill-more-in-the-us
Redigert 10.12.2021 kl 09:14
40something
10.12.2021 kl 08:57
2958
Ordrebilde med tallet 337 tapetseres. Betyr kun algoen som er intressert i Pen nå
512tr
10.12.2021 kl 07:19
3057
Ser at Shale produsentene sliter med inntjeningen tross høy oljepris, pga.stor hedging av sin olje og gass produksjon.
Det er ikke bare å øke produksjonen når de har redusert inntjening og sliter fremdeles med finansiering, pga store tidligere tap og det grønne skiftet.
https://www.wsj.com/articles/shale-company-profits-capped-by-wrong-way-bets-as-oil-prices-rose-11628088334
Det er ikke bare å øke produksjonen når de har redusert inntjening og sliter fremdeles med finansiering, pga store tidligere tap og det grønne skiftet.
https://www.wsj.com/articles/shale-company-profits-capped-by-wrong-way-bets-as-oil-prices-rose-11628088334
40something
09.12.2021 kl 23:14
3175
Mye spekulasjoner om oljepris nå. Fundamentalt så vil inntjening bli mer enn nok uansett oljepris. Men vi har så mange som spekulerer i oljepris at vi ikke greier å fokusere på at aksjekursen vil speile helt andre verdier enn det investorer forventer.
d12m
09.12.2021 kl 22:59
3201
Fluefiskeren skrev Men jeg har vel rett til å mene det jeg gjør. Så får du mene noe annet.
Ja, klart det. Jeg bare ga et innspill som kanskje ville få deg til å revurdere meningen din. Du står fritt til å holde fast ved synspunktet ditt.
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 22:08
3256
Men jeg har vel rett til å mene det jeg gjør. Så får du mene noe annet.
d12m
09.12.2021 kl 21:58
3269
Han håper på 80-100, ja, men du hoppet bukk over det viktige -> nemlig at han frykter $100+ pga underinvesteringer.
Fluefiskeren
09.12.2021 kl 21:44
3293
Den skjønte jeg ikke. Det står at de gjerne vil ha en oljepris i intervallet 80 - 100 USD. Skiferolje er langsomt på vei opp igjen. Antall aktive rigger øker. Selvsagt det med dagens pris. Skiferoljeindustrien har tatt kvelertak på oljemarkedet tidligere og jeg vil i hvert fall ikke se bort fra at de investerer når prisene er høyere eller omtrent som nå. Deres underinvestering skylles større krav fra investorene og vanskeligere å få lån. Men ikke avskriv dem. Ingenting i den artikkelen som gjør at jeg reviderer noe som helst. En ting er sikkert. Ingen sitter på noen fasit når det gjelder oljepris.